Рішення
від 13.10.2020 по справі 924/729/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" жовтня 2020 р. Справа № 924/729/20

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши справу у залі судового засідання № 205

за позовом Деражнянської міської ради, м. Деражня Хмельницької області

до товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП", м. Дунаївці Хмельницької області

про стягнення 1851421,46 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельних ділянок кадастровий номер 6821510100:03:013:0014 та кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, що розміщені по вул. Миру, 126 в м. Деражня Хмельницької області,

представники сторін:

позивача: не з`явився;

відповідача: Кузнецов К.С. - представник за довіреністю.

У судовому засіданні 13.10.2020р. відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020р. відкрито провадження у справі № 924/729/20 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 26.08.2020р. продовжено строк підготовчого провадження у справі № 924/729/20 на 30 днів.

Ухвалою господарського суду від 28.09.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Деражнянська міська рада звернулась до суду з позовом про стягнення з відповідача 1851421,46 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельних ділянок комунальної форми власності із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення з кадастровим номером 6821510100:03:013:0014, площею 32776 кв.м, та кадастровим номером 6821510100:03:006:0088, площею 12389 кв.м, що розміщені по вул. Миру, 126 в м. Деражня Хмельницької області, без достатньої правової підстави на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що відповідач є власником нерухомого майна, а саме: нежитлових будівель виробничих приміщень, загальною площею 8628,9 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1512216468215); нежитлових будівель, загальною площею 255 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 880970368215); нежитлових будівель складів, загальною площею 1731,5 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 880952868250), що розташовані по вул. Миру, 126 в м. Деражня Хмельницької області на земельній ділянці з кадастровим номером 6821510100:03:013:0014, площею 32776 кв.м, та на земельній ділянці з кадастровим номером 6821510100:03:006:0088, площею 12389 кв.м, що, на думку позивача, підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстром прав власності на нерухоме майно, Державним реєстром Іпотек, Єдиним реєстром заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 209354940 від 19.05.2020р. Також позивачем вказано, що 20.11.2018р. по справі № 922/3412/17 Великою Палатою Верховного Суду було прийнято постанову, відповідно до якої визначено єдину позицію стосовно стягнення коштів за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів. Даним рішенням суду визначено, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 ст. 1212 ЦК України.

Таким чином, позивач вважає, що відповідач своєю протиправною поведінкою, яка виразилася у використанні земельної ділянки без правовстановлюючих документів, позбавив власника земельної ділянки права отримувати дохід в розмірі орендної плати, внаслідок чого до місцевого бюджету не надійшли кошти за користування земельною ділянкою.

Деражнянською міською радою надано суду відповідь на відзив від 04.08.2020р., відповідно до якої позивач зазначає, зокрема, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Деражня, з якої надано витяги відділом у Деражнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області була чинною як на час подання позову, так і в роки, за які здійснювалися розрахунки. Іншої технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міською радою не затверджувалося, нормативна грошова оцінка не змінювалася. Також, як вказує позивач, безпідставними є аргументи відповідача щодо площі земельної ділянки, обмежуючись лише площею землі під будівлями. Так, виходячи з витягів Державного земельного кадастру про земельні ділянки, останні є сформованими, на них розташоване нерухоме майно відповідача і відповідно відповідачем використовуються земельні ділянки площею зазначеною у витягах з Державного земельного кадастру. Крім того, безпідставними є пояснення відповідача щодо порушення міською радою Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284, оскільки позивачем заявлено позов про стягнення безпідставно збережених коштів (кондикційний позов) відповідно до ст. 1212 ЦК України.

У додаткових поясненнях, наданих представником Деражнянської міської ради 03.09.2020р., останнім зазначено, зокрема, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Деражні, з якої надано витяги відділом у Деражнянському районі Головного управління Держгеокадастру Хмельницької області була чинною як на час подання позову, так і в роки, в які здійснювалися розрахунки. Іншої технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Деражні міською радою не затверджувалося, нормативна грошова оцінка не змінювалася. Також позивачем відмічено, що відповідно до п. 9 підрозділу 6 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків. Позивачем з дотриманням всіх визначених законодавством вимог було отримано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами 6821510100:03:013:0014, 6821510100:03:006:0088. Вказані витяги були основою для розрахунку суми безпідставно збережених коштів.

З приводу права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6821510100:03:006:0088, площею 12389 кв.м позивачем зазначено, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який додано до позовної заяви, вказана земельна ділянка розташована в межах м. Деражня по вул. Миру, 126. Виходячи зі змісту п. 3 розділу ІІ Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" з дня набрання чинності цим законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються всі землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

У клопотанні від 07.10.2020р. представник Деражнянської міської ради просить суд розглядати справу за відсутності представника, позовні вимоги підтримує.

Представником відповідача надано суду відзив на позовну заяву від 22.07.2020р., у якому зазначено, зокрема, що товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП" є власником нерухомого майна, розміщеного на земельних ділянках кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, 6821510100:03:006:0088, що розташовані по вул. Миру, 126 в м. Деражня. При цьому, за твердженнями відповідача виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Фактичний вступ відповідача у володіння і користування спірними земельними ділянками стався в результаті дій (набуття у власність нерухомого майна), котрі є правомірними. Крім того, як вважає відповідач, у разі встановлення, що суб`єкт господарювання вживав необхідних заходів для оформлення свого права землекористування, відсутність у нього переоформлених на його ім`я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення. Відтак, внаслідок того, що товариством з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП" було вчинено всіх залежних від нього заходів, однак орган місцевого самоврядування жодних дій щодо оформлення права землекористування за відповідачем не вчинив, жодні грошові кошти з останнього стягненню не підлягають.

Відповідачем у відзиві на позову також звернуто увагу, що надані позивачем витяги із технічної документації стосуються даних 2020 року в той час, як розрахунок проведено за період з березня 2017 року та жодних витягів за вказані періоди надано не було.

Крім того, відповідачем відзначено про необхідність застосування ст. 791 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр", оскільки для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою підлягає стягненню безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.

Разом з тим, на думку відповідача, загальна площа належних відповідачу будівель навіть з урахуванням поверховості є значно меншою, ніж площа спірних земельних ділянок та не може займатись у такому розмірі, що вказує на неточність та приблизність зробленого розрахунку.

Також відповідач вказує, що, оскільки позов був поданий до суду 11.06.2020р., то Деражнянська міська рада не має право вимагати стягнення безпідставно збережених коштів в межах періоду з 01.03.2017р. по 11.06.2017р. у зв`язку з пропуском позовної давності, визначеної ст. 257 ЦК України.

У додаткових письмових поясненнях проти позову від 27.07.2020р. відповідачем зазначено, що виконавчими органами Деражнянської міської ради було грубо порушено процедуру розрахунку безпідставно збережених сум у розмірі орендної плати. Так, виконком, вважаючи, що фактичний користувач завдав власнику земельної ділянки збитки у вигляді неодержаних доходів, мав право та повноваження скласти акт з визначення та відшкодування безпідставно збережених сум у розмірі орендної плати власнику землі, а також затвердити його відповідним рішенням. Однак, всупереч ст. 157 ЗК України, Порядку, затвердженого постановою КМУ від 19.04.1993р. № 284, виконавчим комітетом комісії з визначення розміру збитків не створено, жодних актів про визначення розміру безпідставно збережених коштів не складено та відповідно рішення про їх затвердження не прийнято.

У клопотанні від 26.08.2020р., яким відповідачем долучено до матеріалів справи інформаційні довідки № 221483949, № 221485108 від 26.08.2020р., вказано, що Деражнянська міська рада не є власником земельної ділянки із кадастровим номером 6821510100:03:006:0088, а тому вимоги про стягнення безпідставно збережених коштів задоволенню не підлягають.

Відповідач в судовому засіданні підтримав доводи викладені у відзиві та поясненнях.

Перелік обставин, які є предметом доказування; та доказів, якими сторони підтверджують або спростовують наявність даних обставин.

Споживче товариство "М`ясоруб" звернулось із листом № 30/2 від 30.09.2016р. до міського голови Деражнянської міської ради із проханням повідомити про стан розгляду заяв щодо надання в оренду з правом викупу земельні ділянки площею 4,4510 га для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі виробничих приміщень; площею 0,0580 га для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі; площею 0,3046 га для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі складів за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126.

Згідно заяви № 30/1 від 30.09.2016р. споживче товариство "М`ясоруб" звернулось до міського голови Деражнянської міської ради із проханням надання нових адрес для нежитлових будівель, площею 255 кв.м, площею 1731,5 кв.м, площею 8628,9 кв.м.

Споживче товариство "М`ясоруб" (повторно) звернулось із листом № 3/3 від 03.10.2016р. до міського голови Деражнянської міської ради із проханням надати в оренду земельну ділянку, площею 4,4510 га, для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі виробничих приміщень за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126 з правом викупу зазначеної ділянки.

Відповідно до заяви № 3/2 від 03.10.2016р. споживче товариство "М`ясоруб" (повторно) звернулось до міського голови Деражнянської міської ради із проханням надати в оренду земельну ділянку, площею 0,3046 га, для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі складів за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126 з правом викупу зазначеної ділянки.

Споживче товариство "М`ясоруб" (повторно) звернулось із листом № 3/1 від 03.10.2016р. до міського голови Деражнянської міської ради із проханням надати в оренду земельну ділянку, площею 0,0580 га, для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126 з правом викупу зазначеної ділянки.

Згідно заяви № 1/05 від 22.05.2017р. споживче товариство "М`ясоруб" звернулось до міського голови Деражнянської міської ради із проханням продати у власність земельну ділянку, площею 4,4510 га, для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі виробничих приміщень за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, які належать ТОВ "М`ясоруб КООП" на праві власності; земельну ділянку площею 0,3046 га для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі складів за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, які належать ТОВ "М`ясоруб КООП" на праві власності; земельну ділянку, площею 0,0580 га для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, які належать ТОВ "М`ясоруб КООП" на праві власності.

Товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП" звернулось до міського голови Деражнянської міської ради із клопотанням № 1 від 09.02.2018р., у якому просило надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок: площею 4,4510 га, для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі виробничих приміщень за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, які належать ТОВ "М`ясоруб КООП" на праві власності; площею 0,3046 га для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі складів за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, які належать ТОВ "М`ясоруб КООП" на праві власності; земельну ділянку, площею 0,0580 га для розміщення і обслуговування нежитлової будівлі за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, які належать ТОВ "М`ясоруб КООП" на праві власності, та надати їх в оренду.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 74857940 від 05.12.2016р. власником нежитлових будівель складів, площею 1731,5 кв.м, що знаходяться за адресою: Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126, є товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП".

Як вбачається із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 74862895 від 05.12.2016р. власником нежитлових будівель виробничих приміщень, площею 8628,9 кв.м, що знаходяться за адресою: Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126, є товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП".

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 74849427 від 05.12.2016р. власником нежитлової будівлі, площею 255 кв.м, що знаходяться за адресою: Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126, є товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП".

Рішенням Деражнянської міської ради Хмельницької області № 8 від 24.04.2019р. вирішено, зокрема, виконавчому комітету міською ради забезпечити здійснення розрахунку суми безпідставно збережених коштів (несплачених до міського бюджету) в розмірі орендної плати користувачами земельних ділянок комунальної форми власності за фактичне використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів на території м. Деражня, застосовуючи ставку річної орендної плати в розмірі 12% нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Також вирішено це рішення оприлюднити в газеті "Вісник Деражнянщини" та на офіційному сайті Деражнянської міської ради не пізніше 5 робочих днів з дня його прийняття.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 209354940 від 19.05.2020р. на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012р. № 5245-VI 19.03.2018р. за територіальною громадою міста Деражня в особі Деражнянськї міської ради зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, площею 3,2776 га, що розташована за адресою: Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, земельна ділянка 126. На вказаній земельній ділянці за адресою: Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126 розташовані нежитлові будівлі виробничих приміщень, об`єкти житлової нерухомості, загальною площею 8628,9 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 881233168215), нежитлова будівля, площею 255 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 880970368215), нежитлові будівлі складів, загальною площею 1731,5 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 880952868250), що належать на праві приватної власності товариству з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП".

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0004457482020 від 27.01.2020р. власником земельної ділянки, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, площею 3,2776 га, що розташована за адресою: Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126, є територіальна громада міста Деражня в особі Деражнянськї міської ради. Цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води).

Як вбачається із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0004457492020 від 27.01.2020р., земельна ділянка, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, площею 1,2389 га, розташована за адресою: Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126. цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води). Інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня.

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2020р. № 55 відділу у Деражнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, площею 1,2389 га, розміщеної за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, становить 1410707,72 грн.

Як вбачається із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2020р. № 56 відділу у Деражнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, площею 3,2776 га, розміщеної за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, становить 3732129,82 грн.

Відповідно до акта обстеження земельної ділянки від 11.03.2020р. заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Іваховим А.В., спеціалістом І-ої категорії міськвиконкому з питань будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього середовища Важельською Л.В. та спеціалістом І-ої категорії міськвиконкому, економістом Косевич Н.В. проведено обстеження земельної ділянки, площею 3,2776 га з кадастровим номером 6821510100:03:013:0014, розміщеної за адресою - м. Деражня, вул. Миру, 126. В результаті обстеження встановлено, що на вказаній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, які перебувають у власності СТ "М`ясоруб КООП", що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. На день складання вказаного акта СТ "М`ясоруб КООП" не оформлено правовстановлюючих документів на земельну ділянку під зазначеними об`єктами нерухомого майна, що призводить до не надходження плати за землю до міського бюджету м. Деражня при використанні земельної ділянки.

Згідно акта обстеження земельної ділянки від 11.03.2020р. заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Іваховим А.В., спеціалістом І-ої категорії міськвиконкому з питань будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього середовища Важельською Л.В. та спеціалістом І-ої категорії міськвиконкому, економістом Косевич Н.В. проведено обстеження земельної ділянки, площею 1,2389 га з кадастровим номером 6821510100:03:006:0088, розміщеної за адресою - м. Деражня, вул. Миру, 126. В результаті обстеження встановлено, що на вказаній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, які перебувають у власності СТ "М`ясоруб КООП", що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. На день складання вказаного акта СТ "М`ясоруб КООП" не оформлено правовстановлюючих документів на земельну ділянку під зазначеними об`єктами нерухомого майна, що призводить до не надходження плати за землю до міського бюджету м. Деражня при використанні земельної ділянки.

Згідно розрахунку позивача розмір суми безпідставно збережених коштів, за використання без правовстановлюючих документів земельної ділянки (кадастровий номер 6821510100:03:013:0014), які повинні були надійти до місцевого бюджету за період з 01.03.2017р. по 01.03.2020р. становить 1343566,70 грн. (за 10 місяців 2017 року - 373212,97 грн.; за 2018 рік - 447855,57 грн.; за 2019 рік - 447855,57 грн.; за 2 місяці 2020р. - 74642,60 грн.).

Відповідно до розрахунку позивача розмір суми безпідставно збережених коштів, за використання без правовстановлюючих документів земельної ділянки (кадастровий номер 6821510100:03:006:0088), які повинні були надійти до місцевого бюджету за період з 01.03.2017р. по 01.03.2020р. становить 507854,76 грн. (за 10 місяців 2017 року - 141070,76 грн.; за 2018 рік - 169284,92 грн.; за 2019 рік - 169284,92 грн.; за 2 місяці 2020р. - 28214,16 грн.).

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 221483949 від 26.08.2020р. за параметрами запиту - право власності, інші речові права, іпотеки, обтяження щодо земельної ділянки, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, відомості відсутні.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 221485108 від 26.08.2020р. право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, за Деражнянською міською радою зареєстровано 19.03.2018р.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів (визнання більш вірогідними), аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України унормовано, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до положень ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом ст.ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

До обов`язків землекористувачів згідно зі ст. 96 Земельного кодексу України віднесено своєчасну сплату земельного податку або орендної плати.

Відповідно до ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з пунктом "д" частини першої ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно зі ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року № 284, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

За змістом п. 3 вищезазначеного Порядку відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення, викупу, або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 224 Господарського кодексу України під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управлена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

За змістом ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, у тому числі, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

За змістом указаних приписів Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України). Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (ч. 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України).

Проте, суд звертає увагу на те, що немає підстав для застосування до спірних правовідносин приписів чинного законодавства України про відшкодування шкоди (збитків) власникам земельних ділянок, оскільки до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований об`єкт нерухомості, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Кондикційними зобов`язаннями є зобов`язання, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна, які є предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Як вбачається з матеріалів справи, товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП" є власником нежитлових будівель виробничих приміщень, площею 8628,9 кв.м, нежитлової будівлі, площею 255 кв.м та нежитлових будівель складів, площею 1731,5 кв.м, що розміщені по вул. Миру, 126 в м. Деражня та підтверджується інформаційною довідкою № 209354940 від 19.05.2020р. (а.с. 19-20), витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 74857940 від 05.12.2016р., № 74862895 від 05.12.2016р., № 74849427 від 05.12.2016р. (а.с. 46-48). Крім того, як вбачається із інформаційної довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 209354940 від 19.05.2020р., земельна ділянка, площею 3,2776 га, кадастровий номер 69215101100:03:013:0014, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води), яка розміщена за адресою: Хмельницька область, м. Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, земельна ділянка 126 та на якій знаходяться вищевказані об`єкти нерухомого майна відповідача перебуває у власності територіальної громади м. Деражня в особі Деражнянської міської ради.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Аналіз положень наведених норм дає підстави для висновку про те, що у разі переходу права власності на майно, що знаходиться на орендованій земельній ділянці, до нового власника з моменту набуття права власності на це майно переходить право оренди земельної ділянки, на якій вказане майно розміщене у тому самому обсязі та умовах, які були у попереднього власника. Отже, з моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщене це майно у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщене, згідно з ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України. Тобто особа, яка набула право власності на це майно фактично стає орендарем земельної ділянки, на якій воно розміщене у тому ж обсязі та на умовах, як і у попереднього власника.

Разом з тим, виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Частиною 1 ст. 377 Цивільного кодексу України (в редакції, чинній на момент набуття відповідачем власності на об`єкт нерухомості) визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Отже, перехід права на земельну ділянку не відбувається автоматично, а потребує оформлення. Набуттю права користування передує волевиявлення особи, яка виявила бажання набути таке право, і лише після цього здійснюється волевиявлення відповідного органу місцевого самоврядування. За змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Однак, матеріали справи не містять та учасниками судового розгляду не надано доказів оформлення права оренди земельної ділянки комунальної власності, на якій знаходиться нерухомість відповідача, у встановленому законодавством порядку.

Таким чином, судом встановлено, що земельна ділянка площею 3,2776 га, кадастровий номер 69215101100:03:013:0014, яка розміщена за адресою: Хмельницька область, м. Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126 використовувалась товариством з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП" з 02.12.2016р. (з моменту державної реєстрації) по 29.02.2020р. без належного оформлення права оренди, орендну плату не сплачувало.

Предметом позову у цій справі є стягнення з власника об`єкта нерухомого майна коштів за фактичне користування земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розміщено.

Отже, немає підстав для застосування до спірних правовідносин приписів чинного законодавства України про відшкодування шкоди (збитків) власникам земельних ділянок, оскільки до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

З огляду на викладене, відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.

Разом з тим, для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (ст.ст. 1212-1214 Цивільного кодексу України).

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018р. у справі № 922/3412/17, від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц.

Враховуючи викладене, суд зазначає, що правовідносини, які виникли між сторонами у справі, є за своїм змістом кондикційними, а не деліктними, тому підстави для застосування до спірних правовідносин приписів чинного законодавства України про відшкодування шкоди (збитків) власникам земельних ділянок відсутні.

Така правова позиція відповідає висновкам Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, викладеним у постановах від 14.01.2019р. у справі № 912/1188/17, від 21.01.2019р. у справі № 902/794/17, від 06.02.2019р. у справі № 922/587/18 та Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду у постанові від 03.04.2019р. у справі № 686/18993/17-ц.

Таким чином, судом зазначається, що збитки за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів та безпідставно набуте майно мають різну правову природу і підпадають під різне нормативно-правове регулювання. Втім, на відміну від збитків, для стягнення яких підлягає доведенню наявність складу правопорушення, для висновків про наявність підстав для повернення безпідставно набутих коштів є встановлення обставин набуття або збереження майна за рахунок іншої особи (потерпілого) та те, що набуття або збереження цього майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Отже, у разі коли особа користувалася земельною ділянкою без достатньої правової підстави, у зв`язку з чим зберегла кошти, вона зобов`язана повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої ст. 1212 Цивільного кодексу України.

З урахуванням зазначеного, суд відзначає, що, оскільки до спірних правовідносин мають бути застосованим приписи ст. 1212 Цивільного кодексу України, для вирішення спору про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати за земельну ділянку, необхідно з`ясувати, зокрема, чи є земельна ділянка об`єктом цивільних прав, а також установити обґрунтованість порядку та підстав нарахування орендної плати за користування земельною ділянкою (аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у постановах від 11.02.2019р. у справі № 922/391/18, від 11.06.2019р. у справі № 922/551/18).

За змістом ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок комунальної власності громадянам у разі розташування на цих ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), які перебувають у їх власності, здійснюється у порядку, встановленому ст. 123 цього Кодексу.

Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок є різновидом документації із землеустрою (п. "ґ" ч. 2 ст. 25 Закону України "Про землеустрій").

За змістом ч. 1 ст. 26 цього Закону замовниками документації із землеустрою можуть бути, зокрема, органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі.

При цьому, згідно зі ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, із визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 цього Кодексу формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Законом України "Про Державний земельний кадастр" визначено правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.

За змістом ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 1 ст. 9 зазначеного Закону).

Частиною 1 ст. 11 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.

Як вбачається з в матеріалів справи, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 209354940 від 19.05.2020р. земельна ділянка, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 126, сформована за кадастровим номером 69215101100:03:013:0014 (а.с. 19).

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").

Тобто, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018р. року по справі № 920/739/17).

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").

Частинами 1, 2 ст. 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016р. № 489, за результатами нормативної грошової оцінки земель укладається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

З урахуванням зазначених положень законодавства, суд зазначає, що, оскільки нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності, наявність витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для розрахунку заявленої до стягнення суми безпідставно збережених відповідачем грошових коштів у виді орендної плати за землю є обов`язковою.

Як вбачається з матеріалів справи, відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на звернення Деражнянської міської ради надано витяг № 56 від 28.01.2020р. із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в якому зазначено наступні відомості: кадастровий номер земельної ділянки - 69215101100:03:013:0014; місце розташування земельної ділянки - вул. Миру, 126, м. Деражня; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води); площа земельної ділянки - 32776 кв.м; нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 3732129,82 грн.

Отже, враховуючи те, що об`єкти нерухомого майна відповідача розташовані на земельній ділянці за адресою: м. Деражня, вул. Миру, 126, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 209354940 від 19.05.2020р., суд дійшов висновку, що витяг № 56 від 28.01.2020р. із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, є належним та допустимим доказом для визначення розміру заборгованості відповідача.

Відповідно до п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно з п. 288.4, пп. 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (у редакції, чинній до 01.01.2017р.) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

З 01.01.2017р. у зв`язку із внесенням змін до зазначених положень Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою від розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Рішенням Деражнянської міської ради Хмельницької області № 8 від 24.04.2019р. вирішено, зокрема, виконавчому комітету міською ради забезпечити здійснення розрахунку суми безпідставно збережених коштів (несплачених до міського бюджету) в розмірі орендної плати користувачами земельних ділянок комунальної форми власності за фактичне використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів на території м. Деражня, застосовуючи ставку річної орендної плати в розмірі 12% нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Таким чином, зважаючи на період нарахування позивачем безпідставно збережених коштів, за висновком суду, обґрунтованим є застосування міською радою для обрахунку суми безпідставно збережених коштів відповідачем за використання без правовстановлюючих документів земельних ділянок комунальної власності територіальної громади м. Деражня ставки річної орендної плати у розмірі 12% нормативної грошової оцінки з дня набрання чинності рішення Деражнянської міської ради № 8 від 24.04.2019р. До набрання чинності вказаного рішення міської ради, тобто до 03.05.2019р. (див. п. 3 рішення № 8 від 24.04.2019р.), за відсутності в матеріалах справи доказів, які б підтверджували ставку річної орендної плати у розмірі 12% згідно розрахунку позивача (у тому числі рішення Деражнянської міської ради, яким було б затверджено ставку річної орендної плати за користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів на території м. Деражня) підставним є нарахування безпідставно збережених коштів за мінімальною ставкою річної орендної плати - 3%, що узгоджується з приписами Податкового кодексу України та засвідчує виправданість очікування позивача щодо отримання визначеного ним розміру орендної плати.

Стосовно доводів відповідача щодо ненадання міською радою та відсутністю в матеріалах справи витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку землі за 2017-2019 роки судом зазначається наступне.

Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативно-грошову оцінку.

Як установлено судом, розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельними ділянками по вул. Миру, 126 в м. Деражня за кадастровими номерами 6821510100:03:013:0014, 6821510100:03:006:0088 було здійснено на підставі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №№ 55, 56 від 28.01.2020р., виданого відділом у Деражнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Рішенням Деражнянської міської ради від 25.12.2012р. № 3 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Деражня. Показники, які було застосовано для здійснення розрахунків, не змінювалися із дати прийняття цього рішення. Наведе свідчить, що жодних змін нормативно грошової оцінки земельної ділянки не відбувалося, а тому відповідні показники були аналогічними протягом всього спірного періоду.

Чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі; витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (відповідна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 29.05.2020р. у справі № 922/2843/19).

Крім того, відповідачем не надано до матеріалів справи інших доказів, які б підтверджували нарахування орендної плати за іншою нормативно грошовою оцінкою та іншими ставками за період 2017-2020 роки, ніж це визначено вищезазначеними рішеннями та витягами, які є чинними та судом не визнавалися недійсними.

Доводи відповідача про те, що земельна ділянка, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088 не належить до комунальної форми власності та не перебуває у власності Деражнянської міської ради спростовуються наявним в матеріалах справи витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 27.01.2020р. № НВ-0004457492020 щодо земельної ділянки по вул. Миру, 126 у м. Деражня, відповідно до якого вбачається, що земельна ділянка за вказаною адресою не перебуває ані у державній, ані у приватній власності, як наслідок, в силу приписів п. б, ч. 3 Перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06 вересня 2012 року № 5245-VI з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу. Вказаному положенню кореспондує норма ст. 83 Земельного кодексу України, яка зазначає, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Отже, вказана земельна ділянка є комунальною формою власністю та належить територіальній громаді м. Деражня, представницьким органом якої є Деражнянська міська рада.

Такого правового висновку дійшов Східний апеляційний господарський суд у постанові від 28.05.2020р. по справі № 922/3641/19.

Таким чином, спірна земельна ділянка кадастровий номер 6821510100:03:006:0088 сформована як об`єкт цивільних прав саме площею в розмірі 1,2389 га, що підтверджується відповідним витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та витягом з Держземкадастру, а отже, відповідач використовує земельну ділянку по вул. Миру, 126 в м. Деражня площею 12389 кв.м для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель і факту невикористання ним доведено не було.

Водночас судом зауважується, що інша земельна ділянка, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, також перебуває в комунальній власності територіальної громади міста Деражня в особі Деражнянської міської ради в силу приписів Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06 вересня 2012 року № 5245-VI, а тому позивачем правомірно здійснено нарахування безпідставно збережених коштів.

Твердження відповідача про вчинення ним всіх залежних від нього заходів для оформлення права землекористування шляхом звернення із відповідними заявами та не виконання органом місцевого самоврядування дій щодо оформлення такого права за відповідачем та як наслідок, відсутність підстав для міської ради стягувати безпідставно збережені кошти, судом до уваги не беруться, оскільки предметом дослідження у даній справі є стягнення безпідставно збережених коштів за фактичне використання земельних ділянок, а не порядок оформлення (не оформлення) права землекористування спірних земельних ділянок товариством з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП". Крім того, судом звертається увага, що відповідач не позбавлений можливості для захисту своїх порушених прав з боку Деражнянської міської ради звернутися з відповідним позовом до суду.

З матеріалів справи (розрахунків позивача) вбачається, що позивачем заявлено до стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за фактичне використання земельних ділянок, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088 та кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, за період з 01.03.2017р. по 01.03.2020р.

Однак, як вбачається із заяви відповідача про застосування позовної давності (п. 5 відзиву на позовну заяву), останній просить суд застосувати позовну давність до вимог в частині стягнення безпідставно збережених коштів за період з 01.03.2017р. по 11.06.2017р.

Згідно зі статтями 256, 257 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (стаття 261 цього Кодексу).

За змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.

Стосовно застосування позовної давності щодо стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельною ділянкою, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088 та кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, судом зазначається наступне.

Суд застосовує позовну давність лише тоді, коли є підстави для задоволення позовних вимог, звернутих позивачем до того відповідача у спорі, який заявляє про застосування позовної давності. Тобто, перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити у судовому рішенні, чи було порушене право, за захистом якого позивач звернувся до суду. Якщо це право порушене не було, суд відмовляє у позові через необґрунтованість останнього. І тільки якщо буде встановлено, що право позивача дійсно порушене, але позовна давність за відповідними вимогами спливла, про що заявила інша сторона у спорі, суд відмовляє у позові через сплив позовної давності у разі відсутності визнаних судом поважними причин її пропуску, про які повідомив позивач (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22 травня 2018 року в справі № 369/6892/15-ц).

Судом встановлено, що позовні вимоги, які є предметом розгляду у даній справі, заявлені обґрунтовано в сумі 616057,06 грн. (земельна ділянка кадастровий номер 6821510100:03:013:0014) та в сумі 232863,39 грн. (земельна ділянка кадастровий номер 6821510100:03:006:0088).

При цьому, згідно штампу на поштовому конверті позивача, останній звернувся до господарського суду Хмельницької області з позовом 07.06.2020р.

Таким чином, враховуючи визначений законодавством загальний строк позовної давності, суд вважає, що за період з 01.03.2017р. по 06.06.2017р. позивачем пропущено строк позовної давності щодо стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельною ділянкою, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, що становить 11362,96 грн. (1410707,72 грн. (НГО) * 3% / 100% / 365 днів * 98 днів) та кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, що становить 30061,54 грн. (3732129,82 грн. (НГО) * 3% / 100% / 365 днів * 98 днів).

Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Таким чином, у позові в частині стягнення 11362,96 грн. (кадастровий номер 6821510100:03:006:0088) та 30061,54 грн. (кадастровий номер 6821510100:03:013:0014) необхідно відмовити з підстав пропуску позовної давності.

Отже, зважаючи на викладене, враховуючи заяву відповідача про застосування позовної давності, а також відсутність в матеріалах справи доказів, зокрема, рішення Деражнянської міської ради, яким було б затверджено ставку річної орендної плати за користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів на території м. Деражня до прийнятого міською радою рішення № 8 від 24.04.2019р., яким затверджено ставку річної орендної плати у розмірі 12%, судом проведено наступні розрахунки.

Суд, здійснивши власний перерахунок суми безпідставно збережених коштів за фактичне користування земельною ділянкою комунальної форми власності, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, вважає підставною до стягнення суму коштів у розмірі 585995,52 (за період з 07.06.2017р. по 31.12.2017р.: 3732129,82 грн. (НГО) * 3% / 100% / 365 днів * 208 днів = 63804,08 грн.; за період з 01.01.2018р. по 31.12.2018р: 3732129,82 грн. (НГО) * 3% = 111963,90 грн.; за період з 01.01.2019р. по 02.05.2019р. (до набрання рішенням № 8 від 24.04.2019р. чинності): 3732129,82 грн. (НГО) * 3% / 100% / 365 * 122 = 37423,55 грн.; за період з 03.05.2019р. по 31.12.2019р.: 3732129,82 грн. (НГО) * 12% / 100% / 365 * 243 = 298161,39 грн.; за період січня-лютого 2020 року: 3732129,82 грн. (НГО) * 12% / 12 місяців * 2 місяці = 74642,60 грн.). У стягненні 757571,18 грн. безпідставно збережених коштів по земельній ділянці, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, суд відмовляє з підстав необґрунтованості та зважаючи на застосування позовної давності.

При проведені перерахунку суми безпідставно збережених коштів за фактичне користування земельною ділянкою комунальної форми власності, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, суд вважає підставною до стягнення суму коштів у розмірі 221500,43 грн. (за період з 07.06.2017р. по 31.12.2017р.: 1410707,72 грн. (НГО) * 3% / 100% / 365 днів * 208 днів = 24117,30 грн.; за період з 01.01.2018р. по 31.12.2018р: 1410707,72 грн. (НГО) * 3% = 42321,23 грн.; за період з 01.01.2019р. по 02.05.2019р. (до набрання рішенням № 8 від 24.04.2019р. чинності): 1410707,72 грн. (НГО) * 3% / 100% / 365 * 122 = 14145,73 грн.; за період з 03.05.2019р. по 31.12.2019р.: 1410707,72 грн. (НГО) * 12% / 100% / 365 * 243 = 112702,02 грн.; за період січня-лютого 2020 року: 1410707,72 грн. (НГО) * 12% / 12 місяців * 2 місяці = 28214,15 грн. У стягненні 286354,33 грн. безпідставно збережених коштів по земельній ділянці, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, суд відмовляє з підстав необґрунтованості та зважаючи на застосування позовної давності.

Судом враховується, що з огляду на положення частини 1 статті 9 Конституції України, ратифікацію Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997 року Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини (далі - Суд) як джерело права. Зокрема, у рішенні Суду у справі Трофимчук проти України № 4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Згідно з ч. 1 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 74, ч. 1 ст. 77 ГПК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Таким чином, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд вважає позовні вимоги про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельних ділянок, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, обґрунтованими, підтвердженими доданими до матеріалів справи доказами, не спростованими відповідачем та такими, що підлягають частковому задоволенню в сумі 807495,95 грн. (585995,52 грн. + 221500,43 грн.). У задоволенні позову про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельних ділянок, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014, кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, в сумі 1043925,51 грн. суд відмовляє.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Деражнянської міської ради, м. Деражня Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП", м. Дунаївці Хмельницької області про стягнення 1851421,46 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельних ділянок, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014 та кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, що розміщені по вул. Миру, 126 в м. Деражня Хмельницької області, задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП" (Хмельницька область, Дунаєвецький район, м. Дунаївці, вул. Спортивна, 5, ідентифікаційний код 40985353) на користь Деражнянської міської ради (Хмельницька область, Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 37, ідентифікаційний код 04403025, МФО 899998, р/р НОМЕР_1 , код платежу 24060300) 807495,95 (вісімсот сім тисяч чотириста дев`яносто п`ять гривень 95 коп.) безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельними ділянками, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014 та кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, що розміщені по вул. Миру, 126 в м. Деражня Хмельницької області.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясоруб КООП" (Хмельницька область, Дунаєвецький район, м. Дунаївці, вул. Спортивна, 5, ідентифікаційний код 40985353) на користь Деражнянської міської ради (Хмельницька область, Деражнянський район, м. Деражня, вул. Миру, 37, ідентифікаційний код 04403025) 12112,44 грн. (дванадцять тисяч сто дванадцять гривень 44 коп.) витрат на оплату судового збору.

Видати наказ.

В решті позову в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельними ділянками, кадастровий номер 6821510100:03:013:0014 та кадастровий номер 6821510100:03:006:0088, що розміщені по вул. Миру, 126 в м. Деражня Хмельницької області, в сумі 1043925,51 грн. відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 13.10.2020 року.

Суддя С.В. Заверуха

Віддрук. 3 прим.:

1 - до справи;

2 - позивачу (32200, Хмельницька обл., м. Деражня, вул. Миру, 37);

3- відповідачу (32400, хмельницька обл., Дунаєвецький р-н, м. Дунаївці, вул. Спортивна, буд. 5).

Всім рекомендованим з повідомленням.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення13.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92193993
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/729/20

Рішення від 13.10.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 28.09.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 26.08.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 28.07.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 30.06.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 15.06.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні