Рішення
від 05.10.2020 по справі 120/2688/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

05 жовтня 2020 р. Справа № 120/2688/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,

розглянувши у письмовому провадженні в місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом:

ОСОБА_1

до Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області у якому просив:

- визнати протиправною відмову Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області про виділення земельної ділянки розміром 2,5 та у натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серія ВН № 0277535;

- зобов`язати Стінянську сільську раду Томашпільського району Вінницької області розглянути заяву ОСОБА_1 про виділення земельної ділянки розміром 2,5 га у натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серія ВН № 0277535, з передачею у приватну власність та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 2,5 гектара , та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в березні 2020 року звернувся до відповідача із заявою про виділення земельної частки (паю) в натурі на місцевості. Проте, 09 червня 2020 року Стінянська сільська рада на 41 сесії 7 скликання прийняла рішення №363, яким відмовлено позивачу у виділенні земельної ділянки. Позивач, не погоджуючись з таким рішенням, звернувся з цим позовом до суду.

Ухвалою суду від 30.06.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в судове засідання. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подачу відзиву на позов.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав, та не повідомив суд про причини його неподання. Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19)" від 18 червня 2020 року №731-IX, процесуальний строк на подання відзиву на позовну заяву закінчився, а тому суд ухвалює рішення у справі за наявними доказами у відповідності до положень ч. 6 ст. 162 КАС України.

Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову (ч.4 ст.159 КАС України).

Суд, дослідивши матеріали справи встановив, що відповідно до рішення Томашпільського районного суду Вінницької області визнано за ОСОБА_1 майнове право в порядку спадкування за законом на земельну частку (пай), у землі, яка, перебуває на території Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області розміром 2,50 в умовнихкадастрових гектарах, посвідчене сертифікатом на право на земельну частку (пай) серії ВН № 0277535.

12 березня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області про виділення йому земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення, що розташовані на території Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області.

Стінянська сільська рада на 41 сесії 7 скликання, розглянувши заяву гр. ОСОБА_1 , прийняла рішення № 363, відповідно до якого, відмовила позивачу у задоволенні його заяви. Підставами для відмови, зазначено відсутність на даний час на території Стінянської сільської ради, в межах населеного пункту, вільної земельної ділянки загальною площею 2,50 га з земель комунальної власності. Також вказано, що укладені договори оренди землі на землі запасу з Стінянською сільською радою: від 10.10.2011 року термін дії 15 років з ОСОБА_2 та від 28.03.2007 року термін дії 15 років з ОСОБА_3 . Дані договори оренди Стінянською сільською радою не можуть бути розірвані в односторонньому порядку. Тому, в зв`язку з відсутністю вільних земель сільськогосподарського призначення комунальної власності рекомендовано гр. ОСОБА_1 звернутися з даною заявою після закінчення терміну дії договорів оренди.

Позивач не погоджується з таким рішенням, вважає його протиправним, у зв`язку з чим, звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Так, за приписами частини другої ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ст. 41 Конституції України право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Відповідно до ч.1 ст.3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною 1 ст. 22 ЗК України передбачено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо) (ч.2 ст. 22 ЗК України).

Відповідно до п. "а" ч.3 ст. 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, визначені Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 року №899-IV (далі - Закон №899-IV).

Відповідно до ст.1 Закону №899-IV право на земельну частку (пай) мають, зокрема, громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом

Згідно зі ст.2 Закону №899-IV основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією.

Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є:

- свідоцтво про право на спадщину;

- посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай);

- рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).

Відповідно до ст. 3 Закону №899-IV підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради.

Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки (паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).

У разі подання заяв про виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Таким чином, у спірних правовідносинах відповідач виступає як суб`єкт владних повноважень, реалізуючі управлінські функції на виконання Закону №899-IV.

Оцінюючи доводи щодо протиправності рішення 41 сесії 7 скликання Стінянської сільської ради №363, суд керується наступним.

Згідно з оскарженим рішенням сільської ради рішення 41 сесії 7 скликання Стінянської сільської ради №363 в якості підстави для відмови в задоволенні заяви позивача зазначено відсутність на даний час на території Стінянської сільської ради, в межах населеного пункту, вільної земельної ділянки загальною площею 2,50 га з земель комунальної власності та наявність довгострокових договорів оренди які в односторонньому порядку не можуть бути розірванні.

Відповідно до п. 17 Перехідних положень ЗК України, сертифікати на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства.

Сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.

Відповідно до ст. 5 Закону № 899-IV сільські, селищні, міські ради в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), зокрема, уточнюють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв).

При цьому, відмовляючи у задоволенні заяви позивача, відповідач не посилається на рішення сесії сільської ради про укладення довгострокових договорів оренди та не вказує на будь, які докази відсутності на території Стінянської сільської ради, в межах населеного пункту, вільної земельної ділянки загальною площею 2,50 га з земель комунальної власності.

З урахуванням наведеного суд робить висновок про те, що саме лише посилання відповідача на відсутність на території Стінянської сільської ради, вільної земельної ділянки загальною площею 2,50 га з земель комунальної власності та наявність довгострокових договорів оренди не є належним та обґрунтованим рішенням за наслідками розгляду заяви позивача.

Таким чином, розглядаючи заяву позивача про виділення земельної ділянки розміром 2,5 та у натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серія ВН № 0277535, Стінянська сільська рада Томашпільського району Вінницької області діяла недобросовісно та без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Щодо вимог про передачу у приватну власність та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 2,5 гектара, то суд вважає їх передчасними, оскільки зазначені питання будуть вирішуватись після прийняття сільською радою рішення по суті.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, з огляду на заявлені позовні вимоги, системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.

Розподіл судових витрат вирішується судом відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення 41 сесії 7 скликання Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області № 363 від 09 червня 2020 року.

Зобов`язати Стінянську сільську раду Томашпільського району Вінницької області розглянути заяву ОСОБА_1 про виділення земельної ділянки розміром 2,5 га у натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серія ВН №0277535 та прийняти рішення з урахуванням висновків зроблених судом у мотивувальній частині цього рішення.

Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 , засоби зв`язку: НОМЕР_2 )

Відповідач - Стінянська сільська рада Томашпільського району Вінницької області (Адреса: 24231, с. Стіна, вул. Леніна, 20, Томашпільського району, Вінницької області, Код за ЄДРПОУ-04330993, КОАТУУ-0523985701, Засоби зв`язку: 04348-56535, веб - сайт: http://stina.tomrayrada.org.ua)

Суддя підпис Крапівницька Н. Л.

Згідно з оригіналом Суддя Секретар

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено19.10.2020
Номер документу92240876
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2688/20-а

Ухвала від 03.11.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Рішення від 05.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні