.єХарківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 жовтня 2020 р. № 520/8355/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Бідонька А.В.
при секретарі судового засідання - Дронь А.В.,
за участю:
представника позивача - Федоренко М.Д.,
представника відповідача - Немченко Б.М.,
розглянувши в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю " Естейд Трейд" (вул. Ізмайлівська, буд. 11А, оф. 1,м. Харків,61052) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання дій протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Естейд Трейд", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд :
- Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1497548/41710018 від 24.03.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 30.09.2019 року;
- Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 30.09.2019 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Естейд Трейд" (код ЄДРПОУ 41710018), датою її подання на реєстрацію (09.10.2019 року);
- Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1498245/41710018 від 25.03.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.10.2019 року;
- Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 31.10.2019 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Естейд Трейд" (код ЄДРПОУ 41710018), датою її подання на реєстрацію (08.11.2019 року).
- Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1498244/41710018 від 25.03.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.11.2019 року;
- Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Мв І від 30.11.2019 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Естейд Трейд" (код ЄДРПОУ 41710018), датою її подання на реєстрацію (11.12.2019 року).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем за результатами господарської діяльності складено податкові накладні № 6 від 30.09.2019 р., № 1 від 31.10.2019 р., № 1 від 30.11.2019 р., які, в свою чергу, були направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Рішеннями комісії Головного управління ДПС у Харківській області № 1497548/41710018 від 24.03.2020, № 1498245/41710018 від 25.03.2020, № 1498244/41710018 від 25.03.2020 позивачу було відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних в ЄРПН з підстави ненадання платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Позивач вважає рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН № 1497548/41710018 від 24.03.2020, № 1498245/41710018 від 25.03.2020, № 1498244/41710018 від 25.03.2020 незаконними, винесеними неправомірно і з порушенням чинного податкового законодавства, а тому такими, що підлягають скасуванню.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 02.07.2020 року відкрито провадження по справі. Копія ухвали разом з матеріалами поданого позову відправлена відповідачу по справі.
Представником відповідача - Головного управління ДПС у Харківській області надано відзив на позов, в якому відповідач з вимогами заявленого позову не погоджується, вважає його безпідставним та таким, що задоволенню не підлягає. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що позивачем не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а тому було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних (т.2 а.с. 16-17).
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовну заяву, просив її задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позові.
Представник відповідача проти позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, з огляду на доводи наданого до суду відзиву на позов.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, встановив наступне.
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд пройшло передбачену процедуру державної реєстрації, зареєстроване в якості юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 1 480 102 0000 074978 06.11.2017 року (т. 1 а.с. 238-241).
Профільними видами діяльності підприємства є код КВЕД 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; код КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортимента; код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 52.10 Складське господарство; код КВЕД 63.99 Надання інших інформаційних послуг; Код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
З 06.12.2017 р. по 25.04.2019 р. ТОВ " Естейд Трейд " було власником нежитлових приміщень загальною площею 31 297.1 кв. м., що знаходяться за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Ударників, буд. 27. Вищевказані нежитлові приміщення використовувалися позивачем у здійсненні господарської діяльності з метою отримання прибутку, а саме надавалися в оренду.
Судом встановлено, що 28.03.2019р. між ТОВ ЕСТЕЙД ТРЕЙД та СУК Золотий Лев ТОВ (код 20205260) було укладено Договір купівлі-продажу нерухомого майна загальною площею 17 005.4 кв. м. та 26.04.2019 р. укладено Договір купівлі-продажу нерухомого майна загальною площею 14 291.7 кв. м. відповідно до умов яких право власності перейшло до СУК Золотий Лев , що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (т.1 а.с.162-163).
26.04.2019 року між ТОВ ЕСТЕЙД ТРЕЙД (за договором Комісіонер) та Східноукраїнською Компанією Золотий Лев ТОВ (за договором Комітент) було укладено Договір комісії №26/04/19К. В порядку та на умовах, визначених цим Договором та чинним в Україні законодавством, Комісіонер зобов`язується від свого імені за дорученням і за рахунок Комітента забезпечити комунальними послугами нежитлові приміщення, що знаходяться за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Ударників, буд. 27 (т.1 а.с. 164-165).
Відповідно до п.2.1.2. Договору Комітент зобов`язується сплачувати рахунки за комунальні послуги після отримання від комісіонера рахунку.
Комісіонером, ТОВ ЕСТЕЙД ТРЕЙД , були укладенні відповідні договори з забезпечення об`єкту комунальними послугами, а саме: договір № 05/04 від 05.04.2018 року про надання послуг з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів, укладений з TOB ЕКО ПЛАСТ (код ЄДРПОУ 38597645): договір про постачання електричної енергії споживачу № 065831 від 07.05.2019 року, укладений з ТОВ Дніпровські енергетичні послуги (код ЄДРПОУ 42082379); договір на надання послуг охорони №6341 від 01.04.2018 року, укладений з ПП Гуард-Техно (код ЄДРПОУ 35950292); договір на надання послуг відведення стічних вод №106 від 01.03.2018 р.. укладений з ТОВ Крафтенерго (код ЄДРПОУ 40891543), договір про технічне обслуговування електричних мереж №78 від 28.09.2018 р., укладений з ТОВ Крафтенерго (код ЄДРПОУ 40891543).
Судом встановлено, що на виконання умов Договору комісії №26/04/19К від 26.04.2019 року Сторони підписали Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000015 від 30.09.2019 року на загальну суму з ПДВ 365 352.88 грн., Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000016 від 31.10.2020 на загальну суму з ПДВ 451 862,20 грн., Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000017 від 30.11.2019 року на загальну суму з ПДВ 7 647.30 грн.
Керуючись вимогами чинного податкового законодавства позивачем були складені податкові накладні № 6 від 30.09.2019 р., № 1 від 31.10.2019 р., № 1 від 30.11.2019 р. та подані на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (т.1 а. с. 21-29).
Вищевказані податкові накладні було прийнято, але реєстрацію зупинено на підставі п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки РК відповідає вимогам пп.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку про що зазначено у наступних квитанціях про зупинення реєстрації: квитанція № 1 від 09.10.2019 (щодо податкової накладної № 6 від 30.09.2019) квитанція № 1 від 08.11.2019 (щодо податкової накладної № 1 від 31.10.2019) квитанція № 1 від 11.12.2019 (щодо податкової накладної № 1 від 30.11.2019).
Вказаними квитанціями позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем було надано Головному управлінню ДПС України у Харківській області пояснення вих. № 18 03/20-1 від 18.03.2020 року, (щодо податкової накладної № 6 від 30.09.2019 р.); пояснення вих. № 19/03/20-1 від 19.03.2020 року (щодо податкової накладної № 1 від 31.10.2019 р.), пояснення вих. № 19/03/20-2 від 19.03.2020 року (щодо податкової накладної № 1 від 30.11.2019 р.) та додано до них відповідні копії документів, що підтверджують реальність здійснення операцій. По податковій накладній № 6 від 30.09.2019 р. було надано договір комісії №26/04/19К від 26.04.2019 р.; рахунок-фактура №СФ-0000010 від 30.09.2019 р.; Акт №ОУ-0000015 здачі-прийнятгя робіт (надання послуг) від 30.09.19 р.; банківські виписки від 28.08.2019 та 16.01.2020 р., що підтверджують сплату послуг за Договом комісії №26/04/19К від 26.04.2019 р.; акт звіряння взаєморозрахунків за 2019 рік; договір №05/04 про надання послуг з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів від 05.04.2018 р., додаткова угода б/н від 01.02.19 р.; акт №ОУ-0000650 здачі-прийнятгя робіт (надання послуг) від 30.09.19 р.; договір про постачання електричної енергії споживачу №065831 від 07.05.2019 р.; Акт №111/065831/9/1 прийняття-передавання товарної продукції від 30.09.19 р.; договір №6341 про надання послуг охорони від 01.04.2018 р., додаток №1, №2, №3, додаткова угода від 25.05.2018 р.; акт надання послуг №7533 від 30.09.2019 р.; договір №106 на надання послуг відведення стічних вод від 01.03.2018 р.; акт надання послуг №569 від 30.09.19 р.; договір про технічне обслуговування електричних мереж №78 від 28.09.18р.; акт надання послуг №519 від 30.09.19 р., платіжні доручення за комунальні послуги за вересень (т.1 а.с. 39-80).
По податкові накладній № 1 від 31.10.2019 р. було надано договір комісії №26/04/19К від 26.04.2019 р.; рахунок-фактура №СФ-0000011 від 31.10.2019 р.; акт №ОУ-0000016 здачі-прийнятгя робіт (надання послуг) від 31.10.19 р.; банківські виписки від 28.08.2019 та 16.01.2020 р., що підтверджують сплату послуг за Договом комісії №26/04/19К від 26.04.2019 р.; акт звіряння взаєморозрахунків за 2019 рік; договір №05/04 про надання послуг з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів від 05.04.2018 р., Додаткова угода б/н від 01.02.19 р.; акт №ОУ-0000721 здачі-прішнятгя робіт (надання послуг) від 31.10.19 р.; договір про постачання електричної енергії споживачу №065831 від 07.05.2019 р.; акт №111/065831/10/1 прийняття-передавання товарної продукції від 31.10.19 р.; договір №6341 про надання послуг охорони від 01.04.2018 р., додаток №1, №2, №3, Додаткова угода від 25.05.2018 р.; акт надання послуг №8485 від 30.09.2019 р.; договір №106 на надання послуг відведення стічних вод від 01.03.2018 р.; акт надання послуг №632 від 31.10.19 р.; договір про технічне обслуговування електричних мереж №78 від 28.09.18р.; акт надання послуг №587 від 31.10.19 р.; платіжні доручення за комунальні послуги за жовтень 2019 р.(т.1 а.с. 81-122).
По податкові накладній № 1 від 30.11.2019 р. було надано договір комісії №26/04/19К від 26.04.2019 р.; рахунок-фактура №СФ-0000012 від 30.11.2019 р.; акт №ОУ-0000017 здачі-прийнятгя робіт (надання послуг) від 30.11.19 р.; банківські виписки від 28.08.2019 та 16.01.2020 р., що підтверджують сплату послуг за Договом комісії №26/04/19К від 26.04.2019 р.; акт звіряння взаєморозрахунків за 2019 рік; договір №05/04 про надання послуг з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів від 05.04.2018 р., Додаткова угода б/н від 01.02.19 р.; акт №ОУ-0000789 здачі-прішнятгя робіт (надання послуг) від 30.11.19 р.; договір №6341 про надання послуг охорони від 01.04.2018 р., додаток №1, №2, №3, Додаткова угода від 25.05.2018 р.; акт надання послуг №9432 від 30.11.2019 р.; договір №106 на надання послуг відведення стічних вод від 01.03.2018 р.; акт надання послуг №695 від 30.11.19 р.; договір про технічне обслуговування електричних мереж №78 від 28.09.18р.; акт надання послуг №647 від 30.11.19 р.; платіжні доручення за комунальні послуги за листопад 2019 р. (т.1 а.с. 123-160).
Суд зазначає, що відповідачем не заперечується факт подання ТОВ "Естейд Трейд" копії вищезазначених документів, що підтверджують реальність здійснення операцій.
Комісією Головного управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних були прийняті Рішення № 1497548/41710018 від 24.03.2020; Рішення № 1498245/41710018 від 25.03.2020; Рішення № 1498244/41710018 від 25.03.2020 про відмову у реєстрації податкових накладних з підстави ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
На вищезазначені рішення комісії регіонального рівня позивачем було подано скарги до Державної податкової служби України.
За результатом розгляду ДПС України скарги були винесені Рішення № 11683/41710018/2 від 31.03.2020, Рішення № 11699/41710018/2 від 31.03.2020, Рішення № 11716/41710018/2 від 31.03.2020, якими скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Вважаючи рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних незаконним, винесеним неправомірно і з порушенням чинного податкового законодавства, позивач звернувся до суду з даним позовом, оскільки вважає, що наявні всі правові підстави для реєстрації податкових накладних.
По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Суд зазначає, що Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок сплати податкових зобов`язань, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст.201 Податкового Кодексу України.
Відповідно до п. 201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України - письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно з п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п.п.201.16.4 п.201.16 ст.201 ПК України, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 74.2 ст.74 ПК України передбачено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Положеннями пункту 13 Порядку №1246 встановлено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи містить пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117).
Як передбачено пунктом 5 Порядку №117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до пункту 6 зазначеного Порядку, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктом 7 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Як зазначено в квитанціях та у позовній заяві, та не заперечується відповідачем, реєстрація податкових накладних зупинена у зв`язку з тим, що ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Відповідно до пункту 14 Порядку №117 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки -фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
За змістом пункту 15 зазначеного Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Щодо аналізу господарських операцій між позивачем та його контрагентом, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Відповідно до пункту 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
В даних спірних правовідносинах, підставами для прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Як вбачається з матеріалів справи позивачем надавались пояснення та копії первинних документів щодо господарських відносин з його контрагентом, за результатами яких винесені податкові накладні № 6 від 30.09.2019 р., № 1 від 31.10.2019 р., № 1 від 30.11.2019 р.
Крім того, не сплинуло 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у податкових накладних, протягом яких платник податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) має право надати письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
При цьому суд зауважує, що оскільки до позивача було встановлено Критерії оцінки ступеня ризиків, Комісією не було враховано пояснення та документи позивача.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна / розрахунок коригування.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Водночас, суд зауважує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1.6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду в складі касаційного адміністративного суду від 14.05.2019 року по справі №1940/1306/18 та від 12.04.2019 року №822/1878/18.
Таким чином, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Також суд зазначає, що не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних сам факт не надання лише розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, коли у суб`єкта владних були наявні інші документи щодо господарських операцій.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість прийнятих рішень комісії Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області № 1497548/41710018 від 24.03.2020, № 1498245/41710018 від 25.03.2020, № 1498244/41710018 від 25.03.2020 про відмову в реєстрації податкових накладних № 6 від 30.09.2019 р., № 1 від 31.10.2019 р., № 1 від 30.11.2019 р.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 6 від 30.09.2019 р., № 1 від 31.10.2019 р., № 1 від 30.11.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Як вбачається зі змісту п.201.16 ПК України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341), Регламенту комісії ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, затвердженого наказом ДПС України від 26.06.2017 року №450, повноваженнями щодо реєстрації податкових накладних, входить до компетенції ДПС України.
Згідно положень п.2, п.4 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Водночас, суд зазначає, що відповідно до ч.4 ст.245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення, і це прямо вбачається п.4 ч.2 та ч.4 ст.245 КАС України.
З огляду на наведене, враховуючи те, що судом визнано протиправними рішення комісії Головного управління державної податкової служби у Харківській області № 1497548/41710018 від 24.03.2020, № 1498245/41710018 від 25.03.2020, № 1498244/41710018 від 25.03.2020 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов висновку, що позовна вимога про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 6 від 30.09.2019 р., № 1 від 31.10.2019 р., № 1 від 30.11.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, підлягає задоволенню.
Відповідно до ст.2 КАС України - завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України - в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю " Естейд Трейд" (вул. Ізмайлівська, буд. 11А, оф. 1,м. Харків,61052) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання дій протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1497548/41710018 від 24.03.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 30.09.2019 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 30.09.2019 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Естейд Трейд" (код ЄДРПОУ 41710018).
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1498245/41710018 від 25.03.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.10.2019 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 31.10.2019 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Естейд Трейд" (код ЄДРПОУ 41710018).
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління Державної податкової служби у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1498244/41710018 від 25.03.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.11.2019 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 30.11.2019 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Естейд Трейд" (код ЄДРПОУ 41710018).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю " Естейд Трейд" (вул. Ізмайлівська, буд. 11А, оф. 1,м. Харків,61052, код ЄДРПОУ 4171008) судовий збір у сумі 3153,00 грн. (три тисячісто п`ятдесят гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053; код ЄДРПОУ 43005393).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю " Естейд Трейд" (вул. Ізмайлівська, буд. 11А, оф. 1,м. Харків,61052, код ЄДРПОУ 4171008) судовий збір у сумі 3153,00 грн. (три тисячісто п`ятдесят гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення підписано 27 жовтня 2020 року.
Суддя Бідонько А.В
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2020 |
Оприлюднено | 28.10.2020 |
Номер документу | 92451795 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні