Постанова
від 22.10.2020 по справі 540/787/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 жовтня 2020 р.м. ОдесаСправа № 540/787/20

Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:

м. Херсон;

Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:

15.06.2020 року;

Головуючий в 1 інстанції: Варняк С.О.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді - Єщенка О.В.

суддів - Димерлія О.О.

- Шляхтицького О.І.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 15 червня 2020 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 червня 2019 року; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області поновити ОСОБА_1 виплату пенсії з 01 червня 2019 року та в подальшому нараховувати та виплачувати пенсію з урахуванням заробітної плати за довідкою від року №140 АТЗТ "Домобудівельний комбінат" корпорації "Укрбуд" та виплатити недоплачену частину пенсії з 01 червня 2019 року; визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо призначення пенсії без урахування довідки №134 від 25.06.2008 року Управління будівництва АТ "Норильський нікель" АТ "Норильський комбінат" за період з лютого 1976 по березень 1979 року та довідки Підприємства ВС ЗАО "Союзліфтмонтаж" від 26.06.2008 року про заробітну плату за період з квітня 1979 по червень 1980 року; зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки №134 від 25.06.2008 року Управління будівництва АТ "Норильський нікель" АТ "Норильський комбінат" за період з лютого 1976 по березень 1979 року та довідки підприємства ВС ЗАО "Союзліфтмонтаж" від 26.06.2008 року з дати призначення пенсії з 02.10.2008 року та виплатити недоплачені суми пенсії з урахуванням раніше виплачених сум.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області та отримує пенсію на пільгових умовах за Списком №2, призначену відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Для призначення пенсії позивач подавав повні та належні документи, за якими підтверджується страховий стаж, у тому числі спеціальний, дані про дохід тощо. Однак, Управління без наведення належних і обґрунтованих правових підстав, починаючи з червня 2019 року, не враховує при обчисленні пенсії відомості про заробітну плату згідно Довідки від 01.10.2008 року №140, виданою АТЗТ "Домобудівельний комбінат" корпорації "Укрбуд" за період з 01.01.1988 року по 31.12.1992 року. У тому числі, без належного обґрунтування залишаються не врахованими органом пенсійного фонду дані про заробітну плату, які містяться у Довідці №134 від 25.06.2008 року Управління будівництва АТ "Норильський нікель" АТ "Норильський комбінат" за період з лютого 1976 по березень 1979 року та Довідці Підприємства ВС ЗАО "Союзліфтмонтаж" від 26.06.2008 року за період з квітня 1979 по червень 1980 року. З огляду на те, що неправомірні дії Управління призвели до зменшення розміру пенсії, позивач вимушений звернутись до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів на належне пенсійне забезпечення.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 15 червня 2020 року адміністративний позов задоволено частково. Суд визнав протиправними дії Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 червня 2019 року. Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області поновити ОСОБА_1 виплату пенсії з 01 червня 2019 року з урахуванням заробітної плати відповідно до довідки від 01.10.2008 року № 140 АТЗТ "Домобудівельний комбінат" корпорації "Укрбуд" та виплатити недоплачену частину пенсії з 01 червня 2019 року. В задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.

Вирішуючи спір по суті та частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не надано жодного доказу правомірності перерахунку пенсії позивача, як то: дані камеральної перевірки, протоколи засідання робочої інвентаризаційної комісії, акти інвентаризації, наказ керівника органу Пенсійного фонду України про внесення змін до бази даних, а тому вбачаються всі підстави для визнання протиправними дій відповідача із його зобов`язанням здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням даних про заробітну плату позивача.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області з посиланням на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати судове рішення в частині задоволених вимог та ухвалити в цій частині нове судове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини, та обставинам справи і помилково не враховано, що довідка про заробітну плату на підприємстві видана позивачу після ліквідації суб`єкта господарювання та припинення повноважень ліквідатора підприємства. Зазначені обставини безумовно ініціюють проведення додаткової перевірки відомостей, які були враховані органом пенсійного фонду при призначенні пенсії, та, у разі не підтвердження достовірності цих даних, - здійснити перегляд порядку та розміру виплати пенсії. Таким чином, відповідач діяв правомірно і обґрунтовано, а тому у суду не виникло обставин для задоволення позовних вимог.

У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 посилається на необґрунтованість доводів апелянта, правильність висновків суду першої інстанції та відсутність обставин для скасування судового рішення.

Оскільки сторони були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, проте у судове засідання не з`явились, від апелянта надійшла заява про розгляд справи без його участі, враховуючи достатність доказів для вирішення справи, апеляційний розгляд справи проводиться у порядку письмового провадження відповідно до приписів п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Судом першої інстанції з`ясовано та як підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 з 02.10.2008 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2, призначену відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Під час призначення пенсії органом пенсійного фонду, зокрема, враховано відомості про заробітну плату позивача в АТЗТ "Домобудівельний комбінат" корпорації "Укрбуд" за період з 01.01.1988 року по 31.12.1992 року, визначені у довідці від 01.10.2008 року №140, виданій за підписами ліквідатора ОСОБА_2 та головного бухгалтера Качур О.Є.

З 01.06.2019 року позивачу перераховано пенсію без урахування даних про заробітну плату, визначену у довідці від 01.10.2008 року №140.

На звернення позивача Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області у листі від 15.01.2020 року №1273/Г-99-1 повідомило, що за результатом інвентаризації пенсійної справи встановлено, що пенсію за віком обчислено із заробітної плати згідно із довідкою від 01.10.2008 року №140, виданою АТЗТ "Домобудівельний комбінат" корпорації "Укрбуд" (код за ЄДРПОУ 05424325) за період з 01.01.1988 року по 31.12.1992 року за підписами ліквідатора гр. ОСОБА_2 та головного бухгалтера гр. ОСОБА_3 .

Водночас, Управлінням встановлено, що відповідно до рішення Господарського суду Херсонської області від 25 лютого 2003 року у справі №6/1-Б арбітражного керуючого ОСОБА_2 було призначено ліквідатором Акціонерного товариства закритого типу "Домобудівний комбінат". Згідно із рішенням Господарського суду Херсонської області від 21.03.2007 АТЗТ "Домобудівний комбінат" ліквідовано та повноваження ліквідатора Лучка Д.В. припинені. Документи знаходяться на збереженні арбітражного керуючого ОСОБА_2 та готуються для передачі до державного архіву.

Разом з цим, за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ЗАТ "Домобудівельний комбінат" (код ЄДРПОУ 05424325) ліквідовано 30.04.2008 року, що суперечить даті видачі Довідки - 01.10.2008 року.

За таких обставин, Управління повідомило про відсутність правових підстав для врахування при обчисленні пенсії довідки про заробітну плату від 01.10.2008 року №140, видану АТЗТ "Домобудівельний комбінат" корпорації "Укрбуд".

Не погоджуючись із такими діями відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів на належне пенсійне забезпечення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 року №1788-XII громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Вказані положення відповідають визначенню пенсії, наведеному у ст. 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-ІV, згідно якої пенсія - це щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

Відповідно до п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійний фонд України від 25.11.2005 року №22-1 (в редакції, яка діяла на момент призначення позивачу пенсії), до заяви про призначення пенсії за віком додаються, зокрема, документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637. За період роботи, починаючи з 01.01.2004, відділ персоніфікованого обліку органу, що призначає пенсію, додає довідку із бази даних системи персоніфікованого обліку; довідка про заробітну плату особи (додаток 1) за період страхового стажу, а починаючи з 01.07.2000 індивідуальні відомості про застраховану особу надаються відділом персоніфікованого обліку за формою згідно із додатком 2.

Згідно із п. 38 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійний фонд України від 25.11.2005 року №22-1 (в редакції, яка діяла на момент призначення позивачу пенсії), при прийманні документів орган, що призначає пенсію: а) перевіряє правильність оформлення заяви й подання про призначення пенсії, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; б) здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів; в) перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження; г) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 6), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення в трьохмісячний термін з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, а також перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість їх видачі.

Разом з цим, механізм проведення інвентаризації пенсійних справ одержувачів пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), формування електронних пенсійних справ, а також оформлення результатів інвентаризації визначені постановою Правління Пенсійного фонду України "Про проведення інвентаризації пенсійних справ" від 03.09.2018 року №19-1.

Згідно із п. 3 постанови Правління Пенсійного фонду України від 03.09.2018 року №19-1 інвентаризація проводиться з метою: забезпечення контролю за проведенням пенсійних та інших виплат, що здійснюються Пенсійним фондом України; перевірки комплектності документів пенсійної справи та відповідності призначених/перерахованих пенсій (щомісячного довічного грошового утримання) чинному законодавству; визначення якісного стану формування та обробки документів, на підставі яких призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), визначено її розмір та здійснюється виплата; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації, з інформацією, що зберігається в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; вжиття за результатами інвентаризації Пенсійним фондом України та територіальними органами Пенсійного фонду України відповідних заходів.

За правилами п.п. 5, 9 Розділу ІІ постанови Правління Пенсійного фонду України від 03.09.2018 року №19-1 за наявності в пенсійній справі документів, які містять неточності, виправлення та/або у яких відсутні відповідні записи (відбитки печаток, штампів, підписи), з`ясовується наявність документів, що уточнюють ці обставини, або потреба у проведенні їх перевірки.

У разі виявлення невідповідності відомостей пенсійної справи інформації, що обробляється в базі даних, інвентаризаційна комісія (робоча інвентаризаційна комісія) складає список таких справ та проставляє відмітку у графі 14 контрольно-інвентаризаційної відомості. На підставі наказу керівника відповідного органу Пенсійного фонду України протягом десяти днів до бази даних вносяться відповідні зміни.

Згідно з п.2 Розділу ІІІ постанови Правління Пенсійного фонду України від 03.09.2018 року №19-1 у разі виявлення під час інвентаризації порушень законодавства рішення про призначення (перерахунок, утримання, відрахування) пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) переглядаються відповідно до чинного законодавства.

Під час вирішення спору по суті, судом першої інстанції вірно враховано, що обґрунтованість видачі підприємствами, установами, організаціями поданих для призначення пенсії документів та достовірність поданих відомостей про особу перевіряються пенсійним органом під час прийняття документів для призначення або перерахунку раніше призначеної пенсії.

Разом з цим, на момент інвентаризації пенсійної справи позивача відповідач не посилається на те, що спірна довідка про заробітну плату містить неточності, виправлення або у ній відсутні відповідні записи (відбитки печаток, штампів, підписи).

Таким чином, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про відсутність у відповідача обставин для з`ясування наявності документів, що уточнюють відомості спірної довідки, та потреби у проведенні їх перевірки.

Разом з цим, апеляційний суд вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що не виконання ліквідатором підприємства у визначений строк обов`язку з передачі матеріалів до архівної установи впливає на неможливість пересвідчитись у достовірності даних довідки про заробітну плату, у тому числі - на правомірність призначення та обчислення пенсії позивача.

Водночас, відповідно до ч. 3 ст. 49 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-IV у разі виявлення недостовірних даних у документах та відомостях, на підставі яких було встановлено та/або здійснюється виплата пенсії, рішенням територіального органу Пенсійного фонду України розмір та підстави для виплати пенсії переглядаються відповідно до цього Закону без урахування таких даних.

Апеляційний суд враховує, що наведеними правилами доповнено статтю 49 на підставі Закону України "Про верифікацію та моніторинг державних виплат" від 03.12.2019 року №324-IX, який набрав чинності 21.12.2019 року, а саме після зменшення розміру пенсії позивача, чим спростовуються доводи апелянта про правомірність його дій під час перегляду розміру та підстав для виплати пенсії відповідно до цього Закону без урахування даних спірної довідки про заробітну плату.

Враховуючи викладене, оскільки перегляд пенсії позивача та її виплата без урахування усіх даних про заробітну плату, які були враховані під час призначення пенсії, необґрунтовано відповідачем із посиланням на наявність обставин, що свідчать про неточність чи недійсність відомостей про дохід позивача, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про неправомірність дій органу пенсійного фонду під час зменшення розміру пенсії, у зв`язку із чим - про наявність безумовних підстав для задоволення позову в цій частині.

З огляду на викладене, оскільки судом першої інстанції повною мірою з`ясовані обставини справи, висновки суду відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до вимог ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області - залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 15 червня 2020 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її прийняття, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Головуючий суддя: О.В. Єщенко

судді: О.О. Димерлій

О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2020
Оприлюднено26.10.2020
Номер документу92381886
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/787/20

Постанова від 22.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 15.06.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 13.04.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні