Рішення
від 27.10.2020 по справі 420/5147/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5147/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю КРЕДО С до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю КРЕДО С до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в прохальній частині якого позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) від 16.04.2020 року № 44963 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю КРЕДО С (код ЄДРПОУ 42262754) критеріям ризиковості платника податків;

зобов`язати комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) виключити товариство з обмеженою відповідальністю КРЕДО С (код ЄДРПОУ 42262754) з Переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податків;

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) від 05.05.2020 року за № 1552588/42262754, № 1552581/42262754, № 1552582/42262754, № 1552580/42262754, № 1552579/42262754, № 1552578/42262754 про відмову в реєстрації товариству з обмеженою відповідальністю КРЕДО С (код ЄДРПОУ 42262754) податкових накладних від 10.04.2020 року за № № 14, 15, 16, 17, 18 та 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393), Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 10.04.2020 року за № № 14, 15, 16, 17, 18 та 19, подані товариством з обмеженою відповідальністю КРЕДО С .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що товариство з обмеженою відповідальністю КРЕДО С є юридичною особою (код за ЄДРПОУ: 42262754) та зареєстровано платником податків 25.06.2018 року за № 15561020000066742. Платником податку на додану вартість зареєстровано з 01.08.2018 року, індивідуальний податковий номер: 422627515527. Відповідно до статуту ТОВ КРЕДО С та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, підприємство має право займатись наступними видами діяльності: код КВЕД 22.23: виробництво будівельних виробів із пластмас; організація будівництва будівель, будівництво житлових і нежитлових будівель та споруд; виконання спеціалізованих будівельних робіт, монтаж електро, водопровідних мереж та систем опалення та кондиціонування, а також інших будівельних та оздоблювальних робіт; код КВЕД 22.23: виробництво будівельних виробів із пластмас; код КВЕД 22.29: виробництво інших виробів із пластмас; код КВЕД 23.62: виготовлення виробів із гіпсу для будівництва а також іншими видами господарської діяльності.

Для виконання будівельних, пусконалагоджувальних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до середніх та значних, підприємство має ліцензію № 56-Л, кваліфікованих співробітників, обладнання та основні засоби, а також залучає сторонні організації до виконання субпідрядних робіт. Протягом періоду з моменту утворення та отримання ліцензії замовниками будівельних робіт були Митниця ДФС у Херсонській області, АР Крим та місті Севастополі код ЄДРПОУ: 43335608, ОУЗОР Херсонської ОГА код ЄДРПОУ: 38230941, ТОВ АРФ-3 код ЄДРПОУ: 37640956, ТОВ АРФ-2 код ЄДРПОУ: 35644152, ТОВ СІТІ-СТРОЙ код ЄДРПОУ: 35613077, та ряд інших. Постачальниками матеріалів та послуг є підприємства із сталою діловою репутацією на ринку товарів та послуг, що зарекомендували себе як надійні постачальники та сумлінні платники податків.

TOB КРЕДО C не погоджується з оскаржуваними по цій справі рішеннями, а також вважає протиправним відмову у реєстрації податкових накладних, в обґрунтування чого зазначає, що всі заблоковані податкові накладні були виписані на остаточний розрахунок по актам виконаних робіт, які були про авансовані раніше, де замовником виступало підприємство ТОВ АРФ-3 , якому у відповідності до укладеного договору підряду № 22/07/2019 від 22.07.2019 року ТОВ КРЕДО С було виконано роботи по будівництву торговельно-розважального центру, що знаходиться по вул. Преображенська в м. Херсоні. Загальна вартість виконаних робіт по зазначеному об`єкту станом на початок квітня 2020 року становила понад 4,0 млн. грн.

10 квітня 2020 року відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України ТОВ КРЕДО С було сформовано, а 22 та 24 квітня 2020 року надіслано на реєстрацію податкові накладні № 14 від 10.04.2020 року на загальну суму з ПДВ 44478,76 грн., № 15 від 10.04.2020 року на загальну суму з ПДВ 7890,72 грн., № 16 від 10.04.2020 року на загальну суму з ПДВ 10250,82 грн., № 17 від 10.04.2020 року на загальну суму з ПДВ 13908,43 грн., № 18 від 10.04.2020 року на загальну суму з ПДВ 40090,01 грн., № 19 від 10.04.2020 року на загальну суму з ПДВ 89118,28 грн.

На підтвердження факту надіслання зазначених податкових накладних з електронної системи ДПС підприємством отримано квитанції № 1 та № 2 по всім податковим накладним. У квитанціях № 2 зазначено, що Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена . В обґрунтування зупинки реєстрації податкових накладних у всіх квитанціях зазначається, з посиланням на п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, що Реєстрація ПН від 10.04.2020 року № 14, 15, 16, 17, 18, 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . Також, в електронному кабінеті ТОВ КРЕДО С в наявності відображається рішення від 16.04.2020 року за № 44962, прийняте Головним управлінням ДПС в Одеській області, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. В цьому рішенні зазначено, що підприємство відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості і що наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній . Жодних конкретних даних та розшифрування щодо наявної податкової інформації не наведено. Також, не зазначено яким саме критеріям з п. 8 відповідає ТОВ КРЕДО С . Вбачається, що внаслідок винесення даного рішення про ризиковість платника податків і відбулось заблокування податкових накладних № 14 від 10.04.2020 року, № 15 від 10.04.2020 року, № 16 від 10.04.2020 року, № 17 від 10.04.2020 року, № 18 від 10.04.2020 року, № 19 від 10.04.2020 року.

У відповідності до вимог Порядку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216) Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , 28 квітня 2020 року в електронному вигляді ТОВ КРЕДО С надіслано пакет первинних документів (за формою J13126 Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН ), якими підтверджується факт виконання робіт по зазначеним податковим накладним та взаємовідносин з контрагентами-постачальниками ТОВ КРЕДО С та діяльністю підприємства. На підтвердження отримання надісланих позивачем первинних документів ТОВ КРЕДО С отримано квитанції № 2 від 29.04.2020 року. Серед документів для розблокування податкових накладних ТОВ КРЕДО С було надіслано Договори та додаткові угоди до них, розрахункові документи, рахунки-фактури, видаткові накладні на отримання матеріалів від постачальників, акти надання послуг та оренди приміщення, ліцензія, фінансова звітність, оборотно-сальдову відомість по рахунку бухгалтерського обліку 11 основні засоби , відомість по персоналу підприємства, кошториси щодо виконання робіт, статут, виписка з єдиного реєстру, наказ на призначення директора. Разом із пакетом документів було надано пояснення щодо діяльності підприємства (лист від 28.04.2020 року за № 8).

Однак, надані ТОВ КРЕДО С первинні, та інші документи, пояснення проігноровані, а ДПС винесені Рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.05.2020 року за № 1552588/42262754, № 1552581/42262754, № 1552582/42262754, № 1552580/42262754, № 1552579/42262754, № 1552578/42262754. В цих Рішеннях зазначено, що в реєстрації накладних відмовлено внаслідок ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження . В цих рішеннях не зазначено взагалі жодних конкретних документів, які ТОВ КРЕДО С начебто не надано, а у відповідній клітинці, де стоїть позначка про ненадання ТОВ КРЕДО С документів, як підстава для відмови в реєстрації, і де зазначено що ДПС повинна підкреслити документи, які не надано, нічого не підкреслено. Таким чином, невідомо які саме документи ДПС вважає не наданими, а тому відмова в реєстрації є безпідставною.

Про ризиковість здійснення господарської операції постачання товару/послуги ТОВ КРЕДО С на адресу його контрагентів-покупців (в даному випадку це підприємство ТОВ АРФ-3 . При цьому, безпосередньо у формі Рішення (J1412601) зазначається, що для прийняття комісією рішення про відповідність платника критеріям ризиковості таке рішення повинно прийматись з урахуванням отриманих від платника інформації та копій відповідних документів. Жодних запитів щодо надання роз`яснень та копій документів щодо операцій відображених у заблокованих податкових накладних до ТОВ КРЕДО С не надходило. Крім того, безпосередньо формою рішення передбачено, що обов`язково зазначається про відповідність конкретного пункту критеріїв ризиковості та розшифровується яка саме податкова інформація, але при цьому в прийнятому ДПС рішенні № 44962 не зазначено, що воно приймалось на підставі інформації наданої ТОВ КРЕДО С , а також не розшифровано яка саме податкова інформація слугувала підставою про віднесення ТОВ КРЕДО С до ризикових. Отже, вбачається нехтування ДПС вимогами встановлених Порядків та Правил.

З метою отримання конкретної інформації щодо причини віднесення підприємства до ризикових платників, до ДПС було надіслано адвокатський запит від 07.05.2020 року, в якому наголошувалось про необхідність надання конкретної інформації та документального підтвердження підстав для визнання ризиковості платника податку, первинних документів щодо такого факту, рішення комісії. У відповіді ДПС, оформленого листом від 15.05.2020 року за № 9563/г/15-32-06-01-16, в якому чомусь зазначено, що адвокатський запит направлено з метою виключення підприємства з переліку підприємств, що відповідають критеріям ризиковості, ДПС взагалі проігноровано ті питання, які зазначались в самому запиті, та не надано жодного пояснення. Разом з тим повідомляється про відсутність подання ТОВ КРЕДО С документів у відповідності до вимог п. 6 Порядку, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, та знову запропоновано надати пакет документів, що свідчать про невідповідність підприємства критеріям ризиковості платника податку. При цьому, не зазначено конкретного переліку таких документів.

Критерії ризиковості здійснення операцій визначені у Додатку 3 до Порядку-1. Серед цих критеріїв, перелічених у шести пунктах не має жодного із критеріїв, які можливо було б застосувати до операцій по заблокованим накладним. Тим більше, що ці накладні були виписані на остаточний розрахунок по актам виконаних робіт, які були проавансовані раніше, де замовником виступало підприємство ТОВ АРФ-3 , якому у відповідності до укладеного договору підряду № 22/07/2019 від 22.07.2019 року ТОВ КРЕДО С було виконано роботи по будівництву торговельно-розважального центру, що знаходиться по вул. Преображенська в м. Херсоні. Загальна вартість виконаних робіт по зазначеному об`єкту станом на початок квітня 2020 року становила понад 4,0 млн. грн. Тобто, реєстрація податкових накладних, як і самі роботи виконувались на значно більшу суму у попередніх періодах і жодних зауважень, чи підозр у здійсненні незаконних дій та ведення господарської діяльності не висувалось. При цьому, будь-яких запитів, передбачених нормами Кодексу щодо надання відомостей про суб`єкта господарювання та контрагентів-постачальників у зв`язку із будь-яким можливим порушенням законодавства до TОB КРЕДО С не надходило. Дане рішення ДПС не містить ані переліку конкретних фактичних даних про ТОВ КРЕДО С , які б могли свідчити про наявність ознак ризиковості, ані відповідного законодавчого обґрунтування. Таким чином, зазначене рішення ґрунтується на припущенні, нічим не обґрунтованому та бездоказовому, не містить належної мотивації підстав та причин віднесення ТОВ КРЕДО С до ризикових платників податків, відповідно до п. 1.8 Порядку-І, а також наявності у поданих ТОВ КРЕДО С на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних № 14 від 10.04.2020 року, № 15 від 10.04.2020 року, № 16 від 10.04.2020 року, № 17 від 10.04.2020 року, № 18 від 10.04.2020 року, № 19 від 10.04.2020 року встановлених критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Невиконання податковим органом обов`язку, щодо зазначення чіткого критерію та вживання загального посилання на пункт Критеріїв оцінки, без наведення конкретизації, призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Прийняття протиправного рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості є передумовою подальшого зупинення реєстрації податкової накладної.

Вказана правова позиція неодноразово викладена у постановах Верховного Суду (справи № 822/1817/18. № 821/1173/17).

За період 2019-2020 років ТОВ КРЕДО С займається будівельними роботами та послугами підприємствам реального сектору економіки. Такий вид діяльності є сталим вже поспіль багатьох періодів. Жодного разу ДПС не пред`являла будь-яких зауважень та претензій щодо діяльності ТОВ КРЕДО С . Більше того аналогічні роботи виконувались і до блокування зазначених податкових накладних без будь-яких перепон та зауважень.

Отже, на підставі вищевикладеного вбачається протиправне нехтування ДПС правами платника та нормами податкового законодавства України.

ТОВ КРЕДО С вважає вказані рішення протиправними, а дії ДПС такими, що порушують права позивача, норми Податкового законодавства з огляду на те, що ТОВ КРЕДО С , а також контрагентами-постачальниками виконані всі вимоги розділу IV Податкового кодексу України щодо визначення зобов`язань та податкового кредиту, реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних, тому відсутні підстави для присвоєння статусу ризикового платника податків ТОВ КРЕДО С , а також відмови у реєстрації податкових накладних № 14 від 10.04.2020 року, № 15 від 10.04.2020 року, № 16 від 10.04.2020 року, № 17 від 10.04.2020 року, № 18 від 10.04.2020 року, № 19 від 10.04.2020 року.

Згідно реєстрів, які містяться в базі даних ДПС всі контрагенти-постачальники, а також ТОВ АРФ-3 мають статус платників податків. Відповідно до даних Єдиного реєстру юридичних осіб і постачальники і покупець зареєстровані та мають статус платників податку.

Про віднесення до статусу ризикового платника ТОВ КРЕДО С жодним чином не було повідомлено, для отримання та надання пояснень комісії не запрошувалось до ДПС. Отже, оскаржуване рішення відповідачем прийнято з недотриманням пункту 9 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Водночас, факт запровадження непрозорого механізму визначення критеріїв та винесення рішення комісіями з урахуванням відсутності доступного для ознайомлення громадськості механізму прийняття зазначених проектів актів, механізму встановлення та користування саме платниками такими ж базами даних, які обробляються ДПС (а ті бази, що є доступними на сайтах ДПС самими ДПС не визнаються як правомірний та достатній доказ правосуб`єктності та сумлінності як платників податків таких контрагентів), унеможливлює мінімізувати ризики для будь-якого суб`єкта підприємництва під час здійснення господарських операцій.

Отже, підсумовуючи наведене вище можна дійти до висновків, за якими оскаржувані позивачем рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню в судовому порядку, адже в даному випадку відсутні підстави стверджувати про відповідність ТОВ КРЕДО С критеріям ризиковості платника.

Від представника відповідачів - Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України до суду 20.07.2020 року за вхід. № 28132/20 надійшов відзив на позовну заяву (а.с.130-136), відповідно до якого, на виконання Постанови № 116 позивача 16.04.2020 внесено до Переліку ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених Постановою № 1165, рішення від 16.04.2020 року № 44962 про відповідність критеріям ризиковості платика податку направлено через електронний кабінет.

Відповідно до фактичних обставин справи ТОВ КРЕДО С направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних від 10.04.2020 року № 14, 15, 16, 17, 18, 19. За отриманими квитанціями з єдиного вікна прийняття звітності ДПС України підприємству було повідомлено, що реєстрація відповідних податкових накладних зупинена, так як ПН відповідають вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків та висловлено пропозицію щодо надання платником податків пояснень та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Надалі платників податків направив засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Однак, за оскарженими рішеннями відмовлено в реєстрації вище вказаних податкових накладних.

В оскаржуваних рішеннях Комісії було зазначено які документи не було надано ТОВ КРЕДО С разом із повідомленням, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

З огляду на не надання ТОВ КРЕДО С разом із повідомленням всіх необхідних документів, Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 10.04.2020 року № 14, 15, 16, 17, 18, 19.

Таким чином, рішення комісії на підставу - не надання платником податку всіх необхідних копій документів, - є повністю обґрунтованим.

Ухвалою суду від 22.06.2020 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Дослідивши наявні в справі письмові докази, оцінивши їх за власним внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді справи, суд встановив наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що позивачем, як постачальником (продавцем), складено податкові накладні від 10.04.2020 року № 14, 15, 16, 17, 18, 19, згідно яких отримувач (покупець) ТОВ АРФ-3 . (а.с.36, 39, 42, 45, 48, 51)

16.04.2020 року Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника № 44962. (а.с.35).

Відповідно до якого позивача включено до переліку ризикових підприємств відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У якості причини внесення позивача до категорії ризикових платників податків у рішенні № 44962 від 16.04.2020 року, у рішенні вказано Наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування .

Згідно з квитанціями від 22.04.2020 року щодо ПН № 14 від 10.04.2020 року, від 24.04.2020 року щодо ПН від 10.04.2020 року № 15, 16, 17, 18, 19 (а.с.38, 41, 44, 47, 50, 53), зокрема:

- документ прийнято. Реєстрація зупинена;

- відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.04.2020 року № 14,15,16,17, 18, 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, відповідно до квитанцій № 2 позивачем надано повідомлення щодо подачі документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, які прийнято до розгляду: а саме, повідомлення від 29.04.2020 № 1, від 29.04.2020 № 4, від 29.04.2020 № 2, від 29.04.2020 № 3, від 29.04.2020 № 5, від 28.04.2020 №1 (а.с.55-60)

Рішеннями комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 05.05.2020 року за № 1552588/42262754, № 1552581/42262754, № 1552582/42262754, № 1552580/42262754, № 1552579/42262754, № 1552578/42262754 відмовлено в реєстрації Товариству з обмеженою відповідальністю КРЕДО С (код ЄДРПОУ 42262754) податкових накладних від 10.04.2020 року за № № 14,15,16,17, 18 та 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.61-66), з підстав ненадання платником податку копій документів:

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Судом також встановлено, що матеріалах справи міститься лист ТОВ КРЕДО С за вих. № 8 від 28.04.2020 року, який адресований Державній податковій інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області у якому надано пояснення та зазначено, що ТОВ КРЕДО С помилково потрапило до переліку ризикових платників по незареєстрованим податковим накладним. (а.с.54)

Не погоджуючись із рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) від 16.04.2020 року № 44963 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю КРЕДО С (код ЄДРПОУ 42262754) критеріям ризиковості платника податків; рішенням Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) від 05.05.2020 року за № 1552588/42262754, № 1552581/42262754, № 1552582/42262754, № 1552580/42262754, № 1552579/42262754, № 1552578/42262754 про відмову в реєстрації Товариству з обмеженою відповідальністю КРЕДО С (код ЄДРПОУ 42262754) податкових накладних від 10.04.2020 року за № № 14,15,16,17, 18 та 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду із вищенаведеними позовними вимогами.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Частиною 1 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 341 від 26 квітня 2017 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - ПК України) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України (далі - ПК) податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК).

Згідно з пунктом 71.1 статті 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Порядок збору податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючими органами встановлений статями 72, 73 ПК.

Відповідно до статті 74 ПК податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року (далі - Порядок зупинення реєстрації ПН/РК), на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, затверджено Порядок зупинення реєстрації ПН/РК.

Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків. Податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з п. 6. Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до абз. 2 п. 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

В частині 2 статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Так, контролюючий орган постійно здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС з метою виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Отже, якщо контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства комісія регіонального рівня приймає рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття. Для виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку йому необхідно подати інформацію та копії документів до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку, які визначені у п. 6. Порядку № 1165. При цьому, рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову в такій реєстрації приймається з врахуванням таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Як вбачається з матеріалів справи, квитанції від 22.04.2020 року щодо ПН № 14 від 10.04.2020 року, від 24.04.2020 року щодо ПН від 10.04.2020 року № 15, 16, 17, 18, 19 (а.с.38, 41, 44, 47, 50, 53), зокрема:

- документ прийнято. Реєстрація зупинена;

- відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.04.2020 року № 14,15,16,17, 18, 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач у позовній заяві посилається на те, що 28 квітня 2020 року в електронному вигляді ТОВ КРЕДО С надіслано пакет первинних документів (за формою J13126 Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН ) та разом із пакетом документів було надано пояснення щодо діяльності підприємства (лист від 28.04.2020 року за № 8), про що отримано квитанцію № 2.

Однак, як встановлено судом відповідно до квитанцій № 2 позивачем надано лише повідомлення щодо подачі документів, які прийнято до розгляду: а саме, повідомлення від 29.04.2020 № 1, від 29.04.2020 № 4, від 29.04.2020 № 2, від 29.04.2020 № 3, від 29.04.2020 № 5, від 28.04.2020 № 1 без надання всіх необхідних копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК на підтвердження обставини.

Отже, позивачем у спростування наведеного не додано до суду зазначені вище повідомлення та докази того, що копії документів щодо підтвердження інформації, які зазначені в ПН/РК на підтвердження обставини, які були підставою для прийняття оскаржуваного рішення та ґрунтуються вимоги позивача відповідно ч. 1 ст. 77 КАС України.

Суд також зазначає, що у відповідності до вимог статті 77 КАС України суд не може розширити предмет доказування у справі та встановити обставини, які не були покладено в основу прийняття спірних рішень.

Одночасно, у межах спірних правовідносин суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/ розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 10 квітня 2020 року у справі № 819/330/18.

В оскаржуваних рішеннях Комісії було зазначено які документи не було надано ТОВ КРЕДО С разом із повідомленням, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

З огляду на не надання ТОВ КРЕДО С разом із повідомленням всіх необхідних документів, Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 10.04.2020 року № 14, 15, 16, 17, 18, 19.

Суд дійшов висновків, що на виконання вимог ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України відповідачем доведені обставини, на яких ґрунтуються його заперечення та на які йде посилання в акті перевірки, як на такі, на підставі яких відповідачем здійснено висновки про допущені позивачем порушення, та доказана правомірність оскарженого податкового повідомлення-рішення, прийняття його на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, та відповідно до інших вимог ч. 2 ст. 2 КАС України.

Відповідно, надані позивачем докази на доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, не спростовують вищенаведені висновки суду.

Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування заявлених вимог, позивачем суду не наведено та не надано.

На підставі викладеного у сукупності суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, в зв`язку з чим заявлені позивачем позовні вимоги не підлягають задоволенню.

При цьому слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р.).

Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р.) .

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, підстав для розподілу судових витрат в порядку, передбаченому ст. 139 КАС України, немає.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 21,22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю КРЕДО С до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.

Відповідно до ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Відповідно до п.15.5 ч. І Перехідних положень КАС України апеляційна скарга подається до або через відповідні суди, а матеріали справи витребуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю «КРЕДО С» (код ЄДРПОУ 42262754, адреса: 65007, м. Одеса, пров. Високий, 17, офіс 2);

Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370, адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5);

Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса: 64053, м.Київ, Львівська площа, 8)

Суддя П.П. Марин

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2020
Оприлюднено29.10.2020
Номер документу92473329
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5147/20

Рішення від 27.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні