Рішення
від 10.10.2020 по справі 460/7528/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7528/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання А.А. Головатчик та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представники Новосад Н.В., Матушевський Р.М., відповідача: представник не прибув, третьої особи 1 : представник Чекальський А.М., третьої особи 2: ОСОБА_1., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Рівненської обласної партійної організації "Аграрної партії України" доКорецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача КОРЕЦЬКА РАЙОННА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 - кандидат в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

09.10.2020 Рівненська обласна територіальна партійна організація Аграрної партії України звернулася в суд з позовом до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення (постанови №36 від 07.10.2020) про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області та про зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України.

Ухвалою від 09.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі №460/7528/20, розгляд справи за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України призначено у відкритому судовому засіданні на 10.10.2020 з викликом сторін.

Відповідач в судове засідання не прибув, подав письмові пояснення, витребовувані судом документи, просив розглядати справи у його відсутність та прийняти законне рішення.

До початку судового розгляду через відділ документального забезпечення надійшли заяви Корецької районної організації політичної партії Самоврядна Українська Держава та кандидата в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області ОСОБА_1 про залучення їх до участі у справу в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Враховуючи ту обставину, що зазначені особи є суб`єктами відповідного виборчого процесу, ухвалою суду, що постановлена без виходу до нарадчої кімнати, їх залучено до участі у справу в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Згідно з позовною заявою та поясненнями представників позивача в судовому засіданні, вимоги ґрунтуються на тому, що 07.10.2020 Корецька міська територіальна виборча комісія винесла постанову за № 36, якою відмовила Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради на перших місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України. Відмова мотивована тим, що відповідачу не вистачило більшості голосів для прийняття відповідного рішення. В тій же постанові Корецька міська територіальна виборча комісія Рівненського району Рівненської області встановила відповідність поданих заявником документів вимогам Виборчого кодексу. Тобто, відповідач визнав відповідність вимогам закону поданих заявником документів та відсутність визначених законом підстав для відмови Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради, і в той же час виніс постанову за №36 від 07.10.2020 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради. Сторона позивача наголошувала на тому, що спірна постанова прийнята в межах виконання рішення суду у справі №460/7206/20, що набрало законної сили 07.10.2020, і яким Корецьку міську територіальну виборчу комісію зобов`язано повторно розглянути заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України з урахуванням мотивів, наведених у судовому рішенні. За наведеного, доводила, що оскаржуване рішення не відповідає критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності, і є таким, що порушує законні права та інтереси заявника на участь у виборах до органів місцевого самоврядування на основі загального, рівного і прямого виборчого права. Просила задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Згідно з письмовими поясненнями голови Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, 07.10.2020 виборча комісія розглянувши заяву та вивчивши документи від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, подані представником заявника за довіреністю Карпушою О.Д., встановила належність поданих документів, їх відповідність вимогам статті 222 Виборчого кодексу України, про що зроблено відповідну відмітку у протоколі голосування №13 від 07.10.2020. Однак, при винесенні питання про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України на голосування членам Корецької міської ТВК не вистачило голосів для прийняття рішення, відповідно до вимог статті 36 Виборчого кодексу України. Так, за проголосувало вісім членів комісії, утримались сім членів комісії, проти голосів не було. Враховуючи, що для прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Корецькій міській ТВК не вистачило голосів за (вісім із десяти необхідних), тому Корецька міська ТВК винесла постанову №36 від 07.10.2020 про відмову заявнику в реєстрації кандидатів. Інших причин для відмови у реєстрації не було.

Згідно з поясненнями у судовому засіданні кандидата в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області ОСОБА_1 , які підтримані і головою Корецької районної організації політичної партії Самоврядна Українська Держава , треті особи на боці відповідача вважають позовні вимоги Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України безпідставними. Свої доводи обґрунтовують тією обставиною, що рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 03.10.2020 у справі №460/7206/20 було достеменно встановлено, що 24 вересня 2020 року до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області Корецькою районною, а не обласною партійною організацією Аграрної партії України було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Корецької районної, а не обласної організації партійної організації Аграрної партії України. Таким чином заявником була саме Корецька районна партійна організація Аграрної партії України, яка в той же час є припиненою. Що стосується Рівненської обласної організації Аграрної партії України, то нею 25.09.2020 було подано лише рішення конференції обласної організації від 23.09.2020 про висування кандидатів. В той же час 24.09.2020 закінчився строк подачі документів на реєстрацію кандидатів в депутати, а тому ТВК взагалі не повинна була їх розглядати. Натомість, Корецька міська територіальна виборча комісія ухвалила рішення №30 від 25.09.2020 про відмову Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати, хоча по суті розглядала документи Корецької районної партійної організації Аграрної партії України. Що стосується рішення Корецької міської територіальної виборчої комісії, яке оформлене постановою №36 від 07.10.2020, то воно правильне по суті, хоча і має певні дефекти мотивації, позаяк відповідна заява Рівненської обласної організації Аграрної партії України з усіма необхідними для реєстрації кандидатів у депутати документами подана до ТВК лише 06.10.2020, тобто за межами, встановленого Виборчим кодексом України строку.

Заслухавши пояснення учасників, дослідивши матеріали, суд встановив таке.

Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З урахуванням Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Додатком 16 до постанови Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 Корецька міська рада Рівненського району Рівненської області визначена тією міською радою Рівненської області, що обиратиметься на перших виборах депутатів місцевої ради 25 жовтня 2020 року.

За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії (https://www.cvk. gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avto nomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html) Аграрна партія України включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.04.200, її засновником є Агарна партія України (а.с.34).

Постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Додатком 358 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, загальний кількісний склад комісії - вісімнадцять членів, в тому числі голова комісії- ОСОБА_2 .

За правилами частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Постановою Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №30 від 25.09.2020 було відмовлено Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області на підставі пунктів 1 та 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з невідповідністю поданих документів пункту 2 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 у справі №460/7206/20, яке набрало законної сили 07.10.2020, визнано протиправною та скасовано постанову №30 від 25.09.2020 про відмову Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області (а.с.36-40).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.10.2020 рішення суду першої інстанції в цій частині залишено без змін. Натомість змінено пункт третій резолютивної частини судового рішення і зобов`язано Корецьку міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області протягом одного дня з дня набрання даним рішенням законної сили повторно розглянути заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області з урахуванням мотивів викладених у даному судовому рішенні (а.с.41-43).

Оглядом матеріалів справи №460/7206/20 суд встановив, що 24 вересня 2020 року до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області представником Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України Карпушею О.Д. були подані усі передбачені законодавством для реєстрації кандидатів у депутати документи. Разом з тим, уся документація, в тому числі і сама заява про реєстрацію кандидатів у депутати була оформлена він імені Корецької районної партійної організації Аграрної партії України і містила покликання на конференцію вказаної партійної організації, яка відбулася 21.09.2020. Втім, окрім рішення конференції Корецької районної партійної організації Аграрної партії України про висування кандидатів у депутати до Корецької міської ради від 21.09.2020, яке в той же час не було скріплене підписом голови і печаткою Аграрної партії України, пакет документів містив і рішення конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про висування кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області від 23.09.2020, скріплене підписом голови і печаткою Аграрної партії України (а.с.93-124).

При цьому Восьмий апеляційний адміністративний суд погодився з висновком суду першої інстанції про те, що повноваження виборчих комісії щодо прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати включають в тому числі і повноваження щодо пропозиції суб`єкту подання усунути недоліки у поданих документах. Зважаючи на те, що ні суду першої, ні суду апеляційної інстанції не надано жодного належного і допустимого доказу того, що відповідач невідкладно повідомив позивача про виявлені недоліки у його документах і надав йому можливість їх усунути, суд прийшов до висновку, що відповідач порушив положення частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України.

З огляду на таку мотивацію, суд захистив порушене право позивача саме шляхом покладення на Корецьку міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області обов`язку повторно розглянути заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати.

Відповідно до цього, 06.10.2020 представником Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України Карпушею О.Д. був поданий виправлений пакет документів, в тому числі і заява про реєстрацію кандидатів в депутати за підписом голови Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України (а.с.49-63). Співставленням даних кандидатів, що включені у Єдиний виборчий список та в Територіальні виборчі списки партійної організації, і які подавались 06.10.2020 встановлено їх повну відповідність тим, які подавались на реєстрацію 24.09.2020.

При цьому суд повністю відхиляє доводи третіх осіб стосовно того, що документи подані позивачем 06.10.2020 відповідач не мав права розглядати з огляду на те, що останнім днем подачі документів про реєстрацію кандидатів у депутати було 24.09.2020, позаяк вказані документи були подані саме на виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 у справі №460/7206/20.

При цьому суд наголошує, що Корецьку міську територіальну виборчу комісію судовим рішенням було зобов`язано не просто повторно розглянути заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, а саме з урахуванням мотивів, викладених у даному судовому рішенні.

Оскільки в мотивувальній частині судового рішення вказано на те, що виборча комісія до прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації повинна була надати можливість позивачу усунути виявлені у його документах недоліки, то Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України за результатами судового розгляду мала право подати Корецькій ТВК документи з відповідними виправленнями. Враховуючи ж ту обставину, що недоліки стосувалися самої назви партійної організації, то подача нового пакету документів в даному конкретному випадку є виправданою.

Як встановлено судом 07.10.2020 Корецька міська територіальна виборча комісія Рівненського району Рівненської області ухвалила постанову №36, якою відмовила Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області (а.с.8-9).

Постанова мотивована тим, що 06 жовтня 2020 року до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, представник Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, Карпуша О.Д., уповноважений на підставі довіреності від цієї організації партії, подав заяву на виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 по справі №460/7206/20 з проханням повторно зареєструвати кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, сформованих та затверджених на конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, що відбулась 23 вересня 2020 року. Розглянувши вищезгадані документи, Корецька міська територіальна виборча комісія Рівненського району Рівненської області встановила їх відповідність статті 222 Виборчого кодексу України. В результаті голосування членів Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області за реєстрацію кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, не вистачило більшості голосів, для прийняття рішення.

Як свідчить протокол №13 засідання Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області на засіданні 7 жовтня 2020 року з вісімнадцяти її членів були присутніми п`ятнадцять. З другого питання порядку денного слухали: голову комісії ОСОБА_2 , яка довела до відома про рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду №460/7206/20, надала на розгляд документи надані представником Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України Карпушою О.Д. щодо реєстрації кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, сформованих та затверджених на конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, що відбулась 23 вересня 2020 року. В результаті вивчення документів, у членів Корецької міської територіальної виборчої комісії зауваження і претензії були відсутні. Голова комісії ОСОБА_2 винесла на голосування про реєстрацію єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України. Голосували: за - вісім, проти - нуль, утримались - сім. Іншої пропозиції на голосування не ставили. І саме за результатами такого голосування вирішили відмовити у реєстрації кандидатів у депутати (а.с.46-48).

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

В силу вимог статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

За приписами статті 6 цього ж Кодексу, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Згідно зі статтею 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За нормою статті 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. При цьому, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, визначено комісіями, що забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Згідно з частинами одинадцятою, тринадцятою-п`ятнадцятою статті 36 Виборчого кодексу України, виборча комісія на вимогу трьох членів комісії, а також за рішенням виборчої комісії вищого рівня зобов`язана розглянути на своєму засіданні питання, що належать до її повноважень, не пізніш як у триденний строк, але не пізніше дня виборів, а в день виборів, крім дільничної виборчої комісії, - невідкладно. Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.

А в силу вимог частини третьої статті 37 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

В свою чергу, виключний перелік підстав, коли Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначено у частині першій статті 230 Виборчого кодексу України.

Відповідно до цієї норми, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидатів у депутати у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави); 3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення; 4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

За правилами часини четвертої цієї статті, рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови.

Як встановлено судом, рішення Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про відмову Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, оформлене постановою №36 від 07.10.2020, не містить жодної законодавчо встановленої підстави для відмови. Напроти, в самому рішенні констатовано, що документи щодо реєстрації кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, сформованих та затверджених на конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, що відбулась 23 вересня 2020 року, в повній мірі відповідають вимогам статті 222 Виборчого кодексу України.

Фактично єдиною підставою для ухвалення рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати слугувало лише те, що за рішення про реєстрацію кандидатів у депутати проголосувала меншість від складу комісії (вісім з вісімнадцяти).

За наведеного, рішення Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про відмову Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати є немотивованим і таким, що не ґрунтується на вимогах чинного виборчого законодавства.

Більше того, постанова №36 від 07.10.2020 прийнята в обхід мотивації судового рішення в справі №460/7206/20, в той час, як за нормами статті 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

За наведеного оспорюване позивачем рішення відповідача не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості. Крім того, оскільки основне покликання територіальної виборчої комісії забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, то оспорюване рішення прийнято не з тією метою, з якою відповідні повноваження виборчій комісії були надані.

Відтак рішення викладене у постанові №36 від 07 жовтня 2020 року підлягає до скасування, а відповідні позовні вимоги - задоволенню.

Що стосується похідних вимог, то суд зауважує, що за правилами частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Відповідно до цього, зважаючи на відсутність дискреції у питанні реєстрації кандидатів у депутати та на ту обставину, що усі подані на реєстрацію позивачем документи з урахуванням виправлених помилок, відповідають вимогам Виборчого кодексу України, то для повного і належного захисту прав позивача належить зобов`язати Корецьку міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України.

Прийняття такого рішення зумовлюється і тим, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності, а також регламентовані строки, які не підлягають поновленню. Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі. Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.

Таким чином позовні вимоги підлягають до повного задоволення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з того, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що при поданні позовної заяви до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102 грн., а тому його сума підлягає присудженню з відповідача, який є суб`єктом владних повноважень.

Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України (код ЄДРПОУ 35103253, вулиця Мазепи, будинок 19, місто Рівне, 33001) до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 43758444, площа Київська, будинок 5, місто Корець, Рівненська область, 34700) задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про відмову Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, викладене у постанові №36 від 7 жовтня 2020 року.

Зобов`язати Корецьку міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області протягом одного дня з дня набрання даним рішенням законної сили прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області.

Стягнути з Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області на користь Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2102,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бти оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 10 жовтня 2020 року о 18:25 год.

Суддя Н.В. Друзенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92119210
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7528/20

Постанова від 14.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 10.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні