Рішення
від 20.10.2020 по справі 540/2057/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2057/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Промінь-Плюс" до Горностаївської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Фермерське господарство "Промінь-Плюс" (далі-позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Горностаївської селищної ради (далі-відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Горностаївської селищної ради Херсонської області №1563 від 12.06.2020 року про розгляд листа фермерського господарства "Промінь-Плюс" від 29.04.2020 р.

Ухвалою від 07.08.2020 р. позовну заву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків, а саме надати до суду документ про доплату судового збору в сумі 75,00 грн.

Ухвалою від 20.08.2020 відкрито провадження у справі, розгляд справи призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Горностаївської селищної ради №1563 від 12.06.2020 р. голові фермерського господарства Промінь-Плюс та членам фермерського господарства відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів із землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, розташованих в межах території Горостаївської селищної ради Херсонської області для ведення фермерського господарства, в межах земельних ділянок, що знаходиться в користуванні фермерського господарства Промінь-Плюс . Проте, позивач наголошує, що ні голова ні члени фермерського господарства у березні 2020 р. з таким клопотанням не зверталися. Крім того, такі клопотання членів фермерського господарства направлялися у лютому 2020 року, і за результатами їх розгляду селищною радою 26.02.2020 р. прийнято рішення №1403 про відмову у наданні дозволу, яке оскаржуються в судовому порядку. Тобто фактично Горностаївською селищною радою 12.06.2020 р. було розглянуто не клопотання членів фермерського господарства, а відповідь голови фермерського господарства Промінь-Плюс від 29.05.2020 р. на письмову пропозицію відповідача від 25.02.2020 №02-20-1529/0/20 про збільшення орендної плати за договором оренди землі до 12%. Позивач стверджує, що оскільки обидва рішення стосуються одного і того ж питання, селищна рада повинна була переглянути рішення Горостаївської селищної ради №1403 від 26.02.2020 та скасувати, змінити чи залишити без змін рішення. З огляду на зазначене, просить позовні вимоги задовольнити.

08.09.2020 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву зі змісту якого вбачається, що відповідач просить відмовити в задоволені позову. Вказує, що рішенням №1563 від 12.06.2020 р. голові та членам фермерського господарства Промінь-Плюс відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення в розмірі, що не перевищує розмір земельної частки (паю) із земель комунальної власності площею 51,197 га (кадастровий номер 6522684000:02:001:0077), площею 37,0000 га (кадастровий номер 6522684500:05:001:0031), що перебувають в оренді фізичної особи ОСОБА_1 . Крім того, відповідач зазначає, що у листі голови фермерського господарства Промінь-Плюс містилося особисте прохання про перегляд рішення селищної ради №1403 від 26.02.2020 р. в результаті чого дане питання було винесено на розгляд чергової сесії.

Разом з тим, до листа від 29.04.2020 р. головою та членами ФГ Промінь -Плюс не було подано документів, що передбачені ч.6 ст.118 ЗК України. Звідси слідує, що вказаними особами не були виконані вимоги земельного законодавства України щодо подачі повторно пакету документів.

З огляду на зазначене, вважає спірне рішення таки, що прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, тому просить відмовити у задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву (ч.7 ст.262 КАС України).

Згідно з ч.2 ст.262 КАС України, якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.

Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що справа підлягає розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, судом встановлено наступне.

14.02.2020 голова фермерського господарства "Промінь-Плюс" ОСОБА_1 звернувся до голови Горностаївської селищної ради із заявою про надання дозволу на розробку проектів із землеустрою, щодо відведення земельних ділянок в розмірі земельної частки паю у власність по Червоноблагодатненському та Славненському старостинських округах Горностаївської селищної ради - членам фермерського господарства "Промінь-Плюс", із земель комунальної вланості, які перебувають в оренді для ведення фермерського господарства.

Рішенням Горностаївської селищної ради Херсонської області ХХVIII сесії селищної ради VIII скликання від 26.02.2020 № 1403 відмовлено членам ФГ "Промінь-Плюс" в наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення в розмірі, що не перевищують розмір земельної частки (пай), із земель комунальної власності Горностаївської селищної ради Херсонської області, площею 37,0000 га (кадастровий номер: 6522684000:05:001:0031), що перебуває в оренді голови ФГ "Промінь-Плюс" ОСОБА_1 , згідно договору оренди землі від 15.07.2016 року та розташована за межами населеного пункту Червоноблагодатненського старостинського округу Горностаївської селищної ради Херсонської області із цільовим призначенням 01.02 (для ведення фермерського господарства): ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5

29.04.2020 р. голова ФГ Промінь-Плюс ОСОБА_1 звернувся із завою до голови Горностаївської селищної ради у якій вказує …Рішення Горностаївської селищної ради № 1403 від 26.02.2020 року про відмову членам фермерського господарства у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель ФГ Промінь - Плюс ні в якому разі, не є законною підставою для позбавлення можливості реалізації свого законного права громадяни (членів фермерського господарства) для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель фермерського господарства Промінь - Плюс , тож пропонуємо переглянути Ваше рішення на черговій сесії Горностаївської селищної ради, в разі відмови залишаємо за собою право звернутися до компетентних органів та суду.

Наголошую, що викладенні Вами проблемні питання, стосовно сприяння соціального - економічного розвитку громади, ефективного і раціонального використання земельного фонду та недопущення втрат до місцевого бюджету є необгрунтованими, адже створення та розвиток суб`єктів господарювання на території громади сприяє створенню додаткових робочих місць, підвищенню рівня сплати податків та зборів до бюджетів, участь в соціальних проектах громади - і ФГ Промінь-Плюс в цій частині належно виконує свої зобов`язання… .

Рішенням Горностаївської селищної ради від 12.06.2020 №1563 Про розгляд листа голови фермерського господарства Промінь-Плюс відмовлено голові та членам ФГ Промінь-Плюс в наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення в розмірі, що не перевищують розмір земельної частки (паю) із земель комунальної власності Горностаївської селищної ради Херсонської області площею 51,197 га (кадастровий номер 6522684000:02:001:0077), площею 37,0000 га (кадастровий номер 6522684500:05:001:0031), що перебувають в оренді фізичної особи ОСОБА_1 , згідно договорів оренди землі від 15.07.2016 року (номер запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15876870 від 12.08.2016 р. та від 15.07.2016 р. (номер запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15877275 від 12.08.2016 року).

Не погодившись із таким рішенням, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку правомірності зазначеного рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження, рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди зобов`язані перевірити чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження та з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з врахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо; добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом; пропорційно; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно.

Згідно ст.14 Конституції України кожному громадянину України гарантується право на землю.

Статтею 7 Закону України від 19.06.2003р. № 973-ІV "Про фермерське господарство" визначено, що надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Згідно ч.ч. 1, 2, 3 ст.13 Закону України "Про фермерське господарство" та згідно із ч.2 ст.31 та ч.ч.1, 2 ст.32 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІ члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю). Дія частин першої та другої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).

Таким чином, вказаними правовими нормами прямо передбачено та презюмується право громадян - членів фермерського господарства на отримання безоплатно у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю), що може відбуватись як із земель державної чи комунальної власності, так і із земель, які раніше були надані їм у користування.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Частина 2 статті 116 Земельного кодексу України визначає, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (пункт в частина 3 статті 116 ЗК України).

Відповідно до п. ч. 1 ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району. Розмір можливого відведення земельної ділянки для певного виду діяльності визначений статтею 121 ЗК України.

Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частина 7 статті 118 ЗК України визначає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Рішенням Горонстаївської селищної ради Херсонської області від 12.06.2020 р. №1563 …Відмовити голові та членам ФГ Промінь-Плюс в наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення в розмірі, що не перевищують розмір земельної частки (паю) із земель комунальної власності Горностаївської селищної ради Херсонської області площею 51,197 га (кадастровий номер 6522684000:02:001:0077), площею 37,0000 га (кадастровий номер 6522684500:05:001:0031), що перебувають в оренді фізичної особи ОСОБА_1 , згідно договорів оренди землі від 15.07.2016 року (номер запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15876870 від 12.08.2016 р. та від 15.07.2016 р. (номер запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15877275 від 12.08.2016 року)… .

Суд зазначає, що вказане рішення взагалі не містить чіткої та мотивованої підстави для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.

Відповідач у своєму відзиві вказує, що до листа голови ФГ Промінь-Плюс , за результатами розгляду якого було прийняте спірне рішення, не було надано документів, зокрема, графічних мету ріалів, документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, що свідчить про недотримання вимог земельного законодавства щодо подачі повного пакету документів.

Суд не приймає зазначені доводи відповідача, оскільки це не зазначено серед підстав для прийняття спірного рішення у самому рішенні.

Суд зазначає, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 у справі №540/1411/20 визнано протиправним та скасовано рішення Горностаївської селищної ради Херсонської області №1403 від 26.02.2020 про відмову голові та членам ФГ Промінь-Плюс у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність, що розташована на території Горностаївської селищної ради Горностаївського району Херсонської області, не більше розміру середньої частки (паю) по Червоноблагодатненському та Славненському старостинським округам Горностаївської селищної ради.

У зв`язку з тим, що частина 7 статті 118 ЗК України визначає вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, та якщо особою, яка звернулася до відповідного органу місцевого самоврядування виконані всі передумови для отримання відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, відповідний орган виконавчої влади, або орган місцевого самоврядування, який діє відповідно до повноважень визначених уст. 122 Земельного кодексу України, обтяжений обов`язком прийняти одне з двох можливих рішень: про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову у наданні такого дозволу.

Враховуючи ту обставину, що спірному рішенні № 1563 від 12.06.2020, відповідач не навів законодавчо обґрунтованих підстав для відмови у наданні дозволу голові та членам ФГ Промінь-Плюс на розробку проекту землеустрою, суд вважає, що дане рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно приписів ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього кодексу, проте згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач належними та допустимими доказами не спростував доводи позивача, та у зв`язку з вищевикладеним, суд вважає, що оскаржуване рішення підлягає скасуванню, а позовні вимоги слід задовольнити в повному обсязі.

Частиною 1 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Горностаївської селищної ради Херсонської області №1563 від 12.06.2020 Про розгляд листа голови фермерського господарства Промінь-Плюс .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Горностаївської селищної ради Херсонської області (74601, Херсонська обл., Горностаївський р-н, смт. Горностаївка, вул. Покровська, буд.145, код ЄДРПОУ 04400788) на користь фермерського господарства Промінь-Плюс (74620, Херсонська область, Горностаївський район, с.Червоноблагодатне, вул.Першотравнева, буд.52, код ЄДРПОУ 43509863) , сплачений судовий збір у сумі 2102 грн. (дві тисячі сто дві) 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Г.М. Морська

кат. 109020100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92356037
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2057/20

Рішення від 20.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні