Рішення
від 18.10.2020 по справі 420/10799/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10799/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Корой С.М.,

секретаря судового засідання Назар С.М.,

за участю сторін:

представника позивача - Лисевича Сергія Вікторовича (за довіреністю),-

представника відповідача - Бершадського О.В. (голова Одеської обласної територіальної виборчої комісії згідно виписки Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань),-

розглянувши у відкритому судовому засіданні з урахуванням особливостей встановлених ст. ст. 268-273 КАС України справу за адміністративним позовом Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Одеської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, дострокове припинення повноважень та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 16.10.2020 року о 18:03 год. надійшов адміністративний позов Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії 13 жовтня 2020 року №86 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії ;

- достроково припинити повноваження всього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України;

- зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу у порядку, встановленому частинами 6, 7 статті 236 Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків рішення в цій справі розглянути заяви Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя щодо реєстрації уповноважених осіб в відповідних єдиних багатомандатних та територіальних виборчих округах, поданих відносно наступних осіб:

1) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

2) ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

3) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ;

4) ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ;

5) ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ;

6) ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ;

7) ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ;

8) ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ;

9) ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ;

10) ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ;

11) ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ;

12) ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ;

13) ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ;

14) ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ;

15) ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 ;

16) ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 ;

17) ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ;

18) ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_13 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що положення п.4 ч.2 ст.206 Виборчого кодексу України визначають повноваження територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, щодо здійснення реєстрації уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборного процесу, але не визначає обмеження щодо здійснення такої реєстрації в конкретних виборчих округах.

На думку позивача, незважаючи на те, що реєстрацію уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу згідно до ч.2 ст.206 Виборчого кодексу України віднесено до повноважень усіх територіальних виборчих комісій, які встановлюють результати виборів, згідно до ч.6 ст. 236 Виборчого кодексу України організації партії мають право подавати відповідні заяви виключно до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, міської виборчої комісії.

У позові вказано, що частинами 2,5,6 ст.236 Виборчого кодексу України не визначається, що організація партії повинна звертатись до виборчої комісії, яка відповідає частині 6 зазначеної статті, виключно з документами щодо реєстрації уповноважених осіб лише в тих єдиних багатомандатних чи територіальних виборчих округах, які були утворені цією виборчою комісією та в яких ця виборча комісія здійснює встановлення результатів виборів. З іншого боку, жодною нормою Виборчого кодексу України не передбачено право виборчої комісії, щодо якої надійшли документи у відповідності до ч.6 ст. 236 цього Кодексу, відмовляти в реєстрації уповноважених осіб суб`єкта звернення посилаючись на відсутність повноважень щодо їх реєстрації.

Таким чином, як стверджує позивач, з системного аналізу Виборчого кодексу України вбачається, що організація партії - суб`єкт відповідного виборчого процесу, може реалізувати своє право на реєстрацію уповноважених осіб в будь-якому єдиному багатомандатному чи територіальному виборчому окрузі з відповідних виборів єдиним законним шляхом: зверненням із відповідними документами до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, міської виборчої комісії, яка встановлює результати саме того виборчого процесу, суб`єктом якого є організація партії, що звернулась.

Позивач наголошує, що оскаржуване рішення прийняте відповідачем з повторним порушенням Конституції України, Виборчого кодексу України та всупереч висновкам судового рішення по справі №420/10024/20.

Як зазначено у позові, оскаржуване рішення було вдруге прийняте відповідачем з підстав, які не передбачені частиною 7 ст.236 Виборчого кодексу України, та ґрунтується на посиланнях, які не відповідають нормам зазначеного Кодексу та висновкам судових рішень. Так, всупереч рішенню Одеського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 р., залишеного без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.10.20 р. в справі № 420/10024/20, відповідач здійснив розгляд заяв щодо реєстрації уповноважених осіб без дотримання порядку, встановленого частинами 6, 7 ст. 236 Виборчого кодексу України. Поза увагою відповідача також залишились висновки судових рішень в цій справі щодо безпідставності посилань відповідача на невідповідність визначення позивачем назв та номерів єдиних багатомандатних та територіальних виборчих округів в наданих для реєстрації уповноважених осіб документах. Фактично оскаржуване рішення ґрунтується на тих же самих доводах, які вже розглядались судами та були відхиленими, що додатково доводиться змістом відзиву на позов та апеляційної скарги по справі № 420/10024/20. При цьому в обох випадках відповідач перед розглядом документів щодо реєстрації уповноважених осіб вимагав від позивача або змінити назви та номера виборчих округів на такі, які відповідач визначає правильними, або звертатись з документами на реєстрацію уповноважених осіб до іншої територіальної виборчої комісії.

Позивач наголошує, що оскаржуваним рішенням відповідач вдруге порушив основні засади виборчого права, знехтував принципом належного здійснення виборчих процедур і механізмів, який є гарантованими для позивача за ч.2 ст.19 Виборчого кодексу України, в даному випадку - передбачених приписами ст. 213, 214, ч. 5,6,7,14 ст.236 зазначеного Кодексу.

На думку позивача, відповідач під час повторного розгляду документів щодо реєстрації уповноважених осіб позивача надав їм оцінку всупереч обставинам та фактам, вже встановленим рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.10.20 р., залишеного без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.10.20 р. в справі № 420/10024/20, на підставі вільного трактування приписів чинного законодавства, чим повторно перевищив свої повноваження.

Ухвалою суду від 16.10.2020 року судом прийнято до розгляду позовну заяву Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (код ЄДРПОУ 34055433, адреса: 65014, м. Одеса, вул. Базарна, буд.1) до Одеської обласної територіальної виборчої комісії (код ЄДРПОУ 43780202, місцезнаходження: 65032, м. Одеса, пр-т Шевченка, буд. 4, каб. 359) про визнання протиправною та скасування постанови, дострокове припинення повноважень та зобов`язання вчинити певні дії і відкрито провадження по справі.

Вказаною ухвалою судом вирішено розглядати справу з урахуванням вимог ст.273 КАС України, встановлено строки для подання заяв по суті спору та призначено судове засідання о 13 год. 00 хв. 18 жовтня 2020 року у приміщенні Одеського окружного адміністративного суду за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 14, у залі судових засідань №23.

17.08.2020 року (вх.№ЕП/43271/20) від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено що Одеська обласна територіальна виборча комісія не погоджується з позовною заявою Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ та просить суд відмовити у її задоволенні у позовному обсязі.

У судовому засіданні 18.10.2020 року представником відповідача подано клопотання про долучення до матеріалів справи доказів.

Ухвалою суду від 18.10.2020 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання судом долучено до матеріалів справи вищевказане клопотання разом із доданими документами.

У судовому засіданні 17.10.2020 року представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив суд відмовити у задоволенні позову повністю.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Представником позивача до Одеської обласної територіальної комісії поданий пакет документів для реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

Відповідно до протоколу №12 від 02 жовтня 2020 року, на засіданні Одеської обласної територіальної виборчої комісії прийнято рішення про відмову в реєстрації уповноваженими особами від Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , у зв`язку з тим, що заяви містять прохання про реєстрацію уповноваженими особами місцевої організації політичної партії у територіальних округах з виборів депутатів сільських, селищних рад територіальних громад без зазначення відповідного виборчого округу, чим порушено приписи ч.5 ст. 236 Виборчого кодексу. В протоколі також зазначено, що представникам партії було повідомлено про необхідність та можливість виправлення документів про реєстрацію уповноважених осіб місцевої організації політичної партії, проте останні відмовились від такої можливості.

На підставі викладеного відповідачем прийнято постанову №55 від 02.10.2020 року Про відмову в реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в Одеській обласній територіальній виборчій комісії.

У постанові зазначено, що відповідно до ч.5 ст.236 Виборчого кодексу України, список уповноважених осіб організації партії з обов`язковим зазначенням відповідного виборчого округу затверджується керівним органом організації партії, абз. 2 ч. 7 ст. 236 Виборчого кодексу України передбачено, що у разі порушення вимог, встановлених, ч.ч. 2, 5, 6, цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації уповноваженої особи організації партії. Враховуючи вищевикладене, Одеська обласна територіальна виборча комісія, постановляє відмовити в реєстрації уповноваженим особам від Одеської регіональної організації Політичної Партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ : ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ; ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ; ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ; ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 ; ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 ; ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ; ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_13 .

Правомірність вказаної постанови була предметом розгляду справі №420/10024/20.

Так, судом встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 року по справі №420/10024/20, яке набрало законної сили 09.10.2020 року судом:

- визнано протиправною та скасовано постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 02 жовтня 2020 року №55 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії;

- зобов`язано Одеську обласну територіальну виборчу комісію у порядку встановленому, частинами 6, 7 статті 236 Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків рішення у цій справі розглянути заяви Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя щодо реєстрації уповноважених осіб в відповідних єдиних багатомандатних та територіальних виборчих округах, поданих відносно наступних осіб: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ; ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ; ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ; ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 ; ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 ; ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ; ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_13 .

Підставою для прийняття вказаного рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 року по справі №420/10024/20, яке набрало законної сили 09.10.2020 року визначено наступне:

…Як вбачається з заяв про реєстрацію уповноважених осіб Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, представник позивача просив зареєструвати останніх в таких округах:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Тарутинської селищної ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Саф`янівської селищної ради Ізмаїльського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Подільської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 6 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Березівської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Одеської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 8 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Болградської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа

ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Городненської сільської ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_13 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Нерубайської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа.

Так, судом встановлено, що позивачем дійсно в зазначених заявах не зазначено номер виборчого округу.

Проте, відповідно до приписів ст.ст. 199, 201 виборча комісія рішенням присвоює номери територіальним виборчим округам, єдиному багатомандатному округу номер не присвоюється.

Разом з тим, постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177 затверджено форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів, додатком №30 до якої є форма заяви про реєстрацію уповноважених осіб в багатомандатних округах.

Відповідно до затвердженої постановою ЦВК від 14.08.2020 №177 форми заяви, крім зазначення назви відповідної ради не передбачено зазначення її номеру.

Судом встановлено, що в кожній заяві позивачем зазначено що уповноважена особа реєструється в багатомандатному окрузі та зазначено назву відповідної ради, яка відповідає територіальному поділу відповідно до інформації розміщеної на офіційному сайті Центральної виборчої комісії.

Таким чином зауваження відповідача щодо не відповідності поданих позивачем документів для реєстрації уповноважених осіб в багатомандатних округах з виборів депутатів відповідних рад з огляду не те, що останнім не зазначено відповідний виборчий округ є необґрунтованими та спростовуються наявними у справі доказами.

Також, як вбачається з заяв про реєстрацію уповноважених осіб Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в територіальних виборчих округах, представник позивача просив зареєструвати останніх в таких округах:

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 виборчих округа;

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Авангардівської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 виборчих округа;

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 виборчих округа;

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Овідіопольської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 виборчих округа;

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Саф`янівської селищної ради Ізмаїльського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 виборчих округа;

ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_14 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Саратської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 2. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа.

Відповідно до затвердженої постановою ЦВК від 14.08.2020 №177 форми заяви (додаток 31), крім зазначення назви відповідної ради передбачено зазначення номеру відповідного територіального виборчого округу.

Отже, з вищенаведених заяв вбачається, що позивачем, зазначено і назву відповідного виборчого територіального виборчого округу і його номер.

При цьому, суд вважає необґрунтованими доводи представника відповідача стосовно того, що нумерація виборчих округів зазначених суб`єктом подання не співпадають з нумерацією виборчих округів, щодо яких Одеська обласна територіальна виборча комісія може приймати рішення, оскільки зазначені обставини не були підставою для прийняття оскаржуваного рішення, а вказані позивачем в заяві номери та назви округів відповідають кількості виборчих округів визначених ЦВК.

Таким чином, зважаючи на вищевикладене та з урахуванням сукупності доказів, суд дійшов висновку щодо неправомірності винесення 02.10.2020 Одеською обласною територіальною виборчою комісією постанови №55 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя , та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для визнання її протиправною, та скасування… .

У постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2020 року по справі №420/10024/20 зазначено:

…Таким чином, з метою забезпечення визначеності у правозастосуванні норм, які регулюють спірні правовідносини, та зважаючи на необхідність застосування принципу належного урядування при здійсненні ТВК своїх функцій, відповідач повинен був у спірному рішенні здійснювати не лише загальне посилання на порушення Партією ч.ч.2, 5 та 6 ст.236 ВК України, а й конкретно зазначити в чому полягали порушення та відповідні обставини, що зумовили відмову у реєстрації уповноважених осіб, чого в даних спірних правідносинах ТВК зроблено не було.

Така вимога щодо ґрунтовної чіткості є необхідною, оскільки від розуміння конкретного недоліку в документації щодо реєстрації уповноважених осіб залежить послідовність дій для вирішення Партією питання щодо реєстрації уповноважених осіб.

Наведені висновки за сутністю узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 12 листопада 2019 року справа №816/2183/18… .

Судом встановлено, що 13 жовтня 2020 року Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №86 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії , якою постановлено відмовити в реєстрації уповноваженим особам від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя : ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ; ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ; ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ; ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 ; ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 ; ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ; ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_13 .

Підставою для прийняття постанови від 13.10.2020 року №86 зазначено наступне:

…Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду по справі №420/10024/20 від 09 жовтня 2020 року встановлено, що з метою забезпечення визначеності у правозастосуванні норм, які регулюють спірні правовідносини, та зважаючи на необхідність застосування принципу належного урядування при здійсненні ТВК своїх функцій, Одеській обласній територіальній виборчій комісії потрібно здійснювати не лише загальне посилання на порушення ч.ч. 2, 5 та 6 ст. 236 Виборчого кодексу України, а й конкретно зазначити в чому полягали порушення та відповідні обставини, що зумовили відмову у реєстрації уповноважених осіб.

Відповідно до частини І статті 206 Виборчого кодексу України Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Пунктом 4) частини 2 статті 206 Виборчого кодексу України встановлено, що саме відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Виходячи зі змісту вказаної правової норми Одеська обласна територіальна виборча комісія повноважна реєструвати уповноважених осіб саме в тому виборчому процесі, в якому вона встановлює результати голосування, тобто у виборчому процесі з виборів депутатів Одеської обласної ради, а не з будь-яких інших виборів.

Територіальні виборчі округи з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) утворюються відповідно обласною, районною, районною в місті, міською, сільською, селищною, виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та, за можливості, з урахуванням адміністративно-територіального устрою. Відповідна виборча комісія тим самим рішенням присвоює номери територіальним виборчим округам.

Постановою Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 14 Про утворення і визначення меж територіальних виборчих округів з виборів депутатів Одеської обласної ради присвоєнням їм порядкового номеру від 06 вересня 2020 року було створено 10 територіальних виборчих округів на території усієї Одеської області для організації проведення виборів депутатів Одеської обласної ради.

Згідно з інформацією з сайту Центральної виборчої комісії, на території Одеської області утворено наступну кількість виборчих округів:

1) Територіальні виборчі округи з виборів депутатів обласної ради - 10 округів

2) Територіальні виборчі округи з виборів депутатів районних рад - 38 округів

3) Виборчі округи з виборів депутатів сільських, селищних рад - 438 округів

Таким чином, вище перелічені особи, подані Партією на реєстрацію уповноваженими особами, представляють відповідну організацію партії в єдиних багатомандатних округах саме з виборів депутатів відповідної сільської, селищної, районної ради, а не Одеської обласної ради, організацію та проведення яких забезпечує Одеська обласна територіальна виборча комісія.

Щодо уповноважених осіб, висунутих для реєстрації в територіальних виборчих округах (табл.2) звертаємо увагу на наступне.

Нумерація відповідних виборчих округів не співпадає з нумерацією виборчих округів, які були утворені саме Одеською обласною територіальної виборчою комісією та щодо яких комісія може приймати рішення, оскільки згідно з Виборчим кодексом України обласна територіальна комісія не є комісією вищого рівня у порівнянні з районними, міськими, сільськими, селищними територіальними виборчими комісіями .

Таким чином, підставою для прийняття відповідачем спірного рішення є наступні обставини:

1) особи, подані Партією на реєстрацію уповноваженими особами, представляють відповідну організацію партії в єдиних багатомандатних округах саме з виборів депутатів відповідної сільської, селищної, районної ради, а не Одеської обласної ради, організацію та проведення яких забезпечує Одеська обласна територіальна виборча комісія;

2) згідно з Виборчим кодексом України обласна територіальна комісія не є комісією вищого рівня у порівнянні з районними, міськими, сільськими, селищними територіальними виборчими комісіями;

2) нумерація відповідних виборчих округів не співпадає з нумерацією виборчих округів, які були утворені саме Одеською обласною територіальної виборчою комісією та щодо яких комісія може приймати рішення.

Вважаючи вказану постанову від 13.10.2020 року №86 протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Так, преамбулою Виборчого кодексу України (далі ВК України) передбачено, що цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ч.1 ст.2 ВК України).

Положеннями статті 6 ВК України передбачено, що основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Зі змісту статті 20 ВК України вбачається, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Згідно до ст.21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:

1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;

4) політичного плюралізму та багатопартійності;

5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;

6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);

7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Положеннями ст.22 ВК України передбачено, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.27 ВК України для підготовки, організації і проведення загальнодержавних виборів Центральною виборчою комісією утворюються територіальні виборчі округи, що існують на постійній основі.

Порядок утворення таких територіальних округів, зміни їх меж та центрів встановлюється Центральною виборчою комісією.

Територіальні округи утворюються в межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя.

Межі територіальних округів визначаються з урахуванням меж адміністративно- територіальних одиниць.

Не допускається утворення територіального округу з територій, що не межують між собою.

Згідно з ч.4-7 ст.27 ВК України територіальний округ визначається територією, в межах якої знаходяться виборчі дільниці, що входять до його складу.

Центром територіального округу є адміністративно-територіальна одиниця за місцезнаходженням окружної виборчої комісії.

У винятковому випадку для забезпечення належної організації роботи окружної виборчої комісії її місцезнаходження може бути змінено Центральною виборчою комісією та знаходитися поза межами відповідного територіального округу.

При утворенні територіального округу одночасно приймається рішення щодо його центру.

Межі, центр територіального округу змінюються Центральною виборчою комісією.

Відповідно до ст.199 ВК України систему територіальної організації виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) складають: багатомандатні виборчі округи; виборчі дільниці.

З метою обрання депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) територія відповідної громади поділяється на багатомандатні виборчі округи. Середня орієнтовна кількість таких багатомандатних округів визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на три. При утворенні багатомандатних виборчих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж один округ.

Багатомандатні виборчі округи включають приблизно однакову кількість виборців у відношенні до депутатських мандатів, які розподіляються у таких виборчих округах. Відхилення кількості виборців у багатомандатному виборчому окрузі, утвореному в межах території відповідної сільської, селищної, міської громади, за можливості, не може перевищувати 15 відсотків орієнтовної середньої кількості виборців в окрузі з розрахунку на один депутатський мандат. Орієнтовна середня кількість виборців в окрузі визначається як частка від ділення загальної кількості виборців, встановленої на підставі відомостей Державного реєстру виборців, на кількість багатомандатних виборчих округів.

Багатомандатні виборчі округи з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) утворюються відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів.

При утворенні багатомандатних виборчих округів територіальна виборча комісія визначає межі кожного округу. Кожному округу присвоюється порядковий номер.

Відповідно до ст.201 Виборчого кодексу України систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають:

1) єдиний багатомандатний виборчий округ;

2) територіальні виборчі округи;

3) виборчі дільниці.

Єдиний багатомандатний виборчий округ включає територію відповідно області, району, району в місті, міста, села, селища.

Територіальні виборчі округи з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) утворюються відповідно обласною, районною, районною в місті, міською, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та, за можливості, з урахуванням адміністративно-територіального устрою. Відповідна виборча комісія тим самим рішенням присвоює номери територіальним виборчим округам.

Відповідно до ст.32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать, у тому числі, територіальні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За приписами ч. ч. 1, 2, 4 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, цим Кодексом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами. Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до ст.21 Закону України Про Центральну виборчу комісію при організації підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів Центральна виборча комісія, в тому числі: 1) здійснює контроль за організацією підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів; 2) здійснює контроль за дотриманням виборчого законодавства України, забезпечує його однакове застосування на всій території України під час підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів; 3) здійснює контроль за дотриманням законодавства України в частині прийняття у встановлені законом строки рішень з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів; 4) призначає повторні і проміжні вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим у разі, якщо у встановлений законом строк виборча комісія Автономної Республіки Крим не прийме рішення про призначення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; 6) утворює територіальні виборчі комісії з місцевих виборів у строки, визначені Виборчим кодексом України, здійснює контроль за утворенням інших територіальних виборчих комісій з місцевих виборів; 7) встановлює форми виборчих документів, затверджує зразки виборчих скриньок для голосування, печаток виборчих комісій, визначає порядок зберігання та передачі виборчих документів до відповідних державних архівних установ; 9) здійснює інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.

Відповідно до ч. 2 ст. 33, ч. 1 ст. 202 ВК України Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Частиною 1 статті 202 ВК України систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:

1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;

2) територіальні виборчі комісії:

а) виборча комісія Автономної Республіки Крим;

б) обласні виборчі комісії;

в) районні виборчі комісії;

г) міські виборчі комісії;

ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);

д) селищні, сільські виборчі комісії;

3) дільничні виборчі комісії.

Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.

Відповідно до ч.2 ст.202 КВ України повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються:

1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України;

2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів;

3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.

Повноваження територіальної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів викладені в ст.206 ВК України.

Статтею 236 ВК України визначено гарантії діяльності у виборчому процесі організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, їх представників, уповноважених осіб.

Частиною 5 вказаної статті визначено, що організація партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному окрузі, може мати не більше двох уповноважених осіб у цьому окрузі та не більше двох уповноважених осіб у кожному територіальному окрузі (далі уповноважена особа організації партії). Уповноважена особа організації партії представляє відповідну організацію партії і не є самостійним суб`єктом виборчого процесу. Уповноважена особа організації партії повинна відповідати вимогам, зазначеним у частині другій цієї статті. Список уповноважених осіб (уповноважена особа в окремому окрузі) організації партії з обов`язковим зазначенням відповідного виборчого округу затверджується керівним органом організації партії.

Згідно зі ст. 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови:

1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;

2) утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах;

3) надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу;

4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення;

5) розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом;

6) інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;

7) затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям;

8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням;

9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями;

10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення;

11) заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів;

12) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;

13) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій;

14) здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах;

15) здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації;

16) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;

17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;

18) реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;

19) організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;

20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;

21) забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією;

22) здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;

23) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

З аналізу вищевказаних приписів Виборчого кодексу України вбачається, що організація партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному окрузі, може мати не більше двох уповноважених осіб у цьому окрузі та не більше двох уповноважених осіб у кожному територіальному окрузі.

Повноваження по реєстрації уповноважених осіб таких організацій партій має згідно з вимогами ст. 206 ВК України відповідна виборча комісія.

Відповідно до п.2 ч.2 ст.202 ВК України на територіальну виборчу комісію поширюються повноваження щодо підготовки та проведення місцевих виборів - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Так, з системного аналізу вимог чинного законодавства вбачається, що відповідною виборчою комісією є та, яка має повноваження на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у тому числі у межах Одеської області, серед яких Одеська обласна територіальна виборча комісія.

Судом встановлено, що з метою територіальної організації місцевих виборів депутатів Одеської обласної ради, для втілення виборчих процедур, передбачених п. 38 Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року (у редакції Постанови Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 року № 212), керуючись ч.1 ст. 196, ч.3, 7 ст. 201 Виборчого кодексу України, Одеська обласна територіальна виборча комісія, постановою Одеської обласної територіальної виборчої комісії №14 від 06.09.2020 року Про утворення і визначення меж територіальних виборчих округів з виборів депутатів Одеської обласної ради з присвоєнням їм порядкового номеру утворено територіальні виборчі округи, встановлено їх межі та єдину нумерацію згідно Додатку до Протоколу.

З Додатку до постанови Одеської обласної територіальної виборчої комісії №14 від 06.09.2020 року Про утворення і визначення меж територіальних виборчих округів з виборів депутатів Одеської обласної ради з присвоєнням їм порядкового номеру судом встановлено, що територіальні виборчі округи з заявами про реєстрацію уповноважених осіб Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі до яких звернувся позивач не відносяться до виборчих округів з виборів депутатів Одеської обласної ради.

Так, Одеська обласна територіальна виборча комісія є відповідною комісією в розумінні приписів ст.206 ВК України, яка уповноважена на реєстрацію уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу в межах територіальних виборчих округів з виборів депутатів Одеської обласної ради.

В той же час, позивач просив здійснити реєстрацію уповноважених осіб Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Тарутинської селищної ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Саф`янівської селищної ради Ізмаїльського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Подільської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 6 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Березівської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Одеської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 8 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Болградської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа

ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Городненської сільської ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;

ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_13 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Нерубайської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа.

Отже, у відповідача як суб`єкта виборчого процесу відсутня компетенція по здійсненню реєстрації вищевказаних осіб, так як в даному випадку Одеська обласна територіальна виборча комісія не є відповідною комісією в розумінні приписів ст.206 ВК України, яка уповноважена на реєстрацію уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу.

Таким чином, суд дійшов висновку, що постанова Одеської обласної територіальної виборчої комісії 13 жовтня 2020 року №86 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії прийнята у межах та на підставі вимог чинного законодавства.

Зважаючи на вищевказані висновки, суд вважає, що у задоволенні позовних вимог Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Одеської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови Одеської обласної територіальної виборчої комісії 13 жовтня 2020 року №86 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії необхідно відмовити.

При вирішенні даних позовних вимог, суд також враховує, що виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.

Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.

Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

В даному випадку, прийняття не уповноваженою територіальною комісією рішення про реєстрацію уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя не може вважатись суто формальним порушенням.

Водночас, з наданих до суду відповідачем доказів, судом встановлено, що:

- постановою Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 07.10.2020 року №70 зареєстровано ОСОБА_16 уповноваженою особою від Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року;

- постановою Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 07.10.2020 року №72 зареєстровано ОСОБА_8 уповноваженою особою від Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року;

- постановою Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 07.10.2020 року №72 зареєстровано ОСОБА_8 уповноваженою особою від Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року.

Тобто, троє осіб щодо яких відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації уповноваженою особою від Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ вже є такими уповноваженими особами від імені позивача в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області н перших місцевих виборах 25.10.2020 року

Крім того, судом встановлено, що за заявами Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , відповідачем на підставі постанов №56 від 02.10.2020 року та №85 від 13.10.2020 року зареєстровано ОСОБА_20 , ОСОБА_21 та ОСОБА_22 уповноваженими особами від Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Одеської обласної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020 року.

Наведені обставини є свідченням того, що відповідачем не обмежувалось право позивача на участь уповноважених осіб від Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Одеської обласної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020 року.

Вирішуючи вимоги позивача про дострокове припинення повноважень всього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.3 ст.208 Виборчого кодексу України повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Тобто, за рішенням суду повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути припинення в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

При вирішенні даної адміністративної справи, судом не встановлено допущення відповідачем вищевказаних порушень.

Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Одеської обласної територіальної виборчої комісії про дострокове припинення повноважень всього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

Згідно п.23 ч.1 ст.4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Вимога позивача про зобов`язання Одеської обласної територіальної виборчої комісії після сформування її нового складу у порядку, встановленому частинами 6, 7 статті 236 Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків рішення в цій справі розглянути заяви Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя щодо реєстрації уповноважених осіб в відповідних єдиних багатомандатних та територіальних виборчих округах є похідною від вищевказаних вимог позивача.

Зважаючи на висновки суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправною та скасування постанови Одеської обласної територіальної виборчої комісії 13 жовтня 2020 року №86 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії та про дострокове припинення повноважень всього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, суд виходить з наступного, похідна вимога позивача також є такою, що не підлягає задоволенню.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підставі для відмови у задоволенні позову Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Позивачем до адміністративного позову документ про сплату судового збору не доданий.

Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Частиною 3 статті 6 Закону України «Про судовий збір» визначено, що за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру.

У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Так, позовна заява Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ містить дві вимоги немайнового характеру та похідну від них вимогу.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить 2102 гривень.

Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 4204,00 грн. (2102 грн.*2).

З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 4204,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 73, 77, 90, 139, 241-246, 268-273, 278, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, в якому позивач просить суд: визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії 13 жовтня 2020 року №86 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії ; достроково припинити повноваження всього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України; зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу у порядку, встановленому частинами 6, 7 статті 236 Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків рішення в цій справі розглянути заяви Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя щодо реєстрації уповноважених осіб в відповідних єдиних багатомандатних та територіальних виборчих округах, поданих відносно наступних осіб: 1) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; 2) ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; 3) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; 4) ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; 5) ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; 6) ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; 7) ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ; 8) ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ; 9) ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ; 10) ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ; 11) ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ; 12) ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ; 13) ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ; 14) ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ; 15) ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 ; 16) ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 ; 17) ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ; 18) ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_13 .

Стягнути з Одеської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ судові витрати у розмірі 4204,00 грн. чотири тисячі двісті чотири гривні 00 копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом двох днів з дня проголошення судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач - Одеська регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа - За життя (код ЄДРПОУ 34055433, місцезнаходження: 65014, м. Одеса, вул. Базарна, буд.1);

Відповідач - Одеська обласна територіальна виборча комісія (код ЄДРПОУ 43780202, адреса: 65032, м. Одеса, пр. Шевченка, буд. 4, каб. 359).

Суддя Корой С.М.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2020
Оприлюднено19.10.2020
Номер документу92253028
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10799/20

Рішення від 18.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні