Рішення
від 23.10.2020 по справі 200/9797/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 жовтня 2020 р. Справа№200/9797/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд колегією у складі трьох суддів:

головуючого судді Загацької Т.В.,

суддів Зеленова А.С., Зінченка О.В.,

за участю секретаря судового засідання Скрипник К.О.,

представника позивача Наумової О.М.

представника відповідача-1 Ворощук О.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Слов`янськ адміністративну справу за позовною заявою Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" (84302, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Перша Горна, будинок 5А, ЄДРПОУ 26502259) до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (84313, Донецька обл., місто Краматорськ, пл.Миру, будинок 2, ЄДРПОУ 43756405), голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрака Романа Володимировича (АДРЕСА_6) про встановлення факту порушення вимог законодавства України про місцеві вибори, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії -

ВСТАНОВИВ:

21.10.2020 о 17 год. 00 хв. до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області, в якій позивач просить:

- встановити факт одноразового грубого порушення головою Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байраком Романом Володимировичем , вимог законодавства України про місцеві вибори, що виразилося в незабезпеченні належної організації роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області та призвело до порушення права Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" на внесення подання про реєстрацію офіційних спостерігачів у встановлені Виборчим кодексом України строки та позбавило можливості мати офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25.10.2020;

- визнати бездіяльність голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрака Романа Володимировича , що виразилася в незабезпеченні належної організації роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області та призвела до порушення права Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" внести подання про реєстрацію офіційних спостерігачів у встановлені Виборчим кодексом України строки та позбавила можливості мати офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25.10.2020, протиправною;

- зобов`язати Краматорську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області прийняти від Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" звіт про надходження коштів на поточний рахунок виборчого фонду місцевої організації політичної партії та їх використання (проміжний) (форма № 1);

- зобов`язати Краматорську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області прийняти подання Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" про реєстрацію офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25.10.2020, розглянути його по суті та прийняти рішення про реєстрацію офіційних спостерігачів від Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 19.10.2020 приблизно о 23 год. 45 хв. уповноваженим представником Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" за адресою місцезнаходження Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області було принесено належним чином оформлене подання на реєстрацію офіційних спостерігачів від позивача, як суб`єкта виборчого процесу. Проте, на думку позивача, він був позбавлений гарантованого Виборчим кодексом України права мати офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25 жовтня 2020 року, оскільки приміщення будівлі виконавчого комітету Краматорської міської ради, в якій розташована виборча комісія було зачинено та усі члени виборчої комісії залишили будівлю декілька годин тому. Зазначає, що усі спроби зв`язатися з головою Виборчої комісії виявилися марними та про вказані події було повідомлено Краматорський відділ поліції, викликано працівників поліції та складено відповідний протокол (талон-повідомлення додається). Зазначає, що подання про реєстрацію офіційного спостерігача за підписом кандидата, представника організації партії у територіальній виборчій комісії або уповноваженої особи організації партії вноситься до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за п`ять днів до дня голосування (на паперовому носії та в електронному вигляді). Таким чином, останнім днем для внесення до виборчої комісії подання про реєстрацію офіційних спостерігачів було 19.10.2020. Позивач вважає, що головою виборчої комісії не забезпечено розгляд та прийняття рішення про встановлення відповідного графіку роботи в цей день, чим порушено право позивача. Крім того, вказує, що також був позбавлений можливості подати звіт про надходження коштів на поточний рахунок виборчого фонду місцевої організації політичної партії та їх використання (проміжний) (форма № 1) через відсутність відповідача 19.10.2020 о 23.45 год. та його представників за адресою розміщення. Вважає дії та бездіяльність голови виборчої комісії Байрака Р.В. протиправними та такими, що грубо порушують вимоги виборчого законодавства, зокрема, щодо належної організації роботи виборчої комісії та забезпечення дотримання рівних прав усіх суб`єктів виборчого процесу.

Від Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (відповідача-1) на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач-1 заперечує проти задоволення позову. Звертає увагу суду на той факт, що відповідно до талону - повідомленню повідомлення органів поліції було здійснено членом Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Рубченком Михайлом Геннадійовичем, що виконує свої повноваження члена ТВК на підставі рішення Центральної виборчої комісії. Як свідчать додані докази до адміністративного позову, о 23 год.45 хв. до приміщення ТВК приходив член ТВК ОСОБА_2 , що не є суб`єктом внесення подання для реєстрації офіційних спостерігачів від організації політичної партії-суб`єкта виборчого процесу, з отже його права не були і не могли бути порушені. Щодо одноразового грубого порушення головою комісії вимог законодавства України про місцеві вибори зазначає, що відповідно до ст.33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Графік роботи Краматорської територіальної виборчої комісії для роботи членів цієї виборчої комісії затверджено постановою Краматорської міської ТВК №918 від 14.09.2020. Робота по прийманню документів в останній день подачі подання про реєстрацію офіційних спостерігачів була організована шляхом чергування окремих членів ТВК до 23:59 год. 19.10.2020. Зважаючи на наведене, вважає, що в діяльності голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії відсутній склад або навіть ознаки грубого порушення виборчого законодавства України.

Ухвалою суду від 21.10.2020 відкрито провадження за даним позовом та призначене судове засідання на 22.10.2020. Залучено до участі у справі як другого відповідача голову Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрака Романа Володимировича (АДРЕСА_6). В ухвалі було запропоновано відповідачам надати суду відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження, які наявні у відповідачів.

Ухвалою суду від 22.10.2020 виправлено описку в ухвалі суду від 21.10.2020 про відкриття провадження у справі.

22.10.2020 від представника позивача на адресу суду надійшла заява про виклик свідків, а саме:

- ОСОБА_3 , заступника голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області, адреса проживання: м.Краматорськ, вул.Металістів, 6,49;

- ОСОБА_2 , голову правління ОСББ Черемшина адреса проживання; АДРЕСА_1 ;

- ОСОБА_4 , не працює, адреса проживання: АДРЕСА_2 ;

- ОСОБА_5 , фізичну особу-підприємця, адреса проживання: АДРЕСА_3 .

У судовому засіданні 22.10.2020 судом поставлено на обговорення питання щодо розгляду зазначеної заяви.

Представник позивача підтримав заяву про виклик свідків.

Представник відповідача-1 не заперечував проти задоволення заяви представника позивача про виклик свідків.

Протокольною ухвалою судом задоволено заяву позивача про виклик свідків на стадії дослідження доказів по справі.

Протокольною ухвалою судом оголошено перерву в судовому засіданні для надання відповідачу часу для подання додаткових доказів по справі.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, в обґрунтування яких надав пояснення аналогічні тим, що викладені у позові.

Представником відповідача-1 у судовому засіданні надано пояснення аналогічні, викладеним у відзиві на позовну заяву. Також зазначив, що після 22:00 год. 19.10.2020 в Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області були відсутні повноважні представники комісії, які б могли прийняти документи позивача. Звертає увагу, що головою комісії здійснено усі заходи для забезпечення чергування уповноважного представника 19.10.2020 до 23:59 год., проте ОСОБА_6 , який повинен був чергувати 19.10.2020 до 23:59 год., покинув приміщення комісії о 22:00 год. через незадовільне самопочуття, про що зазначив в пояснювальній записці від 20.10.2020 на ім`я голови комісії. Просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Голова Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрак Роман Володимирович (відповідач-2) до судового засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином.

Представником позивача у судовому засіданні 23.10.2020 надано додаткові пояснення по справі, за змістом яких позивач підтримує позовні вимоги та просить їх задовольнити. Зазначає, що першочерговим питанням комісії є визначення питання про графік чергувань комісією, що оформлюється постановою. Тому розпорядження відповідача від 18.10.2020 про чергування не відповідає законодавству та комісія не має графік чергування. Відповідно до норм Порядку документи приймаються в приміщенні комісії членами відповідної виборчої комісії, які уповноважені на це її рішенням, реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, дата надходження зазначаються у правій нижній частині першого аркуша документа.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача-1, розглянувши подані сторонами заяви по суті справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступне.

Позивач - Донецька обласна партійна організація всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА", зареєстрований в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 29.11.1999 (дата запису: 29.05.2007, номер запису: 12661200000025847).

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

30.08.2020 Центральна виборча комісія прийняла постанову №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25.10.2020 , якою постановила оголосити з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020.

Таким чином, з 05.09.2020 фактично розпочався виборчий процес місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Відповідачем-1 на адресу суду надано постанову Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області від 12.08.2020 №2 Про затвердження графіку роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області , відповідно до якої:

1. Затверджено наступний графік роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області:

З понеділка по п`ятницю з 09:00 до 18:00 години.

Перерва з 13:00 до 14:00 години.

2. Визначений графік роботи довести до відома шляхом розміщення цієї інформації на вході в Краматорську міську територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області.

3. На виконання вимог п.10.5 Постанови Центральної виборчої комісії №173 від 10.08.2020 цю постанову вивісити для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів не пізніше 11 години наступного дня після прийняття.

Також відповідачем-1 надано суду постанову про внесення змін до постанови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Про затвердження графіку роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області від 14.09.2020 №18 , якою постановлено:

1. Внести зміни до постанови №2 від 12.08.2020 Про затвердження графіку роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області виклавши п.1 постанови в наступній редакції:

1. Затвердити наступний графік роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області:

З понеділка по п`ятницю з 08:00 до 17:00 години.

Перерва з 12:00 до 13:00

2. Цю постанову розмістити для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії.

В судовому засіданні представником відповідача-1 було надано розпорядження від 18.10.2020 голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області, яким забезпечено 24.09.2020 та 19.10.2020 чергування Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області в період часу з 17:00 год. по 23:59 год. наступними членами комісії:

1) 24.09.2020 ОСОБА_7 ;

2) 19.10.2020 ОСОБА_6 .

Вказані члени комісії ознайомлені із цим розпорядженням, про що свідчать їх підписи.

У пояснювальній записці від 20.10.2020 на ім`я голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрака Р.В. ОСОБА_6 зазначив, що залишився чергувати 19.10.2020 до 23:59 год., однак близько 22:00 год. йому стало зле. У зв`язку з чим, запанікував та покинув приміщення комісії.

19.10.2020 ОСОБА_4 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 склали акт про те, що знаходячись за адресою: м.Краматорськ, площа Миру, 1 о 23 :55 год. біля вхідних дверей будівлі виконкому та засвідчили, що двері зачинені, зі слів охоронця, в приміщенні членів Краматорської ТВК немає.

Згідно талону-повідомлення єдиного обліку Краматорського ВП ГУНП в Донецькій області №40848 від 20.10.2020 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення та іншу подію від ОСОБА_2 надійшло повідомлення наступного змісту: 19.10.2020 о 23:53 надійшло повідомлення зі служби 102 про те, що 19.10.2020 о 23:53 за адресою: АДРЕСА_5 , Вибори, на даний момент заявника, члена ТВК, та членів партії Батьківщина не впускають до приміщення ТВК працівники охорони, мотивуючи тим, що за м/с нікого немає. Заявник: ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , тел.: НОМЕР_1 .

Отже, обставини щодо відсутності в зачиненому приміщенні Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області 19.10.2020 після 22 години членів зазначеної виборчої комісії визнається відповідачем-1 та відповідно до приписів ст.78 КАС України не підлягає доказуванню.

У судовому засіданні свідки ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 пояснили, що 19.10.2020 приблизно о 23 год. 45 хв. прибули за місцезнаходженням виборчої комісії оскільки представник Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА ОСОБА_5 мав намір 19.10.2020 подати виборчій комісії подання про реєстрацію офіційних спостерігачів та звіт. Охоронець повідомив, що представники виборчої комісії залишили будівлю та наразі в комісії зачинено. Про це було повідомлено Краматорський відділ поліції, викликано працівників поліції та складено акт ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 .

Щодо повноважень у ОСОБА_3 як заступника голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області на прийняття документів свідки пояснили, в тому числі ОСОБА_3 , що їм було невідомо про наявність у останньої права приймати документи.

Позивач вважає, що його права порушені, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.20 ч.1 ст.92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає та регулює Виборчий кодекс України.

Приписами ч.1 ст.20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Вимоги щодо організації роботи виборчих комісій, документування діяльності виборчих комісій закріплені ст.ст.36, 37 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до п.1 ч.16 ст.36 Виборчого кодексу України заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Згідно із п.2 ч.1 ст.36 Виборчого кодексу України порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.

10.08.2020 постановою Центральної виборчої комісії №173 затверджений Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок ЦВК №173).

Згідно п.1.17 Порядку ЦВК №173 кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Кодексом та законами України.

Відповідно до п.13.2 Порядку ЦВК №173 документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням.

Відповідно до п.13.4 Порядку ЦВК №173 документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (додаток 5).

Згідно до ч.1, ч.4 ст.4 Виборчого кодексу України строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях. Останнім днем обчисленого у днях строку, який відповідно до цього Кодексу має закінчитися у зв`язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.

Порядок реєстрації офіційних спостерігачів на місцевих виборах врегульовано ст.239 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до ч.ч.1, 2 у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Офіційний спостерігач від кандидата, організації партії реєструється виборчою комісією за поданням кандидата, представника організації партії у виборчій комісії чи уповноваженої особи організації партії у єдиному багатомандатному або відповідному територіальному виборчому окрузі.

Згідно до ч.4 зазначеної статті Виборчого кодексу України подання про реєстрацію офіційного спостерігача за підписом кандидата, представника організації партії у територіальній виборчій комісії або уповноваженої особи організації партії вноситься до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за п`ять днів до дня голосування (на паперовому носії та в електронному вигляді).

Документи для реєстрації офіційних спостерігачів можуть подаватися за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Відповідно до ч.ч.5,6 ст.239 Виборчого кодексу України виборча комісія здійснює реєстрацію офіційних спостерігачів у відповідному виборчому окрузі, забезпечує виготовлення та видачу відповідних посвідчень за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніше ніж на третій день після внесення подання. Підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача може бути лише недотримання вимог, встановлених частинами першою - четвертою цієї статті, частиною третьою статті 58 цього Кодексу.

Відповідно до п.2 ч.4 ст.214 Виборчого Кодексу України розпорядник коштів накопичувального рахунку виборчого фонду організації партії зобов`язаний за п`ять днів до дня голосування подати до відповідної територіальної виборчої комісії проміжний фінансовий звіт за період з дня відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду до десятого дня до дня голосування за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Форма звіту передбачена постановою Центральної виборчої комісії від 1 жовтня 2020 року № 324.

Аналізуючи зміст вказаних статей Виборчого кодексу України, останнім днем для внесення до виборчої комісії подання про реєстрацію офіційних спостерігачів та подання проміжного фінансового звіту було 19.10.2020.

У судовому засіданні встановлено, що 19.10.2020 приблизно о 23 год. 45 хв. представник позивача прибув за адресою Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області з наміром подати для реєстрації проміжний фінансовий звіт за період з дня відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду та подання на реєстрацію офіційних спостерігачів від позивача, як суб`єкта виборчого процесу. Проте, зазначені документи не були прийняті та зареєстровані, оскільки приміщення будівлі виконавчого комітету Краматорської міської ради, в якій розташована виборча комісія, було зачинено.

Відповідно до ч.5 ст.37 Виборчого кодексу України з питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом. Аналогічні вимоги містить п.9.8 Порядку ЦВК №173.

Відповідно до ч.2 ст.74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

В судовому засіданні представник відповідача-1 пояснив, що порядок чергування був встановлений головою комісії відповідно до наданого суду розпорядження від 18.10.2020, будь-які інші постанови чи рішення щодо графіку роботи, в тому числі чергування, відповідачем-1 не приймались.

Отже, надане представником відповідача-1 розпорядження від 18.10.2020 не відповідає вимогам ч.2 ст.74 КАС України щодо допустимості доказів.

Крім того, п.1.1 зазначеного розпорядження від 18.10.2020 встановлено чергування на 24.09.2020, що свідчить про невідповідність зазначеного розпорядження вимогам ст.75 КАС України.

Згідно до п.1 ч.1 ст.36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. Аналогічні норми містить п.3.1 Порядку ЦВК №173.

Відповідно до п.1.20 Порядку ЦВК №173 відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання цього Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії.

Отже, головою Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байраком Романом Володимировичем була допущена протиправна бездіяльність, що виразилась в незабезпеченні належної організації роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області щодо прийняття документів позивача 19.10.2020 з 17 год. 00 хв. по 24 год. 00 хв.

Одночасно суд наголошує на тому, що питання наявності у представника позивача та питання оформлення відповідно до вимог Виборчого кодексу України звіту про надходження коштів на поточний рахунок виборчого фонду місцевої організації політичної партії та їх використання (проміжний) (форма №1) та подання про реєстрацію офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25.10.2020 не є предметом судового розгляду в рамках даної адміністративної справи.

Суд вважає необґрунтованим посилання представника відповідача-1 на відсутність порушення прав члена ТВК Рубченко Михайла Геннадійовича, який не є суб`єктом внесення подання для реєстрації офіційних спостерігачів від організації Політичної партії-суб`єкта виборчого процесу, як підставу для відмови у задоволені позову, оскільки в судовому засіданні було встановлено, що 19.10.2020 о 23:45 год. за адресою Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області для подання вищезазначених документів прибув представник Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" ОСОБА_5

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрака Романа Володимировича, що виразилась в незабезпеченні належної організації роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області щодо прийняття документів позивача 19.10.2020 з 17 год. 00 хв. по 24 год. 00 хв.

Враховуючи задоволення вищезазначених позовних вимог, відповідно до п.4 ч.1 ст.5 КАС України задоволенню підлягають позовні вимоги про зобов`язання Краматорську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області прийняти від Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" звіт про надходження коштів на поточний рахунок виборчого фонду місцевої організації політичної партії та їх використання (проміжний) (форма № 1) та подання Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" про реєстрацію офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25.10.2020, як похідні позовні вимоги.

Стосовно позовних вимог в іншій частині, суд зазначає наступне.

Згідно з положеннями Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Виборчим кодексом України визначено, що виборча комісія здійснює реєстрацію офіційних спостерігачів у відповідному виборчому окрузі, забезпечує виготовлення та видачу відповідних посвідчень за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніше ніж на третій день після внесення подання. Підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача може бути лише недотримання вимог, встановлених частинами першою - четвертою цієї статті, частиною третьою статті 58 цього Кодексу (ч.5, ч.6 ст.239).

Таким чином, межі дискреційних повноважень відповідача-1 щодо реєстрації офіційних спостерігачів обмежуються одним із двох варіантів рішень, а саме - про реєстрацію офіційних спостерігачів або про відмову в їх реєстрації.

Отже, оскільки розгляд подання по суті є правовим наслідком прийняття виборчою комісією подання про реєстрацію офіційних спостерігачів, зазначене подання не розглядалось комісією, йому не надано оцінки комісією на відповідність вимогам Виборчого кодексу України, а тому заявляючи позовні вимоги про зобов`язання відповідача-1 розглянути подання по суті та прийняти рішення про реєстрацію офіційних спостерігачів від Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" позивач фактично просить суд підмінити інший орган державної влади та перебрати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу, яким у даному випадку є територіальна виборча комісія, у зв`язку з чим зазначені позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Щодо позовної вимоги про встановлення факту одноразового грубого порушення головою Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байраком Романом Володимировичем , вимог законодавства України про місцеві вибори, що виразилося в незабезпеченні належної організації роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області та призвело до порушення права Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" на внесення подання про реєстрацію офіційних спостерігачів у встановлені Виборчим кодексом України строки та позбавило можливості мати офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25.10.2020, суд зазначає, що така вимога не підлягає задоволенню, оскільки відповідачем-2 допущено спірну бездіяльність з посиланням на певні фактичні обставини та норми матеріального права, з якими не погодився суд під час розгляду цієї справи, що унеможливлює задоволення цієї позовної вимоги згідно положень ч.1 ст.245 КАС України.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За наведених обставин суд дійшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд виходить з такого.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Частиною 9 ст.273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Ставки судового збору встановлені ст.4 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI Про судовий збір . Станом на 01.01.2020 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру юридична особа має сплатити судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

Оскільки на час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачено і суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, судовий збір стягується зі сторін пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в дохід Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст.77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 271-273, 278 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" (84302, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Перша Горна, будинок 5А, ЄДРПОУ 26502259) до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (АДРЕСА_6, ЄДРПОУ 43756405), голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрака Романа Володимировича (АДРЕСА_6) про встановлення факту порушення вимог законодавства України про місцеві вибори, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність голови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області Байрака Романа Володимировича, що виразилася в незабезпеченні належної організації роботи Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області щодо прийняття документів Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" 19.10.2020 з 17 год. 00 хв. по 24 год. 00 хв.

Зобов`язати Краматорську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області прийняти від Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" звіт про надходження коштів на поточний рахунок виборчого фонду місцевої організації політичної партії та їх використання (проміжний) (форма №1) та подання Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" про реєстрацію офіційних спостерігачів на перших виборах депутатів міської ради та міського голови 25.10.2020.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області судовий збір у розмірі 1051,00 грн. на користь Державного бюджету України.

Стягнути з Донецької обласної партійної організації всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" судовий збір у розмірі 1051,00 грн. на користь Державного бюджету України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено у нарадчій кімнаті та проголошено у судовому засіданні 23.10.2020.

Головуючий суддя Т.В.Загацька

Судді А.С.Зеленов

О.В.Зінченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2020
Оприлюднено25.10.2020
Номер документу92378005
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9797/20-а

Рішення від 23.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні