Ухвала
від 07.10.2020 по справі 340/632/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про закриття провадження в адміністративній справі

07 жовтня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/632/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.

за участю секретаря судового засідання Ярошук Т.О.,

розглянувши у підготовчому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом

позивач: Пантаївська селищна рада (28023, Кіровоградська область, м. Олександрія, сел. Пантаївка, вул. Магістральна, 49, код ЄДРПОУ 04366488)

відповідач: Олександрійська міська рада (28023, Кіровоградська область, м. Олександрія, пр. Соборний, 59, код ЄДРПОУ 33423535)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №23 Олександрійської міської ради Кіровоградської області (28023, Кіровоградська область, м. Олександрія, смт. Пантаївка, вул. Миру, 5-А, код ЄДРПОУ 31851002)

про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Пантаївська селищна рада звернулася до суду з адміністративним позовом до Олександрійської міської ради про визнання протиправними та скасування рішень Олександрійської міської ради №880 від 31.01.2020 року "Про припинення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №23 Олександрійської міської ради Кіровоградської області шляхом ліквідації" та №881 від 31.01.2020 року "Про припинення комунального дошкільного навчального закладу "Спеціальний дитячий будинок" шляхом ліквідації".

Ухвалою судді від 27.02.2020 року відкрито загальне позовне провадження в цій адміністративній справі та призначено справу до розгляду у підготовчому засіданні. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі третіми особами, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №23 Олександрійської міської ради Кіровоградської області та комунальний дошкільний навчальний заклад "Спеціальний дитячий будинок".

Ухвалою від 27.02.2020 року суд забезпечив адміністративний позов у справі №340/632/20 та зупинив дію спірних рішень Олександрійської міської ради №880 від 31.01.2020 року та №881 від 31.01.2020 року - до набрання судовим рішенням у цій справі законної сили.

Ухвалою від 15.06.2020 року суд на підставі статті 172 КАС України роз`єднав позовні вимоги та залишив у справі №340/632/20 позовні вимоги Пантаївської селищної ради до Олександрійської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Олександрійської міської ради №880 від 31.01.2020 року "Про припинення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №23 Олександрійської міської ради Кіровоградської області шляхом ліквідації".

У ході підготовчого провадження суд установив, що справу за цим позовом не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За визначеннями, наведеними у пунктах 2, 7, 9 частини 1 статті 4 КАС України:

- публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій, або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг;

- відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача;

- суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Предметом спору у цій справі є законність рішення Олександрійської міської ради №880 від 31.01.2020 року "Про припинення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №23 Олександрійської міської ради Кіровоградської області шляхом ліквідації" про припинення закладу дошкільної освіти шляхом його ліквідації.

За визначенням, наведеним у частині 1 статті 11 Закону України "Про дошкільну освіту", заклад дошкільної освіти - навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту.

Згідно з частинами 1, 3 статті 15 Закону України "Про дошкільну освіту" заклад дошкільної освіти є юридичною особою. Статус комунального має заклад дошкільної освіти, заснований на комунальній формі власності.

Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України "Про дошкільну освіту" рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Згідно з абзацом 5 частини 2 статті 66 Закону України "Про освіту" міські ради засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №23 Олександрійської міської ради Кіровоградської області за організаційно-правовою формою є комунальною організацією (установа, заклад). Його засновником є Олександрійська міська рада.

Частиною 3 статті 87 Цивільного кодексу України визначено, що установою є організація, створена однією або кількома особами (засновниками), які не беруть участі в управлінні нею, шляхом об`єднання (виділення) їхнього майна для досягнення мети, визначеної засновниками, за рахунок цього майна. Особливості правового статусу окремих видів установ встановлюються законом.

Відповідно до частин 1, 2 статті 169 Цивільного кодексу України територіальні громади діють у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

Територіальні громади можуть створювати юридичні особи публічного права (комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом.

Статтею 143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Частинами 3, 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з пунктом 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються зокрема питання про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності територіальної громади.

Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Частиною 1 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Суд вважає, що у спірних правовідносинах Олександрійська міська рада діяла не як суб`єкт владних повноважень, а як засновник юридичної особи - закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №23 Олександрійської міської ради Кіровоградської області. Тому оспорюване рішення в цьому випадку не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, а є рішенням власника (засновника) комунальної установи, яким такий власник (засновник) реалізує своє право на ліквідацію комунальної установи, розпоряджаючись майном територіальної громади.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин, в тому числі у спорах між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи або між юридичною особою та її учасником (засновником, акціонером, членом), у тому числі учасником, який вибув, пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої юридичної особи, крім трудових спорів.

Відтак суд дійшов до висновку, що цей спір, пов`язаний з припиненням діяльності юридичної особи (комунальної установи), не є публічно-правовим, а юрисдикція адміністративних судів, що встановлена статтею 19 КАС України, на нього не поширюється.

З огляду на предмет спору та його суб`єктний склад, справа за цим позовом має розглядатися в порядку господарського судочинства.

Такий висновок відповідає правовій позиції, наведеній у постановах Великої Палати Верховного Суду від 27.05.2020 року у справі №813/1232/18, від 09.09.2020 року у справі №260/91/19 щодо юрисдикційної належності спорів про оскарження рішень ради як власника корпоративних прав (засновника) комунальної установи.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Пунктом 2 частини 2 статті 183 КАС України передбачено, що за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття провадження у справі.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду зокрема в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом).

Тож для повернення судового збору, сплаченого за подання цього позову, позивачу слід звернутися до суду з відповідним клопотанням.

Керуючись статтями 19, 183, 238, 248, 256, 294, 295 КАС України, суд -

У Х В А Л И В:

Закрити провадження у справі за позовом Пантаївської селищної ради до Олександрійської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення.

Роз`яснити позивачеві, що вирішення цього спору належить до юрисдикції господарського суду.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду, через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 15 - денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2020
Оприлюднено19.10.2020
Номер документу92196124
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/632/20

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні