Справа № 420/8887/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Аракелян М.М.
Розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративною позовною заявою ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (код ЄДРПОУ 36290160; вул. Косовська, 2-Д, м.Одеса, 65074) про визнання протиправною відмови, стягнення недоплаченої разової допомоги,-
ВСТАНОВИВ:
14 вересня 2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси, в якому позивач просить суд:
визнати неправомірними дії Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (ЄДРПОУ 26343281) щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020, в загальному розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) гри. 00 коп.;
стягнути з Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (ЄДРПОУ 26343281) на користь ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), недоплачену разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020, у розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа №420/8887/20 об 11:26:09 розподілена на суддю Аракелян М.М.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 17.09.2020 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) згідно ст.263 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача вказав, що гарантовану йому грошову допомогу як учаснику бойових дій до 05 травня позивач отримав у сумі 1390 гривень згідно постанови КМУ від 19.02.2020 року №112, із чим не погоджується. Аргументуючи заявлені вимоги представник позивача зазначив, що у 2020 р. після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020р. №3-р/2020 позивач набув право на допомогу до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченої ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , але відповідач протиправно не виплатив грошову допомогу у встановленому розмірі.
02.10.2020 року за вх.№40674/20 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що надання пільг, грошових допомог окремим категоріям населення є питанням доцільності і залежить насамперед від фінансових можливостей держави При цьому, видатки та фінансування таких пільг, компенсацій та гарантій, а отже, їх розмір, мають визначатись законом про Державний бюджет на певний рік. Згідно з бюджетними призначеннями управлінням була виплачена разова грошова допомога за 2020 рік у розмірі 1390 грн. При цьому, представник відповідача звернув увагу, що постанови Кабінету Міністрів України є обов`язковими для застосування та дотримання як суб`єктами владних повноважень, так і судами при прийнятті рішення.
Судом встановлено, що належним відповідачем у справі є Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради, а не його структурний підрозділ, до якого звернена позовна вимога, тому замінює первісного відповідача належним.
Розглянувши у письмовому провадженні матеріали справи, суд дійшов наступного.
Під час розгляду справи судом встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_3 (а.с.10).
Позивач 07.09.2020р. звернувся до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси із заявою про нарахування і виплату допомоги у розмірі 5-ми мінімальних пенсій за віком у 2020р., яка передбачена ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 р. №3-р/2020.
За наслідками розгляду порушеного заявником питання відповідач листом від 08.09.2020р. р. №15-15-4/10733 надав відповідь про відмову у нарахуванні допомоги у бажаному заявником розмірі у зв`язку із тим, що на підставі ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , допомога виплачується заявнику у розмірі, який визначається КМУ у межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України, а тому на момент виплати допомоги Управління керується положеннями ПКМУ від 19.02.2020р. №112 (а.с.11).
Не погодившись із діями відповідача, позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із даним позовом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відносини з приводу соціального захисту учасників бойових дій як особливої окремої категорії громадян унормовані, насамперед, приписами Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» .
Пільги часникам бойових дій встановлені статтею 12 вказаного Закону.
Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998р. №367-XIV статтю 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» було доповнено частиною четвертою такого змісту: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.".
Підпунктом «б» підпункту 1 пунктом 20 Розділу ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» від 28.12.2007 №107-VI згадану вище норму права викладено в такій редакції: "Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України".
У подальшому зміни, внесені підпунктом "б" підпункту 1 пункту 20 розділу II Закону України від 28.12.2007 р. № 107-VI, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008.
Законом України від 28.12.2014 р. № 79-VIII, розділ VI Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким зокрема було передбачено, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Ця норма діяла з 01.01.2015р.
На реалізацію приписів цієї норми закону Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 19.02.2020р. №112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", де, зокрема, передбачено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: - учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390 гривень.
27.02.2020р. рішенням Конституційного Суду України №3-р/2020 було визнано неконституційним окреме положення п.26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Таким чином, на момент звернення позивача із заявою діяла ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998р., яка передбачала наступне: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".
Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Отже, з 28.02.2020р. ані приписи п.26 розділу VI Бюджетного кодексу України у частині дії ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , ані приписи ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції п.20 Розділу ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» не можуть запроваджувати правил призначення та виплати допомоги до 5 травня для учасників бойових дій.
Тому, з 28.02.2020р. позивач набув право на виплату йому грошової допомоги згідно ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998р. №367-ХІV, яка передбачала допомогу до 5 травня для учасників бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
При цьому, суд наголошує, що норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі і постанов КМУ, на які посилається відповідач у листі від 08.09.2020 року, не можуть змінювати норми законів України та позбавляти позивача цього права.
Критерії законності волевиявлення (як рішення, так і діяння) владного суб`єкта викладені законодавцем у приписах ч.2 ст.2 КАС України і обов`язок доведення факту дотримання цих критеріїв покладений на владного суб`єкта ч.2 ст.77 КАС України.
Суд констатує, що у ході розгляду справи владним суб`єктом не подано доказів відповідності закону оскарженої відмови.
Згідно ч.2 ст.5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» виключно цим Законом визначається, зокрема, мінімальний розмір пенсії за віком.
Згідно ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Згідно ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2020 року - 2027 гривень, з 1 липня - 2118 гривень, з 1 грудня - 2189 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення:
осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2020 року - 1638 гривень.
Таким чином, позивачу до виплати належить 1638 грн. * 5 = 8190 грн.
Позивачем отримано 1390 грн. грошової допомоги до 05 травня, а тому суд дійшов висновку, що позивачу належить до сплати 6800 грн. грошової допомоги, отже наявні підстави для зобов`язання Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (ЄДРПОУ 26343281) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), недоплачену разову грошову допомогу до 5 травня 2020р. як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020, у розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 2 ст. 73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідачем не доведена правомірність оскаржуваної відмови, отже на підставі вищевикладеного позов підлягає задоволенню частково із відмовою у позові в частині стягнення спірної суми з відповідача, яка заявлена передчасно, оскільки не була нарахована у такому розмірі.
При поданні даного позову судовий збір не сплачувався на підставі п.13 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» , тому судові витрати не розподіляються між сторонами.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 263, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (код ЄДРПОУ 36290160; вул. Косовська, 2-Д, м.Одеса, 65074) про визнання протиправною відмови, стягнення недоплаченої разової допомоги - задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020, в загальному розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) гри. 00 коп.
Зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (код ЄДРПОУ 36290160; вул. Косовська, 2-Д, м.Одеса, 65074) нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), недоплачену разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020, у розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.
В іншій частині вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Повний текст рішення складений 27.10.2020р. у зв`язку із перебуванням судді у тимчасовій непрацездатності з 15.10.2020р. по 26.10.2020р.
Суддя М.М. Аракелян
Дата ухвалення рішення | 27.10.2020 |
Оприлюднено | 28.10.2020 |
Номер документу | 92473363 |
Судочинство | Адміністративне |
Суть | визнання протиправною відмови, стягнення недоплаченої разової допомоги |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні