ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14 жовтня 2020 року (14 год. 48 хв.)Справа № 280/7244/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Конишевої О.В.,
за участю секретаря судового засідання Биховська А.П.,
представників сторін:
позивача -Мормуль П.В.,
відповідача -Чепурна Т.А.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовною заявою Запорізької територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність (69095, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 95, код ЄДРПОУ 39434317)
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
12.10.2020 о 16 год. 00 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Запорізької територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність (далі - позивач) до Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області Про формування ДВК, та реєстрацію кандидатів на посаду голови, заступника та секретаря ДВК, для кожного округу , оформлене у вигляді Постанови №б/н від 07.10.2020 року;
зобов`язати Широківську сільську територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області повторно прийняти рішення щодо формування складу дільничних виборчих комісій.
Ухвалою суду від 12.10.2020 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 13.10.2020 об 11 год. 40 хв.
У підготовчому засіданні 13.10.2020 оголошено перерву до 13.10.2020 до 18 год. 00 хв.
Протокольною ухвалою суду від 13.10.2020 відкладено підготовче засідання на 14.10.2020 на 09 год. 30 хв.
Протокольною ухвалою суду від 14.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 14.10.2020 о 10 год. 30 хв.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позові, зокрема зазначив, що оскаржувана постанова та додатки до зазначеної постанови прийняті з грубим порушенням виборчого законодавства, оскільки відповідно до ч.6 ст.204 Виборчого кодексу України Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою цієї статті. Однак, відповідач при формуванні окремих ДВК призначив головою ДВК за поданням голови Широківської сільської територіальної виборчої комісії с.Широке, Також зазначає, що на час складання позовної заяви у відповідача відсутній перелік членів сформованих ДВК (тобто визначені лише керівні посади). Крім того, звертає увагу на недоліки при складанні оскаржуваної постанови. Просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Відповідач письмовий відзив на позовну заяву до суду не надав. В судовому засіданні зазначив, про те, що відповідно до ч. 8 ст. 204 Виборчого кодексу України він має право збільшити склад дільничної виборчої комісії до його максимальної кількості, встановленої частиною третьою цієї статті, за поданням голови відповідної територіальної виборчої комісії на підставі пропозицій членів цієї комісії. У зв`язку із тим, що інші члени дільничної виборчої комісії відмовилися займати посади голови, заступника голови та секретаря, відповідач був вимушений призначати на відповідні посади за поданням голови територіальної виборчої комісії. З приводу відмови від підпису секретаря зазначив, що на неї чиниться тиск, а факт відмови був зафіксований 13.10.2020. В задоволенні позову просить відмовити в повному обсязі.
Розглянувши доводи позовної заяви та заперечення відповідача, перевіривши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Широківська сільська територіальна виборча комісія Запорізького району Запорізької області прийняла Постанову № 44 від 07.10.2020 року Про формування ДВК, та реєстрацію кандидатів на посаду голови, заступника та секретаря ДВК, для кожного округу .
Відповідно до зазначеної Постанови, 28 вересня 2020 року до Широківської сільської територіальної виборчої комісії с. Широке, представник від: 1 Запорізької обласної організації Політичної партії Партія Володимира Буряка Єднання , подали Подання про реєстрацію членів дільничних комісій, та формування кандидатів на посаду голови, заступника та секретаря ДВК. Та додала документи, які цілком відповідають вимогам ч.4 ст.204 Виборчого кодексу України. Та 30 вересня 2020 року до Широківської сільської територіальної виборчої комісії с. Широке, представники від: 1. Широківського сільського голови Запорізького району Запорізької області; 2. Регіональної організації Політичної партії Опозиційний блок ; 3. Запорізької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ ; 4. Запорізької обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина ; 5.3АПОРІЗБКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ ; 6. Запорізької регіональної обласної партійної організації політичної партії "Порядок"; 7. Запорізької територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність ; 8. Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ , також надали Подання.
Розглянувши подані документи та подання з`ясували, що вони відповідають вимогам ч.4 ст.204 Виборчого кодексу України. Поставили на розгляд, та голосування формування складу ДВК, який був утворений раніше, робочою групою TBK.
В постанові, зазначено, що розглянувши подані документи та Подання Широківська сільська територіальна виборча комісія Запорізького району Запорізької області постановила:
1) Погодитись с вибором робочої групи, яка визначила ОСОБА_1 бути головою на окрузі с. Августинівка №230190.
2) Погодитись з затвердженням комісій, без визначення керівного складу, а наступного дня визначити керівний склад.
3) Прийняли членів дільничних комісій пакетом.
4) Визначились із кількісним складом виборчих дільниць.
5) З урахуванням думок членів комісії, затвердили керівний склад саме сьогодні . Затвердили. ОСОБА_2 не голосував за дане рішення, так як у цей час вийшов із приміщення.
Відповідно до Протоколу №8 засідання Широківської сільської територіальної виборчої комісії від 07.10.2020 третім питанням порядку ставилося на розгляд питання формування ДВК. Зазначено, що є подання від політичних партій, та від голови щодо змін кількості членів дільничних комісій. Треба дотримати паритет. Подали вісім партій членів комісій на голову комісії, заступника голови та секретаря.
Подання подали такі партії:
1. ЗАПОРІЗЬКА ОБЛАСНА ОРГАШЗАЦІЯПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ -13;
2. Запорізька Обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ - 26;
3. Запорізька територіальна організація Політичної партії Європейська Солідарність - 14;
4. Запорізька обласна організація політичної партії Партія Володимира Буряка Єднання -13;
5. Запорізька обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 26;
6. Запорізька регіональна організація політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ - 26;
7. Запорізька регіональна обласна партійна організація політичної партії "Порядок"-11;
8. Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок -10;
9. Від кандидата на посаду Широківського сільського голови Запорізького району Запорізької області, ОСОБА_3 - 13.
Крім того, зазначено, що у зв`язку із недобором членів ДВК, відповідно до вимог чинного законодавства жеребкування не проводиться.
Врахувавши думку членів TBK голова комісії ОСОБА_4 зачитала голів, заступників та секретарів, кожної виборчої дільниці, яких запропонувала робоча група, яка опрацьовувала надані подання від політичних партій.
Визначили проголосувати за членів дільничних комісій пакетом (список членів ДВК додаються до протоколу та є його невід`ємною частиною).За дане рішення проголосували: За 16 (шістнадцять) осіб, Проти 0 (нуль), Утримались 1 (один), Рішення прийняте.
Визначили проголосувати за такий склад виборчих дільниць. Номер дільниці: №230190 -14 осіб, №230191- 14 осіб, №230197- 14 осіб, №230198- 14 осіб, №230199- 16 осіб, №230219- 13 осіб, №230220- 1 осіб, №230213- 14 осіб, №230214- 11 осіб, №230227- 14 осіб, №230228- 14 осіб, №230231- 16 осіб, №231125- 16 осіб.
За дане рішення проголосували: За 17 (сімнадцять) осіб, Проти 0 (нуль), Утримались 0 (нуль). Рішення прийняте.
Відповідно до Протоколу №8 засідання Широківської сільської територіальної виборчої комісії від 07.10.202 вирішено: Головою комісії зачитано весь склад керівних посад, тобто: голови, заступники та секретарі всіх дільничних виборчих комісій.:
№ 230190-Голова - ОСОБА_5 -політична партія За майбутнє , Заступник - ОСОБА_6 - політична партія Оппоблок , Секретар - ОСОБА_7 - політична партія Батьківщина ;
№ 230191 - ОСОБА_8 від політичної партії За майбутнє , Заступник - ОСОБА_9 від політичної партії Батьківщина , Секретар - ОСОБА_10 від політичної партії Опоблок ;
№ 230197 -Голова - ОСОБА_11 від політичної партії Порядок , Заступник - ОСОБА_12 від політичної партії ОПЗЖ , Секретар - ОСОБА_13 від політичної партії Батьківщина ;
№ 230198 -Голова - ОСОБА_14 від політичної партії Батьківщина , Заступник - ОСОБА_15 від політичної партії Слуга Народу , Секретар - ОСОБА_16 від політичної партії ОПЗ ;
№230199 - Голова - ОСОБА_17 за поданням від голови, Заступник - ОСОБА_18 політична партія Слуга народу , Секретар - ОСОБА_19 політична партія Батьківщина";
№230219-Голова - ОСОБА_20 від політичної партії Єднання , Заступник - ОСОБА_21 від політичної партії За майбутнє , Секретар - ОСОБА_22 від політичної партії Слуга народу ;
№ 230220 - Голова - ОСОБА_23 від політичної партії ОПЗЖ , Заступник - ОСОБА_24 від політичної партії За майбутнє ,Секретар - ОСОБА_25 за поданням від голови Широківської СТВК;
№230213-Голова - ОСОБА_26 від політичної партії Батьківщина , Заступник - ОСОБА_27 від політичної партії За майбутнє , Секретар - ОСОБА_28 від політичної партії Єднання ;
№230214 -Голова - ОСОБА_29 від політичної партії Слуга народу , Заступник - ОСОБА_30 від політичної партії За майбутнє , Секретар - ОСОБА_31 від ОСОБА_3 ;
№ 230227 -Голова - ОСОБА_32 за поданням від голови Широківської СТВК, Заступник - ОСОБА_33 від політичної партії ОПЗЖ, Секретар - ОСОБА_34 від політичної партії Батьківщина ;
№230228 -Голова - ОСОБА_35 від політичної партії ОПЗЖ , Заступник - ОСОБА_36 від політичної партії Оппоблок , Секретар - ОСОБА_37 від політичної партії Батьківщина ;
№ 230231 - Голова - ОСОБА_38 від політичної партії Батьківщина , Заступник - ОСОБА_39 від політичної партії Слуга народу , Секретар - ОСОБА_40 за поданням від голови Широківської СТВК;
№231125 -Голова - ОСОБА_41 від політичної партії Порядок Заступник - ОСОБА_42 від політичної партії За майбутнє Секретар - ОСОБА_43 - за поданням від голови Широківської СТВК.
Той факт, що в переліку керівного складу ДВК зазначеного в постанові №44 від 07.10.2020, значиться суб`єкт подання сільський голова, суд вважає опискою, так як з інших документів зрозуміло, що це голова територіальної виборчої комісії, про це зазначав і відповідач у своїх поясненнях та погодився з таким аргументом і позивач.
Однак, додатки №1, 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 до постанови №44 про затвердження членів дільничних виборчих комісій № 230190, № 230191, № 230197, № 230198, №230199, №230219, №230220, №230213, №230214, №230227, №230228, №230231, №231125 не підписані секретарем Широківської сільської територіальної виборчої комісії ОСОБА_44 .
Також, судом встановлено, що відповідно до додатку №1 до постанови №44 про затвердження членів дільничних виборчих комісій №231125, секретарем обрано ОСОБА_43 за поданням від голови СТВК.
Відповідно до додатку №5 до постанови №44 про затвердження членів дільничних виборчих комісій №230199, головою обрано ОСОБА_17 за поданням від голови.
Відповідно до додатку №9 до постанови №44 про затвердження членів дільничних виборчих комісій №230220, секретарем обрано ОСОБА_25 за поданням від голови.
Відповідно до додатку №10 до постанови №44 про затвердження членів дільничних виборчих комісій №230227, головою обрано ОСОБА_32 за поданням від голови.
Відповідно до додатку №12 до постанови №44 про затвердження членів дільничних виборчих комісій №230231, секретарем обрано ОСОБА_40 за поданням від голови СТВК.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до п. 9 переліку керівного складу ДВК на дільниці №230214 секретарем обрано ОСОБА_31 за поданням від сільського голови, в той час, як відповідно до додатку №7 до постанови №44 протоколу №4 від 07.10.2020 про затвердження членів дільничних виборчих комісій №230214, секретарем обрано ОСОБА_31 від ОСОБА_45 . Це свідчить про не відповідність в прийнятому переліку керівного складу ДВК та додатку до постанови №44 в якому також заначений голова дільничної виборчої комісії, але від іншого суб`єкта подання, зокрема даний додаток не підписано секретарем Широківської сільської територіальної виборчої комісії.
Не погоджуючись з постановою Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області прийняла Постанову № 44 від 07.10.2020 року Про формування ДВК, та реєстрацію кандидатів на посаду голови, заступника та секретаря ДВК, для кожного округу , позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку правовідносинам які виникли, суд виходив з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.37 Виборчого кодексу України на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Згідно ч.3 ст.37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити:
1) найменування комісії;
2) найменування постанови;
3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;
4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;
5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;
6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Відповідно до ч.1 ст.204 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають:
1) місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;
2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори.
Одна депутатська група, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, може укласти лише одну угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах лише з однією політичною партією.
Угода підписується керівником (керівниками) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, та головою політичної партії, з якою її укладено.
Про укладання відповідної угоди керівник (керівники) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, не пізніш як за дев`яносто п`ять днів до дня голосування повідомляє Апарат Верховної Ради України листом, разом з яким надсилається один примірник політичної угоди.
Апарат Верховної Ради України повідомляє Центральну виборчу комісію про укладання відповідної угоди не пізніш як за дев`яносто один день до дня голосування та надсилає копію політичної угоди;
3) місцеві організації політичних партій, від яких зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад;
4) кандидати у депутати сільських, селищних, міських (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) рад;
5) кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови.
При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб`єктами подання, визначеними пунктами 3-5 цієї частини, за результатами жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 1 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 2 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
У разі якщо до складу дільничної виборчої комісії одночасно внесено подання щодо кандидатур від двох і більше місцевих організацій однієї політичної партії, то до складу такої комісії підлягає включенню кандидатура від місцевої організації політичної партії вищого щодо інших організацій партії рівня.
Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, передбаченим статтею 34 цього Кодексу, порушення вимог цієї частини та частини четвертої цієї статті шляхом прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією або в результаті застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур за результатами жеребкування не приймається.
Частиною 2 ст.204 Виборчого кодексу України визначено, що до складу дільничної виборчої комісії можуть входити громадяни України, які відповідають вимогам статті 34 цього Кодексу.
Частиною 3 ст.204 Виборчого кодексу України встановлено, що дільнична виборча комісія утворюється у складі:
1) для малих дільниць - 10-14 осіб;
2) для середніх дільниць - 12-16 осіб;
3) для великих дільниць - 14-18 осіб.
На виборчих дільницях, на яких кількість виборців не перевищує 200 осіб, дільнична виборча комісія може утворюватися у складі голови, секретаря та двох - чотирьох членів комісії.
Відповідно до ч.4 ст.204 Виборчого кодексу України місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а у разі її відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії).
Місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються місцеві вибори, місцева організація партії, від якої зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також сільської, селищної, міської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії).
Подання підписується керівником місцевої організації політичної партії та скріплюється печаткою відповідної місцевої організації політичної партії або печаткою місцевої організації відповідної політичної партії вищого рівня, або печаткою політичної партії.
Кандидат у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів сільської, селищної, міської (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) рад, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови вносять до територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії) за своїм підписом.
Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вносяться не пізніш як за двадцять чотири дні до дня виборів за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії може вноситися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів у порядку, визначеному Центральною виборчою комісією.
У поданні щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій зазначаються відомості, передбачені частиною десятою статті 203 цього Кодексу.
До подання додаються копії паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки) або копії першої та другої сторінок тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання, згоду виконувати посадові обов`язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії та про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб`єктам подання на відповідних виборах надаються відповідним суб`єктам подання до моменту внесення до територіальних виборчих комісій подання стосовно кандидатур до складу дільничних виборчих комісій.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією одночасного внесення однієї кандидатури до складу дільничної виборчої комісії від різних суб`єктів подання територіальна виборча комісія звертається до відповідних суб`єктів подання, кандидата, запропонованого до складу дільничної виборчої комісії, для уточнення інформації та надання заяви про згоду на участь у роботі дільничної виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання. У разі непідтвердження згоди особи на участь у роботі дільничної виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання територіальна виборча комісія відхиляє кандидатуру такої особи.
Частинною 5 зазначеної статтів встановлено, що технічні описки та неточності, допущені у поданні, не є підставою для відхилення внесених кандидатур.
В частині 6 даної статті закріплено, що голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою цієї статті.
Згідно ч.7 заззначеної статті рішення про утворення дільничної виборчої комісії оприлюднюється територіальною виборчою комісією, що утворила дільничну виборчу комісію, з відомостями про її склад у спосіб, визначений цією територіальною виборчою комісією, не пізніше наступного дня з дня утворення дільничної виборчої комісії. Рішення про зміни у складі дільничної виборчої комісії оприлюднюються у порядку та строки, встановлені цією частиною, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.
Відповідно до ч.8 ст.204 Виборчого кодексу України у разі якщо у встановлений частиною четвертою цієї статті строк подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії не надійшли або до складу дільничної виборчої комісії запропоновано менше осіб, ніж встановлено частиною третьою цієї статті (відповідно для малих виборчих дільниць - менше 10 осіб, для середніх виборчих дільниць - менше 12 осіб, для великих виборчих дільниць - менше 14 осіб, для виборчих дільниць з кількістю виборців, що не перевищує 200 осіб, - менше 4 осіб у складі комісії), дільнична виборча комісія утворюється у визначені частиною першою цією статті строки відповідною територіальною виборчою комісією за поданням голови цієї територіальної виборчої комісії у мінімальній кількості, встановленій частиною третьою цієї статті, з обов`язковим включенням до складу комісії кандидатур від суб`єктів подання, зазначених у частині першій цієї статті.
У разі необхідності, для забезпечення дільничними виборчими комісіями належної підготовки та проведення виборів, у тому числі в день голосування, територіальна виборча комісія у будь-який час до дня голосування може збільшити склад дільничної виборчої комісії до його максимальної кількості, встановленої частиною третьою цієї статті, за поданням голови відповідної територіальної виборчої комісії на підставі пропозицій членів цієї комісії.
Проти того, що територіальна виборча комісія у будь-який час до дня голосування може збільшити склад дільничної виборчої комісії за поданням голови відповідної територіальної виборчої комісії на підставі пропозицій членів цієї комісії, позивач не заперечував.
Однак позивачем було зазначено, що оскаржувана постанова є не лаконічною та не відповідає встановленій формі.
Суд зазначає, що Постанова № 44 від 07.10.2020 року Про формування ДВК, та реєстрацію кандидатів на посаду голови, заступника та секретаря ДВК, для кожного округу містить всі необхідні реквізити, підписана головою та секретарем, а те що вона не є лаконічною не може бути окремою підставою для її скасування.
Щодо аргумента позивача, з приводу того, що голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою статті 204 Виборчого кодексу України, суд зазначає наступне.
Частиною 6 статті 204 Виборчого кодексу України чітко передбачено, що Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою ст.204 Виборчого кодексу України.
Як встановлено судом з матеріалів справи по дільницям керівні посади були призначені за поданням саме голови Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області, який не є суб`єктом подання, визначених частиною першою ст.204 Виборчого кодексу України.
Відповідач в свою чергу зазначив, що інші члени дільничних комісій відмовлялися займати керівні посад, саме тому вимушені були призначати на керівні посади за поданням голови Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області з метою забезпечення безперервності виборчого процесу.
Судом також були досліджені Додатки до оскаржуваної постанови в яких визначений перелік членів ДВК, серед яких значаться особи від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою ст.204 Виборчого кодексу України, що надавало можливість відповідачу призначити на керівні посади з інших суб`єктів подання визначених частиною першою ст.204 Виборчого кодексу України.
Враховуючи, що є пряма норма ч.6 статті 204 Виборчого кодексу України , яка не має будь-яких виключень, та жодним нормативним актом не передбачена можливість у разі відмови члена дільничної виборчої комісії займати керівні посади, призначати на такі посади за поданням голови територіальної виборчої комісії, тому суд вважає такі дії відповідача протиправними.
Крім того, слід зазначити, що додатки до оскаржуваної постанови, які є невід`ємною частиною постанови не підписані секретарем, що є порушенням ст.37 Виборчого кодексу України.
Зокрема ч.1 ст.204 Виборчого кодексу України передбачено, що при утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії. Тобто постанова, протокол та додатки до нього повинні були бути підписані секретарем не пізніше восьмого дня після закінчення строку внесення подань.
Так як секретарь Широківської сільської територіальної виборчої комісії відмовився від підписання додатків до оскаржуваноїї постанови відповідач зазначив, що була прийнята постанова Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 13.10.2020 №49 Про підписання додатків до протоколу №8 від 07.10.2020 , відповідно до якої: Слухали голову комісії ОСОБА_46 , яка повідомила про відмову секретаря комісії ОСОБА_47 , своєчасно підписати додатки до протоколу №8 від 7 жовтня 2020 року, які містять перелік членів тринадцяти дільничних виборчих комісій утворених Широківською сільською територіальною виборчою комісією 7 жовтня 2020 року. Також толова комісії нагадала, шо секретар комісії ОСОБА_47 , голосувала ЗА за затвердження запропонованою складу дільничних виборчих комісій та не надавала з цього приводу особистої думки та будь-яких заперечень у встановлені законом строки. Таким чином, дані дії впливають на нормальний перебіг виборчого процесу. Член комісії ОСОБА_48 , запропонувала, винести на розгляд комісії питання щодо визнання достовірними даних, що містять додатки до Протоколу №8 від 7 жовтня 2020 року та підписати дану постанову усіма членами комісії, присутніми на засіданні 13 жовтня 2020 року. Голосували: За -14, Проти -0, Утримались -1 ( ОСОБА_47 ).
Однак, факт відмови секретаря від підпису додатків до оскаржуваної постанови про членів ДВК який зафіксований 13.10.2020, лише свідчить про те, що документи при утворенні дільничих виборчих комісій були оформлені з порушенням норм Виборчого кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Разом з тим, судом встановлено, що при зверненні до суду з даним адміністративним позовом Запорізькою територіальною організацією Політичної партії Європейська Солідарність судовий збір не сплачено.
Відповідно частити дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 гривні.
Відповідно до приписів п.3 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем-1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до частини третьої статті 6 Закону України Про судовий збір за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру. У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру, друга вимога є похідною від першої.
За таких підстав, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, з Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області на спеціальний рахунок Державного бюджету України слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Запорізької територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність (69095, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 95, код ЄДРПОУ 39434317) до Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька область, Запорізький район, с. Широке, вул. Центральна, буд. 2, код ЄДРПОУ 43799737) - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати Постанову Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області №44 від 07.10.2020 року Про формування ДВК, та реєстрацію кандидатів на посаду голови, заступника та секретаря ДВК, для кожного округу .
Зобов`язати Широківську сільську територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області прийняти рішення щодо формування складу дільничних виборчих комісій з урахуванням висновків суду.
Стягнути з Широківської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька область, Запорізький район, с. Широку, вул. Центральна, буд. 2, код ЄДРПОУ 43799737) на користь спеціального рахунку Державного бюджету України судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Текст рішення виготовлено в повному обсязі та підписано 14 жовтня 2020 року.
Суддя О.В. Конишева
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92189906 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні