ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про зупинення провадження у справі
21 жовтня 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/1853/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Новоселицької районної державної адміністрації, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач), звернувся в суд з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Новоселицької районної державної адміністрації (далі - відповідач), в якому просить :
- визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Новоселицької районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у донарахуванні та доплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік;
- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Новоселицької районної державної адміністрації здійснити перерахунок щорічної разової грошової допомоги до 5 травня ОСОБА_1 , як особі зі статусом "учасник бойових дій", у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, встановленого ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту" та провести відповідні виплати, з урахуванням виплаченої суми за 2020 рік, в сумі 6800,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 (справа №1-247/2018 (3393/18), визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) окремі положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України. З урахуванням наведеного позивач зазначив, що згідно з частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року №3551-XII (далі - Закон №3551-XII) йому як учаснику бойових дій передбачено щорічно 5 травня виплату разової грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Звертав увагу суду на те, що звертався до відповідача з вимогою виплатити йому разову грошову допомогу відповідно до статті 12 Закону №3551-XII. Так, за 2020 рік позивачу було здійснено виплату цієї допомоги у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року №112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» (далі - Постанова №112), а саме у розмірі 1390,00 грн. Тобто, вказана вище допомога виплачена не у повному обсязі. Однак, відповідачем надано лист в якому зазначено, що згідно Постанови №112, якою встановлений розмір грошової допомоги, разова грошова допомога на 2020 рік (1390,00 грн) виплачена в повному обсязі.
Позивач вважає, що враховуючи встановлений статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у 2020 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 01 січня 2020 року у розмірі 1638,00 грн, а також положення статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", яким встановлено мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (1638,00 грн) - останній повинен був отримати суму разової щорічної допомоги до 05 травня у розмірі 8190,00грн. Таким чином, виплаті підлягає недоплачена сума щорічної разової грошової допомоги в сумі 6800,00 грн.
Ухвалою суду відкрито провадження у даній справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Відповідно до частини 3 статті 262 КАС України підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Враховуючи викладене, суд вважає за можливе вирішити питання про зупинення провадження у даній справі за власною ініціативою, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на офіційному веб-порталі судової влади України та у Єдиному державному реєстрі судових рішень опубліковано ухвалу Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17 червня 2020 року по справі №440/2722/20, якою відкрито провадження у зразковій адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Зі змісту даної ухвали вбачається, що на адресу Верховного Суду надійшло подання судді Полтавського окружного адміністративного суду від 11 червня 2020 року про розгляд типової справи №440/2722/20, в якому зазначено, що у провадженні Полтавського окружного адміністративного суду перебувають справи №№ 440/2372/20, 440/2436/20, 440/2533/20, 440/2583/20, 440/2633/20, 440/2649/20, 440/2676/20, 440/2684/20, 440/2722/20, 440/2723/20, 440/2724/20, 440/2726/20, 440/2764/20, 440/2780/20, 440/2781/20, 440/2782/20, 440/2860/20, 440/2910/20, 440/2911/20, 440/2912/20, 440/2913/20, 440/2914/20, 440/2915/20, позовні вимоги у яких є тотожними вимогам ОСОБА_1, а саме - стосуються виплати особі з інвалідністю внаслідок війни у 2020 році разової грошової допомоги до 5 травня. У поданні також йдеться про те, що за даними Єдиного державного реєстру судових рішень аналогічні справи перебувають у провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду (справа №160/5378/20); Івано-Франківського окружного адміністративного суду (справа №300/1230/20); Одеського окружного адміністративного суду (справа №420/4341/20); Харківського окружного адміністративного суду (справи №520/5536/20, 520/6537/2020, 520/6538/2020, 520/6785/2020, 520/6927/2020); Хмельницького окружного адміністративного суду (справа №560/2724/20); Чернігівського окружного адміністративного суду (справи №620/1715/20, 620/1815/20, 620/1825/20).
Розглянувши матеріали типових справ у поєднанні зі справою, за якою надійшло подання про її розгляд як зразкової, Верховний Суд дійшов висновку, що ці справи відповідають ознакам типових, визначених пунктом 21 частини 1 статті 4 КАС України, оскільки у всіх вищевказаних адміністративних справах:
1) позивачами є особи з інвалідністю внаслідок війни та мають право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік;
2) позовні вимоги заявлені до органу, уповноваженого здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня (Управління соціального захисту населення за місцем проживання позивача та/або Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області);
3) спірні відносини стосуються визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році та урегульовані одними й тими самими нормами права, а саме: статтею 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020 у справі № 1-247/2018 (3393/18);
4) позивачами у даних справах заявлено аналогічні позовні вимоги (визнати протиправними дії (бездіяльність) відповідача щодо нарахування та виплати у 2020 році разової щорічної грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному Постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" та зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити разову щорічну грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі, визначеному Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту").
Отже, Верховним Судом відкрито провадження у зразковій адміністративній справі за позовом особи з інвалідністю внаслідок війни та яка має право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік згідно статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
З матеріалів адміністративної справи №600/1853/20-а встановлено, що позивач є учасником бойових дій згідно з посвідченням серії НОМЕР_1 , виданого Управлінням МВС України від 08.07.2015 року.
Звертаючись до суду позивач просив, визнати протиправною відмову у виплаті останньому разової грошової допомоги до 05 травня, яка передбачена статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту", та стягнути з відповідача на його користь недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 05 травня як учаснику бойових дій за 2020 рік, відповідно до статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту", в сумі 6800,00 грн.
Відповідно до статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Згідно зі статтею 13 вказаного Закону, щорічно до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Тобто, як учасникам бойових дій (стаття 12), так і особам з інвалідністю внаслідок війни (стаття 13) передбачена разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України та яка виплачується щорічно до 5 травня.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 р. №112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Постанова №112) установлено, що у 2020 році виплату до 5 травня разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань (далі - грошова допомога), проводить Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат).
У вказаному пункті також зазначено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у встановлених розмірах.
Також, підпунктом 4 пункту 1 Постанови №112 передбачено, що особи, які не отримали грошової допомоги, зокрема ті, що набули згідно із статтями 6, 7, 9, 10 і 11 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" відповідний статус до 5 травня 2020 р. включно, мають право звернутися за нею до районного органу соціального захисту населення за місцем реєстрації та отримати її до 30 вересня 2020 року.
В свою чергу, статтею 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року №3551-XII (далі - Закон №3551-XII) встановлено перелік осіб, які належать до учасників бойових дій, а статтею 7 вказаного Закону визначено осіб, які належать до осіб з інвалідністю внаслідок війни.
Тобто, фактично одні і ті ж норми врегульовують спірні правовідносини та встановлюють порядок виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, як учасникам бойових дій, так і особам з інвалідністю внаслідок війни: Закон №3551-XII та Постанова №112. Різниця полягає лише в тому, що пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них встановлені статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, а пільги особам з інвалідністю внаслідок війни - статтею 13 вказаного Закону. При цьому, розміри для вказаних осіб встановлені однією Постановою №112. Різною може бути лише сума виплат. Зокрема, як в зразковій, так і в цій справі спір стосується визначення у 2020 році розміру разової грошової допомоги до 5 травня, а також правомірність його визначення.
Варто зазначити, що статус позивача (учасник бойових дій чи особа з інвалідністю внаслідок війни) не є визначальним у вирішенні спору та не свідчить про наявність значних розбіжностей у фактичних обставинах справ, що унеможливлювали б урахування висновків Верховного Суду, викладених у рішенні за результатами розгляду зразкової справи №440/2722/20, у ході розгляду цієї справи.
Суд також зауважує, що ухвалою Верховного Суду від 23 червня 2020 року по справі №440/2546/20 (адміністративне провадження №Пз/9901/15/20) відмовлено у відкритті провадження у зразковій справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії з підстав того, що справа №440/2546/20 та надані разом з нею копії інших справ, мають ознаки типових справ, визначених ухвалою Верховного Суду від 17 червня 2020 року у справі №440/2722/20 про відкриття провадження у зразковій справі, оскільки відповідачем у таких справах є один і той самий суб`єкт владних повноважень (його відокремлені структурні підрозділи), спір виник з аналогічних підстав, у відносинах, що регулюються одними нормами права, та позивачами заявлено аналогічні вимоги.
Зі змісту вказаної ухвали встановлено, що у поданні судді Полтавського окружного адміністративного суду Кукоби О.О. про розгляд справи №440/2546/20 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії Верховним Судом як зразкової вказано, що у провадженні Полтавського окружного адміністративного суду перебувають інші адміністративні справи, позовні вимоги у яких є тотожними вимогам ОСОБА_1, а саме стосуються виплати учаснику бойових дій у 2020 році разової грошової допомоги до 5 травня.
В ухвалі від 23 червня 2020 року по справі №440/2546/20, досліджуючи зміст подання, визначено, що у всіх справах, зокрема, №440/2546/20: 1) позивачі є учасниками бойових дій та мають право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік; 2) позовні вимоги заявлені до органу, уповноваженого здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня; 3) спірні відносини стосуються визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році та урегульовані одними й тими самими нормами права; 4) позивачами у даних справах заявлено аналогічні позовні вимоги (визнати протиправними дії (бездіяльність) відповідача щодо нарахування та виплати у 2020 році разової щорічної грошової допомоги до 5 травня.
Беручи до уваги наведене, Верховний Суд відмовив у відкритті провадження у зразковій справі №440/2546/20, в якій позивач є учасником бойових дій, оскільки ухвалою Верховного Суду від 17 червня 2020 року за цими підставами вже відкрито провадження у зразковій у справі №440/2722/20, в якій позивачем є особа з інвалідністю внаслідок війни.
Відповідно до пункту 21 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, типові адміністративні справи - адміністративні справи, відповідачем у яких є один і той самий суб`єкт владних повноважень (його відокремлені структурні підрозділи), спір у яких виник з аналогічних підстав, у відносинах, що регулюються одними нормами права, та у яких позивачами заявлено аналогічні вимоги.
Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 4 КАС України, зразкова адміністративна справа - типова адміністративна справа, прийнята до провадження Верховним Судом як судом першої інстанції для постановлення зразкового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 290 КАС України, якщо у провадженні одного або декількох адміністративних судів перебувають типові адміністративні справи, кількість яких визначає доцільність ухвалення зразкового рішення, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції.
Ухвала про відкриття Верховним Судом провадження у зразковій справі публікується на офіційному веб-порталі судової влади України, а також в одному із загальнодержавних друкованих засобів масової інформації не пізніше ніж за десять днів до дати судового засідання для розгляду зразкової справи (частина 7 статті 290 КАС України).
З моменту опублікування оголошення вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про розгляд зразкової справи (частина 9 статті 290 КАС України).
Згідно частини 11 статті 290 КАС України, рішення Верховного Суду у зразковій справі підлягає перегляду Великою Палатою Верховного Суду за правилами перегляду рішень в апеляційному порядку, визначеному цим Кодексом.
Дослідивши матеріали даної справи, суд вважає, що вона відповідає ознакам типової справи, встановлених ухвалою Верховного Суду від 17 червня 2020 року про відкриття провадження у зразковій адміністративній справі № №440/2722/20, оприлюдненої на офіційному веб-порталі судової влади України та у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру судових рішень рішення у зразковій справі №440/2722/20не набрало законної сили.
Особливості провадження у типовій справі визначені статтею 291 КАС України.
Відповідно до частини 1 статті 291 КАС України суд, який розглядає типову справу, має право зупинити провадження за клопотанням учасника справи або за власною ініціативою у випадку, якщо Верховним Судом відкрито провадження у відповідній зразковій справі.
Частиною 3 статті статтею 291 КАС України визначено, що при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.
Відповідно до пункту 9 частини 2 статті 236 КАС України суд має право зупинити провадження у справі в разі розгляду типової справи і оприлюднення повідомлення Верховного Суду про відкриття провадження у зразковій справі - до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі.
Враховуючи, що відсутнє рішення Верховного Суду, яке б набрало чинності, у зразковій справі №440/2722/20 та відповідність справи №600/1853/20-а ознакам типової адміністративної справи, зважаючи на обов`язковість висновків Верховного Суду, викладених у рішенні за результатами розгляду зразкової справи для суду, який розглядає типову справу, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для зупинення провадження у цій справі до набрання чинності судовим рішенням Верховного Суду у зразковій адміністративній справі №440/2722/20.
На підставі наведеного та керуючись статтями 236, 241, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
У Х В А Л И В:
Зупинити провадження в адміністративній справі №600/1853/20-а до ухвалення і набрання законної сили рішення у зразковій справі №440/2722/20.
Згідно статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України ухвали суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку окремо від рішення суду повністю або частково. Апеляційна скарга на ухвалу подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складання).
Суддя О.В. Боднарюк
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2020 |
Оприлюднено | 23.10.2020 |
Номер документу | 92356240 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні