Справа №: 398/2506/20
Провадження №: 2-а/398/87/20
РІШЕННЯ
Іменем України
"13" жовтня 2020 р. Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
у складі: головуючого судді Крімченко С.А.,
за участю секретаря судового засідання Куліковой В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні залу суду в місті Олександрія Кіровоградської області в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Бак Ростислава Ростиславовича , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Бак Ростислава Ростиславовича, де третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, про визнання дій протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення від 21.07.2020 року серія 493-ДК/0146По/08/01/-20.
Позов мотивує тим, що 27 липня 2020 року вона через поштове відділення отримала постанову від 21.07.2020 р. про накладення адміністративного стягнення, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Баком Ростиславом Ростиславовичем, згідно якої , її , тобто ОСОБА_1 , визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення , передбаченого ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн., з чим вона категорично не погоджується.
Зазначає, що 18.11.2019 року відносно неї , тобто позивачки ОСОБА_1 , тією ж посадовою особою , тобто відповідачем, вже приймалася постанова за №675-ДК/0408по/08/1-19, згідно якої її було визнано винною у вчиненні аналогічного адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладалося адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн.
11.02.2020 року рішенням Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області за її адміністративним позовом скасовано постанову про накладення адміністративного стягнення № 675-ДК/0408По/08/01/-19 від 18 листопада 2019 року та закрито справу про адміністративне правопорушення. Рішення Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 11.02.2020 року набрало законної сили .
Таким чином, відносно неї вже приймалася постанова, якою вона вже мала бути притягнута до юридичної відповідальності у вигляді штрафу за ті ж самі правопорушення, а відтак провадження у даній справі, вона вважає, є спробою подвійного притягнення до відповідальності за те саме порушення.
Крім того, зазначає, що повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення на 21.07.2020 року об 11-00 год вона отримала поштою в день розгляду справи 21.07.2020 року, тому не могла прибути на призначений час за вказаною адресою. У той же день 21.07.2020 року електронною поштою вона направила клопотання про відкладення розгляду справи, а 22.07.2020 року аналогічне клопотання відправила поштою з м. Олександрії, оскільки пошове відділення в сел. Новоселівка не працює вже тривалий час, однак оскаржувана постанова була прийнята без її участі, що позбавило її можливості звернутися за правовою допомогою, подати необхідні документи.
Вважає, що перевірка стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності проведена 03.06.2020 року з порушенням вимог ст.ст. 5,6,7 Закону України про Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності з наступних підстав:
- постанова про накладення адміністративного стягнення не містить посилання на наказ (рішення, розпорядження) органу державного нагляду, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки;
- позивача, як суб`єкта господарювання у належній формі про дату та час проведення перевірки не повідомлено;
- перевірка проводилася за відсутності суб`єкта господарювання ;
- посвідчення (направлення), встановленого законом зразка, на проведення заходу державного нагляду (контролю) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), які мали б їй були врученими перед початком перевірки, не надавалося;
- один примірник акту за результатами перевірки не вручався.
В порушення вимог Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19 січня 2017 року № 6 встановлені наступні порушення :
- протокол, складений 10.07.2020 р. їй не було ні вручено, ні надіслано;
- вона була позбавлена можливості надати в протоколі пояснення та зауваження щодо його змісту;
- права і обов`язки, передбачені статтею 268 КУпАП ніхто не роз`яснював.
При здійсненні провадження про адміністративне правопорушення відповідачем було допущено неповне та необ`єктивне з`ясування обставин даної справи, що призвело до її неправильного вирішення, всупереч вимог норм чинного законодавства, а саме :
-протокол про адміністративне правопорушення (про існування якого вона, позивачка, дізналася з оскаржуваної постанови) від 10.07.2020 року складено на 7 добу після виявлення правопорушення , тоді як ст. 254 КУпАП передбачено його складання не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення. За змістом постанови про накладення адміністративного стягнення правопорушника було встановлено 03.06.2020 р;
- протокол про адміністративне правопорушення під розписку вручено не було;
- безпідставно не відкладено розгляд справи про адмінправопорушення;
- розгляд справи проведено без її участі, без підготовки та надання часу для звернення за правовою допомогою, подання документів, які характеризують особу, інших доказів по справі.
Зазначила, що оскаржувана постанова не містить посилання на докази, якими доведено її, тобто позивачки ОСОБА_1 , як фізичної особи, причетність до скоєного правопорушення у вигляді самовільного без правовстановлюючих документів використання земель сільськогосподарського призначення. Невідоме також походження інформації викладеної в акті обстеження земельної ділянки від 03.06.2020 р., з яким її до теперішнього часу не ознайомлено, та на який посилається державний інспектор в постанові від 21.07.2020 року.Звернула увагу, що на час прийняття постанови про накладення адміністративного стягнення від 21.07.2020 року Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області володіло інформацією щодо земельної ділянки та прав спадкування на неї. Так, 04.11.2019 року нею було направлено листа Щодо прав на спадкування після померлої ОСОБА_2 , яким Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повідомлено про те, що ІНФОРМАЦІЯ_1 померла її мати - ОСОБА_2 , після її смерті відкрилася спадщина на належне їй майно та майнові права.
Зазначила, що їй, тобто позивачці, відомо, що її мати - ОСОБА_2 була керівником та засновником фермерського господарства Надежда , якій для ведення селянського (фермерського) господарства була надана в постійне користування земельна ділянка площею 50 га, що розташована на території Комінтернівської (зараз Новоселівської) сільської ради, про що свідчить Державний акт на право постійного користування землею, серія КР №00285 від 11.10.2001 року.
Зазначила, що зважаючи на те, що і вона, тобто позивачка , та інші спадкоємці бажають продовжувати діяльність господарства, нею в тому числі, вирішується в суді питання переходу майна та майнових прав, які за життя належали померлій матері - ОСОБА_2 , де відповідачем є ГУ Держгеокадастр у Кіровоградській області, про що свідчить відповідний запис на офіційному сайті Судової влади України (https://court.gov.ua/).
Таким чином, незважаючи на те, що після смерті матері - ОСОБА_2 крім неї , є ще три спадкоємця першої черги за законом, в тому числі неповнолітня дитина та учасник бойових дій, які спадщину у встановленому законом порядку прийняли та бажають продовжувати діяльність фермерського господарства, про що свідчить лист від 04.11.2019 р., а також наявність відкритого судового провадження в Олександрійському міськрайонному суді Кіровоградської області за її позовом, в т.ч. до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, відповідач по справі державний інспектор Бак Р.Р. без достатніх на те доказів та правових підстав вирішив притягнути саме її до відповідальності за правопорушення, яке вона не скоювала.
Зазначила, що ОСОБА_2 (мати позивача) отримала 11.10.2001 р. Державний акт на право постійного користування землею серія КР №00285 для ведення селянського (фермерського) господарства.
Згідно із п. 2 Розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI) земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
Згідно з п. 10 ст. 28-1 Розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 3613-VI документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
Згідно Єдиного реєстру юридичних осіб ФГ Надежда засновано 08.11.2001 р.
Не зважаючи на те, що Державний акт на право постійного користування землею серія КР №00285 було видано на ім`я ОСОБА_2 , проте, фактично передбачалось, що вказаною землею буде користуватись створене нею фермерське господарство як юридична особа, з огляду на те, що в самому акті передбачено, що землю надано для ведення селянського (фермерського) господарства.
Також позивачем подано клопотання про поновлення строку для звернення до суду з даним адміністративним позовом оскільки 27 липня 2020 року вона через поштове відділення отримала постанову від 21.07.2020 р., а з позовом до суду звернулася 04.08.2020 р.
Ухвалою від 10.08.2020 р. відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження.
13.10.2020 р. до суду надійшов електронною поштоювідзив на позовну заяву від начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Панчук О. , згідно якого зазначено, що позовні вимоги є безпідставними та необгрунтованими, а аргументи на яких вони ґрунтуються спростовуються наступним. Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 02.06.2020 №493/ДК призначено здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки площею 50га, кадастровий номер 3520383700:02:000:9027.
Перевірка призначена на підставі листа Управління Служби безпеки України від 06.04.2020 №61/кзе/2623/нт в зв`язку з отриманням даних щодо можливого самовільного зайняття земельної ділянки площею 50 га , кадастровий номер 3520383700:02:000:9027.
Проведення перевірки доручено здійснити державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головному спеціалісту відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування ОСОБА_3 .
Під час перевірки було обстежено земельну ділянку площею 50 га , кадастровий номер 3520383700:02:000:9027 на території Новоселівької сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області. Обстеження проведено в присутності старшого оперуповноваженого на ОВО 2 сектору ВКЗЕ УСБУ в Кіровоградській області ОСОБА_4 .
Обстеженням виявлено що земельна ділянка площею 50 га кадастровий номер 3520383700:02:000:9027 оброблена та засіяна сільськогосподарською культурою.
Відповідно до довідки Новоселівської сільської ради від 28.05.2020 №202 вищезазначена земельна ділянка площею 50 га, кадастровий номер 3520383700:02:000:9027 використовується ОСОБА_1 .
Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомості про реєстрацію речових прав на зазначену земельну ділянку відсутні.
Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав оформлених відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Статтею 1 Закону України Про державний контроль за використання та охороною земель визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або користування або за відсутністю вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Пунктом "а" частини першої статті 211 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за порушення щодо самовільного зайняття земельних ділянок.
Відповідно до положень статті 53-1 КУпАП самовільне зайняття земельної ділянки тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Враховуючи зазначене, використання вказаної земельної ділянки за відсутності зареєстрованих в установленому порядку речових прав на неї є незаконним.
Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею від 11.10.2001 серія КР №00285 земельна ділянка надавалась у постійне користування ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідно право постійного користування припинилося зі смертю особи, якій таке право надавалось.
Право користування земельною ділянкою, що виникло в особи лише на підставі державного акта на право користування земельною ділянкою без укладення договору про право користування земельною ділянкою із власником землі, припиняється зі смертю особи, якій належало таке право і не входить до складу спадщини.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 5 жовтня 2016 року у справі №6-2329цс16, від 23 листопада 2016 року №657/731/14-ц, від 23 листопада 2016року №6-311 Зцс 15, від 22 листопада 2018 року № 647/1580/16-ц, від 13 березня 2017 року № 313/1730/15-ц та від 25 квітня 2018 року № 399/374/16-ц.
Вважає, що позиція Верховного Суду викладена у постанові від 23 червня 2020 №922/989/18 свідчить лише про можливе фактичне користування земельною ділянкою, наданою у постійне користування фізичній особі, фермерським господарством після його створення.
При цьому зазначеною постановою жодним чином не скасовуються та не відміняються вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України щодо реєстрації відповідних прав на нерухоме майно(в тому числі юридичною особою).
Тобто, використання земельної ділянки будь-ким (фізичною чи юридичною особою) без реєстрації відповідних прав користування є порушенням вимог чинного законодавства.
Таким чином, вважають, що використання земельної ділянки площею 50 га, кадастровий номер 3520383700:02:000:9027 гр. ОСОБА_1 є неправомірним.
При складенні протоколу 10.07.2020 гр. ОСОБА_1 роз`яснено права і обов`язки, у відповідності до статті 268 цього Кодексу. Від підпису у протоколі вона відмовилась, про що зроблено відмітку у протоколі. Під час оголошення протоколу, остання почала переховуватись у дворі за місцем проживання та повідомила ,що нічого підписувати не буде, та буде викликати адвоката, що фактично свідчить про те що право на користування правовою допомогою їй відомо.
В подальшому гр. ОСОБА_1 не з`явилась і на розгляд справи, при цьому про час та розгляд справи про адміністративне правопорушення була повідомлена завчасно і належним чином, проте пояснень та доказів завчасно, до початку розгляду справи не подала та на розгляд справи не з`явилась.
За результатами розгляду адміністративної справи 21.07.2020 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №493-ДК/0146По/08/01/-20 та копію постанови направлено поштою за №2500670567869 від 23.07.2020
Таким чином, будь-які порушення прав, свобод та інтересів позивача з боку Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Бак Р.Р.відсутні.
Представник позивачки Кошеленко А.В. та позивачка в судове засіданні не з`явилися. Представник позивачки подала заяву про розгляд справи у її відсутність та у відсутність позивачки, на позовних вимогах наполягає.
Відповідач та представник третьої особи у судове засідання не з`явилися, про розгляд справи повідомлені.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.20 КАС України, місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності.
Рішення відповідача - постанова про притягнення до адміністративної відповідальності є правовим актом індивідуальної дії (п.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06.03.2008 №2).
Як вбачається з матеріалів справи згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 02.06.2020 №493/ДК призначено здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки площею 50га , кадастровий номер 3520383700:02:000:9027, розташованої на території Новеселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області . Підстава проведення перевірки - лист Управління Служби безпеки України від 06.04.2020 №61/КЗЕ/2623/нт в зв`язку з отриманням даних щодо можливого самовільного зайняття земельної ділянки площею 50 га, кадастровий номер 3520383700:02:000:9027.
Проведення перевірки доручено здійснити державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головному спеціалісту відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування ОСОБА_5
03.06.2020 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування ОСОБА_5 за участю старшого оперуповноваженого на ОВО 2 сектору ВКЗУ УСБУ в Кіровоградській області ОСОБА_4 було проведено обстеження земельної ділянки , яка знаходиться за межами населеного пункту селищна Новоселівка на території Новеселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області . За результатами обстеження складено акт від 03.06.2020 р. № 493-ДК/316/АО/10/01/-20 та встановлено, що на час обстеження земельна ділянка з кадастровим номером 3520383700:02:000:9027 загальною площею 50,0000 га, яка розташована за межами населеного пункту селища Новоселівка на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області оброблена та засіяна сільськогосподарською культурою.
Відповідно до довідки Новоселівської сільської ради від 28.05.2020 № 202 вищезазначена земельна ділянка з кадастровим номером 3520383700:02:000:9027 площею 50,0000 га використовується ОСОБА_1 . Правовстановлюючі документи, які зареєстровано у встановленому законом порядку відсутні.
Встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3520383700:02:000:9027 державної форми власності, сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту селища Новоселівка на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області загальною площею 50,0000 га, була зареєстрована на праві постійного користування за гр. ОСОБА_2 на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 11.10.2001 року серія КР № 00285.
ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відділ в Олександрійському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на запит Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про надання інформації від 29.05.2020 № 2025/3-20-0.41 повідомив про те, що земельна ділянка площею 50.0000 га (кадастровий номер 3520383700:02:000:9027), що розташована на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області відноситься до земель державної власності.Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. Цільове призначення - для ведення фермерського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.02).
Відповідно до картографічних матеріалів Відділу грунтовий покрив даної земельної ділянки представлений чорноземами звичайними малогумусними глибокими важкосуглинковими (агровиробничий шифр груп грунтів - 59е) Степової Правобережної провінції, які згідно з Переліком особливо цінних груп грунтів, що затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах Про затвердження переліку особливо цінних груп грунтів від 06.10.2003 № 645 відносяться до особливо цінних груп грунтів та чорноземами звичайними слабозмитими важкосуглинковими (агровиробничий шифр груп грунтів - 65е), які не відносяться до особливо цінних груп грунтів.
09.06.2020 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області було направлено повідомлення про виклик для надання пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства на 11 год. 17.06.2020 р. в приміщенні Управління за адресою : вул Т.Карпи, 84 в м. Кропивницький . Згідно копії рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення ОСОБА_1 отримала 19.06.2020 р.
10.07.2020 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області було складено припис , а саме протягом 30 днів усунути порушення земельного законодавства, шляхом звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки. Припис надіслано поштою.
Крім того, 10.07.2020 р. інспектором у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Бак P.P. було складено протокол про адміністративне правопорушення № 493-ДК/0130П/07/01/-20
10.07.2020 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області було винесено повідомлення ОСОБА_1 про сплату шкоди , заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки , в сумі 73022, 46 коп.
13.07.2020 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області було направлено поштовим відправленням повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення на 21.07.2020 р. об 11 год. в приміщенні Управління за адресою : вул Т.Карпи, 84 в м. Кропивницький .
Позивачка отримала повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення на 21.07.2020 року об 11-00 год поштою в день розгляду справи 21.07.2020 року, але так як не могла прибути на призначений час за вказаною адресою, то у той же день 21.07.2020 року електронною поштою вона направила відповідачу клопотання про відкладення розгляду справи, а 22.07.2020 року аналогічне клопотання відправила поштою, про що суду надані відповідні докази.
21.07.2020 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Баком Ростиславом Ростиславовичем,винесено постанову про накладення адміністративного стягнення , згідно якої ОСОБА_1 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення , передбаченого ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн. за те, що 03.06.2020 р. земельна ділянка з кадастровим номером 3520383700:02:000:9027, площею 50,0000 га, яка розташована за межами населеного пункту селища Новоселівка на території Новеселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області оброблена та засіяна сільськогосподарською культурою та використовується ОСОБА_1 самовільно без правовстановлюючих документів. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. Порушенням заподіяно матеріальну шкоду на сумум 73022 грн. 46 коп.
04.11.2019 року ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру в Кіровоградській області було направлено листа Щодо прав на спадкування після померлої ОСОБА_2 яким Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повідомила про те, що ІНФОРМАЦІЯ_1 померла її мати - ОСОБА_2 , після її смерті відкрилася спадщина на належне їй майно та майнові права. Вона та інші спадкоємці бажають надалі продовжувати діяльність господарства. Також повідомила про те, що Олександрійському міськрайонному суді перебуває на розгляді справа щодо переходу майна та майнових прав , які за життя належали ОСОБА_2 .
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, який є у вільному доступі в мережі Інтернет (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch) засновником та керівником Фермерського господарства Надежда , код ЄДРПОУ 31733348, зазначена- ОСОБА_2 .
Згідно Державного акта на право постійного користування землею Серія КР 00285 ОСОБА_2 надано у постійне користування земельна ділянка площею 50,0000 га на території Комінтернівської сільської ради для ведення сільськогосподарського (фермерського господарства) .
Відповідно до довідки Новоселівської сільської ради від 28.05.2020 року № 202 вищезазначена земельна ділянка площею 50,00 га оброблена та засіяна сільськогосподарською культурою ОСОБА_1 .
Згідно інформації з Держдавного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно , Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за параметрами запиту : земельна ділянка з кадастровим номером 3520383700:02:000:9027, інформація відсутня.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положень статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Пунктом "б" частини 1 ст. 211 Земельного кодексу України встановлено, що за самовільне зайняття земельних ділянок громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.
В свою чергу статтею 53-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення встановлена відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки у вигляді накладення штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до абзацу 16 статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Враховуючи зазначене, необхідною умовою для притягнення особи до адміністративної відповідальності є встановлення самовільного зайняття земельної ділянки.
На час отримання ОСОБА_2 зазначеної земельної ділянки на право постійного користування для ведення селянського (фермерського) господарства був чинним Закон України "Про селянське (фермерське) господарство".
Відповідно до статті 2 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" в редакції, чинній на час надання земельної ділянки і на час створення селянського фермерського господарства "Надежда", селянське (фермерське) господарство є формою підприємництва громадян України, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією. Головою селянського (фермерського) господарства є його засновник або особа, яка є його правонаступником. На ім`я голови селянського (фермерського) господарства видається відповідно Державний акт на право приватної власності на землю, Державний акт на право постійного користування землею. З ним укладається договір на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди. Складаються також інші документи відповідно до законодавства України.
Згідно із п. 2 Розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI) земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
Згідно з п. 10 ст. 28-1 Розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 3613-VI документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
Статтею 9 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" визначено, що після одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування землею або укладення договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, селянське (фермерське) господарство підлягає у 30-денний термін державній реєстрації у Раді народних депутатів, що передала у власність чи надала у користування земельну ділянку.
Крім того, відповідно до вказаної норми, лише після відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування або укладання договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, та державної реєстрації селянське (фермерське) господарство набувало статусу юридичної особи, одержувало печатку із своїм найменуванням і адресою, відкривало розрахунковий та інші рахунки в установах банку і вступало у відносини з підприємствами, установами та організаціями, визнавалось державними органами та органами місцевого самоврядування як самостійний товаровиробник при плануванні економічного і соціального розвитку регіону. Сільська, селищна, міська Рада народних депутатів заносила до спеціальної погосподарської книги дані про склад господарства, передану у власність та надану у користування господарству земельну ділянку.
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_2 за життя отримала державний акт на право постійного користування землею для ведення селянського (фермерського) господарства, що підтверджується копією такого акту. Крім того, встановлено, що керівником та засновником ФГ Надежда була ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 . Дата державної реєстрації ФГ Надежда - 08.11.2001 р. Незважаючи на те, що Державний акт на право постійного користування землею видано ОСОБА_2 , проте, фактично передбачалось, що вказаною землею буде користуватись створене нею фермерське господарство як юридична особа, крім того в самому акті передбачено, що землю надано для ведення селянського (фермерського) господарства. Зі смертю ОСОБА_2 ФГ Надежда не перестало існувати, та відсутні докази, що перестали існувати правовідносини щодо підстав використання земельної ділянки, наданої для його організації та діяльності.
Крім того, вищевказаний Державний акт, є діючим, оскільки не надано доказів прийняття будь-яких рішень органів влади і місцевого самоврядування про припинення права користування такою земельною ділянкою.
Відповідно до законодавства, що було чинним на час утворення Фермерського господарства «Надежда » ( 2001 рік), а також чинним законодавством на час смерті ОСОБА_2 ( 2017рік) не передбачено такої підстави для припинення права користування земельною ділянкою для фермерських господарств, при наведених обставинах, як смерть одного із членів фермерського господарства, на ім`я якого відповідною місцевою радою видано Державного акта на право постійного користування землею.
Смерть такої особи не є підставою для вилучення земельної ділянки від землекористувача - фермерського господарства, оскільки чинними нормами Земельного кодексу України встановлено виключні випадки примусового вилучення
Відповідно до ч. 1 ст. 268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Проте, в порушення зазначених вимог КУпАП України відповідачем справу розглянуто та винесено оскаржувану постанову без врахування клопотання позивача про відкладення розгляду справи.
Відповідно до ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно зі ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч.2 даної статті, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, саме відповідач зобов`язаний довести правомірність складання ним постанови, зокрема, шляхом доведення належними та допустимими доказами самовільне зайняття позивачем земельної ділянки, за що передбачена відповідальність за ст.53-1 КУпАП.
Проте відповідачем не доведено того факту, що позивачка самовільно зайняла земельну ділянку, як наслідок оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню
Щодо клопотання про поновлення строку звернення до суду суд зазначає, що клопотання підлягає задоволенню, оскільки позивачем доведений той факт, що про складення оскаржуваної постанови вона дізналася 27.07.2020 року , тому суд визнає поважними причини пропуску строку звернення до суду.
Крім того суд зазначає , що позивачкою вже оскаржувалася в суді постанова про накладення адміністративного стягнення № 675-ДК/0408По/08/01/-19 від 18 листопада 2019 року, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель, головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Бак Ростиславом Ростиславовичем про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст. 53-1 КУпАП, тобто за аналогічне правопорушення щодо той же земельної ділянки, позов було задоволено. (Рішення Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 11 лютого 2020 р., справа № 398/4428/19, дата набрання чинності - 22.07.2020 р.)
Керуючись ст.ст.242-246, 255, 268-272, 286 Кодексу адміністративного судочинства України, -
Ухвалив:
Поновити ОСОБА_1 строк звернення до адміністративного суду .
Адміністративний позов ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель, головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Бак Ростислава Ростиславовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправними дії, скасування постанови про накладення адміністративного стягнення та закриття справи - задовольнити.
Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 493-ДК/0146По/08/01/-20 від 21.07.2020 року, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель, головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Бак Ростиславом Ростиславовичем про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст. 53-1 КУпАП та закрити справу про адміністративне правопорушення
Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду через Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області протягом десяти днів з дня складення судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ;
ОСОБА_6 , адреса робочого місця: АДРЕСА_2 ;
Державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель, головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Бак Ростислава Ростиславовича, місцезнаходження юридичної особи: м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26;
Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, код ЄДРПОУ 39767636, місцезнаходження: м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26.
Суддя
Суд | Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92230287 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні