ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2020 р. м. Чернівці справа № 600/1945/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" до Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправної постанови,-
В С Т А Н О В И В:
Чернівецька обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" (далі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом, у якому, з урахуванням заявленого в ході судового засідання клопотання про уточнення позовних вимог, просила :
- визнати протиправними дії Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач) щодо відмови у заміні членів ДВК 23 жовтня 2020 року ;
- визнати протиправною постанову Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 23.10.2020 р. №1 до протоколу №8 "Про заміну членів ДВК" та такою, що порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та скасувати їх;
- зобов`язати Острицьку сільську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області здійснити заміну членів ДВК у відповідності до подання Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" від 23.10.2020 р.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 23.10.2020 р. позивачем було подано подання до Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про заміну членів виборчої комісії. Однак, відповідачем відповідно до постанови 1 до протоколу Острицької СТВК №8 постановлено заміну членів ДВК не проводити. Вважаючи рішення Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області неправомірним, позивач звернувся до суду.
24.10.2020 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження (з викликом сторін) з урахуванням вимог ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Судове засідання у справі призначено на 25 жовтня 2020 року о 02:00 год. Окрім того, встановлено відповідачу строк до 01:00 год. 25 жовтня 2020 року для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач правом подати відзив на позовну заяву не скористався. В судовому засіданні представник відповідача зазначив, що вказане рішення є обґрунтованим, а тому у відповідача відсутні підстави для заміни членів ДВК. Вказував, що позивачем не дотримано порядок заміни членів ДВК, зокрема, позивачем не надано письмової заяви до подання про заміну членів ДВК.
25.10.2020 р. в судовому засіданні представник позивача Мізюк В.В. позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні. Просив справу розглянути в порядку письмового провадження, про що подав письмову заяву.
Представники відповідача Паладян В.Г. та Маковійчук Р.В. проти позовних вимог заперечували. Просили справу розглянути в порядку письмового провадження, про що подали письмову заяву.
Зважаючи на подані учасниками справи заяви, керуючись ч.3 ст.194 КАС України суд продовжує розгляд справи в порядку письмового провадження.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини
23.10.2020 р. від позивача подано подання до Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про заміну члена ДВК а саме :
- ДВК 730064 з ОСОБА_1 на ОСОБА_2 ;
- ДВК 730058 з ОСОБА_3 на ОСОБА_4 ;
- ДВК 730059 ОСОБА_6 на ОСОБА_1 та ОСОБА_5 .
Однак відповідачем, подання згідно протоколу №8 та постанови 1 до протоколу Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №8 колегіальним рішенням про заміну членів ДВК вирішено заміну членів ДВК не проводити.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду подання позивача від 23.10.2020 р. про заміну членів ДВК, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та положеннями Виборчого Кодексу України № 396-IХ від 19.12.2019 р. (далі - ВК України).
Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Виборчий Кодекс України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно ч.1 ст. 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Відповідно до ч.1 ст. 33 ВК України - виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Частиною 4. ст. 33 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Згідно ч.1 ст. 202 ВК України систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;
2) територіальні виборчі комісії:
а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії;
3) дільничні виборчі комісії.
Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.
Відповідно до ч.2 ст.202 ВК України повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються:
1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України;
2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів;
3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.
Частиною 1 статті 203 ВК України зазначено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій у кількості не менше дев`яти і не більше вісімнадцяти осіб.
У відповідності до ч.2 ст.203 ВК України право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають:
1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;
2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори.
Одна депутатська група, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, може укласти лише одну угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах лише з однією політичною партією.
Угода підписується керівником (керівниками) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, та головою політичної партії, з якою її укладено.
Про укладання відповідної угоди керівник (керівники) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, не пізніш як за дев`яносто п`ять днів до дня голосування повідомляє Апарат Верховної Ради України листом, разом з яким надсилається один примірник політичної угоди.
Апарат Верховної Ради України повідомляє Центральну виборчу комісію про укладання відповідної угоди не пізніш як за дев`яносто один день до дня голосування та надсилає копію політичної угоди;
3) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.
Згідно ч.1 ст. 204 ВК України дільнична виборча комісія утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають:
1) місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;
2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори.
Одна депутатська група, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, може укласти лише одну угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах лише з однією політичною партією.
Угода підписується керівником (керівниками) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, та головою політичної партії, з якою її укладено.
Про укладання відповідної угоди керівник (керівники) депутатської групи, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, не пізніш як за дев`яносто п`ять днів до дня голосування повідомляє Апарат Верховної Ради України листом, разом з яким надсилається один примірник політичної угоди.
Апарат Верховної Ради України повідомляє Центральну виборчу комісію про укладання відповідної угоди не пізніш як за дев`яносто один день до дня голосування та надсилає копію політичної угоди;
3) місцеві організації політичних партій, від яких зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад;
4) кандидати у депутати сільських, селищних, міських (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) рад;
5) кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови.
При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб`єктами подання, визначеними пунктами 3-5 цієї частини, за результатами жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 1 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 2 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
У разі якщо до складу дільничної виборчої комісії одночасно внесено подання щодо кандидатур від двох і більше місцевих організацій однієї політичної партії, то до складу такої комісії підлягає включенню кандидатура від місцевої організації політичної партії вищого щодо інших організацій партії рівня.
Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, передбаченим статтею 34 цього Кодексу, порушення вимог цієї частини та частини четвертої цієї статті шляхом прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією або в результаті застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур за результатами жеребкування не приймається.
Припинення повноважень складу виборчої комісії та члена виборчої комісії врегульовано статтею 208 ВК України.
Відповідно до п.2 ч. 4 ст.208 ВК України повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії.
Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.
До подання додаються документи, передбачені частиною дев`ятою статті 203, частиною четвертою статті 204 цього Кодексу
Постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351 затверджено Роз`яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів.
Розділом 3 Роз`яснення визначено підстави та порядок дострокового припинення повноважень окремого члена виборчої комісії
Так, згідно п.п. 2 п.3.1 Роз`яснення повноваження окремого члена відповідної виборчої комісії припиняються достроково у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії (пункт 2 частини четвертої статті 208 Кодексу);
Підпунктом 3.2 Роз`яснення визначено у разі виникнення обставин, передбачених підпунктами 1 - 6, 8 - 14 пункту 3.1 цього Роз`яснення (пунктами 1 - 6, 8 - 14 частини четвертої статті 208 Кодексу), повноваження члена виборчої комісії припиняються з моменту прийняття рішення про дострокове припинення його повноважень виборчою комісією, яка її утворила (сформувала склад).
Таке рішення оформлюється постановою про зміни в складі відповідної виборчої комісії, в якій зазначається підстава дострокового припинення повноважень такого члена комісії відповідно до частини четвертої статті 208 Кодексу.
Підпункт 3.3 Роз`яснення встановлює, що постанова про зміни в складі виборчої комісії (рішення про припинення повноважень члена виборчої комісії) приймається виборчою комісією, яка утворила відповідну комісію (сформувала її склад), після отримання документа (повідомлення), що встановлює (підтверджує) відповідний факт.
Розділом 5 встановлено особливості дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії у зв`язку з внесенням відповідного подання про його заміну (пункт 2 частини четвертої статті 208 Кодексу)
Пунктом 5.1 Роз`яснення зазначено, що у разі надходження до відповідної виборчої комісії, яка утворила виборчу комісію (сформувала її склад), подання про заміну члена виборчої комісії від суб`єкта, за поданням якого кандидатуру цього члена комісії було включено до складу виборчої комісії, така виборча комісія одночасно з рішенням про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії приймає рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб`єкта подання кандидатури з одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинено.
Такі рішення виборчої комісії оформляються постановою про зміни в складі відповідної виборчої комісії із зазначенням підстави дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії ("пункт 2 частини четвертої статті 208 Кодексу").
Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 24 липня 2020 року № 138 "Про форми подань про заміну членів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів".
До подання додаються документи, передбачені частиною дев`ятою статті 203, частиною четвертою статті 204 Кодексу.
Підпунктом 5.2 Роз`яснення зазначено, що подання про заміну члена виборчої комісії залишається без розгляду в разі:
- внесення до складу виборчої комісії на заміну кандидатури, яка не відповідає вимогам, зазначеним у статті 34 чи абзаці третьому частини п`ятої статті 208 Кодексу;
- внесення подання, в якому вказано для заміни особу, яка не є членом комісії (чи з поданих документів неможливо встановити, про якого члена комісії йдеться);
- внесення подання на заміну не суб`єктом подання кандидатури (зокрема, місцевою організацією політичної партії іншого рівня);
- внесення подання про заміну члена виборчої комісії не за встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 24 липня 2020 року № 138 формою;
- відсутності документів, що повинні бути додані до подання про заміну члена виборчої комісії.
Про залишення подання без розгляду суб`єкт його внесення інформується листом за підписом Голови Центральної виборчої комісії чи за його дорученням іншого члена Комісії або голови чи заступника голови територіальної виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад).
У листі вказуються підстави залишення подання про заміну члена виборчої комісії без розгляду та роз`яснюється право суб`єкта його внесення внести інше подання про заміну члена виборчої комісії з дотриманням вимог Кодексу та цього Роз`яснення.
Підпункт 5.3 Роз`яснення вказує, що подання про заміну члена виборчої комісії може вноситися суб`єктом подання у будь-який час після утворення виборчої комісії (сформування її складу).
У відповідності до підпункту 5.4 Роз`яснення - технічні описки та неточності, допущені в поданні про заміну члена виборчої комісії, не є підставою для залишення без розгляду внесених кандидатур.
У разі виявлення в поданні технічних помилок та неточностей у зазначенні прізвища, імені та по батькові особи, дати її народження в постанові про зміни в складі виборчої комісії вказуються відомості на підставі копій паспортних документів.
Помилки та неточності в поданні на заміну щодо члена виборчої комісії, якого пропонується замінити, що не ставлять під сумнів намір суб`єкта подання кандидатури замінити саме цього члена комісії, не є підставою для відхилення (повернення, залишення без розгляду) подання.
Судом встановлено, що 23.10.2020 р. позивачем було здійснено подання про заміну членів до Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, а саме :
- ДВК 730064 з ОСОБА_1 на ОСОБА_2 ;
- ДВК 730058 з ОСОБА_3 на ОСОБА_4 ;
- ДВК 730059 ОСОБА_6 на ОСОБА_1 та ОСОБА_5 .
Як вбачається з матеріалів справи, Протоколом №8 від 23.10.2020 р. та постановою 1 до Протоколу Острицької СТВК №8 вирішено заміну членів ДВК не проводити.
Суд звертає увагу, що відповідачем не надано жодних обґрунтувань в Протоколі №8 від 23.10.2020 р. та постанові 1 до Протоколу Острицької СТВК №8, стосовно не заміни членів ДВК.
Окрім того, в судовому засіданні, представник відповідача зазначив, що позивачем не надано письмової заяви до подання про заміну членів ДВК.
При цьому, як вбачається з матеріалів справи, що головою комісії відповідача запропоновано проголосувати за проведення таких змін. ЗА це проголосували : за - 2, проти - 0, утримались - 6. Рішення не прийнято.
Отже на підставі зібраних доказів, суд приходить до висновку, що відповідачем було порушено розгляд подання про заміну членів до Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області.
При цьому, суд зазначає, що відповідачем не обґрунтовано в Протоколі №8 від 23.10.2020 р. та постанові 1 до Протоколу Остицької СТВК №8 жодних підстав щодо не заміни членів до Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області.
Таким чином суд приходить до висновку, що було порушено права позивача щодо своєчасного розгляду його подання від 23.10.2020 року про заміну членів Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, а саме - ДВК 730064 з ОСОБА_1 на ОСОБА_2 ; ДВК 730058 з ОСОБА_3 на ОСОБА_4 ; ДВК 730059 ОСОБА_6 на ОСОБА_1 та ОСОБА_5 .
Відтак, слід визнати протиправними дії Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо відмови у заміні членів ДВК 23 жовтня 2020 року та визнати протиправною постанову Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 23.10.2020 р. №1 до протоколу №8 "Про заміну членів ДВК".
Суд зауважує, що Виборче законодавство не містить поняття "систематичне чи одноразове грубе порушення виборчою комісією Конституції чи законів України", отже, це поняття має оціночний характер.
Водночас ЦВК у своїх роз`ясненнях зазначає, що ознакою грубого порушення є заподіяння істотних для суб`єктів виборчого процесу порушень гарантованих конституційних виборчих прав, що створюють суттєві перешкоди для участі у виборчому процесі в цілому чи ставлять під сумнів легітимність окремих стадій виборчого процесу.
Грубими мають визнаватися такі дії чи бездіяльність комісії, які посягають на принцип виборчих прав, унеможливлюють проведення виборів, ставлять під сумнів легітимність виборчого процесу, є явно відвертими, тощо.
Суд зазначає, що порушене право буде відновлено саме визнанням протиправних дій Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо відмови у заміні членів ДВК 23 жовтня 2020 року та визнання протиправної постанови Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 23.10.2020 р. №1 до протоколу №8 "Про заміну членів ДВК".
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що належним захистом порушеного права позивача є зобов`язання Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області здійснити заміну членів ДВК у відповідності до подання Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" від 23.10.2020 р.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) N 303-A, пункт 29).
Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В силу ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ч. 1 ст. 73 КАС України).
Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 2 ст. 74 КАС України).
Згідно ст. 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи сторін, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно частини першої статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Як вбачається із матеріалів справи, провадження у даній справі було відкрито без сплати позивачем судового збору.
Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою або фізичною особою - підприємцем ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №3674-VI судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць, для працездатних осіб у розмірі - 2102,00 грн.
Як встановлено з матеріалів справи, позивачем подано до суду адміністративний позов, який містить дві вимоги не майнового характеру за яку необхідно сплатити судовий збір у сумі 4204,00 грн.
Враховуючи несплату позивачем судового збору при зверненні до суду із цим позовом та прийняття судом рішення за результатом розгляду справи по суті про його задоволення, суд вважає за необхідне стягнути на рахунок спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області судовий збір в сумі 4204,00 грн.
Керуючись статтями 241 - 246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо відмови у заміні членів ДВК від 23 жовтня 2020 року.
3 Визнати протиправною постанову Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 23.10.2020 р. №1 до протоколу №8 "Про заміну членів ДВК".
4. Зобов`язати Острицьку сільську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області здійснити заміну членів ДВК у відповідності до подання Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" від 23.10.2020 р.
5.Стягнути на рахунок спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Острицької сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області судовий збір в сумі 4204,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 278 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення (підписання).
Рішення в повному обсязі виготовлено 25 жовтня 2020 року о 03 год. 50 хв.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Чернівецька обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" (вул. Руська, будинок 1-А, офіс 301, м. Чернівці, 58008 Код ЄДРПОУ 43671311)
Відповідач - Острицька сільська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (вулиця Зелена, будинок 1, с. Остриця, Герцаївський район, Чернівецька область, 60520, Код ЄДРПОУ 43799077)
Суддя І.В. Маренич
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2020 |
Оприлюднено | 26.10.2020 |
Номер документу | 92388692 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні