СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 жовтня 2020 року Справа № 480/6957/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Опімах Л.М.
за участю секретаря судового засідання - Бондаренко Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6957/20 за позовом ОСОБА_1 до Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправними і скасування постанов, визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 14 07.10.2020 о 22-32 год. звернулася до суду з позовом до Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області, свої вимоги мотивує тим, що є кандидатом на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області. 14 жовтня 2020 року ознайомилась з постановою відповідача № 36 від 09 жовтня 2020 року Про утворення дільничних виборчих комісій на Перших виборах депутатів Чернеччинської сільської ради та Чернеччинського сільського голови 25 жовтня 2020 року . Від представників відповідача стало відомо, що під час прийняття цієї Постанови комісією не проводилось жеребкування, а на засіданні комісії також був присутній не член комісії ОСОБА_2 , тому позивач просить скасувати зазначену постанову як незаконну.
Крім того, позивач зазначає, що постанова № 36 прийнята на підставі постанови № 35 від 09 жовтня 2020 року. Однак, ця постанова відповідачем не оприлюднена, що порушенням вимог Виборчого кодексу України.
За таких обставин, позивач просить скасувати постанови Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області № 35 і № 36 від 09 жовтня 2020 року як незаконні, визнати незаконною бездіяльність Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії, що полягає у не оприлюдненні Постанови № 35 від 09 жовтня 2020 року. Зобов`язати Чернеччинську сільську територіальну виборчу комісію Охтирського району Сумської області провести жеребкування членів ДВК у відповідності до вимог діючого виборчого законодавства України, зобов`язати Чернеччинську сільську територіальну виборчу комісію Охтирського району Сумської області оприлюднити Постанови № 35 від 09 жовтня 2020 року, визнати бездіяльність Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області такою, що порушує положення Виборчого кодексу України під час проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, визнати дії Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області такими, що порушують положення Виборчого кодексу України під час проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.
Відповідач подав відзив на позов, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначив, що пунктом 12 Порядку проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з місцевих виборів", затверджених Постановою Центральної виборчої комісії №114 від 24.07.2020 (далі - Порядок ЦВК № 114) передбачено, що жеребкування не проводиться в разі, якщо кількість внесених кандидатур, які запропоновані до складу дільничної виборчої комісії, відповідають вимогам Кодексу та можуть бути включені до складу дільничної виборчої комісії за результатами жеребкування, дорівнює або є меншою, ніж кількість вакантних місць у складі відповідної дільничної виборчої комісії. Від учасників виборчого процесу, що мають право на подання кандидатур до складу дільничних комісій надійшло подань менше, ніж кількість вакантних місць, жеребкування при утворенні дільничних виборчих комісій не проводилось.
Прийняті на засіданні комісії постанови № 35 і № 36 від 09 жовтня 2020 року у встановлений законом строк (не пізніше 11 години наступного дня) розміщені для ознайомлення на дошці оголошень, що підтверджується фотознімком.
У судове засідання сторони не прибули, про час і місце розгляду справи належним чином повідомлені, клопотань про розгляд справи без їх участі не надходило. У зв`язку з неявкою сторін відповідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 N 795-IX чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) призначено на 25.07.2020.
Позивач ОСОБА_1 зареєстрована кандидатом на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області, що підтверджується відповідним посвідченням № 62 від 30.09.2020 (а.с.3).
09 жовтня 2020 року Чернеччинською сільською територіальною виборчою комісією Охтирського району Сумської області року прийняті рішення у формі постанов під №35 Про встановлення кількісного складу дільничних виборчих комісій для забезпечення належної підготовки та проведення Перших виборів депутатів Чернеччинської сільської ради та Чернеччинського сільського голови 25 жовтня 2020 року та під № 36 Про утворення дільничних виборчих комісій на Перших виборах депутатів Чернеччинської сільської ради та Чернеччинського сільського голови 25 жовтня 2020 року (а.с.15,16).
Суд не вбачає порушень вимог виборчого законодавства відповідачем, з огляду на таке.
На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Підготовка та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, регулюється Виборчим кодексом України (далі - Кодекс).
Порядок та процедура оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу визначені Розділом XI Виборчого кодексу України.
Порядок утворення дільничої виборчої комісії визначений у ст.204 Виборчого кодексу України.
Так, частиною 1 статті 204 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають:
1) місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;
2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори.
Одна депутатська група, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, може укласти лише одну угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах лише з однією політичною партією.
Угода підписується керівником (керівниками) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, та головою політичної партії, з якою її укладено.
Про укладання відповідної угоди керівник (керівники) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, не пізніш як за дев`яносто п`ять днів до дня голосування повідомляє Апарат Верховної Ради України листом, разом з яким надсилається один примірник політичної угоди.
Апарат Верховної Ради України повідомляє Центральну виборчу комісію про укладання відповідної угоди не пізніш як за дев`яносто один день до дня голосування та надсилає копію політичної угоди;3) місцеві організації політичних партій, від яких зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад;
4) кандидати у депутати сільських, селищних, міських (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) рад;
5) кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови.
При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб`єктами подання, визначеними пунктами 3 - 5 цієї частини, за результатами жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 1 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 2 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
У разі якщо до складу дільничної виборчої комісії одночасно внесено подання щодо кандидатур від двох і більше місцевих організацій однієї політичної партії, то до складу такої комісії підлягає включенню кандидатура від місцевої організації політичної партії вищого щодо інших організацій партії рівня.
Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, передбаченим статтею 34 цього Кодексу, порушення вимог цієї частини та частини четвертої цієї статті шляхом прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією або в результаті застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур за результатами жеребкування не приймається.
Відповідно до Порядку ЦВК № 114 жеребкування проводиться на засіданні територіальної виборчої комісії, яка утворює склад відповідних дільничних виборчих комісій, не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (п. 9 Порядку №114).
Відповідно до п. 12 Порядку № 114 жеребкування не проводиться в разі, якщо кількість внесених кандидатур, які запропоновані до складу дільничної виборчої комісії, відповідають вимогам Кодексу та можуть бути включені до складу дільничної виборчої комісії за результатами жеребкування, дорівнює або є меншою, ніж кількість вакантних місць у складі відповідної дільничної виборчої комісії.
Виходячи із приписів наведених норм, суд зазначає, що проведення жеребкування щодо визначення кандидатур, які підлягають включенню до складу відповідних дільничних виборчих комісій, має відбутися не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу таких комісій, тобто до 08 жовтня 2020 року включно, а утворення дільничних виборчих комісій - не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня голосування, тобто до 09 жовтня 2020 року включно.
Судом встановлено, що відповідно до п. 12 Порядку № 114 жеребкування на засіданні Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області не проводилося через відсутність необхідної кількості кандидатур, відповідно і до складу дільничних виборчих комісій включені всі запропоновані кандидати. Відтак, постанова № 36 Про утворення дільничних виборчих комісій на Перших виборах депутатів Чернеччинської сільської ради та Чернеччинського сільського голови 25 жовтня 2020 року відповідає критеріям, передбаченим ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є правомірною і скасуванню не підлягає. Так само не підлягає скасуванню і постанова Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області № 35 Про встановлення кількісного складу дільничних виборчих комісій для забезпечення належної підготовки та проведення Перших виборів депутатів Чернеччинської сільської ради та Чернеччинського сільського голови 25 жовтня 2020 року , оскільки позивач зазначає лише про порушення вимог виборчого законодавства щодо її оприлюднення. Проте, зазначені обставини не впливають на її законність і обгрунтованість, будь-яких інших підстав для її скасування позивач не наводить.
Разом з тим і в частині визнання протиправними дій та бездіяльності відповідача, що полягають у недотриманні відповідачем порядку оприлюднення рішень суд не вбачає підстав і зазначає таке.
Вимоги щодо організації роботи виборчих комісій, документування діяльності виборчих комісій закріплені статтями 36, 37 Виборчого кодексу України. Так, відповідно до ч. 1 ст. 36 Кодексу порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
10 серпня 2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 173 (далі - Постанова № 173) затверджений Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, який спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.
Відповідно до цих норм основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити:
1) найменування комісії;
2) найменування постанови;
3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;
4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;
5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;
6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
У такі самі строки постанова, прийнята окружною виборчою комісією, надсилається через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему до Центральної виборчої комісії, яка оприлюднює її на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після надходження.
Судом встановлено, що Чернеччинською сільською територіальною виборчою комісією Охтирського району Сумської області 09 жовтня 2020 року проведене засідання, на якому обговорювалось питання та приймались рішення про встановлення кількісного складу дільничних виборчих комісій для забезпечення належної підготовки та проведення Перших виборах депутатів Чернеччинської сілської ради та Чернеччинського сільського голови 25 жовтня 2020 року та про утворення дільничних виборчих комісій на Перших виборах депутатів Чернеччинської сілської ради та Чернеччинського сільського голови 25 жовтня 2020 року, що відображено у протоколі засідання № 8 від 09.10.2020 (а.с.17-18). Прийняті рішення оформлені постановами відповідно № 35 і № 36 (а.с.15,16). Як зазначив у своєму відзиві відповідач, постанови наступного дня не пізніше 11 години розміщені на дошці оголошень для ознайомлення та надав фотознімок з дошки оголошень. Разом з тим, позивач зазначає про відсутність на дошці оголошень постанови № 35 саме 14 жовтня 2020 року, що вона та ще дві особи - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 - зафіксували актом, складеним 14 жовтня 2020 року о 09 год. 52 хв. (а.с.4-5).
Суд вважає, що у відповідності до наведених вище норм, відповідач зобов`язаний забезпечити оприлюднення прийнятого на засіданні комісії рішення не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, тобто не пізніше 11 години 10 жовтня 2020 року. Про порушення цих вимог позивач не зазначає. Водночас тривалість знаходження оприлюднених рішень на дошці оголошень ні Виборчим кодексом України, ні порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією, не встановлений, відтак відсутність постанови № 35 від 09 жовтня 2020 року на дошці оголошень саме 14 жовтня 2020 року не свідчить про невиконання відповідачем вимог ч. 4 ст. 37 Виборчого кодексу України та п. 10.5 Постанови ЦВК № 173.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суд вважає, що позивач покладеного на нього обов`язку не виконав, водночас відповідач у даній справі довів правомірність своїх рішень та дій, тому в задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 9 , 14 , 74-78 , 90 , 143 , 242-246 , 250 , 255, 268, 273 Кодексу адміністративного судочинства України , суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області (код ЄДРПОУ 43775852, вул. Готеляка, 1, с.Чернеччина, Охтирський район, Сумська область, 42744) про скасування постанов, визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити дії, визнання дій протиправними - відмовити в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя Л.М. Опімах
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2020 |
Оприлюднено | 16.10.2020 |
Номер документу | 92197057 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Л.М. Опімах
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні