1098-2007А
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 319
ПОСТАНОВА
Іменем України
23.07.2007Справа №2-23/1098-2007А
Господарський суд Автономної Республіки Крим у складі
судді Іщенко Г.М.,
секретаря судового засідання Ємєнджієвої А.М., розглянувши за участю представників
від позивача – Дульцев А.Г. - директор,
від відповідача – Попова С.В - начальник юридичного відділу, дов. від 09.01.2007р. №1
у відкритому судовому засіданні справу
за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменский», (96100, АР Крим, Джанкойський район, с. Кіндратове, вул. Вчительська, 5/1),
до відповідача Джанкойської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим, (96100, АР Крим, м. Джанкой, вул. Дзержинського, 30),
про спонукання до виконання певних дій,
в с т а н о в и в :
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Каменский» звернулось до господарського суду АР Крим з адміністративним позовом до Джанкойської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим про спонукання списати безнадійний податковий борг: з податку на додану вартість в сумі 5810,75грн.; з податку доходів з фізичних осіб в сумі 34305,36грн.; з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 24032,59грн.; з податку на прибуток в сумі 4610,00грн.
Позовні вимоги мотивовані п.п.18.2.1 п.18.2 статті 18 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» відповідно до якого підлягає списанню безнадійний податковий борг, зокрема пеня, нарахована на такий борг, а також штрафні санкції. Наявність форс-мажорних обставин позивач підтверджує відповідними висновками Торгово-Промислової Палати України.
В судовому засіданні 03.04.2007р. позивач, уточнив позовні вимоги, і просить суд розглядати позовну заяву про списання безнадійного боргу: за станом на 31.12.2004р. – податок з доходів фізичних осіб – 27512,80грн., податок на додану вартість – 3724,76грн., за станом на 31.03.2005р. – фіксований сільськогосподарський податок – 24177,81грн., пеня - 92,32грн, за станом на 31.10.2006р.: податок на прибуток -3700,00грн., штрафні санкції - 900,00грн., податок на додану вартість – 5787,02грн., пеня - 9,34грн., (аркуш справи 58).
В судовому засіданні 14.05.2007р. позивач, уточнив позовні вимоги, просить суд зобов'язати відповідача списати заборгованість, яка утворилася за 2003-2004роки: з податку на додану вартість в сумі 3724,76грн., з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 21564,13грн., з податку з доходів фізичних осіб в сумі 27512,80грн., (аркуш справи 73).
Відповідач з позовними вимогами не згоден за мотивами, викладеними у запереченнях на позов, (аркуш справи 28-31).
Згідно пункту 6 Закону України «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України», що набрав чинність 01.11.2005р., до початку діяльності окружних та апеляційних адміністративних судів адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до Господарського процесуального кодексу України 1991року, вирішують у першій та апеляційній інстанціях відповідні місцеві та апеляційні господарські суди за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України судочинство здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу та міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Провадження по адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, що діє на час здійснення окремої процесуальної дії, розгляду справи.
Розглянув матеріали справи, заслухав пояснення представників сторін, дослідив надані сторонами докази, суд вважає що, позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); пропорційно, зокрема з дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Відповідно акту звірки №1/17-1-06/2 від 15.02.2007р. «Про визначення фактичної заборгованості підприємства перед бюджетом з податку на доходи фізичних осіб» сума податку з доходів фізичних осіб не перерахована підприємством до бюджету складає 48118,83грн. (аркуш справи 60).
Згідно актам звірок розрахунків з бюджетом за станом на 31.12.2004р.: з податку на прибуток числиться переплата в сумі 10,00грн.; з податку на додану вартість – недоїмка в сумі 3724,76грн.; за станом на 31.03.2005р.: з фіксованого сільськогосподарського податку – недоїмка в сумі 24177,81грн.(аркуш справи 62,63).
Відповідно акту звірки розрахунків за платежами в бюджет за видами податків: податок на додану вартість станом на 31.12.2004р. складає 3724,76грн.; податок з доходів фізичних осіб станом на 31.12.2004р. складає 27512,80грн.; фіксований сільськогосподарський податок станом на 31.03.2005р. складає 24177,81грн., (аркуш справи 68).
26.05.2004р. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Каменський» звернулось в Джанкойську об'єднану державну податкову інспекцію з клопотанням №55 провести погашення податкових зобов'язань перед бюджетом та державними цільовими фондами на підставі висновку про форс-мажорні обставини від 19.05.2004р. №2099.
16.06.2004р.за №2962/24-0 від начальника Джанкойської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим надійшла відмова в списанні боргу, (аркуш справи 82).
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. визначено що частина 2 статті 124 Конституції України передбачає право юридичної особи на захист судом своїх прав, встановлює юридичні гарантії її реалізації, надаючи можливість кожному захищати свої права будь-якими не забороненими законом засобами. Кожна особа має право вільно обирати не заборонений законом засіб захисту прав, у тому числі судовий захист. Суб'єкти правовідносин, у тому числі юридичні особи у разі виникнення спору можуть звертатися до суду за його вирішенням. Юридичні особи мають право на звернення до суду для захисту своїх прав безпосередньо на підставі Конституції України. Держава має забезпечувати захист прав усіх суб'єктів правовідносин, в тому числі у судовому порядку. Право юридичної особи на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Спеціальним законом з питань оподаткування, що установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами є Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».
Згідно п.1.2, 1.3 статті 1 Закону податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання, не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання. Податкове зобов'язання - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів в порядку та у строки, визначені цім Законом або іншими законами України.
Державна податкова адміністрація України своїм листом «Про списання безнадійного податкового боргу» за №9057/7/24-1117 від 20.05.2004р., адресованим державним податковим адміністраціям в АР Крим, областей, міста Києва і Севастополя, яке в силу підпункту 4.4.2, пункту 4.4 статті 4 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», є податковим роз'ясненням, роз'яснило наступне.
Пунктом 18.2 статті 18 Закону України № 2181-Ш визначені випадки і критерії визначення податкового боргу суб'єктів господарювання безнадійним.
Одним з складників безнадійного податкового боргу є податковий борг юридичних і фізичних осіб, який виник внаслідок обставин непереборної сили, тобто не з вини платника податків, а тому такі обставини неможливо передбачити. Норми, визначені у вищезгаданій статті, розповсюджуються на всіх платників податків, незалежно від галузевої приналежності.
Згідно підпункту 18.2.1 статті 18 Закону України № 2181-Ш підлягає списанню безнадійний податковий борг, що виникає внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), у тому числі пеня, нарахована на такий податковий борг, а також штрафні санкції.
Таким чином, наявність форс-мажорних обставин, які призвели до виникнення у суб'єкта господарювання податкового боргу, є підставою для списання такого боргу в повному обсязі по всіх платежах без обмежень.
Враховуючи вищезгадане, борги: з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 21568,13грн., з податку на додану вартість в сумі 3724,76грн.; з податку з доходів фізичних осіб в сумі 27512,80грн., які виникли в результаті обставин непереборної сили, та підтверджені актом звірки (аркуш справи 68), підлягають списанню як безнадійний податковий борг на загальних підставах.
У матеріалах справи є висновки Торгово-Промислової Палати України «Про форс-мажорні обставини»: від 7.03.2003р. №2395/05-4, від 17.02.2003р. №1225/05-4, від 17.07.2003р. №9289/05-4, від 19.05.2004р. №2099/05-4, від 01.11.2005р. №2812/05-4, від 11.04.2006р. №1080/05-4, з яких вбачається, що в результаті стихійного лиха у позивача пошкоджені та загинули сільськогосподарські культури. Вказані обставини визнані Торгово-Промисловою Палатою України форс-мажорними. Вищевказані обставини неможливо було передбачити та відвернути діями персоналу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменский». Вказані обставини є діями непереборної сили.
Згідно пункту «г» підпункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 18 Закону України № 2181-Ш під терміном «безнадійний» слід розуміти податковий борг юридичних або фізичних осіб, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Відповідно до підпункту 18.2.3 пункту 18.2 статті 18 Закону України № 2181-Ш податкові органи здійснюють щоквартальне списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання визначається центральним податковим органом за узгодженням з Міністерством фінансів України.
Порядок списання податкової заборгованості, поняття податкового боргу регулюються Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», який є спеціальним законом з питань оподаткування, що встановлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення.
Відповідно до підпункту 1.1 статті 1 Закону термін «платники податку» означає - юридичні особи, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичні особи, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно з законами покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), пеню та штрафні санкції.
За таких обставин, списанню з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменский» відповідно до вимог підпункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 18 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників перед бюджетами та державними цільовими фондами» підлягає податковий борг: з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 21568,13грн., з податку на додану вартість в сумі 3724,76грн., з податку з доходів фізичних осіб в сумі 27512,80грн.
Основною причиною утворення збитків та економічної шкоди є обставини, які не залежать від господарства, а вказані вище висновки Торгово-Промислової Палати України підтверджують, що несприятливі погодні умови, які спричинили загибель та ушкодження сільськогосподарських культур на площах Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменский», є форс-мажорними обставинами.
При наявності збитків, спричинених несприятливими погодними умовами, господарство не мало можливості своєчасно погасити податкову заборгованість , яка є безнадійною.
Відповідачем факти існування податкового боргу з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 21568,13грн., з податку на додану вартість в сумі 3724,76грн., з податку з доходів фізичних осіб в сумі 27512,80грн. та наявність форс-мажорних обставин не заперечуються і ніяким чином не спростовані, але відповідач заперечує проти списання боргу з тих підстав, що у 2005р. зупинено списання боргу.
Дійсно, згідно пункту 22 статті 73 Закону України «Про Державний бюджет України на 2005р.» дія підпункту «г» підпункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 18 зупинена на 2005р.
Однак, право на списання податкового боргу у позивача виникло до 2005р.
Статус безнадійності вказаного податкового боргу підтверджується висновками Торгово-Промислової Палати України, з аналізу яких суд дійшов висновку про обґрунтованість твердження позивача, що виникнення податкового боргу: з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 21568,13грн., з податку на додану вартість в сумі 3724,76грн., з податку з доходів фізичних осіб в сумі 27512,80грн. є наслідком обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Крім того, відповідно до листа Комітету Верховної Ради України з питань фінансів та банківської діяльності від 04.04.2005р. №06-10/10-356 та листа Міністерства фінансів України від 25.03.2005р. №31-17300-2-4/1948 безнадійний податковий борг, що виник у результаті форс-мажорних обставин, що відбулися у 2004р., але документально підтверджені у 4 кварталі 2004р., або будь-яким періодом 2005р. підлягає списанню, тому що дія Закону України «Про Державний бюджет України на 2005р.» розповсюджується в часі тільки на 2005р.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Пункт 2 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при вирішенні спору по суті суду надано право зобов'язати відповідача вчинити певні дії.
Таким чином, позовні вимоги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменский» підлягають задоволенню.
Судові витрати, понесені позивачем, підлягають стягненню на його користь у розмірі 3,40грн. з Державного бюджету України на підставі частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Оскільки пунктом 2 частини 3 розділу УII Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розмір судового збору визначається відповідно підпункту б пункту 1 статті 3 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито», що дорівнює 3,40грн., зайво сплачене держмито у сумі 81,60грн. підлягає поверненню позивачу з Державного бюджету України відповідно до пункту 1 статті 8 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» по його заяві.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено в судовому засіданні 23 липня 2007року.
У повному обсязі постанову складено 30 липня 2007 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7,8,9,11,12,70,79, 86, 94, 98, 122, 158–163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Джанкойську об'єднану державну податкову інспекцію в АР Крим (96100, АР Крим, м. Джанкой, вул. Дзержинського, 30) списати безнадійний податковий борг Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменский» (96100, АР Крим, Джанкойський район, с. Кіндратове, вул. Вчительська,5/1): з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 21568,13грн., з податку на додану вартість в сумі 3724,76грн., з податку з доходів фізичних осіб в сумі 27512,80грн. відповідно до вимог підпункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 18 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» № 2181-111 від 21.12.2000р.
3. Стягнути з Державного бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменский» (96100, АР Крим, Джанкойський район, с. Кіндратове, вул. Вчительська, 5/1, код ЄДРПОУ 31336535, рахунок 26001301361319 у ПІБ м. Красноперекопськ, МФО 324418) 3,40грн. державного мита.
Постанова може бути оскаржена до Севастопольського апеляційного господарського суду через господарський суд АР Крим шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження постанови в десятиденний строк з дня складення постанови у повному обсязі, з подальшим поданням апеляційної скарги на постанову протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження та в порядку, передбаченому частиною 5 статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, у разі неподання відповідної заяви (стаття 254 Кодексу адміністративного судочинства України).
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим Іщенко Г.М.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2007 |
Оприлюднено | 10.09.2007 |
Номер документу | 922237 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Іщенко Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні