Рішення
від 28.10.2020 по справі 580/4774/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2020 року справа № 580/4774/20

16:17 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Тимошенко В.П.,

за участю: секретаря судового засідання - Безпалого А.В.,

позивачки - ОСОБА_1 - особисто,

представника позивачки Савченка С.В., Ситника Т.А. - згідно з ордерами,

представника відповідача Вільчика В.В. - за посадою,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом кандидата на посаду сільського голови Тернівської сільської ради ОСОБА_1 до Тернівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання притиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

27.10.2020 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулася кандидат на посаду сільського голови Тернівської сільської ради Борисенко Ірина Анатоліївна ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) з позовом до Тернівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (вул. Центральна, 33, с. Тернівка, Смілянський р-н., Черкаська обл., 20735, ідентифікаційний код 43785085), в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо підрахунку голосів на дільничній виборчій комісії № 710529 територіального виборчого округу № 2;

- зобов`язати відповідача прийняти рішення провести повторний підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії № 710529 територіального виборчого округу № 2 в порядку, встановленому Виборчим кодексом України.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачка зазначає, що відповідач з порушенням вимог Виборчого кодексу України прийняв протоколи від дільничної виборчої комісії № 710529 територіального виборчого округу № 2 не перевіривши факти виявлених порушень виборчого законодавства.

Ухвалою суду від 27.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідачем 28.10.2020 подано до суду відзив, у якому зазначено, що належним чином оформлених скарг і повідомлень про факти порушень виборчого законодавства на території виборчої дільниці № 710529 не надходило, тому вважає позовні вимоги безпідставними.

Ухвалою суду від 28.10.2020, занесену до протоколу судового засідання, підготовче провадження у справі закрито та призначено справу № 580/4774/20 до розгляду по суті на 14 год. 40 хв. 28.10.2020.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні у підготовчому провадженні проти задоволення позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення позивачки, представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

25.10.2020 на території Тернівської сільської об`єднаної територіальної громади відбулись місцеві вибори.

Згідно з постановою Тернівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 27.09.2020 № 14, ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом на посаду Тернівського сільського голови та видано відповідне посвідчення № 5 від 27.09.2020.

На виборчій дільниці № 710529, що розташована за адресою: вул. Шкільна, 14, с. Миколаївка, Смілянський р-н., Черкаська обл., зареєстрованим офіційним спостерігачем позивача була ОСОБА_2 .

В день голосування 25.10.2020, вказаним спостерігачем складено акти про порушення виборчого законодавства України на виборчій дільниці № 710529, а саме:

- о 09 год. 50 хв. про те, що члени виборчої дільниці видають бюлетені виборцям без пред`явлення документів, що посвідчують особу виборця, зафіксовано 2 особи, чим порушено ч. 3 ст. 248 Закону України "Про місцеві вибори" (а.с. 8);

- о 10 год. 06 хв. про те, що виборець здійснив голосування за межами призначеного виборчою дільницею місця, зафіксовано 1 особу, чим порушено ст. 16 виборчого кодексу України (а.с. 9);

- о 23 год. 43 хв. про те, що під час підрахунку голосів на виборчій дільниці № 710529 відбулася перерва і в приміщення, де знаходяться бюлетені залишилась одна особа з виборчої комісії, чим порушено ч.ч. 1, 2 ст. 250 Виборчого кодексу України (а.с. 11).

Акти про порушення виборчого законодавства України на виборчій дільниці № 710529 отримані головою виборчої дільниці № 710529 ОСОБА_3 під підпис 25.10.2020.

Не погоджуючись з допущеними під час голосування на місцевих виборах порушеннями виборчого законодавства, позивачка звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає таке.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 239 ВК України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Частиною 7 ст. 239 ВК України визначено права офіційного спостерігача від кандидата, зокрема: перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування, не перешкоджаючи членам виборчої комісії фізично; звертатися у порядку, встановленому цим Кодексом, із заявою чи скаргою до виборчих комісій у межах відповідного виборчого округу щодо усунення порушень цього Кодексу в разі їх виявлення; скласти акт про виявлення порушення цього Кодексу, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.

Згідно з ч. 1 ст. 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному ВК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 65 ВК України суб`єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути:

1) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб`єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата у Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії;

2) партія (організація партії) - суб`єкт відповідного виборчого процесу в особі її керівника, уповноваженого представника, уповноваженої особи партії (організації партії) чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії (керівного органу організації партії);

3) офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації;

4) виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження.

До територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію, може бути подана скарга на дії чи бездіяльність члена такої дільничної виборчої комісії.

Частиною 3 ст. 66 ВК України встановлено, що скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Згідно з ч. 4 ст. 250 ВК України, у разі якщо під час проведення голосування до дільничної виборчої комісії надходили заяви, скарги щодо порушень, що мали місце під час проведення голосування на виборчій дільниці, дільнична виборча комісія розглядає їх на початку засідання, до початку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Отже, офіційний спостерігач від кандидата наділений правом звертатися з заявами, скаргами та складати акти про виявлені порушення ВК України, що підписується ним та не менш як двома виборцями.

Судом встановлено, що складені офіційним спостерігачем ОСОБА_2 акти про порушення виборчого законодавства України на виборчій дільниці № 710529 не містять інформації про двох виборців-свідків порушення (ПІБ, підпис, адреса, телефон), тому суд критично розцінює порушення зазначені у вказаних актах від 25.10.2020.

У ході розгляду справи сторонами не заперечується, що скарги та заяви від офіційного спостерігача ОСОБА_2 в день голосування не надходили і не складалися.

Також судом встановлено, що відповідачем прийнятий протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 710529 з поміткою уточнений, в якому у графі кількість голосів виборців поданих за кандидата на посаду сільського голови навпроти прізвища позивачки проставлена 29, тобто друге місце, перше місце - 71 голос за кандидата ОСОБА_4 .

Всі порушення, про які зазначає позивачка в позові і в судовому засіданні мали місце в день голосування дільничною виборчою комісією. Обгрунтувань щодо порушень з боку відповідача позивачка не надала.

У свою чергу представник відповідача зазначив, що жодних скарг і актів щодо спірної виборчої дільниці № 710529 не надавала, наразі триває безперервне засідання і відповідно підсумки голосування ще не встановлені.

Таким чином, на підставі викладеного вище, оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 3 статті 160 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Згідно з ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Позивачкою при зверненні до суду сплачено судовий збір у сумі 525,00 грн.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. №3674-VI, за подання фізичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру - справляється судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Так, Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019р. №294-ІХ (зі змінами та доповненнями), установлено у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 01 січня 2020 року становить 2102,00 грн.

Таким чином, розмір судового збору за подачу даної позовної вимоги становить 840,80 грн. (2102,00*0,4), тому суд дійшов висновку стягнути з позивачки на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 315,80 грн.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову розподіл судових витрат (судовий збір) відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 14, 242-245, 255, 268, 272, 273, 275 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову кандидата на посаду сільського голови Тернівської сільської ради ОСОБА_1 до Тернівської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання притиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів УК у м. Черкасах/Черкаси/22030101, код отримувача за ЄДРПОУ 38031150, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA418999980313121206084023002, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у сумі 315 (триста п`ятнадцять) грн 80 коп.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня проголошення рішення.

Суддя В.П. Тимошенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2020
Оприлюднено28.10.2020
Номер документу92474263
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4774/20

Рішення від 28.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні