Рішення
від 27.10.2020 по справі 420/8887/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8887/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Аракелян М.М.

Розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративною позовною заявою ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (код ЄДРПОУ 36290160; вул. Косовська, 2-Д, м.Одеса, 65074) про визнання протиправною відмови, стягнення недоплаченої разової допомоги,-

ВСТАНОВИВ:

14 вересня 2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси, в якому позивач просить суд:

визнати неправомірними дії Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (ЄДРПОУ 26343281) щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020, в загальному розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) гри. 00 коп.;

стягнути з Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (ЄДРПОУ 26343281) на користь ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), недоплачену разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020, у розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа №420/8887/20 об 11:26:09 розподілена на суддю Аракелян М.М.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 17.09.2020 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) згідно ст.263 КАС України.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача вказав, що гарантовану йому грошову допомогу як учаснику бойових дій до 05 травня позивач отримав у сумі 1390 гривень згідно постанови КМУ від 19.02.2020 року №112, із чим не погоджується. Аргументуючи заявлені вимоги представник позивача зазначив, що у 2020 р. після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020р. №3-р/2020 позивач набув право на допомогу до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченої ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , але відповідач протиправно не виплатив грошову допомогу у встановленому розмірі.

02.10.2020 року за вх.№40674/20 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що надання пільг, грошових допомог окремим категоріям населення є питанням доцільності і залежить насамперед від фінансових можливостей держави При цьому, видатки та фінансування таких пільг, компенсацій та гарантій, а отже, їх розмір, мають визначатись законом про Державний бюджет на певний рік. Згідно з бюджетними призначеннями управлінням була виплачена разова грошова допомога за 2020 рік у розмірі 1390 грн. При цьому, представник відповідача звернув увагу, що постанови Кабінету Міністрів України є обов`язковими для застосування та дотримання як суб`єктами владних повноважень, так і судами при прийнятті рішення.

Судом встановлено, що належним відповідачем у справі є Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради, а не його структурний підрозділ, до якого звернена позовна вимога, тому замінює первісного відповідача належним.

Розглянувши у письмовому провадженні матеріали справи, суд дійшов наступного.

Під час розгляду справи судом встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_3 (а.с.10).

Позивач 07.09.2020р. звернувся до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси із заявою про нарахування і виплату допомоги у розмірі 5-ми мінімальних пенсій за віком у 2020р., яка передбачена ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 р. №3-р/2020.

За наслідками розгляду порушеного заявником питання відповідач листом від 08.09.2020р. р. №15-15-4/10733 надав відповідь про відмову у нарахуванні допомоги у бажаному заявником розмірі у зв`язку із тим, що на підставі ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , допомога виплачується заявнику у розмірі, який визначається КМУ у межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України, а тому на момент виплати допомоги Управління керується положеннями ПКМУ від 19.02.2020р. №112 (а.с.11).

Не погодившись із діями відповідача, позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із даним позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відносини з приводу соціального захисту учасників бойових дій як особливої окремої категорії громадян унормовані, насамперед, приписами Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» .

Пільги часникам бойових дій встановлені статтею 12 вказаного Закону.

Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998р. №367-XIV статтю 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» було доповнено частиною четвертою такого змісту: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.".

Підпунктом «б» підпункту 1 пунктом 20 Розділу ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» від 28.12.2007 №107-VI згадану вище норму права викладено в такій редакції: "Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України".

У подальшому зміни, внесені підпунктом "б" підпункту 1 пункту 20 розділу II Закону України від 28.12.2007 р. № 107-VI, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008.

Законом України від 28.12.2014 р. № 79-VIII, розділ VI Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким зокрема було передбачено, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Ця норма діяла з 01.01.2015р.

На реалізацію приписів цієї норми закону Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 19.02.2020р. №112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", де, зокрема, передбачено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: - учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390 гривень.

27.02.2020р. рішенням Конституційного Суду України №3-р/2020 було визнано неконституційним окреме положення п.26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Таким чином, на момент звернення позивача із заявою діяла ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998р., яка передбачала наступне: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".

Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Отже, з 28.02.2020р. ані приписи п.26 розділу VI Бюджетного кодексу України у частині дії ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , ані приписи ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції п.20 Розділу ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» не можуть запроваджувати правил призначення та виплати допомоги до 5 травня для учасників бойових дій.

Тому, з 28.02.2020р. позивач набув право на виплату йому грошової допомоги згідно ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998р. №367-ХІV, яка передбачала допомогу до 5 травня для учасників бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

При цьому, суд наголошує, що норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі і постанов КМУ, на які посилається відповідач у листі від 08.09.2020 року, не можуть змінювати норми законів України та позбавляти позивача цього права.

Критерії законності волевиявлення (як рішення, так і діяння) владного суб`єкта викладені законодавцем у приписах ч.2 ст.2 КАС України і обов`язок доведення факту дотримання цих критеріїв покладений на владного суб`єкта ч.2 ст.77 КАС України.

Суд констатує, що у ході розгляду справи владним суб`єктом не подано доказів відповідності закону оскарженої відмови.

Згідно ч.2 ст.5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» виключно цим Законом визначається, зокрема, мінімальний розмір пенсії за віком.

Згідно ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Згідно ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2020 року - 2027 гривень, з 1 липня - 2118 гривень, з 1 грудня - 2189 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення:

осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2020 року - 1638 гривень.

Таким чином, позивачу до виплати належить 1638 грн. * 5 = 8190 грн.

Позивачем отримано 1390 грн. грошової допомоги до 05 травня, а тому суд дійшов висновку, що позивачу належить до сплати 6800 грн. грошової допомоги, отже наявні підстави для зобов`язання Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (ЄДРПОУ 26343281) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), недоплачену разову грошову допомогу до 5 травня 2020р. як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020, у розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 2 ст. 73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідачем не доведена правомірність оскаржуваної відмови, отже на підставі вищевикладеного позов підлягає задоволенню частково із відмовою у позові в частині стягнення спірної суми з відповідача, яка заявлена передчасно, оскільки не була нарахована у такому розмірі.

При поданні даного позову судовий збір не сплачувався на підставі п.13 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» , тому судові витрати не розподіляються між сторонами.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 263, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (код ЄДРПОУ 36290160; вул. Косовська, 2-Д, м.Одеса, 65074) про визнання протиправною відмови, стягнення недоплаченої разової допомоги - задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020, в загальному розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) гри. 00 коп.

Зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси (код ЄДРПОУ 36290160; вул. Косовська, 2-Д, м.Одеса, 65074) нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 (номер поточного рахунку одержувача НОМЕР_2 , АТ КБ Приватбанк , Київ, України, РНОКПП одержувача НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), недоплачену разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік як учаснику бойових дій відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , враховуючи висновки, викладені в Рішенні Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020, у розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.

В іншій частині вимог відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повний текст рішення складений 27.10.2020р. у зв`язку із перебуванням судді у тимчасовій непрацездатності з 15.10.2020р. по 26.10.2020р.

Суддя М.М. Аракелян

Дата ухвалення рішення27.10.2020
Оприлюднено28.10.2020
Номер документу92473363
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною відмови, стягнення недоплаченої разової допомоги

Судовий реєстр по справі —420/8887/20

Постанова від 18.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 21.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 27.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні