Ухвала
від 15.10.2020 по справі 580/2715/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про закриття провадження у справі

15 жовтня 2020 року справа № 580/2715/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного письмового провадження в залі суду адміністративну справу за позовом адвоката Рибитви О.А., поданого від імені ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ :

20.07.2020 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов адвоката Рибитви О.А., поданий від імені ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул.Смілянська, буд.131; код ЄДРПОУ 39765890) (далі - відповідач) про:

визнання протиправним і скасування наказу відповідача від 18.03.2020 №23-2721/14-20-СГ;

зобов`язання відповідача видати наказ про затвердження проекту землеустрою та надання позивачу у власність земельної ділянки в адмінмежах Зорянської сільської ради Христинівського району Черкаської області (за межами населеного пункту), загальною площею 2,0000га (кадастровий номер 7124682200:01:002:0225) для ведення особистого селянського господарства;

стягнення з відповідача на користь позивача судового збору.

В обґрунтування зазначено, що оскаржуване рішення прийняте не обґрунтовано та за відсутності правових підстав.

Ухвалою суду від 17.08.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного провадження. Також встановлено відповідачу строк, тривалістю десять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву на позовну заяву, повідомлено про строки для надання клопотань про розгляд справи з викликом у судове засідання.

Згідно з даними повідомлень про доставку рекомендованих листів відповідач отримав вказану ухвалу 20.08.2020, вказаний адвокат позивача - 21.08.2020.

Відповідно до довідки Укрпошти направлена судом на адресу позивача, вказаній у позовній заяві, рекомендованим листом копія вказаної ухвали повернена за закінченням терміну зберігання.

31.08.2020 на адресу суду надійшов відзив відповідача з проханням у задоволенні позову відмовити повністю. Вказує, що спірне рішення вичерпало дію, а земельну ділянку передано іншій особі.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі з огляду на таке.

На підставі наказу відповідача від 27.06.2018 №23-2584/14-18-СГ відповідно до замовлення позивача Христинівський районний відділ ДП ЧЕРКАСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ЗЕМЛЕУСТРОЮ розробив Проект землеустрою щодо відведення їй у власність земельної ділянки в адмінмежах Зорянської сільської ради Христинівського району Черкаської області (за межами населеного пункту), загальною площею 2,0000га (кадастровий номер 7124682200:01:002:0225) для ведення особистого селянського господарства.

Позивач звернулася до відповідача заявою (вх.№С-917/0/94-19 від 12.02.2019) з проханням його затвердити. З цього приводу між сторонами виник спір, який вирішений рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 17.02.2020 у справі №580/3708/19, що набрало законної сили 19.03.2020.

Вказаним рішенням суд визнав протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду її заяви та зобов`язав розглянути повторно заяву з усіма доданими до неї документами та у порядку, строк і спосіб, визначені законодавством, прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

На виконання зазначеного рішення суду відповідач видав оскаржуваний наказ від 18.03.2020 вих.№23-2721/14-20-СГ про відмову у затвердженні вказаного Проекту землеустрою, оскільки кадастровий план земельної ділянки не відповідає ст.34 Закону України Про Державний земельний кадастр .

11.08.2020 відповідач видав наказ №23-8013/14-20-СГ про затвердження документації із землеустрою та надання у власність вказаної вище земельної ділянки зі зміною цільового призначення ОСОБА_2 за його заявою від 30.06.2020 №вх.С-8147/0/94-20.

20.07.2020 позивач звернувся в суд з вищевказаним позовом.

Для вирішення спору суд врахував.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Відповідно до п.б ч.1 ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Частинами 1-3 ст.116 ЗК України встановлено, що громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. «в» ч. 3 ст. 116 ЗК України).

У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Абзацом 2 ч.1 ст.123 ЗК України передбачено, що рішення про надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

На підставі ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Отже, рішенню про надання або відмову у наданні земельної ділянки у власність або користування передує отримання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки та їх надання відповідному органу.

Згідно з вимогами ст.50 Закону України від 22 травня 2003 року №858-IV Про землеустрій проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають:

завдання на розроблення проекту землеустрою;

пояснювальну записку;

копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності);

рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом);

письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду;

матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);

відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці;

розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом);

розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом);

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки);

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки);

перелік обмежень у використанні земельних ділянок;

викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

кадастровий план земельної ділянки;

матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки);

матеріали погодження проекту землеустрою.

Суд врахував, що вказаний вище розроблений за завданням позивача Проект землеустрою складається із: завдання на розробку Проекту, пояснювальної записки, копії клопотання (заяви) на його розробку, наказ щодо дозволу для його розробки, довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачів, угіддями, переліку обмежень у використанні земельної ділянки, кадастрового плану земельної ділянки, схеми агровиробничих груп ґрунтів земельної ділянки, матеріалів погодження.

Відповідно до ст.34 Закону України від 7 липня 2011 року №3613-VI Про Державний земельний кадастр на кадастровому плані земельної ділянки відображаються:

площа земельної ділянки;

зовнішні межі земельної ділянки (із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності);

координати поворотних точок земельної ділянки;

лінійні проміри між поворотними точками меж земельної ділянки;

кадастровий номер земельної ділянки;

кадастрові номери суміжних земельних ділянок (за наявності);

межі земельних угідь;

межі частин земельних ділянок, на які поширюється дія обмежень у використанні земельних ділянок, права суборенди, сервітуту;

контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці.

Таблиці із зазначенням координат усіх поворотних точок меж земельної ділянки, переліку земельних угідь, їх площ, відомостей про цільове призначення земельної ділянки та розробника документації із землеустрою на земельну ділянку є невід`ємною частиною кадастрового плану земельної ділянки.

Кадастровий план земельної ділянки складається при формуванні земельної ділянки у паперовій та електронній (цифровій) формі.

Порядок складання та затвердження вимог до оформлення кадастрових планів земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У разі зміни відомостей, передбачених частиною першою цієї статті, власнику (користувачу) земельної ділянки за його заявою Державний кадастровий реєстратор видає Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, складовою частиною якого є кадастровий план, що містить внесені відомості.

Відповідно до ч.8 ст.118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Згідно зі ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин . Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Вказаний Проект землеустрою містить єдине погодження Христинівського відділу Держгеокадастру у Черкаській області, що підтверджується його висновком від 15.08.2018 №7708/82-18.

Частина 9 ст.118 ЗК України встановлює, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність .

Отже, термін для прийняття рішення відповідачем з питання затвердження проекту землеустрою законом визначений у два тижні, відлік яких розпочинається з дати отримання саме погодженого проекту.

Для вирішення спору суд врахував висновки Верховного Суду (далі - ВС), викладені у постанові від 30.08.2019 у справі №817/586/17, які обов`язкові для врахування судом відповідно до ч.5 ст.242 КАС України.

ВС у вказаному рішенні зазначив, що враховуючи вищевикладене правове регулювання Суд вважає, що в разі погодження проекту землеустрою у відповідності до статті 186-1 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, позбавлений можливості приймати альтернативні рішення крім як рішень про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність .

Оскільки після прийняття спірного рішення правовий статус земельної ділянки, яку мала намір отримати позивач, змінився та на неї набуто право власності у зв`язку із затвердженням проекту землеустрою на неї та передачею іншій фізичній особі - ОСОБА_2 за його заявою від 30.06.2020 №вх.С-8147/0/94-20 на підставі наказу №23-8013/14-20-СГ, суд дійшов висновку, що розгляд спору адміністративним судом не виконуватиме його основного завдання щодо ефективності порушеного права.

Спірними у суді (позов надійшов 20.07.2020) вказані заявлені правовідносини стали після звернення ОСОБА_2 заявою від 30.06.2020 до відповідача щодо затвердження проекту землеустрою та передачі її у власність.

Ефективним є саме такий спосіб, що забезпечує відновлення порушеного або оспорюваного права. То ж оскарження позивачем наказу щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою та позовні вимоги зобов`язати його затвердити та передати відповідну земельну ділянку у цій справі не буде ефективним і не відновить його права на землю, позаяк така земельна ділянка передана у власність іншої особи. Рішення адміністративного суду становитиме втручання у цивільні права залучених до участі осіб. Тож оспорення позивачем наказу відповідача з позовною вимогою передати у власність позивачу вказану земельну ділянку є цивільно-правовим способом судового захисту.

Тому суд дійшов висновку, що спірні правовідносини набули ознак цивільно-правового спору щодо захисту позивачем права на набуття земельної ділянки, правомірності надання земельної ділянки суб`єктом владних повноважень особам, які в інший строк виготовили проект землеустрою, що має вирішуватися місцевим загальним судом в порядку цивільного судочинства відповідно до ч.1 ст.19 Цивільного процесуального кодексу України.

Пунктом 1 ч.1 ст.238 КАС України встановлений обов`язок суду закрити провадження, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Врахувавши викладене, суд дійшов висновку закрити провадження та повернути позивачу сплачений судовий збір за звернення з позовною заявою, підтверджений квитанцією від 06.08.2020 на суму 840,80грн.

Керуючись ст.ст.2-20, 6, 14, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

1. Закрити провадження у справі за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул.Смілянська, буд.131; код ЄДРПОУ 39765890) про визнання протиправним і скасування наказу від 18.03.2020 №23-2721/14-20-СГ, зобов`язання видати наказ про затвердження проекту землеустрою та надати їй у власність земельну ділянку в адмінмежах Зорянської сільської ради Христинівського району Черкаської області (за межами населеного пункту), загальною площею 2,0000га (кадастровий номер 7124682200:01:002:0225) для ведення особистого селянського господарства.

Роз`яснити, що спір підвідомчий місцевому загальному суду в порядку цивільного судочинства.

2. Повернути з Державного бюджету України ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір за звернення до адміністративного суду з позовною заявою в сумі 840,80грн (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Ухвала набирає законної сили з моменту підписання повного її тексту та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом 15 днів.

Суддя А.М. Бабич

Ухвала постановлена, складена в повному обсязі та підписана 15.10.2020.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2020
Оприлюднено16.10.2020
Номер документу92197600
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2715/20

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 24.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні