Рішення
від 08.10.2020 по справі №420/615/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № №420/615/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Глуханчука О.В.,

секретар судового засідання - Любімова О.Є.

за участі сторін:

представників позивача - Жукова Ю.А. (адвокат, діє за довіреністю)

представник відповідача (Державної податкової служби України) - не з`явився

представник відповідача (Головного управління ДФС в Одеській області)- не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» до Державної податкової служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України та Головного управління Державної податкової служби України в Одеській області, у якому просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Головного управління ДФС в Одеській області від 09.08.2019 року № 1249260/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 25, виписаної товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» на покупця - комунальне підприємство «Міське управління житлово-комунального господарства» Чорноморської міської ради Одеської області, код ЄДРПОУ 03363789, із загальною сумою ПДВ за основною ставкою 8523,24 грн.;

2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12.07.2019 року № 25, виписану товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» на покупця - комунальне підприємство «Міське управління житлово-комунального господарства» Чорноморської міської ради Одеської області, код ЄДРПОУ 03363789, із загальною сумою ПДВ за основною ставкою 8523,24 грн., та вважати вказану податкову накладну прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку - товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» ;

3) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Головного управління ДФС в Одеській області від 09.08.2019 року № 1249259/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 26, виписаної товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» на покупця - комунальне підприємство «Міське управління житлово-комунального господарства» Чорноморської міської ради Одеської області, код ЄДРПОУ 03363789, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 17713,08 грн.;

4) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12.07.2019 року № 26, виписану товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» на покупця - комунальне підприємство «Міське управління житлово-комунального господарства» Чорноморської міської ради Одеської області, код ЄДРПОУ 03363789, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 17713,08 грн., та вважати вказану податкову накладну прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку - товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» .

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 27.01.2020 року, вказана справа перебувала в провадженні судді Соколенко О.М.

Ухвалою суду (суддя Соколенко О.М.) від 12 лютого 2020 року, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.

Ухвалою суду (суддя Соколенко О.М.) від 09 квітня 2020 року здійснено перехід до розгляду справи в порядку загального позовного провадження. Розгляд справи розпочатий спочатку - зі стадії відкриття провадження у справі з призначенням підготовчого засідання.

02 червня 2020 року розпорядженням керівника апарату № 78, відповідно до п. 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 року №30, на виконання рішення Зборів суддів Одеського окружного адміністративного суду від 02.06.2020 року № 4, призначено повторний автоматичний розподіл справи № 420/615/20.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 02.06.2020 року, адміністративна справа №420/615/20 передана судді Глуханчуку О.В.

Ухвалою суду від 04 червня 2020 року судом (суддя Глуханчук О.В.) прийнято до провадження справу № 420/615/20 (повторний автоматизований розподіл справи). Розгляд справи призначений за правилами загального позовного провадження спочатку зі стадії відкриття провадження у справі.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що 31 липня 2019 року ТОВ «ІНЖПРОМБУД» за допомогою електронного сервісу M.E.DOC. з використанням Єдиного вікна подання електронної звітності було подано в електронному вигляді на реєстрацію в ЄРПН до Державної податкової служби України належним чином оформлену Податкову накладну №25 від 12.07.2019 року, виписану на покупця - Комунальне підприємство Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області (Скорочене найменування - КП МУЖКГ ), код ЄДРПОУ 03363789, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 8 523,24 грн. Цього ж дня Позивач отримав від Відповідача повідомлення про те, що реєстрацію податкової накладної зупинено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 12.07.2019 №25 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Також цим повідомленням запропоновано платнику податку надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Як зазначає позивач, у відповідь на повідомлення про зупинення податкової накладної 02 серпня 2019 року до центрального рівня ДПС України ТОВ «ІНЖПРОМБУД» було подане Повідомлення від 02 серпня 2019 року №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Доставлення Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до центрального рівня ДПС України підтверджується електронною квитанцією №1 від 02.08.2019 року.

Позивач вказує, що на підтвердження реальності здійснення господарської операції, зазначеної в податковій накладній від 12.07.2019 року №25, до контролюючого органу надано усі необхідні документи, зокрема, Договір №454/4545 від 08.07.2019 року, укладений між Комунальним підприємством Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю ІНЖПРОМБУД , за яким позивач зобов`язався за дорученням Замовника здійснити поточний ремонт відкосів в житлових будинках по вул. Парусна, 3, 12, в м. Чорноморськ (ДК 021:2015 - 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи), а Замовник, в свою чергу, зобов`язався прийняти та оплатити виконані роботи у строки та на умовах, визначених цим Договором. Позивач виконав свої зобов`язання за Договором №454/4545 від 08.07.2019 року в строк до 12.07.2019 року, на підтвердження чого сторонами був підписаний Акт від 12.07.2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою №КБ-2а). Замовник прийняв належним чином виконані Виконавцем роботи та оплатив їх в повному обсязі, на підтвердження чого Відповідачу разом із Повідомленням від 02.08.2019 року №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, була надана копія Платіжного доручення від 18.07.2019 року №13 на суму 51 139,43 грн.

Проте, як вказує позивач, попри надання Позивачем належним чином оформлених первинних документів, що підтверджують здійснення господарських операцій, їх приймання-передачу та оплату їх вартості, Відповідач відмовив у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року №25, про що надіслав Позивачу Рішення Комісії регіонального рівня від 09.08.2019 року № 1249260/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказане рішення позивач вважає протиправним та просить суд скасувати.

Також позивач зазначив, що 31 липня 2019 року ТОВ «ІНЖПРОМБУД» за допомогою електронного сервісу M.E.DOC. з використанням Єдиного вікна подання електронної звітності було подано в електронному вигляді на реєстрацію в ЄРПН до Державної податкової служби України належним чином оформлену Податкову накладну №26 від 12.07.2019 року, виписану на покупця - КП Міське управління житлово-комунального господарства . Цього ж дня позивач отримав повідомлення про те, що реєстрацію податкової накладної зупинено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 12 липня 2019 №25 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано платнику податку надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Як зазначає позивач, у відповідь на повідомлення про зупинення податкової накладної 02 серпня 2019 року до центрального рівня ДПС України ТОВ «ІНЖПРОМБУД» було подане Повідомлення від 02 серпня 2019 року №5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Доставлення Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до центрального рівня ДПС України підтверджується електронною квитанцією №1 від 02.08.2019 року.

Позивач вказує, що на підтвердження реальності здійснення господарської операції, зазначеної в податковій накладній від 12 липня 2019 року №26, до контролюючого органу надано усі необхідні документи, зокрема Договір №468/4545 від 10.07.2019 року, укладений з Комунальним підприємством Міське управління житлово-комунального господарства , Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (КБ-З), Акт приймання виконаних будівельних робіт від 12.07.2019 року (КБ-3), платіжні доручення від 29 липня 2019 року.

Проте, як вказує позивач, попри надання Позивачем належним чином оформлених первинних документів, що підтверджують здійснення господарських операцій, їх приймання-передачу та оплату їх вартості, Відповідач відмовив у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року №26, про що надіслав Позивачу Рішення Комісії регіонального рівня від 09.08.2019 року № 1249259/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказане рішення позивач вважає протиправним та просить суд скасувати.

В якості підстави відмови в реєстрації податкової накладної зазначено те, що платником податку не надано копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Однак, позивач вважає, що рішення відповідача від 09.08.2019 року № 1249260/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 25 та рішення від 09.08.2019 року № 1249259/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 26 підлягають скасуванню, як протиправні, оскільки вони не містять конкретної інформації щодо документів, які не подано платником податків, а лише містять загальні фрази із переліком всіх можливих документів, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

02 березня 2020 року через канцелярію суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 104-106, том 1).

Відповідно до відзиву, відповідач позов не визнає, з позовними вимогами не погоджується, вважає їх безпідставними, з огляду на наступне. Відповідачем зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань та згідно з вимогами п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ «ІНЖПРОМБУД» складено податкову накладну від 12.07.2019 року № 25 в електронній формі на надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції, податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена, позивачу запропоновано надати пояснення (копії документів) достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

За наслідками розгляду повідомлення позивача щодо подачі документів про підтвердження реальності операцій по податковій накладній, комісією ГУ ДФС в Одеській області прийнято рішення 09.08.2019 року № 1249260/42648260, яким відмовлено у реєстрації, з підстав не надання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Також у відзиві представник відповідачів зазначив, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є належним чином оформленні первинні документи, які фіксують факт здійснення господарських операцій. Зокрема, документом, що засвідчує факт надання послуг, виконання робіт є належним чином оформлені документи. Відтак, з огляду на не надання позивачем разом із повідомленнями всіх необхідних документів, ГУ ДФС в Одеській області прийнято оскаржене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, яке відповідачі вважають обґрунтованим та законним.

05 березня 2020 року через канцелярію суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив (а.с. 123-126, том 1).

У відповіді на відзив всупереч доводам відповідача про ненадання разом із повідомленнями всіх необхідних документів, зокрема товарно-транспортних накладних, позивач зазначив, що предметом Договорів, укладених між Комунальним підприємством Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю ІНЖПРОМБУД є не постачання (купівля-продаж) товарів, а виконання підрядних робіт, тому твердження представника відповідачів про необхідність надання товарно-транспортної накладної є недоречним, таким, що не відповідає правовій природі господарських-операцій.

Позивач зазначає, що первинні документи у відповідь на повідомлення про зупинення реєстрації податкової накладної та пропозицію надати пояснення та документи надсилалися платником податків 02 серпня 2019 року до центрального рівня ДПС України разом з Повідомленням від 02.08.2019 року №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацій яких зупинено (щодо податкової накладної №25 від 12.07.2019 року) та Повідомленням від 02.08.2019 року №5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (щодо податкової накладної №26 від 12.07.2019 року).

Тобто, позивач стверджує, що Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» до контролюючого органу надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення господарських операцій по надісланим для реєстрації податковим накладним.

06 травня 2020 року від представника відповідачів через канцелярію суду надійшло клопотання про залучення до матеріалів справи додаткових доказів, а саме витяги скріншотів з АІС СУДИ Податковий блок , що підтверджує подання позивачем повідомлень щодо подачі документів на підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним №25, 26 від 12.07.2019 року (а.с. 203-221, том 1).

Ухвалою суду від 28 липня 2020 року продовжено шістдесятидений строк проведення підготовчого провадження у справі №420/615/20 на тридцять днів.

14 серпня 2020 року представником відповідачів через канцелярію суду подані додаткові пояснення про суті справи (а.с. 20-22, том 2).

Згідно цих пояснень, на дату виникнення податкових зобов`язань, згідно з вимогами п. 201.10 ст. 201 ПК України, Позивач склав податкові накладні №25, №26 від 12.07.2019 в електронній формі та направив їх на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних. Згідно отриманим квитанціям - податкові накладні прийняті, але реєстрація її - зупинена; запропоновано надати пояснення (копії документів) достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

З урахуванням фактичних обставин справи, ТОВ ІНЖПРОМБУД після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної було відправлено засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності операцій по відновленим ПН/РК.

Як вказує відповідач, серед переліку документів, поданих до Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, були наявні:

до ПН №25 від 12.07.2019: Акт № б/н приймання виконаних будівельних робіт за липень 2019 року; Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за липень 2019 року; Договір № 454/4545 від 08.07.2019.

до ПН№26 від 12.07.2019: Програмний комплекс АВК-5;Довідка про вартість виконаних робіт та витрати; Програмний комплекс АВК 5 (3.4.0); АКТ приймання виконаних будівельних робіт за липень 2019; Договір 468/4545.

За наслідком розгляду вказаних Повідомлень, комісією ГУ ДФС в Одеській області прийняті рішення, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних, з підстав не надання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-факгури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Також відповідач зазначив, що позивачем серед переліку поданих документів не надано відповідних документів на підтвердження виконання договорів підряду.

Ухвалою суду від 26 серпня 2020 року закрито підготовче провадження у справі №420/615/20 та призначено її до судового розгляду по суті.

Під час розгляду справи по суті 02 вересня 2020 року сторони надали свої пояснення щодо змісту та підстав своїх вимог і заперечень щодо предмета позову.

Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з викладених у позові та поясненнях підстав.

Представник відповідачів проти задоволення позову заперечував.

У судове засідання, призначене на 28 вересня 2020 року, представники відповідачів не з`явились, про місце, дату і час судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно.

Заслухавши учасників справи, розглянувши подані сторонами заяви по суті справи та докази для їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступні обставини та факти.

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю ІНЖПРОМБУД , код ЄДРПОУ 42648260, зареєстроване в якості юридичної особи 26.11.2018, Номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи: 15561020000068294; є платником податків і зборів, передбачених Податковим кодексом України.

Види економічної діяльності підприємства: 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (основний); 43.11 Знесення; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.31 Штукатурні роботи; 43.32 Установлення столярних виробів; 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін; 43.34 Малярні роботи та скління; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 43.91 Покрівельні роботи; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у.; 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами

З метою провадження власної господарської діяльності, ТОВ ІНЖПРОМБУД (Виконавець) укладено Договір № 454/4545 від 08 липня 2020 року з Комунальним підприємством Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області (Замовник), відповідно до умов якого Замовник доручає і оплачує, а Виконавець бере на себе зобов`язання здійснити поточний ремонт відкосів в житлових будинках по вул. Парусна, 3, 12, в м. Чорноморськ (ДК 021:2015 - 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи), а Замовник, в свою чергу, зобов`язався прийняти та оплатити виконані роботи у строки та на умовах, визначених цим Договором і договірною ціною (а.с. 29-32, том 1).

На підтвердження виконання та реальності даного договору позивачем надано до суду копії наступних документів, а саме: акт приймання виконаних робіт (форма КБ-2), довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма КБ-3), платіжне доручення.

Так, на підтвердження виконання ТОВ ІНЖПРОМБУД (Виконавець) свого зобов`язання за Договором №454/4545 від 08 липня 2019 року, 12 липня 2019 року сторонами був підписаний Акт від 12 липня 2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт за липень 2019 року (за примірною формою №КБ-2в) до Договору №454/4545 від 08 липня 2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 51139,43 грн. (а.с. 34-38, том 1).

Вартість виконаних робіт та витрати визначені підписаною сторонами Договору № 454/4545 від 08 липня 2020 року Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (форма КБ-3) від 12 липня 2019 року (а.с. 33, том 1).

Замовник прийняв належним чином виконані виконавцем роботи та оплатив їх у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням від 18 липня 2019 року № 13 на суму 51139,43 грн. (а.с. 39, том 1).

На підтвердження виконання та реальності даного договору позивачем надано до суду копії наступних документів, а саме: акт приймання виконаних робіт (форма КБ-2), довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма КБ-3), платіжне доручення, а саме.

У зв`язку з оплатою робіт, ТОВ ІНЖПРОМБУД виписано на користь Замовника робіт (покупця) - КП Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області податкову накладну № 25 від 12 липня 2020 року на суму з ПДВ 51139,43 грн. (а.с. 23-24, том 1).

10 липня 2019 року між ТОВ ІНЖПРОМБУД (Підрядник) та Комунальним підприємством Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області (Замовник) укладено Договір № 468/4545, відповідно до умов якого замовник доручає, а Підрядник бере на себе зобов`язання здійснити капітальний ремонт житлового фонду (ремонт вхідних груп у 6-й парадних із заміною дверей у 3-х парадних житлового багатоквартирного будинку) по вул. Паркова, буд. 8-А, у м. Чорноморськ Одеської області (ДК 021:2015 - 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація ). Замовник зобов`язався прийняти та оплатити виконані роботи у строки та на умовах, визначених цим Договором і договірною ціною (а.с. 48-51, том 1).

Вартість виконаних робіт та витрати визначені, підписаною сторонами Договору №468/4545 від 10 липня 2020 року, Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (форма КБ-3) від 12 липня 2019 року і складає 106278,47 грн. (а.с. 52, том 1).

За результатами виконання певного етапу робіт за Договором №468/4545 від 10 липня 2019 року в строк до 12 липня 2019 року, сторонами Договору підписаний Акт від 12 липня 2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою №КБ-2а) за липень 2019 року до Договору №468/4545 від 10.07.2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 106278,47 грн. (а.с. 53-66, том 1).

Замовник прийняв належним чином виконані Підрядником роботи та оплатив, що підтверджується платіжним дорученням від 29 липня 2019 року № 49 на суму 8100,00 грн., від 29 липня 2019 року №3 на суму 98178, 47 грн. (а.с. 67-68, том 1).

У зв`язку з оплатою робіт, ТОВ ІНЖПРОМБУД виписано на користь Замовника робіт (покупця) - КП Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області податкову накладну № 26 від 12 липня 2020 року на суму з ПДВ - 106278,47 грн. (а.с. 42-43, том 1).

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до вимог п.187.1 ст.187, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, ТОВ ІНЖПРОМБУД сформувало податкові накладні № 25 від 12 липня 2019 року та №26 від 12 липня 2019 року, виписані на покупця КП Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області, та 31.07.2019 року направило їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з отриманими квитанціями про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено, оскільки ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1. «Критеріїв ризиковості платника податку» . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 25, 44, том 1).

У відповідь на повідомлення про зупинення реєстрації податкової накладної № 25 від 12 липня 2019 року, ТОВ ІНЖПРОМБУД 02 серпня 2019 року до центрального рівня ДПС України було подане Повідомлення від 02 серпня 2019 року №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Доставлення Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до центрального рівня ДПС України підтверджується електронною квитанцією №1 від 02 серпня 2019 року.

На підтвердження реальності здійснення господарської операції, зазначеної в податковій накладній від 12 липня 2019 року №25, ТОВ ІНЖПРОМБУД були надані копії наступних документів: Договору №454/4545 від 08 липня 2019 року, укладеного між Комунальним підприємством Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю ІНЖПРОМБУД (далі - Договір №454/4545 від 08.07.2019 року); Довідки від 12 липня 2019 року про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (за примірною формою КБ-3) до Договору №454/4545 від 08 липня 2019 року із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 51139,43 грн.; Акту від 12 липня 2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою № КБ-2а) до Договору №454/4545 від 08 липня 2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 51139,43 грн.; Платіжного доручення від 18 липня 2019 року №13 на суму 51 139,43 грн. (а.с. 26-28, том 1).

У відповідь на повідомлення про зупинення реєстрації податкової накладної № 26 від 12 липня 2019 року, ТОВ ІНЖПРОМБУД 02 серпня 2019 року до центрального рівня ДПС України було подане Повідомлення від 02 серпня 2019 року №5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Доставлення Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до центрального рівня ДПС України підтверджується електронною квитанцією №1 від 02 серпня 2019 року.

На підтвердження реальності здійснення господарської операції, зазначеної в податковій накладній 12 липня 2019 року №26, ТОВ ІНЖПРОМБУД були надані копії наступних документів: Договору №468/4545 від 10 липня 2019 року, укладеного між Комунальним підприємством Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю ІНЖПРОМБУД (далі - Договір №468/4545 від 10.07.2019 року); Довідки від 12 липня 2019 року про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (за примірною формою КБ-3) до Договору №468/4545 від 10 липня 2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 106278,47 грн.; Акту від 12 липня 2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою № КБ-2а) до Договору №468/4545 від 10 липня 2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 106278,47 грн.; Платіжного доручення від 29 липня 2019 року №49 на суму 8100,00 грн.; Платіжного доручення від 29 липня 2019 року №3 на суму 98178,47 грн. (а.с. 45-47, том 1).

Рішенням Комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.08.2019 року № 1249260/42648260 відмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ ІНЖПРОМБУД від 12 липня 2019 року № 25 (а.с. 40, том 1).

Рішенням Комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.08.2019 року № 1249259/42648260 відмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ ІНЖПРОМБУД від 12 липня 2019 року № 26 (а.с. 69-70, том 1).

Підставою відмови зазначено: ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Не погоджуючись із прийнятими відповідачем рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом про визнання їх протиправними, скасування та зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 25, № 26 від 12 липня 2019 року.

Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у процесі складення та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, регулюються, зокрема, положеннями ст. 201 Податкового Кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

У відповідності з п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Пунктом 7 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 01.03.2018 визначити порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) (чинний на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 3 цього Порядку (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) наведено перелік ознак, за якими перевіряються податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації.

Пунктом 5 Порядку №117 встановлено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно пункту 6 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної від 31.07.2019 вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних № 25, № 26 від 12 липня 2019 року вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій затверджені листом ДФС України від 05.11.2018 року, підпунктом 1.6 пункту 1 якого передбачено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";

- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 ПК України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Інформація про внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків, відповідно до пунктів 1.1-1.6 цих Критеріїв, стає доступною платнику в Електронному кабінеті.

Відповідно до пункту 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Як встановлено судом, в квитанціях від 31.07.2019 про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.

Пунктами 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку із встановленням його ризиковості за вищевказаними Критеріями, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, а й вказати посилання на конкретний з них, яким, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

В квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 «Критеріїв ризиковості платника податку» .

Разом з тим, контролюючим органом не визначено, під дію якого саме з критеріїв, що містяться у вказаному підпункті, підпадає позивач та які конкретно документи йому слід подати та/або пояснення для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих ним операцій.

Як вже було зазначено вище, в оскаржуваних рішеннях відповідач зазначив, що причиною відмови в реєстрації податкових накладних позивача стало ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Пунктом 14 Порядку № 117 визначений перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Разом із тим, суд звертає увагу, що у квитанціях від 31.07.2019 року про зупинення реєстрації податкових №25, № 26 від 12 липня 2019 року не вказано конкретного переліку документів, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а лише запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі цих рекомендацій, 02 серпня 2019 року ТОВ «ІНЖПРОМБУД» було направлено на адресу контролюючого органу Повідомлення № 4 та Повідомлення № 5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями, якими ТОВ «ІНЖПРОМБУД» підтверджує реальність здійснення операцій.

Згідно з п. 15 Порядку № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Відповідно до пунктів 18-21 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

За такого правового регулювання та обставин справи, суд дійшов висновку, що позивач виконав свій обов`язок щодо надіслання відповідачу первинних документів та пояснень щодо наданих документів на підтвердження факту реальності господарських операцій з КП Міське управління житлово-комунального господарства Чорноморської міської ради Одеської області, які в сукупності підтверджують наявність підстав для реєстрації податкових накладних № 25, № 26 від 12 липня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Господарські операції, за наслідками яких складені податкові накладні № 25, № 26 від 12 липня 2019 року, здійснені позивачем в межах його господарської діяльності та підтверджуються первинними документами, у т.ч. відповідними платіжними дорученнями підтверджено оплату виконаних позивачем робіт.

Суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом у своїх рішеннях, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18.

З цих підстав суд відхиляє доводи відповідача стосовно того, що позивачем серед переліку поданих документів не надано відповідних документів на підтвердження виконання договорів підряду.

З огляду на зазначене, в межах спірних правовідносин, суд критично оцінює доводи відповідача про те, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є належним чином оформленні первинні документи, які фіксують факт здійснення господарських операцій, натомість не надання позивачем разом всіх необхідних документів, стало підставою відмови в реєстрації податкових накладних.

В постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №300/148/19 зазначається, що при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 14 Порядку №117, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28.10.2019 касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).

Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас, матеріали справи не містять належних і достатніх доказів, які б давали підстави вважати, що відповідач довів правомірність оскаржуваних позивачем рішень Комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.08.2019 року № 1249260/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 25 та від 09.08.2019 року № 1249259/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 26.

Вказані рішення не дають чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.

З урахуванням зазначеного, суд прийшов до висновку, що у Комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були відсутні встановлені законом підстави для відмови у реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» № 25, № 26 від 12 липня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на зазначене, позовні вимоги ТОВ «ІНЖПРОМБУД» про визнання протиправними та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Головного управління ДФС в Одеській області від 09.08.2019 року № 1249260/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 25 та № 1249259/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року №26, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до п. 27 Порядку № 117, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено у судовому порядку.

За приписами пункту 28 Порядку № 117 (в редакції Постанови КМ № 391 від 24.04.2019), податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

Виходячи із вимог зазначеної норми, суд вважає, що належним способом відновлення порушеного права платника податку є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 25, № 26 від 12 липня 2019 року, складені та подані на реєстрацію товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подачі на реєстрацію.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на зазначене, оцінюючи докази, які є у справі, в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ТОВ «ІНЖПРОМБУД» та необхідність їх повного задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено, суд, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, здійснює розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно до задоволених позовних вимог, а саме по 2102, 00 грн. з кожного (4204,00/2, де 4204, 00 - ставка судового збору сплачена позивача за звернення до суду із цим позовом).

Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 90, 139, 243-246, 205, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» до Державної податкової служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Головного управління ДФС в Одеській області від 09.08.2019 року № 1249260/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 25.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12.07.2019 року № 25, виписану товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» на покупця - комунальне підприємство «Міське управління житлово-комунального господарства» Чорноморської міської ради Одеської області (код ЄДРПОУ 03363789), з дати її надіслання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Головного управління ДФС в Одеській області від 09.08.2019 року № 1249259/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2019 року № 26.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12.07.2019 року № 26, виписану товариством з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» на покупця - комунальне підприємство «Міське управління житлово-комунального господарства» Чорноморської міської ради Одеської області (код ЄДРПОУ 03363789), з дати її надіслання.

Стягнути з Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ: 39398646) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» (65033, м. Одеса, вул. Василя Стуса, б. 2/1; код ЄДРПОУ 42648260) судовий збір у розмірі 2102, 00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Стягнути з Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» (65033, м. Одеса, вул. Василя Стуса, б. 2/1; код ЄДРПОУ 42648260) судовий збір у розмірі 2102, 00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «ІНЖПРОМБУД» (адреса: 65033, м. Одеса, вул. Василя Стуса, б. 2/1; код ЄДРПОУ 42648260).

Відповідач - Державна податкова служба України (адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393).

Відповідач - Головне управління ДФС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ: 39398646).

Повний текст рішення складено та підписано судом 08 жовтня 2020 року.

Суддя О.В. Глуханчук

.

Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено13.10.2020
Номер документу92122476
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —№420/615/20

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Рішення від 08.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні