ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2020 р. Справа № 440/2481/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Рєзнікової С.С.,
Суддів: Бегунца А.О. , Мельнікової Л.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.07.2020 року, головуючий суддя І інстанції: Слободянюк Н.І., вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 16.07.20 року по справі № 440/2481/20
за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів
до Комунального підприємства "Редакція міської газети "Громадська думка"
про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, звернулвся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства "Редакція міської газети "Громадська думка", в якому просив суд:
- стягнути з Комунального підприємства "Редакція міської газети "Громадська думка" на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарської санкції у сумі 52525,00 грн. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у сумі 441,28 грн.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем на виконання вимог статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" у 2019 році не забезпечено виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та не сплачено у добровільному порядку у встановлений законом строк адміністративно-господарську санкцію у сумі 52525,00 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарської санкції у сумі 441,28 грн.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2020 відмовлено в задоволенні позову.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, згідно з якою апелянт просить суд скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права.
Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративно судочинства України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальне підприємство "Редакція міської газети "Громадська думка" (вул. Миру, буд. 24, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, ідентифікаційний код 22528405) зареєстровано як юридична особа 01.02.1991 (а.с. 104-106).
Позивачем подано до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік (форма № 10-ПІ) від 28.01.2020 (вх. №1093 від 03.02.2020) (а.с. 4).
Зі змісту вказаного Звіту встановлено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) у 2019 році становила 8 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 0 осіб, а кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) - 1 особа.
Виходячи із кількості незайнятих робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування інвалідів (1 робоче місце), Полтавським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів розраховано суму адміністративно-господарської санкції - 52525,00 грн. (а.с. 5).
На підставі прострочення відповідачем терміну сплати адміністративно-господарської санкції на 28 днів (з 16.04.2020 по 13.05.2020) Полтавським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів нараховано пеню у сумі 441,28 грн. (а.с. 5).
У зв`язку з наявною за Комунальним підприємством "Редакція міської газети "Громадська думка" заборгованістю зі сплати адміністративно-господарських санкцій та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій позивач звернувся до суд з вказаним позовом.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Так, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 19 Закону України від 21.03.1991 №875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (надалі - Закон №875-XII) (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Згідно з ч.ч. 1, 2, 4 ст. 20 Закону №875-XII, підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону №875-XII, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч. 3 ст. 18-1 Закону №875-XII, державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.
Отже, із положень наведених норм слідує, що саме державна служба зайнятості організовує працевлаштування осіб з інвалідністю, тобто здійснює пошук роботи для осіб з інвалідністю.
Тобто, обов`язок суб`єкта господарювання зі створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком займатися пошуком таких осіб для працевлаштування. До обов`язків суб`єкта господарювання належить лише надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю.
Згідно з п. 5 розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Відтак, звіт за формою №3-ПН є актом інформування органів працевлаштування про створені у суб`єкта господарювання робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю і, водночас, запитом про направлення до суб`єкта господарювання для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що він ужив усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
У разі якщо суб`єктом господарювання вжито усіх залежних від нього заходів щодо створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та повідомлення державній службі зайнятості про наявність вакантних місць, на нього не може бути покладена відповідальність за ненаправлення уповноваженими органами необхідної кількості осіб з інвалідністю для працевлаштування або відсутність у населеному пункті за місцем знаходження суб`єкта господарювання осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватись, або відмову особи з інвалідністю працевлаштуватись у суб`єкта господарювання тощо.
Зазначена правова позиція узгоджується з висновками викладеними Верховним Судому постанові від 24.02.2020 у справі №820/2132/17.
На підтвердження факту вжиття заходів щодо створення робочого місця для працевлаштування особи з інвалідністю та повідомлення державній службі зайнятості про наявність вакантного місця для працевлаштування особи з інвалідністю відповідачем надано до суду копію наказу №35-К від 14.12.2018 Про затвердження штатного розпису на 2019 рік (а.с.23); копії звітності форми №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" від 03.01.2019, від 04.02.2019, від 01.03.2019, від 01.04.2019, від 02.05.2019, від 04.06.2019, від 02.07.2019, від 02.08.2019, від 02.09.2019, від 02.10.2019, від 04.11.2019, від 02.12.2019 (а.с.24-47).
Зі змісту наявної в матеріалах справи копії листа Горішньоплавнівської міської філії Полтавського обласного центру зайнятості №16/49/143-20 від 12.05.2020 (а.с.18), встановлено, що Комунальним підприємством "Редакція міської газети "Громадська думка" протягом 2019 року надавалась інформація про відкриті вакантні робочі місця. Підбір підходящої роботи особам з інвалідністю здійснювався з огляду на професійні знання, навички, висновки МСЕК про умови і характер праці, розмір заробітної плати за останнім місцем роботи. Направлення на працевлаштування вищевказаній категорії громадян не видавалися спеціалістами філії, так як робота на вищевказаних робочих місцях для осіб з інвалідністю була не підходящою. Так, до Горішньоплавнівської міської філії Полтавського обласного центру зайнятості щомісячно (03.01.2019, 05.02.2019, 01.03.2019, 01.04.2019, 02.05.2019, 04.06.2019, 02.07.2019, 05.08.2019, 02.09.2019, 02.10.2019, 04.11.2019, 02.12.2019) надходила від Комунального підприємства "Редакція міської газети "Громадська думка" звітність форми №3-ПН із зазначенням 1 вакантної посади для осіб з інвалідністю за посадою "редактор відповідальний". До КП "Редакція міської газети "Громадська думка" протягом 2019 року не направлялись на працевлаштування особи з інвалідністю та відповідно таких осіб не було працевлаштовано (а.с.18 зворотній бік).
Викладені обставини також підтверджуються поданим відповідачем листом Горішньоплавнівської міської філії Полтавського обласного центру зайнятості №16/49/151-20 від 01.06.2020 (а.с.22).
Крім того, зі змісту Горішньоплавнівської міської філії Полтавського обласного центру зайнятості листом №16/49/153-20 від 02.06.2020 (а.с.50) встановлено, що протягом 2019 року КП "Редакція міської газети "Громадська думка" подано 12 звітів за формою 3-ПН за професією "редактор відповідальний". Звіти за формою 3-ПН зареєстровані в Горішньоплавнівській міській філії Полтавського обласного центру зайнятості 03.01.2019, 05.02.2019, 01.03.2019, 01.04.2019, 02.05.2019, 04.06.2019, 02.07.2019, 05.08.2019, 02.09.2019, 02.10.2019, 04.11.2019, 02.12.2019 (а.с.51-98). Інформація про вільні вакансії, що подавалися КП "Редакція міської газети "Громадська думка" в 2019 році, постійно розміщувалася в секторі самостійного пошуку роботи на стендах, в татч-скріні та на Інтернет-порталі Державної служби зайнятості. Підбір підходящої роботи особам з інвалідністю здійснювався з огляду на професійні знання, навички, висновки про умови і характер праці, розмір заробітної плати за останнім місцем роботи, але направлення на працевлаштування вищевказаній категорії громадян не видавалися.
Вказаними вище доказами підтверджується факт вжиття відповідачем у 2019 році необхідних заходів щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, з урахуванням чого суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про те, що позовна вимога про стягнення адміністративно-господарських санкцій у сумі 52525,00 грн. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у сумі 441,28 грн. є необґрунтованою та задоволенню не підлягає.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.07.2020 по справі №440/2481/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя С.С. Рєзнікова Судді А.О. Бегунц Л.В. Мельнікова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2020 |
Оприлюднено | 29.10.2020 |
Номер документу | 92453792 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні