РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
20 жовтня 2020 р. Справа № 120/4872/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Богоноса М.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ
У Вінницький окружний адміністративний суд надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивачка) до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації (далі - відповідач). У позовній заяві позивачка просить:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у призначенні та виплаті допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях за період з 01.04.2019 по 01.04.2020;
- зобов`язати відповідача призначити та виплатити допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання надання соціальної підтримки від 13.03.2019 № 250, за період з 01.04.2019 по 01.04.2020 у розмірі 1700,00 грн. на кожну дитину.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що позивачка є багатодітною матір`ю та виховує трьох малолітніх дітей. З липня 2018 року перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації та отримує допомогу при народженні дітей, оскільки одночасно народилося двоє дітей.
З метою надання роз`яснення щодо невиплати допомоги на дітей з 01.04.2019 згідно постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання надання соціальної підтримки від 13.03.2019 № 250, позивачка 02.06.2020 звернулася до відповідача із заявою.
Листом відповідача від 30.06.2020 № 01-Д-14-119 позивачку повідомлено про призначення та виплату допомоги на кожну дитину з 01.04.2020 по 30.06.2024. Також повідомлено, що право на отримання допомоги на дітей з 01.04.2019 мають багатодітні сім`ї, при зверненні за її призначенням протягом квітня - червня 2019 року.
Позивачка вважає дії відповідача щодо не призначення допомоги з 01.04.2019 протиправними, а тому з метою захисту свої прав та законних інтересів, звернулася з цим адміністративним позовом до суду.
Ухвалою від 16.09.2020 відкрито провадження у справі та, відповідно до ст. 263 КАС України, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Цією ж ухвалою відповідачу встановлено 15-ти денний строк з дня вручення копії ухвали для подання відзиву на позовну заяву в порядку, передбаченому статтею 162 КАС України.
Також ухвалою від 16.09.2020 витребувано у відповідача за ініціативою суду:
- належним чином засвідчені копії заяви із додатками ОСОБА_1 від 02.06.2020 поданої до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації про призначення та виплату допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях; рішення Управління про призначення виплати такої допомоги;
- інформацію про те, чи зверталася ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації із заявою про призначення виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях у період із 01.04.2019. Якщо, так надати рішення, яке було прийнято Управлінням за наслідками розгляду цієї заяви.
Копію ухвали про відкриття провадження від 16.09.2020 та позовну заяву ОСОБА_1 відповідачу було надіслано засобами електронної пошти, що підтверджується витягом з електронної пошти та складеною довідкою про направлення на електронну пошту nem_upszn@vin.gov.ua. Однак, своїм процесуальним правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався, причини неподання відзиву на позовну заяву не повідомив.
13.10.2020 на адресу суду від відповідача надійшли витребувані ухвалою від 16.09.2020 докази.
Дослідивши наявні у справі докази та письмові аргументи, викладені у позовній заяві, суд встановив наступне.
Позивачка є багатодітною матір`ю та виховує трьох малолітніх дітей, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 та свідоцтвами про народження дітей від 15.06.2018 серія НОМЕР_2 , від 15.06.2018 серія НОМЕР_3 , від 31.05.2012 серія НОМЕР_4 (а.с.12-14, 16-18, 39, 42-44).
З липня 2018 року перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації та отримує допомогу при народженні дітей, оскільки одночасно народилося двоє дітей, що підтверджується рішенням про призначення допомоги сім`ям з дітьми від 26.06.2018 (а.с.36).
30.04.2020 позивачка звернулася до відповідача із заявою у якій просила призначити державну допомогу багатодітній сім`ї, що зареєстрована за вх. № 91 (а.с.37-38).
Рішенням відповідача від 13.05.2020 про призначення допомоги сім`ям з дітьми, позивачці у зв`язку із одночасним народженням двох дітей призначено державну допомогу з 01.04.2020 по 30.06.2024 в розмірі 1700,00 грн. на кожну дитину (а.с.35).
З метою надання роз`яснення щодо невиплати допомоги на дітей з 01.04.2019 згідно постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання надання соціальної підтримки багатодітним сім`ям від 13.03.2019 № 250, позивачка 02.06.2020 звернулася до відповідача із заявою (а.с.19).
Листом відповідача від 30.06.2020 № 01-Д-14-119 позивачку повідомлено про призначення та виплату допомоги на кожну дитину з 01.04.2020 по 30.06.2024. Також повідомлено, що право на отримання допомоги на дітей з 01.04.2019 мають багатодітні сім`ї, за умови звернення за її призначенням протягом квітня - червня 2019 року (а.с.20).
Позивачка вважає дії відповідача щодо не призначення допомоги з 01.04.2019 протиправними, а тому з метою захисту свої прав та законних інтересів, звернулася з цим адміністративним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Спірним питанням цієї справи є правомірність дій відповідача щодо не нарахування та не виплати позивачці допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях починаючи з 01.04.2019. На думку позивачки, допомога на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, повинна бути призначена їй з 1 квітня 2019 р, тоді як відповідач вважає, що вказана допомога може бути призначена із 1 квітня 2019 р за умови звернення за її призначенням у період з квітня по червень 2019 р. В іншому випадку, така допомога призначається з місяця звернення.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" від 21.11.1992 № 2811-XII громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Умови призначення і виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях визначено Порядком виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2019 № 250 (далі - Порядок № 250).
Пунктом 4 Постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання надання соціальної підтримки багатодітним сім`ям від 13.03.2019 № 250 установлено, що для громадян, які звернуться у період з квітня по червень 2019 р. включно за наданням допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, зазначена допомога призначається з 1 квітня 2019 р. на умовах, визначених Порядком, затвердженим пунктом 2 цієї постанови.
Відповідно до п. 3 Порядку № 250 допомога призначається і виплачується громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні.
Пунктом 4 Порядку № 250 передбачено, що призначення і виплата допомоги здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання особи, яка претендує на призначення допомоги (далі - заявник).
Допомога за місцем фактичного проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за зареєстрованим місцем проживання заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.
Згідно п. 5, 6 Порядку № 250 допомога надається одному з батьків дитини, які постійно проживають разом з дитиною. Документи, необхідні для призначення допомоги, подаються заявником особисто.
Відповідно до п. 7 Порядку № 250 для призначення допомоги за умови пред`явлення паспорта громадянина України (паспортного документа іноземця) або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, подається заява одного з батьків, з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики, та копії таких документів:
посвідчення батьків багатодітної сім`ї (з пред`явленням оригіналу). У разі досягнення дитиною з багатодітної сім`ї шестирічного віку подається посвідчення дитини з багатодітної сім`ї (з пред`явленням оригіналу);
свідоцтво про народження всіх дітей (з пред`явленням оригіналів).
Документи, необхідні для призначення допомоги, розглядаються органом соціального захисту населення протягом десяти днів з дня подання заяви з усіма необхідними документами.
Про призначення допомоги чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження такого рішення орган соціального захисту населення видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення (п. 8 Порядку № 250)
Відповідно до п. 9 Порядку № 250 допомога призначається на третю і кожну наступну дитину з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 6-річного віку включно. У разі коли в сім`ї одночасно народилося двоє і більше дітей, внаслідок чого сім`я набула статусу багатодітної, виплата допомоги здійснюється на кожну таку дитину.
Допомога призначається у розмірі 1700 гривень (п. 10 Порядку № 250).
Таким чином, аналізуючи норми Порядку № 250, суд дійшов висновку, що за загальним правилом, допомога на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами (п. 9 Порядку № 250). Винятком з цього правила є подання заяви з усіма необхідними документами у період з квітня по червень 2019 року включно (п. 4 преамбули Порядку № 250).
Як вбачається з матеріалів справи, позивачка звернулася до відповідача із заявою у якій просила призначити державну допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях лише 30.04.2020. Заява зареєстрована за вх. № 91 (а.с.37-38).
Рішенням відповідача від 13.05.2020 про призначення допомоги сім`ям з дітьми, позивачці у зв`язку із одночасним народженням двох дітей призначено державну допомогу з 01.04.2020 по 30.06.2024 в розмірі 1700,00 грн. на кожну дитину (а.с.35). Тобто відповідач при визначенні дати із якої слід призначити бажану для позивачки допомогу керувався нормами п. 9 Порядку № 250.
З метою перевірки факту можливого звернення позивачки за призначенням допомоги у період з квітня по червень 2019 року включно, ухвалою від 16.09.2020 за ініціативою суду витребувано у відповідача серед іншого інформацію про те, чи зверталася ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації із заявою про призначення виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях у період із 01.04.2019.
На виконання ухвали від 16.09.2020, відповідачем надано лише заяву позивачки про призначення допомоги від 30.04.2020, тобто ту заяву, що стала підставою для призначення допомоги із квітня 2020 року (а.с.37). Також подано до суду рішення від 13.05.2020 про призначення позивачці допомоги у зв`язку із одночасним народженням двох дітей з 01.04.2020 по 30.06.2024 в розмірі 1700,00 грн. на кожну дитину (а.с.35).
З огляду на викладене, посилання позивачки у позовній заяві на те, що вона зверталася до відповідача із заявою про призначення і виплату державної допомоги з 01.04.2019, суд оцінює критично, оскільки витребувані судом докази зазначених доводи не підтверджують.
Крім цього, аргументи позивачки є взаємосуперечливими, адже посилаючись на звернення за призначенням оспорюваної допомоги із 01.04.2019, у іншому документі (заява від 02.06.2020) вона зазначає, що причиною несвоєчасного її звернення стала бездіяльність відповідача щодо непроведення інформаційно - роз`яснювальної роботи про необхідність подання документів для призначення допомоги із квітня 2019 року.
Щодо посилання позивачки на неповідомлення її про необхідність подання документів для отримання державної допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях з 01.04.2019, суд також оцінює їх критично, оскільки право на призначення та виплату цієї допомоги виникло на підставі нормативно - правового акту (Постанови Кабінету Міністрів України якою затверджено Порядок № 250). З метою інформування осіб про правові наслідки прийняття нормативно - правових актів (зокрема постанов Кабінету Міністрів України), передбачено процедуру їх опублікування (ст. 57 Конституції України, 52 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" від 27 лютого 2014 року № 794-VII).
З моменту офіційного опублікування постанови Кабінету Міністрів України, вона вважається доведеною до невизначеного кола осіб, які не можуть в подальшому посилатися на необізнаність із нормативними приписами опублікованого акта.
Судом встановлено, що постанова Кабінету Міністрів України, якою затверджено Порядок № 250 офіційно опублікована в газеті "Урядовий кур`єр" від 28.03.2019. Тому, аргументи позивачки про її необізнаність із правом на призначення допомоги (що стало причиною неподання заяви із квітня по червень 2019 року) оцінюються судом критично.
Крім того, інформація про виплату допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях була розміщена на офіційному сайті Немирівської районної державної адміністрації 03.04.2019 за посиланням (https://www.nemyriv-rda.gov.ua/index.php/3743-pro-vyplatu-dopomohy-na-ditei-iaki-vykhovuiutsia-u-bahatoditnykh-simiakh).
Також повідомлено, що рішенням Уряду збережено право на отримання із 01.04.2019 допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, особам, які звернуться за її призначенням протягом квітня - червня 2019 року.
Посилання позивачки на норми Конвенції про права дитини, ратифікованої постановою Верховної Ради України № 789 від 27 лютого 1991 року є безпідставним, оскільки для забезпечення інтересів дитини у спірних правовідносинах у спосіб виплати допомоги із квітня 2019 року нею не дотримано норм національного законодавства, які вважаються доступними, чіткими та прогнозованими у наслідках їх застосування.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оскільки судом не встановлено факту звернення позивачки у період з квітня по червень 2019 року до відповідача із заявою про призначення з 01.04.2019 допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, адже відповідачем надано докази її звернення лише 30.04.2020, суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у призначенні та виплаті допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях за період з 01.04.2019 по 01.04.2020 не ґрунтується на нормах матеріального права та задоволенню не підлягає. Відтак, не підлягає задоволенню і похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача призначити та виплатити допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання надання соціальної підтримки від 13.03.2019 № 250, за період з 01.04.2019 по 01.04.2020 у розмірі 1700,00 грн. на кожну дитину.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що у зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, сплачена позивачкою при зверненні до суду сума судового збору відшкодуванню не підлягає.
Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ
У задоволенні вимог адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_5 );
Відповідач: Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації (вул. Гімназійна, 19, м. Немирів, Вінницька область, 22800, код ЄДРПОУ 03191822).
Суддя Богоніс Михайло Богданович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2020 |
Оприлюднено | 21.10.2020 |
Номер документу | 92317606 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Богоніс Михайло Богданович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Богоніс Михайло Богданович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні