ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.005427 пров. № А/857/5522/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді: Гудима Л.Я.,
суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,
за участю секретаря судового засідання: Копанишин Х.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 березня 2020 року, головуючий суддя - Гулик А.Г., ухвалене у м. Львові, повний текст якої складено 25.03.2020 року, у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства Шкіряне підприємство Світанок до Головного управління ДПС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Львівська міська рада, про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
В жовтні 2019 року позивач - ПАТ Шкіряне підприємство Світанок звернулося в суд з позовом до ГУ ДПС у Львівській області, третя особа - Львівська МР, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 0000261412 від 13.09.2019 року.
В обґрунтування своїх позовних вимог посилалося на те, що між позивачем та Львівською міською радою укладено договори оренди земельних ділянок, якими, зокрема, встановлено розмір орендної плати за користування вказаними земельними ділянками, а саме 3% від нормативної грошової оцінки відповідних земельних ділянок. Ставки земельного податку та пільги щодо земельного податку, що сплачується на території м. Львова, визначені ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 року №4330. Крім того, ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 року №4270 затверджено «Програму сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік» . На підставі вказаної ухвали Львівської міської ради позивач обраховував розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6. Позивач зазначав, що рішення органу місцевого самоврядування є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території та набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення вказаного рішення у дію. Відтак вважав, що він правомірно обрахував та сплатив орендну плату за землю в розмірі, який відповідає положенням договору та ухвали Львівської міської ради від 29.01.2015 року №4270. Водночас, на думку позивача, відповідач безпідставно дійшов висновку про необхідність донарахування позивачу грошового зобов`язання за платежем орендна плата за землю з підстав відсутності у Львівської міської ради повноважень встановлювати ставку земельного податку в меншому розмірі, ніж визначений ст.288 Податкового кодексу України.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 23 березня 2020 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 0000261412 від 13.09.2019 року.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Львівській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що оскільки законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу, то вона має застосовуватись незалежно від того чи збігається її розмір із визначеним у договорі (якщо в ньому встановлено меншу плату).
В судовому засіданні представник відповідача підтримав подану апеляційну скаргу, вважає оскаржене рішення суду незаконним та повністю підтримав доводи, зазначені у апеляційній скарзі.
Представник позивача заперечив проти апеляційної скарги, вважає оскаржене рішення суду законним та обґрунтованим та просив апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом попередньої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» 27.12.2012 уклало з Львівською міською радою договори оренди землі, відповідно до яких в оренду передається земельна ділянка за адресою: м. Львів, вул. Промислова, 53, для обслуговування існуючих будівель та споруд:
- площею 9,0339 га, кадастровий номер 4610137500:04:003:0057, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 року № № Ш-2723, Зміни до договору оренди земельної зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 №111-2723 від 11.03.2013 року (на 10 років терміном до 14.11.2022 року), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 2791122,78 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,0124 га, кадастровий номер 4610137500:04:004:0039, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 року №№111-2724, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 року №111-2724 від 11.03.2013 (на 3 роки терміном до 14.11.2015 року), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 127703,88 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,0235 га, кадастровий номер 4610137500:04:003:0060, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 року № № 111-2725, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 року №111-2725 від 11.03.2013 року (на 3 роки терміном до 14.11.2015 року), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 242019,45 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,1326 га, кадастровий номер 4610137500:04:004:0038, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 року №№ 111-2726, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 року №111-2726 від 11.03.2013 року (на 3 роки терміном до 14.11.2015 року), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 40968,23 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,1202 га, кадастровий номер 4610137500:04:003:0059, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 року № № Ш-2727, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 року №111-2726 від 11.03.2013 року (на 3 роки терміном до 14.11.2015 року), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 34723,26 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами.
Ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 року №4270 зі змінами, внесеними ухвалою Львівської міської ради від 30.12.2015 року №58, затверджено «Програму сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 - 2016 роки» . Завданням програми, у тому числі є: « 3.3.2.1. Надання права на коригування орендної плати за земельну ділянку, яка використовується для виробничих потреб львівських промислових підприємств. Для промислових підприємств з організованими у систему виробничими процесами створення з предметів праці за допомогою засобів праці промислової продукції певного призначення, які мають у користуванні земельну ділянку для виробничих потреб площею не менше 1,0 га, у тому числі, якщо площа земельних ділянок є меншою, однак при сумуванні становить 1,0 га за функціональним використанням - землі промисловості. Розмір орендної плати за земельну ділянку розраховується із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6, за умови дотримання таких критеріїв» .
17.03.2016 року Львівська міська рада прийняла ухвалу № 265 «Про затвердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 - 2016 роки» .
До вказаного переліку внесено ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» (зареєстроване звернення від 09.02.2016 року № 19 у Львівській міській раді 09.02.2016 року за № 2-2609-Л-003).
27.04.2017 року Львівська міська рада прийняла ухвалу № 1877 «Про затвердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 - 2017 роки» .
До вказаного переліку внесено ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» (зареєстроване звернення від 06.03.2017 року № 28 у Львівській міській раді 13.03.2017 року за № 2-6005-Ш-003).
З аналізу даних, задекларованих в Податковій декларації з плати за землю (земельний податок/або орендна плата за земельні ділянки) сум визначення розміру орендної плати вбачається, що за період 2016-2017 роки ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» розраховувало розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6 (відповідно до Ухвали ЛМР від 29.01.2015 року № 4270), що становило 1,8 відсотків (3 відсотка х 0,6) нормативно-грошової оцінки.
На підставі направлення, виданого Головним управлінням ДФС у Львівській області від 15.08.2019 року №8384, ОСОБА_1 , головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок у сфері торгівлі управління аудиту ГУ ДФС у Львівській області відповідно до підпункту п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п.78.1.1 ті.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 ПК України на підставі наказу Головного управління ДФС у Львівській області від 15.08.2019 року №4840, проведена позапланова виїзна документальна перевірка ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» з питань правильності нарахування підприємством орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.07.2016 року по 25.04.2019 року, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.
За результатами вказаної перевірки винесено акт «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Приватного акціонерного товариства "Шкіряне підприємство "Світанок", код ЄДРПОУ 00307891, з питань правильності нарахування підприємством орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.07.2016 року по 25.04.2019 року » від 29.08.2019 року № 1221/14.12/00307891 (далі - акт перевірки від 29.08.2019 року), в якому встановлено порушення вимог п.п.12.3.7 п.12.3 ст.12; п.п.14.1.72, п.п.14.1.73, п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14, п.284.1 ст.284; п.285.1, п.285.2 ст.285, п.286.2 ст.286, п.287.1, п.287.3 ст.287, п.288.1, 288.2, п.288.3, п.288.4, п.п.288.5.1 п.288.5, ст.288 ПК України, в результаті чого підприємством занижено суму орендної плати за землю всього у сумі 1 768 277,54 грн., в тому числі за липень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за серпень 2016 року в сумі 94 436,78грн., за вересень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за жовтень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за листопад 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за грудень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за січень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за лютий 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за березень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за квітень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за травень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за червень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за липень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за серпень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за вересень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за жовтень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за листопад 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за грудень 2017 року в сумі 100 138,09 гривень.
На підставі акта перевірки від 29.08.2019 року відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 13.09.2019 року № 0000261412, яким збільшив суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на 1502071,08 грн., в тому числі штрафні санкції 300414,22 грн. (далі - оскаржене податкове повідомлення-рішення).
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач безпідставно здійснив розрахунок зобов`язання позивача за платежем орендна плата за землю за 2017 рік за ставкою 3% від розміру нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Такі висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи, виходячи з наступного.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК України).
Як встановлено п. 14.1 ст. 14 ПК України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно із п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Пунктом 288.1 статті 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Також, підп. 288.5.1 та 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 ПК України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Податковим кодексом встановлено обов`язок орендаря земельної ділянки сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Статтею 288 Податкового кодексу України законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд дійшов висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК.
Аналогічний правовий висновок щодо застосування зазначених вище норм матеріального права у спорах цієї категорії, міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду України від 02.12.2014 року (справа № 21-274а14), 07.04.2015 року (справа №21-117а15), 14.04.2015 року (справа № 21-165а15), 24.04.2015 року (справа № 21-131а15), 20.11.2018 року (справа №813/269/18).
Колегія суддів зазначає, що незважаючи на договірний характер користування земельними ділянками комунальної форми власності, розмір орендної плати обмежений законодавчо, відтак відповідачем правомірно прийнято оскаржене податкове повідомлення - рішення та збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб.
З огляду на наведене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, відтак такі задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про порушення судом норм матеріального і процесуального права, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, через що судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області задовольнити, постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23 березня 2020 року у справі №1.380.2019.005427 - скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Святецький Повний текст постанови складено 16.10.2020 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92249937 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні