Справа № 420/7616/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Окнянської селищної ради Окнянського району Одеської області (67900, Одеська обл., Окнянський р-н., смт. Окни, вул. Першотравнева, буд. 31; код ЄДРПОУ 04379924), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне підприємство Красноокнянський комунальник (67900, Одеська обл., Окнянський р-н., смт. Окни, вул. Горького, буд 8; код ЄДРПОУ 35581810) про визнання недійсним рішення Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни №730/14-VII з часу його прийняття, зобов`язання вчинити певні дії, -
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Окнянської селищної ради Окнянського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне підприємство Красноокнянський комунальник , в якій позивач просить:
визнати недійсним рішення Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни №730/14-VII з часу його прийняття;
зобов`язати Окнянську селищну раду повернути абонентам КП Красноокнянський комунальник перевитрати їхніх коштів, які виникли через різницю між тарифами, затвердженими оспорюваним рішенням Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. №730/14-VII, і чинними до їх уведення, а саме: на водопостачання - 6,69 грн/куб.м; на водовідведення - 11,37 грн/куб.м (затверджені рішенням Красноокнянської селищної ради від 09.07.2015 №641- VI Про корегування тарифів на послуги водопостачання, водовідведення та норм споживання води на 2015 рік ) за період застосування КП Красноокнянський комунальник тарифів, які були затверджені протиправним рішенням Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. №730/14-VII Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни на комунальні послуги з централізованого водопостачання - 25,29 грн/куб.м та водовідведення- 17,52грн/куб.м, через КП "Красноокнянський комунальник".
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішення Окнянської селищної ради Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни №730/14-VII від 12.06.2019р. прийняте з порушенням норм чинного законодавства. Зокрема, позивач вважає, що діями вдповідача порушено приписи ч. 3 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , оскільки голосування відбувалось шляхом підняття рук замість поіменного.
В порушенням п. 9 Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №130 від 05.06.2018 р. на зауваження позивача від 04.06.2020р. не надано відповіді. Відповідач не дотримав вимог п. 19 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою КМУ №869 від 01.06.2011р., оскільки в опублікованій КП Красноокнянський комунальник документації відсутній розрахунок по коригуванню тарифу на централізоване водовідведення. На думку позивача, в порушення п.п. 27, 31 Порядку №869, затверджено по два тарифи на водопостачання та водовідведення, а мав бути встановлений один єдиний тариф. Також зазначено щодо порушення процедури прийняття рішення при голосуванні, оскільки замість поіменного голосування рішення прийнято внаслідок голосування шляхом підняття рук.
Від відповідача надійшли пояснення від 17.09.2020р. (вх. № 37425/20), в яких в обґрунтування правової позиції зазначено, що рішення Окнянської селищної ради Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни №730/14-VII від 12.06.2019р. прийняте з дотриманням вимог чинного законодавства та регламенту Окнянської селищної ради. Посилаючись на роз`яснення Департаменту систем життєзабезпечення та енергоефективності Одеської обласної державної адміністрації №158/21/01/01-14/1343 від 11.09.2020р., відповідач зазначив, що статті витрат КП Красноокнянський Комунальник при розрахунку тарифу на послуги з централізованого водопостачання сформовані відповідно до вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою КМУ №869 від 01.06.2011р. Розрахунки Поточних індивідуальних технологічних нормативів питної води проводить науково-виробниче підприємство Довкілля , які погоджуються з Департаментом екології та природних ресурсів Одеської обласної адміністрації та з сектором Держводагенства в Одеській області, які надаються для одержання Дозволу на спеціальне водокористування та затверджуються обласною адміністрацією.
Затверджені оскаржуваним рішенням тарифи розраховані виключно на підставі поточних індивідуальних технологічних нормативів використання питної води. Це нормативи, які були узгоджені з Департаментом екології та природних ресурсів Одеської облдержадміністрації, Одеським обласним управлінням водних ресурсів на строк з 2014 р. по 2019р. включно. Щодо розрахунку показників водокористуання та індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення КП Красноокнянський Комунальник зауважень з боку Департаменту екології та природних ресурсів Одеської облдержадміністрації не було.
Також зазначено про безпідставність тверджень позивача про ненадання йому слова на пленарних засіданнях сесії, комісії, оскільки заяв про участь в таких засіданнях та надання слова для виступу від позивача не надходило, як і не надходили заперечення щодо розміру тарифів.
21.04.2020р. (вх. №16144/20) від КП Красноокнянський Комунальник надійшли пояснення, в яких обґрунтування правової позиції зазначено, що 10.06.2020р. профільною комісією питання щодо зміни тарифів було розглянуто у присутності позивача та з урахуванням наданих ним зауважень та пропозицій щодо змісту документів та 12.06.2019р. прийнято позитивне рішення (із 19 присутніх 18 проголосували ЗА ). Зауваження позивача були розглянуті на засіданні профільної комісії та доцільні з них взято до уваги. Також зазначено про безпідставність тверджень позивача щодо відповідності ліцензування підприємства та строку дії ліцензії.
31.03.2020р. (вх. № 13909) від позивача надійшла відповідь щодо позиції третьої особи.
Ухвалою від 04.02.2020р. відкрито провадження по справі; встановлено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання по справі на 27.02.2020 р.
13.02.2020р. (вих. № 02-15/222) селищний голова Окнянської селищної ради звернувся до ТОВ Окнянський вісник з проханням терміново розмістити на шпальтах видання районного видання Окнянський вісник друковане оголошення про наявний спір.
Відповідачем на виконання приписів ч. 4 ст. 264 КАС України опублікувано оголошення про наявний спір (справа № 420/7616/19) у виданні, в якому оскаржуване рішення було або мало бути офіційно оприлюдненим та надано до суду відповідні докази.
Ухвалою суду від 27.02.2020р., яку занесено до протоколу судового засідання, відкладено розгляд справи на 26.03.2020р.
Ухвалою суду від 26.03.2020р. зупинено провадження по справі до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
Ухвалою суду від 17.09.2020р., яка занесена до протоколу засідання, поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 17.09.2020р. підготовче провадження в адміністративній справі закрито; призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 30.09.2020 р.
Ухвалою суду від 30.09.2020 р., яка занесена до протоколу засідання, у судовому засіданні оголошено перерву до 12.10.2020 р.
Ухвалою суду від 12.10.2020 р., яка занесена до протоколу засідання, у судовому засіданні оголошено перерву до 16.10.2020р.
Ухвалою суду від 16.10.2020р., яка занесена до протоколу засідання, в судовому засіданні оголошено перерву до 21.10.2020 р.
До судового засідання 21.10.2020 р. всі учасники справи не з`явились, явку представників не забезпечили, про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином та завчасно.
21.10.2020 р. (вх. № ЕП/17826/20) від позивача надійшла заява про розгляд справи за його відсутності.
За приписами ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Згідно ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 проживає та зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується відміткою про місце проживання в паспорті громадянина України (т.1, а.с.9).
Рішенням Окнянської селищної ради від Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни №730/14-VII від 12.06.2019р. затверджено з 01.06.2019р. тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення: для населення : з централізованого водопостачання 25 грн. 29 коп. за 1 м 3 ; з централізованого водовідведення - 17 грн. 52 коп. за 1 м 3 ; ддя бюджетних та інших підприємств: з централізованого водопостачання 41 грн. 34 коп. за 1 м 3 ; з централізованого водовідведення - 28 грн. 64 коп. за 1 м 3 (т.1, а.с. 11)
Відповідно до вступної частини цього рішення, його прийнято за результатами розгляду клопотання КП Красноокнянський комунальник №52 від 16.05.2019р. щодо зміни тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, які надає підприємство згідно наданих розрахунків тарифів на вказані послуги, з урахуванням висновку та рекомендацій постійної комісії з економічних питань та бюджету, у зв`язку із зміною вартості окремих складових тарифу з причин, які не залежать від вказаного комунального підприємства, а саме - підвищення рівня мінімальної заробітної плати, вартості електроенергії, паливно-мастильних матеріалів, з метою недопущення подальшої збитковості підприємства та забезпечення економічно обґрунтованого рівня вартості послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України, ч. 1 ст.7, ч.3 ст. 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 24.06.2004 № 1875-IV, відповідно до Порядку формування тарифів на. централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 р. № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги (зі змінами) та Закону України від 16.07.2015 р. № 626-VIII Про внесення змін до деяких законів України у сфері комунальних послуг , керуючись Порядком інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунальних послуг № 130 від 05.06.2018 р., керуючись п. 2 п. а ст. 28, ст.ст. 29, 30, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 10 Закону України Про ціни і ціноутворення , з метою приведення тарифів до розміру економічно обґрунтованих витрат на виробництво послуг водопостачання та водовідведення.
Пунктом 2 вказаного рішення передбачено введення його в дію з дня прийняття на сесії селищної ради та через 14 днів з дня опублікування в засобах масової інформації та на офіційному ВЕБ-сайті Окнянської селищної ради.
Згідно з п. 3 зазначеного рішення рішення сесії Окнянської селищної ради від 20.12.2017р. №274-VII Про встановлення тарифів на центральне водопостачання та водовідведення визнано таким, що втратило чинність.
Пунктом 5 рішення, керівництву КП Красноокнянський комунальник встановлено забезпечити оприлюднення даного рішення в засобах масової інформації.
До матеріалів справи позивачем залучено фотокопію оголошення КП Красноокнянський комунальник в районній газеті Окнянський вісник № 21 від 24.05.2019р., яким інформовано про те, що розраховано тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення: для населення : з централізованого подопостачання 25 грн. 29 коп. за 1 м 3 ; з централізованого водовідведення - 17 грн. 52 коп. за 1 м 3 ; ддя бюджетних та інших підприємств: з централізованого водопостачання 41 грн. 34 коп. за 1 м 3 ; з централізованого водовідведення - 28 грн. 64 коп. за 1 м 3 та зазначено, що строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється субєктом господарювання, проте не може бути меншим семи днів з моменту надрукування інформації у СМІ (т.1, а.с. 23).
Не погоджуючись із рішенням Окнянської селищної ради №730/14-VII від 12.06.2019р. Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни , позивач звернувся до суду з даним позовом в порядку ст. 264 КАС України.
Стаття 264 КАС України визначає особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень.
Правила цієї статті поширюються, зокрема, на розгляд адміністративних справ щодо законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 264 КАС України, право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.
Позивач мотивовано обґрунтував своє право на оскарження рішення Окнянської селищної ради №730/14-VII від 12.06.2019р. про затвердження тарифів, як нормативно-правого акту органу місцевого самоврядування, тим, що він є споживачем послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються КП Красноокнянський Комунальник смт Окни .
Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи із наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.
Таким чином, суд з`ясовує, чи використане повноваження, надане суб`єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
В статті 5 Конституції України закріплено основні принципи місцевого самоврядування в Україні, до яких відносяться, зокрема принцип народовладдя, у відповідності до якого носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, що здійснює її безпосередньо та через органи державної влади і місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, що здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017р. № 2189-VIII (далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до п.5 ч.1 ст.1 Закону України Про житлово-комунальні послуги житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Згідно п. 2 ч. 3 ст. 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.
Відповідно до ст. 5 вказаного Закону до житлово-комунальних послуг належать житлова послуга та комунальні послуги, в тому числі з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.
Повноваження органів місцевого самоврядування щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги визначені, зокрема, ст. 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно пп. 2 п. а ч. 1 ст. 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, послуги з постачання гарячої води, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженими Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №307 від 22.03.2017 р., встановлено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, здійснює ліцензування господарської діяльності з централізованого водопостачання (виробництво та/або транспортування та/або постачання питної води споживачам) та/або водовідведення (відведення та/або очищення стічної води) у разі, якщо системи централізованого водопостачання та/або водовідведення суб`єктів господарювання розташовані в одному чи декількох населених пунктах у межах території однієї або більше областей (включаючи місто Київ), сукупна чисельність населення яких становить більше ніж сто тисяч осіб та обсяги реалізації послуг яких становлять відповідно: з централізованого водопостачання - більше ніж триста тисяч метрів кубічних на рік; з централізованого водовідведення - більше ніж двісті тисяч метрів кубічних на рік.
Обласні та Київська міська державні адміністрації здійснюють ліцензування господарської діяльності з централізованого водопостачання (виробництво та/або транспортування та/або постачання питної води споживачам) та/або водовідведення (відведення та/або очищення стічної води) для суб`єктів господарювання, що не підпадають під критерії регулювання НКРЕКП, визначені пунктом 1.4 цих Ліцензійних умов.
Враховуючи те, що чисельність населення Окнянської територіальної громади становить менше ніж 100 000 осіб, тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення встановлюються Окнянською селищною радою Окнянського району Одеської області, а ліцензування господарської діяльності для надання цих послуг здійснюється Одеською обласною державною адміністрацією.
В матеріалах справи наявна ліцензія Одеської обласної державної адміністрації Серії АГ № 596001 на такий вид діяльності як централізоване водопостачання та водовідведення, видана КП Красноокнянський Комунальник (код ЄДРПОУ 35581810) строком дії з 15.12.2011р. до 15.12.2016р. (т.2, а.с. 207).
У матеріалах справи наявний лист Департаменту житлово-коунального господарства та енергоефективності Одеської обласної державної адміністрації від 06.02.2020р., в якому зазначено, що виходячи з норм ч. 6 ст. 21 Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 02.03.2015р. № 222-VIII Про ліцензування видів господарської діяльності , який набув чинності 28.06.2015р., ліцензія Одеської обласної державної адміністрації Серії АГ № 596001 на такий вид діяльності як централізоване водопостачання та водовідведення, видана КП Красноокнянський Комунальник має безстрокову дію.
Так, згідно ч. 6 ст. 21 Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 02.03.2015р. № 222-VIII Про ліцензування видів господарської діяльності ліцензії на провадження видів господарської діяльності, що на день набрання чинності цим Законом є чинними, продовжують діяти. Ліцензії на провадження видів господарської діяльності, зазначених у статті 7 цього Закону: види господарської діяльності яких звужені, підлягають переоформленню, що здійснюється органом ліцензування у триденний строк безкоштовно; які є чинними на день набрання чинності цим Законом та мали обмежений термін дії, є безстроковими і можуть бути, за заявою ліцензіата, переоформлені відповідним органом ліцензування безкоштовно у тижневий строк.
Постановою Кабінету Міністрів України № 869 від 01.06.2020р. затверджено, зокрема, Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення (далі - Порядок № 869), яким визначено механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення.
Відповідно до п.2 цей Порядок застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи) тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.
Відповідно до визначення п. 3 Порядку № 869,
ліцензіат - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - ліцензіати, які придбавають в іншого ліцензіата питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам та/або подають стічні води на очищення іншому ліцензіату за окремими тарифами на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення;
споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - фізичні чи юридичні особи, які отримують або мають намір отримати послуги з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення - вартість одиниці (1 куб. метра) централізованого водопостачання чи централізованого водовідведення відповідної якості як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, витрат на відшкодування втрат, планованого прибутку.
Згідно з п. 4 Порядку № 869, формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення здійснюється з урахуванням витрат за кожним видом ліцензованої діяльності, облік яких ведеться ліцензіатом окремо.
Відповідно до п. 7 Порядку № 869, з метою забезпечення відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із наданням послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, перегляд тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення та їх структури здійснюється уповноваженим органом щороку за заявою ліцензіата.
У разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із провадженням господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, з причин, що не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів (обов`язкових платежів), мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, орендної плати та амортизації, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, зміни обсягу фінансових витрат, складової частини планованого прибутку, у тому числі внаслідок зміни курсу валют за наявності у ліцензіата кредитних зобов`язань перед міжнародними фінансовими організаціями, може проводитися коригування тарифів.
Механізм коригування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення застосовується уповноваженим органом виключно протягом строку дії тарифів.
У разі коригування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення кількісні показники, враховані у структурі діючих тарифів, не переглядаються.
Якщо протягом строку дії тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення обсяг витрат, пов`язаних із провадженням господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, не змінився, то відповідні тарифи застосовуються ліцензіатом на підставі рішення уповноваженого органу, яким встановлено такі тарифи на новий строк.
Відповідно до п. 9 Порядку № 869, формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства з урахуванням основних особливостей технологічних процесів відповідного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків, зборів, обов`язкових платежів, цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.
Ціни/тарифи на матеріальні ресурси та послуги з підкачування води іншими суб`єктами господарювання можуть бути прийняті під час розрахунку тарифів з урахуванням прогнозу індексів цін виробників промислової продукції на планований період.
Прогнозний індекс цін виробників промислової продукції визначається відповідно до Прогнозу економічного і соціального розвитку України та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України.
Прогнозована ціна ресурсу (послуги) (Цп ) визначається за формулою
де Цф - фактична ціна/тариф ресурсу (послуги) на дату подання ліцензіатом заяви про встановлення тарифів до уповноваженого органу;
I - прогноз індексу цін виробників промислової продукції на планований період.
За наявності прогнозу індексу цін виробників промислової продукції за декількома сценаріями застосовується його найменший розмір.
У разі відсутності прогнозу індексу цін виробників промислової продукції на планований період або якщо його значення менше або дорівнює 100 відсоткам, для визначення прогнозної ціни/тарифу ресурсу (послуги) може використовуватися прогноз індексу цін виробників промислової продукції за базовий період.
Пунктом 19 Порядку № 869 передбачено, що витрати, об`єктивне нормування яких неможливе, плануються з урахуванням економічно обґрунтованих планованих витрат за базовий період, прогнозу індексу цін виробників промислової продукції та на підставі кошторисів. Прогнозний індекс цін виробників промислової продукції визначається відповідно до Прогнозу економічного і соціального розвитку України та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України. За наявності прогнозу індексу цін виробників промислової продукції за кількома сценаріями застосовується менше значення індексу. У разі відсутності прогнозу індексу цін виробників промислової продукції на планований період або якщо його прогнозне значення менше чи дорівнює 100 відсоткам, може використовуватися значення прогнозу індексу цін на базовий період.
У поданій КП Красноокнянський Комунальник смт Окни документації, за наслідками розгляду якої прийнято оскаржуване рішення, відсутній розрахунок по коригуванню тарифу на централізоване водовідведення.
Пунктом 27 Порядку № 869 передбачено, що формування тарифів на централізоване водопостачання споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, здійснюється шляхом ділення різниці між планованими економічно обґрунтованими витратами на централізоване водопостачання з урахуванням планованого прибутку та планованою сумою відшкодування витрат, що розраховані відповідно до пункту 25 або пункту 26 цього Порядку, в обсягах реалізації централізованого водопостачання споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, на обсяг реалізації централізованого водопостачання споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Особливості доступу споживачів до інформації про встановлення цін/тарифів, заходи з енергозбереження, формування та виконання інвестиційних програм у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення визначає Закон України від 10.12.2015 № 887-VIII Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення
У відповідності з ч.ч. 2-3 ст. 4 вказаного Закону, органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, забезпечують доступ споживачів до видів інформації, зазначених у пунктах 1, 2, 6-8, 12, 14 частини першої статті 1 цього Закону, шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет (за наявності), на своїх інформаційних стендах, у засобах масової інформації.
Державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.
Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 130 від 05.06.2018 р. (далі- Порядок № 130), визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).
Згідно п.1 розділу ІІ Порядку № 130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.
Згідно п.2 розділу ІІ Порядку № 130 протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).
Відповідно до п.3 розділу ІІ Порядку № 130 виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація:
загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість);
обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);
обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);
інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);
адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.
За змістом п. 5 розділу ІІ Порядку № 130 інформація, зазначена у пунктах 3 , 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.
Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.
Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.
Згідно п. 8 розділу ІІ Порядку № 130 у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг.
Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.
Виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування (п. 9 розділу ІІ Порядку № 130).
За приписами п. 10 розділу ІІ Порядку № 130, у разі врахування зауважень і пропозицій виконавець комунальних послуг здійснює перерахунок тарифу та передає його органу, уповноваженому встановлювати тарифи, листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.
У такому випадку процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється.
Якщо у період доведення до відома споживачів інформації виконавцем комунальних послуг перераховано тариф у сторону зменшення у зв`язку із виявленням ним та/або органом, уповноваженим встановлювати тарифи, технічних помилок, неточностей у розрахунках тарифів, поданих органу, уповноваженому встановлювати тарифи, процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється. Розрахунки тарифів з відповідними обґрунтуваннями надсилаються до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, для прийняття рішення про встановлення тарифів.
Згідно п.п. 11-14 розділу ІІ Порядку № 130, у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення виконавець комунальних послуг після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи. Процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань. Контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої цим Порядком, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом. Спори щодо доведення до відома споживачів інформації згідно з вимогами цього Порядку вирішуються відповідно до чинного законодавства.
Відповідачем надано докази на підтвердження розміщення інформації щодо інформування населення про зміну тарифів на водопостачання та водовідведення в районній газеті Окнянський вісник № 21 від 24.05.2019р
Як вбачається зі змісту положень Порядку № 130, передбачена ним процедура доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад спрямована на забезпечення безперешкодного та безоплатного доступу споживачів до вказаної інформації, а також врахування їх пропозицій при вирішенні питань щодо структури цін/тарифів, зміни цін/тарифів.
Така ж мета і проведення відкритих слухань щодо цін/тарифів, їхніх складових для всіх категорій споживачів, змін цін/тарифів у сферах постачання централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, необхідність розробки порядку проведення яких передбачена Законом України Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення .
Згідно ст.13 Закону України Про місцеве самоврядування територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №278/2802/17.
Разом із тим, саме по собі визначення на законодавчому рівні права на громадські слухання є недостатнім без ефективного механізму їх реалізації.
Так, ч.4 ст.13 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено, що порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
У свою чергу, відповідач по справі - Окнянська селищна рада Окнянського району Одеської області є розпорядником публічної інформації в розумінні Закону України Про доступ до публічної інформації .
Відповідно до ст. 5 Закону України Про доступ до публічної інформації , доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Відповідно до ч. 3 ст. ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Виходячи з аналізу норм, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що проект рішення Окнянської селищної ради №730/14-VII від 12.06.2019р. Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни підлягав обов`язковому оприлюдненню відповідачем не пізніш як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.
Аналогічний висновок у подібних правовідносинах викладений Верховним Судом у постанові від 04.03.2020 р. у справі №360/3753/18, у постанові від 19.06.2020 р. у справі №420/3134/19.
Зокрема, в матеріалах справи наявна публікація проекту рішення Окнянської селищної ради Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни у районній газеті Окнянський вісник №22 від 31.05.2019р. (т.2, а.с. 180-190).
Враховуючи, що проект опубліковано 31.05.2019р., а розгляд зазначеного проекту відбувся 12.06.2019р., відповідно його опублікування відбулось менше, ніж за 20 робочих днів до дати його розгляду, тобто відповідачем недотримані вимоги ч. 3 ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації .
Таким чином, відповідачем не проінформовано споживачів про проект оскаржуваного рішення щодо зміни тарифів за 20 робочих днів до дати його розгляду, чим порушено право громадян на доступ до публічної інформації.
Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення, його прийнято за результатами розгляду клопотання КП Красноокнянський комунальник №52 від 16.05.2019р. щодо зміни тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, які надає підприємство згідно наданих розрахунків тарифів на вказані послуги, проте до суду, в тому числі на вимогу суду не надано клопотання КП Красноокнянський комунальник №52 від 16.05.2019р.
Згідно ч. 3 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Згідно п.п. 3.12.1, 3.12.4 Регламенту Окнянської селищної ради, затвердженого рішенням селищної ради №5/1 від 23.05.2018р., для колегіального вирішення питань, прийняття нормативних та інших актів, форсування персонального складу виборних органів та обрання посадових осіб селищної ради, її органів застосовується відкрите поіменне або таємне голосування.
Голова лічильної комісії на сесії в алфавітному порядку називає прізвище депутата, який в голос визначає свою позицію по окремому, відповідному рішенню ради - за , проти , утримався . Результати поіменного голосування по кожному рішенню підраховуються та заносяться членами лічильної комісії в окрему таблицю, затверджену рішенням ради (форма -1-ПГ - додається). Таблицю з результати голосування засвідчують своїми підписами голова та члени лічильної комісії.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, на пленарному засіданні позачергової 14-ї сесії Окнянської селищної ради 12.06.2020р., депутати підтримали пропозицію щодо процедури голосування за питання рекомендованого порядку денного, надані на розгляд депутатів Окнянської селищної ради, через підняття рук та земельних питань, що підтверджується відповідним витягом з протоколу (т.1, а.с. 33).
Так, зі змісту витягу з протоколу пленарного засідання в частині голосування за прийняття оскаржуваного рішення вбачається, що в ньому відсутні результати поіменного голосування, що мають бути невід`ємною частиною протоколу сесії ради, як того вимагає ч. 3 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , оскільки голосування проведено через підняття рук, а не шляхом поіменного голосування, тобто не у спосіб, визначений законом.
Відповідачем також не надано до суду результататів поіменного голосування за прийняття оскаржуваного рішення у вигляді форми 1-ПГ.
Відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення не було дотримано вимог ч. 3 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , враховуючи, що процедуру голосування проведено через підняття рук, а не шляхом поіменного голосування.
Встановивши суттєві порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного рішення, що є достатньою підставою для його скасування, суд не не надає правову оцінку посиланням позивача щодо економічної необґрунтованості та невиправданості затверджених Окнянською селищною радою тарифів на водопостачання та водовідведення, а також розрахункам комунального підприємства Красноокнянський комунальник на їх обґрунтування. У даному спорі саме порушення процедури прийняття рішення органом місцевого самоврядування має правовим наслідком його протиправність.
Таким чином, у спірних правовідносинах, на думку суду, відповідач діяв з порушенням меж повноважень, визначених Законами України, необґрунтовано та не пропорційно, чим порушив вимоги ст. 18 Конституції України та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, за якими органи державної влади та органи місцевого самоврядування, в тому числі, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також обґрунтовано і пропорційно.
Повноваження суду при вирішенні справи визначені у ст. 245 КАС України, відповідно до п. 1 ч. 2 якої, у разі задоволення позову суд може ухвалити рішення про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів, а також наслідки задоволення позову викладені у статтях 264, 265 КАС України. Згідно з вказаними нормами права суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.
Відповідно до ч.2 ст.265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку щодо задоволення позовних вимог позивача шляхом визнання протиправним та нечинним рішення Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. №730/14-VII Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни .
Визначаючись щодо позовних вимог про зобов`язання Окнянської селищної ради повернути абонентам КП Красноокнянський комунальник перевитрати їхніх коштів, які виникли через різницю між тарифами, затвердженими оспорюваним рішенням Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. №730/14-VII, і чинними до їх уведення, а саме: на водопостачання - 6,69 грн/куб.м; на водовідведення - 11,37 грн/куб.м (затверджені рішенням Красноокнянської селищної ради від 09.07.2015 №641- VI Про корегування тарифів на послуги водопостачання, водовідведення та норм споживання води на 2015 рік ) за період застосування КП Красноокнянський комунальник тарифів, які були затверджені протиправним рішенням Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. №730/14-VII Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни на комунальні послуги з централізованого водопостачання - 25,29 грн/куб.м та водовідведення- 17,52грн/куб.м, через КП "Красноокнянський комунальник", суд враховує, що за приписами ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
За приписами ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд наголошує, що захист прав здійснюється у разі їх порушення. З цього слідує, що під час розгляду кожної конкретної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав тієї чи іншої особи позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає. Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах в цілому.
Об`єктом судового захисту є права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб. Для розкриття цих категорій необхідно звернути увагу на Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 4 ЦПК України (справа про охоронюваний закономінтерес) від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 (справа N 1-10/2004). Системний аналіз, який проведено Конституційним Судом України, свідчить, що поняття "охоронюваний законом інтерес" у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" має один і той же зміст.
Також, Конституційний Суд, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції, в рішенні від 14.12.11 року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
З урахуванням наведених вище міркувань Конституційний Суд України вирішив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.
Суд вважає за необхідне наголосити на тому, що за змістом приписів ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів конкретних фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У постанові Верховного Суду від 08.02.2018р. у справі № 800/191/17 зазначено, що адміністративне судочинство спрямоване на захист порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин; задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин. При зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який би міг відновити його становище та захистити порушене, на його думку право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення. З цією метою суд повинен з`ясувати характер спірних відносин (предмет та підстави позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, зокрема встановити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Заявляючи позовні вимоги про зобов`язання Окнянської селищної ради повернути абонентам КП Красноокнянський комунальник перевитрати їхніх коштів, які виникли через різницю між тарифами, затвердженими оскаржуваним рішенням позивач просить зобов`язати Окнянську селищну раду повернути абонентам КП Красноокнянський комунальник перевитрати їхніх коштів, які виникли через різницю між тарифами, затвердженими оспорюваним рішенням Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. №730/14-VII, і чинними до їх уведення, тобто обрати спосіб захисту для необмеженого кола осіб. Проте, такі вимоги не узгоджуються з завданнями адміністративного судочинства, яким згідно приписів ст.ст. 2, 5 КАС України, тобто позивачем у вказаній частині позовних вимог обрано неправильний спосіб захисту, що є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові у вказаній частині позовних вимог.
Разом з тим, споживачі комунальних послуг, в тому числі позивач, не позбавлені права у встановленому законодавством порядку звернутись з позовом про відшкодування перевитрат їхніх коштів.
З урахуванням наведеного, враховуючи неправильно обраний спосіб захисту в частині позовних вимог про зобов`язання вчинити дії, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для відмови у вказаній частині позовних вимог.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Частиною 2 ст. 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
У справі Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89) ЄСПЛ наголосив на тому, що згідно статті 6 Конвенції рішення судів достатнім чином містять мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (рішення у справі Hirvisaari v. Finland , заява № 49684/99; пункт 30).
У справі Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58) зазначено, що призначення обґрунтованого рішення полягає у тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією (рішення у справі Hirvisaari v. Finland , заява № 49684/99, пункт 30).
У пункті 31 рішення у справі "Волошин проти України" (№ 15853/08) та пункті 22 рішення у справі "Бацаніна проти Росії" (№ 3932/02) зазначено, що принцип рівності сторін вимагає "справедливого балансу між сторонами" і кожній стороні має бути надано відповідну можливість для представлення своєї справи в умовах, що не ставлять її у суттєво невигідне становище порівняно з її.
Згідно ч.ч.1, 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З урахуванням наведеного, враховуючи часткове задоволення позову, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з Окнянської селищної ради Окнянського району Одеської області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судового збору у розмірі 768,40 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 205, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Окнянської селищної ради Окнянського району Одеської області (67900, Одеська обл., Окнянський р-н., смт. Окни, вул. Першотравнева, буд. 31; код ЄДРПОУ 04379924), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне підприємство Красноокнянський комунальник (67900, Одеська обл., Окнянський р-н., смт. Окни, вул. Горького, буд 8; код ЄДРПОУ 35581810) про визнання недійсним рішення Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни №730/14-VII з часу його прийняття, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та нечинним рішення Окнянської селищної ради від 12.06.2019р. №730/14-VII Про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для абонентів КП Красноокнянський Комунальник смт Окни .
Стягнути з Окнянської селищної ради Окнянського району Одеської області (67900, Одеська обл., Окнянський р-н., смт. Окни, вул. Першотравнева, буд. 31; код ЄДРПОУ 04379924) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.).
У задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя: Г.П. Самойлюк
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2020 |
Оприлюднено | 23.10.2020 |
Номер документу | 92355524 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні