ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 380/1006/20 пров. № А/857/6853/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача: Гінди О.М.
суддів: Заверухи О.Б,, Качмара В.Я.,
за участю секретаря судових засідань - Михальської М.Р.,
представника відповідача - Поповича В.Ю.,
представника відповідача - Саницького А.І.,
представника відповідача - Телічак Ю.В.,
розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21 травня 2020 року (головуючий суддя: Костецький Н.В., місце ухвалення - м. Львів, дата складення повного тексту рішення - 21.05.2020) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 до Жовківської районної ради Львівської області, Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправними дій, скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
позивачі 31.01.2020 звернулись до суду з позовом та з врахуванням уточнених позовних вимог, просили суд: скасувати рішення Жовківської районної ради Львівської області № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання в частині пункту 8, щодо включення до порядку денного позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області ; скасувати рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області ; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області скасувати запис про державну реєстрацію встановлення (зміни) меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області (площа земель в межах території адміністративно-територіальної одиниці: 619,4 га., інформація про акти, на підставі яких встановлені та змінені межі території адміністративно-територіальної одиниці: Жовківська районна рада Львівської області від 26.12.2019 № 8; дата внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць: 02.01.2020); визнати протиправними дії Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області щодо звернення до Жовківської районної ради Львівської області про внесення в порядок денний сесії Жовківської районної ради питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області та затвердження проєкту землеустрою (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області.
Обґрунтовують позовні вимоги тим, що документи з питання № 8 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області , яке було включено до порядку денного пленарного засідання Жовківської районної ради, на підставі рішення Жовківської районної ради Львівської області № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-го демократичного скликання , не відповідали вимогам Регламенту. А саме: проєкт рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019, всупереч вимогам п. 3 ст. 19 Регламенту, не був опублікований на офіційному веб-сайті Жовківської районної ради не пізніше 20 робочих днів до дати їх розгляду; всупереч положенню п. 1 ст. 23 Регламенту, порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання не був доведений до відома депутатів у встановлені Регламентом строки (не пізніше, як за 20 днів до відкриття сесії); відкриття сесії мало місце 26.12.2019, а висновок постійної комісії з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування, на який наявне посилання в оскаржуваному рішенні, було складено 24.12.2019, тобто в момент, коли комісія, в силу положень пункту 2 статті 19 Регламенту, не була уповноваженою на проведення обговорень та складання будь-яких висновків щодо проєкту рішення; засідання комісії з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування було не правомочним, а проголосовані висновки та рекомендації були надані за відсутності необхідної кількості голосів з огляду на те, що заступник комісії не є її членом в силу дії Положення, а отже й не наділений правом голосу за умови присутності на засіданні голови комісії; комісією з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування не було у встановленій Регламентом формі надано висновку щодо готовності закріпленого за комісією питання про включення чи не включення його до порядку денного сесії у відповідності до вимог п. 3 ст. 22 Регламенту; проєкт оскаржуваного рішення, який поданий на розгляд сесії не містить будь-яких віз, хоча візування проєкту рішення у відповідності до пункту 6 статті 17 Регламенту є обов`язковим. Отже, відповідно до положення п. 2 ст. 22 Регламенту, питання № 8 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області було протиправно включено до порядку денного та не могло бути розглянуто на сесії районної ради. З наведенного, прийняті: рішення Жовківської районної ради Львівської області № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-го демократичного скликання в частині пункту 8 цього питання та рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області вважають протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Також, просять скасувати запис про державну реєстрацію встановлення (зміни) меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, який вчинений на підставі оскаржуваного рішення.
Крім того, позивачі вважають, що дії Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області щодо звернення до Жовківської районної ради Львівської області про внесення в порядок денний сесії Жовківської районної ради питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області та затвердження проєкту землеустрою (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області є протиправними, оскільки Дублянська міська рада, як орган місцевого самоврядування, не наділена повноваженнями ініціювати розгляд питання на сесії районної ради.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21 травня 2020 року позов задоволено частково. Скасовано рішення Жовківської районної ради Львівської області № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання в частині пункту 8 стосовно включення до порядку денного позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області . Скасовано рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області . Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Львівській області скасувати запис про державну реєстрацію встановлення (зміни) меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області (площа земель в межах території адміністративно-територіальної одиниці: 619,4 га; інформація про акти, на підставі яких встановлені та змінені межі території адміністративно-територіальної одиниці: Жовківська районна рада Львівської області від 26.12.2019 № 8; дата внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць: 02.01.2020). У задоволенні решту позовних вимог відмовлено.
Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач Дублянська міська рада Жовківського району Львівської області та оскаржив в апеляційному порядку. Вважає його необґрунтованим, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати рішення суду та прийняте нове, яким у позові відмовити повністю.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, апелянт посилається на те, що позивачами не доведено, а судом першої інстанції не встановлено фактів чи обставин, які б свідчили про порушення прав чи інтересів позивачів у реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність з боку відповідачів, внаслідок прийняття рішення Жовківською районною радою Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області . Вважає, що з прийняттям оскаржуваного рішення жодних негативних наслідків для позивачів не настало та в них відсутні будь-які підстави припускати, що при здійсненні своїх повноважень у галузі земельних відносин, Дублянська міська рада Жовківського району Львівської області буде діяти всупереч Конституції чи законам України. Покликання позивачів на неможливість виконання судового рішення в адміністративній справі № 1.380.2019.005706, не може бути підставою для скасування оскаржуваних ними рішень. Крім цього, суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавством.
Представником позивачів, 10.07.2020 подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Представником відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, 13.07.2020 подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати.
Представники апелянта в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримали, просили рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримала, просить рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити.
Представник позивачів та представник відповідача Жовківської районної ради Львівської області в судове засідання не з`явились, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.
Представник позивачів подав до суду письмове клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, в зв`язку з його зайнятістю в іншому судовому засіданні.
Суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні цього клопотання, так як повідомлені представником позивача причини неявки визнано судом не поважними.
Оскільки участь представника позивача та представника відповідача Жовківської районної ради Львівської області в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась, відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України їх неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників апелянта та представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких мотивів.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити в частині вимог до Жовківської районної ради Львівської області та Головного управління Держгеокадастру у Львівській області. Оскільки, прийняті рішення Жовківської районної ради Львівської області № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання та № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області ухвалені з порушенням вимог чинного законодавства щодо порядку прийняття рішення органом місцевого самоврядування. Порушення процедури його прийняття унеможливило захист прав позивачів під час його розгляду, а його прийняття суперечить принципам правової визначеності та заборони свавілля, які є складовими принципу верховенства права. Враховуючи протиправність оскаржуваних рішень та факт того, що підставою для внесення запису про державну реєстрацію встановлення (зміни) меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області є рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області , суд першої інстанції дійшов висновку про те, що відповідний запис підлягає скасуванню. Оскільки така позовна вимога є похідною від вимоги про скасування рішення Жовківської районної ради, та те, що такий запис було внесено всупереч заборони, згідно ухвали Львівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року вчиняти структурним підрозділам Головного управління Дежргеокадастру у Львівській області будь-які дії з приводу земельних ділянок, межі яких увійшли до проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області.
Суд першої інстанції, в частині вимог до Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, відмовив. Оскільки, включення питання до порядку денного пленарного засідання Жовківської районної ради Львівської області відбулося за поданням Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, що відповідає вимогам частин 1, 2 ст. 174 ЗК України.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 17.12.2019 у справі № 1.380.2019.005706, яке набрало законної сили 21.01.2020, позовні вимоги за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано протиправними та скасовано відмови Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розташованих на території Дублянської міської ради Жовківського району згідно кадастрових номерів № 4622710200:10:000:0373, № 4622710200:10:000:0372, № 4622710200:10:000:0383, № 4622710200:10:000:0384, № 4622710200:10:000:0374, № 4622710200:10:000:0382, № 4622710200:10:000:0381, № 4622710200:10:000:0375, № 4622710200:10:000:0379, № 4622710200:10:000:0376. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Львівській області прийняти рішення про затвердження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровими номерами № 4622710200:10:000:0373, № 4622710200:10:000:0372, № 4622710200:10:000:0383, № 4622710200:10:000:0384, № 4622710200:10:000:0374, № 4622710200:10:000:0382, № 4622710200:10:000:0381, № 4622710200:10:000:0375, № 4622710200:10:000:0379, № 4622710200:10:000:0376 та надання їх у власність позивачам.
Згідно матеріалів справи, стосовно позивачів ОСОБА_11 та ОСОБА_12 жодних рішень (судових, органів державної влади чи місцевого самоврядування), щодо надання їм у власність спірних земельних ділянок не приймалось.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 14.01.2020 по справі № 380/285/20 лише відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_11 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії, щодо спірної земельної ділянки за кадастровим номером 4622710200:10:000:0453.
Листом від 23.12.2019 № 2052 Дублянська міська рада звернулася до голови Жовківської районної ради Львівської області з прохання внести в порядок денний сесії Жовківської районної ради Львівської області питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області відповідно до розробленого генерального плану.
Розпорядженням голови Жовківської районної ради Львівської області від 24 грудня 2019 № 92 Про скликання позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання , вирішено 26 грудня 2019 року о 10.00 годині, в сесійному залі Жовківської районної ради Львівської області, скликати позачергову 38-му сесію Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання з наступним порядком денним:
1. Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання;
2. Про внесення змін до районного бюджету Жовківського району на 2019 рік.
Рішенням Жовківської районної ради Львівської області № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-го демократичного скликання включено до порядку денного питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області .
Жовківською районною радою Львівської області, на позачерговій 38-ій сесії VIІ-ого демократичного скликання, 26.12.2019 ухвалено рішення № 8, яким затверджено проєкт землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області.
Згідно з витягом Державного земельного кадастру № НВ-4612129662020 від 02.01.2020, на підставі вказаного рішення, державним кадастровим реєстратором Дергеокадастру Герчуком Н.Л. , 02.01.2019 до Державного земельного кадастру, внесено відомості щодо включення 619, 4 га земель до меж населеного пункту: с. Малі Підліски, Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР, у редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення), органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями, зокрема у сфері регулювання земельних відносин. Для їх реалізації, органи місцевого самоврядування наділені правом приймати управлінські рішення.
Пунктом 21 ч. 1 ст. 43 Закону № 280/97-ВР установлено, що вирішення, відповідно до закону, питань регулювання земельних відносин розглядається виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради.
Відповідно до п. е1) ч. 1 ст. 10 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень районних рад у галузі земельних відносин на території району належить, зокрема, встановлення та зміна меж сіл, селищ, що входять до складу відповідного району.
За приписами ст. 173 ЗК України, межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів. Включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті; землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Згідно з ч. 2 ст. 174 ЗК України рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.
За приписами ст. 46 Закону № 858-IV для встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення і зміни меж відповідних адміністративно-територіальних утворень. Проекти землеустрою щодо встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації. Порядок розробки проектів землеустрою щодо встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень установлюється законодавством України.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (частина шоста статті 46 Закону № 858-IV).
Повноваження (компетенції) органу місцевого самоврядування Жовківської районної ради Львівської області на прийняття рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць, яке в силу приписів частини десятої статті 46 Закону № 858-IV є одночасно й рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни), а також порядок розробки проекту землеустрою, щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, сторонами не оспорюється.
Відповідно до ч. 1 ст. 78 КАС України, обставини, які визнаються учасниками справи не підлягають доказуванню.
Однак, позивачі вважають, що відповідачем Жовківською районною радою Львівської області була порушена процедура прийняття оскаржуваних рішень: № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання в частині пункту 8, щодо включення до порядку денного позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області та № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області .
Скасовуючи оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень, суд першої інстанції зазначив, що Жовківською районною радою Львівської області порушено Регламент Жовківської районної ради, який затверджено рішенням позачергової 2-а сесії VII-ого демократичного скликання Жовкіської районної ради № 9 від 17 грудня 2015 року (далі - Регламент) і який має силу рішення, встановлює порядок скликання, підготовки і проведення сесій районної ради; формування органів ради; визначає процедуру прийняття рішень ради; порядок здійснення депутатської діяльності та інші процедури.
Зокрема, суд першої інстанції дійшов висновку, що порушенням процедури прийняття оскаржуваного рішення є те, що:
- проєкт рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019, всупереч п. 3 ст. 19 Регламенту, не був опублікований на офіційному веб-сайті Жовківської районної ради, не пізніше 20-ти робочих днів до дати їх розгляду;
- всупереч положенню п. 1 ст. 23 Регламенту порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання не був доведений до відома депутатів у встановлені Регламентом строки, не пізніше, як за 20 днів до відкриття сесії;
- всупереч вимоги пункту 6 статті 17 Регламенту, на проєкті рішення сесії Жовківської районної ради Львівської області Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області відсутні візи уповноважених осіб із зазначенням посади візуючого, підпису, розшифровки підпису, дати візування;
- включення питання до порядку денного сесії за пропозицією депутата безпосередньо під час проведення сесії є протиправним, оскільки згідно пункту 3 статті 23 Регламенту, такі пропозиції до проєкту порядку денного сесії вносяться не пізніше, як за 15 днів до відкриття сесії.
Однак, суд апеляційної інстанції з такими висновками суду першої інстанції не погоджується з огляду на таке.
Відповідно до частини 1 статті 46 Закону України № 280/97 ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
За приписами частини 4 статті 46 Закону України № 280/97 ВР сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Пунктом 8 частини 4 статті 42 Закону України № 280/97 ВР передбачено, що сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради.
У відповідності до частини 10 статті 46 Закону України № 280/97 ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Приписами ч. 8 ст. 59 Закону України № 280/97 ВР визначено, що сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Регламенту Жовківської районної ради, сесії районної ради скликаються у порядку, передбаченому законом, згідно плану роботи, затвердженого радою, головою районної ради або заступником районної ради, депутатами районної ради.
З системного аналізу наведених правових норм, суд апеляційної інстанції зазначає, що у виняткових випадках рішення про скликання сесії Ради та порядок денний сесії приймається не пізніше як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення сесії та питань, які передбачається внести на розгляд Ради та доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії. При цьому, головою відповідної ради скликаються сесії ради, в тому числі позачергові, вносяться пропозиції, формується порядок денний сесії ради.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що розпорядженням голови Жовківської районної ради від 24.12.2019 № 92 Про скликання позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання , вирішено 26 грудня 2019 року о 10.00 годині в сесійному залі Жовківської районної ради скликати позачергову 38-му сесію Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання з наступним порядком денним:
1. Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII-ого демократичного скликання.
2. Про внесення змін до районного бюджету Жовківського району на 2019 рік.
Отже, рішення про скликання позачергової сесії Ради та порядок денний сесії прийняте відповідачем Жовківською районною радою за два дні до сесії, тобто з дотриманням строків визначених ч. 10 ст. 46 Закону України № 280/97 ВР, доведено до відома депутатів.
Крім цього, оскаржувані рішення опубліковані на офіційному веб-сайті Жовківської районної ради, розміщеному за веб-адресою: https://zhovkivska-rayrada.gov.ua/ .
Отже, скасовуючи оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що порядок денний доводиться до відома депутатів не пізніше, як за 20 днів до відкриття сесії, а будь-які пропозиції до проєкту порядку денного сесії вносяться не пізніше, як за 15 днів до відкриття сесії, проєкт рішення районної ради опубліковується на офіційному веб-сайті Жовківської районної ради, не пізніше 20-ти робочих днів до дати їх розгляду, оскільки ці строки не поширюються на порядок та процедуру проведення позачергових сесій. Оскільки, останні скликаються головою ради у виняткових випадках перелік яких не визначено чинним законодавством та у строк - не пізніше, як за день до сесії. У цей же строк порядок денний доводиться до відома депутатів і населення.
Щодо відсутності, на проєкті рішення сесії Жовківської районної ради Львівської області Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області , візи уповноважених осіб із зазначенням посади візуючого, підпису, розшифровки підпису, дати візування, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Правова процедура встановлює чітку послідовність дій прийняття рішення зі спірного питання із зазначенням способів та методів її здійснення, підстав, порядку, форми. Процедура встановлює межі вчинення повноважень органом публічної влади і, в разі її неналежного дотримання, дає підстави для оскарження до суду таких дій особою, чиї інтереси вона зачіпає.
Однак, порушення правової процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення.
Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.
Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
Відповідно до практики Європейського Суду з прав людини, скасування акту адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.
Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття.
Щодо покликання позивачів, як на підставу скасування оскаржуваних рішень, що відкриття сесії мало місце 26.12.2019, а висновок постійної комісії з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування, на який наявне посилання в оскаржуваному рішенні, складено 24.12.2019, коли комісія, в силу положень пункту 2 статті 19 Регламенту, не була уповноваженою на проведення обговорень та складання будь-яких висновків щодо проєкту рішення; засідання комісії з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування було не правомочним, а проголосовані висновки та рекомендації були надані за відсутності необхідної кількості голосів з огляду на те, що заступник комісії не є її членом в силу дії Положення, а отже й не наділений правом голосу за умови присутності на засіданні голови комісії; комісією з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування не було у встановленій Регламентом формі надано висновку щодо готовності закріпленого за комісією питання про включення чи не включення його до порядку денного сесії у відповідності до вимог п. 3 ст. 22 Регламенту, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Рішенням Жовківської районної ради від 3 грудня 2015 № 2 затверджено Положення про постійні комісії Жовківської районної ради (далі - Положення).
Згідно з пунктом 3.3. Положення, за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії ради готують висновки і рекомендації.
При цьому, згідно з п. 2 ст. 15 Регламенту, винесенню питання на розгляд пленарного засідання ради передує його підготовка у відповідних постійних комісіях ради та Президії ради.
Згідно з п. 3 ст. 22 Регламенту, відповідні постійні комісії ради подають Президії ради свої висновки і пропозиції щодо готовності закріплених за ними для підготовки і доопрацювання питань про включення чи не включення їх до порядку денного сесії.
У даному випадку, зі змісту п. 6 Протоколу засідання комісії з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування № 9 від 24 грудня 2019 року вбачається, що комісією з приводу питання № 6 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області було надано висновок наступного змісту: погодити і внести на розгляд сесії позачергової .
Суд апеляційної інстанції зазначає, що положення пункту 2 статті 19 Регламенту, щодо обговорення всіх проєктів рішень у постійних комісіях закінчуються за 4 дні до відкриття сесії, стосується виключно обговорень і не обмежує строк прийняття та подання відповідною комісією своїх висновків чи рекомендацій.
З огляду на це, суд апеляційної інстанції вважає, що комісією, відповідно до вимог пункту 2 статті 19, п. 3 ст. 22 Регламенту, правомірно надано висновок щодо погодження і внесення на розгляд позачергової сесії питання, щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області.
Також, необґрунтованими є покликання позивачів на те, що засідання комісії з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування було не правомочним, а проголосовані висновки та рекомендації були надані за відсутності необхідної кількості голосів з огляду на те, що заступник комісії не є її членом в силу дії Положення, а отже й не наділений правом голосу за умови присутності на засіданні голови комісії.
Оскільки, відповідно до п. 1.3. Положення, постійні комісії утворюються і обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії.
Як вбачається зі змісту Протоколу засідання комісії з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування (далі - комісії) № 9 від 24 грудня 2019 року, у її засіданні брали участь Голова комісії - Ключко Анатолій Григорович, заступник голови - Зіньків Іван Івановч та член комісії - Юрдига Богдан Володимирович . Інші члени - Лещишин Дмитро Романович та Михняк Ігор Миколайович були відсутні.
Згідно з пунктом 3.1. Положення, у разі відсутності голови комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови комісії або секретар комісії.
Відповідно до пункту 3.2. Положення, засідання постійної комісії ради скликається в міру необхідності і є правомочним, якщо в ньому бере участь не менш як половина від загального складу комісії.
Згідно з пунктом 3.3. Положення, за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії ради готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі відсутності - заступником голови або секретарем комісії.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції зазначає, що комісія з питань земельних відносин, комунального майна та містобудування утворена у складі 5-ох осіб, а саме: голови, заступника та трьох депутатів. Отже, засідання цієї комісії було повноважним, так як на ньому були присутні більшість із її членів. Відповідно висновок погодити і внести на розгляд сесії позачергової з питання № 6 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області , який підтриманий 3-ма голосами, є таким що прийнятий у відповідності до вимог Положення та Регламенту, а тому суд апеляційної інстанції не бере до уваги зазначених доводів позивачів при вирішенні спору по суті.
Проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, суд апеляційної інстанції вважає, що Жовківська районна рада Львівської області при прийнятті оскаржуваних рішень діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, які передбачені чиним законодавством. Як наслідок, відсутні підстави для визнання протиправними рішень Жовківської районної ради Львівської області: № 1 від 26.12.2019 Про порядок денний позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання в частині пункту 8, щодо включення до порядку денного позачергової 38-ої сесії Жовківської районної ради VII демократичного скликання питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області та № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області та їх скасування.
Щодо позовної вимоги позивачів, зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області скасувати запис про державну реєстрацію встановлення (зміни) меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області (площа земель в межах території адміністративно-територіальної одиниці: 619,4 га., інформація про акти, на підставі яких встановлені та змінені межі території адміністративно-територіальної одиниці: Жовківська районна рада Львівської області від 26.12.2019 № 8; дата внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць: 02.01.2020), то така задоволеною бути не може, з огляду на таке.
Відповідно до статті 46 Закону України Про землеустрій , рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проєктів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).
Згідно з статтею 46 Закону України Про землеустрій , відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді.
Як вбачається зі змісту проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, розробленого ТзОВ ЗАХІДЗЕМЛЕПРОЄКТ ПЛЮС , а саме завдання на виконання послуг (аркуш 22), площа земель в існуючих межах - 163, 5000 га; площа земель, що долучаються - 455,9000 га, площа в проєктних межах 619,4000 га.
На підставі рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 року Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області 02.01.2020 державним кадастровим реєстратором Держгеокадастру Герчуком Н.Л. до Державного земельного кадастру, внесено відомості щодо включення 619, 4 га земель до меж населеного пункту: с. Малі Підліски, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру № НВ-4612129662020 від 02.01.2020.
Оскільки, така державна реєстрація здійснена на підставі правомірно прийнятого рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області , підстави для її скасування відсутні.
Щодо покликання позивачів, як на підставу скасування державної реєстрації, що така здійснена всупереч заборони вчиняти структурним підрозділам Головного управління Дежргеокадастру у Львівській області будь-які дії з приводу земельних ділянок, межі яких увійшли до проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, встановленої ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Із змісту ухвали Львівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року у справі № ЗД/380/46/19 (№ 1.380.2019.005706), яка прийнята за заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 про забезпечення позову, Головному управлінню Держгеокадастру у Львівській області та його структурним підрозділам заборонено вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення в тому числі, але не виключно: надання дозволів на розробку проєктів землеустрою, затвердження проєктів землеустрою, розробку будь-якої документації із землеустрою, в тому числі технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, оголошення аукціонів, конкурсів або торгів щодо викупу або передачі в оренду, прийняття рішень щодо передачі в оренду, емфітевзис, володіння або користування, укладення договорів купівлі-продажу та/або оренди чи емфітевзису щодо земельних ділянок з кадастровими номерами № 4622710200:10:000:0373, № 4622710200:10:000:0372, № 4622710200:10:000:0383, № 4622710200:10:000:0384, № 4622710200:10:000:0374, № 4622710200:10:000:0382, № 4622710200:10:000:0381, № 4622710200:10:000:0375, № 4622710200:10:000:0379, № 4622710200:10:000:0376.
Однак, як встановлено судом апеляційної інстанції, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області жодних самостійних рішень поза його компетенцією у спірних правовідносинах не приймало. А відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць, щодо включення 619, 4 га земель до меж населеного пункту: с. Малі Підліски, внесено до Державного земельного кадастру, відповідно до вимог ст. 46 Закону України Про землеустрій та правомірно прийнятого рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області .
Крім цього, у справі № 1.380.2019.005706 рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 17.12.2019, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Львівській області передати у власність позивачам земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області в сукупній площі 20 га, що на думку суду апеляційної інстанції є неспівмірним, з розміром земель площею 619,4 га, які включені до меж населеного пункту с. Малі Підліски на підставі рішення Жовківської районної ради Львівської області № 8 від 26.12.2019 Про затвердження проєкту землеустрою щодо зміни меж села Малі Підліски Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області і внесення Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області запису про державну реєстрацію змін меж, які просять скасувати позивачі.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправними дій Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області щодо звернення до Жовківської районної ради Львівської області про внесення в порядок денний сесії Жовківської районної ради питання Про затвердження проєкту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області та затвердження проєкту землеустрою (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області, то така задоволеною бути не може з наступних підстав.
Відповідно до вимог ст. 174 ЗК України, рішення, зокрема про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.
Судом встановлено, що рішенням Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області від 23 квітня 2019 року № 43, вирішено дати дозвіл виконавчому комітету Дублянської міської ради на розроблення проєкту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Малі Підліски згідно затвердженого скоригованого генерального плану; виготовлений та погоджений у встановленому законом порядку проєкт землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Малі Підліски подати на затвердження Жовківської районної ради.
Листом від 23 грудня 2019 року № 2052 Дублянська міська рада звернулася до голови Жовківської районної ради з прохання внести в порядок денний сесії Жовківської районної ради такі питання: Про затвердження проєкту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Малі Підліски Жовківського району Львівської області відповідно до розробленого генерального плану.
Суд апеляційної інстанції вважає, що лист Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області від 23 грудня 2019 року № 2052 є поданням відповідної ради для прийняття районною радою відповідного рішення про зміну меж села Малі Підліски, в розумінні вимог ст. 174 ЗК України.
Дублянська міська рада звернулася до голови Жовківської районної ради Горбаня Р.В., як до посадової особи, яка відповідно до п. 1 ст. 16 Регламенту Жовківської районної ради наділена правом ініціювати розгляд питання на сесії ради.
При вирішенні питання, щодо наявності або відсутності порушених прав позивачів, з урахуванням предмету спору, суд апеляційної інстанції зазначає.
Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Однак, гарантоване статтею 55 Конституції України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджують позивачі, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення .
У Рішенні Конституційного Суду від 18 червня 2002 року (справа №1-16/2002 (№12-рп/2002) у справі за конституційним поданням 45 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 140 Конституції України (справа про об`єднання територіальних громад) визначено, що положення частини першої статті 140 Конституції України визначили місцеве самоврядування як право територіальної громади - первинного суб`єкта місцевого самоврядування, основного носія його функцій і повноважень - вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України та дали визначення територіальної громади як жителів села, селища, міста чи добровільного об`єднання жителів кількох сіл у сільську громаду.
Також, у вказаному рішенні Конституційний Суд зазначив, що у випадку порушення прав територіальних громад, то будь-який з членів таких громад має право оскаржити відповідну дію чи рішення суб`єкта владних повноважень у суді, оскільки порушення прав місцевого самоврядування неминуче призводить до порушення прав кожного жителя відповідного муніципального утворення.
Отже, для вирішення питання про наявність порушеного права позивача, а відтак і права на судовий захист, визначальним є встановлення його належності до відповідної територіальної громади.
Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону, обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що місцем проживання позивачів є місто Львів та інші райони Львівської області (Городоцький, Яворівський, Пустомитівський), що свідчить про те, що вони не належать до територіальної громади села Малі Підліски Жовківського району Львівської області. Отже, урахуванням положень Основного Закону України та вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , не мають права приймати участь у вирішенні питань місцевого значення в межах Конституції і законів України.
За викладених обставин, суд апеляційної інстанції вважає, що у справі не встановлено фактів, які можуть мати вплив на права, свободи та інтереси позивачів та наявність відповідних перешкод для реалізації права на отримання земельних ділянок у власність, що в свою чергу, не відповідає обраному позивачами способу захисту порушеного права.
Питання виконання рішення суду у справі № 1.380.2019.005706 не є підставою для скасування оскаржуваних рішень відповідача, які прийняті в межах повноважень суб`єкта владних повноважень.
Щодо позивачів ОСОБА_11 та ОСОБА_12 жодних рішень (судових, органів державної влади чи місцевого самоврядування), щодо надання їм у власність спірних земельних ділянок взагалі не приймалось.
Враховуючі вищенаведені правові норми та фактичні обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги позивачів задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 139 КАС України, підстав для розподілу судових витрат не має.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 310, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
постановив:
апеляційну скаргу Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області задовольнити.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21 травня 2020 року у справі № 380/1006/20 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .
Головуючий суддя О. М. Гінда судді В. Я. Качмар О. Б. Заверуха Повне судове рішення складено 19.10.2020.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 23.10.2020 |
Номер документу | 92333644 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні