ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2020 року Справа № 160/6975/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Царікової О.В.,
секретаря судового засідання : Безрученко К.В.
за участю (найменування сторін та інших осіб, що беруть участь у справі):
представника позивача: Кузюр О.О.,
представника відповідача: Гільмутдінова А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Виконавчого комітету Дніпровської міської ради до Громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради, третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради про припинення діяльності громадського формування шляхом примусового розпуску,-
ВСТАНОВИВ:
25 червня 2020 року Виконавчий комітет Дніпровської міської ради звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) до Громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради, третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро (код ЄДРПОУ 41453103, що зареєстроване за адресою: 49051, м. Дніпро, пр. Петра Калнишевського, буд. 29 Б, кв. 30), шляхом примусового розпуску, а саме: ліквідувати (припинити) юридичну особу Патруль-Дніпро .
В обґрунтування заявлених вимог позивачем зазначено, що громадське формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро не виконує покладених на нього обов`язків, не співпрацює з Дніпровським ВП ГУНП в Дніпропетровській області та підпорядкованим йому відділенням поліції, не здійснює статутну діяльність, не співпрацює з органами Національної поліції, органами місцевого самоврядування, а тому в силу положень ст. 8 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" підлягає припиненню шляхом примусового розпуску.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 червня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі №160/6975/20 та призначено її до розгляду у порядку підготовчого провадження на 28.07.2020 о 09:15 год. Останнє судове засідання відбулось 07 вересня 2020 року.
23 липня 2020 року (вх. № 45091/20) третьою особою-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департаментом адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради надані пояснення, в яких зазначено, що з огляду на те, що припинення громадського формування здійснюється в примусовому порядку, а керівництво громадського формування не відповідає на звернення органу, що здійснює координацію його діяльності, єдиною підставою для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення громадського формування є саме рішення про припинення юридичної особи Громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , направлене державному реєстратору судом.
06 серпня 2020 року (вх. №48110/20) третьою особою-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департаментом громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради надані пояснення, в яких зазначено, що до Дніпровської міської ради надійшов лист Індустріального відділення поліції Дніпровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 23.04.2020 (вх. № 45.2/2341) з проханням звернутися з позовною заявою про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку до суду, відповідно до якого зазначено, що громадське формування ніяким чином не співпрацює з Дніпровським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області та підпорядкованим йому відділенням поліції. За таких обставин, позовні вимоги є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню судом.
17 серпня 2020 року (вх. №50464/20) відповідачем надано відзив на позов, в якому останній повністю заперечив проти позову та зазначив, що позивачем не надано жодного доказу щодо не виконання покладених обов`язків на громадське формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро . Також, відповідач зазначив, що у громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро відсутній обов`язок співпрацювати лише з одним відділом поліції, у той час як відповідач співпрацює з іншими відділами поліції. За таких обставин, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову повністю.
07 вересня 2020 року (вх. №55223/20) позивачем надано відповідь на відзив, в якій просив суд задовольнити адміністративний позов повністю.
У судовому засіданні 07 вересня 2020 року представник позивача підтримав заявлений адміністративний позов та просив задовольнити його повністю.
Представник відповідача просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову повністю.
Представник третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департаменту громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується наявними матеріалами справи.
Представник третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради подав клопотання про проведення судового засідання за його відсутності.
Згідно з ч.3 ст.194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
У відповідності до ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судом та підтверджується наявними матеріалами справи, Громадське формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро є громадським формуванням, видом діяльності якого є діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки (основний). Дата запису: 11.07.2017, номер запису: 12241020000081903.
Згідно пункту 2 Статуту Громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , затвердженого загальними зборами громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , протокол №1 від 21.06.2017, формування створюється як громадське об`єднання на добровільних засадах з метою сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних і адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій.
23 квітня 2020 року на адресу Дніпровської міської ради надійшов лист від Індустріального відділення поліції Дніпровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області за вх. № 45.2/2341, в якому зазначено, що на території Індустріального району м. Дніпра зареєстровано два громадських формування - ГФ Патруль Дніпро та ГФ СОЮЗ , проте зі сторони зазначених громадських формувань відсутня будь-яка взаємодія з поліцейськими Індустріального ВП Дніпровського ВП ГУНП в Дніпропетровській області в частині надання допомоги в забезпеченні публічного порядку та безпеки, а також проведення спільних заходів щодо профілактики правопорушень, відтак зазначені громадські формування не забезпечують виконання завдань, передбачених Законом України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону . Також, в означеному листі Індустріальне відділення поліції Дніпровського ВП ГУНП в Дніпропетровській області просить Дніпровську міську раду звернутися до суду із заявою про заборону діяльності зазначеного громадського формування, оскільки останнім не виконуються положення Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону .
Листом від 16.06.2020 за вх.№1/9-289 Департамент громадського порядку і цивільного захисту підтримав звернення Індустріального відділення поліції Дніпровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області та просив вжити заходів відповідно до вимог чинного законодавства.
Статтею 36 Конституції України передбачено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Положеннями Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону (в редакції, що діє на момент провадження діяльності громадського формування) встановлено, що громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних і кримінальних правопорушень, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (далі - громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону).
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо.
Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону набуває статусу юридичної особи з дати його державної реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". Для реєстрації громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону подаються рішення про його створення, підтримане відповідним органом Національної поліції чи підрозділом Державної прикордонної служби України, узгоджене з цими органами положення (статут), інформація про склад керівного органу, а також список членів формування. (стаття 6 ЗУ Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону ).
Відповідно до ч.1 ст.9 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:
1) у сфері охорони громадського порядку:
надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам;
інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань;
сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх.
Статтею 13 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону встановлено обов`язки і права членів громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону.
Так, пунктом 3 частини 1 статті 13 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону зазначено, що члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону зобов`язані доставляти до органів Національної поліції, в підрозділи Державної прикордонної служби України, штаб громадського формування з охорони громадського порядку або громадський пункт охорони порядку, приміщення виконавчого органу селищної, сільської ради осіб, які вчинили адміністративне правопорушення, з метою його припинення, якщо вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи порушника, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості скласти його на місті вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов`язковим.
Частиною 3 статті 13 вищезазначеного Закону зазначено, що члени громадських формувань під час виконання своїх обов`язків з охорони громадського порядку і державного кордону після обов`язкового пред`явлення посвідчення члена громадського формування мають право:
1) вимагати від громадян додержання правопорядку, припинення адміністративних правопорушень і злочинів, додержання режиму державного кордону, в тому числі на територіях, що межують з державним кордоном, де прикордонну смугу не визначено;
2) у разі підозри у вчиненні адміністративних правопорушень і злочинів перевіряти у громадян документи, що посвідчують їх особу;
3) спільно з поліцейськими та військовослужбовцями Державної прикордонної служби України затримувати і доставляти до органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, штабу громадського формування з охорони громадського порядку або громадського пункту охорони порядку осіб, які виявили злісну непокору законним вимогам члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону і не виконують вимог щодо припинення адміністративного правопорушення;
4) складати протоколи про адміністративні правопорушення;
5) входити до клубів, кінотеатрів, стадіонів, інших громадських місць і приміщень за згодою власника чи уповноваженого ним органу для переслідування правопорушника, який переховується, або припинення адміністративних правопорушень чи злочинів;
6) у разі участі спільно з прикордонниками у пошуку порушників кордону за згодою громадян або власника підприємства, установи, організації чи уповноваженого ним органу та в присутності їх представників входити у будь-який час доби до житлових приміщень, на територію і в приміщення підприємств, установ, організацій та оглядати транспортні засоби;
7) у невідкладних випадках використовувати транспортні засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям або громадянам (за їх згодою), крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення, для доставлення до лікувальних закладів осіб, що перебувають у безпорадному стані, а також осіб, які потерпіли від нещасних випадків або правопорушень і потребують термінової медичної допомоги;
8) у разі порушення водіями Правил дорожнього руху, створення реальної загрози життю або здоров`ю громадян вживати заходів до припинення цього правопорушення, здійснювати перевірку документів у водіїв на право користування та керування транспортними засобами, а також не допускати осіб, які не мають документів або перебувають у стані сп`яніння, до подальшого керування транспортними засобами;
9) під час виконання обов`язків члена громадського формування використовувати за власним бажанням свій або інший приватний автомототранспорт за згодою власника або особи, у володінні якої він перебуває. Відшкодування витрат за його використання у таких випадках може провадитися за рахунок коштів громадського формування у порядку, визначеному його положенням (статутом);
10) вести роботу серед населення щодо роз`яснення чинного законодавства про державний кордон України, систему режимних заходів у прикордонній смузі та контрольованому прикордонному районі;
11) застосовувати в установленому порядку заходи фізичного впливу, спеціальні засоби індивідуального захисту та самооборони.
У той же час, статтею 1 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону встановлено форми і методи роботи громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону.
Так, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:
1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;
2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;
3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.
Припинення діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону передбачене статтею 8 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону .
Діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону.
У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.
Позивачем зазначено, що громадське формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро не виконує покладених на нього обов`язків, не співпрацює з Дніпровським ВП ГУНП в Дніпропетровській області та підпорядкованим йому відділенням поліції, не здійснює статутну діяльність. не співпрацює з органами Національної поліції, органами місцевого самоврядування.
Означене підтверджується листом Індустріального ВП Дніпровського ВП ГУНП в Дніпропетровській області від 23.04.2020 №45.2/2341) про те, що відповідач не співпрацює з Дніпровським ВП ГУНП в Дніпропетровській області та підпорядкованим йому відділенням поліції та не здійснює заходи, передбачені нормами чинного законодавства. Окрім того, позивач зазначив, що 09.06.2020 на адресу Дніпровської міської ради надійшов лист Дніпровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Дніппропетровській області № 45/13/8-2730 із переліком громадських формувань, які не взаємодіють з органами Національної поліції - Дніпровським відділом ВП ГУНП в Дніпропетровській області та підпорядкованим йому відділенням поліції, серед яких, є і громадське формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро .
У той же час, відповідачем до матеріалів адміністративного позову додані документи, на підтвердження здійснення діяльності громадським формуванням з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро у сфері охорони громадського порядку та безпеки, а саме:
- план спільних заходів ГУНП в Дніпропетровській області з громадським формуванням з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро на території міста у 2020 році, погоджений заступником начальника ГУНП в Дніпропетровській області В.Богонісом та головою громадського формуванням з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро А.Гільмутдіновим;
- лист Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 25.08.2020 №6007/103/04-2020, в якому повідомлено про те, що з 11.07.2017 по теперішній час громадське формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро активно співпрацює з управлінням превентивної діяльності ГУНП та сприяє вирішенню завдань, пов`язаних із охороною громадського порядку, а також вживає превентивних заходів щодо зазначеного.
- статут Громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , затверджений загальними зборами громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , протокол №1 від 21.06.2017, погоджений заступником начальника ГУНП в Дніпропетровській області В.Р.Богонісом
Окрім того, до матеріалів справи надані копія подяки Заступника начальника ГУНП в Дніпропетровській області Голові правління громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро А.Гільмутдінову за громадську активність, вагомий внесок у боротьбу зі злочинністю, зміцнення законності та правопорядку, активну участь в охороні громадського порядку на території Дніпропетровської області, копіяподяки начальника Управління патрульної поліції у м.Дніпрі голові правління громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро А.Гільмутдінову за плідну співпрацю та вагомий внесок у розвиток патрульної поліцїї міста Дніпра.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що громадське формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро є діючою громадською організацією, яка співпрацює з органами національної поліції, матеріалами справи підтверджено здійснення громадським формуванням з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро діяльності у сфері охорони громадського порядку та безпеки, а тому у суду відсутні правові підстави для припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро шляхом примусового розпуску.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивачем не доведено обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у зв`язку з чим позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню судом.
У відповідності до ст. 139 КАС України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 132, 139, 194, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Виконавчого комітету Дніпровської міської ради до Громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро , третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради, третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку Патруль-Дніпро шляхом примусового розпуску, а саме: ліквідувати (припинити) юридичну особу Патруль-Дніпро відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 17 вересня 2020 року.
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2020 |
Оприлюднено | 23.10.2020 |
Номер документу | 92321531 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні