Справа № 359/8326/20
Провадження № 1-кс/359/2125/2020
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2020 м. Бориспіль
Слідчий суддя Бориспільського міськрайонного суду Київської області ОСОБА_1 при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 ,
розглянув в приміщенні суду у судовому засіданні без технічної фіксацією клопотання прокурора Бориспільської місцевої прокуратури Київської області ОСОБА_3 , про накладення арешту на майно у кримінальному провадженні №42020111100000092, від 19.08.2020, за ознаками кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч.1 ст. 364 КК України,
в с т а н о в и в:
Бориспільською місцевою прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42020111100000092, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 19.08.2020, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України.
Проведеним досудовим розслідуванням встановлено, що службові особи Бориспільської районної державної адміністрації, зловживаючи службовим становищем, прийняли розпорядження про відведення у приватну власність земельних ділянок комунальної власності.
З матеріалів кримінального провадження вбачається, що на підставі договорів оренди від 21.10.2004 у користуванні ПП «Вест», ПП «Вектор», ПП «Альянс» та ПП «Акорд» перебували земельні ділянки, розташовані в адміністративних межах Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області.
У подальшому, 11.07.2018 земельну ділянку з кадастровим номером 3220888000:03:004:0025, загальною площею 9,9 га, що перебувала в користуванні ПП «Вест», державним реєстратором Бориспільської районної державної адміністрації зареєстровано як державну власність за Бориспільською районною державною адміністрацією.
Також, 11.07.2018 державним реєстратором Бориспільської районної державної адміністрації зареєстровано як державну власність за Бориспільською районною державною адміністрацією наступні земельні ділянки: з кадастровим номером 3220888000:03:004:0023, загальною площею 9,7001 га, що перебувала в користуванні ПП «Вектор», з кадастровим номером 3220888000:03:004:0022, яка раніше перебувала в користуванні ПП «Альянс» та з кадастровим номером 3220888000:03:004:0024, загальною площею 9,8003 га, яка раніше перебувала в користуванні ПП «Акорд».
Вказані земельні ділянки, у відповідності до рішення Бориспільської районної ради №108-08-УІІ від 24.11.2016, яким затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Проліски Щасливської сільської ради Бориспільського району, ввійшли в межі населеного пункту село Проліски.
На даний час, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна та інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, здійснено поділ зазначених вище земельних ділянок.
Разом з тим, частину з новоутворених земельних ділянок, сформованих на місці розташування спірних земельних ділянок із кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0022, 3220888000:03:004:0023, 3220888000:03:004:0024 та 3220888000:03:004:0025, відведено у приватну власність фізичних осіб на підставі розпоряджень Бориспільської РДА. Частина перебуває у державній власності в розпорядженні Бориспільської РДА та частина передана райдержадміністрацією в оренду юридичним особам.
Відповідно до інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 17.09.2018, право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:03:004:0025 площею 9,9 га, 3220888000:03:004:0023, площею 9,7001 га, 3220888000:03:004:0022, площею 9,8 га та 3220888000:03:004:0024 площею 9,8003 га, було зареєстровано за Бориспільською районною державною адміністрацією на підставі вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012.
Водночас, відповідно до п. п. 3, 4 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
У державній власності залишаються: розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук.
Державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.
Відповідно до статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», однією з особливостей державної реєстрації прав на земельні ділянки державної та комунальної власності визначено обов`язкове врахування під час державної реєстрації на земельні ділянки державної та комунальної форми власності пунктів 3 та 4 розділу Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності».
Таким чином, службові особи Бориспільської районної державної адміністрації, зловживаючи владою та службовим становищем, з метою державної реєстрації за державою в особі Бориспільської районної державної адміністрації земельних ділянок загальною площею 39,2 га, всупереч інтересам служби та в порушення вимог земельного законодавства, зокрема норм, передбачених ст.ст. 84, 173 Земельного кодексу України, п.п. 3, 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» і ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», розпорядилися земельними ділянками, які відносяться до земель комунальної власності Щасливської сільської ради Бориспільського району.
Як наслідок, з власності територіальної громади Щасливської сільської ради безпідставно вибули земельні ділянки загальною площею 39,2 га.
Згідно інформації ГУ Держгеокадастру у Київській області №110-10-0.222-12918/2-20 від 02.10.2020 земельна ділянка з кадастровим номером 3220888000:03:004:0023 площею 9,7001 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0093 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0094 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0095 площею 1,7000 га; 3220888000:03:004:0096 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0097 площею 2,0000 га.
Земельна ділянка,з кадастровимномером 3220888000:03:004:0094 площею 2,0000 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0116 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0117 площею 1,0000 га.
Земельна ділянка, з кадастровим номером 3220888000:03:004:0097 площею 2,0000 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0118 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0119 площею 1,0000 га.
Земельна ділянка, з кадастровим номером 3220888000:03:004:0095 площею 1,7000 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0120 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0121 площею 0,8500 га.
Крім того, згідно відомостей з публічної кадастрової карти, за посиланням інтернет-ресурсу https://map.land.gov.ua, земельну ділянку із кадастровим номером 3220888000:03:004:0022 площею 9,8 га поділено на земельні ділянки із кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0112площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0108площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0111площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0110площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0109площею 1,8000 га; де земельна ділянку із кадастровим номером 3220888000:03:004:0022 зазначена як архівна.
Зазначені вище обставини підтверджуються Інформацією з Державного реєстру майнових прав, відомостями з публічної кадастрової карти України, інформацією ГУ Держгеокадастру у Київській області, постановою про визнання речовими доказами від 21.10.2020 та іншими матеріалами.
Таким чином, прокурор просив суд накласти арешт на вищезазначені земельні ділянки та заборонити вчинення будь-яких реєстраційних дій, щодо зазначених ділянок. В судовому засідання клопотання підтримав та просив його задовольнити у повному обсязі.
Розгляд клопотання проводиться на підставі ч. 2 ст. 172 КПК України без виклику третьої особи (власника майна) їх захисника чи представника, оскільки матеріали клопотання не містять анкетних даних, для направлення судової повістки.
Розглянувши клопотання про арешт майна, слідчий суддя дійшов до такого висновку.
Відповідно дост. 131 КПК Україниарешт майна є одним із заходів забезпечення кримінального провадження.Статтею 132 КПК Українивстановлені загальні правила застосування заходів забезпечення кримінального провадження. Вони не допускаються, якщо слідчий, прокурор не доведе, що: 1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; 2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора; 3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням.
Оскільки чинне законодавство не розкриває поняття обґрунтованої підозри, враховуючи ст.8,9 КПК України, слід керуватися позиціями Європейського суду з прав людини. З точки зору практики ЄСПЛ, обґрунтованість підозри - це певний стандарт доказування, який означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення (рішення у справі "Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства" від 30 серпня 1990, п. 32, Series A, N 182). При чому факти, які викликали підозру, не обов`язково мають бути одного рівня з тими, які необхідні для того, щоб не лише обґрунтувати засудження, а й пред`явити обвинувачення, що є наступною стадією в процесі розслідування кримінальної справи (рішення у справі «Murrаy v.United Kingdom», 14310/88, 28.10.1994, п. 55).
Відповідно до ч. 2 ст. 171 КПК України у клопотанні слідчого, прокурора про арешт майна повинно бути зазначено: 1) підстави і мету відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна; 2) перелік і види майна, що належить арештувати; 3) документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном; 4) розмір шкоди, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, у разі подання клопотання відповідно до частини шостої статті 170 цього Кодексу. До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими слідчий, прокурор обґрунтовує доводи клопотання.
Із змісту клопотання та долучених до нього матеріалів вбачається, що органом досудового розслідування здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42020111100000092, яке внесене 19.08.2020 до ЄРДР, за ознаками кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 1 ст.364 КК України.
Прокурор стверджує, що проведеним досудовим розслідуванням встановлено, що службові особи Бориспільської районної державної адміністрації, зловживаючи владою та службовим становищем, з метою державної реєстрації за державою в особі Бориспільської районної державної адміністрації земельних ділянок, загальною площею 39,2 га, всупереч інтересам служби та в порушення вимог земельного законодавства, зокрема норм, передбачених ст.ст. 84, 173 Земельного кодексу України, п.п. 3, 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, щодо розмежування земель державної та комунальної власності» і ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», розпорядилися земельними ділянками, які відносяться до земель комунальної власності Щасливської сільської ради Бориспільського району.
Як наслідок, з власності територіальної громади Щасливської сільської ради безпідставно вибули земельні ділянки загальною площею 39,2 га.
Згідно інформації ГУ Держгеокадастру у Київській області №110-10-0.222-12918/2-20 від 02.10.2020 земельна ділянка з кадастровим номером 3220888000:03:004:0023 площею 9,7001 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0093 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0094 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0095 площею 1,7000 га; 3220888000:03:004:0096 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0097 площею 2,0000 га.
Земельна ділянка,з кадастровимномером 3220888000:03:004:0094 площею 2,0000 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0116 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0117 площею 1,0000 га.
Земельна ділянка, з кадастровим номером 3220888000:03:004:0097 площею 2,0000 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0118 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0119 площею 1,0000 га.
Земельна ділянка, з кадастровим номером 3220888000:03:004:0095 площею 1,7000 га поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0120 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0121 площею 0,8500 га.
Крім того, згідно відомостей з публічної кадастрової карти, за посиланням інтернет ресурсу https://map.land.gov.ua земельну ділянку із кадастровим номером 3220888000:03:004:0022 площею 9,8 га поділено на земельні ділянки із кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0112площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0108площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0111площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0110площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0109площею 1,8000 га; де земельна ділянку із кадастровим номером 3220888000:03:004:0022 зазначена, як архівна.
Зазначені вище земельні ділянки 21.10.2020 визнані речовими доказами у кримінальному провадженні.
На підтвердження вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст.364 КК України,прокурор долучив: витяг із ЄРДР; довідку заступника начальника Головного управління начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_4 ; постанову про визначення речовим доказом від 21.10.2020; Інформацію з Державного реєстру майнових прав, відомостями з публічної кадастрової карти України, інформацією ГУ Держгеокадастру у Київській області; Інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку.
Слідчий суддя вважає, що долучені до клопотання матеріали не доводять наявності обґрунтованої підозри вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження як арешт, у зв`язку із чим застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження як арешт земельних ділянок з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0093 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0096 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0120 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0119 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0118 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0121 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0117 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0116 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0112 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0108 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0111 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0110 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0109 площею 1,8000 га., не допускається.
Відповідно до ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Клопотання органу досудового розслідування обґрунтовано необхідністю забезпечення збереження вказаних речових доказів, згідно з п. 2 ч. 2 ст. 170 КПК України.
Частина 3 статті 170 КПК України передбачає, що у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, у тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Однак, земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220888000:03:004:0093 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0096 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0120 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0119 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0118 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0121 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0117 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0116 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0112 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0108 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0111 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0110 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0109 площею 1,8000 га., на які орган досудового розслідування просить накласти арешт, не відповідають критеріям, зазначеним ст. 98 КПК України.
Прокурором не надано доказів того, що вказані земельні ділянки були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди чи містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час вказаного кримінального провадження.
Також, вказане майно не є об`єктом кримінально протиправних дій, відповідальність за вчинення яких передбачена ч. 1 ст. 364 КК України. Доказів того, що вказані земельні ділянки набутті кримінально протиправним шляхом або отримано внаслідок вчинення кримінального правопорушення, прокурором, також не надано.
Факт наявність в матеріалах кримінального провадження постанови слідчого від 21.10.2020 про визнання земельних ділянок речовими доказами не є підставою для накладення арешту.
Разом зтим,досудове розслідуваннярозпочато 19.08.2020та органдосудового слідствапродовжує збірдоказів укримінальному провадженніза №42020111100000092, підставою та метою, з якою прокурор звертається до суду з даним клопотанням є збереження речових доказів.
Згідно з ч. 11 ст. 170 КПК України заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.
Відповідно до ч. 1 ст.10 Закону України «Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» Державнимреєстратором є: 1)громадянин України,який маєвищу освітуза спеціальністюправознавство,відповідає кваліфікаційнимвимогам,встановленим Міністерствомюстиції України,та перебуваєу трудовихвідносинах зсуб`єктом державноїреєстрації прав; 2)нотаріус; 3) державний виконавець, приватний виконавець - у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв`язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки.
Отже, відсутність заборони на розпорядження земельними ділянками може призвести до їх відчуження на користь третіх осіб або подальшого незаконного поділу з метою приховування злочинної діяльності, що унеможливить в подальшому витребування земельних ділянок від законного набувача на користь держави.
З наведенихвище обставинвбачається необхідністьв забороні особам, які здійснюють державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, вчинення будь-яких реєстраційних дій стосовно земельних ділянок із зазначеними кадастровими номерами.
Враховуючи вищезазначене, слідчий суддя вважає, що клопотання про арешт майна підлягає частковому задоволенню.
Керуючись: ст.ст. 170-173, 376 КПК України, слідчий суддя,
постановив:
Клопотання прокурора Бориспільської місцевої прокуратури Київської області ОСОБА_3 , про накладення арешту на майно у кримінальному провадженні №42020111100000092, від 19.08.2020, за ознаками кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч.1 ст. 364 КК України, задовольнити частково.
Заборонити вчиняти будь-які реєстраційні дії, у тому числі, державну реєстрацію прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації прав, а також інші дії, що здійснюються в Державному реєстрі прав та інших реєстрів (щодо інших речових прав та обтяжень) стосовно земельних ділянок із кадастровими номерами 3220888000:03:004:0093 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0096 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0120 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0119 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0118 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0121 площею 0,8500 га; 3220888000:03:004:0117 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0116 площею 1,0000 га; 3220888000:03:004:0112 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0108 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0111 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0110 площею 2,0000 га; 3220888000:03:004:0109 площею 1,8000 га, державним реєстраторам, а саме: громадянам України, які мають вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідають кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України та перебувають у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав; нотаріусам; державним виконавцям, приватним виконавцям, у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв`язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки.
В іншій частині клопотання відмовити.
Ухвала слідчого судді може бути оскаржена до Київського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Бориспільський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2020 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 92450994 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Бориспільський міськрайонний суд Київської області
Кабанячий Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні