Ухвала
від 19.10.2020 по справі 420/10393/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10393/20

УХВАЛА

19 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі у складі

головуючого судді Катаєвої Е.В.,

за участю секретаря судового засідання Денисенко В.О.,

представників позивача - Розенбойм Ю.О.,

третьої особи на стороні позивача - ОСОБА_1 ,

представників відповідача - Іщенко О.В., ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі звіт наданий 18.10.2020 року Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області про виконання рішення суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20 за адміністративним позовом РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ДОВІРЯЙ ДІЛАМ В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ ( 65039, м. Одеса, вул. Транспортна, 10, кв. 12 ) до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (67821, Одеська область, Одеський район, с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, 100; ЄДРПОУ 43778958), третя особа на стороні позовача - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) про скасування постанови від 06.10.2020 року, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа №420/10393/20 за позовом РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ДОВІРЯЙ ДІЛАМ В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ (далі РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ ) до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (далі Таїровська СТВК), третя особа на стороні позовача - ОСОБА_1 про скасування постанови від 06.10.2020 року, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.10.2020 року, яке набрало законної сили 13.10.2020 року, адміністративний позов РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ - задоволений частково. Визнано протиправною та скасувано постанову №70 від 06.10.2020 року Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Таїровської СТВК на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ та включеного до єдиного виборчого списку під першим номером .

Зобов`язано Таїровську СТВК прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати кандидатом у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ та включеного до єдиного виборчого списку під першим номером.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

До Одеського окружного адміністративного суду 15.10.2020 року о 14год 28хв. надійшла заява РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ , в якій заявник просив встановити судовий контроль за виконанням рішення суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20 та зобов`язати відповідача надати до Одеського окружного адміністративного суду протягом двох годин звіт про виконання рішення суду від 10.10.2020 року з посиланням на те, що відповідач ухиляється під час виборчого процесу від виконання законого рішення суду.

Ухвалою суду від 15.10.2020 року заяву РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20 задоволено, зобов`язано Таїровську СТВК подати у строк до 19год 00 хв. 15.10.2020 року звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20. Призначено судове засідання щодо прийняття звіту про виконання судового рішення по справі №420/10393/20.

Роз`яснено Таїровській СТВК , що відповідно до ч.2 ст.382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Роз`яснено Таїровській СТВК, що за результатами розгляду звіту суд може встановити факт одноразового грубого порушення Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області при виконанні рішення суду по справі №420/10393/20.

Ухвалою суду від 16.10.2020 року накладений на голову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області ОСОБА_3 штраф у розмірі 42020,00грн. Стягнуто з ОСОБА_3 21010,00 гривень на користь РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ДОВІРЯЙ ДІЛАМ В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ та 21010,00 гривень в дохід Державного бюджету України.

Таїровській селищній територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області встановлений новий строк для подання звіту про виконання рішення суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20 - до 18.00год 17.10.2020 року.

Повідомлено Таїровській СТВК що відповідно до ч.7 ст.382 КАС України сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання. Призначено судове засідання на 12.00год 18.10.2020 року.

18.10.2020 року о 08.00год до суду надійшов звіт про виконання рішення суду, в якому представник Таїровської СТВК Іщенко О.В. виклав аналогічну позиції, викладену у звіті від 16.10.2020 року та зазначив, що був підготовлений проект постанови та призначено засідання СТВК, на якому рішення не прийнято, оскільки за проголосувало - 2 (ОСОБА_3, Сабініна Л.В. ), проти 0 , утримались -11: секретар Рудик А.О. , члени виборчої комісії: Терзі Г.В. , Кара Г.І. , Середа В.В. , Гур`янова І.В. , Циганкова О.Р. , Кройтор А.В. , Коваль Д.В. , Вдовиченко Н.Є. , Байло С.Г. , Гнатюк В.О . Надана копія протоколу засідання комісії.

Представник СТВК знов звертав увагу на те, що жодного правового механізму спонукання членів СТВК голосувати за питання порядку денного засідання комісії тим чи іншим чином, не існує. Відповідно до ст. 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер, жодні правові підстави для накладання на керівника СТВК - голову виборчої комісії ОСОБА_16 штрафу за невиконання рішення суду на підставі ч. 7 ст. 382 КАС України у суду відсутні.

На думку представника голова ТСТВК, як керівник виборчої комісії, яка є колегіальним органом, несе відповідальність лише за організаційне забезпечення розгляду виборчою комісією питань, що віднесені до її компетенції. Сама голова СТВК ОСОБА_16 особисто проголосувала за прийняття постанови про реєстрацію кандидата в депутати Таїровської селищної ради громадянина України ОСОБА_1 , висунутого РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ДОВІРЯЙ ДІЛАМ в Одеській області .

У судовому засіданні 18.10.2020 року представник Таїровської СТВК Іщенко О.В. зазначив, що перед повторним розглядом СТВК питання виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20, яке набрало законної сили, ним як юрисконсультом СТВК роз`яснено членам СТВК наслідки не виконання рішення суду, у тому числі щодо кримінальної відповідальності. Між тим, за результатами голосування рішення прийнято не було. Представник СТВК також вважає, що відсутні підстави для накладення штрафу на ОСОБА_3 , так як вона голосувала за проект рішення щодо виконання рішення суду про реєстрацію кандидатом у депутати ОСОБА_1 .

Аналогичні пояснення надала у судовому засіданні 18.10.2020 року голова Таїровської СТВК ОСОБА_3 .

В судовому засіданні 18.10.2020 року представник РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ зазначив, що рішення суду від 10.10.2020 року не виконано, тому наданий звіт не можливо прийняти як доказ належного виконання.

Ухвалою суду від 18.10.2020 року, занесеною до журнала судового засідання, судом оголошена перерва до 14.00 год 19.10.2020 року представникам відповідача судом у черговий раз запропоновано здійснити дії та виконати рішення суду, з роз`ясненням наслідків його невиконання.

У судовому засіданні 19.10.2020 року представник РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ надав до суду копію постанови Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 18.10.2020 року та зазначив, що ні Таїровська СТВК, ні Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області, не зважаючи направлення на адресу останньої скарги РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ та окремої ухвали суду, не приймають дієвих заходів щодо виконання рішення суду.

Голова Таїровської СТВК ОСОБА_3 в судовому засіданні 19.10.2020 року пояснила, що вона окремої думки по прийнятому рішенню СТВК не писала, зауважень на висловлювала. 18.10.2020 року у телефоному режимі спілкувалась з представниками Одеської районої територіальної виборчої комісії Одеської області та просила в силу обставин, які склались, зареєструвати кандидатом в депутати ОСОБА_1 . Проте будь - яких постанов від Одеською районню територіальною виборчою комісією Одеської області отримано не було. Також її не запросили на засідання, яке відбулось увечорі 18.10.2020 року ОРТВ Одеської області.

Заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи в частині надання Таїровської СТВК до суду 18.10.2020 року звіту про виконання рішення суду по справі №420/10393/20 судом встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.10.2020 року адміністративний позов РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ - задоволений частково. Визнано протиправною та скасовано постанову №70 від 06.10.2020 року Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Таїровської СТВК на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ та включеного до єдиного виборчого списку під першим номером . Зобов`язано Таїровську СТВК прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати кандидатом у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ та включеного до єдиного виборчого списку під першим номером.

Рішення прийнято за участю представника СТВК Іщенко О.В.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.10.2020 року рішення суду від 10.10.2020 року залишено без змін.

Згідно протоколу судового засідання в суді апеляційної інстанції приймав участь представник СТВК Іщенко О.В.

Таким чином, Таїровській СТВК 13.10.2020 року було достеменно відомо про прийняте судом рішення.

Проте з 13.10.2020 року рішення суду не виконано.

15.10.2020 року РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ подало до суду заяву про встановлення судового контролю.

Враховуючи, що справа віднесена КАС України до категорії термінових, пов`язана з виборчим процесом, ухвалою суду від 15.10.2020 року встановлений судовий контроль за виконанням рішення суду та зобов`язано СТВК подати звіт про виконання рішення суду з роз`ясненням наслідків його невиконання.

Проте відповідач Таїровська СТВК не виконало рішення суду, а саме не прийнято рішення про реєстрацію кандидатом у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого РО ПП ДОВІРЯЙ ДІЛАМ та включеного до єдиного виборчого списку під першим номером.

У судовому засіданні 16.10.2020 року було встановлено факт одноразового грубого порушення Таїроською СТВК виборчого процесу.

Ухвалою суду від 16.10.2020 року накладений на голову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області ОСОБА_3 штраф у розмірі 42020,00грн. Стягнуто з ОСОБА_3 21010,00 гривень на користь РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ДОВІРЯЙ ДІЛАМ В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ та 21010,00 гривень в дохід Державного бюджету України.

Встановлений Таїровській селищній територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області новий строк для подання звіту про виконання рішення суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20 - до 18.00год 17.10.2020 року.

Повідомлено Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області що відповідно до ч.7 ст.382 КАС України сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання. Призначено судове засідання на 12.00год 18.10.2020 року.

Представником СТВК 18.10.2020 року о 08.00год поданий звіт про виконання рішення суду, згідно з яким рішення суду не виконано.

Згідно з частиною 7 ст.382 КАС України сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання.

Суд дійшов висновку, що Таїровська СТВК повторне не виконала рішення суду від 10.10.2020 року, у зв`язку з чим наявні підстави для встановлення нового строку для подання звіту про виконання рішення суду, виходячи з наступного.

Статтею 129-1 Конституції України визначено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно зі ст.370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Частиною 4 ст.38 ВКУ встановлені обов`язки члена виборчої комісії, якій зобов`язаний, зокрема, додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів.

Відповідно до ч.1 ст.38 ВКУ член виборчої комісії складає присягу, текст якої наведений у вказаній нормі ВКУ, згідно з якою член виборчої комісії присягає додержуватися Конституції та законів України, чесно і сумлінно виконувати свої обов`язки, виходячи з принципів верховенства права, законності, об`єктивності та неупередженості, забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України.

Статтею 64 ВКУ встановлено право суб`єкта виборчого процесу оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому КАС України.

Відповідно до ч.6 ст.64 ВКУ у разі скасування судом рішення виборчої комісії, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Суд вважає, що не виконуючи рішення суду від 10.10.2020 року, яким визнано протиправною та скасувано постанову №70 від 06.10.2020 року про відмову в реєстрації кандидата у депутати Таїровської СТВК ОСОБА_1 , та зобов`язано Таїровську СТВК прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати його кандидатом у депутати Таїровської СТВК, Таїровська СТВК порушує як ст.129-1 Конституції України так і вимоги ч.6 ст.64 ВКУ, оскільки не приймаючи рішення про реєстрацію кандидата в депутати на підставі рішення суду, Таїровська СТВК фактично здійснює дії по виконанню скасованої судом постанови №70 від 06.10.2020 року, якою відмовлено в реєстрації кандидата у депутати Таїровської СТВК ОСОБА_1 .

Підготовлений проект рішення про реєстрацію кандидата у депутати ОСОБА_1 також свідчить про відсутність розуміння обов`язковості виконання рішення суду, оскільки СТВК виносить постанову не на виконання рішення суду, а як зазначено в ній - розглянувши рішення суду першої та апеляційної інстанції та на підставі документів поданих на реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом у депутати, з урахуванням висновків суду. СТВК в силу вимог ст.129-1 Конституції України не може розглядати рішення суду, тім більш документи, подані на реєстрацію, оскільки вказані факти розглядались судом. Таїровська СТВК повинна безумовно виконати рішення суду.

Таким чином, СТВК порушила Конституцію України, ВКУ, право ОСОБА_1 бути обраним.

У рішенні від 19 жовтня 2004 року Європейського суду з прав людини по справі "Мельниченко проти України" (заява N 17707/02) зазначено, право стати кандидатом на виборах, що гарантується статтею 3 Протоколу №1 і є таким суттєвим правом в концепції реального демократичного устрою, яке було б ілюзорним, якщо комусь може бути відмовлено у цьому праві в будь-який момент. Таким чином, якщо держава має широкі межі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним, вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням.

Статтею 8 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Верховенство права, один з основоположних принципів демократичного суспільства, притаманне всім статтям Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Суду як джерело права.

Згідно з преамбулою вказаного Закону він регулює відносини, що виникають у зв`язку з обов`язком держави виконати рішення Європейського суду з прав людини у справах проти України; з необхідністю усунення причин порушення Україною Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і протоколів до неї; з впровадженням в українське судочинство та адміністративну практику європейських стандартів прав людини; зі створенням передумов для зменшення числа заяв до Європейського суду з прав людини проти України.

Щодо обов`язковості виконання судових рішень у рішенні ЄС у справі Горнсбі проти Греції (від 19.03.1997 року, заява №18357/91,п.40) визначено, що право на звернення до суду було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду однієї зі сторін. Важно уявити ситуацію, щоб п.1 ст.6 Конвенції докладно описував процедурні Гарантії , які надаються сторонам цивільного судового процесу - у провадженні, що є справедливим, відкритим і оперативним, - і не передбачав би при цьому гарантій виконання судових рішень; тлумачення ст.6 як такої, що стосується виключно права на звернення до суду ї проведення судового розгляду, могло б призвести до ситуації несумісних із принципом верховенства права.

З урахуванням встановлених обставин суд дійшов висновку що відсутні підстави для прийняття наданого до суду звіту про виконання рішення суду, оскільки воно не виконано. Заява представника СТВК, що при встановлених обставнах есть підстави для прийняття звіту є неспроможною.

Таїровська СТВК в розумінні КАС України є суб`єктом владних повноважень.

Статтею 382 КАС України встановлено, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

При цьому законодавець не робить застережень щодо керівника суб`єкта владних повноважень з точки зору прийняття рішень одноособо керівником або колегіальним органом. У зв`язку з чим, суд не приймає до уваги посилання представника СТВК на відсутність підстав для накладення штрафу на голову СТВК ОСОБА_3 Крім того, суд враховує, що в протоколі засідання комісії від 17.10.2020 року, наданому до суду, відсутні відомосі щодо застережень про наявність у голови комісії окремої думки, яка буде надана до протоколу відповідно до ч.13 ст.36 ВКУ.

Згідно з ч.7 ст.382 КАС України сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання. Повторне невиконання цього обов`язку тягне за собою застосування наслідків, установлених частинами першою і другою цієї статті, але розмір нового штрафу при цьому збільшується на суму штрафу, який було або мало бути сплачено за попередньою ухвалою.

За наслідками розгляду звіту суд вважає необхідним встановити новий строк для його надання.

Що стосується накладення штрафу на голову СТВК ОСОБА_3, відповідального за виконання рішення, суд з урахуванням того, що 18.10.2020 року до суду надійшла апеляційна скарга на ухвалу суду щодо накладення штрафу на голову СТВК ОСОБА_3 у розмірі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто накладення штрафу на голову СТВК ОСОБА_3 у більшому розмірі залежить від набрання законної сили ухвали суду від 16.10.2020 року, у даному судовому засіданні вказане питання не вирішує.

Відповідно до приписів ч.7 ст.382 КАС України суд вважає за необхідне встановити новий строк для подання звіту про виконання рішення суду - до 15.00 год. 20.10.2020 року та призначити судове засідання на 20.10.2020 року на 15.00год.

З урахуванням викладеного, керуючись ст.248, 278, 382 КАС України, суд,-

У Х В А Л И В:

Встановити Таїровській селищній територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області (67821, Одеська область, Одеський район, с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, 100; ЄДРПОУ 43778958) новий строк для подання звіту про виконання рішення суду від 10.10.2020 року по справі №420/10393/20 - до 15.00год 20.10.2020 року.

Призначити судове засідання на 15.00год. 20.10.2020 року.

Ухвала суду не оскаржується.

Суддя Е.В. Катаєва

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2020
Оприлюднено21.10.2020
Номер документу92294600
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10393/20

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Окрема ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Постанова від 20.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Постанова від 20.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Окрема ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Окрема ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні