Рішення
від 31.08.2020 по справі 908/67/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 24/13/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.08.2020 Справа № 908/67/20

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни, при секретареві судового засідання Вака В.С .,

розглянувши у судовому засіданні матеріали справи № 908/67/20

за позовом: Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури (вул. Шевченка, 50/57, м. Токмак, Запорізька область, 71701) в інтересах держави

до відповідача 1: Малинівської сільської ради (вул. Космічна, буд. 25, с. Малинівка, Гуляйпільський район, Запорізька область, 70242, ідентифікаційний код 04353149)

до відповідача 2: Товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» (вул. Космічна, буд. 41, с. Малинівка, Гуляйпільський район, Запорізька область, 70242, ідентифікаційний код 30086380)

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов`язання її повернути

За участю представників:

прокурор: Тронь Г.М., прокурор відділу прокуратури Запорізької області, службове посвідчення № 035881 видане 05.10.2015

від відповідача 1: не прибув

від відповідача 2: не прибув

СУТЬ СПОРУ:

Перший заступник керівника Токмацької місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Запорізької області з позовом в інтересах держави до Малинівської сільської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» про:

- визнання незаконним та скасувати рішення Малинівської сільської ради «Про заключення договору оренди з ТОВ «Батьківщина» на земельні ділянки, які розміщені за межами населеного пункту» від 18.04.2017 № 4 в частині заключення (укладення) договору оренди з ТОВ «Батьківщина» на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га;

- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 01.06.2017, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» та Малинівською сільською радою щодо надання в оренду земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 615484423218, адреса: Запорізька обл., Гуляйпільський р., с/рада Малинівська, номер запису про інше речове право: 30497881);

- зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» повернути на користь Малинівської сільської ради земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га. що розташована на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.01.2020 наведену вище позовну заяву передано для розгляду судді Азізбекян Т.А.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 14.01.2020 позовна заява прийнята до розгляду та відкрито провадження по справі № 908/67/20 за правилами загального позовного провадження, присвоєно справі номер провадження 24/13/20, судове засідання призначено на 05.02.2020.

В судовому засіданні 05.02.2020 прийнято рішення про продовження підготовчого провадження на 30 днів та відкладення підготовчого засідання на 27.02.2020.

Ухвалою суду від 27.02.2020 зупинено провадження у справі № 908/67/20 до вирішення по суті Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18.

Ухвалою від 15.06.2020 поновлено провадження у справі № 908/67/20 з 03.08.2020. Підготовче засідання призначено на 03.08.2020.

Ухвалою суду від 22.07.2020 підготовче засідання у справі № 908/270/20 перенесено на 06.08.2020.

Ухвалою суду від 06.08.2020 закрито підготовче провадження у справі № 908/67/20. Призначено справу до судового розгляду по суті на 31.08.2020.

Відповідно до ст. 222 ГПК України здійснювалося фіксування судового засідання 31.08.2020 за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Оголошений склад суду.

Прокурор позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позові. Просить суд позов задовольнити.

Представники відповідачів в судове засідання не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, про дату та час розгляду справи повідомлені належним чином. Правом на подання відзивів на позовну заяву у строк, встановлений судом, відповідачі не скористалися.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Оскільки неявка в судове засідання представників відповідачів, не перешкоджає розгляду справи, суд вважає за необхідне розглядати справу за відсутності останніх, за наявними в матеріалах справи документами та матеріалами.

В засіданні 31.08.2020 судом, в порядку ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Суд повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Токмацькою місцевою прокуратурою за результатами опрацювання Публічної кадастрової карти, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відомостей органів влади та місцевого самоврядування виявлено факт незаконного, у порушення вимог земельного законодавства надання в оренду земельної ділянки позаконкурсній основі за наступних обставинах.

18.04.2017 Малинівською сільською радою сьомого скликання п`ятнадцятої сесії було прийнято рішення № 4 «Про заключення договору оренди з ТОВ «Батьківщина» на земельні ділянки, які розміщені за межами населеного пункту» , відповідно до п. 1 якого вирішено заключити договори оренди з ТОВ «Батьківщина» на земельні ділянки, які розташовані за межами населеного пункту з кадастровими номерами на земельні ділянки: 2321884000:05:008:0010 площа 6,5894 га; 2321884000:05:008:0011 площа 6,3976 га; 2321884000:03:005:0022 площа 8,0075 га; за межами населеного пункту на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області на умовах оренди на 25 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом 2 вказаного рішення вирішено установити орендну плату за користування земельними ділянками в розмірі 5,8 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

В подальшому, на підставі рішення Малинівської сільської ради № 4 від 18.04.2017, між Малинівською сільською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Батьківщина" (Орендар) укладений договір оренди землі № 630 від 01.06.2017, за умовами п. 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області, кадастровий номер: 2321884000:05:008:0010.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,5894 га, у тому числі ріллі 6,5894 га (п. 2).

Згідно п. 8 Договору договір укладено на 25 років (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою). Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за рік до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити, або припинити його дію. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

Умовами пунктів 9 - 11 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі у грошовій формі в розмірі 5,8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Розрахунок між сторонами оформлюється письмово, за винятком перерахунку коштів через фінансові установи. Відповідні документи (акти, квитанції фіксують вид оплати, її грошову оцінку, тощо) оформляються не менш чим в двох екземплярах і посвідчуються підписами сторін. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації грошової оцінки земель поточного року. Орендна плата вноситься у такі строки - не пізніше 31 грудня поточного року.

Відповідно до п. 14, п. 15 Договору земельна ділянка передається в оренду для вирощування товарної сільськогосподарської продукції. Цільове призначення земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом 19 Договору передбачено, що передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у тижневий після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Згідно із п. 42 Договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Відповідно до акту приймання-передачі об`єкта оренди без дати та номеру, який є невід`ємною частиною Договору, Орендодавець передав Орендареві, а Орендар прийняв земельну ділянку загальною площею 6,5894 га в тому числі 6,5894 га рілля, яка знаходиться на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району в стані придатному для використання, визначеному в умовах договору оренди землі.

Право оренди земельної ділянки зареєстровано у Відділі державної реєстрації Залізничної селищної ради Гуляйпільського району Запорізької області, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис від 25.02.2019 за № 30497881.

Прокурор вказує, що аналіз норм ст. ст. 124, 134 Земельного кодексу України (далі ЗК України) з урахуванням положень ч. 3 ст. 22 ЗК України дає підстави для висновку, що сільськогосподарське підприємство, як юридична особа, має право на отримання земельної ділянки (ділянок) сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва виключно на конкурсних засадах у порядку, передбаченому ст. 135 ЗК України.

Малинівська сільська рада листами № 158 від 13.06.2019 та № 206 від 31.07.2019, повідомила Токмацьку місцеву прокуратуру про те, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 2321884000:03:005:0022 площею 8,0075 га, 2321884000:05:008:0011 площею 6,3976 га та 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га перебувають в комунальній власності Малинівської сільської ради, яка набула право шляхом визнання судом їх як відумерла спадщина. При цьому вказує, що ТОВ «Батьківщина» є землекористувачем земельних ділянок з (1996 року з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ) основуючись на нормах абз. 11 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та абз. 1 ст. 33 цього ж закону земельні ділянки були надані колишньому орендарю та добросовісному землекористувачу ТОВ «Батьківщина» в особі директора Савовського В.М. за його клопотанням на поновлення права оренди на вказані ділянки шляхом укладення нового договору, в якому він зазначив що надає згоду на приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства. Разом з тим зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 134 ЗК України земельні торги при наданні в оренду ТОВ «Батьківщина» земельних ділянок з кадастровими номерами: 2321884000:03:005:0022 площею 8,0075 га, 2321884000:05:008:0011 площею 6,3976 га, 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га не проводилися. Передача в оренду вищезазначених земельних ділянок надавалася лише виключно відповідно до норм чинного законодавства, встановлених ч. 2, ч. 3 ст. 134 ЗК України, (поновлення договору оренди землі) та ст. 33 Закону України «Про оренду землі» .

Як свідчать матеріали справи, 10.10.2008 між ОСОБА_1 (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Батьківщина" (Орендар) укладений договір оренди землі № 26, за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області (п. 1).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,59 га, у тому числі ріллі 6,59 га (п. 2).

Згідно п. 8 договору, Договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк (п. 8).

Вказаний договір зареєстрований у Гуляйпільському районному відділі Запорізької обласної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16.06.2009 за № 040926900299.

Рішенням Гуляйпільского районного суду Запорізької області від 03 .0 5 .2012 у справі № 0806/77 0 /2012 визнано спадщину ОСОБА_1 : земельну ділянку кадастровий номер 2321884000:05:008:0010 площею 6,59 га, розташовану на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області, вартістю 99686.40 грн., надану для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належала йому на підставі Державного акту серії ІУ-ЗП №005708 на право приватної власності на земельну ділянку, виданого головою Гуляйпільської районної державної адміністрації Запорізької області Бірюковим І.О. 15.05.2003 відумерлою. Визнано право власності на спадщину ОСОБА_1 : земельну ділянку кадастровий номер 2321884000:05:008:0010 площею 6,59 га, розташовану на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області, вартістю 99686,40 грн., надану для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належала йому на підставі Державного акту серії ІУ-ЗП №005708 на право приватно: власності на земельну ділянку, виданого головою Гуляйпільської районної державної адміністрації Запорізької області Бірюковим І.О. 15.05.2003 року, за територіальнок громадою Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області. У рішенні суд встановив, що спадкоємці за заповітом і за законом після смерті ОСОБА_1 спадщину не прийняли, а тому спадкову земельну ділянку, яка належала ОСОБА_1 , необхідно визнати відумерлою і передати у власність територіальній громаді Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області.

У зв`язку з чим, право власності на зазначену земельну ділянку зареєстровано 08.04.2015 за територіальною громадою с. Малинівка в особі Малинівської сільської ради, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 9321350.

Підставою для звернення з позовом до суду прокурор вказує порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у комунальній власності, що спричиняє шкоду державі.

Прокурор вказує, що приймаючи до уваги, що єдиним органом, уповноваженим державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, що склались у даному випадку є Малинівська сільська рада, яка одночасно виступає відповідачем у даному позові, адже нарівні з ТОВ Батьківщина допустила порушення закону та притягується до юридичної відповідальності, тому в силу ст. 23 Закону України Про прокуратуру та ч. 5 ст. 53 ГПК України прокурор набуває статусу позивача за цією позовною заявою.

Враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави, а також визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов до висновку, що прокурор, у межах своїх повноважень, мав право звернутися до суду з позовною заявою в інтересах держави, інтереси держави мають чітке формулювання та вмотивовані у позовній заяві, поданій прокурором.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» № 161-ХІVвід 06.10.1998 визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Частиною 1 ст. 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною ч. 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно із ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 ст. 134 ЗК України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:

- розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;

- використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;

- використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;

- будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;

- надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;

- надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;

- розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;

- надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;

- надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;

- надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;

- будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);

- будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);

- передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;

- надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;

- поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;

- передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;

- надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;

- надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37 1 цього Кодексу;

- надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.

Згідно із ч. 1, 4, 5 ст. 135 ЗК України (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються:

а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами;

б) стартова ціна лота;

в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах;

г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги. Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів.

З аналізу викладених норм вбачається, що підставою для передачі в оренду земельної ділянки державної або комунальної власності є рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. При цьому обов`язковою передумовою для передачі в оренду такої ділянки є проведення земельних торгів (аукціону).

Матеріали справи свідчать, що пунктом 1 рішення Малинівської сільської ради № 4 від 18.04.2017 вирішено заключити договори оренди з ТОВ «Батьківщина» на земельні ділянки, які розташовані за межами населеного пункту з кадастровими номерами на земельні ділянки: 2321884000:05:008:0010 площа 6,5894 га; 2321884000:05:008:0011 площа 6,3976 га; 2321884000:03:005:0022 площа 8,0075 га; за межами населеного пункту на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області на умовах оренди на 25 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га належить на праві комунальної власності територіальній громаді села Малинівка в особі Малинівської сільської ради, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру прав на нерухоме майно № 189058409 від 16.11.2019. Державна реєстрація вказаного права власності здійснена 08.04.2015, номер запису про право власності 9321350.

Частиною 2 ст. 134 ЗК України визначено вичерпний перелік цілей, для яких можливо надати земельну ділянку державної чи комунальної власності або права на неї без проведення конкурсу, серед яких не передбачено надання юридичним особам в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Враховуючи цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га, зазначене в п. 1 вказаного рішення, та перебування земельної ділянки в комунальній формі власності передача її в оренду в силу приписів ч. 2 ст. 124 та ч. 1 ст. 134 ЗК України повинна була здійснюватись за результатами проведення земельних торгів.

При цьому, як вбачається з матеріалів справи, передача Малинівською сільською радою вказаної вище земельної ділянки в оренду за договором оренди землі № 630 від 01.06.2017 року здійснювалась на підставі рішення № 4 від 18.04.2017 без проведення земельних торгів, що суперечить приписам ст. ст. 116, 124, 134, 135 ЗК України, ст. 16 Закону України «Про оренду землі» .

Про вказані обставини свідчить зміст листа Малинівської сільської ради № 206 від 31.07.2019, в якому остання повідомляє, що земельні торги при наданні в оренду ТОВ «Батьківщина» земельних ділянок з кадастровими номерами: 2321884000:03:005:0022 площею 8,0075 га, 2321884000:05:008:0011 площею 6,3976 га, 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га не проводилися, передача в оренду вищезазначених земельних ділянок надавалася лише виключно відповідно до норм чинного законодавства, встановлених ч. 2, 3 ст. 134 ЗК України, (поновлення договору оренди землі) та ст. 33 Закону України «Про оренду землі» .

Твердження відповідача 1 в листі № 206 від 31.07.2019 про передачу в оренду ТОВ «Батьківщина» спірної земельної ділянки відповідно до норм чинного законодавства, встановлених ч. 2, 3 ст. 134 ЗК України, та посилання на поновлення договору оренди (ст. 33 Закону України «Про оренду землі) є необґрунтованими, оскільки поновлення договору оренди землі передбачає продовження строку дії такого договору між його сторонами щодо того самого об`єкту (форма власності, площа земельної ділянки) та ідентичного порядку надання земельних ділянок в оренду. Крім того, поновлення договору оренди землі здійснюється шляхом укладення додаткової угоди, а не підписання нового договору оренди.

Тобто в даному випадку відбулося саме укладення нового договору, що в т. ч. підтверджується самим рішенням Малинівської сільської ради від 18.04.2017 № 4 «Про заключення договору оренди з ТОВ «Батьківщина» на земельні ділянки, які розміщені за межами населеного пункту.

Поряд з цим, у об`єкта оренди - земельної ділянки з кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га змінилася форма власності з приватної та комунальну, що передбачає інший порядок надання такої ділянки в оренду.

При прийнятті актів як нормативного, так і ненормативного (індивідуального) характеру, державний чи інший орган повинен бути на це уповноважений, діяти в межах наданої йому компетенції, що закріплено у ст. 19 Конституцією України. Так, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, у справах щодо оскарження рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, суд повинен перевірити чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, безсторонньо, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, пропорційно, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Таким чином, рішення Малинівської сільської ради від 18.04.2017 № 4 в частині заключення (укладення) договору оренди з ТОВ "Батьківщина" на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га прийняте з порушенням вимог ст. ст. 116, 124, 134, 135 ЗК України, ст. 16 Закону України «Про оренду землі» .

Прийняте рішення Малинівської сільської ради про надання в оренду спірної земельної ділянки порушує встановлений законом порядок володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у комунальній власності та спричиняє шкоду державі, порушує право територіальної громади с. Малинівка Гуляйпільского району Запорізької області на надання спірної земельної ділянки в оренду на найвигідніших умовах та отримання відповідного прибутку.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із п.п. 2, 10 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема визнання правочину недійсним, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільною законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 393 ЦК України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

З огляду на вищевикладене, рішення Малинівської сільської ради "Про заключення договору оренди з ТОВ "Батьківщина" на земельні ділянки, які розміщені за межами населеного пункту" від 18.04.2017 № 4 в частині заключення (укладення) договору оренди з ТОВ "Батьківщина" на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га, прийняте з порушенням вимог ст. 116, ч. 2 ст. 124, ч. 1 ст. 134, 135 ЗК України та ст. 16 Закону України «Про оренду землі» , а тому підлягає визнанню судом незаконним та скасуванню.

За таких обставин, позовна вимога Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури про визнання незаконним та скасування рішення Малинівської сільської ради "Про заключення договору оренди з ТОВ "Батьківщина" на земельні ділянки, які розміщені за межами населеного пункту" від 18.04.2017 № 4 в частині заключення (укладення) договору оренди з ТОВ "Батьківщина" на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Одним із способів захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки, передбаченим ч. 3 ст. 152 ЗК України, є визнання угоди недійсною.

Для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з`ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення (п. 2.24 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» ).

Згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Таким чином, спірний договір оренди землі № 630 від 01.06.2017 є таким, що укладений з порушенням норм чинного законодавства, а саме ст. 116, ч. 2 ст. 124, ч. 1 ст. 134, 135 ЗК України та ст. 16 Закону України «Про оренду землі» , а тому підлягає визнанню судом недійсним із застосуванням наслідків недійсності правочину на підставі ст.ст. 203, 215 ЦК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили згідно вимог ч. 2 статті 86 ГПК України. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Прокурором доведено суду факт порушення першим відповідачем вимог ст. ст. 116, ч. 2 ст. 124, ч. 1 ст. 134, 135 ЗК України, ст. 16 Закону України «Про оренду землі» при укладенні договору оренди землі № 630 від 01.06.2017, а саме: передання в оренду земельної ділянки комунальної власності без проведення земельних торгів (аукціону), в т.ч. порушення інтересів держави та територіальної громади, а відтак і наявність підстав для визнання вказаного договору недійсним.

За таких обставин, позовна вимога Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 630 від 01.06.2017, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю Батьківщина та Малинівською сільською радою щодо надання в оренду земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 615484423218, адреса: Запорізька обл., Гуляйпільський р., с/рада Малипівська, номер запису про інше речове право: 30497881), є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

З урахуванням п. 2.29. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 суд зазначає, що договір оренди земельної ділянки № 630 від 01.06.2017 припиняється лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою.

Статтею 216 ЦК України визначені правові наслідки недійсності правочину, а саме: недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Пунктом «б» ч. 1 ст. 80 ЗК України визначено, що суб`єктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Відповідно до ч. 1, 5 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі прийняття спадщини або переходу в їхню власність земельних ділянок, визнаних судом відумерлою спадщиною.

Згідно із ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Частиною 5 вказаної статті Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Тобто, територіальна громада як власник рухомого або нерухомого майна чи землі делегує сільській раді повноваження щодо права власності від її (громади) імені, в її інтересах.

Докази у справі свідчать, що спірна земельна ділянка на підставі рішення Гуляйпільського районного суду Запорізької області від 03.05.2012 у справі № 0806/770/2012 перейшла у комунальну власність та в силу положень ст. 83 ЗК України є власністю територіальної громади с. Малинівка в особі Малинівської сільської ради.

Згідно наявної у справі інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 189058409 від 16.11.2019 власником земельної ділянки з кадастровим № 2321884000:05:008:0010 є територіальна громада с. Малинівка в особі Малинівської сільської ради.

Враховуючи задоволення судом вимог про визнання договору оренди землі № 630 від 01.06.2017 року, укладеного між Малинівською сільською радою та ТОВ «Батьківщина» , недійсним, згідно приписів ст. 216 ЦК України спірна земельна ділянка підлягає поверненню власнику в порядку двосторонньої реституції.

Отже, спірна земельна ділянка має бути повернена власнику - територіальній громаді с. Малинівка в особі Малинівської сільської ради. При цьому, Малинівська сільська рада, у правовідносинах повернення землі діє як представницький орган від імені та в інтересах територіальної громади.

За таких обставин, позовна вимога Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури про зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» повернути на користь Малинівської сільської ради земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Таким чином, суд констатує правомірність заявлених позивачем вимог, а тому позов задовольняє у повному обсязі.

Витрати зі сплаті судового збору в сумі 5763,00 грн. покладаються на відповідачів у справі - Малинівську сільську раду) та Товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» порівну.

Керуючись ст., ст. 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури до Малинівської сільської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Батьківщина" задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Малинівської сільської ради Про заключення договору оренди з ТОВ Батьківщина на земельні ділянки, які розміщені за межами населеного пункту від 18.04.2017 № 4 в частині заключення (укладення) договору оренди з ТОВ Батьківщина на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 630 від 01.06.2017. укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю Батьківщина та Малинівською сільською радою щодо надання в оренду земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 615484423218, адреса: Запорізька обл., Гуляйпільський р., с/рада Малипівська, номер запису про інше речове право: 30497881).

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Батьківщина (адреса: вул. Космічна, 41, с. Малинівка, Гуляйпільський район, Запорізька область, 70242, ідентифікаційний код юридичної особи: 30086380) повернути на користь Малинівської сільської ради (адреса: вул. Космічна, 25, с. Малинівка, Гуляйпільський район, Запорізька область, 70242, ідентифікаційний код юридичної особи: 04353149) земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 2321884000:05:008:0010 площею 6,5894 га, що розташована на території Малинівської сільської ради Гуляйпільського району Запорізької області.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Батьківщина (адреса: вул. Космічна, 41, с. Малинівка, Гуляйпільський район, Запорізька область, 70242, ідентифікаційний код юридичної особи: 30086380) на користь прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури (адреса: вул. Шевченка, 50/57, м. Токмак, Запорізька область, 71701, розрахунковий рахунок № 35217095000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи: 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені на сплату судового збору у 2019 році при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 2881 (дві тисячі сісімсот вісімдесят одна) грн. 50 коп.

Видати наказ.

Стягнути з Малинівської сільської ради (адреса: вул. Космічна. 25, с. Малинівка, Гуляйпільський район, Запорізька область. 70242, ідентифікаційний код юридичної особи: 04353149) на користь прокуратури Запорізької області (адреса: вул. Матросова, 29 а, м. Запоріжжя, 69057, розрахунковий рахунок № 35217095000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи: - 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені па сплату судового збору у 2019 році при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 2881 (дві тисячі сісімсот вісімдесят одна) грн. 50 коп.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 22.10.2020.

Суддя Т.А. Азізбекян

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення31.08.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92346169
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/67/20

Судовий наказ від 24.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Судовий наказ від 24.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Судовий наказ від 24.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Рішення від 31.08.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 06.08.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 22.07.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 15.06.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 27.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 05.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 14.01.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні