Рішення
від 05.10.2020 по справі 914/2598/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.10.2020 справа № 914/2598/19

Господарський суд Львівської області у складі судді Гоменюк З.П., при секретарі судового засідання Юрків М.Г., розглянув матеріали справи

за позовом Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м.Львів

до відповідача Відкритого акціонерного товариства Троттола , м.Львів

про стягнення 6005,47 грн додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та нарахування за скид наднормативних забруднень

за участю представників:

від позивача: Коваль Р.П.;

від відповідача: не з`явився

Обставини розгляду справи.

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал до Відкритого акціонерного товариства Троттола про стягнення 6005,47 грн додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та нарахування за скид наднормативних забруднень.

Ухвалою суду від 16.12.2019 р. відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 20.01.2020 р.

Ухвалою суду від 20.01.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 20.01.2020 р., підготовче засідання відкладено на 17.02.2020 р.

Ухвалою суду від 17.02.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 17.02.2020 р., закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.03.2020 р.

Ухвалою суду від 16.03.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 16.03.2020 р., судове засідання з розгляду справи по суті відкладено на 02.04.2020 р.

Ухвалою від 02.04.2020 р. задля дотримання карантинного режиму та з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 і убезпечення населення від вказаної особливо небезпечної хвороби суд постановив відкласти судове засідання з розгляду справи по суті та повідомити учасників справи про дату, час і місце розгляду справи додатково ухвалою суду.

Ухвалою від 09.09.2020 р. суд визначив датою судового засідання з розгляду справи по суті 05.10.2020 р.

В судове засідання 05.10.2020 р. з`явився представник позивача.

Відповідач в судове засідання з розгляду справи по суті явку представника не забезпечив.

Відправлення на адресу відповідача ухвали суду про призначення судового засідання на 05.10.2020 р. підтверджується списком рекомендованих листів №846 та списком згрупованих поштових відправлень рекомендованих листів №1327 від 11.09.2020 р. (штрихкодовий ідентифікатор поштового відправлення - 7901413420230). Як вбачається з інформації на веб-сайті АТ Укрпошта , поштове відправлення з даним штрихкодовим ідентифікатором було вручене відповідачеві 14.09.2020 р.

Суд вважає, що ним було виконано умови Господарського процесуального кодексу України стосовно належного повідомлення сторін про час і місце розгляду справи, а відповідач знав про існування даної справи, мав достатньо часу для виконання вимог ухвал суду щодо встановленого строку на подання відзиву на позов, однак таким правом не скористався.

Відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

В судовому засіданні 05.10.2020 р. суд розпочав розгляд справи по суті. Присутній представник позивача надав виступив з вступним словом та надав усні пояснення. Суд з`ясував обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог, безпосередньо дослідив докази та заслухав пояснення представника з приводу доказів, після чого перейшов до проведення судових дебатів. В ході проголошення заключного слова позивач просив задоволити позовні вимоги.

Після судових дебатів, проаналізувавши зібрані у справі докази та у зв`язку із відсутністю підстав для відкладення розгляду справи, суд дійшов висновку про необхідність прийняття рішення у справі та вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення.

В судовому засіданні 05.10.2020 р. після повернення з нарадчої кімнати судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору та правова позиція учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що відповідач здійснює скид стічних вод у систему каналізації м.Львова та сплачує за надані послуги на умовах, визначених укладеним між сторонами договором. Внаслідок здійсненого в присутності відповідача відбору контрольної вибіркової проби стічних вод та проведення хімічного аналізу було виявлено перевищення максимально допустимих концентрацій фосфатів та БСК-5 у стоках відповідача, що призвело до нарахування йому позивачем 6005,47 грн додаткової плати за таке перевищення.

У зв`язку з тим, що відповідач не відповів на пред`явлену йому претензію та не оплатив надіслані з нею рахунки, позивач просив суд стягнути на його користь 4970,04 грн додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень, а також стягнути в доход міського бюджету Львова (фонду охорони навколишнього природного середовища м.Львова) нарахування за скид наднормативних забруднень у розмірі 1035,47 грн.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, повно та об`єктивно дослідивши докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

29.04.2006 р. директором ЛМКП Львівводоканал було затверджено чинний від 01.12.2006 р. ліміт на скид забруднювальних речовин в систему міської каналізації ВАТ Троттола №880 до договору на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізації №302172.

Даний ліміт встановлював допустимі концентрації (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах підприємства, зокрема, фосфатів - 10 г/куб.м. та БСК-5 - 325 г/куб.м.

В позовній заяві позивач стверджує про існування договору №302172 від 17.04.2006 р., проте долучає лише чинний з 07.06.2018 р. договір на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі №302172, укладений між Львівським міським комунальним підприємством Львівводоканал (Львіводоканал) та Акціонерним товариством Троттола (абонент).

Разом з тим, як вказано в п.9.2. договору, сторони дійшли згоди, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.

Відповідно до п.1.1 цього договору, Львівводоканал надає послуги по забезпеченню питною водою та прийманні стічних вод до міської мережі каналізації, а абонент користується послугами: здійснює забір води з водопроводу, скид стічних вод у каналізацію і сплачує вартість наданих послуг на умовах, які визначені договором та чинним законодавством України, зокрема: Законом України Про питну воду та питне водопостачання , Законом України Про житлово-комунальні послуги , Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України (надалі - Правила користування), Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення (надалі - Правила експлуатації), Правилами приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова (надалі - Правила приймання).

Згідно з пп.2.1.1 договору, Львівводоканал зобов`язався відповідно до технічних умов, виданих Львівводоканалом, приєднати абонента до міської мережі водопроводу та каналізації та забезпечити в розмірі лімітів, в тому числі приймання стічних вод, у яких не перевищено допустимі концентрації забруднювальних речовин, в об`ємі 704 куб.м./міс., дощових (талих) стічних вод - 140 куб.м./міс.

За умовами пп.2.1.3 договору, водоканал зобов`язується проводити обстеження систем водопостачання та водовідведення на предмет дотримання абонентом умов договору.

Як встановлено підпунктами 2.2.1., 2.2.7. договору абонент зобов`язується у встановленому порядку отримати дозвіл на скид стічних вод; не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента.

Пунктом 3.1. договору визначено, що Львівводоканал має право: безперешкодно проводити огляд мереж абонента, проводити перевірку справності непорушності пломб на вузлі обліку, знімати показники водолічильника та проводити відбір проб у стічних водах (пп.3.1.2.); у відповідності до нормативно-правових актів здійснювати перевірку стічних вод на наявність в них забруднювальних речовин (пп.3.1.3.)

Відповідно до п.4.1. договору, кількість води та стоків, що використовується абонентом, визначається за показами водолічильників встановлених відповідно до вимог правил і зареєстрованих Львівводоканалом. Кількість стічних вод (у тому числі дощових) визначається розрахунковим методом відповідно до поданих абонентом даних.

Скидання абонентом стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій на його каналізаційному випуску оплачується з відповідним підвищеним коефіцієнтом. Визначення допустимих концентрацій і нарахування додаткової плати за послуги водовідведення проводиться Львівводоканалом відповідно до Правил приймання (п.4.9. договору).

В додатку №1 до договору сторони зазначили назву підрозділу (швейна фабрика), адресу (Тобілевича, 8), кількість вводів, водолічильників на вводах, загальну площу території, площу покрівель будинків і споруд та площу вдосконаленого покриття.

В акті про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів №9278 від 21.01.2019 р. зафіксовано відбір проби стічних вод абонента АТ Троттола (договір №302172) з контрольного колодязя КК-1 для проведення головного і контрольного аналізів. Відбір здійснений представниками ЛМКП Львівводоканал в присутності завгоспа абонента на швейній фабриці за адресою: вул.І.Тобілевича, 8.

Також в акті вказано, що проби для проведення контрольного аналізу запломбовано та передано абонентові, який ознайомлений з правом проведений контрольного аналізу та порядком використання результатів.

Акт про відбір підписано представниками сторін без зауважень.

Як вбачається з результату вимірювань №34 відповідно до акту про відбір вибіркової проби №9278 від 21.01.2019 р. (дата початку робіт - 21.01.2019 р., дата оформлення - 29.09.2019 р.), що були проведені хіміко-бактеріологічною лабораторією ЛМКП Львівводоканал , концентрація фосфатів у пробі становила 38 г/куб.м., БСК-5 - 368 г/куб.м.

Розрахунком величини додаткової плати для АТ Троттола за скид стічних вод з порушенням вимог Правил щодо їх складу і властивостей №8188 від 05.02.2019 р. відповідно до Правил приймання стічних вод підприємств у комунальну систему каналізації Львова, чинного договору №302172 та Акту від 21.01.2019 р. №9278 визначено розрахунковий коефіцієнт кратності для об`єкту абонента, що розташований за адресою: І.Тобілевича, 8, - 2,99. При цьому розрахунок виконано стосовно показників фосфатів та БСК-5, які перевищують допустимі концентрації, - 38 г/куб.м. і 368 г/куб.м. відповідно; з врахуванням наявності дозволу на скид та ідентифікаційних табличок і відсутності скинутих токсичних речовин; виходячи з тарифу на послуги водовідведення 4,34 грн./куб.м., об`єму скинутих стічних вод за січень 2019 р. 243 куб.м. і 140 куб.м., коефіцієнту ПДВ для обчислення частини плати до фонду охорони навколишнього природного середовища 5/6.

Внаслідок проведеного розрахунку визначено, що плата за приймання наднормативно забруднених стічних вод, яка перераховується підприємством на рахунок водоканалу, становить 4970,04 грн, а плата, яка перераховується підприємством до місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища, - 1035,43 грн, всього ж - 6005,47 грн плати.

Претензією №8188 про додаткову плату за скид стічних вод в міську каналізацію з порушенням Правил щодо їх складу та властивостей на суму 6005,47 грн, оформленою листом №Вих-Вд2301-19 від 22.03.2019 р., ЛМКП Львівводоканал повідомило АТ Троттола про перевищення у стічних водах допустимих значень забруднень фосфатами і донарахування плати за водовідведення з відповідним коефіцієнтом кратності в сумі 6005,47 грн та запропонувало йому в місячний термін сплатити вказані суми згідно доданих рахунків.

До листа додано акт про відбір контрольної вибіркової проби, результат вимірювань, розрахунок величини додаткової плати рахунки і акт про приймання стічних вод.

На підтвердження направлення листа позивач подав фіскальний чек АТ Укрпошта від 22.03.2019 р. про надсилання рекомендованого листа ВАТ Троттола на адресу: 79018, м.Львів.

Станом на дату ухвалення рішення в матеріалах справи відсутні будь-які докази щодо здійснення відповідачем оплати заявлених до стягнення сум.

При прийнятті рішення суд виходив з такого.

Згідно зі ст.509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до ст.11 ЦК України, однією з підстав виникнення зобов`язань, є, зокрема, договори та інші правочини.

Як передбачено ст.174 Господарського кодексу України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.

Відповідно до ч.1 ст.626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч.1 ст.627 ЦК України).

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч.1 ст.901 ЦК України).

Відповідно до ч.1 ст.903 ЦК України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

За умовами ч.1 ст.70 Водного кодексу України, а також ч.3 ст.13-1 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення , скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності та дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Відповідно до визначень, що містяться в ст.1 ВК України, гранично допустимою концентрацією (гдк) речовини у воді є встановлений рівень концентрації речовини у воді, вище якого вода вважається непридатною для конкретних цілей водокористування, а гранично допустимим скидом (гдс) речовини - маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом даного пункту водного об`єкта за одиницю часу.

Згідно із ст.42 Водного кодексу України водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи. Водокористувачі можуть бути первинними і вторинними. Первинні водокористувачі - це ті, що мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води. Вторинні водокористувачі (абоненти) - це ті, що не мають власних водозабірних споруд і отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають стічні води в їх системи на умовах, що встановлюються між ними.

Стаття 44 ВК України передбачає обов`язки водокористувачів, серед яких обов`язки: дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Згідно зі ст.11 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення , до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить і затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення затверджені Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 р. №316 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 15.01.2018 р. за №56/31508 (надалі - Правила №316).

Відповідно до п.2 розділу І Правил №316, ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб-підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі).

Статтею 13-1 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення визначено наступне.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Згідно з пунктами 4 та 5 Розділу І Правил №316, на підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів. Виробники встановлюють кожному конкретному споживачу вимоги до скиду стічних вод до системи централізованого водовідведення на підставі вимог цих Правил, а також місцевих правил приймання.

Як зазначено в п.10 розділу VI Правил №316, у місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо: 1) відбору проб стічних вод на аналіз; 2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб , ДСТУ ISO 5667-3-2001 Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами , ДСТУ ISO 5667-10-2005 Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод , КНД 211.1.0.009-94 Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод , Правил користування.

Відповідно до п.2.4. чинних на час виникнення та існування правовідносин між сторонами Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, затверджених рішенням виконкому від 18.09.2002 р. №292 (надалі - Місцеві Правила), Правила є обов`язковими до виконання всіма Підприємствами (незалежно від їх відомчої належності і форми власності), які користуються послугами Водоканалу з водопостачання і водовідведення, стічні води яких скидаються в Міську Каналізацію безпосередньо чи опосередковано.

На момент відбору проби і здійснення нарахування плати за скид наднормативних забруднень стічних вод дані Місцеві Правила не були скасовані, визнані недійсними або такими, що суперечать чинному законодавству.

Відповідно до п.2.6., 2.7. Місцевих Правил, встановлення Абонентам режиму та нормативів скидання забруднювальних речовин у Міську Каналізацію, формулювання висновку щодо відповідності фактичних показників якості стічних вод допустимим, а також виконання Розрахунку входять виключно до компетенції Водоканалу. Контроль за виконанням Підприємствами Правил здійснюють Контролюючі служби.

За вказівкою п.1 Місцевих Правил, контролюючими службами є Державне управління екології та природних ресурсів у Львівській області, КП Інспекція благоустрою та екології м.Львова , Водоканал тощо.

Пункт третій розділу І Правил №316 дає зокрема такі визначення термінів, які вживаються в Правилах:

- виробник - суб`єкт господарювання, який надає послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод);

- вимоги до скиду стічних вод - вимоги щодо режиму, кількісного та якісного складу стічних вод, які споживач скидає до системи централізованого водовідведення населеного пункту, склад і зміст, порядок надання яких визначено цими Правилами та місцевими правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту (далі - місцеві правила приймання);

- ДК - допустима концентрація забруднюючої речовини, г/м-3.

В п.1 Місцевих Правил наведені серед іншого такі визначення:

- БСК - біохімічне споживання кисню, БСК5 - за 5 діб;

- ГДК - гранично допустима концентрація забруднювальної речовини у воді поверхневих водних об`єктів господарсько-питного призначення (додаток 10.2);

- ГН - граничні норми забруднювальних речовин на скид в каналізацію (додаток 10.2);

- ДК - (допустима концентрація) найбільше допустиме значення концентрації забруднювальної речовини у Пробі стічних вод з Випуску Підприємства;

- КК - (контрольний колодязь Підприємства) колодязь на Випуску Підприємства безпосередньо перед підключенням до Міської Каналізації.

Відповідно до п.6 розділу І Правил №316, виробник приймає стічні води споживача до системи централізованого водовідведення за умови, що показники якості стічних вод споживача відповідають вимогам цих Правил, місцевих правил приймання та умовам укладеного з виробником договору.

Як встановлено п.2 розділу ІІІ Правил №316, стічні води, що приймають до систем централізованого водовідведення, не повинні містити забруднюючих речовин з перевищенням допустимих концентрацій, установлених цими Правилами та місцевими правилами приймання.

За умовами пп.4.3.1. та 4.3.3. Місцевих Правил, перелік Підприємств, Дозвіл на скид для яких надається на підставі доведеного Ліміту на скид (у т.ч. які розробляють Проект ліміту), стверджується Управлінням інженерного господарства міськвиконкому з подання Водоканалу після погодження з Інспекцією. Підприємства, внесені до Переліку, зобов`язані мати Дозвіл на скид та Ліміт на скид до вилучення з Переліку.

Відповідно до п.5.1. Місцевих Правил, в Міську Каналізацію дозволяється скидати тільки такі стічні води, які не призведуть до порушення роботи каналізаційної мережі та споруд, є безпечними для обслуговуючого персоналу і можуть бути очищені на станції біологічного очищення разом з побутовими стічними водами згідно з умовами скидання зворотних вод в р. Полтва. Скидання стічних вод Підприємствами з перевищенням ДК заборонено.

Для Підприємств, внесених до Переліку, (п. 4.3.1), ДК встановлюються згідно з доведеним Лімітом на скид (п. 4.5). Дотримання встановлених ДК визначається в КК на Випусках Підприємства (п.6.2. Місцевих Правил).

Розділ ІІ Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення стосується засад безперебійного функціонування систем централізованого водовідведення під час приймання до них стічних вод споживачів.

Так, п.1 даного розділу передбачає, що виробники повинні: контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами; здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб. Механізм контролю, зокрема порядок відбору проб встановлюється місцевими правилами приймання; у разі виявлення порушень споживачами умов скидання стічних вод, вимог цих Правил, місцевих правил приймання та умов укладеного з виробником договору, вимагати їх усунення в установлені виробником строки та вживати заходів впливу, передбачених договором, цими Правилами та місцевими правилами приймання.

В свою чергу, згідно з п.2 даного розділу, споживачі повинні: дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів; здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим із виробником, надавати виробнику інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення.

Відповідно до п.3.1. Місцевих Правил, Водоканал зобов`язаний: здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидають Підприємства, а також за режимом і обсягом скиду; виставляти Підприємствам до оплати рахунки за послуги водовідведення. У випадку виявлення з боку Підприємств порушень Правил (перевищення встановлених показників об`єму та якості стічних вод, скид без Дозволу, невиконання вимог Акту тощо), Водоканалом нараховується додаткова плата з застосуванням коефіцієнта кратності (розділи 8, 9).

Згідно з п.3.2. Місцевих Правил, Водоканал має право: у будь-який час самостійно або за участю представника Абонента (попередивши Підприємство) відбирати проби стічних вод; здійснювати раптовий (в будь-який час доби), непогоджений з Підприємством заздалегідь, відбір Проб; проводити хімічний аналіз Проб стічних вод Підприємств. Робити офіційні висновки про відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин стічних вод допустимим (п. 2.6).

Підприємства несуть відповідальність: за своєчасну сплату (як на рахунок Водоканалу, так і на рахунок міського фонду охорони навколишнього природного середовища), за скид стічних вод визначену відповідно до розділу 8 Правил; за відповідність кількісних і якісних показників стічних вод, що скидаються у Міську Каналізацію, вимогам Правил (п.3.6. Місцевих Правил).

Розділ VІ Правил №316 визначає порядок контролю за скидом стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Споживачі здійснюють контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробників. Перелік забруднень, на наявність яких робиться аналіз, та періодичність контролю встановлюються місцевими правилами приймання (п.1 розділу VІ).

Згідно з п.п.4 та 6 розділу VІ Правил №316, для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність .

З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.

Пункт 9 розділу VІ передбачає, що у разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виробника щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність , для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виробником та споживачем.

Пункт 7.1.1. Місцевих Правил встановлює, що відбір Проб здійснюється з КК: відібрана Проба повинна з достатньою повнотою репрезентувати показники складу стічних вод у момент відбору, для чого Проба розливається у дві посудини (для проведення головного і контрольного аналізів), а зберігання, транспортування і проведення хімічного аналізу Проб здійснюється Контролюючою службою (головний аналіз, п.7.2.11 - в обов`язковому порядку) і Підприємством (контрольний аналіз п.7.2.17 - згідно з п.7.2.19) незалежно і одночасно (п.7.2.1.); з метою контролю якості стічних вод Підприємств здійснюється відбір разових Проб. Вибіркові разові проби повністю характеризують склад та властивості стічних вод і відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин допустимим. Виявленні таким чином перевищення допустимих якісних показників є необхідною і достатньою підставою для нарахування додаткової плати (п.7.2.2.)

Пункт 7.2.10. Місцевих Правил поділяє хімічні аналізи Проби за призначенням на: головні, контрольні та арбітражні.

Хімічний аналіз Проби проводиться за такими показниками: аміак; БСК5; водневий показник; жири; завислі речовини; залізо; мідь; нафтопродукти; нітрити; свинець; СПАР; сульфати; сухий залишок; фосфати; хлориди; хром; ХСК; цинк. Аналіз щодо інших показників проводиться при потребі (п.7.2.11. Місцевих Правил).

Пунктами 7.2.12. - 7.2.1.16 Місцевих Правил встановлено таке.

Головний аналіз - це аналіз, за результатами якого визначаються концентрації забруднювальних речовин (СФ), робиться висновок про якісні показники стічних вод, відсутність чи наявність у стічних водах перевищень ДК, встановлених для даного Підприємства (Об`єкта).

За дотримання встановленого порядку проведення Головного аналізу Проб несе відповідальність Контролююча служба.

Після відбору Проба для головного аналізу передається Контролюючою службою в хімічну лабораторію (п. 7.2.32). Якщо Проби відібрано Водоканалом - головний аналіз проводить хімічна лабораторія Водоканалу.

Результати головного аналізу, який проводить Контролююча служба, доводяться до Абонента при виявленні перевищення норм якісних показників стічних вод (п. 7.4.6).

Відповідно до пунктів 7.2.17. - 7.2.20. Місцевих Правил передбачено наступне.

Контрольний аналіз Проби - це аналіз, який може бути використаний як Контролюючою службою, так і Підприємством для перевірки і уточнення результатів головного аналізу. Контрольний аналіз проводиться Підприємством.

Проба для контрольного аналізу: маркується та пломбується Контролюючою службою і передається Підприємству з відповідним записом в акті про відбір проби. Передається Підприємством в хімічну лабораторію відразу після відбору.

Підприємство має право контрольний аналіз не проводити (п.7.2.22), наперед погоджуючись з результатом головного Аналізу.

Контрольний аналіз може здійснюватись Підприємством лише в хімічній лабораторії (п. 7.2.32) Інспекції. Якщо головний аналіз проводився в лабораторії Інспекції - контрольний аналіз здійснює лабораторія МКП Львівводоканал .

Згідно з п.7.2.22. Місцевих Правил, при відсутності результатів контрольного аналізу, незгоді Абонента з порядком здійснення арбітражного аналізу чи з порядком застосування його результатів - всі розрахунки виконуються відповідно до результату головного аналізу.

Хімічні аналізи здійснюються акредитованими на право проведення вимірювань показників стічних вод лабораторіями. Відповідальність за вірогідність результатів аналізу несе лабораторія, яка проводила аналіз (п.7.2.32.).

Відповідно до п.7.2.38. Місцевих Правил, відбори проб, залежно від того, ким вони здійснюються, поділяються на два типи: систематичні та вибіркові.

Систематичний відбір проб - це відбір разових проб, який проводиться Підприємством з КК з метою контролю якісних показників своїх стічних вод (п.7.3.1. Місцевих Правил).

За умовами пп.7.4.1. - 7.4.3. Місцевих Правил, вибірковий відбір Проб для забезпечення контролю за скиданням стічних вод Підприємств здійснюється Контролюючими службами незалежно одна від одної (п.7.2.2). Вибірковий відбір Проб здійснюється з КК. На відібрані Проби складається Акт про відбір проби (додаток 10.12, п. 7.2.5).

Отже, на підставі нормативно-правових актів та договору позивач як суб`єкт господарювання, що надає послуги з централізованого водовідведення, володіє повноваженнями для здійснення контролю якості скидання стічних вод споживачами, в тому числі шляхом здійснення раптового відбору проб стічних вод, а також повноваженнями для проведення хімічного аналізу проб. Правила №316 для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів передбачають необхідність використання даних саме лабораторії позивача, а Місцеві Правила відносять до виключної компетенції позивача встановлення Абонентам нормативів скидання забруднювальних речовин та формулювання офіційного висновку щодо відповідності фактичних показників якості стічних вод допустимим.

Здійснений позивачем в січні 2019 року відбір проб стічних вод відповідача проводився на законних підставах у встановленому місці з дотриманням визначеного порядку відбору та був оформлений актом про відбір, який містить всі необхідні відомості та підписи представників сторін.

За результатами здійсненого відбору та подальшого вимірювання хімічною лабораторією позивача показників якості стічних вод (головний аналіз) було виявлено наявність у стічних водах споживача перевищень допустимих концентрацій забруднюючих речовин, встановлених для відповідача лімітом на скид, - значення показника Фосфати - 38 г/куб.м., а показника БСК-5 - 368 г/куб.м. замість дозволених лімітом 10 г/куб.м. та 325 г/куб.м. відповідно.

Відповідач не надав жодних доказів на спростування фактів перевищень ДК в його стічних водах або доказів оскарження дій позивача щодо фіксування обставин порушення відповідачем законодавства.

Так, результати лабораторних досліджень відібраних проб товариством не оспорювались і відповідач не надав заперечень до акту відбору проби, не скористався своїм правом та не ініціював проведення контрольного, арбітражного аналізу разової проби, хоча, як вбачається з акту про відбір, був ознайомлений з правом проведений контрольного аналізу та порядком використання його результатів, а також отримав запломбовані проби для проведення контрольного аналізу.

Згідно з п.7.2.22. Місцевих Правил, при відсутності результатів контрольного аналізу, незгоді Абонента з порядком здійснення арбітражного аналізу чи з порядком застосування його результатів - всі розрахунки виконуються відповідно до результату головного аналізу.

Таким чином, виявлені в належно відібраних пробах стічних вод перевищення ДК забруднюючих речовин є достатньою підставою для нарахування позивачем плати за скид понаднормативних забруднень і, у зв`язку з відсутністю результатів контрольного аналізу, - для виконання всіх розрахунків відповідно до результату головного аналізу.

Розділ 8 Місцевих Правил стосується визначення величини плати Підприємств за скидання стічних вод у Міську Каналізацію.

За умовами п.8.4.1. Місцевих Правил, у випадку повної відповідності якості та режиму скидання стічних вод Правилам, Абоненти сплачують за послуги водовідведення згідно з чинним тарифом (п.4.2.2.3).

У випадку порушення Правил стосовно вимог до складу і властивостей стічних вод Підприємств, що скидаються в Міську Каналізацію, Підприємства-порушники сплачують додаткову плату як Водоканалу за водовідведення (обчислену за підвищеним коефіцієнтом кратності), так і на рахунок міського фонду охорони навколишнього природного середовища (п.п. 8.4.5, 8.4.9). При цьому тарифи і об`єми визначаються згідно з груповим рахунком за послуги водопостачання і водовідведення за Розрахунковий період, в якому було виявлене порушення (п. 8.4.3. Місцевих Правил).

Пункт 8.1. Місцевих Правил встановлює порядок розрахунку коефіцієнту перевищення фактичних показників якості стічних вод над допустимими за Розрахунковий період:

- визначення коефіцієнтів вмісту (KВij ) для кожного ( i -того) фактичного числового показника якості (інгредієнта) у кожній ( j -тій) Пробі, що дорівнює різниці між CФij - числовим значенням i-того фактичного показника якості в j-тій Пробі та ДКi - допустимим числовим значенням i-того показника якості для j-ої Проби, поділеній на ДКі;

- визначення коефіцієнтів невідповідності (KНij ) для кожного ( i -того) фактичного показника якості (інгредієнта) в кожній ( j -тій) Пробі (в даному випадку дорівнює KВij);

- визначення коефіцієнтів перевищення фактичного значення над допустимим (КПі) для кожного показника якості стічних вод (інгредієнта) за Розрахунковий період (в даному випадку у зв`язку з тим, що за Розрахунковий період на Підприємстві відібрано одну Пробу, дорівнює KНij, а відтак і KВij).

Відповідно до п.8.1.4. Місцевих Правил, значення коефіцієнта перевищення (КП) фактичного забруднення стічних вод над допустимим для Підприємства (Об`єкта) за даних обставин становить суму КПі кожного з показників, фактичне значення якого перевищувало допустиме.

Згідно з п.8.4.3. та 8.4.4. Місцевих Правил, розрахунковий коефіцієнт кратності (Кр), враховуючи наявність Дозволу на скид та ідентифікаційної таблички, обчислено виходячи зі значення коефіцієнту перевищення фактичного забруднення стічних вод над допустимим та значення згідно з додатком 10.15. до Місцевих Правил, а коефіцієнт кратності (Кк) для Розрахунку дорівнює розрахунковому коефіцієнту кратності (Кр).

За умовами п.8.4.8. Місцевих Правил, коефіцієнт кратності застосовується до всього об`єму стічних вод, скинутих Підприємством згідно з рахунком за послуги водопостачання і водовідведення за період, в якому відбувався відбір Проб (п.п. 8.3.3 - 8.3.5).

Пункт 8.4.5. Місцевих Правил визначає, що розмір плати Підприємства за скид наднормативно забруднених стічних вод (П) дорівнює сумі плати, яка перераховується Підприємством на рахунок Водоканалу (П 1 ), та плати, яка перераховується Підприємством на рахунок міського фонду охорони навколишнього природного середовища (П 2 ).

При встановленні значення П 1 фактично слід визначити суму добутків тарифів на приймання стічних вод (Ті) на об`єми скинутих стічних вод відповідних класів (Qi) (тарифи, класи та об`єми згідно з груповим рахунком за Розрахунковий період) та помножити її на значення Кк, а при встановленні значення П 2 - помножити отримане значення П 1 на коефіцієнт 0,25.

Суд встановив, що розрахунок величини додаткової плати для АТ Троттола за скид стічних вод з порушенням вимог Правил щодо їх складу і властивостей було проведено арифметично вірно, за відповідними формулами розрахунку та з врахуванням дійсних значень необхідних параметрів.

При цьому під час обчислення плати, яка перераховується Підприємством на рахунок міського фонду охорони навколишнього природного середовища (П 2 ), плату П 1 було помножено позивачем не лише на коефіцієнт 0,25, а й на зазначений в розрахунку коефіцієнт ПДВ - 5/6, внаслідок чого розмір плати П 2 зменшився порівняно з її розміром, який мав би бути визначений відповідно до п.8.4.5. Місцевих Правил.

За наслідками проведеного розрахунку встановлено, що плата за приймання наднормативно забруднених стічних вод, яка перераховується підприємством на рахунок водоканалу, дорівнює 4970,04 грн, а плата, яка перераховується підприємством до місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища, - 1035,43 грн.

Пунктом 4.9. укладеного сторонами договору передбачено, що скидання абонентом стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій на його каналізаційному випуску оплачується з відповідним підвищеним коефіцієнтом. Визначення допустимих концентрацій і нарахування додаткової плати за послуги водовідведення проводиться Львівводоканалом відповідно до Правил приймання.

Відповідно до п.3.1.5. Місцевих Правил, водоканал зобов`язаний виставляти Підприємствам до оплати рахунки за послуги водовідведення. У випадку виявлення з боку Підприємств порушень Правил (перевищення встановлених показників об`єму та якості стічних вод, скид без Дозволу, невиконання вимог Акту тощо), Водоканалом нараховується додаткова плата з застосуванням коефіцієнта кратності (розділи 8, 9).

Згідно з п.9.2. Місцевих Правил, при виявленні перевищень встановлених ДК Водоканал зобов`язаний: при значних перевищеннях (КП > 0.15) - в установленому порядку пред`являти Підприємствам претензії та позови про додаткову плату за скид до Міської Каналізації стічних вод з порушенням Правил щодо їх складу та властивостей, застосовуючи для Розрахунку коефіцієнти кратності за водовідведення у випадках, обумовлених у розділі 8 Правил.

Водоканал, згідно з чинним законодавством України, скеровує Підприємству претензію, до якої додаються: копія акту про відбір проби, копія результатів хімічного аналізу, Розрахунок (додаються лише документи, які стороні не передавались) та рахунок за перевищення допустимих концентрацій забруднювальних речовин стічних вод (п.7.4.6.2. Місцевих Правил).

Пунктом 7.4.7. Місцевих Правил встановлено, що підприємства, які одержали претензію, зобов`язані в місячний строк задовольнити обґрунтовані вимоги Водоканалу відповідно до виставленого рахунку на суму додаткової плати, обчисленої за коефіцієнтом кратності (розділ 8). У випадку незгоди - повідомити Водоканал, вказавши мотиви повного чи часткового відхилення претензійних вимог. Якщо місячний строк розгляду претензії порушено чи її залишено без відповіді, Підприємство несе відповідальність згідно з чинним законодавством.

За умовами п.8.4.9. Місцевих Правил, плата Підприємств за скид до Міської Каналізації стічних вод з порушенням Правил щодо їх складу та властивостей (п. 9.2.2), а також за скид стічних вод без Дозволу (п.п.9.4.2, 9.4.2.1) здійснюється відповідно до рахунків, які виставляє Водоканал, і розподіляється таким чином: 20 відсотків перераховуються Підприємством на рахунок міського фонду охорони навколишнього природного середовища, 80 відсотків перераховуються Підприємством на рахунок Водоканалу.

Варто зазначити, що додаткова плата за скид стічних вод з перевищенням встановлених ДК є зобов`язанням, яке виникає з норм Правил та умов договору, а не штрафною оперативно-господарською санкцією як заходом оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку.

Зазначена плата є платою за надання водоканалом послуг щодо водовідведення, лише обчисленою за підвищеним коефіцієнтом кратності, та може спрямовуватись позивачем на відшкодування його додаткових витрат, пов`язаних з необхідністю доочищення понаднормативних забруднень води, відтак правовідносини сторін є зобов`язальними згідно з укладеним договором та нормами чинного законодавства.

Схожі висновки щодо правової природи додаткової плати за скид викладено у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.01.2019 р. у справі №920/730/16 та постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 17.04.2019 р. у справі №916/2273/16.

Відповідно до ч.5 ст.626 ЦК України, договір є відплатним, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає із суті договору.

Згідно зі ст.530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Як передбачено ст.526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

В березні 2019 року позивач скеровував відповідачеві разом з актом про відбір контрольної вибіркової проби, результатом вимірювань, розрахунком величини додаткової плати та рахунками за перевищення допустимих концентрацій забруднювальних речовин стічних вод претензію про додаткову плату за скид стічних вод, в якій пропонував сплатити суми за рахунками в місячний термін.

Відповідач вимог претензії не виконав, не оплатив суми додаткової плати як і не повідомив про свою незгоду з нею.

Стаття 599 ЦК України вказує на те, що зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Згідно зі ст.610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Частиною 1 ст.612 ЦК України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як вказано у ч.1 ст.625 ЦК України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

За наведених обставин, встановивши, що відповідач неправомірно здійснив скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень у міську систему каналізації, про що в сукупності свідчать акт відбору контрольної вибіркової проби стічних вод, доведений ліміт на скид забруднювальних речовин та результат хімічного аналізу, суд прийшов до висновку про прострочення виконання відповідачем зобов`язання з погашення підставно нарахованої плати за скид наднормативно забруднених стічних вод, що, в свою чергу, є підставою для стягнення з нього боргу.

Відповідно до ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Тобто підставами для захисту цивільного права є його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно зі ст.16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Статтею 13 ГПК України передбачено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Як встановлено ч.1 ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Частиною 2 статті 86 ГПК України передбачено, що жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи все наведене, суд дійшов висновку, що права позивача були порушені, а позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Як передбачено п.2 ч.5 ст.238 ГПК України, в резолютивній частині рішення зазначається про розподіл судових витрат.

Оскільки згідно з п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, судовий збір підлягає стягненню з відповідача повністю.

Керуючись ст.ст.4, 13, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 165, 191, 233, 236, 237, 238, 241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства Троттола , м.Львів, вул.І.Тобілевича, 8 (ідентифікаційний код 20835669) на користь Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м.Львів, вул.Зелена, 64 (ідентифікаційний код 03348471) 4970,04 грн додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та 1921 грн судового збору.

3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства Троттола , м.Львів, вул.І.Тобілевича, 8 (ідентифікаційний код 20835669) в дохід міського бюджету м.Львова - міського фонду охорони навколишнього природного середовища 1035,47 грн плати за скид наднормативно забруднених стічних вод.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст.241 ГПК України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

В судовому засіданні 05.10.2020 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повне рішення складено 15.10.2020 р.

Суддя З.П. Гоменюк

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено29.10.2020
Номер документу92470811
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2598/19

Рішення від 05.10.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 09.09.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 02.04.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 02.04.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 16.03.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 20.01.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 16.12.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні