Рішення
від 13.10.2020 по справі 420/10532/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10532/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Бойко О.Я.,

за участі:

секретаря судового засідання Белінського Г.В.,

представника позивача Щелчкова О.В. за довіреністю,

представника відповідача Буц Г.О. за ордером,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» до Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови №47 від 07.10.2020 р. «Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» та зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати, достроково припинити повноваження Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, вирішив у задоволенні адміністративного позову відмовити.

І. Суть спору

12.10.2020 р. позивач, Одеська регіональна організація політична партія «Перемога Пальчевського» , звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому просив:

(1). Визнати протиправною та скасувати постанову Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 47 від 07.10.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською регіональною організацією Політичної партії Перемога Пальчевського .

(2). Зобов`язати Нерубайську сільську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43774424, 65092, Одеська обл. Біляївський р-н, село Нерубайське, вул. Зелена, буд. 1) зареєструвати кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською регіональною організацією політичної партії Перемога Пальчевського (Код ЄДРПОУ 40124055,65012, м. Одеса, вул. Каната, буд. 78).

(3). Достроково припинити повноваження Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція Позивача

07.10.2020 р. Нерубайська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області прийняла Постанову № 47 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського .

Позивач вважає Постанову №47 протиправною та такою, що належить до скасування, виходячи з наступного.

Попередньо Одеська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського зверталася до суду із позовною заявою про оскарження Постанови № 42 Нерубайської сільської ТВК Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського прийнятої 28.09.2020 р. відповідно до протоколу засідання №5.

За результатами оскарження постанови Нерубайської сільської ТВК №42 та розгляду справи Одеський окружний адміністративний суд №420/9849/20 задовольнив позов Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського та зобов`язав відповідача повторно розглянути заяву Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського про реєстрацію кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020 р., включених до єдиного та територіальних виборчих свисків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського з урахуванням висновків суду по справі №420/9849/20 від 01.10.2020 р.

Також у відповідності до положень п. 10.15 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, що затверджений Постановою ЦВК №192 від 21,08.2020 р. у разі скасування судом рішення відповідної виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Враховуючи вимоги законодавства, а саме ст. 218 та ст. 222 ВК України та висновки суду, викладені у рішенні по справі № 420/9849/20 від 01.10.2020 року, Одеською регіональною організацією політичної партії Перемога Пальчевського 05.10.2020 р. подано до Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включення до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , що підтверджується довідкою про їх прийняття виданої Територіальною виборчою комісією особі, яка подала документи . Довідка містить перелік прийнятих документів число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Серед відповідних наданих документів наявне повідомлення щодо проведення конференції, яке стало підставою для відмови у реєстрації кандидатів при ухваленні Нерубайською сільською ТВК попередньої оскаржуваної постанови № 42 про відмову у реєстрації. Також серед наданих документів наявні усі документи передбачені вищевказаними нормами та вимогами законодавства.

Проте даний пакет документів поданий на виконання ст.ст. 222, 223 ВК України навіть не розглядався Нерубайською сільською ТВК на засіданні від 01.10.2020 р.

Як результат, рішенням Нерубайської сільської ТВК відмовила у реєстрації кандидатів на підставі п.1 ч.1 ст. 230 ВК України. Вищевказаною статтею передбачено відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі - порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Позивач зазначив, що Одеською регіональною організацією політичної партії Перемога Пальчевського не порушувався порядок висування кандидатів. А натомість надано всі необхідні документи та підтвердження надсилання до Нерубайської сільської ТВК повідомлення про проведення конференції ще 16.09.2020 р.

Також позивач вважає, що відповідач діяв упереджено оскільки, згідно з порядком денним протокол № 6 від 07.10.2020 року відповідач спершу провів жеребкування партій, а потім перейшов до розгляду попереднього рішення про відмову в реєстрації кандидатів (на підставі висновків суду).

На думку позивача, Нерубайській сільській ТВК слід було спершу прийняти рішення про розгляд нового пакету поданих документів Одеської регіональної організації політичної партії

Перемога Пальчевського , а потім відповідно переходити до розгляду питання про жеребкування. Інакше виходить, що Нерубайською сільською ТВК завідомо не враховано партію при жеребкуванні, а потім відмовлено в реєстрації її кандидатів, завідомо членами комісії було відомо про результати голосування та повторну відмову в реєстрації, що не є правомірним.

Позивач зазначив, що оскаржувана Постанова №47 від 07.10.2020 р. порушує інтереси Одеської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського щодо участі у виборчому процесі.

Позивач вважає, що наявність чи відсутність певного документа в тому числі повідомлення про дату, час та місце проведення конференції Одеською регіональною організацією Політичної партії Перемога Пальчевського в складі поданих документів, та їх вплив на реєстрацію чи відмову в реєстрації кандидатів покладається на розсуд такої комісії та є суб`єктивним рішенням, що повинно ґрунтуватися на принципах законності, обґрунтованості.

Також позивач зазначив, що зважаючи на систематичне порушення та упередженість комісії щодо розгляду питання реєстрації кандидатів Одеської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського , неврахування пакету поданих документів (а також попередньо надісланого повідомлення про конференцію, збори партії та неврахуванні даного повідомлення при ухваленні постанови про відмову №42 та №47) також через неврахування рішення суду по справі №420/9847/20 від 01.10.2020 р., порушення прав кандидатів у депутати передбаченого Конституцією України повноваження Нерубайської сільської ТВК повинні бути достроково припиненими.

(б) Позиція Відповідача

Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив у задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування відзиву представник відповідача зазначив, що позивач не надав доказів та не довів ту обставину, що позивач повідомляв Нерубайську сільську територіальну виборчу комісію про дату, час і місце проведення зборів, конференції Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського про висування кандидатів у депутати до Нерубайської сільської ради на Місцевих виборах 25 жовтня 2020 р.

Так, відповідач вважає, що позивач хибно дійшов до висновку, що Нерубайська СТВК не мала права прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення. Це зумовлене тим, що під час розгляду справи №420/9849/20 суд дійшов до висновку та погодився з висновком Нерубайської СТВК, що Одеська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського порушила загальний порядок висування кандидатів організацією партії , передбачений ст.218 Виборчого кодексу України, що є підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати відповідно до п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.

Таким чином, Нерубайська СТВК під час прийняття рішення від 28.09.2020 р. про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , діяла правомірно і вірно застосувала норму ВК України, а саме п.1 ч.1 ст.230 ВК України. У разі прийняття будь якого іншого рішення Нерубайська СТВК мала допустити порушення позивачем вимог ч.2 ст.218 ВК України.

Також, відповідач зазначив, що повторна заява представника позивача до якої додавалася копія повідомлення про конференцію, оригінал квитанції зі служби кур`єрської доставки, оригінал рішення суду та витяг з протоколу №3 Конференції Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського були подані до Нерубайської СТВК 05.10.2020 р., що виходить за межі строків встановлених ч.2 ст.227 ВК України.

Зв таких обставин Нерубайська СТВК не мала законних підстав під час розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради висунутих Одеською регіональною організацією політичної партії Перемога Пальчевського приймати до уваги документи, які надані представником партії 05.10.2020 р., у зв`язку з тим, що буде порушена рівноправність усіх учасників виборчого процесу. Питання розглядалося на підставі документів, які були надані до Нерубайської СТВК 24.09.2020 р.

Таким чином, на думку відповідача комісія під час винесення рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів в депутати Нерубайської сільської ради від Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , діяла в рамках законодавства України та наданих їй повноважень.

ІІІ. Процедура та рух справи

12.10.2020 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України та призначив судове засідання на 13.10 2020 о 12 год. 00 хв.

ІV. Обставини справи, встановлені судом, та докази на їх підтвердження

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» на неділю - 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

24 вересня 2020 року представник Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» ОСОБА_1 звернувся до Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського»

Постановою Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №42 від 28 вересня 2020 року «Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» у зв`язку з відсутністю письмового повідомлення відповідної територіальної виборчої комісії про дату, час і місце проведення зборів, конференції Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» з метою висування кандидатів у депутати до Нерубайської сільської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Позивач не погодився з прийнятою постановою № 42 від 28 вересня 2020 р. та оскаржив її в судовому порядку.

За результатами оскарження постанови Нерубайської сільської ТВК №42 та розгляду справи Одеський окружний адміністративний суд №420/9849/20 задовольнив частково позов Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського та зобов`язав відповідача повторно розглянути заяву Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського про реєстрацію кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020 р., включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського з урахуванням висновків суду по справі №420/9849/20 від 01.10.2020 р.

В мотивувальній частині рішення суд зробив висновок : […] до Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області не надходило повідомлення в письмовій формі про дату час і місце проведення зборів, конференції Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського з метою висування кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р., що є порушенням загального порядку висування кандидатів організацією партії, передбаченого ст.2018 Виборчого кодексу України та підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати відповідно до п.1 ч.1 230 Виборчого кодексу України, оскільки в даному випадку, позивачем порушений порядок висування кандидатів.

Позивачем до суду не надано доказів та не доведено ту обставину, що позивач повідомляв Нерубайську сільську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області про дату, час і місце проведення зборів, конференції Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , а у відповідності до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Разом з цим суд звертає увагу на ту обставину, що при прийнятті оскаржуваної постанови відповідачем порушені вимоги ч.12 ст.36 Виборчого кодексу України, оскільки прийняття оскаржуваної постанови підтримано лише восьма членами цієї виборчої комісії (проти-нуль, утримались - двоє), що є недостатнім для прийняття рішення, оскільки Нерубайська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області складається з 18 членів комісії, а рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, тобто мінімум 10 членів комісії мали проголосувати за таке рішення .

07.10.2020 о 19 год.10 хв. відповідач прийняв рішення №46 Про затвердження результатів жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Нерубайської сільської ради Одеського району Одеської області (а.с.19).

07.10.2020 о 19 год.30 хв. за результатами повторного розгляду заяви відповідач прийняв Постанову № 47 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського (а.с.7).

Підстава відмови в реєстрації в Постанові №47 зазначено, що під час повторного розгляду заяви комісія пересвідчилась у тому, що письмового повідомлення про дату, час і місце проведення зборів, конференції Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського з метою висування кандидатів у депутати до Нерубайської сільської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р. не надходило, що є грубим порушенням загального порядку висування кандидатів організацією партії відповідно до ст.218 Виборчого кодексу України.

В матеріалах справи міститься також перелік документів, наданих 05.10.2020 позивачем до Нерубайської сільської територіальної комісії Одеського району Одеської області в якому вказаний ксерокс повідомлення про конференцію (а.с.15).

Також до позовної заяви позивач додав копію повідомлення №44 від 16.09.2020 року Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» , яким позивач повідомив Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області про те, що 18 вересня 2020 року о 12 год. 00 хв. за адресою: вул. Гагарінське плато, 5А в приміщенні готельного комплексу «Одеса» відбудеться конференція з метою висування кандидатів в депутати. Дата отримання відповідачем повідомлення - 05.10.2020 (а.с.17).

В судовому засіданні відповідач визнав той факт, що ним була порушена процедура проведення засідання 07.10.2020, зокрема порушення порядку черговості розгляду питань щодо затвердження результатів жеребкування та питання реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського .

V. Джерела права та висновки суду

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.

Згідно з ст. 1 Виборчого кодексу України Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до ст. 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з ст. 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно з ч. 4, 12, 14, 15 ст. 36 Виборчого кодексу України, засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч. 2 ст. 192, ч. 1, 2 ст. 193 Виборчого кодексу України, вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Згідно ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно зі ст. 218 Виборчого кодексу України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх організацій із зазначенням керівників, а в разі зміни керівників партій та організацій партій - невідкладно інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.

Відповідно до ч. 1, 2, 4 ст. 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Відповідно до ч. 1, 6 ст. 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Згідно з п. 1 ч. 1, ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі, зокрема порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Суд встановив, що 07.10.2020 р. на засіданні Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, яке оформлене протоколом №6 (а.с.8-) запропоновано членам комісії розглянути з урахуванням висновків суду питання стосовно відмови всім кандидатам в депутати Нерубайської сільської ради Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського у реєстрації на підставі п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.

Так, вирішили на підставі п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України відмовити у реєстрації всіх кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради на місцевих виборах 25.10.2020 р. Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського у зв`язку з порушенням ч.2 ст.218 Виборчого кодексу України. За це рішення проголосували : за -11, проти-0, утрималися -0 (а.с.13).

07.10.2020 р. за результатами повторного розгляду заяви відповідач прийняв Постанову № 47 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського (а.с.7).

У спірному рішенні відповідач зазначив, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 у справі №420/9849/20 він повторно розглянув заяву позивача. Підстава відмови в реєстрації в Постанові №47 зазначено, що під час повторного розгляду заяви комісія пересвідчилась у тому, що письмового повідомлення про дату, час і місце проведення зборів, конференції Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського з метою висування кандидатів у депутати до Нерубайської сільської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р. не надходило, що є грубим порушенням загального порядку висування кандидатів організацією партії відповідно до ст.218 Виборчого кодексу України.

Суд погоджується з прийнятим рішенням та вважає його законним з наступних підстав.

Так, Одеський окружний адміністративний суд у рішенні від 01.10.2020 р. по справі №420/9849/20 зробив висновок , що до Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області не надходило повідомлення в письмовій формі про дату, час і місце проведення зборів, конференції Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» з метою висування кандидатів у депутати до Нерубайської сільської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що є порушенням загального порядку висування кандидатів організацією партії, передбаченого ст. 218 Виборчого кодексу України та підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, оскільки, в даному випадку, позивачем порушений порядок висування кандидатів.

Дане судове рішення набрало законної сили на момент винесення спірного рішення відповідачем.

Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

При цьому суд, не бере до уваги посилання позивача на те, що 05.10.2020 р. він повторно подав повний пакет документів разом із заявою до якої серед іншого він додав копію повідомлення про проведення конференції та оригінал квитанції зі служби кур`єрської доставки такого повідомлення з наступ них мотивів.

По-перше, засідання комісії відбулося на виконання рішення суду по справі №420/9849/20, яким вже був встановлений факт існування підстави для відмови у реєстрації кандидатів у депутати відповідно до п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.

По - друге, в резолютивній частині рішення суд зобов`язав відповідача повторно розглянути заяву позивача від 24.09.2020 , а не повторно подану заяву з новим пакетом документів. При цьому суд погоджується з доводами позивача, що суд скасувавши постанову відповідача №42 від 28 вересня 2020 року та зобов`язуючи розглянути заяву повторно, виходив з встановлення ним порушення тільки процедурних питань її винесення (відсутність кворуму при прийнятті рішення).

По-третє, повідомлення Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про те, що 18 вересня 2020 року о 12 год. 00 хв. за адресою: вул. Гагарінське плато, 5А в приміщенні готельного комплексу «Одеса» відбудеться конференція з метою висування кандидатів в депутати, позивач подав тільки 05.10.2020 з порушенням строків подання документів для реєстрації, встановлених ч.2 ст.227 Виборчого кодексу України.

За таких обставин, відповідач не мав законних підстав під час розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради висунутих Одеською регіональною організацією політичної партії Перемога Пальчевського приймати до уваги документи, які надані представником партії 05.10.2020 р., що призвело б до порушення рівноправності усіх учасників виборчого процесу.

Крім того, суд не бере до уваги надану позивачем копію квитанції служби кур`єрської доставки, зі змісту якої не можливо встановити коли саме відбулася доставка повідомлення (а.с.18).

Представник відповідача в судовому засіданні визнав, що процедура проведення засідання була порушена, а саме спочатку було розглянуто питання про жеребкування, а потім про повторний розгляд заяви позивача. Однак, суд вважає, що вказане процедурне порушення не вплинуло на суть розгляду питання та на результат прийнятого рішення.

Таким чином, суд робить висновок, що Постанова № 47 від 07.10.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нерубайської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською регіональною організацією Політичної партії Перемога Пальчевського , є правомірною, а тому вона не належить до скасування.

Щодо позовної вимоги про дострокове припинення повноважень Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, суд зазначає, що вона є похідною від попередньої позовної вимоги та з урахуванням зроблених вище висновків суду, дана позовна вимога не належить до задоволення.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 вказаної статті в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі викладених обставин, суд робить висновок, що відповідач довів впродовж судового розгляду справи, що він прийняв рішення з дотриманням усіх необхідних критеріїв його законності.

Таким чином, суд робить висновок, про відмову у задоволенні позовних вимог.

VI. Розподіл судових витрат

Оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з позивача на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 4204,00 грн.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України, -

ВИРІШИВ:

1.У задоволенні адміністративного позову відмовити.

2.Стягнути з Одеської регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири),00 грн. на рахунок: отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Одеська регіональна організація політичної партії «Перемога Пальчевського» адреса: 65012, м. Одеса, вул. Канатна,78, код ЄДРПОУ 40124055.

Відповідач; Нерубайська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області адреса: 65092, Одеська обл., Біляївський район, с. Нерубайське, вул. Зелена, буд.1, код ЄДРПОУ 47774424.

Суддя Бойко О.Я.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92158828
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10532/20

Рішення від 13.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні