ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2997/20
Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про визнання протиправною та скасуваня постанови № 106 від 10.10.2020 та зобовязання вчинити певні дії,
встановив:
I. Зміст позовних вимог
11 жовтня 2020 р. о 19:52 год. ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області (надалі - відповідач, Бехтерська сільська ТВК), в якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 106 від 10.10.2020 року "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування";
- зобов`язати Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року з урахуванням усіх поданих ним для реєстрації документів, та прийняти постанову, якою зареєструвати ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
II. Позиція позивача, заперечення відповідача
Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що 24.09.2020 р. ним було подано до Бехтерської сільської ТВК заяву про самовисування з переліком документів, передбачених частиною другою статті 224 Виборчого кодексу України. Проте, постановою Бехтерської сільської ТВК від 29.09.2020 р. позивачу було відмовлено в реєстрації його кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови з підстав того, що у заяві про самовисування відсутня інформація щодо згоди на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах, в автобіографії відсутня дата її підписання, електронний носій не містив фотокартку та автобіографію кандидата. Вказана постанова Бехтерської сільської ТВК була оскаржена до суду та рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 року у справі № 540/2885/20, яке набрало законної сили, визнана протиправною та скасована, а також зобов`язано Бехтерську сільську ТВК повторно розглянути документи щодо реєстрації позивача як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови та прийняти постанову з урахуванням висновків суду. Проте, всупереч висновкам суду, викладеним у даному судовому рішенні, постановою від 10.10.2020 року № 106 Бехтерською сільською ТВК повторно відмовлено позивачу в реєстрації його на посаду Бехтерського сільського голови у зв`язку із відсутністю документів, передбачених Виборчим кодексом України для реєстрації особи кандидатом, а саме, заяви про самовисування ОСОБА_1 на посаду Бехтерського сільського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, автобіографії ОСОБА_1 на паперовому носії. Проте, позивач вважає вказану постановою безпідставною, оскільки після прийняття судового рішення у справі № 540/2885/20 позивачем до Бехтерської ТВК було подано пакет документів з усунутими недоліками, про що відповідачем видано довідку від 07.10.2020 р. За позицією позивача, вказані обставини свідчать про те, що на час прийняття оскаржуваної постанови від 10.10.2020 року № 106 у Бехтерської сільської ТВК були наявні усі документи, необхідні для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови, проте відповідач у будь-який спосіб намагається не допустити участі позивача у виборчому процесі в якості кандидата на посаду сільського голови. З огляду на вказане та враховуючи, що ТВК не приймає до уваги висновки суду, викладені у рішенні Херсонського окружного адміністративного суду 06.10.2020 р. у справі № 540/2885/20, що свідчить про умисне його невиконання, позивач просить суд обрати найбільш ефективний спосіб захисту порушеного права шляхом зобов`язання Бехтерську сільську ТВК повторно розглянути усі подані ОСОБА_1 та прийняти постанову про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
12.10.2020 головою Бехтерської сільської ТВК надано до суду відзив на позов, яким заперечує проти задоволення позову з огляду на те, що на виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 року суду у справі № 540/2885/20 за результатами повторного розгляду заяви ОСОБА_1 від 24.09.2020 р. про реєстрацію його як кандидата на посаду сільського голови виборчою комісією правомірно було відмовлено в реєстрації, оскільки недоліки документів, поданих 24.09.2020 року ОСОБА_1 не були усунуті ані на час розгляду судом вказаної справи 540/2885/20, ані на час повторного розгляду комісією заяв ОСОБА_1 від 24.09.2020 року та від 07.10.2020 року про реєстрацію його кандидатом на посаду сільського голови Бехтерської сільської ради шляхом самовисування. При цьому, відповідач стверджує, що заява ОСОБА_1 від 07.10.2020 року за своїм змістом та обсягом документів не є усуненням недоліків попередньої заяви, а фактично є новою заявою про реєстрацію ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови в порядку самовисування. Крім того, відповідач вважає, що про існуючи недоліки в документах, поданих 24.09.2020 року, ОСОБА_1 знав на момент звернення до суду з попереднім позовом 04.10.2020, проте не усунув їх у встановлені виборчим законодавством строки, а тому відповідно до положень ч. 3 статті 224 Виборчого кодексу України заява ОСОБА_1 від 07.10.2020 року не підлягала розгляду у зв`язку з тим, що вона була подана з порушенням строків, передбачених виборчим законодавством.
III. Процесуальні дії у справі
Ухвалою суду від 12.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, встановлених у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, призначено судове засідання на 12.10.2020 о 16:00 год.
Даною ухвалою суду зобов`язано Бехтерську сільську ТВК у термін до 14 год. 00 хв. 12.10.2020 року надати до суду належним чином засвідчені копії документів, які були подані позивачем 24.09.2020 та 07.10.2020 р. до Бехтерської сільської ТВК для реєстрації, як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, у тому числі документи, подані в електронному вигляді; рішення (постанова) Бехтерської сільської ТВК № 106 від 10.10.2020 р. про відмову позивачу в реєстрації кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області, висунутого шляхом самовисування, в єдиному одномандатному виборчому окрузі, на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.; докази дотримання Бехтерською сільською ТВК вимог частини 3 статті 230 ВК України в частині повідомлення позивача про виявлені недоліки документів, поданих 24.09.2020 року.
В судове засідання учасники справи не прибули. Про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені в порядку, передбаченому частиною 1 ст. 268 КАС України, а саме, шляхом направлення тексту повістки на офіційні електронні адреси, а також за відомими суду номерами телефонів.
Натомість, 12.10.2020 представником позивача та головою Бехтерської сільської ТВК надано до суду заяви щодо розгляду даної справи без їх участі в порядку письмового провадження.
Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч. 9 ст. 205 КАС України).
З огляду на викладене, суд вважає за можливе здійснити розгляд даної справи без участі сторін (у порядку письмового провадження).
Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом. (п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України).
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини
Верховна Рада України Постановою від 15.07. 2020 р. № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 08.08. 2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.
24.09.2020 р. ОСОБА_1 звернувся до Бехтерської сільської ТВК із заявою про само висування кандидата, до якої додав документ про внесення грошової застави, автобіографію в паперовому та електронному вигляді, фотографію в розмірі 4 х 6 в паперовому та електронному вигляді, ксерокопію першої та другої сторінок паспорта громадянина України, що підтверджується довідкою Бехтерської сільської ТВК від 24.09.2020 р.
29.09.2020 року постановою Бехтерської сільської ТВК № 50 відмовлено ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови, висунутого шляхом самовисування, в єдиному одномандатному виборчому окрузі у зв`язку з відсутністю, передбачених Виборчим кодексом України, документів для реєстрації особи кандидатом - заяви про самовисування ОСОБА_1 на посаду Бехтерського сільського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, автобіографії на паперовому носії та в електронному вигляді та фотокартки в електронному вигляді.
06.10.2020 рішенням Херсонського окружного адміністративного суду у справі № 540/2885/20, яке набрало законної сили, визнано протиправною та скасовано постанову Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 50 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування". Зобов`язано Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року та прийняти постанову відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням висновків суду, викладених в даному рішенні.
За позицією позивача, наступного дня після прийняття судового рішення у справі № 540/2885/20 ним було подано до Бехтерської сільської ТВК пакет документів з усунутими недоліками, що підтверджується довідкою Бехтерської сільської ТВК від 07.10.2020 р., копія якої наявна в матеріалах справи.
10.10.2020 р. постановою Бехтерської сільської ТВК № 106 " Про повторний розгляд документів щодо реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року та прийняття постанови відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням висновків суду" ( надалі - постанова Бехтерської сільської ТВК № 106 від 10.10.2020 р.) відмовлено ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови, висунутого шляхом самовисування, в єдиному одномандатному виборчому окрузі, у зв`язку з відсутністю передбачених Виборчим кодексом України документів для реєстрації особи кандидатом - заяви про самовисування ОСОБА_1 на посаду Бехтерського сільського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, автобіографії ОСОБА_1 на паперовому носії.
Вважаючи вказану постанову відповідача такою, що порушує його права бути обраними до органів місцевого самоврядування, позивач звернувся до суду із даним позовом.
V. Норми права, які застосував суд
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).
Відповідно до ст. 11 ВК України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. ( частина 1 ст. 33 ВК України).
Згідно з ч. 12, 14, 16 ст. 36 ВК України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Згідно п. 1 ч. 4 ст. 38 Виборчого кодексу України член виборчої комісії зобов`язаний додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів, що зобов`язує кожного члена комісії окремо та комісію як колегіальний орган в цілому діяти в межах повноважень, в порядку та у спосіб передбачений законом.
Частиною 1 статті 193 ВК України встановлено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.
Згідно з ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Порядок висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульовано статтею 221 ВК України, якою передбачено, зокрема:
- право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом ( частина 1 цієї статі);
- громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії. До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 224 цього Кодексу ( частина 6 цієї статі).
Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 224 ВК України, яка визначає, зокрема, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. ( частина 1 цієї статі).
Відповідно до частин 2, 3 ст. 224 ВК України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах.
Представнику організації партії, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови. ( частина 4 цієї статті).
Порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови передбачений статтею 229 ВК України. Зокрема, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу. ( частина 1 цієї статі).
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від такої організації партії, а кандидатів, висунутих шляхом самовисування, - ними особисто, крім випадків подачі таких документів за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. ( частина 3 цієї статі).
Сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації. ( частина 7 цієї статі).
Відмова в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульована статтею 230 ВК Україна, яка серед іншого передбачає, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі, зокрема, відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови) ( п. 1 ч. 1 цієї статі ВК України).
Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми. ( частина 3 ст. 230 ВК України).
Частиною четвертою статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Загальні засади оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу регламентовано статтею 63 Виборчого кодексу України. Так, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).
VI. Оцінка суду
З огляду на вищевказані приписи виборчого законодавства, територіальні виборчі комісії є колегіальними органами, які забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Член виборчої комісії зобов`язаний додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів, що зобов`язує кожного члена комісії окремо та комісію як колегіальний орган в цілому діяти в межах повноважень, в порядку та у спосіб передбачений законом.
Крім того, пункт 7 ч. 1 статті 4 КАС України містить визначення поняття суб`єкта владних повноважень, згідно якого суб`єктом владних повноважень є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Територіальна виборча комісія підпадає під визначення суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, що зобов`язує її діяти з дотриманням приписів ч.2 ст.2 КАС України, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Як встановлено судом, оскаржувана постанова Бехтерської сільської ТВК від 10.10.2020 за № 106 прийнята на виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 р. у справі № 540/2885/20, яким визнано протиправною та скасовано постанову Бехтерської сільської ТВК № 50 від 29 вересня 2020 року про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови та зобов`язано Бехтерську сільську ТВК повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови та прийняти постанову відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням висновків суду, викладених в даному рішенні.
Відповідно до мотивувальної частини вказаного судового рішення, висновки суду ґрунтується на тому, що за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 24.09.2020 р. про реєстрацію його кандидатом на посаду сільського голови Бехтерською сільською ТВК були виявлені певні недоліки у поданих ним документах ( відсутність у заяві про самовисування згоди на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, у автобіографії на паперовому носії та в електронному вигляді, фотокартки в електронному вигляді), проте, всупереч ч. 3 ст. 230 ВК України відповідачем не було повідомлено ОСОБА_1 про вказані недоліки, внаслідок чого позбавили його права на їх усунення шляхом подання уточнених або інших документів/інформації.
Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення від 10.10.2020 за № 106 Бехтерською сільською ТВК визнано заяву ОСОБА_1 від 24.09.2020 року про самовисування такою, що не містить інформації щодо згоди на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах, що є порушенням п. 3 ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України, автобіографія ОСОБА_1 не містить дати її складання, що є порушенням п. 5 ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України. При цьому, вказано, що ОСОБА_1 було вчасно повідомлено про помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, шляхом видачі 03.10.2020 року попереднього рішення про наявність помилок, а саме копію постанови Бехтерської сільської ТВК № 50 від 29.09.2020 р. Крім того, зазначено, що ОСОБА_1 до Бехтерської сільської ТВК з метою усунення помилок і неточностей, які містяться в пакеті поданих ним на реєстрацію 24.09.2020 року документів, не звертався. Будь-яких позовних вимог про надання йому додаткового строку для усунення недоліків в поданих документах ОСОБА_1 не було заявлено і судом не було встановлено. Додатково вказано, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суду Бехтерську сільську ТВК зобов`язано розглянути повторно документи щодо реєстрації ОСОБА_1 , тобто розглянути ті самі документи, які вже були розглянуті в законні строки.
Отже, вказаним рішенням відповідач повторно констатував факт відсутності у поданих 24.09.2020 р. ОСОБА_1 документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до Виборчого кодексу України, стверджуючи про своєчасність повідомлення ОСОБА_1 про помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, шляхом видачі останньому 03.10.2020 року попередньої постанови № 50 від 29.09.2020 р. "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування".
Суд критично оцінює вказану позицію відповідача, оскільки 07.10.2020 р. позивачем було подано до Бехтерської сільської ТВК заяву про самовисування кандидата з переліком документів, що підтверджується довідкою Бехтерської сільської ТВК від 07.10.2020 р., та не заперечується ним.
При цьому, зміст оскаржуваної постанови відповідача не містить висновків щодо результатів розгляду вказаної заяви позивача.
Довід відповідача щодо подання позивачем заяви від 07 жовтня 2020 року з порушенням строків, передбачених виборчим законодавством суд не приймає до уваги, оскільки порядок дій територіальної виборчої комісії в разі подання до неї документів, подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, регламентовано ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України, а саме, такі документи не розглядаються комісією, про що повідомляється суб`єкт звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії. Дана норма Виборчого кодексу України є імперативною, яка не передбачає інших варіантів поведінки територіальної виборчої комісії або умов за яких наслідки, передбачені нормою, не застосовуються.
Проте, відповідачем не надано до суду доказів повернення заяви позивача від 07.10.2020 р., натомість в матеріалах справи міститься довідка Бехтерської сільської ТВК від 07.10.2020 р. про її прийняття з певним переліком документів.
Крім того, суд звертає увагу відповідача на приписи абз. 2 ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, якими перебачено обов`язок Бехтерської сільської ТВК невідкладно повідомити суб`єкт подання документів про їх недоліки, про що також було зазначено у рішенні Херсонського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 р. у справі № 540/2885/20, яке набрало законної сили.
Проте, ні під час розгляду адміністративної справи № 540/2885/20, ні під час розгляду даної справи на вимогу суду відповідачем не було надано доказів повідомлення позивача про виявлені недоліки документів, поданих ним 24.09.2020 року.
З огляду на викладене, суд вважає необґрунтованим довід відповідача щодо своєчасного повідомлення позивача про недоліки у поданих документах 24.09.2020 внаслідок вручення ОСОБА_1 03.10.2020 р. копії постанови Бехтерської сільської ТВК № 50 від 29.09.2020 р., оскільки у випадку, коли подані позивачем документи, на думку відповідача, містили недоліки, то, встановивши вказане, комісія мала невідкладно повідомити заявника, чого зроблено не було.
Додатково суд вказує, що строк між датою подання позивачем документів 24.09.2020 та датою вручення позивачу 03.10.2020 копії постанови Бехтерської сільської ТВК № 50 від 29.09.2020 р., який складає 9 днів, не може вважатися невідкладними діями відповідача щодо такого повідомлення заявника у розумінні вимог ч. 3 статті 230 ВК України.
Щодо позиції відповідача стосовно того, що за своїм змістом та обсягом документів, заява ОСОБА_1 про реєстрацію як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови в порядку самовисування не є усуненням недоліків попередньої, а є фактично новою заявою, то суд також вважає її необґрунтованою, оскільки положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо повторного подання документів та не передбачено порядку доподання визначених у переліку документів, а надано можливість кандидату лише виправляти помилки/неточності (які за своєю суттю, не змінюють правового становища процесу реєстрації), з урахуванням того, що виборчий процес є швидкоплинним та не допускає перебування виборчої комісії у стані постійної обробки документів одного ж кандидата, який виявив бажання доподати той чи інший обов`язковий документ.
Суд також вказує, що ВК України визначає конкретний документ, що підтверджує вчинення відповідної дії - довідку про прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Довідка виборчої комісії про прийняття відповідних документів є доказом подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад, передбаченим Виборчим кодексом України.
Як встановлено судом та підтверджується документами справи, то відповідно до довідки Бехтерської сільської ТВК від 07.10.2020 р., виданої ОСОБА_1 про те, що 07.10.2020 о 15 год. 31 хв. для реєстрації на посаду сільського голови ним особисто пред`явлено перелік документів та подано заяву про само висування кандидата, автобіографію кандидата в паперовому та електронному вигляді, фотографію кандидата в розмірі 4 х 6 в паперовому та електронному вигляді, ксерокопію першої та другої сторінок паспорта громадянина України, що є доказом подання позивачем документів для реєстрації його кандидатів на посаду сільського голови.
При цьому, дослідивши зміст наданих відповідачем до відзиву документів, судом встановлено, що заява ОСОБА_1 про самовисування від 07.10.2020 містить згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах, а автобіографія ОСОБА_1 містить дату її складання " 7 жовтня 2020 року". Крім того, досліджений судом електронний носій також містить фотокартки розміром 4 х 6 сантиметрів та автобіографію кандидата.
Таким чином, судом встановлено, що при подані до Бехтерської сільської ТВК р. 07.10.2020 документів, ОСОБА_1 усунуто недоліки у поданих ним 24.09.2020 р. документах, які стали підставою для відмови ОСОБА_1 у реєстрацій як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови та були предметом розгляду в адміністративній справі № 540/ 2885/20.
Крім того, суд зауважує, що довідка Бехтерської сільської ТВК від 07.10.2020 про прийняття від ОСОБА_1 вищевказаних документів не містить будь-яких зауважень щодо певних їх недоліків. При цьому, доказів складання документів, які б свідчили про виявлені недоліки у поданих позивачем документах, відповідачем до суду не надано.
Таким чином, суд вважає, що при подані особисто до Бехтерської сільської ТВК 24.09.2020 та 07.10.2020 документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої ст. 224 ВК України, та заяви про самовисування кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови, шляхом самовисування, із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах, ОСОБА_1 дотримано положення частин 2, 3 цієї статі ВК України, а тому Бехтерською ТВК протиправно прийнято постанову № 106 від 10.10.2020 року про відмову в реєстрації кандидата на посаду Бехтерського сільського голови ОСОБА_1 , висунутого шляхом самовисування на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, що є підставою для її скасування.
Частиною четвертою статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За приписами вказаної правової норми слідує, що у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.
Якщо ж таким суб`єктом на момент прийняття рішення не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов або при прийнятті такого рішення суб`єкт дійсно має дискреційні повноваження, то суд повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень до прийняття рішення з урахуванням оцінки суду.
Отже, критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Такий підхід, встановлений процесуальним законодавством, є прийнятним не тільки при розгляді вимог про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень, але і у випадку розгляду вимог про зобов`язання відповідного суб`єкта вчинити дії після скасування його адміністративного акта.
Тобто, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, і вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення з урахуванням обставин конкретної справи.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 16 травня 2019 року у справі №826/17220/17.
З матеріалів справи слідує, що відповідачем не встановлено інших порушень виборчого законодавства при зверненні позивача з документами про реєстрацію кандидатів на посаду голови.
З огляду на викладене та враховуючи, що визнання протиправним і скасування оскаржуваної постанови та зобов`язання Бехтерську сільську ТВК повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови з урахуванням усіх поданих ним для реєстрації документів не призведе до повного захисту прав позивача, та враховуючи характер спірних правовідносин, обмежені строки процедур, визначених Виборчим Кодексом України щодо реєстрації суб`єктів виборчого процесу, а також, ні відповідачем, ні судом не встановлено інших підстав, передбачених статтею 230 Виборчого кодексу України, для відмови в реєстрації кандидата, суд вважає, що єдиним ефективним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язати Бехтерську сільську ТВК зареєструвати ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, викладеною у постанові від 02 липня 2019 року у справі № 855/212/19.
Наведене, також, кореспондує із правовою позицією Конституційного Суду України, викладеної у рішеннях від 30 січня 2013 року №3-рп/2003 та від 02 листопада 2004 року № 15-рп/2004, відповідно до якої, правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
VII. Висновок суду
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини застосовує висновки Європейського суду з прав людини, наведені у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Жоффр де ля Прадель проти Франції від 16 грудня 1992 року, де суд зауважив, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним. Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права.
Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі "Федорченко та Лозенко проти України", відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом".
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов`язку суд витребовує названі документи та матеріали, а якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів (частина 5 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Враховуючи, що в ході розгляду справи відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості прийнятого рішення, з урахуванням вимог, визначених частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, позов підлягає частковому задоволенню.
VIII. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Ставка за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою становить 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674-VI).
Стаття 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачає встановлення станом на 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2 102,00 грн.
Як встановлено судом, позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру, а тому при зверненні до суду з даним позовом позивач повинен був сплатити судовий збір в сумі 840,80 грн.
Натомість, при зверненні до суду позивачем судовий збір за подання адміністративного позову не сплачено.
Згідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд вказує, оскільки за результатами розгляду справи суд прийшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 у зв`язку з неправильним визначенням способу захисту порушених прав, тому судовий збір у сумі 840,80 грн. підлягає стягненню у дохід Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -.
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( місце проживання АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області ( місцезнаходження 75650, Херсонська область, Скадовський район, село Бехтери, вулиця Благодатна, будинок 51, Будинок культури, код ЄДРПОУ 43784927) про визнання протиправною та скасування постанови Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 106 від 10.10.2020 р. та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 106 від 10 жовтня 2020 року про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування.
Зобов`язати Бехтерську сільську ТВК зареєструвати ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області ( місцезнаходження 75650, Херсонська область, Скадовський район, село Бехтери, вулиця Благодатна, будинок 51, Будинок культури, код ЄДРПОУ 43784927) в Державний бюджет України (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача : Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 (вісімдесят) коп.
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його підписання.
Суддя В.А. Дубровна
кат. 101030200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92159781 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні