Рішення
від 12.10.2020 по справі 916/1631/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" жовтня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/1631/18

Господарський суд Одеської області у складі судді Погребна К.Ф.

при секретарі судового засідання Арзуманян В.А.

розглянувши справу №916/1631/18

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця (Тверська), 5, ЄДРПОУ 4007581) в особі регіональної філії «Донецька залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (84404, м. Лиман, вул. Привокзальна, 22, ЄДРПОУ 40150216)

до відповідача: Державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» (68001, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Праці, 6, ЄДРПОУ 01125672)

про стягнення 51 130,00 грн.

Представники сторін:

від позивача - не з`явився;

від відповідача - не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

07.08.2018 року публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулося до господарського суду Одеської області з позовною заявою (вх. № 1761/18) до державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» про стягнення штрафу у розмірі п`ятикратної плати за всю відстань перевезення за невірно зазначену масу вантажу у перевізному документі у розмірі 51 130,00 грн. та судового збору.

Позов пред`явлено на підставі ст. 307 ГК України та ст.ст. 6, 24, 118, 122 Статуту залізниць України, п. 5.5 розділу 4 Правил перевезення вантажів.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 30 серпня 2018р. (суддя Петренко Н.Д.) відкрито провадження у справі та призначено справу № 916/1631/18 до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою господарського суду Одеської області 18.02.2019р. справу №916/1631/18 вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та замінити судове засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

Розпорядженням керівника апарату суду №114 від 22.02.2019року, у зв`язку з перебуванням судді Петренко Н.Д.. з 20.02.2019р. на тривалому лікарняному (відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами), з метою дотримання строків, призначено повторний автоматичний розподіл вищезазначеної справи №916/1631/18

Протоколом повторного автоматичного розподілу судової справи між суддями, справу №916/1631/18 передано на розгляд судді Погребній К.Ф.

Ухвалою суду від 27.02.2019 р. було прийнято справу №916/1631/18 до свого провадження.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.03.2020р. зупинено провадження у справі до набрання законної сили судового рішенням у справі №916/1722/18.

20.07.2020р. до суду від Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» надійшло клопотання про поновлення провадження по справі №916/1631/18.

Ухвалою суду від 28.07.2020р. провадження по справі було поновлено із призначенням до розгляду в судовому засіданні.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 09.09.2020р. строк підготовчого провадження був продовжений на тридцять днів, в порядку ст. 177 ГПК України.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 24.09.2020р. підготовче засідання було закрито, розгляд справи призначено по суті в судовому засіданні.

В обґрунтування позову позивач посилається на відправлення вагону №60309010, з вантажем вугілля кам`яне зі станції Чорноморськ-Порт-експорт Одеської залізниці на станцію Авдіївка Донецької залізниці згідно з накладною №41594177 від 10.02.2018.

Вказує, що 16.02.2018р. на проміжній станції Покровськ на підставі акту загальної форми № 186 від 15.02.18. станції Покровськ було здійснено комісійне переважування зазначеного вагону та складено комерційний акт. Результат зафіксовано в Книзі обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах.

Комерційний акт №482004/51 від 16.02.2018р. засвідчує, що під час комісійного зважування на 150 т. статистичних вагах станції (повірка 24.01.18р.) вагона №60309010 відправленого за накладною №41594177 було встановлено розбіжності фактичної маси вантажу з зазначеною в накладній масою більше документа на 5650 кг та понад вантажопідйомність на 4800 кг. Після дозування надлишок вантажу з вагону №60309010 перевантажено в вагон № 67702605. При зважуванні вагона №60309010 виявлено: брутто 97300 кг., тара вагона з ПД 22500 кг., нетто 74800 кг. (згідно оперативного повідомлення № 3278 від 19.02.18).

Вагон №60309010 за накладною № 41594177, в графі 49 якої зроблено відмітку про складання комерційного акту №482004/51 був відправлений на адресу вантажоотримувача та ним отриманий.

При видачі вагона №60309010 з вантажем вантажоотримувачу на станції призначення Авдіївка в розділі Є. комерційного акту №482004/51/35 від 16.02.2018р. зроблена відмітка: «Во время выдачи груза разницы против настоящею акта не выявлено» . Згідно телеграми станції Авдіївка № 98 від 22.02.2018р.. «вагон 60309010 отправка 41597956 прибыли адрес ЧАО АКХЗ выданы грузополучателю тождественно ком актам -- №482004/51 от 16/02 ст. Покровск» . Це підтверджує правильність визначення ваги в вагоні №60309010 по станції Покровськ.

Відповідно до накладної №41594177 відправником вантажу є ДП «Морський торгівельний порт «Чорноморськ» . Маса вантажу визначена вантажовідправником без участі представників залізниці (графа 24), завантаження проводилось вантажовідправником.

Зазначає, що відповідно до ст. 122 Статуту залізниць України з відправника стягується штраф у п`ятикратному розмірі провізної плати за всю відстань перевезення.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказує, що не визнає позовні вимоги повністю. Технологічний процес навантаження вагонів силами ДП «МТП «Чорноморськ» обов`язково передбачає зважування належним чином паспортизованими (сертифікованими) електронними вагами кожного вагону після навантаження. На станції відправлення зважування було проведено на вагах ВВ7419-100-2НС, повірених в установленому порядку.

Крім того, відповідно до п.3.5. Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 №442, результати зважування на електронних ЗВВТ повинні видаватися у друкованому вигляді, для чого конструкція вагопроцесора має передбачати можливість підключення до нього друкувального пристрою. Таким чином, вагами відповідача не могла бути визначена невірна маса вантажу.

Зазначає, що порядок складення комерційних актів та актів загальної форми встановлений Правилами. Відповідно до Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 комерційний акт підписує: начальник станції (його заступник); начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи); працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

В порушення вказаного, на комерційних актах, які підписані в.о. Д.С. Божко П.О. та робітниками станції ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , відсутній підпис начальника вантажного району (завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи). Вказує, що Правила не передбачають можливість заміни осіб, які в обов`язковому порядку повинні підписати акт, іншими особами.

Зазначає, що до позову надано довідку, відповідно до якої посада начальника вантажного району (завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) - відсутні. Втім, довідка складена 03.07.2018, а спірний комерційний акт 16.02.2018, містить посилання на штатний розпис, який не додано.

Відповідач вказує про наявність дефекту форми акту, у зв`язку з чим вказує про його юридичну неспроможність. Також зазначає про те, що Книга обліку контрольних зважувань не може слугувати доказом по справі, оскільки є внутрішнім документом.

Крім цього, згідно з п.22 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Відповідно до накладної зважування на станції відправлення проводилось на вагонних електромеханічних вагах, тип/модель ВВ7419-100-2Д, виробництва ВАТ «Точмаш» , які пройшли повірку у встановленому порядку. Зважування на станції Покровськ проводилося на вагонних тензометричних вагах, що відрізняються інженерно-технічними особливостями. Таким чином, зазначена різниця маси вантажу, виявлена при переважуванні спірного вантажу на 150тонних тензометричних вагах, не свідчить про неправильне зазначення маси вантажу, з огляду на те, що фактично зважування відбувалося на вагах різного типу та різними способами.

У відповіді на відзив позивач вказує, що Наказом Укрзалізниці від 04.06.2003 №147-Ц затверджено Інструкцію з ведення станційної комерційної звітності, параграфом 43 якої передбачено ведення Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах (форма ГУ-78). Посилається на те, що з приводу стягнення штрафів за невірне зазначення даних в залізничних накладних згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України, склалася єдина судова практика, що не ставить під сумнів законність і доказову силу внесення даних щодо зважування вагонів у Книгу обліку контрольних зважувань.

Також вказує, що відповідно до Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 №442, у ЗВВТ для статичного зважування, прийнятих в експлуатацію до набрання чинності цієї Інструкції, допускається відсутність друкувального пристрою. ЗВВТ станції Покровськ були прийняті в експлуатацію у 2009 році.

Щодо переліку осіб, які підписують комерційний акт, вказує, що при його складанні необхідне його підписання трьома особами, перелік посад яких не є нормативно вичерпним. Вказує, що комерційний акт підписаний в.о. начальника станції ОСОБА_3 , агентом комерційним ОСОБА_1 , яка безпосередньо проводила зважування вагонів, і не містить підпису начальнику вантажного району, оскільки по штатному розкладу така посада не передбачена, замість нього до перевірки та підписання акта залучений робітник станції Горкавий А.В., який приймав участь у зважуванні вагона.

Надано довідки про відсутність відповідної штатної одиниці. Просить звернути увагу, що на станції Покровськ та жодній іншій станції регіональної філії «Донецька залізниця» по штатним розкладам відсутні зазначені штатні одиниці, тому покласти виконання їх обов`язків на інших працівників неможливо. Однак, на станціях Покровськ, Авдіївка, Сартана, Маріуполь-сорт. та інш. переважна більшість комерційних актів (80-90% яких також не містять підпису завідуючого вантажним двором та осіб, які прирівнюються до нього) складаються для посвідчення фактів незбережного перевезення вантажів, на підставі яких вантажовідправники та вантажоодержувачі звертаються з позовними заявами, де зазначені комерційні акти визнаються належними доказами, і з залізниці стягуються збитки, у тому числі ПрАТ «Авдіївський коксохімічний завод» , на адресу якого прямував вантаж у спірному вагоні.

Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт згідно зі ст. 129 Статуту залізниць України, якщо вона виявила відповідні обставини. До позовної заяви також додано копії актів загальної форми та виписка з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу.

При цьому доказом зазначення даних, які не відповідають фактичній масі вантажу, є залізнична накладна 41594177, яка засвідчує факт відправки на станцію Авдіївка вагону №60309010 з надлишком вантажу у кількості 60210 кг, яке було перевантажене з вагону та ще з 11 вагонів по станції Покровськ.

Результат видачі вагона №60309010 вантажоотримувачу на станції призначення Авдіївка, де в розділі Є. комерційного акту від 16.02.2018 зроблено відмітку «Во время выдачи груза разницы против настоящего акта не выявлено» .

Комерційні акти є тільки одним із доказів, який суд оцінює у сукупності з іншими. Крім того, вказує, що Правилами видачі вантажів визначено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Крім того, зважування в обох випадках проводилося на вагонних вагах.

У запереченні відповідач вказує, що п. 10 Правил складання актів передбачено чіткий перелік осіб, які мають поставити свій підпис на комерційному акті обов`язково, і не передбачено заміни осіб, які в обов`язковому порядку мають підписати акт. Інші працівники можуть бути залучені додатково.

Довідки про відсутність у штатному розкладі відповідної посади складені пізніше комерційного акту, не додано штатний розклад. Посадова інструкція комерційного агента не є доказом того, що він повинен підписати комерційний акт замість начальника вантажного району. Позивачем не надано доказів того, що обов`язки начальника вантажного району покладено на інших осіб чи комерційних агентів.

У клопотанні про долучення доказів у справі позивач зазначає, що, враховуючи правову позицію, викладену у постанові ВС у справі №916/2450/17, згідно штатного розпису структурного підрозділу «Станція Покровськ» в господарстві вантажної та комерційної роботи станції Покровськ позакласом - штатні одиниці: начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) - відсутні, то комерційний акт був підписаний в.о. начальника станції ОСОБА_3 , агентом комерційним ОСОБА_1 , що безпосередньо проводила переважування вагона (згідно з п.10 Правил складання актів) та уповноважена на підписання комерційного акту у разі його складання згідно підпункту 5 п.п.2.2. посадової інструкцій №235, і не містить підпису начальника вантажного району, оскільки по штатному розкладу така посада не передбачена, а замість нього до перевірки вантажу і підписання акту залучений робітник станції ОСОБА_2 , який приймав участь у переважуванні вагона та уповноважений на підписання комерційного акту у разі його складання згідно з п.п. 16 п.п.2.2. посадової інструкції №215, що доводить факт підписання комерційного акту правомочними особами.

У додаткових поясненнях позивачем зазначено, що у постанові ВС у справі №916/2450/17, яка оприлюднена 07.12.2018, було викладено правову позицію у спірних правовідносинах, яка передбачає наявність повноважень у осіб, які підписують комерційний акт, на підставі наказу чи посадової інструкції. Раніше позивачем були подані копії посадових інструкцій. Після винесення постанови ВС, позивач надає копію наказу зі станції Покровськ про призначення відповідальних осіб, та надав до суду як додатковий доказ. Наказ №1865 дублює повноваження осіб, передбачені посадовими інструкціями.

Відповідачем надано пояснення, де вказує, що докази, зокрема, наказ від 29.12.2017 №1865, який існував на дату подання позову, надано несвоєчасно.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

10.02.2018 було відправлено вагон №60309010 з вантажем вугілля кам`яне зі станції Чорноморськ-Порт-експорт Одеської залізниці на станцію Авдіївка Донецької залізниці згідно з накладною №41594177 від 10.02.2018.

15.02.2018 на станції Покровськ у присутності ОСОБА_4 та ОСОБА_5 складено акт загальної форми №186в/ст відносно накладної №41594177, відповідно до якого обставинами, які викликали складання акту, є:

- комерційна несправність (код 9280002). За даними ТДВВ підозра на завантаження вагону понад його вантажопідйомність. При прибутті поїзду було виявлено: при зважуванні на динамічних тензовагах виявилась невідповідність маси вантажу у вагоні більше документа 5650 кг та підозра на перевищення вантажопідйомності 4800 кг, чим порушено вимоги п.4.1. додатку 3 до СМГС. Поверхня вантажу на рівні бортів, не розрівнена. Марковано однією білою переривчатою полосою посередині. Двері, люки закриті. Вагон відцеплено для зважування на статичних вагах.

На підтвердження справності вагу надано технічний паспорт №82 засобу ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) , з якого вбачається, що ваги повірені 24.01.2018.

Комерційний акт №482004/51 від 16.02.2018р.. (форма ГУ-22) складені на додаток до акту загальної форми від 15.02.2018 №186 в/ст.

Комерційні акти підписано в.о. ДС ОСОБА_3 , комерційним агентом ОСОБА_1 та ДСЦ ОСОБА_2

28.01.2019 позивачем було надано копію наказу №1865 від 29.12.2017 «Про призначення відповідальних осіб, які мають право підпису комерційних актів форми ГУ-22 по станції Покровськ» (оригінал наказу було надано у справу №916/1722/18, в якій було призначено експертизу), відповідно до якого:

1. Призначено відповідальною особою за складання комерційних актів інженера станції Покровськ ОСОБА_6 .

2. Призначено відповідальних осіб, які мають право пілпису в комерційних актах, складених на станції Покровськ згідно Статуту залізниць України:

- заступника начальника станції Ветошко Д.В.;

- агента комерційного (вантажного двору) ОСОБА_7 ;

- змінних агентів комерційних станції Покровськ;

- змінних маневрових диспетчерів станції Покровськ.

3. За відсутністю будь-кого з призначених працівників їх обов`язки покладаються на працівників, які їх заміщують.

Щодо посилання відповідача на сумніви у складенні вказаного наказу суд зазначає наступне.

28.03.2019 ухвалою суду провадження у справі було зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №916/1722/18.

Суд звертає увагу, що 13.02.2019 представником відповідача подано клопотання про призначення експертизи, обґрунтовуючи необхідність експертизи наявністю сумнівів у наказі №1865 від 29.12.2017, відповідач вважав, що з урахуванням правової позиції Верховного Суду встановлення фактичної дати складення та підписання відповідного наказу має значення для вирішення справи по суті.

Як встановлено судом, в провадженні господарського суду Одеської області знаходиться декілька справ за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" про стягнення 51130 грн. з аналогічними підставами та предметом позову. Так, у справі 916/1722/18 за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" про стягнення 51130 грн. міститься оригінал витребуваного наказу, і господарським судом ухвалою від 18.02.2019 було призначено судову технічну експертизу у даній справі з наступним переліком питань:

1. Чи виготовлений наказ від 29.12.2017 №1865 "Про призначення відповідальних осіб, які мають право підпису комерційних актів форми ГУ-22 по станції Покровськ" у той час, яким датований документ?

2. Чи виготовлений рукописний текст документу від 29.12.2017 №1865 та його реквізити у той час, яким датований документ?

3. У разі неможливості визначити точну дату виготовлення наказу від 29.12.2017 №1865 "Про призначення відповідальних осіб, які мають право підпису комерційних актів форми ГУ-22 по станції Покровськ" зазначити період часу його виготовлення.

Зазначені обставини, з урахуванням наявності оригіналу витребовуваного наказу у матеріалах справи №916/1722/18, виключали об`єктивну можливість вирішення питання призначення експертизи у даній справі, в зв`язку з чим в задоволенні клопотання представника відповідача про призначення експертизи протокольно було відмовлено, втім, для вирішення справи по суті з урахуванням правової позиції Верховного Суду у справі №916/2450/17 та аргументації відповідача, встановлення фактичної дати та часу підписання наказу вбачається важливим.

Тому провадження у справі № 916/1635/18 було зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №916/1722/18.

У справі №916/1722/18 від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшов висновок експертів, у якому було зазначено, що друкований текст у наказі №1865 нанесений електрофотографічним способом з використанням друкуючого пристрою (пристроїв) з лазерним способом друку тонером чорного кольору. Зазначено також, що відповісти на питання «Чи виготовлений наказ від 29.12.2017 №1865 "Про призначення відповідальних осіб, які мають право підпису комерційних актів форми ГУ-22 по станції Покровськ" у той час, яким датований документ?» ; «Чи виготовлений рукописний текст документу від 29.12.2017 №1865 та його реквізити у той час, яким датований документ?» ; «У разі неможливості визначити точну дату виготовлення наказу від 29.12.2017 №1865 "Про призначення відповідальних осіб, які мають право підпису комерційних актів форми ГУ-22 по станції Покровськ" зазначити період часу його виготовлення.» не видається можливим у зв`язку з відсутністю дозволу суду на вирізання штрихів рукописних записів та підписів в досліджуваному документі. Встановити час нанесення друкованого тексту у наказі не видається можливим у зв`язку з відсутністю у експертів впроваджених у судово-експертну практику України методик встановлення часу виконання друкованих текстів, нанесених з використанням друкуючих пристроїв з лазерним способом друку.

У справі №916/1722/18, суд дійшов висновку, що позивачем надано оригінал наказу №1865 від 29.12.2017, з яким ознайомлені агенти комерційні, маневрові диспетчера, і який є належним та допустимим доказом у справі.

Відповідно до ч.4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішенням господарського суду Одеської області у справі №916/1722/19 позов задоволено, стягнуто з Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" 51130,00 грн. штрафу, 1762,00 грн. витрат зі сплати судового збору.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 15.06.2020 рішення було залишено в силі.

Посилання відповідача на те, що зазначений наказ не був наданий разом із позовною заявою, у зв`язку з чим вказаний доказ не має братися судом до уваги, суд відхиляє у зв`язку з тим, що провадження у справі було зупинено до касаційного розгляду справи №916/2450/17, за результатами якого Верховним Судом було сформовано правову позицію, відповідно до якої «якщо в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), то на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено пунктом 10 Правил складання актів.»

На підтвердження повноважень в.о. ДС Божко П.О., комерційного агенту ОСОБА_1 та ДСЦ Горкавого А.В., які підписали комерційні акти, позивачем було надано копію посадової інструкції агента комерційного на структурному підрозділі «Станція Покровськ» №235.

Зазначена посадова інструкція підписана Сідаш Ю.М. 14.01.2018.

Сідаш Ю.М. безпосередньо проводила зважування вагонів, що не заперечується сторонами, та підтверджується Актами загальної форми ГУ-23 , а також відповідає її посадовій інструкції .

Крім того, позивачем надано копію посадової інструкції №215 маневрового диспетчера, яка підписана Горкавим А.В.. 21.12.2017. Відповідно до вказаної інструкції Горкавий А.В. бере участь у підписанні комерційних актів в разі його оформлення (абз.16 п.п.2.2).

Довідкою помічника начальника з кадрових питань структурного підрозділу «станція Покровськ» І.Ю. Васецькою від 03.07.2018 підтверджується, що згідно зі штатним розписом структурного підрозділу «Станція Покровськ» в господарстві вантажної та комерційної роботи станції Покровськ позакласом - штатні одиниці: начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) - відсутні.

Довідкою заступника начальника структурного підрозділу «Станція Покровськ» ОСОБА_8 підтверджується, що «згідно штатного розкладу на ст. Покровськ, завідуючого вантажним двором (районом), контейнерного відділу, комерційного майданчика, сортувальної платформи така посада відсутня» .

Посилання відповідача на недоведеність відсутності зазначеної посади у штатному розписі не береться судом до уваги, оскільки доказів наявності такої посади станом на дату складання комерційного акту відповідачем не надано, питання про витребування штатного розкладу у позивача не було поставлено відповідачем, а наявність довідок про відсутність такої посади, а також зазначення про відсутність такої посади в самому комерційному акті, за відсутності доказів протилежного є достатнім доказом відповідної обставини.

Начальником станції Покровськ Вакуленко Д.В. складено повідомлення про те, що 21.02.2018 комерційна несправність усунута. Після дозування вагону, у тому числі 60309010 надлишок вантажу вугілля у кількості 4800 кг, перевантажений у вагон 67702605. При контрольному перевантажуванні вагонів на 150тонний станційних вагах виявився, зокрема у вагоні 60309010, надлишок вантажу у розмірі 4800 кг.

При видачі вагону на станції призначення Авдіївка в розділі Є. комерційного акту №482004/51/35 від 16.02.2018 зроблено відмітку «Во время выдачи груза разницы против настоящего акта не выявлено» .

Згідно з телеграмою станції Авдіївка №98 від 22.02.2018 «….вагон - 60309010 … - прибыл в адрес ЧАО АКХЗ выдан грузополучателю тождественно ком актам -- №482004/51 - ст. Покровск» .

Відповідно до накладної №41594177 відправником вантажу є ДП «Морський торгівельний порт «Чорноморськ» . Маса вантажу визначена вантажовідправником без участі представників залізниці (графа 28), завантаження проводилось вантажовідправником.

Згідно зі ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Статтею 908 ЦК України визначено, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, що видаються відповідно до них.

За договором перевезення перевізник зобов`язаний доставити довірений йому відправником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язаний сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (частини 1, 3 ст. 909 ЦК України).

Згідно з ч. 5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюється транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Аналогічний припис містить ст. 909 ЦК України.

У відповідності до ст.6 Статуту залізниць України накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем; накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача; накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

В силу вищевикладених вимог Закону, наявна у матеріалах справи залізнична накладна №41594177 свідчить про укладення між позивачем (перевізником) і відповідачем (вантажовідправник) договору перевезення вантажу на користь вантажоодержувача.

Відповідно до ст.37 Статуту залізниць, яка кореспондується з пунктом 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Згідно зі ст.23 Статуту залізниць України відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Відповідно до п.2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644, відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.

У додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів встановлено, що графа 24 "маса вантажу, визначена відправником" заповнюється, якщо маса вантажу визначена відправником. Вказуються маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом); у графі 26 "спосіб визначення маси" зазначається спосіб визначення маси вантажу (на вагах, за стандартом, за трафаретом, за обміром, за розрахунками, умовно), тип ваг (товарні, вагонні, елеваторні тощо), їх вантажопідйомність та ким було визначено масу вантажу (залізницею/ відправником); у графі 28 "ким завантажено вантаж у вагон (контейнер)" зазначається: відправником або залізницею; у графі 55 "правильність внесених відомостей підтверджую" представник відправника засвідчує правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. В електронній накладній накладається електронний цифровий підпис відправника.

Відповідно до п.5.5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Згідно зі ст.24 Статуту залізниць, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.

Крім того, даною статтею передбачено право залізниці перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

У відповідності до ст.122 Статуту залізниць України, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Статтею 118 Статуту залізниць передбачено, що за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць, що співвідноситься з п.5.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644, обставини, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин:

а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах;

б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу;

в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу;

г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.

Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини, або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

Порядок складання комерційних актів визначено Правилами складання актів, які затверджено наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002.

Так, пунктом 10 Правил передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Отже, в пункті 10 Правил складання актів передбачено перелік осіб-працівників залізниці, які мають право підписувати комерційні акти в силу їх посадового становища (начальник станції (його заступник) та начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), а також працівники залежно від обставин їх особистої участі у перевірці вантажу, який прибув на станцію залізниці. За сукупності трьох підписів зазначених працівників залізниці комерційний акт буде вважатися таким, що складений згідно з вимогами пункту 10 Правил складання актів.

У справі №916/2450/17 Верховним Судом було винесено постанову, в якій міститься наступна правова позиція:

«Верховний Суд погоджується з таким застосуванням судами першої та апеляційної інстанцій приписів пункту 10 Правил складання актів на виконання статті 129 Статуту залізниць та зазначає про імперативність визначеного пунктом 10 цих Правил суб`єктного складу працівників залізниці, які є уповноваженими особами на підписання комерційних актів, однак, зазначена норма не виключає можливості залучення до складення комерційного акта й інших працівників залізниці, поряд з особами, підписи яких є обов`язковим реквізитами комерційного акта.

Така правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду від 01.06.2018 у справі №910/3930/17 та від 18.06.2018 у справі №910/11397/17, від якої колегія суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду не вважає за необхідне відступати.

За змістом частин 1, 3 статті 64 та частини 3 статті 65 Господарського кодексу України передбачено, що підприємство, як організаційна форма господарювання, може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо) та самостійно визначає свою організаційну структуру, чисельність працівників та штатний розпис. Керівництво підприємством здійснюється його керівником, який призначається (обирається) власником (власниками) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядову раду такого підприємства (у разі її утворення) та відповідно до статуту є посадовою особою цього підприємства з правом розподілу обов`язків між працівниками підприємства.

Отже, якщо в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), то на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено пунктом 10 Правил складання актів.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у Постановах від 21.05.2018 у справі №916/2001/17 та від 23.06.2018 у справі №916/1993/17.»

Таким чином, за відсутності у штаті структурного підрозділу «станція Покровськ» посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), наказом начальника станції ОСОБА_9 було призначено відповідальних осіб, які мають право підпису в комерційних актах, складених на станції Покровськ згідно Статуту залізниць України:

- заступника начальника станції Ветошко Д.В.;

- агента комерційного (вантажного двору) ОСОБА_7 ;

- змінних агентів комерційних станції Покровськ;

- змінних маневрових диспетчерів станції Покровськ.

Отже, комерційний акт підписаний в.о. начальника станції Божко П.О., агентом комерційним Сідаш Ю.М. та маневровим диспетчером ОСОБА_2 , який уповноважений на таке підписання відповідно до зазначеного наказу №1865 від 29.12.2017.

У зв`язку із вищевикладеним суд приходить до висновку, що комерційний акт є належно оформленим та складений у відповідності до приписів пункту 10 Правил складання актів і у відповідності до статті 129 Статуту залізниць України, що доводить факт підписання комерційного акту правомочними особами залізниці і співпадає з висновками, яких дійшов ВС у постанові від 23.11.2018 по справі №916/2450/17.

Суд також звертає увагу на той факт, що начальником станції Покровськ Вакуленко Д.В. складено повідомлення про те, що 21.02.2018 комерційна несправність усунута. Після дозування вагону, у тому числі 60309010 надлишок вантажу вугілля у кількості 4800 кг, перевантажений у вагон 67702605. При контрольному перевантажуванні вагонів на 150тонний станційних вагах виявився, зокрема у вагоні 60309010, надлишок вантажу у розмірі 4800 кг.

При видачі вагону на станції призначення Авдіївка в розділі Є комерційного акту №482004/51/35 від 16.02.2018 зроблено відмітку «Во время выдачи груза разницы против настоящего акта не выявлено» .

Згідно з телеграмою станції Авдіївка №98 від 22.02.2018 «….вагон - 60309010 … - прибыл в адрес ЧАО АКХЗ выдан грузополучателю тождественно ком актам -- №482004/42, №482004/51 - ст. Покровск» .

Щодо зважування вантажу належними вагами суд вказує наступне. Відповідач вказує, що на станції відправлення зважування було проведено на вагах ВВ7419-100-2НС, повірених в установленому порядку. До матеріалів справи додано технічний паспорт засобу ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) , копію свідоцтва про повірку ЗВВТ , копію керівництва по експлуатації ЗВВТ .

Відповідно до протоколу зважування вагонів на вагах ВВ7419-100-2НС , вага нетто вагону 60309010 становить 69,15 т.

Відповідач посилається на те, що відповідно до п.3.4. Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 №442 результати зважування на електронних ЗВВТ повинні видаватися у друкованому вигляді, для чого конструкція вагопроцесора має передбачати можливість підключення до нього друкувального пристрою.

Водночас, п.3.5. вказаної інструкції встановлено, що у ЗВВТ для статичного зважування, прийнятих в експлуатацію до набрання чинності цією Інструкцією, допускається відсутність друкувального пристрою.

Оскільки інструкцію затверджено наказом від 2012 року, а ЗВВТ позивача прийнято до експлуатації 10.12.2009 (що підтверджується копією технічного паспорту ЗВВТ, суд приходить до висновку, що у даному випадку результати зважування можуть бути зафіксовані за відсутності друкувального пристрою на підставі вказаної Інструкції.

Стосовно посилання відповідача на те, що згідно з п.22 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення, суд вказує наступне.

Абз.2 п.22 Правил видачі вантажів встановлено, що зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення.

Правилами приймання вантажів до перевезення (п.5) встановлено, що загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. До розрахункових способів визначення маси вантажу належать: за трафаретом (підсумовування маси вантажу, зазначеної на кожному вантажному місці), за стандартом (множення суми стандартної маси вантажного місця на кількість місць вантажу), за заміром висоти наливу (з подальшим визначенням густини та об`єму вантажу за таблицею калібрування цистерн, розробленою заводом-виробником цистерни).

За домовленістю відправника, залізниці та одержувача вантажу можуть бути встановлені інші способи визначення маси вантажу.

Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній.

Таким чином, аналіз зазначених норм дозволяє прийти до висновку, що мається на увазі спосіб зважування чи розрахунковий спосіб визначення маси вантажу. Оскільки перевірка маси вантажу та визначення маси вантажу на станції відправлення було визначено шляхом зважування на вагонних вагах, суд приходить до висновку, що позивачем належним чином та у відповідності до зазначених вище вимог було проведено перевірку маси вантажу, при цьому посилання на ваги різного типу не береться судом до уваги, оскільки у даному випадку важливим є саме спосіб визначення маси вантажу.

Посилання відповідача на судову практику, яка склалась у господарському суді Одеської області, не береться судом до уваги, оскільки відповідно до ч.7 ст. 75 ГПК України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для господарського суду.

Відповідно до положень ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Суд приходить до висновку, що з огляду на вірогідність та взаємний зв`язок поданих доказів, враховуючи їх належність, допустимість та достовірність, яку не спростовано при розгляді справи, позивачем доведено невідповідність ваги у вагоні 60309010 зазначеним у накладній даним.

Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Оскільки з накладної вбачається, що провізна плата по накладній №41594177 за вагон 60309010 складає 10226 грн., штраф складає 10226*5 = 51130 грн.

Підсумовуючи вищезазначене, суд доходить висновку, що позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" є обґрунтованими, підтверджені належними доказами, наявними в матеріалах справи, а тому підлягають задоволенню

Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви покладаються на відповідача відповідно до приписів ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Ґедройця, будинок 5, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Привокзальна, будинок 22, місто Лиман, Донецька область, 84400, код ЄДРПОУ 40150216) до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" (вулиця Праці, будинок 6, місто Чорноморськ, Одеська область, 68001, код ЄДРПОУ 01125672) - задовольнити.

2. Стягнути з Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" (вул. Праці, буд. 6, м. Чорноморськ, Одеська область, 68001, код ЄДРПОУ 01125672) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Ґедройця, будинок 5, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Привокзальна, будинок 22, місто Лиман, Донецька область, 84400, код ЄДРПОУ 40150216) штраф в розмірі 51 130 (п`ятдесят одна тисяча сто тридцять)грн. та судовий збір в розмірі 1 762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві)грн.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно п.4 розділу Х ,,Прикінцеві положення» чинного ГПК України строки щодо апеляційного оскарження продовжуються на час дії карантину, введеного для запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Повний текст складено 22 жовтня 2020 р.

Суддя К.Ф. Погребна

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення12.10.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92347024
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1631/18

Рішення від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 24.09.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 23.09.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 09.09.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 31.08.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 04.08.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 28.07.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 28.03.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 15.03.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 27.02.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні