Справа № 420/11102/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 год. 17 хв.
23 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (67780, Одеська область, Білгород-Дністровський район,смт Сергіївка, вул. Юрія Гагаріна, 3; код ЄДРПОУ 43787538) про визнання протиправною та скасування постанови № 53 від 20.10.2020р., зобов`язання вчинити дії, -
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду 22.10.2020 р. о 14:29 год. надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, в якому позивач просить:
визнати протиправною та скасувати постанову №53 від 20.10.2020 р., ухвалену Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області про відмову ОСОБА_1 у реєстрації офіційними спостерігачами згідно подання від 19.10.2020 р. вх. №365 кандидата на посаду Сергіївського селищного голови на перших виборах 25 жовтня 2020 року;
зобов`язати Сергіївську селищну територіальну виборчу комісію Білгород- Дністровського району Одеської області зареєструвати офіційними спостерігачами згідно списку за поданням кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 від 19 жовтня 2020 року зареєстрованим за вхідним №365.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 19.10.2020р. (вх. № 365) позивачем подано до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови в багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, зазначивши відомості, передбачені ч.ч. 2, 3 ст. 239 Виборчого кодексу України. Проте, постановою відповідача №53 від 20.10.2020 р. безпідставно відмовлено у реєстрації, не зазначивши жодних підстав.
Ухвалою від 22.10.2020р. прийнято до розгляду позовну заяву; відкрито провадження у справі; визначено, що справа буде розглядатись з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України; призначено судове засідання на 23.10.2020 р. о 12 год. 00 хв.; надано відповідачу строк для подання відзиву на позов до 22.10.2020 р. 21 год. 00 хв.; роз`яснено право позивача подати до суду відповідь на відзив до 23.10.2020 р. 10 год. 00 хв.; роз`яснено право відповідача подати до суду заперечення до 23.10.2020 р.12 год. 00 хв.; зобов`язано Сергіївську селищну територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області та позивача надати письмові докази по справі.
До судового засідання 23.10.2020 р.12 год. 00 хв. сторони явку представників не забезпечили, про дату, час та місце судового розгляду повідомлялися належним чином та завчасно.
23.10.2020р. (вх.44469/20) до суду надійшло клопотання позивача, в якому останній просив розглянути справу за його відсутності.
23.10.2020р. (вх.№ЕП18301/20) до суду надійшло клопотання відповідача, в якому останній просив розглянути справу за його відсутності.
За правилами ч. 3 ст. 268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
За приписами ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд,-
ВСТАНОВИВ:
15.07.2020 р. Верховною Радою України прийнято постанову № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020 р.
Постановою Центральної виборчої комісії № 160 від 08.08.2020 р. Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
30.08.2020 р. Центральною виборчою комісією винесено постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 05.09.2020 р. початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020 р.
19.10.2020р. до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області звернувся кандидат на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 на перших виборах 25 жовтня 2020 року з поданням, в якому, посилаючись на ч.ч.2-4 ст. 239 ВК України просив зареєструвати офіційними спостерігачами від кандидата на посаду голови Сергіївської селищної об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020р. таких осіб: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 .
Постановою Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 53 від 20.10.2020р. Про відмову в реєстрації офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року відмовлено у реєстрації офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови на місцевих виборах 25.10.2020р.
В обґрунтування постанови зазначено, що, розглянувши подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови на місцевих виборах 25.10.2020р. ОСОБА_1 , Сергіївська селищна територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області встановила, що у поданні зазначено єдиний багатомандатний виборчий округ, який належить до територіальнх громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.
Таким чином, суд з`ясовує, чи використане повноваження, надане суб`єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
За змістом ч. 2 ст. 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Статтею 38 Конституції України передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Водночас згідно із ст.ст. 69, 71 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Пунктами 1, 4 ч.1 ст.22 ВК України передбачено, що суб`єктами виборчого процесу відповідних виборів є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст.64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому КАС України.
Відповідно до п.1 ч.2 ст. 64 ВК України виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення, дії, бездіяльність Центральної виборчої комісії, дії або бездіяльність члена Центральної виборчої комісії.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.
Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною 2 ст. 273 КАС України визначено, що виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Гарантоване ст. 55 Конституції України й конкретизоване в законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджуване порушення було обґрунтованим.
З наведеного слідує, що суд під час розгляду справи повинен встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача з боку відповідача - суб`єкта владних повноважень, створення перешкод для їх реалізації або чи мають місце інші ущемлення прав та свобод позивача.
Тобто, при зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який міг би відновити його становище та захистити порушене право.
Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
У рішеннях Європейського Суду з прав людини у справі Аксу проти Туреччини пункт 50, Берден проти Сполученого Королівства пункт 33, Тенасе проти Молдови зазначено що для того, щоби мати можливість подати звернення на підставі статті 34 Конвенції, особа, неурядова організація чи група осіб мають довести, що вони є жертвами порушення прав, передбачених у Конвенції. Щоби претендувати на статус жертви такого порушення, оспорюваний захід має безпосередньо зашкодити особі.
Відповідно до ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини висновки Європейського суду з прав людини є джерелом права.
Статтею 6 Виборчого кодексу України визначено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
Зазначений висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою у постанові від 10.09.2020 р. у справі №855/46/20.
З огляду на наведене, скориставшись своїм правом на звернення до суду з позовом до суб`єкта владних повноважень, позивач обгрунтував право звернення до суду з цим позовом тим, що оскаржувана постанова безпосередньо порушує його виборчі права обирати та бути обраним у виборчому процесі як виборця та як кандидата, зареєстрованого для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом .
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Стаття 3 Виборчого кодексу України встановлює типи виборів, які проводяться в Україні: 1) вибори Президента України; 2) вибори народних депутатів України; 3) місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:
1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;
4) політичного плюралізму та багатопартійності;
5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;
6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);
7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено хто є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Виходячи з матеріалів справи, спірним питанням, яке потребує дослідження та надання оцінки судом в рамках даної адміністративної справи, є зокрема дотримання позивачем порядку та строку подання документів до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області для реєстрації офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 від 19 жовтня 2020 року.
З метою забезпечення демократичності та законності виборчого процесу функціонує інститут офіційних спостерігачів.
Участь спостерігачів на виборах є важливою гарантією прозорості виборів, обов`язковою ознакою їх демократичності. Адже одним із принципів виборчого процесу є його відкритість та публічність (п. 5 ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України). Наявність інституту громадських спостерігачів вважається одним з критеріїв вільних та чесних виборів (п. 4.7 Декларації про критерії вільних і чесних виборів).
Загальні засади правового статусу офіційних спостерігачів, правовий статус та порядок реєстрації офіційних спостерігачів на місцевих виборах визначається Розділом IX, ст. 239 та іншими положеннями ВК України.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.9 Виборчого кодексу України виборці мають право здійснювати спостереження за проведенням відповідних виборів.
Згідно ч.1 ст. 239 Виборчого кодексу України, у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Офіційним спостерігачем від організації партії, кандидата, громадської організації на місцевих виборах може бути громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Порядок реєстрації та правовий статус офіційних спостерігачів від іноземних держав, міжнародних організацій та від громадських організацій визначається статтями 59, 60 цього Кодексу.
За приписами ч.ч. 2, 3 ст. 239 Виборчого кодексу України офіційний спостерігач від кандидата, організації партії реєструється виборчою комісією за поданням кандидата, представника організації партії у виборчій комісії чи уповноваженої особи організації партії у єдиному багатомандатному або відповідному територіальному виборчому окрузі.
У поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів зазначаються: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), відповідний виборчий округ, громадянство, число, місяць і рік народження, місце роботи, посада (заняття), адреса для листування, контактний номер телефону, відомості про відсутність судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, що не погашена або не знята у встановленому законом порядку.
До подання додаються заява про згоду таких осіб бути офіційними спостерігачами від відповідної організації партії, кандидата, копія паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки) або копії першої та другої сторінок тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) запропонованої особи.
У разі виявлення технічних помилок та неточностей у поданні про реєстрацію офіційного спостерігача в постанові відповідної виборчої комісії про його реєстрацію зазначаються відомості на підставі копій паспортних документів.
Відповідно до ч. 4 ст. 239 Виборчого кодексу України подання про реєстрацію офіційного спостерігача за підписом кандидата, представника організації партії у територіальній виборчій комісії або уповноваженої особи організації партії вноситься до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за п`ять днів до дня голосування (на паперовому носії та в електронному вигляді).
Документи для реєстрації офіційних спостерігачів можуть подаватися за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Відповідно до ч.5 ст. 239 Виборчого кодексу України виборча комісія здійснює реєстрацію офіційних спостерігачів у відповідному виборчому окрузі, забезпечує виготовлення та видачу відповідних посвідчень за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніше ніж на третій день після внесення подання.
За змістом ч. 6 ст. 239 Виборчого кодексу України підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача може бути лише недотримання вимог, встановлених частинами першою - четвертою цієї статті, частиною третьою статті 58 цього Кодексу.
Так, згідно ч. 3 ст. 58 Виборчого кодексу України офіційним спостерігачем може бути виборець (крім офіційних спостерігачів від іноземних держав, міжнародних організацій). Офіційним спостерігачем не може бути:
1) особа, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом;
2) особа, пропозиції стосовно якої ініційовано або внесено державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом;
3) член виборчої комісії;
4) посадова або службова особа органу виконавчої влади, органів прокуратури або суду, правоохоронних органів, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим чи органів місцевого самоврядування;
5) військовослужбовець, поліцейський, співробітник Служби безпеки України, особа рядового чи начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України;
6) особа, яка проходить альтернативну (невійськову) службу;
7) особа, яка має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, що не погашена або не знята в установленому законом порядку.
За приписами п.п. 4, 5 ч.3 ст. 37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Згідно ч. 4 ст. 37 Виборчого кодексу України постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
У постанові Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 53 від 20.10.2020р. Про відмову в реєстрації офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року не зазначено підстав для відмови у реєстрації офіційного спостерігача у зв`язку з недотриманням вимог ч.ч. 1-4 ст. 239 та ч.3 ст.58 Виборчого кодексу України .
Дослідивши подане 19.10.2020 р. кандидатом ОСОБА_1 до Сергіївської селищної територільної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови на перших місцевих виборах 25.10.2020 року (вх. № 365 від 19.10.2020р.), судом встановлено, що в останньому зазначено єдиний багатомандатний виборчий округ з виборів депутатів Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р.
Суд зазначає, що згідно ч. 1 ст. 200 Виборчого кодексу України, систему територіальної організації виборів сільського, селищного, міського голови складають: 1) єдиний одномандатний сільський, селищний, міський виборчий округ, який охоплює всю територію відповідної сільської, селищної, міської територіальної громади; 2) виборчі дільниці.
Так, відповідно до п.п. 5, 7 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно реєстрації офіційних спостерігачів на місцевих виборах (Додаток до постанови Центральної виборчої комісії № 350 від 06.10.2020 р.), з метою забезпечення реалізації на рівних засадах виборчих прав громадян України, дотримання принципів і засад виборчого процесу, забезпечення реалізації права суб`єктів виборчого процесу всіх місцевих виборів на спостереження за ними, керуючись принципом верховенства права, гарантованого статтею 8 Конституції України, з огляду на встановлені Кодексом типи місцевих виборів та їх територіальну організацію офіційні спостерігачі від місцевих організацій політичних партій, кандидатів:
- на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим - реєструються в єдиному республіканському багатомандатному виборчому окрузі та здійснюють свої повноваження у єдиному республіканському багатомандатному виборчому окрузі та в усіх територіальних виборчих округах, на які він поділяється;
- на виборах депутатів обласної, районної, районної в місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) - реєструються у відповідному єдиному багатомандатному виборчому окрузі та здійснюють свої повноваження в цьому єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в усіх територіальних виборчих округах, на які він поділяється;
- на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) - реєструються та здійснюють свої повноваження у відповідних багатомандатних виборчих округах;
- на виборах сільського, селищного, міського (міст без районного поділу) голови - реєструються та здійснюють свої повноваження у відповідному єдиному одномандатному сільському, селищному, міському виборчому окрузі;
- на виборах міського голови (міст з районним поділом) - реєструються у відповідному єдиному одномандатному міському виборчому окрузі та здійснюють свої повноваження у цьому окрузі та в усіх територіальних виборчих округах, на які він поділяється.
Територіальні виборчі комісії під час прийняття рішень щодо реєстрації офіційних спостерігачів від місцевих організацій політичних партій, кандидатів повинні неухильно дотримуватись вимог Кодексу з урахуванням цього Роз`яснення.
Згідно офіційного сайту ЦВК (режим доступу : https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm115pt001f01=695pt00_t001f01=695pid112=8pid100=51rej=0.html) діє Єдиний одномандатний виборчий округ з виборів Сергіївського селищного голови на території Сергіївської селищної громади Білгород-Дністровського району Одеської області.
Відтак, відмова у реєстрації офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 є безпідставною та має формальний характер, оскільки інших виборчих округів з виборів Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області не існує.
Відтак, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправною та скасування постанови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 53 від 20.10.2020р. Про відмову в реєстрації офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 на перших виборах 25 жовтня 2020 року .
Враховуючи зазначене, також підлягає задоволенню похідна позовна вимога про зобов`язання Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області зареєструвати офіційними спостерігачами згідно списку за поданням кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 від 19 жовтня 2020 року зареєстрованим за вхідним №365.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За приписами ч.4 ст. 159 КАС України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Разом з тим, судом встановлено, що при зверненні до суду з даним адміністративним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 840,80 грн. згідно квитанції №ПН431 від 22.10.2020р.
За таких підстав, відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, з Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на користь позивача слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 840,80 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 205, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 268-273 КАС України, Виборчого кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (67780, Одеська область, Білгород-Дністровський район,смт Сергіївка, вул. Юрія Гагаріна, 3; код ЄДРПОУ 43787538) про визнання протиправною та скасування постанови № 53 від 20.10.2020р., зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 53 від 20.10.2020р. Про відмову в реєстрації офіційних спостерігачів від кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .
Зобов`язати Сергіївську селищну територіальну виборчу комісію Білгород- Дністровського району Одеської області зареєструвати офіційними спостерігачами згідно списку за поданням кандидата на посаду Сергіївського селищного голови ОСОБА_1 від 19 жовтня 2020 року зареєстрованим за вхідним №365
Стягнути з Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (67780, Одеська область, Білгород-Дністровський район,смт Сергіївка, вул. Юрія Гагаріна, 3; код ЄДРПОУ 43787538) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 коп.) .
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.
Суддя Г.П. Самойлюк
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2020 |
Оприлюднено | 25.10.2020 |
Номер документу | 92379166 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні