Рішення
від 13.10.2020 по справі 120/5666/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

13 жовтня 2020 р. Справа № 120/5666/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Драло В.О.,

представника позивача: не з`явився,

відповідача: Пінчук О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області про визнання протиправною та скасування постанови

ВСТАНОВИВ:

Вінницька територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка (далі - позивач) звернулась в суд з позовною заявою до Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області (далі - Липовецька міська ТВК, відповідач), в якій просила визнати протиправною та скасувати постанову від 08.10.2020 №35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка .

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що 08.10.2020 Липовецькою міською територіальною виборчою комісією Вінницького району Вінницької області встановлено факт порушення встановленого виборчим Кодексом України порядку висування кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка та відповідно прийнято постанову №35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка .

Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки відповідачем в порушення вимог п.4.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 10.08.2020 №173, при його прийнятті не запрошувались заінтересовані особи. Крім того, постанова від 08.10.2020 №35 не відповідає вимогам п.9.7 Порядку, а саме невірно вказано найменування комісії, відсутнє нормативно-правове обґрунтування та посилання на законодавчу норму, якою передбачено право відповідача на внесення змін до відповідних постанов.

Ухвалою суду від 12.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено її розгляд здійснювати одноособово за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених ст. 268 - 272, 273 КАС України. Підготовче засідання призначено на 13.10.2020 о 10:00 год. Також даною ухвалою витребувано у сторін додаткові докази та встановлено строк на подачу відзиву на позов.

У строк встановлений судом в ухвалі від 13.10.2020, на електронну пошту суду надійшов відзив, в якому відповідач вказав, що оскаржувана позивачем постанова від 08.10.2020 містить достатню мотивувальну частину, посилання на законодавство, що відповідає ч.3 ст.37 ВК України. Щодо запрошення на засідання ТВК, то ВК України не містить вимог про обов`язкове запрошення учасників виборчого процесу при розгляді питання прийняття рішення про прийом документів.

Щодо посилань позивача на технічні недоліки спірного рішення, відповідач вказав, що вони не змінюють суть рішення ТВК.

Крім того, зауважив, що позивач не спростовує вказані в постанові від 08.10.2020 порушення ВК України. Натомість ТВК діє відповідно до ВК України, а у випадку допуску осіб, неналежно включених до списків кандидатів у депутати, може призвести до скасування результатів виборів в цілому по виборчому окрузі.

Ухвалою від 13.10.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_2 про долучення документів до матеріалів справи.

Ухвалою від 13.10.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_3 про долучення документів до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 13.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 13.10.2020 о 15:30 год.

В судове засідання 13.10.2020 позивач повноважного представника не направив, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлявся відповідно до положень статті 268 КАС України.

Відповідач, під час розгляду справи по суті заперечувала щодо задоволення позову та надала пояснення, що відтворюють зміст наданого до суду відзиву.

Разом з тим, в ході судового розгляду справи відповідач частково визнала заявлений адміністративний позов та зауважила, що оскаржуване рішення від 08.10.2020 №35 в частині пункту 2 , яким постановлено внести зміни до постанови від 25.09.2020 №22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій шляхом виключення з переліку зареєстрованих кандидатів у депутати Липовецької міської ради Вінницьку територіальну організацію Радикальної Партії Олега Ляшка в кількості 16 осіб є неправомірним, оскільки дане питання не відображене у протоколі засідання комісії від 08.10.2020 №8.

Зважаючи на права надані відповідачеві статтею 47 КАС України, суд приймає до уваги визнання позову відповідачем в частині визнання неправомірним п.2 постанови Липовецької міської ТВК від 08.10.2020 №35.

Суд, заслухавши пояснення відповідача, дослідивши матеріали справи та докази, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

24.09.2020 уповноваженою особою Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка було подано до Липовецької міської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Липовецької міської ради єдиним списком від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка з пакетом усіх необхідних документів, перелік яких передбачений статтею 222 Виборчого кодексу України.

Документи були прийняті відповідачем на підставі Довідки №12 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати.

25.09.2020 Липовецькою міською ТВК прийнято постанови №22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів в депутати від політичних партій та № 23 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах", відповідно до яких усі 16 кандидатів, включені до Єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка та були зареєстровані.

02.10.2020 Липовецькою міською ТВК, на підставі ч. 5, 9 ст. 219, п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України прийнято постанову № 25 Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка , якою скасовано реєстрацію кандидатів у депутати до Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка відповідно до єдиного списку та територіальних списків по округах №1, №2 та №3. А також внесено зміни до постанов Липовецької міської ТВК від 25.09.2020 №22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій та № 23 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах .

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08.10.2020 у справі № 120/5476/20-а, визнано протиправною та скасовано постанову Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області № 25 від 02.10.2020 Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка .

Згідно проколу засідання Липовецької міської ТВК від 08.10.2020 №8, на засіданні шляхом голосування 14 присутніх членів комісії (з наявних 18) одноголосно прийнято рішення про скасування постанови Липовецької міської ТВК від 02.10.2020 №25, вирішено прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка та внести зміни до постанови від 25.09.2020 №23.

08.10.2020 о 16:30 год. Липовецькою міською ТВК прийнято постанову №34 Про скасування постанови Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 02.10.2020 №25 Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка , зі змісту якої, зазначаючи про рішення ВОАС від 08.02.2020 у справі №120/5476/20-а, вказали, що Липовецька міська ТВК, переглянувши своє рішення, також погоджується, що оскаржувана постанова підлягає скасуванню, оскільки існують інші обставини, які необхідно врахувати.

08.10.2020 о 16:30 год. відповідач, керуючись ст.36, 37, 206, п.1 ч.1 ст.230 ВК України, прийняв постанову №35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка якою, серед іншого, вирішено:

1. Відмовити у реєстрації кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

2. Внести зміни до постанови від 25.09.2020 №22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій шляхом виключення з переліку зареєстрованих кандидатів у депутати Липовецької міської ради Вінницьку територіальну організацію Радикальної Партії Олега Ляшка в кількості 16 осіб.

3. Внести зміни до постанови від 25.09.2020 № 23 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах , шляхом виключення з переліку зареєстрованих кандидатів у депутати Липовецької міської ради Вінницьку територіальну організацію Радикальної Партії Олега Ляшка у всіх територіальних округах №1, №2, №3.

Так, у мотивувальній частині постанови від 08.10.2020 №35 вказано, що 02.10.2020 членами комісії було виявлено факт грубого порушення порядку висування кандидатів у депутати від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка , а саме: всупереч ч.5 ст.219 ВК України у виборчому окрузі №2 подано 4 кандидати; всупереч ч.9 ст.219 ВК України у виборчому окрузі №1 подано 4 кандидата в депутати чоловічої статті та 1 кандидат жіночої статті, що порушує встановлену гендерну квоту.

Позивач вважає таку постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується та виходить з наступного.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (далі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно частини 1 статті 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частинами 1-2 статті 63 ВК України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з пунктом 11 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Відповідно до частини 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Частиною другою статті 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Зокрема, відповідно до частини першої зазначеної статті висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до частини 2-3 статті 219 ВК України організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

В силу частини 5 статті 219 ВК України у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Частиною 9 статті 219 ВК України визначено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею документів, перелік яких передбачено частиною 1 статті 222 ВК України.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Відповідно до частини 6 якої територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Статтею 230 ВК України врегульовано підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Зокрема відповідно до пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Разом з тим, аналіз наведених статей ВК України доводить, що за результатами розгляду поданих документів про реєстрацію кандидатів у депутати виборчою комісією має бути прийнято одно із двох рішень: рішення про реєстрацію або рішення про відмову у реєстрації.

Також суд враховує, що приписами статті 227 ВК України чітко передбачено строки для прийняття відповідного рішення - не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів.

Так, під час розгляду даної адміністративної справи судом встановлено, що 25.09.2020 Липовецькою міською територіальною виборчою комісією Вінницького району Вінницької області прийнято постанови №22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів в депутати від політичних партій та № 23 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах , відповідно до яких усі 16 кандидатів включені до Єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка та були зареєстровані.

Разом з тим, 08.10.2020 відповідач, керуючись ст.36, 37, 206, п.1 ч.1 ст.230 ВК України, прийняв постанову №35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка якою, серед іншого, вирішено:

1. Відмовити у реєстрації кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

2. Внести зміни до постанови від 25.09.2020 №22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій шляхом виключення з переліку зареєстрованих кандидатів у депутати Липовецької міської ради Вінницьку територіальну організацію Радикальної Партії Олега Ляшка в кількості 16 осіб.

3. Внести зміни до постанови від 25.09.2020 № 23 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах , шляхом виключення з переліку зареєстрованих кандидатів у депутати Липовецької міської ради Вінницьку територіальну організацію Радикальної Партії Олега Ляшка у всіх територіальних округах №1, №2, №3.

В контексті даної спірної ситуації суд зауважує, що чинний Виборчий кодекс України не передбачає порядку та можливості відмови у реєстрації після прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати відповідно до приписів статті 230 ВК України.

Варто зауважити, що на переконання суду відповідач, приймаючи постанову від 08.10.2020 №35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка , фактично підмінює поняття та має на меті скасування рішення щодо реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

В контексті встановлених обставин, суд зауважує, що приписами Виборчого кодексу України не передбачено повноважень виборчої комісії та порядку внесення змін до прийнятої постанови, змінюючи по суті зміст прийнятого рішення.

Варто врахувати, що постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173, затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок), який спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.

Оформлення рішень, прийнятих на засіданні виборчої комісії регулюються розділом 10 вказаного Порядку.

Так, відповідно пункту 10.1 Порядку, постанова, прийнята на засіданні виборчої комісії, підлягає відповідному оформленню для підписання, видачі (надсилання) і оприлюднення. Оформлення постанови здійснюється секретарем комісії (секретарем засідання).

Згідно з пунктом 10.2. Порядку у разі ухвалення на засіданні виборчої комісії пропозицій щодо внесення змін до тексту постанови секретар комісії (секретар засідання) вносить відповідні зміни під час доопрацювання постанови.

Прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) із зазначенням фактичної посади, ініціалу імені і прізвища особи, яка підписала документ (пункт 10.3 Порядку).

Тобто аналіз наведених норм Порядку підтверджує, що зміни до постанови можуть бути внесені лише при опрацюванні (ухваленні) постанови.

Таким чином, з огляду на наведене суд дійшов висновку, що у виборчої комісії відсутні повноваження щодо внесення змін до раніше прийнятої постанови шляхом зміни її змісту.

Так, суд зважає на позицію відповідача, висловлену у судовому засіданні щодо можливості внесення змін до раніше прийнятих рішень на підставі пункту 7 частини 7 статті 72 КАС України, згідно якої під час розгляду по суті скарги щодо дії (бездіяльності) суб`єкта оскарження виборча комісія вирішує які рішення слід зобов`язати прийняти чи які дії, що випливають із факту визнання оскаржених дій чи бездіяльності протиправними, вчинити.

Разом з тим, на переконання суду статтею 72 ВК України врегульовано порядок та підстави прийняття рішення виборчої комісії за результатом розгляду скарги. В свою чергу вказана норма не стосується можливості внесення змін до раніше винесених рішень.

Крім того, суд зважає на пояснення відповідача, яка зауважувала, що позивач не спростовує вказані в постанові від 08.10.2020 порушення ВК України щодо порушення останнім порядку висування кандидатів від партії, а саме ч.5 ст.219 та ч.9 ст.219 ВК України. Натомість ТВК діє відповідно до ВК України, а у випадку допуску осіб, неналежно включених до списків кандидатів у депутати, може призвести до скасування результатів виборів в цілому по виборчому окрузі.

З приводу наведених аргументів, суд наголошує, що постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2020 у справі №120/5476/20-а встановлено та підтверджено, що під час формування територіальних виборчих списків Вінницькою територіальною організацію Радикальної партії Олега Ляшка до списку №1- всупереч ч.9 ст.219 ВК включено менше двох кандидатів жіночої статі, а до списку№2 менше п`яти кандидатів у депутати, що є порушенням ч.5 ст.219 ВК України.

Разом з тим, Сьомий апеляційний адміністративний суд зауважив, що відповідачем (Липовецькою міською ТВК) не надано доказів на підтвердження фактів, що вказують на наявність обставин, які є підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка , передбачених ч. 1 ст. 231 ВК України.

Крім того, визнаючись щодо позиції відповідача щодо того, що в подальшому у випадку допуску осіб, неналежно включених до списків кандидатів у депутати, вказані дії можуть призвести до скасування результатів виборів в цілому по виборчому окрузі, варто наголосити, що чинним ВК України не передбачено такої підстави для скасування результатів проведених виборів чи визнання їх недійсними з підстав визначених статтею 219 ВК України, а відповідачем зворотнього не доведено.

В той же час, обґрунтовуючи протиправність постанови від 08.10.2020 №35, представник позивача вказує, що остання підлягає скасуванню, оскільки відповідачем в порушення вимог п.4.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 10.08.2020 №173, при її прийнятті не запрошувались заінтересовані особи. Крім того, постанова від 08.10.2020 №35 не відповідає вимогам п.9.7 Порядку, а саме невірно вказано найменування комісії, відсутнє нормативно-правове обґрунтування та посилання на законодавчу норму, якою передбачено право відповідача на внесення змін до відповідних постанов. .

Оцінюючи наведені доводи, стосовно формальних недоліків спірного рішення, суд зауважує, що останні не можуть слугувати самостійною підставою для його скасування, адже не впливають на постановленні висновки та не змінюють його змісту.

Так, щодо порушення відповідачем п.4.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 10.08.2020 №173, суд зважає на те, що відповідно до п.4.4. Порядку на засідання обов`язково запрошуються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, заявники, суб`єкти звернення зі скаргою, суб`єкти оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скаргах, інші особи, якщо питання, включене до проекту порядку денного, стосується їх прав або законних інтересів щодо участі у виборчому процесі.

Разом з тим, суд зауважує, що положеннями статті 230 ВК України, якою врегульовано порядок та підстави для відмови у реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати не передбачено обов`язкового порядку вирішення вказаного питання за участі заінтересованих осіб, на відміну від положень статті 231 ВК України, якою врегульовано питання про скасування реєстрації кандидата у депутати.

Враховуючи все вищевикладене, за умови відсутності у чинному Виборчому кодексі України норм щодо порядку та можливості відмови у реєстрації після прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати відповідно до приписів статті 230 ВК України та неможливості зміни змісту, раніше прийнятого рішення, суд дійшов висновку, що постанова від 08.10.2020 №35 прийнята відповідачем не у спосіб та порядок, передбачений Виборчим кодексом України та поза межами повноважень наданих Виборчим кодексом України виборчій комісії.

Відповідно до частини 15 статті 36 ВК України, рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Статтею 9 КАС України закріплено принцип законності, який вимагає, щоб органи державної влади та їх посадові особи діяли тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень під час розгляду справи належних і достатніх доказів, які б підтверджували правомірність прийнятого рішення не надав.

Суд при цьому враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема у справах Салов проти України , Проніна проти України та Серявін та інші проти України ; від 10 лютого 2010 року: принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії ).

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі повинні оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, суд повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку про протиправність постанови Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 08.10.2020 №35 та наявність підстав для її скасування.

У зв`язку з цим, позовні вимоги Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка підлягають задоволенню.

Серед іншого, щодо бажаного відповідачем роз`яснення варіантів можливої поведінки Липовецької міської ТВК для усунення виявлених порушень під час реєстрації кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка на перших місцевих виборах 25.10.2020, суд зазначає, що предметом даного позову є визнання протиправним та скасування постанови від 08.10.2020 №35, в той же час вимог зобов`язального характеру даний позов не містить.

Разом з тим, варто зауважити на нормах статті 72 ВК України, яка в свою чергу передбачає можливість скасування оскарженого рішення, за результатами розгляду скарги належного суб`єкта звернення, яким в силу частини 1 статті 65 ВК України може бути: 1) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб`єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата у Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії; 2) партія (організація партії) - суб`єкт відповідного виборчого процесу в особі її керівника, уповноваженого представника, уповноваженої особи партії (організації партії) чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії (керівного органу організації партії); 3) офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації; 4) виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження.

Отже, в контексті даної спірної ситуації для можливості застосування відповідачем статті 230 ВК України у рамках даних правовідносин, першочергово мало би бути вирішено питання щодо скасування постанов від 25.09.2020 №22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій та № 23 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах .

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 2102,00 гривень.

Таким чином, з огляду на положення частини 9 статті 273 та частини 1 статті 139 КАС України, а також беручи до уваги задоволення позовних вимог Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд приходить до висновку, що стягненню з Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області на користь державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 2102,00 гривень.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 08.10.2020 №35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області (вул. В. Липківського, 30, м. Липовець, вінницька область, код ЄДРПОУ 43767621) на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856), судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: Вінницька територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка (вул. Горького, 82, м. Немирів, Вінницька область, без статусу юридичної особи)

Відповідач: Липовецька міська територіальна виборча комісія Вінницького району Вінницької області (вул. В. Липківського, 30, м. Липовець, Вінницька область, код ЄДРПОУ 43767621)

Рішення в повному обсязі складено: 13.10.2020 р. 19:50 год.

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92189828
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/5666/20-а

Рішення від 13.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні