Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
20 жовтня 2020 року № 520/11307/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зоркіної Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , іпн. НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2, м. Харків, 61022, ЄДРПОУ 14099344) , третя особа: Управління державної казначейської служби України у Київському районі м. Харкова Харківської області (вул. Артема, буд. 44, корп. А,м. Харків,61024, ЄДРПОУ 37999675) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
установив:
Позивач звернулася до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області щодо не сформування та не надіслання до Управління державної казначейської служби України у Київському районі м. Харкова Харківської області подання про повернення збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у розмірі 30800.00 грн., сплаченого згідно з квитанцією № 0002590 від 15.11.2018 року; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області сформувати та подати до Управління державної казначейської служби України у Київському районі м. Харкова Харківської області подання про повернення збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі - продажу нерухомого майна у розмірі 30800.00 грн, сплаченого згідно з квитанцією № 0002590 від 15.11.2018 року; стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області сплачений судовий збір.
В обґрунтування вказаних вимог позивачка зазначила, що на її заяву від 14.07.2020 року про отримання подання на повернення помилково сплаченого збору, відповідач листом № 5587-8354/С-05/8-2000/20 від 17.07.2020 року повідомив, що Пенсійний фонд України не володіє інформацією щодо прав власності громадян на нерухоме майно. Документів, доданих до заяви позивача не достатньо для доказів придбання майна вперше. Крім того запропоновано надати інформацію про невикористання житлових чеків.
Ухвалою суду від 04.09.2020 року прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 КАС України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Відповідач у відзиві просив залишити позов без задоволення з тих підстав, що в Україні відсутній механізм перевірки інформації про те, чи вперше особа придбала нерухомість. Таким чином, спір пор право на повернення коштів особі, яка придбала нерухомість, вирішується в судовому порядку при наявності відповідних доказів, оскільки управління не має змоги самостійно встановити чи дійсно позивач придбала нерухомість вперше.
Дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд установив, що між позивачкою та ОСОБА_2 укладено договір купівлі-продажу квартири АДРЕСА_1 , житловою площею 30,80 м 2 ; загальною площею 75,8 м 2 . Вказаний договір посвідчений приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Лавінда Н.О. (а.с. 7 з обох сторін).
Позивачкою сплачено збір на обов`язкове державне пенсійне страхування у розмірі 1 % вартості нерухомого майна, що становить 30800.00 грн, що підтверджується копією квитанції № 0002590 від 15 листопада 2018 року (а.с. 18).
10.07.2020 року позивачка звернулася до відповідача із заявою щодо складання подання на повернення сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у розмірі 30800.00 грн, обґрунтовуючи тим, що придбала житло вперше.
Листом від 17.07.2020 року № 5587-8354/С-05/8-2000/20 відповідач повідомив позивачці, що Пенсійний фонд України контролює справляння збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, на нього покладено обов`язок щодо формування подання про повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, яке надається платнику збору для подальшого звернення до відповідних управлінь Державної казначейської служби України. Проте, за інформацією, наведеною у зверненні та доданих копій документі, неможливо остаточно зробити висновок про те, що житло придбано заявницею вперше. Таким чином, підстави для складення подання на повернення збору з операцій купівлі-продажу нерухомого майна відсутні.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 1 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.
Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший об`єкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно з Податковим кодексом України.
Пунктом 8 статті 2 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що об`єктом оподаткування для платників збору, визначених пунктом 9 статті 1 цього Закону є вартість нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна.
Згідно з пунктом 15 1 Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 1998 року №1740 (далі по тексту - Порядок) збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачується підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та фізичними особами, які придбавають нерухоме майно, у розмірі 1 відсотка від вартості нерухомого майна, зазначеної в договорі купівлі-продажу такого майна, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.
Пунктом 15 3 Порядку передбачено, що нотаріальне посвідчення або реєстрація на біржі договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.
Таким чином, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування в обов`язковому порядку сплачується фізичними особами - покупцями нерухомого майна; проте, особи, які придбали житло вперше, звільняються від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.
З наданого до матеріалів справи витягу з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, сформованого 10.07.2020 р. наявна інформація про об`єкти нерухомого майна, що належить позивачу на момент формування витягу на праві власності за параметрами запиту: пошук в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно "права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження"; тип особи "фізична особа"; РНОКПП: 2190900868; пошук за "частковим співпадінням", зокрема, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, судом встановлено реєстрацію:
1). садового будинку літ. А (земельна ділянка місця розташування - кадастровий номер : 8000000000:96:026:0027), зареєстрований у реєстрі 18.05.2020 року на підставі довідки, серія та номер: 63-в, виданий 07.05.2020 року садово-дачним товариством Стадне ; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу). Індексний номер: 52367018 від 25.05.2020 року, приватний нотаріус Тригуб Євгенія Олегівна, Київський міський нотаріальний округ; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2086486380000;
2). земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:96:026:0027) зареєстрована у реєстрі 23.10.2019 року приватним нотаріусом Кучерук Н.В., Київського міського нотаріального округу на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 1062, виданий 23.10.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 802253780000;
3). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0422) зареєстрована у реєстрі 14.03.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 286, виданий 14.03.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 835591332218;
4). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0426) зареєстрована у реєстрі 14.03.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 281, виданий 14.03.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 835575932218;
5). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0430) зареєстрована у реєстрі 14.03.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 276, виданий 14.03.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 835436332218;
6). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0429) зареєстрована у реєстрі 14.03.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 296, виданий 14.03.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 835422132218;
7). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0427) зареєстрована у реєстрі 09.04.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 422, виданий 09.04.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 835251632224;
8). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0428) зареєстрована у реєстрі 09.07.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 1026, виданий 09.07.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 835243232224;
9). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0410) зареєстрована у реєстрі 17.04.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 483, виданий 17.04.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 834962932218;
10). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0423) зареєстрована у реєстрі 14.03.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 306, виданий 14.03.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 834669932218;
11). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0431) зареєстрована у реєстрі 14.03.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 301, виданий 14.03.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 834515832218;
12). земельна ділянка (кадастровий номер 3221884400:08:269:0432) зареєстрована у реєстрі 14.03.2019 року приватним нотаріусом Голуб Л.А., Вишгородського районного нотаріального округу Київської області на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: № 291, виданий 14.03.2019 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 834461332218;
13). Нежитлові приміщення № XXIIг площею 16,4 м 2 ; 1/3 частина приміщення XXIIж площею 4,1 м 2 , в підвалі 2-го рівня в житловому будинку літ. А-25 за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстрована у реєстрі 19.12.2018 року приватним нотаріусом Хаславська К.В., Харківського міського нотаріального округу на підставі договору дарування, серія та номер: № 4866, виданий 19.12.2018 року; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 748983863101;
14). однокімнатна квартира, загальною площею 75,8 м 2 , житлова площа30,8 м 2 за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстрована у реєстрі 15.11.2018 року приватним нотаріусом Лавінда Н.О., Харківського міського нотаріального округу на підставі договору купівлі-продажу квартири, серія та номер: № 4479, виданий 15.11.2018 року; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 44063010 від 15.11.2018/ року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 331177863101.
Отже з досліджених судом матеріалів встановлено, що позивачка придбала житло вперше саме за договором купівлі-продажу від 15.11.2018 р., при укладенні якого сплатила збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 1 відсотка від його вартості у сумі 30800.00 грн.
Будь-яких належних та допустимих доказів, які б спростовували твердження позивачки про придбавання нею зазначеного житла вперше та свідчили б про відсутність у неї права на звільнення від сплати збору, відповідачем не надано.
Крім того, доцільно зауважити, що на час виникнення спірних правовідносин та на час вирішення цієї справи судом, в Україні відсутній механізм перевірки інформації щодо повторності придбання об`єктів нерухомості.
Вказане питання було предметом звернення Пенсійного фонду України до Конституційного Суду України з проханням дати тлумачення терміну "придбавають житло вперше", що міститься у пункті 9 частини першої статті 1 Закону України "Про збір на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", визначивши коло осіб, яких необхідно вважати такими, що придбавають житло вперше.
Ухвалою Конституційного Суду України від 23.03.2000 № 29-у/2000 відмовлено у відкритті конституційного провадження у справі через відсутність у Пенсійного фонду України права на конституційне подання та непідвідомчість Конституційному Суду України питання, порушеного у поданні.
За відсутності відповідного правового механізму перевірки інформації про факт придбання нерухомості вперше саме держава в особі Пенсійного фонду України як уповноваженого суб`єкта владних повноважень зобов`язана доводити той факт, що у кожному конкретному випадку особа, що зобов`язана сплачувати збір на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, придбала житло не вперше.
Держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. В протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності належного правового регулювання покладаються саме на державу.
Відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав на нерухоме майно та позбавлення можливості Пенсійного фонду України та його територіальних відділень можливості встановити придбання квартир конкретною особою вперше, не може ставитись в провину особі, оскільки не визначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може призводити до порушення прав громадян, які наділені такими правами.
Частиною другою статті 45 Бюджетного кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.
Відповідно до пункту 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 03.09.2013 № 787, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Подання подається платником разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
У разі повернення судового збору (крім помилково зарахованого) до органу Казначейства подається копія судового рішення, засвідчена належним чином.
Згідно з пунктом 7.2 Порядку ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та інших платежів, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 27.09.2010 № 21-2, яким установлено механізм здійснення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, суми помилково сплачених платежів зараховуються в рахунок майбутніх платежів або повертаються платникам на підставі заяви.
Отже, законодавством визначено порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджетів, який передбачає наявність подання відповідного органу, що контролює справляння надходжень бюджету, з метою внесення його платником до органу Державної казначейської служби України.
З урахуванням встановлених фактів, суд приходить до висновку, що належним та достатнім способом захисту позивача у спірних відносинах є визнання протиправною відмови позивача щодо формування подання про повернення збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у розмірі 30 800,00 грн. сплаченого згідно з квитанцією № 0002590 від 15.11.2018 року та зобов`язання відповідача сформувати відповідне подання.
Оцінюючи докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу в порядку ст.139 КАС України
Керуючись ст. 14, 243-246, 293, 295, 296 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області щодо не сформування подання про повернення збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у розмірі 30800.00 грн, сплаченого ОСОБА_1 згідно з квитанцією № 0002590 від 15.11.2018 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області сформувати та подати до Управління державної казначейської служби України у Київському районі м. Харкова Харківської області подання про повернення ОСОБА_1 збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі - продажу нерухомого майна у розмірі 30800.00 грн, сплаченого згідно з квитанцією № 0002590 від 15.11.2018 року
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області суму сплаченого судового збору у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Зоркіна Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2020 |
Оприлюднено | 21.10.2020 |
Номер документу | 92295631 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зоркіна Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні