ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2020 року справа №200/4069/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів: Міронової Г.М., Ястребової Л.В., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2020 року у справі № 200/4069/20-а (головуючий І інстанції Троянова О.В., повний текст складений ум. Слов`янську Донецької області) за позовом Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3 до Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення від 26.02.2020 року № 40-ХХХІХ-8 Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (а.с. 1-10).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 27.07.2020 року позов задоволений: визнано протиправним та скасовано рішення Миколаївської міської ради від 26.02.2020 року № 40-ХХХІХ-8 Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (а.с. 109-114).
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову, посилаючись на порушення норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи. В обґрунтування доводів посилався на те, що рішення від 26.02.2020 року № 40-ХХХІХ-8 є законним та не суперечить діючому законодавству, зокрема, абз. 2 п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (а.с. 121-124).
Від позивача надійшов відзив, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
Апелянт просив розглянути справу у його відсутність.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлені такі обставини справи.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Миколаївський заклад загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3, ЄДРПОУ 33453842, є комунальним закладом, утвореним Миколаївською міською радою, основним видом діяльності за кодом КВЕД є 85.31 - загальна середня освіта.
Постановою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 30 листопада 2017 року по справі № 243/7995/17, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 1 березня 2018 року, визнано протиправним та скасовано рішення Миколаївської міської ради Донецької області від 25.07.2017 року №19-ІХ-8 Про визнання опорного загальноосвітнього навчального закладу Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади ; визнано протиправним та скасовано рішення Миколаївської міської ради Донецької області від 08.06.2017 року №03-VII-8 Про внесення змін до рішення Миколаївської міської ради №18-IV-8 від 23.03.2017 року Про проведення конкурсу на визначення опорного навчального закладу Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади (а.с. 16-32).
Відповідно до протоколу № 4 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 27.02.2018 року робочою групою вирішено рекомендувати Миколаївській міській раді прийняти рішення щодо створення опорного закладу та філій, а саме: опорний заклад - Миколаївський ЗЗСО №1 з двома філіями - Миколаївський ЗЗСО №2 (з пониженням ступеню) та Рай-Олександрівський ЗЗСО (з пониженням ступеню) та Миколаївський ЗЗСО №3 та Малинівський ЗЗСО зберігають всі ступені та статус юридичної особи, без проведення конкурсу, шляхом злиття - ліквідацією трьох юридичних осіб і створенням нової юридичної особи (а.с. 46-51).
30 жовтня 2018 року Миколаївською міською радою прийнято рішення Про створення робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради , відповідно до якого створено робочу групу та визначено її склад (а.с. 39).
Відповідно до протоколу №3 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 21.11.2018 року робочою групою вирішено рекомендувати Миколаївській міській раді затвердити модель освітнього осередку №1, а саме 1 опорний заклад загальної середньої освіти, 2 філії І-ІІ ступенів, 2 заклади загальної середньої освіти зі збереженням статусу юридичної особи І-ІІІ ступенів; заклади загальної середньої освіти починають свою роботу за моделлю №1 з 1 вересня 2020 року. (а.с. 42-44)
29.01.2019 року Миколаївською міською радою прийнято рішення №15-ХХІХ-8 Про затвердження моделі освітнього осередку Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області . Зазначеним рішення затверджено модель освітнього осередку Миколаївської міської ради: 1 опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів; 2 філії опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів; 2 заклади загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів зі збереженням статусу юридичної особи. Визначено термін початку роботи моделі освітнього осередку не пізніше 01 вересня 2020 року. Вирішено призупинити діяльність Миколаївського закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 4 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (а.с. 33).
Згідно протоколу № 5 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 26.09.2019 року робочою групою вирішено рекомендувати Миколаївській міській раді провести громадські обговорення щодо створення освітнього округу та створення опорного закладу в Миколаївській міській об`єднаній територіальній громаді без проведення конкурсу; розробити проект рішення про порядок проведення громадських обговорень (а.с. 52-55).
23 жовтня 2019 року Миколаївською міською радою прийнято рішення №06-ХХХVI-8 Про затвердження Положення про громадські обговорення Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади , відповідно до Указу Президента України від 31.07.2004 року №854/2004 Про забезпечення умов для більш широкої участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики .
Згідно п. 3 розділу VI зазначеного положення громадське обговорення щодо створення опорного закладу в Миколаївській міській об`єднаній територіальній громаді проводиться на місцевому рівні як додатковий інформаційний захід в рамках громадського слухання щодо врахування громадських інтересів, відповідно до постанови Кабінету Міністрів Про затвердження Положення про освітній округ і опорний заклад освіти №532 від 19 червня 2019 року.
Відповідно до протоколу громадських обговорень Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади від 18 грудня 2019 року на голосування запропоновано наступні питання: 1. Рекомендувати Миколаївській міській раді розглянути питання щодо створення опорного закладу, шляхом ліквідації трьох юридичних осіб та створення окремої юридичної особи з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора; 2. Рекомендувати Миколаївській міській раді розглянути питання щодо створення опорного закладу, шляхом ліквідації двох юридичних осіб та створення окремої юридичної особи з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора; 3. Рекомендувати Миколаївській міській раді залишити існуючу мережу закладів освіти без змін. По першому питанню проголосували ЗА - 8 осіб; по другому питанню проголосували ЗА - 15 осіб; по третьому питанню проголосували ЗА - 62 особи (а.с. 35-37).
Згідно витягу з протоколу № 36 постійної депутатської комісії з питань освіти, культури, охорони здоров`я, молодіжної політики соціального захисту, фізичної культури і спорту від 19 лютого 2020 року рекомендовано до розгляду Миколаївській міській раді проект рішення Про внесення змін до рішення Миколаївської міської ради від 19.12.2019 року № 02-ХХХVІІІ-8 Про затвердження програми економічного та соціального розвитку Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 рік , з висновком про прийняття рішення в редакції проекту рішення , яким викладено пункт 1 та 2 в наступній редакції: Створити комунальний опорний заклад освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області шляхом реорганізації (приєднання) до Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 33453821, Рай-Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступені Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 30378176 (з ліквідацією юридичної особи) зі створенням Рай-Олександрівської філії закладу освіти І-ІІ ступенів Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (а.с. 61-64).
Відповідно до витягу з протоколу № 41 постійної комісії з питань комунальної власності, приватизації, житлово-комунального господарства, транспорту і зв`язку, побутового та торгівельного обслуговування малого та середнього бізнесу від 19 лютого 2020 року вирішено рекомендувати до розгляду Миколаївській міській раді проект рішення Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янської району Донецької області , яким викладено пункт 1 та 2 в наступній редакції: Створити комунальний опорний заклад освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області шляхом реорганізації (приєднання) до Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 33453821, Рай-Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступені Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 30378176 (з ліквідацією юридичної особи) зі створенням Рай-Олександрівської філії закладу освіти І-ІІ ступенів Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (а.с. 68-71).
Згідно витягу з протоколу № 48 постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку, інвестицій, планування бюджету і фінансів від 24 лютого 2020 року рекомендовано до розгляду Миколаївській міській раді проект рішення Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янської району Донецької області , яким викладено пункт 1 та 2 в наступній редакції: Створити комунальний опорний заклад освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області шляхом реорганізації (приєднання) до Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 33453821, Рай-Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступені Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 30378176 (з ліквідацією юридичної особи) зі створенням Рай-Олександрівської філії закладу освіти І-ІІ ступенів Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (а.с. 65-67).
Відповідно до витягу з Протоколу № 44 постійної комісії з питань містобудування, будівництва, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів від 24 лютого 2020 року рекомендовано до розгляду Миколаївської міської ради проект рішення Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області , з висновком про прийняття рішення з вказаними змінами до проекту рішення (а.с. 58-60).
Згідно витягу з протоколу № 1 ІІІ пленарного засідання ХХХІХ сесії 8 скликання Миколаївської міської ради прийнято рішення від 26.02.2020 року № 40-ХХХІХ-8 Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області (а.с. 12-15).
Згідно ч. 1 ст. 13 Закону України Про освіту від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII (далі - Закону № 2145) для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.
Відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону № 2145 неформальна освіта - це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.
Згідно ч. 2 ст. 66 Закону № 2145 районні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх.
Відповідно до статті 11 Закону України Про загальну середню освіту рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).
Засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Аналогічні норма міститься в п. 5 Положення про порядок створення, реорганізації і ліквідації навчально-виховних закладів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №228 від 5 квітня 1994 року, а саме, що рішення про створення/реорганізацію навчально-виховних закладів приймається їх засновником (засновниками).
Миколаївський заклад загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 є навчальним закладом, який належить до комунальної власності територіальної громади Волноваського району, їх засновником є відповідач.
Згідно абз. 2 п.30 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закону № 280) реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Статтею 43 Закону № 280 окремо не визначено в переліку виключних повноважень районної ради питання про утворення чи ліквідацію навчальних закладів комунальної форми власності, проте частиною 2 цієї статті визначено, що районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.
Крім того, Закон № 280 не містить визначення такого поняття як місцеві ради.
Згідно ч.1 ст. 5 Закону № 280 система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
За змістом Закону України Про місцеві вибори від 14 липня 2015 року № 595-VІІ законодавець використовує таке поняття, як місцеві ради, при цьому маючи на увазі сільські, селищні, міські, районні в місті, районні, обласні ради.
Законом України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Отже, законодавець чітко та послідовно використовує поняття місцеві ради, яке об`єднує такі органи місцевого самоврядування як: сільські, селищні, міські, районні у місті, районні, обласні ради.
Таким чином, вищенаведені положення абз.2 п.30 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні жодним чином не обмежують та не позбавляють Миколаївську міську раду Слов`янського району Донецької області повноважень щодо вирішення питань щодо реорганізації закладу освіти засновником та власником якого вона являється.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 532 затверджено Положення про освітній округ та опорний заклад освіти (далі - Положення).
Відповідно до п. 5 зазначеного Положення засновник для прийняття рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій: проводить аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону; вивчають стан впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг; прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами; організовують проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.
Згідно п. 6 зазначеного Положення засновник визначає опорні заклади освіти серед закладів загальної середньої освіти, що належать до сфери його управління, на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов.
Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються: освітні потреби здобувачів освіти у забезпеченні певних напрямів спеціалізації; здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання; рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами; наявність сучасної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів природничо-математичного та іншого спрямування, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету тощо); укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою; наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
Відповідно до п. 9 вищезазначеного положення засновник утворює, ліквідовує, реорганізовує чи перепрофільовує (змінює тип) опорний заклад освіти та його філії (у тому числі шляхом реорганізації закладів освіти, що належать до сфери його управління) відповідно до вимог законодавства.
Згідно протоколу № 4 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 27.02.2018 року на розгляд робочої групи було поставлено питання щодо визначення опорного закладу шляхом проведення конкурсу, проти якого члени робочої групи, серед яких була представник, директор Миколаївського закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 Краснопєєва О.В. проголосували одноголосно. Водночас, членами робочої групи проголосовано за створення опорного закладу без проведення конкурсу.
За результатами голосування рекомендовано Миколаївській міській раді прийняти рішення щодо створення опорного закладу та філій, а саме: опорний заклад - Миколаївський ЗЗСО №1 з двома філіями - Миколаївський ЗЗСО №2 (з пониженням ступеню) та Рай-Олександрівський ЗЗСО (з пониженням ступеню) та Миколаївський ЗЗСО №3 та Малинівський ЗЗСО зберігають всі ступені та статус юридичної особи, без проведення конкурсу, шляхом злиття - ліквідацією трьох юридичних осіб і створенням нової юридичної особи.
Згідно протоколу № 5 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 26.09.2019 року на розгляд робочої групи було поставлено питання щодо визначення опорного закладу шляхом проведення конкурсу, за який проголосувала 1 особа, 6 - проти, 1 - утрималась. Водночас, членами робочої групи проголосувало за створення опорного закладу без проведення конкурсу наступним чином: за - 6 осіб, проти - 1, утримались - 1.
За результатами голосування вирішено провести громадські обговорення щодо створення освітнього округу та створення опорного закладу в Миколаївській міській об`єднаній територіальній громаді без проведення конкурсу.
Враховуючи вимоги п. 6 зазначеного Положення визначення засновником опорних закладів серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється лише на конкурсній основі. Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються: освітні потреби учнів (вихованців) у забезпеченні певних напрямів спеціалізації; здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання; рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами; наявність належної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів фізики, хімії, біології, географії та інших, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету); укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою; зручність та наявність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
Затвердивши модель освітнього осередку без проведення конкурсу, відповідач грубо порушив вимоги п.6 зазначеного Положення. Альтернативи визначенню опорного закладу, окрім проведення конкурсу, законодавець не визначає.
Крім того, відповідачем не надано доказів того, що ним проведено аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону; вивчення стану впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг; прогнозування витрат на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами; проведено інформаційно-роз`яснювальну роботу серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.
Доводи позивача про те, що відповідач при прийнятті рішення посилався на результати конкурсної комісії 2017 року, закріплені рішеннями Миколаївської міської ради від 25.07.2017 року №19-ХІ-8 Про визначення опорного загальноосвітнього навчального закладу Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади та від 08.07.2017 року №03-VІІІ-8 Про внесення змін до рішення Миколаївської міської ради №18-ІV-8 від 23.03.2017 року Про проведення конкурсу на визначення опорного навчального закладу Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади , які скасовані постановою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 30.11.2017 року та постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.03.2018 року по справі №243/7995/17, не знаходять свого підтвердження в матеріалах справи, оскільки при затвердженні моделі освітнього осередку Миколаївської міської ради рішенням №15-ХХІХ-8 від 29.01.2019 року відповідач ґрунтувався на рішенні Миколаївської міської ради від 29.08.2017 року №11-Х-8 Про затвердження Програми розвитку освіти Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади на 2017-2020 роки , та від 30.10.2018 року №13-ХХVI-8 Про створення робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради .
Спірне рішення від 26.02.2020 року №40-ХХХІХ-8 відповідач прийняв на підставі рішення від 29.01.2019 року №15-ХХІХ-8 Про затвердження моделі освітнього осередку Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області , враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії з питань освіти, культури, охорони здоров`я, молодіжної політики, соціального захисту, фізичної культури та спорту від 19.02.2020 року.
Згідно ч. 1 ст. 29 Закону України Про загальну середню освіту батьки або особи, які їх замінюють, мають право вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей; приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу; обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування загальноосвітніх навчальних закладів; звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей; захищати законні інтереси дітей.
Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року № 996 затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок).
Пунктом 5 Порядку рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.
Згідно пунктів 2-3 Порядку консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів.
Консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
Відповідно до п. 5 Порядку консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя.
Інформація, пов`язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці "Консультації з громадськістю" офіційного веб-сайту органу виконавчої влади.
Відповідно до п. 11 Порядку консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).
Консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю та вивчення громадської думки з одних і тих самих питань можуть проводитись одночасно.
Згідно п. 12 Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які, зокрема: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами.
Строк проведення таких консультацій з громадськістю визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як 15 календарних днів.
Отже, згідно наведених норм консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку. Питання щодо доцільності функціонування навчального-виховного комплексу є питанням, що становить суспільний інтерес, тому оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право позивачів (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, від 6 лютого 2019 року у справі № 720/1536/16-а.
Відповідно до ч. 5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Прийняттю спірного рішення передували консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення з метою урахування думки батьків учнів та інтересів самих учнів, однак не враховано думку громадськості про залишення існуючої мережі закладів освіти при прийнятті рішення, що відповідачем не заперечується.
Відповідно до ст. 3 Конвенції Про права дитини , схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
У випадку наявності будь-яких правових колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень ст. 3 Конвенції Про права дитини , пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.
Враховуючи те, що ліквідація навчального закладу має безпосередній вплив на учасників навчально-виховного процесу вказаного закладу та інтереси територіальної громади, спірне рішення впливає на конституційні права жителів громади, що є підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті такого рішення.
Таким чином, Миколаївською міською радою не враховано думку територіальної громади з приводу залишення існуючої мережі закладів освіти без змін.
Крім того, стаття 11 Закону України Про загальну середню освіту не передбачає необхідності отримання згоди територіальної громади стосовно реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів, так само як і необхідності обговорення вказаного питання з громадськістю. Також, рекомендаційний характер містить п. 5 постанови Кабінету Міністрів України № 996 від 3 листопада 2010 року, що зокрема рекомендує, а не зобов`язує органи місцевого самоврядування, під час проведення консультацій з громадськістю на утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими даною Постановою Порядком та Типовим Положенням.
Водночас, відповідачем допущено порушення процедури затвердження освітнього осередку.
На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування рішення Миколаївської міської ради від 26.02.2020 року № 40-ХХХІХ-8 Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області .
Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.
Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2020 року у справі № 200/4069/20-а за позовом Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3 до Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 19 жовтня 2020 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: Л.В. Ястребова
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2020 |
Оприлюднено | 21.10.2020 |
Номер документу | 92265402 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні