ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про закриття провадження у справі
Справа № 500/3310/20
24 жовтня 2020 р.м.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:
головуючого судді Мандзія О.П.
за участю:
секретаря судового засідання Порплиці Т.В.
представника позивача Сідорова В.М.
розглянувши у відкритому судовому засідані в залі суду в місті Тернополі справу за позовом ОСОБА_1 до Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
23 жовтня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, в якій просить:
визнати протиправною та скасувати постанову Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області №23 від 22 жовтня 2020 року, якою відхилено подання та відмовлено у реєстрації довірених осіб кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 ;
зобов`язати Лопушненську сільську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області зареєструвати довіреними особами кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є кандидатом на посаду Лопушненського сільського голови, що підтверджується посвідченням №1, виданим 30 вересня 2020 року Лопушненською сільською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області. 22 жовтня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області з поданням відповідно до частини шостої статті 238 Виборчого кодексі України щодо реєстрації довіреними особами кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Також подав всі необхідні документи передбачені статтею 238 Виборчого кодексу України. Постановою Лопупіненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області №23 22 жовтня 2020 року відхилено подання та відмовлено у реєстрації довірених осіб кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 , з підстав їх не відповідності вимогам. Проте з даної постанови не вбачається яким саме вимогам статті 238 Виборчого кодексу України не відповідає подання позивача щодо реєстрації довірених осіб.
За вказаних обставин позивач вважає, що рішення, яке оскаржується, прийнято відповідачем формально та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, тобто не пропорційно, а тому постанова Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області №23 від 22 жовтня 2020 року є протиправною та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 23 жовтня 2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами §2 глави 11 "Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ" розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), призначено у справі судове засідання на 24 жовтня 2020 року о 12:00 год.
Лопушненською сільською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області 24 жовтня 2020 року подано, зокрема, до суду на виконання вимог ухвали про відкриття провадження у справі від 23 жовтня 2020 року копію постанови про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом на посаду Лопушненського сільського голови, витяг з протоколу Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області від 22 жовтня 2020 року та копію постанови від 24.10.2020 року №24 про реєстрацію довірених осіб кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 .
Заявлено клопотання про розгляд справи за відсутності представника Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві. Звернув увагу, що звернутися з відповідним поданням в термін до 22 жовтня 2020 року позивачу перешкоджала хвороба та відповідно її лікування, оскільки в нього було діагностовано закрити перелом тіла хребця, що підтверджується доданими документами.
Ознайомившись з матеріалами справи представник позивача вказав, що на даний час право позивача на реєстрацію довірених осіб від кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 відновлено, однак просив визнати факт порушення ст. 238 Виборчого кодексу України при прийнятті постанови Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області №23 від 22 жовтня 2020 року.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30 серпня 2020 року "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Постановою Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області від 18.09.2020 року №9 зареєстровано ОСОБА_1 кандидатом на посаду Лопушненського сільського голови. Вказане також підтверджується посвідченням № 1 виданого Лопушненською сільською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області 30 вересня 2020 року.
22 жовтня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області з поданням відповідно до частини шостої статті 238 Виборчого кодексі України щодо реєстрації довіреними особами кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
До подання було додано заяви про згоду зазначених осіб бути довіреними особами від кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 разом з копією паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки) кожної запропонованої особи.
Лопушненська сільська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області, розглянувши вищезгадані документи встановила їх невідповідність вимогам, та відповідно до статті 238 Виборчого кодексу України прийняла постанову №23 від 22 жовтня 2020 року "Про відмову у реєстрації довірених осіб від кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 у Лопушненській сільській територіальній виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області", якою постановлено відхилити подання та відмовити у реєстрації довірених осіб від кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 .
Однак до початку розгляду справи Лопушненська сільська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області прийняла постанову від 24.10.2020 року №24 "Проо реєстрацію довірених осіб кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 ".
Згідно вказаної постанови виборча комісія постановила:
1. Постанову Лопушненської сільської територіальній виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області №23 від 22.10.2020 року визнати такою, що втратила чинність.
2. Зареєструвати довірених осіб кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 відповідно до подання у кількості 2 особи.
3. Видати посвідчення довірених осіб 24 жовтня 2020 року.
Суд застосовує наступні норми діючого законодавства.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.
Відповідно до частини другої статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Положеннями частини першої статті 32 Виборчого кодексу України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
У відповідності до пункту 3 частини другої статті 32 Виборчого кодексу України до виборчих комісій належать територіальні виборчі комісії.
Згідно з частиною дванадцятою статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Частинами першою та другою статті 63 Виборчого кодексу України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно ч. 2 -10 ст. 238 Виборчого кодексу України:
2. Кандидат у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) може мати не більше двох довірених осіб.
3. Кандидат на посаду міського (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше осіб) голови може мати не більше п`яти довірених осіб.
4. Кандидат на посаду сільського, селищного, міського (міст з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) голови, старости села, селища може мати не більше трьох довірених осіб.
5. Довіреною особою кандидата може бути громадянин України, який відповідно до статті 70 Конституції України має право голосу на виборах. Не може бути довіреною особою кандидата:
1) член виборчої комісії;
2) представник організації партії у виборчій комісії Автономної Республіки Крим, обласній, районній, міській, районній у місті, селищній, сільській (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше), уповноважена особа організації парті;
3) посадова чи службова особа органу виконавчої влади, органів прокуратури або суду, правоохоронних органів, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування;
4) військовослужбовець, поліцейський, співробітник Служби безпеки України, особа рядового чи начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України;
5) особа, яка проходить альтернативну (невійськову) службу;
6) особа, яка має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, що не погашена або не знята у встановленому законом порядку.
6. Довірені особи кандидата реєструються відповідною територіальною виборчою комісією за поданням кандидата.
У поданні зазначаються: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) довіреної особи, число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, місце роботи (заняття), займану посаду, адресу для листування, номер контактного телефону та адресу електронної пошти, відсутність судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, що не погашена або не знята у встановленому законом порядку. До подання додається копія паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки) або копії першої та другої сторінок тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) запропонованої особи.
У разі виявлення технічних помилок та неточностей у поданні про реєстрацію довірених осіб кандидата в постанові відповідної виборчої комісії про реєстрацію довірених осіб зазначаються відомості на підставі копій паспортних документів.
Подання про реєстрацію довірених осіб за підписом кандидата вноситься на паперових носіях та в електронному вигляді, якщо інший порядок не встановлений Центральною виборчою комісією у разі застосування електронних сервісів.
Відповідна виборча комісія не пізніше трьох днів з дня надходження подання реєструє довірених осіб кандидата та видає їм посвідчення за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
У разі порушення вимог, встановлених частинами першою - шостою цієї статті, відповідна виборча комісія відмовляє в реєстрації довірених осіб кандидата.
7. Довірені особи кандидата сприяють кандидатам під час виборчого процесу, представляють інтереси кандидата у відносинах з виборчими комісіями, органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, виборцями.
8. Довірені особи кандидата набувають повноважень з дня їх реєстрації відповідною виборчою комісією. Повноваження зазначених осіб припиняються у день завершення відповідного виборчого процесу. Повноваження довірених осіб можуть припинятися раніше у разі вибуття кандидата з балотування та у разі скасування реєстрації відповідного кандидата - із часу закінчення строку оскарження рішення про скасування реєстрації кандидата або, у разі оскарження, з дня набрання законної сили відповідним рішенням суду.
9. Довірені особи кандидата мають право на звільнення від виконання виробничих або службових обов`язків з дня їх реєстрації на період виборчого процесу без збереження заробітної плати за погодженням із власником підприємства, установи, організації чи уповноваженим ним органом.
10. Кандидат має право в будь-який час до завершення виборчого процесу звернутися до відповідної виборчої комісії із заявою про припинення повноважень його довірених осіб. Довірена особа кандидата має право в будь-який час звернутися до відповідної виборчої комісії із заявою про складення своїх повноважень.
На підставі таких заяв відповідна виборча комісія не пізніше трьох днів з дня надходження заяв, а напередодні дня голосування (дня повторного голосування) або у день голосування (день повторного голосування) - невідкладно приймає рішення про скасування реєстрації довіреної особи кандидата і в разі наявності відповідних документів, передбачених частиною шостою цієї статті, приймає рішення про реєстрацію іншої особи довіреною особою. Копія рішення надсилається (видається) кандидату та довіреній особі, стосовно якої прийнято таке рішення.
Суд відзначає, що Виборчим кодексом України не передбачено граничних строків на звернення з поданням щодо реєстрації довірених осіб кандидата на посаду сільського голови підчас виборчого процесу.
З матеріалів справи видно, що позивач 22 жовтня 2020 року звернувся до відповідача з поданням щодо реєстрації довіреними особами кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Кандидатом на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 у вказаному поданні зазначено відомості про довірених осіб, а саме:
ОСОБА_2 - ІНФОРМАЦІЯ_4 , громадянин України, має неповну середню освіту, володіє державною мовою, тимчасово не працює, проживає в селі М.Горянка, контактний номер телефону НОМЕР_1 , судимість відсутня;
ОСОБА_3 - ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України, має вищу освіту, володіє державною мовою, пенсіонер, проживає в селі В.Горянка, контактний номер телефону НОМЕР_2 , судимість відсутня.
До подання було додано заяви про згоду зазначених осіб бути довіреними особами від кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 разом з копією паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки) кожної запропонованої особи.
Отже, позивачем виконано вимоги частини шостої статті 238 Виборчого кодексу України.
Довірені особи кандидата реєструються відповідною територіальною виборчою комісією за поданням кандидата
Будь-які посилання на конкретні (фактичні) підстави, крім посилання на ст. 238 Виборчого кодексу України, у спірній постанові №23 від 22 жовтня 2020 року "Про відмову у реєстрації довірених осіб від кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 у Лопушненській сільській територіальній виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області" не відображено.
З наведеної обставин суд констатує безпідставність та необґрунтованість прийняття відповідачем постанови №23 від 22 жовтня 2020 року, якою відхилено подання та відмовлено у реєстрації довірених осіб кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1
Разом з тим постановою від 24.10.2020 року №24 про реєстрацію довірених осіб кандидата на посаду Лопушненського сільського голови ОСОБА_1 оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень.
В суду відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.
При цьому, пунктом 8 частини першої статті 238 КАС України визначено, що суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.
З огляду на те, що порушення, допущені Лопушненською сільською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області, були виправлені відповідачем самостійно, що свідчить про повне відновлення законних прав та інтересів позивача, суд дійшов висновку, що провадження у справі слід закрити на підставі пункту 8 частини першої статті 238 КАС України.
Керуючись статтями п.8, ч 1. ст. 238, 248, 256, 295, 273, 278 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Закрити провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Лопушненської сільської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ).
Відповідач: Лопушненська сільська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області (47054, Тернопільська область, Кременецький район, село Лопушне, вулиця Шевченка, будинок 12, код ЄДРПОУ 34791303).
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала суду може бути оскаржена до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування .
Повний текст ухвали складено 24 жовтня 2020 року.
Головуючий суддя Мандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2020 |
Оприлюднено | 26.10.2020 |
Номер документу | 92379591 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні