Рішення
від 08.10.2020 по справі 913/295/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 жовтня 2020 року м.Харків Справа № 913/295/20

Провадження №33/913/295/20

За позовом виконуючого обов`язки керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області, вул.Монастирська, буд.15, м.Старобільськ Луганської області, 92700 в інтересах держави в особі позивача Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області, вул.Міловська, буд.15, с.Великоцьк Міловського району Луганської області, 92505

до відповідача Фермерського господарства «Сулімов» , вул.Новоселівка,буд.10, с.Мілове Міловського району Луганської області, 92500

про визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання повернути земельні ділянки

Суддя Драгнєвіч О.В.

Секретар судового засідання Славич В.І.

У засіданні брали участь:

від органу прокуратури: прокурор відділу Прокуратури Харківської області Хряк О.О., діє на підставі посвідчення № 053701 від 03.09.2019.

від позивача : представник не прибув;

від відповідача: представник не прибув

С У Т Ь С П О Р У:

Виконуючий обов`язки керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області звернувся із позовом до Господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області до відповідача Фермерського господарства «Сулімов» , в якому просить:

- визнати недійсним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №109;

- визнати недійсним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №108;

- визнати недійсним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №113;

- визнати недійсним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №112;

- визнати недійсним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №111;

- визнати недійсним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №110;

- зобов`язати ФГ «Сулімов» повернути Великоцькій сільській раді Міловського району Луганської області земельні ділянки комунальної форми власності, кадастрові номери: 4422881100:09:002:0004 - 8,09 га 4422881100:09:002:0024 - 12,2465 га 4422881100:09:002:0042 - 6,4503 га.,4422881100:09:002:0043 - 2,7070 га., 4422881100:09:004:0006 - 5,0618 га., 4422881100:09:004:0007 - 3,9634 га.

На обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор зазначає, що 23.10.2012 Великоцькою сільською радою Міловського району Луганської області прийнято рішення №23/11-14 «Про надання в оренду земельних ділянок ФГ «Сулімов» . Згідно п.1 вказаного рішення ФГ «Сулімов» надано в строкове платне користування (оренду) земельні ділянки загальною площею 37,4200 га, строком на 15 років, із земель сумісно-часткової власності, що розташовані на території колишньої Спілки селян «Батьківщина» і за даними земельно-кадастрової документації враховуються в Великоцькій сільській раді Міловського району. 12.04.2013 між Великоцькою сільською радою Міловського району Луганської області та ФГ «Сулімов» укладено договір земельної частки (паю), за умовами якого відповідачу були передані в оренду земельні частки (паї) розміром 37,42га ріллі, які розміщені в межах земельних ділянок, виділених в натурі, а саме: 4422881100:09:002:0004 - 8,09 га 4422881100:09:002:0024 - 12,2465 га 4422881100:09:002:0042 - 6,4503 га.,4422881100:09:002:0043 - 2,7070 га., 4422881100:09:004:0006 - 5,0618 га., 4422881100:09:004:0007 - 3,9634 га.

В подальшому земельні ділянки, які були передані за договором в оренду ФГ «Сулімов» , згідно прийнятих рішень судів були визнані відумерлою спадщиною; Великоцькою сільською радою оформлено землевпорядну документацію, яка затверджена у встановленому законом порядку; розпорядженням голови Міловської районної державної адміністрації № 101 від 18.03.2014 затверджено «Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок (на місцевості) Великоцькій сільській раді для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» . За результатами проведених геодезичних робіт, розмір земельних ділянок, що використовує за договором ФГ «Сулімов» змінилися. В подальшому Великоцькою сільською радою були прийняті рішення про прийняття у власність територіальної громади вказаних земельних ділянок. Статтею 31 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено. Отже, строк дії договору припинився з дати реєстрації права власності на земельні ділянки Великоцькою сільською радою. Остаточною датою припинення є 17.11.2015.

Однак, зазначені земельні ділянки відповідачем, ФГ «Сулімов» після припинення дії договору оренди земельної частки (паю) від 12.04.2013 повернуті орендодавцю не були. Натомість в порушення вимог ч.2 ст.124, ч.1 ст.134 Земельного кодексу України (без проведення земельних торгів (аукціону) вказані земельні ділянки були надані в оренду відповідачу на підставі укладених між сторонами договорів оренди землі від 02.03.2020, які за твердженням органу прокуратури, підлягають визнанню недійсними на підставі ст.ст.203, 215 ЦК України.

Обгрунтовуючи підстави звернення до суду із відповідним позовом, прокурор зазначив, що Великоцькою сільською радою Міловського району Луганської області, як органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, вчасно не вжито належних заходів щодо повернення земельних ділянок та оформлення права користування земельними ділянками комунальної форми власності відповідно до вимог чинного законодавства, що є виключною підставою для здійснення представництва інтересів держави в суді.

Про припинення дії договору від 12.04.2013 Великоцькій сільській раді було відомо з моменту оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які є предметом даного спору, тобто з 17.11.2015. Однак, жодних дій щодо повернення земельних ділянок сільською радою, в тому числі в судовому порядку, не вжито, що підтверджується інформацією сільської ради, наданої на запит прокурора за вих. №144 від 16.03.2020 (т.1, а.с.24-25).

Також, не зважаючи на зареєстроване право комунальної власності на спірні земельні ділянки, Великоцькою сільською радою порушено вимоги чинного земельного законодавства та передано у користування без проведення земельних торгів (аукціону) вказані земельні ділянки, уклавши 02.03.2020 договори оренди спірних земельних ділянок із відповідачем.

Згідно ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , місцеве самоврядування в Україні здійснюється, зокрема на принципі судового захисту прав місцевого самоврядування.

За приписами ст. 140 Конституції України та ч, 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 327 ЦК України, ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Згідно ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.

Статтею 181 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Великоцька сільська рада Міловського району Луганської області зареєстрована як юридична особа з організаційно-правовою формою - орган місцевого самоврядування згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

З огляду на вищевикладене та враховуючи вимоги ст. 145 Конституції України, ст. ст. 4, 45 ГПК України та ст. 181 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Великоцька сільська рада є органом, уповноваженими здійснювати функції держави у спірних правовідносинах.

Наразі прокурор зауважує про те, що незалежно від причин неможливості самостійно звернутися до суду, вже сам факт не звернення сільської ради з відповідним позовом з метою захисту інтересів держави свідчить про те, що вказаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо повернення земельних ділянок. Достовірно знаючи про використання відповідачем земельних ділянок комунальної форми власності площею 38,519 га без належних правових підстав, Великоцькою сільською радою тривалий час не вживаються заходи щодо надання цим фактам відповідної оцінки та вжиття заходів реагування на виявлені порушення, у тому числі шляхом звернення до суду з позовом про повернення вказаних земельних ділянок.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Згідно ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Тобто, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає пред людиною за свою діяльність.

Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави. Із вищенаведеного вбачається, що права та інтереси широкого кола громадян є пріоритетом для держави.

Незаконне користування ФГ «Сулімов» земельними ділянками сільськогосподарського призначення позбавляє територіальну громаду правомочностей власника землі, в обсязі, що дозволяє його статус. Наразі правовідносини, пов`язані з користуванням землями та іншими природними ресурсами беззаперечно становлять «суспільний» , «публічний» інтерес, а незаконність користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення упродовж тривалого часу такому суспільному інтересу не відповідає.

Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення державної, а також суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання щодо повернення законному власнику земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Відтак, користування відповідачем земельними ділянками сільськогосподарського призначення, без належного оформлення права користування згідно вимог чинного законодавства України, є прямим порушенням інтересів територіальної громади у сфері використання належного їй майна, управління об`єктами комунальної власності.

Усі вищевказані обставини, щодо порушень інтересів держави, а саме тривалого невжиття належних заходів спрямованих на повернення земель сільськогосподарського призначення з боку сільської ради, неможливість передачі об`єктів у користування належному користувачу та отримання додаткового доходу місцевим бюджетом, у тому числі за рахунок орендної плати за землю, тощо - є виключними випадками, що відповідає вимогам ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» .

Нездійснення захисту, за твердженням прокурора, полягає в тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом протягом тривалого часу до суду не звертається, незважаючи на очевидний характер порушень, захист прав і законних інтересів територіальної громади відповідний орган не здійснює, натомість розпорядився земельними ділянками з порушенням вимог законодавства України.

З матеріалів справи вбачається, що листом за вих.№144 від 16.03.2020 Великоцька сільська рада на запит про надання інформації повідомила Старобільську місцеву прокуратуру Луганської області, що заходів щодо повернення земельних ділянок після припинення дії договору оренди, укладеного між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» зареєстрований за №1 від 15.04.2013, сільська рада не проводила, тому що землекористувач - ФГ «Сулімов» не відмовлявся сплачувати орендну плату за користування земельними ділянка, також мав бажання брати участь у земельних торгах.

За вказаних обставин, листом від 06.05.2020 за вих. №33/4/-249вих20 Старобільська місцева прокуратура Луганської області на виконання ч.4 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» повідомила Великоцьку сільську раду Міловського району Луганської області про здійснення представництва інтересів держави та подання позову до суду про визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання повернути земельні ділянки.

Таким чином, підставами для звернення виконуючого обов`язки керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області до суду в інтересах держави в особі позивача Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області до відповідача Фермерського господарства «Сулімов» про визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання повернути земельні ділянки є порушення інтересів держави у сфері охорони та використання земель та не вжиття належних заходів до їх захисту позивачем, як органом уповноваженим на розпорядження спірними земельними ділянками, щодо повернення земельних ділянок власнику - територіальній громаді.

Враховуючи зазначене, ухвалою Господарського суду Луганської області від 10.06.2020, після усунення недоліків позовного матеріалу, підтверджено підстави представництва виконуючому обов`язки керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області заявленим позовним вимогам; прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 02.07.2020; встановлено сторонам строк для подання заяв по суті.

Ухвалою суду від 02.07.2020 відкладено підготовче засідання на 04.08.2020; повторно учасникам встановлено строк для подання заяв по суті.

Від Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області 23.07.2020 надійшла заява за вих.№353 від 22.07.2020 про закриття провадження у справі №33/913/295/20 у зв`язку з відсутністю позовних вимог до ФГ « Сулімов» . У вказій заяві Великоцька сільська рада зазначає, що не підтримує позовну заяву виконуючого обов`язки керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області, оскільки між радою та ФГ « Сулімов» відсутні будь-які спірні питання пов`язані з використанням земельних ділянок, сплатою орендної плати, та повернення земельних ділянок зазначених в позивній заяві (т.1, а.с.175-176).

Наразі Великоцька сільська рада прийняла всі необхідні дії для проведення земельних торгів на земельні ділянки комунальної власності, які належать до територіальної громади Великоцької сільської ради, та які на даний час орендує ФГ «Сулімов» згідно договорів оренди, зазначених в позові. Між Великоцькою сільською радою та ТОВ « ДІСКОНТ» укладено договір № 42/20 «Про підготовку лотів для продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення на земельних торгах від 01 червня 2020 року» , земельні торги відбудуться в серпні 2020 в разі.

Крім того, позивач має гарантійне зобов`язання від відповідача на повернення зазначених в позові земельних ділянок до 15.08.2020. Станом на 21.07.2020 року ФГ «Сулімов» достроково повернув земельні ділянки загальною площею 22,6602 га, кадастрові номери 422881100:09:002:0024, 4422881100:09:004:0007, 4422881100:09:002:0042. Оскільки між позивачем та відповідачем відсутній предмет спору щодо повернення земельних ділянок комунальної власності, позивач просив закрити провадження у справі.

Ухвалою суду від 04.08.2020 продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів, до 09.09.2020 (включно); відкладено підготовче засідання на 20.08.2020; встановлено учасникам строки для подання заяв по суті.

Від відповідача 12.08.2020 через систему «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву б/н від 11.08.2020. У якості доказів направлення сторонам відзиву відповідачем долучено роздруківку (скріншот) про направлення учасникам справи вказаного відзиву на електронні адреси.

Ухвалою суду від 20.08.2020 відкладено підготовче засідання на 09.09.2020, надано час відповідачу для надання належних доказів направлення учасникам справи відзиву.

Від відповідача 01.09.2020 через канцелярію суду надійшов в паперовому вигляді відзив на позовну заяву, у тій же редакції, що первісно була подана 12.08.2020 через систему «Електронний суд» , та заява від 28.08.2020 з доказами направлення копії відзиву учасникам справи (т.1, а.с.227-229, 222-226).

З огляду на виконання відповідачем вимог ухвали суду від 20.08.2020 та подання органом прокуратури відповіді на відзив на час проведення судового засідання, суд прийняв до розгляду поданий відповідачем відзив та враховує його під час розгляду справи.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що п.2.3 договору оренди земельної ділянки від 12.04.2013, укладеного між сторонами, встановлено, що договір складено сторонами терміном до виготовлення правовстановлюючих документів. Початок дії договору з 01.01.2013, закінчення - до виготовлення правовстановлюючих документів. Матеріали справи містять докази, що позивачем виготовлено правовстановлюючі документи, зареєстровано право власності на спірні земельні ділянки 17.11.2015.

За умовами розділу 4 договору в інших випадках, які не передбачені цим договором, сторони керуються чинним законодавством України. Зі змісту розділу 3 договору слідує, що орендар, зокрема, зобов`язаний після закінчення терміну договору оренди повернути орендодавцю орендовані землі в стані, придатному для використання за цільовим призначенням. Строк повернення орендованого майна чітко не визначений. Відповідальність за прострочення повернення не передбачена.

Враховуючи аналогію права, звичаї ділового обороту, невизначеність положень договору, ФГ «Сулімов» вважає (тлумачить, як сторона правочину), що орендовані земельні ділянки мали б бути повергуті або на вимогу орендодавця, або за пропозицією орендаря. Однак, відповідні дії не проводилися, об`єкт оренди не повертався, одночасно позивач без зауважень приймає орендну плату, не заявляє претензій щодо невиконання орендарем умов договору. Поведінка позивача, надумку відповідача, свідчить про сприйняття як належне продовження оренди.

Щодо оспорюваних договорів оренди №№109,108,113,112,111,110, які прокурор просить визнати недійсними, відповідач зазначає, що це є проекти договорів. Державна реєстрація речового права не відбулася. Передача об`єктів оренди за проектами договорів також не відбулася.

Обґрунтовуючи свою позицію наведеними обставинами, ФГ «Сулімов» вважає, що на сьогодні користується спірними земельними ділянками на умовах договору оренди земельної частки (паю) від 12.04.2013. Повернення орендодавцю земельних ділянок має відбуватися на умовах саме цього договору.

Вживаючи заходів з мирного врегулювання спору, відповідачем Великоцькій сільській раді 28.05.2020 було надіслано пропозицію з варіантами повернення орендованих земельних ділянок, яку було прийнято та 21.07.2020 ФГ «Сулімов» передало, а Великоцька сільська рада прийняла частину орендованих земельних ділянок з кадастровими номерами: 4422881100:09:002:0024; 4422881100:09:002:0042; 4422881100:09:004:0007.

Старобільська місцева прокуратура Луганської області у відповіді на відзив за вих.№34-4072 вих-20 від 07.09.2020 зазначає про помилковість твердження відповідача, що відсутність у договорі оренди від 12.04.2013 формулювання щодо обов`язку повернути орендарем земельних ділянок після припинення дії договору, є підставою для подальшого використання земельних ділянок після виготовлення правовстановлюючих документів Великоцькою сільською радою (т.2, а.с.18-21).

В розділі 3 договору оренди від 12.04.2013 сторонами визначено, що орендар зобов`язується після закінчення договору оренди землі повернути орендодавцю орендовані землі в стані придатному для використання за цільовим призначенням. У ч.1 ст. 251 ЦК України строк визначено як певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

При поданні позовної заяви прокуратурою доведено факт виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що є предметом спору, а саме надано витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно яких Великоцька сільська рада є власником вказаних земельних ділянок. Остаточною датою припинення договору оренди від 12.04.2013 є саме 17.11.2015. Статтею 31 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено. Відповідно до ст. 34 вказаного закону у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. У разі невиконання орендарем обов`язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов`язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.

Таким чином, після закінчення дії договору оренди від 12.04.2013 фермерське господарство «Сулімов» зобов`язано було повернути Великоцькій сільській раді земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної форми власності 4422881100:09:002:0004 - 8,0900 га, 4422881100:09:002:0024 - 12,2465 га, 4422881100:09:002:0042 - 6,4503 га, 4422881100:09:002:0043 - 2,7070 га, 4422881100:09:004:0006 - 5,0618 га, 4422881100:09:004:0007 - 3,9634 га.

Також не відповідають дійсності твердження відповідача про те, що оспорювані договори оренди є лише проектами, адже вони були зареєстровані в книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді; незаконне використання вказаних земельних ділянок відповідачем підтверджується підписаними між сторонами актами приймання-передачі земельних ділянок, що є предметом спору за договорами оренди, укладеними в 2020 році. За вказаних обставин орган прокуратури просить позов задовольнити.

Також орган прокуратури надав письмові пояснення від 07.09.2020 з приводу поданої раніше Великоцькою сільською радою до суду заяви від 22.07.2020 № 352, в якій позивач просить суд закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю спірних питань між сторонами та поверненням відповідачем частини земельних ділянок (т.2, а.с.15-17).

В поданих поясненнях орган прокуратури просив залишити заяву позивача без задоволення, посилаючись на положення ч.2 ст.19 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , ч. 1,3 ст. 55 ГПК України, зазначаючи, що підставою подання вказаної позовної заяви в інтересах Великоцької сільської ради є недодержання відповідним органом місцевого самоврядування вимог законодавства при розпорядженні землями комунальної власності, внаслідок чого ФГ «Сулімов» незаконно використовувало спірні земельні ділянки комунальної власності; відмова органу та осіб, які відповідно до цього кодексу звернулися до суду і інтересах інших осіб, від поданої ними заяви або зміна позовних вимог не позбавляє особу права вимагати від суду розгляду справи та вирішення вимоги у первісному обсязі.

Крім того, від органу прокуратури надійшло клопотання за вих.№34-4073 вих-20 від 07.09.2020 про закриття провадження у справі в частині зобов`язання відповідача повернути земельні ділянки на підставі п.2 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України, а також повернення судового збору, в якій останній повідомив, що 21.07.2020 та 20.08.2020 між Великоцькою сільською радою та ФГ « Сулімов» підписані акти прийому-передачі земельні частки (паї), відповідно до яких позивачеві передано відповідачем земельні ділянки комунальної форми власності №4422881100:09:002:0004 - 8,09 га, №4422881100:09:002:0024 - 12,2465 га, №4422881100:09:002:0042 - 6,4503 га., №4422881100:09:002:0043 - 2,7070 га, №4422881100:09:004:0006 - 5,0618 га., №4422881100:09:004:0007 - 3,9634 га, копії яких додані до вказаної заяви (т.2, а.с.1-3).

Від Великоцької сільської ради 07.09.2020 надійшла заява за вих.№445 від 03.09.2020 про закриття провадження у справі №913/295/20 у зв`язку з тим, що відсутній предмет спору, так як вже всі земельні ділянки комунальної власності Великоцькій сільській раді були повернуті ФГ « Сулімов» згідно актів прийму - передачі від 21.07.2020 та від 20.08.2020. Також між Великоцькою сільською радою та ФГ « Сулімов» укладені угоди про розірвання договорів оренди земельних ділянок від 20.08.2020. У вказій заяві Великоцька сільська рада зазначає, що між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» відсутні спірні питання пов`язані з використанням земельних ділянок, сплатою орендної плати, та повернення земельних ділянок зазначених в позовній заяві (т.2, а.с.232-234).

Ухвалою Господарського суду Лугнаської області від 09.09.2002 закрито підготовче провадження; вирішено здійснити розгляд поданих учасниками заяв під час розгляду спору; призначено справу до розгляду по суті на 28.09.2020.

Від органу прокуратури вже після закриття підготовчого провадження у справі надійшло клопотанння (уточнене) №34-4131вих-20 від 10.09.2020 про закриття провадження в частині вимог про зобов`язання відповідача повернути спірні земельні ділянки позивачу, в якому прокурором було уточнено суму судового збору, яку останній просить йому повернути у разі закриття провадження в частині (т.2, а.с.29-31).

Оскільки подане клопотання було направлене органом прокуратури поштою до закриття підготовчого провадження, надано докази направлення іншій стороні, та стосується уточнення суми судового збору щодо раніше поданої прокурором на стадії підготовчого провадження заяви за вих.№34-4073 вих-20 від 07.09.2020 про закриття провадження у справі в частині, суд прийняв та долучив до справи подане клопотанння (уточнене) №34-4131вих-20 від 10.09.2020 про закриття провадження в частині вимог. Розгляд поданих учасниками заяв вирішив здійснювати в подальшому, під час розгляду спору.

Протокольною ухвалою суду від 28.09.2020, оголошено перерву в cудовому засіданні з розгляду справи по суті до 08.10.2020.

В судове засідання 08.10.2020 прибув лише прокурор. Представники сторін не прибули, однак були повідомлені про час та місце проведення судового засідання належним чином, про що свідчать матеріали справи.

В судовому засіданні 08.10.2020 суд продовжив встановлювати обставини справи; розглянув раніше подані Великоцькоцькою сільською радою заяви за вих.№353 від 22.07.2020, за вих.№445 від 03.09.2020 про закриття провадження у справі №913/295/20, та Старобільською місцевою прокуратурою Луганської області за вих.№34-4073 вих-20 від 07.09.2020 про закриття провадження у справі в частині зобов`язання повернути земельні ділянки, клопотанння (уточнене) №34-4131вих-20 від 10.09.2020 про закриття провадження в частині вимог; дослідив обставини справи наявними доказами.

За результатами розгляду справи по суті в судовому засіданні від 08.10.2020 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Великоцької сільської ради Міловського району № 23/11-14 Про надання в оренду земельних ділянок ФГ Сулімов вирішено надати Фермерському господарству Сулімов в строкове платне користування (оренду) земельні ділянки загальною площею 37,4200 га, строком на 15 років, із земель сумісно-часткової власності, що розташовані на території колишньої Спілки селян Батьківщина і за даними земельно-кадастрової документації враховуються в Великоцькій сільській раді Міловського району. Вартість земельних ділянок в цінах 1995 року 91758 грн 96 коп. з урахуванням коефіцієнта 1,756 складає 161128 грн 73 коп. Орендна плата рівна 3 відсоткам від вартості земельної ділянки з урахуванням коефіцієнтів індексації (т.1, а.с.22).

11.04.2013 Великоцькою сільською радою прийнято рішення № 27/3 Про внесення змін до рішення сільської ради від 23 жовтня 2012 року № 23/11-14, № 23/11-15 , відповідно якого п.1 рішення № 23/11-14 викладено в наступній редакції Надати Фермерському господарству Сулімов в строкове платне користування (оренду) земельні ділянки на підставі сертифікатів загальною площею 37,4200 га, строком на 5 років зі січня 2013 року (до виготовлення Великоцькою сільською радою правовстановлюючих документів на право комунальної власності) , із земель сумісно-часткової власності, що розташовані на території колишньої Спілки селян Батьківщина і за даними земельно-кадастрової документації враховуються в Великоцькій сільській раді Міловського району Луганської області. Вартість земельних ділянок в цінах 1995 року 91758 грн 96 коп. з урахуванням коефіцієнта 1,756 складає 161128 грн 73 коп. Орендна плата рівна 3 відсоткам від вартості земельної ділянки з урахуванням коефіцієнтів індексації (т.1, а.с.23).

12.04.2013 між Великоцькою сільською радою (орендодавець) та Фермерським господарством Сулімов , (орендар) укладено договір оренди земельної частки (паю) (далі договір) (т.1, а.с.26-28).

Згідно умов вказаного договору орендар приймає в оренду земельні частки (паї) розміром 37,42 га ріллі (33,876 умовних кадастрових гектара), вартістю 161128 грн 73 коп. з урахуванням коефіцієнта 1,756, які розміщені в межах земельних ділянок, виділеної внатурі, кадастрові номери:

- 4422881100:09:002:0004 - 8,09 га пай № 43;

- 4422881100:09:002:0024 - 11,32 га пай № 62;

- 4422881100:09:002:0037 - 1,20 га пай № 108,1;

4422881100:09:002:0042 - 5,18 га пай № 108,2;

4422881100:09:002:0043 - 2,61 га пай№ 108,3;

4422881100:09:004:0006 - 4,96 га пай № 134,1;

4422881100:09:004:0007 - 4,06 га пай № 134,2.

В п.2.3 договору сторони погодили, що договір укладено сторонами терміном до виготовлення правовстановлюючих документів. Початок дії договору з 1 січня 2013, закінчення - до виготовлення правовстановлюючих документів.

Орендар зобов`язувався після закінчення терміну договору оренди повенрнути орендодавцю землі в стані, придатному для використання за цільовим призначенням (розіл 3 договору).

Договір зареєстрований в книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Великоцької сільської ради за № 1 від 15.04.2013.

15.04.2013 сторонами підписано акт прийому передачі та встановлення меж земельних часток (паїв) в натурі загальною площею 37,4200 га ріллі (т.1, а.с.29).

Згідно наданих пояснень органу прокуратури, а також даних позивача, розпорядженням голови Міловської районної державної адміністрації № 101 від 18.03.2014 було затверджено Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок (на місцевості) Великоцькій сільській раді для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (т.1, а.с.38-39).

За результатами проведених геодезичних робіт, земельні ділянки, що використовує за договором ФГ Сулімов змінилися (фактично загальна площа збільшилася на 1,099 га та склала 38,5190 га), а саме:

- земельна ділянка 4422881100:09:002:0024 (пай № 62) площею 11,32 га збільшено на 0,9265 га, кадастровий номер не змінено, площа склала 12,2465 га;

- земельні ділянки 4422881100:09:002:0037 (пай 108.1) площею 1,2 га та 4422881100:09:002:0042 (пай 108.2) площею 5,18 об`єднано та збільшено на 0,0730 га. Кадастровим номером створеної земельної ділянки визначено 4422881100:09:002:0042 (пай 108.1) площа склала 6,4530 га;

- земельна ділянка 4422881100:09:002:0043 (пай № 108.3) площею 2,61 га збільшено на 0,097 га. Кадастровий номер не змінено (але змінено номер паю на 108.2), площа склала 2,7070 га;

- земельна ділянка 4422881100:09:002:0006 (пай № 134.1) площею 4,96 га збільшено на 0,1018 га. Кадастровий номер не змінено, площа склала 5,0618 га;

- земельна ділянка 4422881100:09:002:0007 (пай № 134.2) площею 4,0600 га зменшено на 0,0966 га. Кадастровий номер не змінено, площа склала 3,9634 га;

- земельна ділянка 4422881100:09:002:0004 (пай № 43) площею 8,0900 га залишилась без змін.

В подальшому Великоцькою сільською радою прийняті рішення про прийняття у власність територіальної громади вказані земельні ділянки, а саме (т.1, а.с.31-39):

- рішення від 13.10.2015 № 53/3-14 - прийнято у комунальну власність територіальної громади Великоцької сільської ради земельну ділянку кадастровий номер 4422881100:09:002:0004 - 8,0900 га ріллі пай № 43;

- рішення від 13.10.2015 № 53/3-1 - прийнято у комунальну власність територіальної громади Великоцької сільської ради земельну ділянку кадастровий номер 4422881100:09:002:0024 - 12,2465 га ріллі пай № 62;

- рішення від 13.10.2015 № 53/3-5 - прийнято у комунальну власність територіальної громади Великоцької сільської ради земельну ділянку кадастровий номер 4422881100:09:002:0042 - 6,4503 га ріллі пай № 108,1;

- рішення від 13.10.2015 № 53/3-6 - прийнято у комунальну власність територіальної громади Великоцької сільської ради земельну ділянку кадастровий номер 4422881100:09:002:0043 -2,7070 га ріллі пай № 108,2;

- рішення від 13.10.2015 № 53/3-13- прийнято у комунальну власність територіальної громади Великоцької сільської ради земельну ділянку кадастровий номер 4422881100:09:004:0006 - 5,0618 га ріллі пай № 134,1;

- рішення від 13.10.2015 № 53/3-11- прийнято у комунальну власність територіальної громади Великоцької сільської ради земельну ділянку кадастровий номер 4422881100:09:004:0007 - 3,9634 га ріллі пай № 134,2.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, 16.11.2015 та 17.11.2015 Великоцька сільська рада Міловського району Луганської області зареєструвала право власності на вказані земельні ділянки, що підтверджується наявними у справі витягами з реєстру (т.1, а.с.40-51).

Отже, враховуючи положення п.2.3. договору оренди земельної частки (паю) від 12.04.2013, укладеного між сторонами, та здійснення позивачем державної реєстрації права власності на вказані земельні ділянки протягом 16.11.2015 - 17.11.2015, строк дії договору оренди земельної частки (паю) закінчився 17.11.2015.

Разом з цим, як зазначають позивач та відповідач, останній після завершення строку дії договору оренди земельної частки (паю) від 12.04.2013, продовжував користуватися вказаними земельними ділянками, не повернув їх позивачу за актами приймання-передачі.

В подальшому між Великоцькою сільською радою та Фермерським господарством «Сулімов» 02.03.2020 було укладено 6 договорів оренди землі, за якими були передані в оренду відповідачу вказані земельні ділянки.

Зокрема, за договором від 02.03.2020 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва пай № 134.1 кадастровий номер 4422881100:09:004:0006 яка розташована на території Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,0618 га, у тому числі ріллі 5,0618 га (п.2 договору).

Відповідно до п.3 укладеного договору, нормативна грошова оцінка земельної діляни на дату укладення договору становить 133177 грн 11 коп. Нормативно грошова оцінка може бути зменшена згідно технічної документації із землеустрою.

Договір зареєстровано 02.03.2020 у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді №109 (т.1, а.с.88-91).

За договором оренди землі від 02.03.2020 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва пай № 134.2 кадастровий номер 4422881100:09:004:0007, яка розташована на території Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,9634 га, у тому числі ріллі 3,9634 га (п.2 договору).

Відповідно до п.3 укладеного договору, нормативна грошова оцінка земельної діляни на дату укладення договору становить 106137 грн 72 коп. Нормативно грошова оцінка може бути зменшена згідно технічної документації із землеустрою.

Договір зареєстровано 02.03.2020 у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді №108 (т.1, а.с.94-97).

За договором оренди землі від 02.03.2020 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва пай № 43 кадастровий номер 4422881100:09:002:0004, яка розташована на території Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 8,0900 га, у тому числі ріллі 8,0900 га. (п.2 договору).

Відповідно до п.3 укладеного договору, нормативна грошова оцінка земельної діляни на дату укладення договору становить 218179 грн 37 коп. Нормативно грошова оцінка може бути зменшена згідно технічної документації із землеустрою.

Договір зареєстровано 02.03.2020 у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді №113 (т.1, а.с.100-103).

За договором оренди землі від 02.03.2020 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва пай № 62 кадастровий номер 4422881100:09:002:0024 яка розташована на території Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 12,2465 га, у тому числі ріллі 12,2465 га (п.2 договору).

Відповідно до п.3 укладеного договору, нормативна грошова оцінка земельної діляни на дату укладення договору становить 190756 грн 69 коп. Нормативно грошова оцінка може бути зменшена згідно технічної документації із землеустрою.

Договір зареєстровано 02.03.2020 у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді №112 (т.1, а.с.106-109).

За договором оренди землі від 02.03.2020 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва пай № 108.2 кадастровий номер 4422881100:09:002:0043, яка розташована на території Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,7070 га, у тому числі ріллі 2,7070 га (п.2 договору).

Відповідно до п.3 укладеного договору, нормативна грошова оцінка земельної діляни на дату укладення договору становить 54949 грн 35 коп. Нормативно грошова оцінка може бути зменшена згідно технічної документації із землеустрою.

Договір зареєстровано 02.03.2020 у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді №111 (т.1, а.с.112-115).

За договором оренди землі від 02.03.2020 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва пай № 108.1 кадастровий номер 4422881100:09:002:0042 яка розташована на території Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,4503 га, у тому числі ріллі 6,4503 га (п.2 договору).

Відповідно до п.3 укладеного договору, нормативна грошова оцінка земельної діляни на дату укладення договору становить 63272 грн 73 коп. Нормативно грошова оцінка може бути зменшена згідно технічної документації із землеустрою.

Договір зареєстровано 02.03.2020 у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді №110 (т.1, а.с.118-121).

Як вбачається зі змісту п.5 укладених договорів оренди землі, сторони погодили, що останні укладено на період до проведення земельних торгів, які орендодавець планує провести 2020, але не пізніше 31.12.2020.

Якщо до кінця 2020 року земельні торги не відбудуться орендар має переважне право поновити його на новий строк, терміном не меншим 7 років. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж 10 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Сторонами погоджено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.6 договорів).

Відповідно до п.п.10, 11 вказаних договорів, земельні ділянки передається в оренду для вирощування товарної сільськогосподарської продукції. Цільове призначення земельних ділянок - для ведення сільськогосподарського виробництва.

Ці договори набирають чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації в Великоцькій сільській раді Міловського району Луганської області (п. 33 договорів).

Звертаючись до суду із відповідним позовом орган прокуратури посилається на те, в порушення вимог ст.134 Земельного кодексу України (без проведення земельних торгів (аукціону) вказані земельні ділянки були надані в оренду відповідачу на підставі укладених між сторонами договорів оренди землі від 02.03.2020, які за твердженням органу прокуратури, підлягають визнанню недійсними на підставі ст.ст.203, 215 ЦК України.

Крім того, в порушення вимог ст.125 Земельного кодексу України, ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , відповідачем не було зареєстровано належним чином речові права оренди на вказані земельні ділянки у відповідності до укладених договорів. Вчинена позивачем реєстрація договорів оренди у книці записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді, не є належною реєстрацією речового права чи даного виду правочину, оскільки передбачена лише для договорів оренди земельних часток (паїв) на рівні сертифікатів щодо права власності на земельну частку (пай) в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2000 №119 Про затвердження Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) .

Як вбачається з матеріалів справи, вже після відкриття провадження у справі, на стадії підготовчого провадження, від позивача - Великоцькоцької сільської ради Міловського району Луганської області надійшли заяви за вих.№353 від 22.07.2020, за вих.№445 від 03.09.2020 про закриття провадження у справі №913/295/20, в яких позивач просить закрити провадження у справі на підставі п.2 ч.1 ст.231 ГПК України з огляду на відсутність предмету спору, зокрема повернення відповідачем вказаних земельних ділянок позивачу за актами приймання-передачі та укладення між сторонами угод про дострокове припинення договорів оренди (т.1, а.с.175-176, 232-233).

Натомість від органу прокуратури також були подані відповідні заяви за вих.№34-4073 вих-20 від 07.09.2020, за вих.№34-4131 вих-20 від 10.09.2020, в яких Старобільська місцева прокуратура Луганської області просила закрити на підставі п.2 ч.1 ст.231 ГПК України провадження у справі лише в частині вимоги щодо зобов`язання відповідача повернути відповідні земельні ділянки позивачу; також у разі вирішення вказаної заяви та закриття провадження у цій частині вимог - просила повернути сплачений судовий збір (т.2, а.с.1-2, 28-29).

Розглянувши подані учасниками заяви про закриття провадження у справі повністю та у відповідній частині, судом враховується наступне.

Зі змісту поданих Великоцькоцькою сільською радою заяв вбачається, що позивач просить саме про закриття провадження у праві повністю на підставі п.2 ч.1 ст.231 ГПК України у зв`язку із відсутністю предмету спору.

Наразі позивачем у відповідності до положень ч.5 ст.55, ст.191 ГПК України, заява про відмову від позову, поданого органом прокуратури, не подавалася.

Натомість, як вбачається із поданих органом прокуратури заяв за вих.№34-4073 вих-20 від 07.09.2020, за вих.№34-4131 вих-20 від 10.09.2020, а також пояснень прокурором в судовому засіданні, Старобільська місцева прокуратура Луганської області просить закрити на підставі п.2 ч.1 ст.231 ГПК України провадження у справі лише в частині вимоги щодо зобов`язання відповідача повернути відповідні земельні ділянки позивачу, та наполягає на розгляді інших позовних вимог в частині визнання недійсними оспорюваних договорів оренди, укладених між сторонами.

З долучених учасниками до заяв документів судом з`ясовано, що за актами прийому-передачі земельних часток (паїв), підписаними сторонами 21.07.2020 та 20.08.2020, Фермерське господарство «Сулімов» повернуло, а Великоцька сільська рада прийняла земельні ділянки комунальної форми власності №4422881100:09:002:0004 - 8,09 га, №4422881100:09:002:0024 - 12,2465 га, №4422881100:09:002:0042 - 6,4503 га., №4422881100:09:002:0043 - 2,7070 га, №4422881100:09:004:0006 - 5,0618 га., №4422881100:09:004:0007 - 3,9634 га (т.2, а.с.235-240).

Крім того, позивачем долучені копії укладених 20.08.2020 між Великоцькою сільською радою та Фермерським господарством Сулімов угод про розірвання договорів оренди землі (т.1, а.с.241-246).

Згідно предмету вказаних договорів вбачається, що сторони вирішили у зв`язку з тим, що 25.08.2020 відбуватимуться земельні торги на вказані земельні ділянки комунальної форми власності, кадастрові номери: 4422881100:09:004:0006 (пай № 134.1) площею 5,0618 га; 4422881100:09:002:0007 (пай № 134.2) площею 3,9634 га; 4422881100:09:002:0007 (пай № 108.2) площею 2,7070 га; 4422881100:09:002:0042 (пай 108.1) площею 6,4505 га; 4422881100:09:002:0024 (пай № 62) площею 12,2465 га; 4422881100:09:002:0004 (пай № 43) площею 8,0900 га; вважати договори оренди від 02.03.2020 №№109,108,113,112,111,110, припиненими з дати підписання даних угод 20.08.2020.

З моменту набуття чинності даних угод сторони не вважають себе пов`язаними будь якими правами та зобов`язаннями.

Зобов`язання, припинені даними угодами, виконання яких уже почалося, потребують переоформлення в договірному порядку.

Зобов`язання, які не були виконані сторонами під час дії договорів виконуються в повному обсязі (орендна плата).

Дані угоди вступають в силу з часу підписання їх сторонами (т.1, а.с.241-246).

Приписами п.2 ч.1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд закриває провадження у справі, якщо, зокрема відсутній предмет спору.

Тобто, господарський суд, керуючись пунктом 2 частини першої ст.231 Господарського процесуального кодексу України, закриває провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору, зокрема, у випадку припинення існування предмету спору, якщо між сторонами щодо нього не залишилось неврегульованих питань.

Вказані обставини, на які посилаються позивач та прокурор, свідчать про припинення існування предмету спору в частині позовних вимог щодо зобов`язання ФГ «Сулімов» повернути Великоцькій сільській раді орендовані земельні ділянки вже після відкриття провадження у справі, під час розгляду справи, а отже є підставою для закриття провадження у справі в цій частині на підставі п. 2 ч. 1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України.

Надаючи оцінку викладеним в заявах вимогам, а також наданим усно поясненням прокурором в судових засіданнях, судом враховується, що прокурор наразі наполягає на продовженні розгляду справи, зокрема за вимогами про визнання недійсними договорів оренди землі від 02.03.2020 №109, №108, №111, №110, №112, №113, укладених між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , який в подальшому сторони добровільно розірвали, уклавши відповідні угоди про розірвання договорів оренди землі від 20.08.2020.

Статтею 236 ЦК України визначено, що нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх у майбутньому припиняється.

Отже, законодавець встановлює, що наявність підстав для визнання правочину недійсним має визначатися судом на момент його вчинення.

Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.

Крім того, розірвання сторонами договорів, виконаних повністю або частково, не позбавляє сторони права на звернення до суду з позовом про визнання таких договорів недійсними. Так само не перешкоджає поданню відповідного позову закінчення строку (терміну) дії оспорюваного правочину до моменту подання позову.

Зазначене відповідає висновкам, викладеним Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 27.11.2018 у справі №905/1227/17, які враховуються наразі судом.

Враховуючи наведені обставини, суд дійшов висновку про необхідність задоволення заяв поданих органом прокуратури та часткового задоволення заяв, поданих Великоцькою сільською радою; закриття провадження у справі на підставі п. 2 ч. 1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України в частині вимоги щодо зобов`язання ФГ «Сулімов» повернути Великоцькій сільській раді земельні ділянки комунальної форми власності, кадастрові номери: №4422881100:09:002:0004 - 8,09 га, №4422881100:09:002:0024 - 12,2465 га 4422881100:09:002:0042 - 6,4503 га, №4422881100:09:002:0043 - 2,7070 га., №4422881100:09:004:0006 - 5,0618 га, №4422881100:09:004:0007 - 3,9634 га.

Подальшому розгляду підлягають позовні вимоги органу прокуратури про визнання недійсними договорів оренди землі, укладених відносно вказаних земельних ділянок, а саме:

- від 02.03.2020, укладеного між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрованого у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 109;

- від 02.03.2020, укладеного між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрованого у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 108;

- від 02.03.2020, укладеного між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрованого у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 113;

- від 02.03.2020, укладеного між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрованого у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 112;

- від 02.03.2020, укладеного між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрованого у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 111;

- від 02.03.2020, укладеного між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , зареєстрованого у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 110.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам сторін, суд виходить з наступного.

Стаття 203 Цивільного кодексу України визначає загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину.

Відповідно до вимог даної статті умовами чинності правочинів є дотримання низки вимог щодо їх змісту, дієздатності сторін, характеру волевиявлення, форми, ставлення до настання наслідків, спеціальних вимог тощо.

Зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (ч.1 ст.203 ЦК України).

Стаття 215 Цивільного кодексу України визначає, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 ст.203 цього Кодексу.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст.3 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Частиною 2 ст.16 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Частиною 1 ст.123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч.1 ст.124 ЗК України).

Частиною 2 ст.124 Земельного кодексу України передбачена обов`язковість проведення земельних торгів у разі передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності.

Отже, виходячи з вищезазначених приписів норм земельного законодавства, спірні земельні ділянки могли бути передані в оренду позивачем лише з дотриманням процедури визначеної чинним законодавством.

Відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них ( оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів (ч.1 ст.135 ЗК України).

Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; стартова ціна лота; строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги (ч.4 ст.135 Земельного кодексу України).

Виходячи з приписів ч.5 ст.135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів.

Недотримання цієї процедури є порушенням органом місцевого самоврядування господарської компетенції та вимог закону під час укладення договорів оренди землі.

Натомість зі змісту укладених 02.03.2020 договорів оренди землі №109, №108, №111, №110, №112, №113, вбачається, що земельні торги (аукціон) при наданні в оренду вказаних земельних ділянок відповідачу позивачем не проводився, що зокрема не заперечується і сторонами, а тому за вказаних обставин є підставою для визнання недійсними таких договорів у відповідності до вимог ч.1 ст.203, ст.215 ЦК України.

Крім того, суд звертає увагу на наступне.

Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Частиною 6 ст.6 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст. 126 ЗК України).

Частиною 2 ст.3 вказаного Закону передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Натомість матеріали справи свідчать про те, що речові права оренди за вказаними договорами оренди відповідачем на час розгляду спору у встановленому Законом порядку зареєстровано не було.

Натомість укладені між Великоцькою сільською радою та Фермерським господарством «Сулімов» договори оренди землі від 02.03.2020 №№109,108,113,112,111,110, були безпідставно зареєстровані 02.03.2020 у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді (згідно Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2000 №119), що не відповідає зазначеним вище вимогам Закону щодо необхідності реєстрації речового права оренди саме на земельні ділянки (які були наразі об`єктами у договорах, а не земельні частки (паї)) у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .

На відміну від земельної ділянки, земельна частка (пай) є умовною часткою земель, розмір якої визначений в умовних кадастрових гектарах, та не відноситься до об`єктів нерухомого майна, речові права щодо яких підлягають державній реєстрації у порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .

Однак зазначене не впливає на можливість визнання таких договорів недійсними в судовому порядку, з огляду на їх вчинення сторонами та виконання.

Укладення сторонами вказаних договорів, їх виконання, а також вчинення дій щодо

реєстрації цих договорів у книзі записів реєстрації договорів оренди змельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді згідно Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2000 №119, спростовує також доводи відповідача про те, що вказані договори є лише проектами.

Враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані правочини не відповідають вимогам законодавства щодо надання в користування земельних ділянок. При цьому, судом береться до уваги, що відповідачу не правомірно було надано в оренду земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва поза процедурою проведення земельних торгів, що є порушенням вимог ч.2 ст.124, ч.1 ст.134 Земельного кодексу України, ч.2 ст.16 Закону України Про оренду землі .

За таких обставин, суд дійшов висновку щодо обгрунтованості заявлених позовних вимог органом прокуратури щодо визнання недійсними договорів оренди землі від 02.03.2020, укладених між Великоцькою сільською радою та ФГ «Сулімов» , та зареєстрованими у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №№109,108,113,112,111,110, які підлягають визнанню недійсними на підставі ч.1 ст.203, ст.215 ЦК України.

З приводу розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Як вбачається зі змісту поданої прокурором заяви від 07.09.2020 №34-4073 вих-20 про закриття провадження у справі в частині позовних вимог, останній просив повернути Прокуратурі Луганської області судовий збір у сумі 12612 грн (у разі задоволення заяви про закриття провадження у справі в частині вимог), в подальшому в уточненому клопотанні про закриття провадження в частині від 10.09.2020 - у сумі 11 497 грн 33 коп.

Розглянувши заявлене клопотання, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст. 123 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Порядок сплати та повернення судового збору, ставки судового збору визначаються Законом України «Про судовий збір» .

Матеріали справи свідчать про те, що при зверненні із позовом до суду органом прокуратури був правильно сплачений судовий збір у загальній сумі 24 109 грн 09 коп. згідно платіжного доручення від 06.05.2020 №618 за шість вимог немайнового характеру щодо визнання недійсними договорів оренди землі у сумі 12 612 грн 00 коп. та вимогу майнового характеру щодо зобов`язання відповідача повернути земельні ділянки позивачу у сумі 11 497 грн 09 коп.

Отже, прокурором при визначенні суми судового збору, що підлягає поверненню, було допущено помилку у визначенні копійок (помилково зазначено 11 497 грн 33 коп., тоді як правильною сумою є 11 497 грн 09 коп.).

Відповідно до п.5 ч.1 ст.7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Оскільки провадження у справі було закрито в частині позовної вимоги про зобов`язання відповідача повернути земельні ділянки позивачу, а органом прокуратури подано відповідну заяву про повернення судового збору, сплачений судовий збір в розмірі 11 497 грн 09 коп. підлягає поверненню з Державного бюджету України.

У відповідності до положень ч.9 ст.129 Господарського процесуального кодексу України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Керуючись ч.9 ст.129 Господарського процесуального кодексу України суд дійшов висновку що судові витрати в сумі 12 612 грн за подання позову слід покласти на позивача та відповідача в сумі по 6 306 грн 00 коп. на кожного.

Керуючись ст.ст.123, 129, 231, 232, 233, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Закрити провадження в частині заявленої вимоги про зобов`язання Фермерське господарство «Сулімов» повернути Великоцькій сільській раді Міловського району Луганської області земельні ділянки комунальної форми власності, кадастрові номери: 4422881100:09:002:0004 площею 8,09 га, 4422881100:09:002:0024 площею 12,2465 га, 4422881100:09:002:0042 площею 6,4503 га, 4422881100:09:002:0043 площею 2,7070 га, 4422881100:09:004:0006 площею 5,0618 га, 4422881100:09:004:0007 3,9634 га.

2. Повернути з Державного бюджету України Прокуратурі Луганської області (м.Сєвєродонецьк Луганської області, вул.Богдана Ліщини, б.27, 93404, ідентифікаційний код 02909921) сплачений судовий збір у сумі 11 497 грн 09 коп. згідно платіжного доручення №618 від 06.05.2020, оригінал якого міститься в матеріалах справи №913/295/20.

3. Позов про визнання недійсними договорів оренди землі від 02.03.2020, укладених між Великоцькою сільською радою та Фермерським господарством «Сулімов» , задовольнити повністю.

4. Визнати недійним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою (ідентифікаційний код 04336375) та Фермерським господарством «Сулімов» (ідентифікаційний код 21770765), який зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 109.

5. Визнати недійним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою (ідентифікаційний код 04336375) та Фермерським господарством «Сулімов» (ідентифікаційний код 21770765), який зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 108.

6. Визнати недійним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою (ідентифікаційний код 04336375) та Фермерським господарством «Сулімов» (ідентифікаційний код 21770765), який зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 113.

7. Визнати недійним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою (ідентифікаційний код 04336375) та Фермерським господарством «Сулімов» (ідентифікаційний код 21770765), який зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за №112.

8. Визнати недійним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою (ідентифікаційний код 04336375) та Фермерським господарством «Сулімов» (ідентифікаційний код 21770765), який зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 111.

9. Визнати недійним договір оренди землі від 02.03.2020, укладений між Великоцькою сільською радою (ідентифікаційний код 04336375) та Фермерським господарством «Сулімов» (ідентифікаційний код 21770765), який зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Великоцькій сільській раді за № 110.

10. Стягнути з Великоцької сільської ради Міловського району Луганської області (вул.Міловська, буд.15, с.Великоцьк Міловського району Луганської області, 92505, ідентифікаційний код 04336375) на користь Прокуратури Луганської області (м.Сєвєродонецьк Луганської області, вул.Богдана Ліщини, б.27, 93400, ідентифікаційний код 02909921) витрати зі сплати судового збору в сумі 6 306 грн 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

11. Стягнути з Фермерського господарства «Сулімов» , вул.Новоселівка, буд.10, с.Мілове Міловського району Луганської області, 92500, ідентифікаційний код 21770765)

на користь Прокуратури Луганської області (м.Сєвєродонецьк Луганської області, вул.Богдана Ліщини, б.27, 93400, ідентифікаційний код 02909921) витрати зі сплати судового збору в сумі 6 306 грн 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду згідно положень ст.256 Господарського процесуального кодексу України протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення (з урахуванням положень п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Повний текст рішення підписано 19.10.2020.

Суддя О.В. Драгнєвіч

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено21.10.2020
Номер документу92285968
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/295/20

Рішення від 08.10.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 29.09.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 09.09.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 20.08.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 04.08.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 10.06.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 25.05.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні