Рішення
від 12.10.2020 по справі 420/10428/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10428/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., позивача - ОСОБА_1 , представника позивача - Шепеля В.С,, представника відповідача - Воронюк Р.М., представника третьої особи - Бурдеги Р.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Одеська обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ , про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

10 жовтня року 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 р. №56 про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Маяківську сільську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зняти з дошки оголошень постанову (її копію) Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 р. №56 про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі постанови Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 25.09.2020 р. № 53 позивач був зареєстрований кандидатом на посаду Маяківського сільського голови, висунутого Одеською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Постановою Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 р. №56 про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області реєстрація позивача була скасована.

Позивач вказав, що 03.10.2020 р. до відповідача надійшли: звернення Одеської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" про скасування реєстрації кандидата на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 від 03.10.2020 р.; рішення Одеської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" про звернення до територіальної виборчої комісії щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від 03.10.2020 р.

07.10.2020 р. позивач на дошці оголошень Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області ознайомився з копією постанови Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 р. №56 про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_1 .

Позивач зазначив, що в порушення ч.1 ст.231 ВК України рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_1 відповідачем не приймалося.

У порушення ч.2 ст.231 ВК України розгляд питання був проведений без присутності кандидата та представника організації партії у виборчій комісії та без їх повідомлення.

У порушення ч.3 ст.231 ВК України оскаржувана постанова не була надана представнику організації партії у виборчій комісії або позивачу.

Позивач вказав, що в порушення ч.5 ст.231 ВК України оскаржувана постанова до ЦВК не направлялася.

У порушення ст.36 ВК України: ч.1 - засідання комісії не відбувалося, головою не скликалося, та взагалі не скликалося у відповідності до вимог зазначеної норми закону; ч.5 - засідання виборчої комісії не скликалося з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний; ч.6 - членам виборчої комісії взагалі не надавалися проекти рішень комісії та необхідні матеріали; ч.7 засідання виборчої комісії голова не проводив та взагалі не знав про його існування.

Ухвалою від 10.10.2020 року прийнято вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України. Призначено судове засідання на 12 жовтня 2020 року о 10:00 год. Витребувано від Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області засвідчені належним чином копії наступних документів, а саме: докази дотримання порядку скликання засідання Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, яке відбулося 05.10.2020 року, передбаченого пунктами 3.1, 3.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого Постановою ЦВК №173 від 10.08.2020 року; постанову Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 року, якою скасовано реєстрацію кандидата на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 та всі документи, що стали підставою для її прийняття, а також протокол засідання Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 року. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Одеську обласну організацію політичної партії "СЛУГА НАРОДУ". Викликано у судове засідання в якості свідків - членів комісії ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Ухвалою від 10.10.2020 року витребувано від Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області відомості про склад Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, повноважний у період з 03.10.2020 року до моменту надання відповіді на ухвалу суду, з доданням копій постанов Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, якими вносилися відповідні зміни до складу Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.

Під час судового розгляду справи у судовому засіданні 12.10.2020 року позивач та його представник позовні вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, надавши письмові пояснення.

Представник відповідача у судовому засіданні подала клопотання, в якому просила задовольнити позовну заяву позивача. Представник відповідача зазначила, що засідання комісії на 05.10.2020 року на 09:00 год. вона не скликала, а скликала засідання на 05.10.2020 року на 19:00 год., тому засідання комісії, на якому прийнята оскаржувана постанова, є незаконним.

Представник третьої особи у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, зазначивши, що право звернення організації партії щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови у встановлений ВК України строк є безумовним правом, і комісія не може відмовити у задоволенні такого звернення. Тому в разі скасування постанови комісії від 05.10.2020 року №56 будуть грубо порушені права Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , як суб`єкта виборчого процесу, оскільки повторно звернутися з таким зверненням третя особа не матиме можливості, оскільки воно може бути подано не пізніше, ніж на 19 днів до дня голосування.

Заслухавши вступне слово позивача, представника позивача, представника відповідача та представника третьої особи, допитавши свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.", згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

Постановою Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №53 від 25.09.2020 р. ОСОБА_1 , висунутого Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ в єдиному одномандатному виборчому окрузі, зареєстровано кандидатом на посаду Маяківського сільського голови на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р.

03.10.2020 року Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ прийнято рішення про звернення до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з проханням скасувати реєстрацію кандидата на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 .

03.10.2020 року Одеська обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ звернулася до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із зверненням про скасування реєстрації кандидата на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , до якого додане вищевказане рішення.

Вказане звернення підписане головою Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ та скріплене печаткою цієї організації.

05.10.2020 року Маяківська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, розглянувши звернення та рішення, що надійшли до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ 03.10.2020 року, відповідно до п.2 ч.1 ст.231 ВК України, прийняла постанову №56 Про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області , якою скасовано реєстрацію кандидата на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 .

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

Відповідно до ч.3 ст.36 ВК України, перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день після дня її утворення, а наступні засідання - за необхідності.

Згідно ч.4 ст.36 ВК України, засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Відповідно до ч.5 ст.36 ВК України, засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.

Згідно ч.6 ст.36 ВК України, членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання.

Відповідно до ч.7 ст.36 ВК України, засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Згідно п.2 ч.1 ст.231 ВК України, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.

Відповідно до абзаців 10, 12 ч.1 ст.231 ВК України, у разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.

У разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, менш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування такі звернення територіальною виборчою комісією не розглядаються, рішення щодо них не приймаються, про що суб`єкт звернення повідомляється листом за підписом голови або за його дорученням - члена відповідної виборчої комісії.

Згідно ч.3 ст.231 ВК України, територіальна виборча комісія надає представнику організації партії у виборчій комісії або кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови копію рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як наступного дня після його прийняття.

Відповідно до ч.5 ст.231 ВК України, рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, про вибуття кандидата з балотування оприлюднюються на офіційному веб-сайті (за наявності) відповідної виборчої комісії, веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніш як наступного дня після його прийняття.

Рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови невідкладно надсилається до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Відповідно до п.2.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №173 (далі - Порядок №173), засідання виборчої комісії, як правило, плануються з огляду на потребу, згідно з установленими виборчим законодавством календарними строками заходів щодо підготовки та проведення виборів, здійснення окремих виборчих процедур, реалізації інших повноважень виборчої комісії відповідно до законів.

Згідно п.3.1 Порядку №173, засідання виборчої комісії скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем виборчої комісії.

Відповідно до п.3.4 Порядку №173, засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.

Відомості щодо повідомлення членів виборчої комісії про засідання (час і спосіб повідомлення) фіксуються в окремому журналі або додаються до протоколу засідання.

Згідно п.4.4 Порядку №173, на засідання обов`язково запрошуються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, заявники, суб`єкти звернення зі скаргою, суб`єкти оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скаргах, інші особи, якщо питання, включене до проєкту порядку денного, стосується їх прав або законних інтересів щодо участі у виборчому процесі.

З наведених вище положень п.2 ч.1 ст.231 ВК України випливає, що скасування територіальною виборчою комісією реєстрації кандидата на посаду сільського голови за зверненням організації партії щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення, є обов`язком територіальної виборчої комісії.

Право подати відповідне звернення організація партії має не пізніше, як за дев`ятнадцять днів до дня голосування.

У свою чергу, територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти таке рішення відповідно до приписів абзацу 10 ч.1 ст.231 ВК України у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніше як за вісімнадцять днів до дня голосування.

При цьому, абзацом 12 ч.1 ст.231 ВК України встановлена пряма заборона на розгляд територіальною виборчою комісією звернення, передбаченого п.2 ч.1 ст.231 ВК України, у разі його надходження менш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування.

Суд погоджується з доводами позивача про те, що відповідачем не дотримано порядку скликання засідання виборчої комісії, передбаченого пунктом 3.1 Порядку №173 та окремими порушеннями процедури підготовки до проведення засідання виборчої комісії щодо погодження проекту порядку денного з головою комісії секретарем комісії, складання проекту постанови виборчої комісії з накладенням на ньому резолюції головою комісії відповідно до приписів п.4.3, 4.7, 4.8 Порядку №173.

При цьому, доводи позивача про порушення відповідачем порядку повідомлення членів комісії згідно п.3.4 Порядку №173, суд до уваги не бере, оскільки відомості про таке повідомлення членів комісії про засідання додані до протоколу №7 засідання Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (а.с. 62-63, 65).

Також суд вважає, що відповідачем дотримано порядку повідомлення кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_1 та представника Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , відомості про що також додані до протоколу №7 (а.с. 65 зворотній бік).

Факт повідомлення телефоном про засідання комісії 05.10.2020 року о 09:00 год. представник третьої особи підтвердив у судовому засіданні, а повідомлення позивача про вищевказане засідання за допомогою смс-повідомлення підтверджується скріншотом повідомлення, надісланого за номером НОМЕР_1 , який належить позивачу.

Також у судовому засіданні з`ясовано, що на вищевказаний номер телефона позивача смс-повідомлення від Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про проведення засідання 05.10.2020 року о 09:00 год. щодо розгляду звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ від 03.10.2020 року про скасування реєстрації кандидата на посаду Маяківського сільського голови ОСОБА_1 надійшло о 20 год. 02 хв. 04.10.2020 року.

Смс-повідомлення у мобільному пристрої позивача, оглянуте у судовому засіданні, тотожнє за змістом надісланому заступником голови Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області повідомленню (а.с. 87).

Належне повідомлення членів Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про засідання комісії 05.10.2020 року о 09:00 год. також підтверджується фактом присутності десяти членів комісії на її засіданні.

Допитані у судовому засіданні свідки ОСОБА_2 (заступник голови комісії) та ОСОБА_3 (член комісії) показали суду, що звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ потребувало своєчасного розгляду протягом трьох днів з дня його надходження.

Про це звернення голові комісії ОСОБА_4 повідомила член комісії ОСОБА_5 , яка прийняла це звернення від третьої особи під час чергування 03.10.2020 року, а також 04.10.2020 року про необхідність розгляду цього звернення голову комісії повідомила ОСОБА_2 , яка є заступником голови Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.

Проте, голова комісії ОСОБА_4 , посилаючись на необхідність внесення щодо неї інформації до Державного реєстру виборців, необхідність отримання електронного цифрового підпису, необхідність увільнення від виконання обов`язків у Маяківській загальноосвітній школі на час роботи у виборчій комісії, з часу призначення 02.10.2020 року головою комісії, відтерміновувала прийняття присяги, яка врешті-решт прийнята ОСОБА_4 лише 07.10.2020 року.

Також свідки повідомили суду, що сама ОСОБА_4 також була повідомлена про намір провести засідання комісії 05.10.2020 року о 09:00 год., більш того, була присутня у приміщенні комісії в цей час. До порядку денного було включено питання про прийняття головою комісії ОСОБА_4 присяги на цьому засіданні, проте, вона під приводом необхідності взяти текст присяги в автомобілі, покинула зсідання комісії та не повернулася.

Тому, як показали свідки, голова комісії ОСОБА_4 ухилялася від вчасного прийняття присяги та розгляду питання щодо скасування реєстрації позивача.

Допитаний у судовому засіданні в якості свідка позивач ОСОБА_1 (за його згодою) наполягав на тому, що про засідання комісії 05.10.2020 року о 09:00 год. його не повідомили, та вирішили щодо нього звернення третьої особи за його відсутності.

Зазначені показання свідка ОСОБА_1 суд до уваги не бере, оскільки під час огляду мобільного пристрою позивача (за його згодою) суд встановлено наявність в ньому смс-повідомлення на телефонний номер НОМЕР_1 , в якому вказані дата, час проведення засідання виборчої комісії та питання, що розглядатиметься стосовно нього.

Допитана в якості свідка голова Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області ОСОБА_4 (за її згодою) показала суду, що засідання комісії на 05.10.2020 року на 09:00 год. вона не скликала, а вирішила його скликати на 05.10.2020 року на 19:00 год., оскільки зранку планувала вирішити питання внесення щодо нею відомостей до Державного реєстру виборців, отримати ЕЦП та увільнитися від виконання обов`язків у школі, де вона перебуває на посаді соціального педагога, щоб їй не було зараховано прогул.

Про засідання 05.10.2020 року о 19:00 год. голова комісії Воронюк Р.М. розіслала членам комісії повідомлення 04.10.2020 року у проміжок з 21:50 год. до 21:53 год.

Проте, ані 05.10.2020 року о 19:00 год., ані 06.10.2020 року о 19:00 год. скликати засідання голові комісії не вдалося через відсутність кворуму.

Як представник відповідача, ОСОБА_4 підтвердила свою присутність в приміщенні комісії 05.10.2020 року о 09:00 год., та зазначила, що покинула приміщення комісії через те, що вона його не скликала на 09:00 год., і крім того, член комісії ОСОБА_6 , яка є вчителем Маяківської ЗОШ, як і всі інші вчителі школи, мала перебувати на самоізоляції, оскільки вся школа знаходиться на карантині.

Суд бере до уваги показання свідка ОСОБА_4 , проте, при цьому, вважає безпідставними її доводи як представника відповідача щодо неможливості взяти участь у роботі комісії 05.10.2020 року о 09:00 год. та прийняти присягу члена комісії, оскільки наведені нею обставини не перешкоджали прийняттю присяги та проведенню нею засідання комісії.

Присутність на засіданні комісії особи, яка підлягала самоізоляції, могла бути підставою для видалення цього члена комісії з засідання, а не залишення засідання головою комісії.

За викладених обставин, з урахуванням визначених законодавством строків розгляду звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , суд вважає обґрунтованим проведення засідання комісії та розгляд вказаного звернення, за наявності кворуму, на засіданні 05.10.2020 року о 09:00 год., та при цьому бере до уваги показання свідків ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо можливості складання присяги головою комісії та розгляду звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ на цьому засіданні.

Доводи позивача про відсутність в оскаржуваній постанові мотивувальної частини, суд вважає безпідставними, оскільки єдиним мотивом у даному випадку є звернення організації партії з її рішенням про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови, висунутого Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ ОСОБА_1 , і зазначені обставини викладені у постанові з посиланням на п.2 ч.1 ст.231 ВК України, що регулює спірні відносини.

Посилання позивача на незаконність рішення третьої особи від 03.10.2020 року про звернення до виборчої комісії щодо скасування реєстрації позивача, оскільки конференція (збори) організації партії відбулися 02.10.2020 року, як повідомив представник третьої особи, суд до уваги не бере, оскільки це рішення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ не скасоване та є чинним.

Стосовно доводів позивача про те, що спірна постанова не була надана представнику організації партії у виборчій комісії або позивачу, представник третьої особи підтвердив суду отримання ним оскаржуваної постанови, а тому вказані доводи судом до уваги не беруться.

Також необґрунтованими є доводи позивача про не оприлюднення спірної постанови та не надіслання її до ЦВК, оскільки у судовому засіданні встановлено, що таке оприлюднення відбулося на сайті Маяківської сільської ради, постанова вивішена на стенді офіційних матеріалів комісії та надіслана до ЦВК (а.с. 61 зворотній бік, 64).

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінюючи оскаржуване рішення на предмет відповідності вищенаведеній ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає, що постанова Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 р. №56 прийнята відповідачем за зверненням Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , на підставі п.2 ч.1 ст.231 ВК України, у межах повноважень Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, що визначені ВК України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, неупереджено, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно (у встановлені ВК України строки).

Окремо суд звертає увагу на необхідність дотримання принципу пропорційності, тобто необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

З огляду на те, що право звернутися з заявою до комісії про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови, висунутого організацією партії, є безумовним правом останньої, та не залежить від волі самого кандидата, нерозгляд такого звернення виборчою комісією у триденний строк, який спливав 06.10.2020 року, призвів би до порушення прав третьої особи як суб`єкта виборчого процесу.

При цьому, скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови ОСОБА_1 не є порушенням прав останнього бути обраним, оскільки питання скасування його реєстрації чітко врегульовано п.2 ч.1 ст.231 ВК України, і позивач, надаючи згоду на висування його кандидатом на посаду сільського голови певною політичною партією, повинен був розуміти всі умови та ризики такого висування.

За викладених обставин, суд дійшов висновку, що окремі порушення порядку скликання засідання комісії, за встановлених судом обставин, за умови дотримання процедури прийняття спірної постанови та наявності правових підстав для ухвалення оскаржуваного рішення, з урахуванням принципу пропорційності, не є підставою для скасування постанови відповідача №56 від 05.10.2020 року.

В іншому випадку, за умови надмірного формалізму в питанні скликання засідання комісії, несприятливі наслідки для прав та інтересів третьої особи були б набагато більшими через неспроможність останньої реалізувати своє право на скасування реєстрації кандидата, нею висунутого, через сплив строку на повторне подання такого звернення.

При цьому, клопотання відповідача про задоволення позову, яке по суті є визнанням позову відповідачем, задоволенню не підлягає, оскільки суперечить як інтересам комісії, яка в такому випадку буде вважатися такою, що допустила протиправну бездіяльність щодо не розгляду звернення третьої особи, так і правам та інтересам власне третьої особи, як суб`єкта виборчого процесу, яка в такому випадку буде позбавлена свого безумовного права на скасування реєстрації кандидата, висунутого нею.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що постанова відповідача скасуванню не підлягає, а тому у задоволенні позову ОСОБА_1 належить відмовити повністю.

Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Позивачем до адміністративного позову документ про сплату судового збору не доданий.

Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить 2102 гривень.

Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 840,80 грн. (0,4 від 2102 грн.).

З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840,80 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 73, 77, 90, 139, 189, 241-246, 268-273, 278, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ) до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (адреса: вул. Бочарова, 99, с. Маяки, Біляївський район, Одеська область, 67654, код ЄДРПОУ 43775433), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Одеська обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ (адреса: вул. Велика Арнаутська, 55, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 43676765) про визнання протиправною та скасування постанови Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 р. №56 про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_1 ; та зобов`язання Маяківську сільську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зняти з дошки оголошень постанову (її копію) Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 р. №56 про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_1 - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92158683
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10428/20

Постанова від 15.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 12.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні