Рішення
від 19.10.2020 по справі 420/1088/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/1088/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд застосувати до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67154, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Першотравневе, вул.Шевченка,11, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в Акті перевірки №97 від 27.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в Акті перевірки № 97 від 27.12.2019 за номерами: 1-7, 9-18.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що подальша експлуатація приміщень Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкта, безпеки дітей, та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. За такого становища діти та обслуговуючий персонал Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через не виконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки, та цивільного захисту. За такого стану цілковитого не дотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту у Загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі наслідки шкоди здоров`ю або життю людей.

Відповідачем - Загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області відзиву на позов не надано.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06.08.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі №420/1088/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою суду від 02.04.2020р. провадження у справі №420/1088/20 зупинено відповідно до п.1 ч.2 ст.236 КАС України.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.08.2020р. провадження у справі поновлено відповідно до приписів ч.1 ст.237 КАС України.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.08.2020р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/1088/20 на тридцять днів.

Ухвалою суду від 18.09.2020р., з урахуванням положень п.2 ч.3 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження по даній адміністративній справі.

Від повноважного представника позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до суду надійшло клопотання (від 29.09.2020р. вхід.№39681/20) про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Представник відповідача - Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області у судове засідання не прибув, про розгляд справи повідомлений належним чином.

Таким чином, враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 27 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок) на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 100 від 27.12.2019 провідним інспектором Великомихайлівського PC ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Гнатковичем А.В., здійснено позапланову перевірку Першотравневої ЗОШ І-ІІІ ступенів, яка розташована за адресою: 67154, Одеська область, Великомихайлівський район, с. Першотравневе, вул. Шевченка, 11, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 27.12.2019р. складено Акт №97 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-7, 9-18 висновку котрого наголошено, що: не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі не оброблено засобами вогнезахисту; ЗОШ не обладнано системою оповіщення про пожежу; приміщення не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією; працюючий персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання; заклад не забезпечено зовнішнім водопостачанням згідно вимог ДБН В.2.5-74:2013; відсутні вказівні знаки місць розташування первинних засобів пожежогасіння згідно ДСТУ ISO 6309:2007 та ГОСТ 12.4.026-76; будівлю не обладнано пристроями блискавкозахисту; не проведено обов`язкове особисте страхування всіх членів добровільної пожежної охорони; здійснюється підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи; відкриті з`єднувальні коробки електропроводки не закрито кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу; здійснюється улаштування та експлуатація тимчасової електромережі; експлуатується електромережа із з`єднанням проводів за допомогою скрутки; електронагрівальний прилад (електробойлер) використовується із порушенням встановлених виробником правил експлуатації; використовуються пошкоджені розетки; здійснюється експлуатація проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; на шляху евакуації встановлений дерев`яний виступ, який перешкоджає вільній евакуації.

Виявлення вищеокреслених порушень на території, будівлях, та приміщеннях Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, слугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області щодо застосування до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67154, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Першотравневе, вул.Шевченка,11, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в Акті перевірки №97 від 27.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в Акті перевірки № 97 від 27.12.2019 за номерами: 1-7, 9-18, є обґрунтованими, правомірними, та такими, що підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Так, як встановлено судом, та зазначено вище, 27 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок) на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 100 від 27.12.2019 провідним інспектором Великомихайлівського PC ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Гнатковичем А.В., здійснено позапланову перевірку Першотравневої ЗОШ І-ІІІ ступенів, яка розташована за адресою: 67154, Одеська область, Великомихайлівський район, с. Першотравневе, вул. Шевченка, 11, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 27.12.2019р. складено Акт №97 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-7, 9-18 висновку котрого наголошено, що: не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі не оброблено засобами вогнезахисту; ЗОШ не обладнано системою оповіщення про пожежу; приміщення не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією; працюючий персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання; заклад не забезпечено зовнішнім водопостачанням згідно вимог ДБН В.2.5-74:2013; відсутні вказівні знаки місць розташування первинних засобів пожежогасіння згідно ДСТУ ISO 6309:2007 та ГОСТ 12.4.026-76; будівлю не обладнано пристроями блискавкозахисту; не проведено обов`язкове особисте страхування всіх членів добровільної пожежної охорони; здійснюється підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи; відкриті з`єднувальні коробки електропроводки не закрито кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу; здійснюється улаштування та експлуатація тимчасової електромережі; експлуатується електромережа із з`єднанням проводів за допомогою скрутки; електронагрівальний прилад (електробойлер) використовується із порушенням встановлених виробником правил експлуатації; використовуються пошкоджені розетки; здійснюється експлуатація проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; на шляху евакуації встановлений дерев`яний виступ, який перешкоджає вільній евакуації.

Означений Акт №97 від 27.12.2019 р. проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки підписано директором Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, без зауважень.

Як зазначено позивачем - Головним управлінням ДСНС України в Одеській області в адміністративному позові, виявлені фахівцем контролюючого органу під час проведення позапланової перевірки території, будівель та приміщень Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Судом з`ясовано, що за виявлені порушення відносно винної посадової особи - директора Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП серії ОД №011586 від 27.12.2019 року.

27.12.2019р. уповноваженою особою відповідача винесено Постанову серії ОД №011586 про накладення адміністративного стягнення, якою ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 102грн.

Будь-яких доказів на підтвердження оскарження вказаної Постанови серії ОД №011586 від 27.12.2019р. про накладення адміністративного стягнення, та її скасування, відповідачем суду не надано.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що під час проведення позапланової перевірки території, будівель та приміщень Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, виявлено порушення, котрі впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Між тим, жодних доказів на підтвердження усунення на території, будівлях та приміщеннях Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, виявлених під час проведення позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачем суду не надано.

Судом з`ясовано, що у період з 21.09.2020р. по 25.09.2020р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, провідним інспектором Великомихайлівського РС Головного управління ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Гащенко Р.А. проведено позапланову перевірку приміщень Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області.

За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу складено Акт №48 від 25.09.2020р. за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у висновках якого наголошено, що; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі не оброблено засобами вогнезахисту; приміщення не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією; не проведено заміри опору ізоляції та перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; ЗОШ не обладнано системою оповіщення про пожежу; працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання; не проведено перезарядку вогнегасників термін дії яких вийшов; відсутні вказівні знаки місць розташування первинних засобів; пожежогасіння згідно ДСТУ ISO 6309:2007 та ГОСТ 12.4.026-76; знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2 - 2,5 м від рівня підлоги; вогнегасники не встановлено на видних та легкодоступних місцях шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1.5 м. від підлоги до нижнього торця вогнегасника; не оновлено журнал обліку вогнегасників; електрощити у приміщеннях не обладнано схемою підключення споживачів з пояснюючими написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту; не проведено ідентифікацію на визначення рівня потенційної небезпеки з урахуванням усіх чинників небезпеки; двері горищ не зачинено на замок із вказаним місця зберігання ключів; провести перевірку і огляд пристроїв блискавкозахисту; заклад не забезпечено зовнішнім водопостачанням згідно вимог ДБН ,В.-2.5-74:2013; особи, що працюють в котельні не пройшли навчання (пожежно - технічний мінімум); відповідальна особа за протипожежний стан не пройшла спеціальне навчання (пожежно - технічний мінімум).

Отже, враховуючи викладене, судом встановлено, що виявлені контролюючим органом в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), порушення, котрі зафіксовано в Акті за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №97 від 27.12.2019 відповідачем - Загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, усунуто частково.

Водночас, решта не усунутих відповідачем порушень, виявлених фахівцем ГУ ДСНС України в Одеській області, під час проведення позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, на наявність котрих наголошено у висновках Акта перевірки №48 від 25.09.2020р., створюють загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки їх не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі.

Водночас, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки дошкільного навчального закладу, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

За даного становища відвідувачі, співробітники, та діти Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, спрямованим на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

При цьому, суд вважає за доцільне наголосити, що у разі усунення, виявлених контролюючим органом під час проведення позапланової перевірки з питань додержання на території, будівлях та приміщеннях Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливості звернутись до суду з відповідною заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що за наслідками проведення позапланової перевірки фахівцем контролюючого органу складено Акт №48 від 25.09.2020р, у висновку якого встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що свідчить про не усунення у повному обсязі окреслених у Акті Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №97 від 27.12.2019. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, порушень, суд дійшов висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для часткового задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області шляхом застосування до

Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67154, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Першотравневе, вул.Шевченка,11, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в Акті перевірки від 25.09.2020р. №48, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених у вказаному Акті.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області підлягають задоволенню частково, з вище окреслених підстав.

Керуючись ст.ст.72-76, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська,6, код ЄДРПОУ 38643633) до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області (67154, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Першотравневе, вул.Шевченка,11, код ЄДРПОУ 26363817) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити частково.

2. Застосувати до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67154, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Першотравневе, вул.Шевченка,11, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Першотравневе Великомихайлівського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в Акті перевірки від 25.09.2020р. №48, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в Акті перевірки від 25.09.2020р. №48.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2020
Оприлюднено21.10.2020
Номер документу92294648
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/1088/20

Рішення від 19.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 18.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 28.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 28.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 03.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 02.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні