Рішення
від 21.10.2020 по справі 580/2456/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2020 року справа № 580/2456/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Тетяна-С" до начальника управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородського В.І., Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось приватне підприємство "Тетяна-С" (20052, Черкаська область, Христинівський район, с. Осітна, вул. Калініна, 87; далі-позивач) з позовною заявою до начальника управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородського В.І. (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 223; далі-відповідач 1), Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 14; далі - відповідач 2) в якій просить:

-визнати протиправною та скасувати постанову начальника управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородського В.І. №159781 від 09.06.2020 про застосування до приватного підприємства "Тетяна-С" адміністративно-господарської санкції в розмірі 8500 грн;

-зобов`язати Державну службу України з безпеки на транспорті скасувати розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №1160а в розмірі 107,64 євро до акту №035841 від 18.05.2020.

Ухвалою суду від 27.07.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі, розгляд справи призначено без повідомлення/виклику сторін.

Ухвалою суду від 31.08.2020 закрито провадження в частині позовних вимог в частині позовних вимог про скасування розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №1160а в розмірі 107,64 євро до акту №035841 від 18.05.2020.

Ухвалою суду від 31.08.2020 вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення стягнення на підставі постанови начальника управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородського В.І. № 159781 від 09.06.2020 про застосування до приватного підприємства "Тетяна-С" адміністративно-господарської санкції в розмірі 8500 грн. (ВП №62813765) до ухвалення рішення в адміністративній справі № 580/2456/20.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що належним позивачу транспортним засобом MAN з напівпричепом у відповідності до ТТН №1 від 18.05.2020 здійснювалося перевезення зерна. При проведенні вагового контролю співробітниками Укртрансбезпеки було зазначено про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів на 2600кг. При цьому, позивач зазначає, що під час проведення перевірки видані документи не містять характеристик зважувального пристрою, а оскільки зважування відбувалося у русі транспортного засобу, не було враховано що перевезення здійснювалося зерна кукурудзи, яке є рухомим і під час руху автомобіля його маса не є сталою в наслідок його переміщення. Вказано, що ваговий контроль здійснено за відсутності методики вимірювання, а тому визначена маса вантажу не є достовірною. За таких обставин, постанова начальника управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородського В.І. №159781 від 09.06.2020 про застосування до приватного підприємства "Тетяна-С" адміністративно-господарської санкції в розмірі 8500 грн підлягає до скасування.

Представник відповідача надав до суду відзив, згідно якого заперечує проти задоволення позовних вимог в повному обсязі з підстав викладених у відзиві на адміністративний позов. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що за результатами здійсненої перевірки транспортного засобу ПП "Тетяна-С" MAN з напівпричепом було виявлено здійснення перевезення вантажу (кукурудзи) з перевищенням встановлених п. 22.5 ПДР вагових норм, що становить 6,5%, загальної маси транспортного засобу 42,60т. при нормативно допустимих 40т., чим порушено вимоги ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", п. 22.5 ПДР, про що складено акт № 207769 від 18.05.2020 року та на його підставі постановою начальника управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородського В.І. №159781 від 09.06.2020 застосовано адміністративно-господарські санкції в розмірі 8500 грн. Наголошено, що перевищення вагових параметрів було не тільки на осі, а й по загальній масі т/з, факт якої не залежить від того сипучий це вантаж чи ні.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

15.05.2020 начальником управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородським В.І., затверджено щотижневий графік проведення рейдових перевірок управління Укртрансбезпеки у Черкаській області, згідно якого 15.05.2020 видано направлення №010950 зокрема на здійснення перевірки на а/д М-05 Київ-Одеса 210 км+450 м в період з 18.05.2020 по 22.05.2020 року.

За результатами здійснення 18.05.2020 року державними інспекторами управління Укртрансінспекції у Черкаській області Кирносом В.В. та Лістровим Е.П. рейдової перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом було виявлено, що ПП Тетяна С о 17 год. 45 хв. на а/д М-05 Київ-Одеса 210 км+450 м., за допомогою водія ОСОБА_1 , який керував транспортним засобом марки MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричепом марки REISCH державний номер НОМЕР_2 , здійснювало перевезення вантажу (кукурудзу) з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без відповідного дозволу на рух автомобільними дорогами України, виданого уповноваженими компетентними органами, а саме: перевищення встановлених п. 22.5 ПДР вагових норм на 6,5%, загальна маса транспортного засобу 42,60 т. при нормативно допустимих 40 т., чим порушено вимоги ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", п. 22.5 ПДР, про що складено акт проведення перевірки №207769 від 18.05.2020 року.

Листом від 22.05.2020 №40377/39/24-20 ПП "Тетяна-С" було запрошено на розгляд справи на 09.06.2020 року, який отриманий 29.05.2020 у відповідності до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №1800102573005.

09.06.2020 за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, начальником управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородським В.І. винесено постанову №159781 про застосування до приватного підприємства "Тетяна-С" адміністративно-господарської санкції в розмірі 8500 грн. за порушення абз. 14 ч. 1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт .

Вважаючи протиправною вказану постанову, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Статтею 19 Конституції України встановлено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Згідно з пунктом 4 зазначеного Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті.

Відповідно до ст. 6 Закону України від 05.04.2001 №2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон №2344-III) реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно з п. 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567), органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.

Відповідно до ст. 6 Закону №2344-III, державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Відповідно до ст. 1 Закону №2344-III, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - це перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту).

Пунктом 14 Порядку №1567 визначено, що рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до п. 15 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів, ін.

Отже, управління Укртрансбезпеки у Черкаській області уповноважене здійснювати рейдові перевірки зокрема в русі враховуючи при цьому наявність затверджено щотижневого графіку та направлення зокрема на здійснення перевірки на а/д М-05 Київ-Одеса 210 км+450 м в період виявлених та зафіксованих порушень.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року №879 (далі - Порядок №879).

Згідно пп. 3 п. 2 Порядку №879 визначено, що великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. N 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., N 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Підпунктом 4 п. 2 Порядку №879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306 передбачено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Як зафіксовано актом проведеної перевірки транспортного засобу ПП "Тетяна-С" №207769 від 18.05.2020 року, останнім перевищено встановлені вагові норми 2% від маси т/з, а саме на 6,5% загальної маси транспортного засобу 42,60 т. при нормативно допустимих 40 т.

Крім того, п. 12, 13 Порядку №879 передбачено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Згідно матеріалів справи, відповідачем надано докази проходження сертифікації ваговим комплексом, а саме: свідоцтво про повірку засобу вимірювальної техніки №П39М874305820 від 22.04.2020 чинного до 22.04.2021 року; сертифікату відповідності UA.TR.002.CB.0303-17 від 19.11.2017 та відповідно додатку; сертифікату перевірки UA.TR.002.CТ.0115-17 Rev.0 від 29.11.2017.

Таким чином, обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю відповідає вимогам законодавства.

В наслідок того, що параметри транспортного засобу ПП Тетяна-С перевищували нормативи більш як на 2%, останній на законних підставах був віднесений до великогабаритного про що були складені: довідка про результати здійснення габаритно- вагового контролю № 043596 від 18.05.2020, акт № 035841 від 18.05.2020 про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів та виконаний розрахунок №1160.

Суд зазначає, що відповідно до п. 16 Порядку №879, габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. В даному випадку працівниками управління проводився точний контроль, шляхом зважування транспортного засобу.

Засоби вимірювальної техніки, якими працівниками Укргрансбезпеки здійснювали зважування транспортного засобу є сертифікованими, мають свідоцтво про повірку та є технічно справними.

Отже, посилання позивача на відсутність зазначення у матеріалах перевірки засобів вимірювання та відомостей про вимогу водія надати направлення на перевірку, графік рейдових перевірок, свідоцтва про повірку ваг, свідоцтва про державну метрологічну атестацію є безпідставними.

При цьому, безпідставними є посилання і на те, що в ТТН зазначено повну масу автомобіля 40 т., тому перевищення вагових параметрів зазначені в матеріалах перевірки не відповідають дійсності, так як працівниками управління проводився точний контроль, а не документальний.

Крім того, суд вказує, що відсутність спеціальної методики зважування неможливо з достовірністю встановити перевищення вагових обмежень, так як перевозився сипучий вантаж, який є руховим під час руху автомобіля, а тому його маса не є сталою в різних точках автомобіля під час руху не є підставою для скасування нарахованої плати за проїзд та постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, оскільки перевищення вагових параметрів було не тільки на осі, а й по загальній масі транспортного засобу, факт якої не залежить від того сипучий це вантаж чи ні.

За змістом статей 4, 29 Закону України Про дорожній рух , статті 33 Закону України Про автомобільні дороги визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено області при здійсненні габаритно-вагового контролю.

Статтею 33 Закону України Про автомобільні дороги передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 34 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що автомобільний перевізник повинен виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих та нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та вантажів.

Статтею 48 Закону № 2344-ІІІ унормовано, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до ст. 60 Закону № 2344-ІІІ, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.(8500грн.)

Судом встановлено, що на момент перевірки водій не надав державним інспекторам належний дозвіл який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий уповноваженими органами у разі перевезення вантажів з перевищенням вагових обмежень, чим безпосередньо порушено ст. 48 Закону, відповідальність за що передбачена абз. 14 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344-ІІІ.

Закон чітко встановлює відповідальність саме власників транспортних засобів за відсутність у водія відповідного дозволу, оскільки у відповідності до ст. 30 Закону № 2344- III, саме власник повинен забезпечити водія належними документами.

Твердження позивача про відсутність факту порушення, оскільки його водій після складання державними інспекторами управління Укртрансбезпеки у Черкаській області відповідних актів перевірки безперешкодно продовжив рух транспортного засобу не є достатнім для скасування винесеної постанови.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

У зв`язку із вищевикладеним, оскільки відповідач довів провомірність винесення спірної постанови, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову повністю.

Відповідно до приписів ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Скасувати вжиті ухвалою суду від 31.08.2020 заходи забезпечення позову в адміністративній справі №580/2456/20 за позовом приватного підприємства «Тетяна «С» до начальника управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородського В.І., Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити дії.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення .

Суддя П.Г. Паламар

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92327190
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2456/20

Рішення від 21.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні