ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 жовтня 2020 року Чернігів Справа № 620/3132/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Фермерського господарства "Синагро" до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство Синагро (надалі також - ФГ Синагро , позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (надалі також - ГУ ДПС у Чернігівській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі також - ДПС України, відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області від 25.06.2020 №1668352/43071483 та від 09.07.2020 №1715293/43071483 про відмову в реєстрації податкових накладних фермерського господарства Синагро відповідно від 29.05.2020 №19 та від 10.06.2020 №20.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні, складені фермерським господарством- Синагро від 29.05.2020 №19 та 10.06.2020 №20, датою їх направлення до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що комісії регіонального рівня на підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних, позивачем надано всі необхідні документи, проте при прийнятті оскаржуваних рішень не враховані.
Ухвалою суду від 28.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
21.09.2020 ухвалою суду відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи в загальному позовному провадженні.
Представником відповідача 1 подано відзив на позов, в якому ГУ ДПС у Чернігівській області просить відмовити позивачу у задоволенні позову, оскільки підставою для прийняття оскаржуваних рішень стало ненадання платником податку первинних документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних наданий на реєстрацію.
Відповідачем 2 відзив на позовну заяву не подано.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ФГ Синагро зареєстроване як юридична особа, з 21.06.2019 взято на податковий облік. Видами діяльності позивача, зокрема: за КВЕД 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.43-47).
30.04.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю Пауер Корн Трейд (замовник) та ФГ Синагро (виконавець) укладений договір підряду №30/04 (далі - Договір), умовами якого передбачено виконання виконавцем сільськогосподарських робіт в обсягах попередньо погоджених із замовником, а замовник зобов`язується прийняти належним чином виконанні послугу та оплатити їх вартість (а.с. 8-9).
За специфікацією № 1 виконавець мав надати послуги дискування (на паливі замовника), в кількості 275 та 260 га на загальну суму 255149,94 грн. у тому числі ПДВ 42524,99 грн. (а.с.10).
Позивачем виконані послуги з посіву, загальної кількість 256га, про що складено акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 29.05.2020 №ОУ-0000007 на суму з ПДВ 118000,80 грн. та від 10.06.2020 №ОУ-0000008 на суму з ПДВ 33040,22 грн. (а.с.11-14). Оплата за послуги підтверджується платіжними дорученнями від 29.05.2020 №85, від 10.06.2020 №91 (а.с.15-16).
29.05.2020 та 10.06.2020 позивачем складені та направлені до Єдиного реєстру податкових накладних для реєстрації податкові накладні № 19 та № 20.
Згідно з квитанціями від 10.06.2020 №9130501103 та від 24.06.2020 №9144634474, документ прийнято, реєстрація вищевказаних податкових накладних зупинена. Підставою для зупинення зазначено: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.61,відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ( а.с. 25,27).
Фермерським господарством Синагро до контролюючого органу направлені відповідні повідомлення від 22 .06. 2020 №2 та від 07.07.2020 №1 про подання пояснень та копій документів, зокрема по податковій накладній № 19 від 29.05.2020: договір оренди сільськогосподарської техніки (сівалки) укладений з ФОП ОСОБА_1 №15/05/20 від 15.05.2020; акт здачі-прийняття робіт по договору підряду №30/04 від 30.04.2020; специфікація №1 до договору підряду№30/04 від 30.04.2020; договір підряду №30/04 від 30.04.2020 укладений між позивачем та ТОВ Пауер Корн Трейд ; договір купівлі-продажу трактора №19 від 23.10.2019; платіжне доручення №85 від 29.05.2020 на 118000,80 грн.
25.06.2020 комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області прийнято рішення від 25.06.2020 №1668352/43071483, яким відмовлено в реєстрації вказаної податкової накладної з підстав надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства (а.с. 33).
По податковій накладній № 20 від 10.06 2020 позивачем надано: письмові пояснення; Специфікація №1 до договору підряду, укладеного з ТОВ Пауер Корн Трейд №30/04 від 30.04.2020; договір підряду №1 від 26.03.2020, укладений між ТОВ Пауер Корн Трейд та ТОВ Ріно-Агро Охіньки ; Договір підряду №2 від 26.03.2020, укладений між ТОВ Пауер Корн Трейд та ТОВ Переволочне Агро ; плани полів до договорів підряду; акт здачі-приймання робіт №ОУ-0000007; платіжне доручення №91 від 10.06.2020; договір купівлі-продажу трактора №19 від 23.10.2019; договір оренди сільськогосподарської техніки (сівалки), укладний з ФОП ОСОБА_2 №15/05/20 від 15.05.2020; акт здачі-приймання робіт №OY-000Q007; платіжне доручення №85 від 29.05.2020; договір підряду №30/04 від 30.04.2020.
09.07.2020 комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області прийнято рішення №1715293/43071483, яким відмовлено в реєстрації вказаної податкової накладної з підстав ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантажування продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/ того, що рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Фермерське господарство Синагро , не погоджуючись з рішеннями контролюючого органу подало відповідні скарги, за результатами розгляду яких рішеннями Комісії від 10.07.2020 №33639/43071483/2 та від 22.07.2020 №36804/43071483/2 скарги фермерського господарства Синагро залишені без задоволення, рішення первинної комісії - без змін.
Вважаючи оскаржувані рішення протиправними позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до підпункту 20.1.45. пункт 20.1. статті 20 Податкового кодексу України ( ПК України) контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (пункт 61.1. статті 61 ПК України).
Згідно з підпунктом 62.1.2. пункту 62.1. статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій ( пункт 71.1. статті 71ПК України).
Пунктами 74.1., 74.3. статті 74 ПК України передбачено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Отже, аналізуючи вказані норми, слід зазначити, що контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС з метою виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства. Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та нормативно-правових актів, прийнятих на виконання вимог цього Кодексу. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, визначено такий порядок роботи Комісії контролюючого органу.
Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
У свою чергу відповідно до пунктів 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Тобто вказаною нормою чітко визначено перелік документів, необхідних для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, тобто фактично відсутня будь-яка альтернатива такого вибору.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відтак, суд дійшов висновку, що використання контролюючим органом податкової інформації наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення підприємства до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.
Суд зазначає, що віднесення комісією контролюючого органу підприємства до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. У подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів, визначених у Порядку № 520 або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.
Підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних Комісія ГУ ДПС у Чернігівській області зазначила:
-по податковій накладній № 19 від 29.05.2020 - надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства;
-по податковій накладній № 20 від 10.06 2020 - ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантажування продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/ того, що рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Частиною першою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Перевіряючи законність оскаржуваних рішень, суд виходить з того, що повноваження комісії ГУ ДПС у Чернігівській області стосовно прийняття рішення про відмову у реєстрації спірних податкових накладних є дискреційними у зв`язку з виключною компетенцією його, як уповноваженого органу. При цьому прийняття рішення відбувається на підставі документів, визначених пунктом 5 порядку № 520.
У свою чергу належними доказами є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування ( ч. 1 ст. 73 КАС України ).
Як вже встановив суд, позивачем комісії регіонального рівня на підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних, надано письмові пояснення та договори, акти виконаних робіт, платіжні доручення.
Проте позивачем не надано первинні документи на підтвердження проведення сільськогосподарських робіт, а саме придбання, зберігання і транспортування палива, складські документи (інвентаризаційні описи), правовстановлюючі документи на користування земельними ділянками, на яких проводились роботи, рахунки-фактури, банківські виписки особового рахунку, як вимагає положення пункту 5 Порядку № 520 та, відповідно, свідчить про недоведеність позивачем обставин, на яких ґрунтуються його вимоги.
Посилання позивача як на підтвердження виконання робіт на Договір підряду від 30.04.2020 №30/04, суд відхиляє з огляду на таке.
Вказаним договором визначено, що надання послуг з виконання сільськогосподарських робіт, види робіт та їхня вартість затверджується у Специфікаціях. Так, у Специфікації № 1 до Договору вказано надання послуг з дискування (на паливі замовника), однак акти здачі - прийму робіт, рахунки - фактури містять відомості про надання послуг з посіву, тому незрозуміло, які саме послуги з виконання сільськогосподарських робіт надавались.
Надаючи оцінку всім доводам учасників справи, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .
З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову повністю.
Відповідно до частини 5 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Позивач: Фермерське господарство "Синагро", вул.Козацький шлях, 102,с.Переволочна,Прилуцький район, Чернігівська область,17551, код ЄДРПОУ 43071483.
Відповідач: Головне управління Державної податкової служби у Чернігівській області вул.Реміснича, буд.11,м.Чернігів,14000, код ЄДРПОУ 43143966.
Відповідач: Державна податкова служба України , Львівська площа,8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393.
Повний текст рішення виготовлено 26 жовтня 2020 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2020 |
Оприлюднено | 26.10.2020 |
Номер документу | 92411443 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні