Постанова
від 20.10.2020 по справі 280/3566/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 280/3566/19 Суддя І інстанції - Сіпака А.В.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Чередниченка В.Є.,

за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Аванте до Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

ТОВ Аванте звернулося до суду з вищевказаним позовом в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення рішення № 0004781413 від 16.04.2019 про нарахування позивачу штрафу у сумі 189 987,00грн. за відсутність реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, податкове повідомлення-рішення № 0004791413 від 16.04.2019 про нарахування позивачу фінансових санкцій у сумі 55 292,30грн. за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа, що підтверджує сплату готівкових коштів, податкове повідомлення-рішення № 0004801413 від 16.04.2019 про нарахування позивачу фінансових санкцій у сумі 102505,76 грн. за перевищення ліміту залишку готівки в касі.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на безпідставність висновків податкового органу щодо порушення позивачем вимог податкового законодавства.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року позов задоволено.

Не погодившись з прийнятим рішенням Головне управління ДФС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду скасувати та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу ТОВ Аванте просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник ГУ ДФС у Запорізькій області підтримав вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, представник ТОВ Аванте просив відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що контролюючим органом на підставі наказу від 15.01.2019 № 146 було проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ Аванте з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2016 року по 31.12.2018року, а також з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період діяльності з 01.04.2015р. по 31.12.2018р.

За результатами перевірки складено акт № 152/08-01-14-13-13/31522861 від 20.03.2019р. яким встановлено порушення позивачем:

- п.201.1, п.201.10 Податкового кодексу України в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних та застосована штрафна санкція в розмірі 189 987,00грн.;

-п.5.10, п.5.11. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637(до 01.01.2018) із змінами та доповненнями, п. 54 Постанови Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148(з 01.01.2018) із змінами та доповненнями, , ТОВ Аванте встановлено перевищення ліміту залишку готівки в касі на суму 51 252,88грн.

- п.2.11.Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 ,п.19 Постанови Правління Національного банку України від 29.12. 2017 № 148, зі змінами та доповненнями, ТОВ Аванте здійснювало видачу готівкових коштів під звіт без звітування 55 292,30грн.

На підставі акту перевірки податковим органом прийнято наступні рішення:

-податкове повідомлення-рішення № 0004781413 про нарахування позивачу штрафу у сумі 189 987,00грн. за відсутність реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних;

-податкове повідомлення-рішення- № 0004791413 про нарахування позивачу фінансових санкцій у сумі 55 292,30грн. за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа, що підтверджує сплату готівкових коштів;

-податкове повідомлення-рішення № 0004801413 про нарахування позивачу платнику податків фінансових санкцій у сумі 102505,76 грн. за перевищення ліміту залишку готівки в касі.

За результатами адміністративного оскарження вказані податкові повідомлення-рішення були залишені без змін.

Підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення від 16 квітня 2019р. № 0004781413 став висновок контролюючого органу щодо відсутності складення та/або реєстрації протягом граничного строку податкових накладних на суму ПДВ 379 974 та застосування штрафу у сумі 189 987,00грн.

Так у акті перевірки зазначено, що перевіркою встановлено порушення ТОВ Аванте п. 189.1 ст. 189, п. 198.5 ст. 198, п. 200.1 ст. 200 ПК України - знижено податок на додану вартість (далі - ПДВ), що підлягає сплаті до бюджету, у загальній сумі 379 974,00 грн. Відповідач вважає, що заниження податкових зобов`язань з ПДВ стало результатом:

- не включення до їх складу ПДВ з умовного продажу ТМЦ (палива), які не використовуються в господарській діяльності на загальну суму 90361,00 грн.;

- не нарахування ПДВ на вартість списання насіння соняшнику як такого, що не використовується в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, всього на суму 226745,00 грн.;

- не включення до податкових зобов`язань з ПДВ умовного продажу соняшника, що не використовується у господарській діяльності, всього у сумі 62848,00 грн.

Як вірно зазначив суд першої інстанції у цьому випадку складання, реєстрація податкових накладних у ЄРПН та нарахування штрафних санкцій за не реєстрацію податкових накладних залежить від виникнення у позивача податкового зобов`язання з ПДВ за зазначеними господарськими операціями на загальну суму 379 974,00грн.

В той же час на підставі Акту перевірки №152/08-01-11-13-13/31522861 від 20.03.2019р. відповідачем окрім оскаржуваних у цьому позові податкових повідомлень -рішень прийнято ще декілька податкових повідомлень-рішень в тому числі податкове повідомлення-рішення № 0004771413 від 16 квітня 2019року, яким збільшено ТОВ Аванте податкове зобов`язання з ПДВ на суму 379 974,00грн, та застосовані штрафні санкції на суму 94993,5грн. та яке оскаржено платником податку окремо від вказаних у цьому позові податкових повідомлень-рішень. Рішенням Державної фіскальної служби України № 28001/6 /99-99-11-04-01-25 від 19.06.2019р. скарга платника податків задоволена частково, податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Запорізькій області від 16.04.2019р. № 0004771413 в частині донарахування 226 745,00грн. ПДВ ( на вартість списання насіння соняшнику як такого, що не використовується в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності ) та застосування 56 686, 25грн. штрафних санкцій скасовано.

Відповідно до п.60.4 ст. 60 Податкового кодексу України у випадку, коли контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення, податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання або податкового боргу.

Таким чином контролюючий орган зменшив повідомленням -рішенням 0009101413 від 25.06.19р. нараховану суму грошового зобов`язання з ПДВ з 379 974, 00грн. до 153 229,00грн. При цьому не зменшив позивачу суму штрафу у розмірі 189 987,00грн., який нараховано податковим повідомленням-рішенням від 16 квітня 2019р. № 0004781413 за відсутність реєстрації податкових накладних на суму ПДВ 379 974грн.

Враховуючи той факт, що відповідач визнав неправомірність нарахування ПДВ у сумі 226745,00грн. колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про безпідставне застосування до позивача штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН на суму 226 745,00 грн.

Пунктом 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Правомірність прийняття відповідачем податкового повідомлення-рішення № 0004781413 від 16.04.2019р. на суму 189 987,00грн. за не реєстрацію податкових накладних в ЄРПН по податковим зобов`язанням з ПДВ з умовного продажу палива та умовного продажу соняшника, що не використовуються у господарській діяльності на суму 153,229грн. було предметом розгляду у справі № 280/3351/19.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2019 року у справі № 280/3351/19 визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення № 0009101413 від 25.06.2019, прийняте Головним управлінням ДФС у Запорізькій області щодо збільшення ТОВ Аванте грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість. Вказане рішення набрало законної сили 15 січня 2020.

Враховуючи положення пункту 4 статті 78 КАС України, яким передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи, або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення № 0004781413 від 16.04.2019р. та його скасування.

Податковим повідомленням-рішенням від 16.04.19 р. № 0004791413, позивачу нараховано штрафні санкції у розмірі 55292,30грн. за порушення видачі готівкових коштів під звіт без звітування на суму 55 292,30грн. Штрафні санкції застосовані на підставі абз.6 ст.1 Указу Президента України № 436/95 від 12.06.1995р Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки .

Так перевіркою встановлено, що ТОВ Аванте порушено п.2.11. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні п.19 Постанови НБУ від 29.12.2017р.№148, а саме встановлено видачу готівкових коштів під звіт без звітування на суму 55292,30 грн.

Відповідно до положень Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , який є спеціальним законом, що регулює ведення бухгалтерського обліку, інших нормативних актів що регулюють ведення бухгалтерського обліку до звітів одержувачів коштів додаються оригінали первинних документів, які підтверджують суми понесених працівником витрат та здійснення господарської операції. До таких документів належать: чеки РРО, квитанції до прибуткових касових ордерів, розрахункові квитанції, товарні чеки, видаткові накладні тощо.

Згідно з п.296.10 ст.296 Податкового кодексу України реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку першої групи, другої-четвертої групи (фізичні особи-підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 грн. У цьому випадку підтверджувальним первинним документом фізичної особи-підприємця є документ, з вказаними обов`язковими реквізитами підприємця, при наявності копії свідоцтва платника єдиного податку.

В акті перевірки міститься таблиця в якій зазначені: номери та дати авансових звітів, найменування продавців товарів та осіб, що надали послуги , документи, що підтверджують закупівлю товарів та одержання послуг, при цьому вказівки на будь-які недоліки цих документів у Акті не зазначено. Окрім цього до заперечень на акт перевірки від 10.04.2019 № 90 позивачем додатково надані первинні документи (копії товарних чеків на 35 арк. копії фіскальних чеків), які підтверджують здійснення господарської діяльності та понесених працівником витрат.

Відповідно до ч.2 ст. 9 ЗУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містить відомості про дату складання документу, назву зміст та обсяг господарської операції, тощо.

Матеріалами справи підтвердженою, що всі необхідні відомості містяться у переліку, складеному контролюючим органом у Акті перевірки.

Вказані обставини спростовують висновки відповідача щодо порушення позивачем видачу готівкових коштів під звіт без звітування, а тому податкове повідомлення-рішення від 16.04.2019 р. №0004791413 на суму штрафу 55 292,30грн.є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того відповідно до Указу Президента України Про визнання такими, що втратили чинність, деяких указів Президента України від 20 червня 2019р. № 418/2019 Указ Президента України від 12 червня 1995 року № 436 Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки втратив чинність з 23 червня 2019р.

Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Податковим повідомленням-рішенням № 0004801413 до позивача застосовані фінансові санкції згідно абзацу 2 статті 1 Указу Президента № 436/95 від 12.06.1995 року Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки (зі змінами та доповненнями), а саме перевищення встановленого ліміту залишку готівки в касі.

Відповідно до підпункту в) пункту 5.1 глави 5 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2014р. № 637, з наступними змінами, строки здавання готівкової виручки для їх зарахування на рахунки в банках підприємствами, що розташовані в населених пунктах, де немає банків встановлюються не рідше ніж раз на п`ять робочих днів.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ Аванте зареєстроване та знаходиться за адресою: 70640, Запорізька область, Пологівський район, село Басань, вул. Шевченка, буд.10., де відсутні відділення банків, а тому за таких обставин суд першої інстанції вірно вказав про те, що товариство вправі здавати готівку для її зарахування на рахунки в банках не рідше ніж один раз на п`ять робочих днів.

Відповідно до пункту 5.9 вказаного Положення готівкові кошти не вважаються понадлімітними в день їх надходження якщо вони були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку і одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного дня на потреби, які пов`язані з діяльністю підприємства. У акті перевірки зазначено, що готівкові кошти видавались з каси банку для використання підприємством на господарські потреби.

Позиція контролюючого органу про обов`язок платника, у разі перевищення ліміту готівки, здавати кошти до банку на наступний робочий день, а не на протязі п`яти робочих днів суперечить вказаним нормам Положення та свідчить про безпідставне визначення суми 55 252,30 грн. як перевищення ліміту залишку готівки в касі, а тому податкове повідомлення-рішення № 0004801413 є протиправним та підлягає скасуванню, про що вірно вказав суд першої інстанції..

Крім того Указом Президента України Про визнання такими, що втратили чинність, деяких указів Президента України від 20 червня 2019р. № 418/2019 указ Президента України від 12 червня 1995 року № 436 Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки втратив чинність з 23.06.2019р.

Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанцій про те, що відповідачем не підтверджено правомірності прийнятих ним податкових повідомлень-рішень.

Доводами апеляційної скарги зазначених висновків суду першої інстанції не спростовано.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Керуючись п.1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі.

В повному обсязі постанова складена 21 жовтня 2020 року.

Головуючий - суддя Д.В. Чепурнов

суддя С.В. Сафронова

суддя В.Є. Чередниченко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено29.10.2020
Номер документу92454833
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/3566/19

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 18.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 20.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 20.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 02.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні