Рішення
від 15.10.2020 по справі 560/3794/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/3794/20

РІШЕННЯ

іменем України

15 жовтня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом в якому просить: 1) визнати протиправною та скасувати відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею - 1,8 га. для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами с. Бохни Летичівського району Хмельницької області кадастровий номер (6823082400:04:010:0064), у зв`язку у з тим, що даний земельний масив використовується громадянами для прогону худоби; 2) зобов`язати сесію Летичівської селищної ради повторно розглянути заву (клопотання) ОСОБА_1 та надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею - (необхідно вказати площу) для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами с. Бохни Летичівського району Хмельницької області кадастровий номер (6823082400:04:010:0064).

В обґрунтування позовних вимог вказує, що з метою реалізації конституційного права на безоплатне одержання земельної ділянки подано до Летичівської селищної ради заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,8 га. для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності кадастровий номер (6823082400:04:010:0064) та доданими до нього графічними матеріалами на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Однак згідно рішення 89 сесії VII скликання №41 від 26.06.2020 року відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення із земель запасу, на підставі п. 7 ст. 188 Земельного кодексу України, у зв`язку з тим, що даний масив використовується громадянами для прогону худоби. Вважає протиправною відмову у надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, тому звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 20.07.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та витребувано докази.

10.08.2020 відповідач подав Відзив на позовну заяву №1840 від 06.08.2020 в якому просить відмовити у задоволенні позову та вказує, що заяву ОСОБА_1 розглядали на засіданні комісії в червні місяці 2020 року про надання дозволу на розробку проекту щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства розглядалась заява гр. ОСОБА_1 де було зазначено, що даний масив використовується громадянами для прогону худоби (додається список людей, які використовують даний масив, копія протоколу додається). 22.06.2020 за засіданні постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища протокол № 22/06 розглядалось заява гр. ОСОБА_1 за результатами якої вирішено рекомендувати сесії Летичівської селищної ради відмовити у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою. 26 червня 2020 року на сесію Летичівської селищної ради виносилось питання щодо розгляду даного рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, для індивідуального садівництва, які розташовані за межами населених пунктів с. Бохни, с. Москалівка Летичівського району вирішено відмовити громадянам в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.000га комунальної власності сільськогосподарського призначення із земель запасу (16.00) загальною площею 3.9137 га (кадастровий номер 6823082400:04:010:0064) для ведення особистого селянського господарства (01.03), розташованої за межами с. Бохни Летичівського району Хмельницької області на підставі пункту 7 статті 118 Земельного кодексу України (даний земельний масив використовується громадянами для прогону худоби) (арк. спр.20-23).

20.08.2020 до суду поступила відповідь на Відзив, в якій позивач вказує, що згідно списку людей, які використовують даний масив для прогону врх, у 17 осіб, які зазначені як власники корів, взагалі відсутні корови чи будь-яке врх. Як стало відомо зі слів осіб підписи яких наявні у вказаному списку, останнім повідомили неправдиву інформацію, з приводу того, що підписи необхідно поставити за те щоб в населеному пункті с. Бохни залишили пасовище, а саме земельну ділянку з кадастровим номером 6823082400:04:021:0001, яку віднесено для створення громадських пасовищ. Після отримання підписів вже було дописано заголовок документу. Відповідач, вдається до певних спекуляцій в яких вбачається ознаки делікту. Відзив вважає необгрунтованим, і підтримує позовні вимоги у повному обсязі (арк. спр.65-66).

З`ясувавши обставини на які сторони покликаються, як на підставу своїх вимог, так і заперечень, оцінивши надані учасниками справи докази, суд прийшов до наступних висновків.

Позивач звертався до Летичівської селищної ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га. для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності кадастровий номер (6823082400:04:010:0064) та доданими до нього матеріалами (арк. спр. 54).

Згідно з інформацією "Засідання комісії в червні 2020 року по опрацюванню заяв про надання дозволу на розробку проекту щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства комісією, створеною рішенням виконкому від 24.01.2019 № 22 "Про створення комісії"", кількість заяв, які пройшли комісію по масиву кадастровий номер 6823082400:04:010:0064 (3,9137 га) - 2, відмови - 2, примітка - прогон худоби (арк. спр. 32-33).

Відповідно до Протоколу №22/06 від 22.06.2020 засідання постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Летичівської селищної ради, Питання № 41: В холі розгляду даного питання додатково опрацьовано заяви гр. ОСОБА_2 , ОСОБА_3 за результатами якого вирішено рекомендувати сесії Летичівської селищної ради відмовити останньому у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою. Результати голосування: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 - «ЗА» (арк. спр. 37-40).

Згідно з п. 3.1 рішення 89 сесії VII скликання №41 від 26.06.2020 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, для індивідуального садівництва, які розташовані за межами населених пунктів с. Бохни, с. Москалівка Летичівського району (далі - Рішення №41), відмовлено громадянам в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га комунальної власності сільськогосподарського призначення із земель запасу (16.00) загальною площею 3.9137 га (кадастровий номер 6823082400:04:010:0064) для ведення особистого селянського господарства (01.03), розташованої за межами с. Бохни Летичівського району Хмельницької області, на підставі пункту 7 статті 118 Земельного кодексу України (даний земельний масив використовується громадянами для прогону худоби): ОСОБА_1 (арк. спр. 45-46).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно з п. "а" ч. 3 ст. 22 ЗК України, землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до ч. 6-7 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Отже, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови. При цьому, підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Зазначений перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства є вичерпним.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 13 листопада 2019 року по справі №803/1244/16.

При цьому, згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР), виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Тобто, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи щодо земельних питань передбачає прийняття рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Аналогічна правова позиція вказана в постанові Верховного Суду від 23 листопада 2018 року по справі №826/8844/16.

За результатами розгляду заяви позивача від 26.05.2020, відповідач прийняв Рішення №41, яким відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 , тому не має підстав для задоволення першої позовної вимоги. Тобто, оцінці підлягає рішення суб`єкта владних повноважень прийняте за результатом розгляду заяви позивача.

Підставою для відмови у наданні дозволу ОСОБА_1 у Рішенні №41 зазначено пункт 7 статті 118 Земельного кодексу України (земельний масив використовується громадянами для прогону худоби), чому суд дає критичну оцінку, адже використання земельного масиву (кадастровий номер 6823082400:04:010:0064 (3,9137 га) громадянами для прогону худоби не підтверджує список людей села Бохни, худоба яких випасається на пасовищі біля земельної ділянки площею 3,9137 га, яку використовують для прогону худоби в кількості 47 осіб (арк. спр. 35-36). Це не спростовує і позивач, адже ним, також не надано доказів про відсутність у 17 осіб корів про що вказує у відповіді на Відзив. Тобто, обставина щодо "прогону худоби" сторонами не доведена, і в тому числі згаданими списком, (протоколом постійної депутатської комісії). При цьому, потрібно враховувати, що ця обставина повинна бути належно оформлена, якщо вона дійсно є, наприклад реєстрація сервітуту, доказів чого не має, і це потребує встановлення суб`єктом владних повноважень, який повинен дотримуватись вимог ЗК України (ствердити факт реєстрації права користування, власності, інше щодо земельної ділянки по якій приймається рішення та на підставі цього прийняти рішення).

Отже, Рішення №41 є протиправним, так як прийнято з підстав не передбачених ЗК України.

При цьому, суд вважає за потрібне вийти за межі позовних вимог, відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, і скасувати Рішення №41 (в частині) з метою захисту порушеного права ОСОБА_1 .

Також потрібно враховувати, що вимоги позову про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою заперечують одна одну, адже тільки після повторного розгляду заяви буде прийнято одне з рішень (задоволено чи відмовлено з урахуванням встановленого на час прийняття рішення)

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 частково довів позовні вимоги, а відповідач не довів, що не порушив закону та прав позивача, відмовляючи у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рішенням №41, що підтверджено доказами, які перевірено судом, тому позов частково задовольняється.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

З врахуванням часткового задоволення позову, на користь позивача підлягають стягненню витрати в сумі 560,53 гривень.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати пункт 3.1 рішення 89 сесії VII скликання Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області №41 від 26.06.2020 щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га комунальної власності сільськогосподарського призначення із земель запасу (16.00) загальною площею 3.9137 га (кадастровий номер 6823082400:04:010:0064) для ведення особистого селянського господарства (01.03), розташованої за межами с. Бохни Летичівського району Хмельницької області.

Зобов`язати Летичівську селищну раду Летичівського району Хмельницької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.05.2020 з урахуванням обставин встановлених у цій адміністративній справі.

В решті вимог позову відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 560,53 (п`ятсот шістдесят гривень п`ятдесят три копійки) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 15 жовтня 2020 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Летичівська селищна рада Летичівського району Хмельницької області (вул. Соборна, 16, м. Летичів, Хмельницька область, 31500 , код ЄДРПОУ - 04404548) Головуючий суддя А.І. Петричкович

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2020
Оприлюднено16.10.2020
Номер документу92197433
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/3794/20

Рішення від 15.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні