328/1737/20
21.10.2020
2/328/643/20
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
Іменем України
21 жовтня 2020 року м. Токмак
Токмацький районний суд Запорізької області у складі: головуючого судді Погрібної О.М., за участю секретаря судового засідання Мацинської О.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Токмацької міської радидо ОСОБА_1 про стягнення переплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям,
встановив:
Управління соціального захисту населення Токмацької міської ради звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення переплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.03.2018 по 30.11.2019 у сумі 3720,59 грн та судових витрат, посилаючись на те, що 02 березня 2018 року, 21 грудня 2018 року, 11 червня 2019 року до управління соціального захисту населення Токмацької міської ради (далі - за текстом управління) із заявами про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям звернулась ОСОБА_1 . Відповідно до норм чинного законодавства їй була призначена допомога малозабезпеченим сім`ям на період з 01.03.2018 по 30.11.2019 р.
Відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям - державна соціальна допомога призначається на шість місяців і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які мають середньомісячний сукупний дохід сім`ї нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Порядок призначення і виплати державної допомоги та перелік необхідних документів встановлений Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003р. № 250 Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям .
Допомога відповідачці була призначена у відповідності до вищевказаних нормативно-правових актів.
Відповідно до абз. 2 п. 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 виплата допомоги припиняється у тому разі, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надмірно виплачені кошти - з місяця, в якому виявлено порушення. Абзацом 5 п. 25 вищезазначеного Порядку встановлено, що виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому припинено реєстрацію безробітної особи, що входить до складу сім`ї за інформацією центрів зайнятості.
Управлінням отримано лист Токмацького міськрайонного центра зайнятості від 01.11.2019 року № 314/02/04-13, згідно з яким щодо ОСОБА_1 припинена реєстрація як безробітної особи 15 жовтня 2019 року.
Відповідачка, звертаючись до управління за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, в своїх заявах і деклараціях про доходи та майновий стан свідомо подала неправдиві відомості і приховала обставини, які вплинули на розмір призначеної допомоги. За результатами перевірки та інформацією отриманою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, свідоцтва про право на спадщину за законом від 15. 06.2017 року, договору оренди земельної ділянки від 20.06.2017 року та довідки ФОП - ОСОБА_2 від 13.12.2019 року виявлено, що у власності ОСОБА_1 є земельні ділянки площею 4.2496 га та 1,15 га. Про цей факт вона не зазначила в деклараціях про доходи та майновий стан.
На підставі зазначених обставин виникла переплата бюджетних коштів у вигляді допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.03.2018 р. по 30.11.2019 р. у сумі 3720,59 грн. У заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги ОСОБА_1 ставила свій підпис і була повідомлена, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання допомоги, вона зобов`язана повідомити про це управління.
ОСОБА_1 отримала повідомлення про припинення надання допомоги із зазначенням суми, яку необхідно повернути та строку для добровільного повернення, але до теперішнього часу вона не повернула борг у сумі 3720,59 грн, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду за даним позовом.
Ухвалою Токмацького районного суду Запорізької області від 26.12.2019 року відкрито провадження та призначено розгляд справи в порядку спрощеного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи за його відсутності, позов підтримав, не заперечував щодо заочного розгляду справи.
Відповідач на розгляд справи в судове засідання не з`явилася, про час та місце розгляду справи в судовому засіданні повідомлялася належним чином; відзив на позов не надала, клопотань про відкладення розгляду справи чи розгляд справи за її відсутності не надходило. Суд вирішує справу на підставі наявних у ній доказів та ухвалює заочне рішення, що відповідає положенням ст.280 ЦПК України.
Відповідно до п.1 ч.3 ст.223 ЦПК України якщо учасник справи був належним чином повідомлений про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
При цьому, всі повідомлення про розгляд справи та документи, були направлені за адресою, зазначеною позивачем у позовній заяві: АДРЕСА_1 (яка співпадає з адресою реєстрації місця проживання відповідача) та повернулись до суду із відміткою пошти адресат відсутній за місцем проживання .
Наведене свідчить про вжиття судом всіх можливих заходів щодо належного повідомлення відповідача ОСОБА_1 про розгляд справи судом.
Відповідно до ч.1 ст.131 ЦПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місця проживання (перебування, знаходження) або місцезнаходження під час провадження справи.
У разі відсутності заяви про зміну місця проживання або місцезнаходження судова повістка надсилається учасникам справи, які не мають офіційної електронної адреси та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, на останню відому судові адресу і вважається доставленою, навіть якщо учасник судового процесу за цією адресою більше не проживає або не знаходиться.
Ухвалою суду від 21.10.2020 позовну заяву Управління соціального захисту населення Токмацької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення переплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям про стягнення заборгованості вирішено розглянути заочно на підставі наявних у справі доказів.
Фіксування судового процесу технічними засобами не проводилось у відповідності до ч.2 ст.247 ЦПК України у зв`язку з розглядом справи за відсутності осіб, які беруть участь у справі.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов до наступних висновків.
Згідно з ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 ЦПК України, суд при розгляді справ керується принципом верховенства права.
Згідно з ч.ч. 1 - 3 ст. 12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно з ч. 1 ст. 76 ЦПК України, доказами є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно зі ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 02 березня 2018 року, 21 грудня 2018 року та 11 червня 2019 року зверталась до управління соціального захисту населення Токмацької міської ради із заявами про призначення державної соціальної допомоги, а саме для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям.
У своїх заявах про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, деклараціях про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 02.03.2018, 21.12.2018, 11.06.2019 ОСОБА_1 ставила свій підпис і була повідомлена, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання допомоги, вона зобов`язана повідомити про це управління.
З поданої декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 02.03.2018 вбачається, що ОСОБА_1 отримувала державну соціальну допомогу, інших доходів не мала.
З поданих декларацій про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 21.12.2018 вбачається, що ОСОБА_1 отримувала допомогу по безробіттю з центру зайнятості, інших доходів не має.
З поданої декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 11.06.2019 вбачається, що ОСОБА_1 отримувала допомогу з УСЗН в розмірі 25771,80 грн, інших доходів не має.
Крім того, у вищезазначених деклараціях про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 02.03.2018, 21.12.2018, 11.06.2019, відомості про наявність у власності відповідачки земельного паю, земельної ділянки відсутні, наявна земля під будинком за адресою: АДРЕСА_1 , який заявниці не належить та якою вона не користується, свого житла не має.
На підставі рішень УСЗН Токмацької міської ради про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, відповідно до норм чинного законодавства, ОСОБА_1 була призначена соціальна допомога на період з 01.03.2018 по 30.11.2019 р., а саме: з 01.03.2018 включно по 31.08.2018 у розмірі 3223,22 грн (відповідно до рішення від 19.03.2018р.); з 01.12.2018 включно по 31.05.2019 у розмірі 3467,89 грн (відповідно до рішення від 21.01.2019р.), з 01.06.2019 по 30.06.2019 у розмірі 3030,77 грн та з 01.07.2019 по 30.11.2019 у розмірі 3208,37 грн (відповідно до рішення від 05.07.2019р.).
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за № 192580800 від 11.12.2019, ОСОБА_1 на підставі рішення Балківської сільської ради Токмацького району Запорізької області №5-358 від 22.07.2019 Про виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок є власником земельної ділянки площею кадастровий номер 2325280400:07:022:0078, площею 1,15 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 48327022 від 21.08.2019, на праві спільної часткової власності, розмір частки 1/5; реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 1898051523252.
Крім того, згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за № 192580800 від 11.12.2019, ОСОБА_1 , на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом, серія та номер: 580, яке видане 15.06.2017 Токмацькою районною нотаріальною конторою Запорізької області, є власником 1/5 частки земельної ділянки площею 4,2496 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, дата державної реєстрації земельної ділянки 15.02.2017, кадастровий номер 2325280400:01:002:0008, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 1276462423252.
Як вбачається з договору оренди від 20 червня 2017 року, та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за № 192580800 від 11.12.2019 ОСОБА_1 надала в строкове платне користування на 12 років 1/ 5 частки земельної ділянки кадастровий номер 2325280400:01:002:0008 загальною площею 4,2496 га; орендарем є ОСОБА_2 . Зазначений договір оренди був зареєстрований 10.07.2017 реєстраційною службою.
Згідно з довідкою ФОП ОСОБА_2 від 13.12.2019р., ОСОБА_1 , згідно з договором оренди землі від 20.06.2017р., у 2018 році отримала від ОСОБА_2 на свою 1/5 частину земельного паю орендну плату у розмірі 1000.00 (одна тисяча) грн.
Крім того, згідно з листом Токмацької міськрайонної філії Запорізького обласного центру зайнятості від 01.11.2019 за №314/02/04-13 відповідачу ОСОБА_1 припинена реєстрація як безробітної особи з 15 жовтня 2019 року.
Таким чином відповідач, звертаючись до управління за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, в своїх заявах і деклараціях про доходи і майновий стан свідомо подала неправдиві відомості і приховала обставини, які вплинули на розмір призначеної допомоги.
Актом №28 про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 05 березня 2020 року, зафіксовано факт переплати ОСОБА_1 соціальної допомоги в сумі 3720,59 гривень, відповідно до наданих розрахунків.
На підставі вищеозначених акту №28 від 05.03.2020 та розрахунків переплати позивачем 05 березня 2020 року було винесено розпорядження №30 про припинення виплати допомоги, та про необхідність провести перерахунок в зв`язку з наявністю надмірно отриманої допомоги в розмірі 3720,59 грн за період з березня 2018 року по листопад 2019 року.
Управлінням соціального захисту населення Токмацької міської ради на адресу ОСОБА_1 було направлене рекомендоване поштове повідомлення із повідомленням від 05.03.2020, в якому зазначено про наявність заборгованості в сумі 3720,59 грн. та про необхідність її повернення на зазначені реквізити. Вказано, що оплату необхідно проводити щомісячно до 25 числа, починаючи з березня 2020 року.
Зазначене повідомлення було отримане, відповідно до рекомендованого повідомлення, особисто ОСОБА_1 26.03.2020, однак станом на час звернення до суду з позовом, тобто на 20.08.2020, сума заборгованості в розмірі 3720,59 грн відповідачкою самостійно не погашена.
Право громадян на забезпечення рівня життя, яке не нижче від прожиткового мінімуму на сьогодні реалізовано державою шляхом визначення права громадян на отримання відповідної грошової допомоги, умови та порядок призначення і виплати якої задекларовано у Законі Україні Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , а також відповідно до вимог статті 4 Закону деталізовано у Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250.
Відповідно до статті 4 Закону та пункту 6 Порядку передбачено, що для визначення права на отримання допомоги уповноважений представник сім`ї надає органу соціального захисту населення за відповідною територіальною юрисдикцією певний пакет документів (заяву, документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; довідку про склад сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї, довідку про наявність та розмір земельної частки (паю), тощо). В той же час, згідно із зазначеними нормами передбачено, що форми заяви, довідки про склад сім`ї, декларації про доходи та майно затверджуються Мінсоцполітики.
За приписами ст.3 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям та п. 2 Порядку встановлено, що право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Відповідно до п. 3 Порядку призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та м. Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.
Згідно з пунктом 28 Порядку, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення, у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в встановлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Відповідно до абз. 2 п. 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 виплата допомоги припиняється у тому разі, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти - з місяця, в якому виявлено порушення. Абз. 5 п. 25 вищезазначеного Порядку встановлено, що виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому припинено реєстрацію безробітної особи, що входить до складу сім`ї за інформацією центрів зайнятості.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
З огляду на те, що з боку відповідача ОСОБА_1 наявна недобросовісність набуття допомоги в розмірі 3720,59 грн за період з березня 2018 року по листопад 2019 року, добровільно надміру виплачену вищезазначену суму допомоги відповідачем не повернуто, є всі правові підстави для ухвалення рішення про задоволення позову в повному обсязі.
На підставі ст. 141 ЦПК України суд вважає необхідним стягнути з відповідача на користь позивача 2102,00 грн. судових витрат, понесених Управлінням соціального захисту населення Токмацької міської ради при зверненні до суду з даним позовом.
Керуючись ст.ст. 12,13,76-78, 141, 263-265, 280-282 ЦПК України, ст.1212 ЦК України, Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року №250 Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , суд, -
ухвалив:
Позов Управління соціального захисту населення Токмацької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення переплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Токмацької міської ради Запорізької області переплачену державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в сумі 3720,59 грн (три тисячі сімсот двадцять гривень 59 коп), на рахунок НОМЕР_2 в УДКСУ, ЄДРПОУ 03193152.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Токмацької міської ради Запорізької області витрати по оплаті судового збору у сумі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні), на рахунок НОМЕР_3 в УДКСУ, ЄДРПОУ 03193152.
Заочне рішення може бути переглянуте Токмацьким районним судом Запорізької області за письмовою заявою відповідача. Заява про перегляд заочного рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяв про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Рішення може бути оскаржено до Запорізького апеляційного суду шляхом подачі в тридцятиденний строк апеляційної скарги з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію щодо справи http://court.gov.ua/fair.
Сторони по справі:
Позивач: Управління соціального захисту населення Токмацької міської ради Запорізької області, місцезнаходження: 71701, Запорізька область, м.Токмак, вул.Центральна, буд.12. код ЄДРПОУ 03193152.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , рнкопп НОМЕР_1 .
Повний текст рішення суду складено 21 жовтня 2020 року.
Суддя:
Суд | Токмацький районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2020 |
Оприлюднено | 23.10.2020 |
Номер документу | 92352692 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Токмацький районний суд Запорізької області
Погрібна О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні