Рішення
від 11.10.2020 по справі 500/3002/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3002/20

11 жовтня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови від 08.10.2020 №15, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

10 жовтня 2020 року Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра звернулася до суду із позовною заявою до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, у якій просить:

1. Визнати протиправною та скасувати постанову Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 08.10.2020 за №15 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;

2. Зобов`язати Золотопотіцьку селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області прийняти постанову, якою зареєструвати кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Тернопільської області висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року із врахуванням допущених технічних помилок:

- у списку по територіальному виборчому окрузі №1, де помилково зазначено під №5 ОСОБА_1 , тоді як на зборах Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра прийнято рішення про висування під №5 ОСОБА_2 ;

- у списку по територіальному виборчому окрузі №2, де помилково зазначено під №4 ОСОБА_3 , під №5 ОСОБА_4 та відсутній №6, тоді як на зборах Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра прийнято рішення про висування під №4 ОСОБА_4 , під №5 ОСОБА_1 та під №6 ОСОБА_5 ;

- у списку по територіальному виборчому окрузі №3, де помилково зазначено під №5 ОСОБА_2 , під №6 ОСОБА_6 , тоді як на зборах Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра прийнято рішення про висування під №5 ОСОБА_6 ;

- у списку по територіальному виборчому окрузі №4, де помилково зазначено під №9 ОСОБА_5 , тоді як на зборах Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра прийнято рішення про висування під №9 ОСОБА_3 .

Підставою для звернення до суду вказано те, що оскаржуваним рішенням про відмову у реєстрації позивача на виборах, на його думку, обмежується Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" в праві брати участь у місцевих виборах по Бучацькому територіальному виборчому окрузі. Водночас, позивач зазначив, що порушено право бути обраним безпосередньо кандидатів у депутати Бучацької міської ради.

Ухвалою суду від 10 жовтня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено справу розглядати у порядку, передбаченому §2 глави 11 "Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), встановлено строк відповідачу для подання відзиву на позов та доказів, що стосуються оскаржуваного рішення, призначено судове засідання на 11:00 год. 11 жовтня 2020 року.

У встановлений судом строк представник відповідача відзив на позов до суду не подав.

Крім цього, позивачем разом з позовом подані письмові клопотання про витребування доказів та виклик свідків. Однак, позивачем не наведено обставини, які можуть підтвердити ці докази та свідки, або аргументи, які вони можуть спростувати. А тому, дані клопотання до задоволення не підлягають.

11 жовтня 2020 року представник позивача не прибув, подав до суду письмову заяву, в якій просив розглядати даний адміністративний позов в порядку письмового провадження без участі представника позивача, позов підтримує, просить його задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, до суду надійшло клопотання голови Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про розгляд справи без участі представника відповідача в порядку письмового провадження.

Згідно частини третьої статті 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Крім цього, у відповідності до частини шостої ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За таких встановлених обставин суд дійшов висновку про можливість розгляду даної справи в письмовому провадженні.

Вивчивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30 серпня 2020 року "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Зборами Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра прийнято рішення від 19 вересня 2020 року про висування кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області.

24 вересня 2020 року позивач подав до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області рішення Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра з додатками від 19 вересня 2020 року.

Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області проводилася реєстрація кандидатів у депутати до Золотопотіцької селищної ради.

За результатами розгляду поданих позивачем документів Золотопотіцька селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області 25 вересня 2020 року о 16:45 годині прийняла постанову № 11 якою здійснила реєстрацію кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра .

У списку зареєстрованих Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих місцевими організаціями політичних партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (як додаток до постанови від 25 вересня 2020 року № 11), наведено кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

По територіальному виборчому округу № 1 включено наступних кандидатів:

1. ОСОБА_7 ,

2. ОСОБА_8 ,

3. ОСОБА_9 ,

4. ОСОБА_10 ,

5. ОСОБА_1 .

По територіальному виборчому округу № 2 включено таких кандидатів:

1. ОСОБА_11 ,

2. ОСОБА_12 ,

3. ОСОБА_13

4. ОСОБА_3 ,

5. ОСОБА_4 .

По територіальному виборчому округу № 3 включено таких кандидатів:

1. ОСОБА_14 ,

2. ОСОБА_15 ,

3. ОСОБА_16 ,

4. ОСОБА_17 ,

5. ОСОБА_18 ,

6. ОСОБА_6 .

По територіальному виборчому округу № 4 включено наступних кандидатів:

1. ОСОБА_19 ,

2. ОСОБА_20 ,

3. ОСОБА_21 ,

4. ОСОБА_22 .

5. ОСОБА_23 .

6. ОСОБА_24 ,

7. ОСОБА_25 .

8. ОСОБА_26 ,

9. ОСОБА_5 .

Однак, Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії (адміністративна справа №500/2844/20).

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 даний позов задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №11 в частині реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра"; зобов`язано Золотопотіцьку селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року в адміністративній справі №500/2844/20 за позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - змінено, а саме: - абзац перший резолютивної частини цього рішення суду доповнено словом "частково"; - в абзаці третьому резолютивної частини цього рішення суду формулювання "з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні" - виключено, та доповнено його реченням такого змісту: "У задоволенні решта позовних вимог - відмовити". У решті частині рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року в адміністративній справі №500/2844/20 - залишено без змін.

Надалі, 08 жовтня 2020 року Золотопотіцькою селищною ТВК повторно розглянуте питання реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та прийнята постанова №15 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , у відповідності до пункту 1 якої, відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, керуючись частиною другою ст.227 Виборчого кодексу України, частиною шостою ст.64, частиною дев`ятою ст.219, частиною першою ст.230 Виборчого кодексу України.

Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно частини першої статті 20 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За змістом ст.22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина перша статті 273 КАС України).

Частиною першою ст.64 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті 64 Виборчого кодексу України).

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою цієї статті, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

У відповідності до частин п`ятої, шостої цієї статті, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

За правилами частини восьмої цієї статті, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Положеннями частини дванадцятої ст.219 Виборчого кодексу України визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, серед іншого, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку.

Згідно положеннями частини тринадцятої цієї є статті, передбачено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.

Абзацами першим та другим частини дев`ятої ст.219 Виборчого кодексу України закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Згідно з частиною десятою статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

У відповідності до частини одинадцятої статті 219 Виборчого кодексу України форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Тобто, на думку суду, якщо місцева організація партії сформувала територіальний виборчий список у кількості 7 кандидатів у депутати, то в першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) має бути не менше двох кандидатів однієї статі, а також шостий та сьомий кандидати в депутати мають бути особами різної статі.

Статтею 222 Виборчого кодексу України встановлено перелік документів необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії.

За змістом частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

В силу вимог частин шостої цієї статті, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України визначено виключний перелік підстав, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Зокрема, пунктом 1 частини першої ст. 230 Виборчого кодексу України визначено таку підставу для відмови як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що законодавець передбачив санкцію за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти, а саме: відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Зі змісту єдиного виборчого списку кандидатів у депутати вбачається, що Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра" забезпечено відповідно до частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України присутність у кожній п`ятірці виборчого списку чоловіків і жінок не менше двох кандидатів кожної статі.

Разом із цим, в кожному територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра" у територіальних виборчих округах №1 та №4, недотримано присутність у п`ятірці виборчого списку чоловіків і жінок не менше двох кандидатів кожної статі (4 кандидати чоловіки, 1 кандидат жінка) в першому випадку та порушено черговість кандидатів різної статі до останніх у списку кандидатів (від №8 до №9) в другому випадку, що вказує не недотримання вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України і кваліфікується як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів у депутати.

Крім цього, Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 та Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 встановлено, що Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра" подано до Золотопотіцької селищної ТВК Чортківського району Тернопільської області територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, які не відповідають вимогам чинного законодавства щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці чоловіків і жінок не менше двох кандидатів різної статі і почерговості включення кандидатів до територіальних виборчих списків у територіальних виборчих округах №1 та № 4 відповідно, що є достатньою підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра".

Також, у вказаних судових рішеннях зазначено, що Золотопотіцька селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області неправомірно прийняла рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра".

Частиною четвертою ст.78 КАС України зазначено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до частини шостої ст.64 Виборчого кодексу України, у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Вирішуючи спір по суті, суд критично оцінює твердження позивача, яке викладене у позовній заяві про те, що мала місце технічна помилка при формуванні документів, що подавалися до територіальної виборчої комісії, а при висуванні кандидатів вимоги щодо забезпечення в кожній п`ятірці списку кандидатів не менше двох осіб кожної статі та почерговість кандидатів у депутати була дотримана.

З наданих до суду копій документів, які подавалися позивачем для реєстрації кандидатів у депутати, а саме, єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра", вбачається, позивачем надавалися списки по територіальних виборчих округах саме таким складом, який був зареєстрований Золотопотіцькою ТВК 25 вересня 2020 року постановою №11.

Наведені обставини дають підстави поставити під сумнів твердження позивача щодо того, що при висуванні кандидатів у депутати та формуванні відповідних територіальних списків була забезпечена вимога присутності у кожній п`ятірці чоловіків і жінок не менше двох кандидатів різної статі і дотримана почерговість та такі не були змінені у зв`язку з розглядом цієї справи у суді.

Крім того, перевіряючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, суд оцінює саме ті територіальні виборчі списки, які були предметом дослідження територіальною виборчою комісією та на підставі яких прийнято оскаржувану постанову відповідачем.

При цьому, суд зазначає, що порушення вимоги щодо гендерної квоти не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.

Також, суд не приймає до уваги долучений до матеріалів даної адміністративної справи Протокол Зборів Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" від 19 вересня 2020 року, оскільки Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 та Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 встановлено, що 19 вересня 2020 року проводилися не збори Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра", а конференція.

Ураховуючи викладене, суд вважає, що позивачем під час формування виборчих списків допущено порушення щодо не забезпечення присутності у кожній п`ятірці чоловіків і жінок не менше двох кандидатів різної статі і почерговості включення кандидатів до територіальних виборчих списків у територіальних виборчих округах №1 та № 4 відповідно, що є достатньою підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра", а тому, спірна у даній справі постанова відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям законності та обґрунтованості.

Оскільки суд дійшов висновку, що оскаржувана в даній адміністративній справі постанова є правомірною, відповідно до задоволення не підлягає позовна вимога про визнання протиправною та скасування постанови Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області №15 від 08 жовтня 2020 року, та як наслідок, не підлягає до задоволення друга позовна вимога зобов`язального характеру, оскільки вона є похідною від позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області №15 від 08 жовтня 2020 року.

Право на вмотивованість судового рішення є складовою права на справедливий суд, гарантованого ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі "Руїз Торія проти Іспанії", параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.

У рішенні "Петриченко проти України" (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.

Частинами першою та другої ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За змістом частини першої статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з встановлених обставин справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами статті 90 КАС України та наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Керуючись статтями 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови від 08.10.2020 №15, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня складення повного судового рішення.

Копію рішення надіслати учасникам справи.

Повне судове рішення складено та підписано 11 жовтня 2020 року.

Реквізити учасників справи:

позивач - Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" (місцезнаходження: вул. Зелена, 15А, с. Петриків, Тернопільський район, Тернопільська область,47720, код ЄДРПОУ: 43743354);

відповідач - Золотопотіцька селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Д. Галицького, 107, смт. Золотий Потік, Чортківський район, Тернопільська область,48461, код ЄДРПОУ: 43780490).

Головуючий суддя Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92119232
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/3002/20

Постанова від 15.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 14.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 11.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні