ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"08" жовтня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/2092/20
Господарський суд Одеської області у складі судді Цісельського О.В.,
за участю секретаря судового засідання Нечепуренко А.П.,
за участю представників сторін:
від позивача: Танасійчук О.М. - самопредставництво,
від відповідача: адвокат Купирьов М.Є. - ордер,
розглядаючи справу № 916/2092/20
за позовом: Південного офісу Держаудитслужби (вул. Канатна, №83, м. Одеса, 65012)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ООО СІРІУС (вул. Басейна, №3, кв. 7, м. Київ, 01004);
про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою,
ВСТАНОВИВ:
Південний офіс Держаудитслужби звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ООО СІРІУС» , в якому просить суд зобов`язати ТОВ «ООО СІРІУС» усунути перешкоди в користуванні земельною ділянкою, що розташована за адресою: Одеська область, Лиманський (Комінтернівський) район, Сичавська сільська рада, автодорога Одеса-Мелітополь-Новоазовськ, 54 км, будинок 1 «Б» , кадастровий номер 5122785800:01:008:077, що перебуває у постійному користуванні Південного офісу Держаудитслужби, шляхом: - звільнення земельної ділянки з боку проїзду між вказаною земельною ділянкою та базою відпочинку ТОВ «ООО СІРІУС» від огорожі (паркану); - приведення земельної ділянки в попередній стан; - зобов`язання усунути перешкоди у вільному доступі з метою належного користування для власних господарських потреб будинками відпочинку та земельною ділянкою Південному офісу Держаудитслужби.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 23.07.2020 року прийнято позовну заяву (вх.№2165/20) до розгляду та відкрито провадження у справі №916/2092/20, постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 13 серпня 2020р. о 12:00 год.
13.08.2020р. в судовому засіданні оголошено протокольно перерву по справі №916/2092/20 на "25" серпня 2020р. о 12:20 год. та здійснено виклик відповідача ухвалою суду від 13.08.2020р. в порядку ст. 120 ГПК України.
25.08.2020р. в судовому засіданні оголошено протокольно перерву по справі №916/2092/20 на "08" вересня 2020р. о 12:40 год. та здійснено виклик відповідача ухвалою суду від 25.08.2020р. в порядку ст. 120 ГПК України.
08.09.2020 року в судовому засіданні судом проголошено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів за ініціативою суду та оголошено протокольно перерву по справі №916/2092/20 на "24" вересня 2020р. о 11:40 год., здійснено виклик відповідача ухвалою суду від 08.09.2020р. в порядку ст. 120 ГПК України.
В судових засіданнях суд поставив відкритим питання щодо призначення земельно - технічної експертизи, та ухвалою суду від 24.09.2020 року запропонував сторонам надати свої пояснення та міркування щодо можливості призначення судом експертизи, перелік питань, які необхідно поставити на вирішення вказаної експертизи та пропозиції щодо експертної установи, яка здійснює судово-експертну діяльність.
08.10.2020 року від позивача Південного офісу Держаудитслужби надійшло клопотання з переліком запропонованим ними питань щодо проведення земельно-технічної експертизи, проведення земельно-технічної експертизи було запропоновано доручити Державному підприємству Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою .
08.10.2020 року до суду від відповідача надійшли заперечення та пропозиції щодо запропонованого позивачем переліку питань, які необхідно дослідити під час проведення експертизи.
У судовому засіданні 08.10.2020р. учасники справи не заперечував проти призначення експертизи у справі, з підстав того, що з метою з`ясування обставин справи, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини не вбачають можливим.
Дослідивши матеріали справи, та заслухавши пояснення учасників справи, господарський суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ч. 1 ст. 99 ГПК України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:
1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;
2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
Відповідно до Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012р. №4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи", до актів законодавства, якими слід керуватись у вирішенні питань призначення судової експертизи в судовому процесі, відносяться, зокрема, Інструкція про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затверджена наказом Міністерства юстиції України від 08.10.98 № 53/5, з урахуванням науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, також затверджених згаданим наказом Міністерства юстиції України.
У відповідності до п. 1.1. згаданої Інструкції, призначення судових експертиз та експертних досліджень судовим експертам державних спеціалізованих науково-дослідних установ судових експертиз Міністерства юстиції України та атестованим судовим експертам, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, їх обов`язки, права та відповідальність, організація проведення експертиз та оформлення їх результатів здійснюються у порядку, визначеному Кримінальним процесуальним, Цивільним процесуальним, Господарським процесуальним кодексами України, Кодексом України про адміністративні правопорушення, Кодексом адміністративного судочинства України, Митним кодексом України, Законами України "Про судову експертизу", Законом України Про виконавче провадження , іншими нормативно-правовими актами з питань судово-експертної діяльності та цією Інструкцією.
Відповідно до Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 №53/5 (з наступними змінами та доповненнями) основним завданням земельно-технічної експертизи є: визначення фактичного землекористування земельними ділянками, а саме фізичних характеристик земельних ділянок (конфігурації, площі, промірів тощо); визначення відповідності фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок їх розташуванню у відповідній технічній документації; визначення відповідності фактичного землекористування в частині порушення меж та накладання земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки; визначення можливості розподілу (порядку користування) земельними ділянками, розробка варіантів їх розподілу (порядку користування); визначення можливих варіантів підходу та проїзду до земельних ділянок, встановлення земельного сервітуту.
Згідно з п.6.1.2, п.6.1.3 розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень зазначені питання земельно-технічної експертизи вирішуються за наявності відповідної правовстановлювальної та технічної документації, зокрема результатів виконання топографо-геодезичних робіт, які проводяться відповідними фахівцями з використанням відповідного обладнання та бази даних. Для вирішення питань земельно-технічної експертизи експерту необхідно надати оригінали або завірені якісні копії відповідної правовстановлювальної та технічної документації із землеустрою на земельну ділянку. У разі неможливості експертом самостійно виконати топографо-геодезичні роботи результати таких робіт повинні бути надані на дослідження органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта).
Відповідно до ч.ч.4,5 ст.99 ГПК України питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.
Відповідно до ч.1 ст.100 ГПК України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
Заслухавши представників сторін, враховуючи обставини, які слід встановити в ході розгляду справи, суд вважає, що запропоновані сторонами запитання слід уточнити з урахуванням підстав та предмету позову, роз`яснення яких потребує висновку експерта для об`єктивного та повного дослідження обставин справи, з урахуванням пояснень сторін та їх доводів по справі та у межах заявлених вимог позову. При цьому, суд зазначає, що викладені позивачем у клопотанні питання є не конкретизованими та частково виходять за межі досліджуваного предмета спору у даній справі.
Враховуючи матеріали справи, з метою встановлення обставин, які потребують дослідження для вирішення даної справи, а саме фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меже спірних земельних ділянок правовстановлювальним документам та технічній документації, та з`ясування наявность перешкод у користуванні земельною ділянкою , що перебуває на праві постійного користування у Південного офісу Держаудитслужби, суд вважає, що для правильного і об`єктивного вирішення спору по суті, необхідним є призначення земельно-технічної експертизи.
Необхідність судової експертизи в господарському судочинстві зумовлена тим, що в процесі здійснення правосуддя суд стикається з необхідністю встановлення таких фактів (обставин), дані про які потребують спеціальних досліджень.
Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини не можливо, тому є підстава для призначення у даній справі судової земельно-технічної експертизи в порядку ст. 99 ГПК України.
При цьому судом враховано положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а також практику Європейського суду з прав людини, які відповідно до ст.17 Закону України „Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" є джерелом права.
Так, рішеннями ЄСПЛ у справах „Dombo Beheer B.V. v. the Netherlands" від 27.10.1993 (п. 33), та „Ankerl v. Switzerland" від 23.10.1996 (п. 38) встановлено, що принцип рівності сторін у процесі - у розумінні „справедливого балансу" між сторонами - вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони. Рівність засобів включає: розумну можливість представляти справу в умовах, що не ставлять одну сторону в суттєво менш сприятливе ніж іншу сторону; фактичну змагальність; процесуальну рівність; дослідження доказів, законність методів одержання доказів; мотивування рішень.
Крім того, принцип змагальності тісно пов`язаний з принципом рівності, тоді як рівноправність сторін - один із необхідних елементів принципу змагальності, „без якого змагальність як принцип не існує". Рівноправність сторін є суттю змагальності, бо тільки через рівні можливості сторін можлива реалізація принципу змагальності.
Також, у рішенні ЄСПЛ „Дульський проти України" від 01.06.2006 року (заява № 61679/00), зазначено, що експертиза, призначена судом, є одним із засобів встановлення або оцінки фактичних обставин справи і тому складає невід`ємну частину судової процедури. Більше того, суд вирішує питання щодо отримання додаткових доказів та встановлює строк для їх отримання.
Відповідно до пп. 2.2 п. 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції для перевірки достовірності поданих суду документів може бути призначено судову експертизу.
Вирішуючи питання щодо експертної установи, суд зазначає наступне.
Частиною 3 статті 99 ГПК України визначено, що при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).
Згідно ч.1 ст.7 Закону України "Про судову експертизу" судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом.
Відповідно до п.1.6 вищезазначеної Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, експертизи та дослідження проводяться експертними установами за зонами регіонального обслуговування згідно з Переліком регіональних зон обслуговування науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, наведеним у додатку 1 до цієї Інструкції.
За наявності обставин, що зумовлюють неможливість або недоцільність проведення експертизи в експертній установі за зоною регіонального обслуговування, орган (особа), який (яка) призначає експертизу (залучає експерта), зазначивши відповідні мотиви, доручає її виконання експертам іншої експертної установи.
Розглянувши пропозиції сторін щодо визначення експертної установи, враховуючи, що сторони не дійшли згоди щодо експертної установи для проведення експертизи, у відповідності до Закону України "Про судову експертизу", з метою уникнення сумнівів щодо результатів проведення експертизи, зважаючи на територіальну належність об`єкта дослідження, суд вважає за необхідне проведення судової земельно-технічної експертизи доручити Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (65011, м. Одеса, вул. Успенська, № 83/85).
Відповідно до частини 1 статті 100 Господарського процесуального кодексу України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
Відповідно до п. 9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 4 від 23.03.2012 Про деякі питання практики призначення судової експертизи , в ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку або відмову дати висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на них обов`язків, передбачену статтями 384 і 385 Кримінального кодексу України.
Щодо питань, з яких має бути проведена експертиза, суд зазначає, що відповідно до частини 4 статті 99 Господарського процесуального кодексу України останні визначаються судом.
Таким чином, суд зазначає, що питання на вирішення комплексної судової експертизи будуть визначені з врахуванням пп. 1.2 п. 1 та пп. 3.5 п. 3 розділу 1 Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених Наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5, а також з врахуванням питань, запропонованих учасниками справи.
Приймаючи до уваги усе вищевикладене, враховуючи важливість встановлення обставин, що мають значення для правильного вирішення спору по суті, суд приходить до висновку щодо необхідності призначення у справі судової земельно-технічної експертизи, з дорученням проведення експертного дослідження максимально наближеній за зоною регіонального обслуговування державній експертній установі - Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (65011, м. Одеса, вул. Успенська, № 83/85).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках: призначення судом експертизи.
На підставі п.2 ч.1 ст.228 ГПК України, у зв`язку з призначенням експертизи господарський суд вважає за необхідне скористатися правом щодо зупинення провадження у справі №916/2092/20 до одержання результатів проведення експертизи.
Керуючись ст.ст. 99, 100, п. 2 ч.1 ст.228, п. 6 ч. 1 ст. 229, ст.ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Призначити у справі № 916/2092/20 судову земельно-технічну експертизу.
2. Проведення судової земельно-технічної експертизи доручити Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (65011, Одеська обл., м. Одеса, вул. Успенська, 83/85).
3. На вирішення судової земельно-технічної експертизи поставити питання:
- Чи відповідає фактичне розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок правовстановлювальним документам та технічній документації із землеустрою та землекористування на ці земельні ділянки (кадастровий номер ділянки ТОВ ООО СІРІУС : 5122785800:01:008:0010, кадастровий номер земельної ділянки Південного офісу Держаудитслужби: 5122785800:01:008:0077)? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?
- Чи знаходиться огорожа (паркан) ТОВ ООО СІРІУС на земельній ділянці, що перебуває на праві постійного користування у Південного офісу Держаудитслужби (кадастровий номер - 5122785800:01:008:0077)?
- Чи перешкоджає огорожа (паркан) ТОВ ООО СІРІУС вільному користуванню будинками відпочинку та земельною ділянкою, що знаходиться на праві постійного користування у Південного офісу Держаудитслужби (кадастровий номер - 5122785800:01:008:0077)?
- Чи перешкоджає огорожа (паркан) ТОВ ООО СІРІУС вільному доступу та проїзду до усіх будинків відпочинку Південного офісу Держаудитслужби?
- Чи перешкоджає установлена огорожа (паркан) ТОВ ООО СІРІУС вільному проїзду пожежних автомобілів до усіх будинків відпочинку Південного офісу Держаудитслужби (згідно норм ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, який було затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 квітня 2019 року № 104)?
- Чи відповідає розміщення земельної ділянки ТОВ ООО СІРІУС , яка обмежена парканом, землевпорядній документації, на підставі якої ТОВ ООО СІРІУС користується земельною ділянкою (кадастровий номер ділянки: 5122785800:01:008:0010)?
4.Витрати по оплаті проведення судової експертизи покласти на Південний офіс Держаудитслужби.
5. Попередити судового експерта /експертів/, який /які/ безпосередньо проводитиме експертизу, про кримінальну відповідальність, передбачену ст.ст.384, 385 Кримінального кодексу України.
6. Матеріали справи № 916/2092/20 надіслати на адресу Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (65011, Одеська обл., м. Одеса, вул. Успенська, 83/85) для проведення експертного дослідження.
7. Провадження у справі № 916/2092/20 - зупинити.
Ухвала набрала законної сили 08.10.2020р. та підлягає оскарженню в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Одеської області протягом десяти днів з дня її проголошення.
Повний текст ухвали складено та підписано 12.10.2020 року.
Суддя О.В. Цісельський
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92172259 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Цісельський О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні