П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/98/19-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Григораш Віталій Олександрович
Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.
28 жовтня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Драчук Т. О. Полотнянка Ю.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Держпраці у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 березня 2020 року (прийняте у м. Чернівці) у справі за адміністративним позовом Лукавецького сільського споживчого товариства (далі - позивач) до Управління Держпраці у Чернівецькій області (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В :
позивач 30.01.2019 звернувся із позовом до Чернівецького окружного адміністративного суду в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову уповноваженої посадової особи Управління Держпраці у Чернівецькій області №ЧВ-1388/18/1498/АВ/П/ПТ/ТД-ФС/402 від 26.12.2018 про накладення штрафу на Лукавецьке сільське споживче товариство у розмірі 111 690,00 грн.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.03.2020 позов задоволено повністю.
Визнано протиправною та скасовано постанову уповноваженої посадової особи Управління Держпраці у Чернівецькій області №ЧВ-1388/18/1498/АВ/П/ПТ/ТД-ФС/402 від 26.12.2018 про накладення штрафу на Лукавецьке сільське споживче товариство у розмірі 111 690,00 грн.
Стягнуто на користь Лукавецького сільського споживчого товариства за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Чернівецькій області судові витрати - судовий збір, на загальну суму 1921,00 грн, сплачений відповідно до платіжного доручення №123 від 17.01.2019.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що суб`єкт господарювання не повідомив про прийняття працівника на роботу до територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за встановленою формою до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором.
При допуску працівника до роботи без укладання трудового договору, оформленого наказам чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення Державної фіскальної служби про прийняття працівника на роботу порушуються вимоги ч. 3 ст. 24 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) - укладання трудового договору.
Працівник не може бути допущений до роботи без укладання трудового договору, оформленого наказам чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.07.2020 відкрито апеляційне провадження у даній справі, ухвалою від 02.09.2020 підготовку справи до апеляційного розгляду закінчено. Клопотання Управління Держпраці у Чернівецькій області про розгляд справи в порядку письмового провадження задоволено. Призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Правом подати до суду відзив на апеляційну скаргу позивач не скористався.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлені та неоспорені сторонами такі обставини.
Лукавецьке сільське споживче товариство (код ЄДРПОУ 21438798), керівник ОСОБА_1 , місцезнаходження с. Лукавці, Вижницький район, Чернівецька область, основний вид діяльності роздрібна торгівля одягом у спеціалізованих магазинах.
Відповідно до п. 1 Розділу І. Загальні Положення Статуту Вижницької районної спілки споживчих товариств (Райспоживспілки) затвердженого Постановою сьомих зборів Ради Райспоживспілки чотирнадцятого скликання 06.03.2013, Лукавецьке сільське споживче товариство є членом Вижницької районної спілки споживчих товариств (райспоживспілки).
04.12.2018, на підставі інформації Головного управління Пенсійного фонду України у Чернівецькій області від 08.11.2018 №28444/03 щодо страхувальників, у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів за вересень 2018 року, Управлінням Держпраці у Чернівецькій області винесено наказ №627 про проведення інспекційного відвідування Лукавецького сільського СТ з питань дотримання вимог законодавства про працю, оплату праці, мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин з працівниками тривалістю 2 робочих дні у період з 06.12.2018 по 07.12.2018.
В той же день, 04.12.2018 Управлінням Держпраці у Чернівецькій області видано направлення на проведення інспекційного відвідування/невиїзного інспектування №04-354, яким направлено ОСОБА_2 - головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Чернівецькій області для проведення інспекційного відвідування Лукавецького сільського СТ з питань дотримання вимог законодавства про працю, оплату праці, мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин.
07.12.2018 ОСОБА_2 проведено інспекційне відвідування Лукавецького сільського СТ, за результатами якого складено акт №ЧВ-1388/18/1498/АВ, яким зафіксовано такі порушення:
1) ч. 1 ст. 24 КЗпП України: головою правління Лукавецького сільського споживчого товариства не укладено трудовий договір з громадянкою ОСОБА_3 ;
2) ч. 3 ст. 24 КЗпП України: в період відпустки за цивільно-правовим договором від 20.09.2018 обов`язки голови правління виконувала громадянка України ОСОБА_3 і наказу чи розпорядження власника або уповноваженого ним органу на прийняття на роботу не було;
3) ПКМУ №413: повідомлення про прийняття на роботу працівника до територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за встановленою формою до початку роботи працівника не подавалось.
Під час проведення інспекційного відвідування, 06.12.2018 у ОСОБА_1 було відібрано пояснення, в яких остання зазначила, що з 20.09.2018 пішла у чергову відпустку. Виконання обов`язків було покладено на заступника голови правління РСС ОСОБА_3 по цивільно-правовому договору. Робочий час нарахований згідно табелів.
З метою усунення порушень зафіксованих актом інспекційного відвідування №ЧВ-1388/18/1498/АВ від 07.12.2018, відповідачем винесено припис про усунення виявлених порушень №ЧВ-1388/18/1498/АВ/П від 07.12.2018, яким зобов`язано позивача усунути виявлені порушення у строк до 06.01.2019.
Примірники вищевказаних акта та припису надіслано на адресу позивача засобами поштового зв`язку, проте станом на 17.12.2018 підписані примірники не повернуто відправнику про що складено акт про відмову від підпису №ЧВ-1388/18/1498/АВ-ВП.
Також, 07.12.2018 відповідачем складено відносно ОСОБА_1 протокол про адміністративне правопорушення №ЧВ-1388/18/1498/АВ/П/ПТ про вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ч. 3 ст. 41 КУпАП.
Постановою Вижницького районного суду Чернівецької області №713/2357/18 від 28.12.2018 провадження по справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 41 ч. 3 КУпАП відносно ОСОБА_1 закрито на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП, за відсутністю події складу адміністративного правопорушення.
26.12.2018 Управлінням Держпраці у Чернівецькій області за результатами розгляду справи про накладення штрафу та на підставі акту інспекційного відвідування №ЧВ-1388/18/1498/АВ від 07.12.2018, винесено постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ЧВ-1388/18/1498/АВ/П/ПТ/ТД-ФС/402, якою, за порушення вимог ч. 1, 3 ст. 24 КЗпП України та постанови Кабінету Міністрів України №413, накладено на Лукавецьке сільське СТ штраф у розмірі 111 690,00 грн.
Не погоджуючись із постановою Управління Держпраці в Чернівецькій області про накладення штрафу №ЧВ-1388/18/1498/АВ/П/ПТ/ТД-ФС/402 від 26.12.2018 позивач звернувся до суду з даним позовом про її скасування.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що заступник голови правління Вижницької районної спілки споживчих товариств (Райспоживспілки) ОСОБА_3 була допущена до виконання обов`язків голови правління Лукавецького сільського споживчого товариства з 20.09.2018 по 18.10.2018 правомірно, і жодних порушень трудового законодавства, у тому числі ч. 1 та ч. 3 ст. 24 КЗпП України, голова правління Лукавецького сільського споживчого товариства Сабура Н. С. не допустила, що також було встановлено постановою суду у справі №713/2357/18.
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 26.04.2017 №295 (далі - Порядок №295) вказано, що державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці, зокрема Держпраці та її територіальних органів (п. 2 Порядку №295).
Згідно пп. 3 п. 5 Порядку № 295 інспекційні відвідування проводяться за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4 - 7 цього пункту.
Підстави для проведення інспекційного відвідування визначені пунктом 5 Порядку №295.
Як вбачається з матеріалів справи, наказом Управління Держпраці в Чернівецькій області "Про проведення інспекційного відвідування" від 04.12.2018 №627, наказано провести інспекційне відвідування Лукавецького сільського СТ з питань дотримання вимог законодавства про працю, оплату праці, мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин з працівниками тривалістю 2 робочих дні.
Зі змісту наказу встановлено, що підставою для його прийняття було рішення керівника управління Держпраці у Чернівецькій області прийняте за результатами аналізу інформації Головного управління Пенсійного фонду України у Чернівецькій області від 08.11.2018 №28444/03 щодо страхувальників у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів за вересень 2018 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 24 КЗпП України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим при укладенні трудового договору з фізичною особою.
Положенням ч. 3 ст. 24 КЗпП України вказано, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідальність за порушення законодавства про працю встановлено ст. 265 КЗпП України, відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Крім того, згідно з ч. 3 ст. 41 КУпАП України фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), допуск до роботи іноземця або особи без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, на умовах трудового договору (контракту) без дозволу на застосування праці іноземця або особи без громадянства - тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю, від п`ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до п. 1 Розділу І. Загальні Положення Статуту Вижницької районної спілки споживчих товариств (Райспоживспілки) затвердженого Постановою сьомих зборів Ради Райспоживспілки чотирнадцятого скликання 06.03.2013, Лукавецьке сільське споживче товариство є членом Вижницької районної спілки споживчих товариств (райспоживспілки).
З матеріалів справи слідує, що 17.09.2018 голова правління Лукавецького сільського СТ ОСОБА_1 звернулась до голови правління Вижницької РСС ОСОБА_4 із заявою про надання чергової відпустки з 20.09.2018 та на період відпустки обов`язки просила покласти на заступника голови правління Вижницької РСС ОСОБА_3 .
Розпорядженням голови правління Вижницької РСС Цикаляка В.П. №14 від 17.09.2018 надано щорічну відпустку голові правління Лукавецького сільського СТ ОСОБА_1 терміном 24 календарних дні, плюс 4 календарні дні (згідно колективного договору), а всього на 28 календарних днів з 20.09.2018 по 18.10.2018 включно за період роботи з червня 2014 року по червень 2015 року.
Розпорядженням голови правління Вижницької РСС Цикаляка В.П. №15 від 17.09.2018 на період щорічної відпустки голови правління Лукавецького сільського СТ ОСОБА_1 , виконання обов`язків покладено на заступника голови правління по соціальному розвитку Вижницької райспоживспілки ОСОБА_3 з 20.09.2018 по 18.10.2018.
Розпорядженням голови правління Лукавецького сільського СТ №4 від 18.09.2018 надано голові правління Лукавецького сільського СТ щорічну відпустку терміном 24 календарних дні, плюс 4 календарні дні, а всього 28 календарних днів з 20.09.2018 по 18.10.2018 включно за період роботи з червня 2014 року по червень 2015 року. Виконання обов`язків голови правління з 20.09.2018 по 18.10.2018 покладено на заступника голови правління Вижницької РСС ОСОБА_5 за сумісництвом.
Відповідно до записів табелю обліку використання робочого часу Лукавецького сільського СТ за вересень 2018 року та табелю обліку використання робочого часу Лукавецького сільського СТ за жовтень 2018 року заступник голови правління Вижницької районної ССТ ОСОБА_5 виконувала обов`язки голови правління Лукавецького сільського СТ з 20.09.2018 по 18.10.2018.
При цьому, зі штатного розкладу керівних працівників, ІТР Вижницької РСС на 2018 рік, що вводиться в дію з 01.01.2018 вбачається, що ОСОБА_3 є заступником голови правління по соціальному розвитку Вижницької районної споживчої спілки.
Заступник голови правління Вижницької РСС ОСОБА_5 виконувала обов`язки голови правління Лукавецького сільського СТ на підставі відповідних розпоряджень голови правління Вижницької РСС ОСОБА_4 та голови правління Лукавецького сільського СТ ОСОБА_1 .
Таким чином враховуючи, що заступник голови правління Вижницької районної спілки споживчих товариств (Райспоживспілки) ОСОБА_5 не приймалася на роботу Лукавецьким сільським СТ, а була направлена розпорядженням голови правління Вижницької РСС та голови правління Лукавецького сільського СТ, то підстав для укладання трудового договору та повідомлення територіальних органів Державної фіскальної служби про прийняття працівника на роботу у позивача не було.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що заступник голови правління Вижницької районної спілки споживчих товариств (Райспоживспілки) ОСОБА_3 була допущена до виконання обов`язків голови правління Лукавецького сільського споживчого товариства з 20.09.2018 по 18.10.2018 правомірно, і жодних порушень трудового законодавства, у тому числі ч. 1 та ч. 3 ст. 24 КЗпП України, голова правління Лукавецького сільського споживчого товариства Сабура Н. С. не допустила.
Крім того, вказані обставини також встановлені постановою Вижницького районного суду Чернівецькій області №713/2357/18 від 28.12.2018, яка має преюдиційне значення для розгляду цієї справи, оскільки в ній встановлено відсутність в діях голови правління Лукавецького сільського споживчого товариства ОСОБА_1 складу правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 41 КУпАП.
Згідно ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для визнання протиправно та скасування постанови Управління Держпраці в Чернівецькій області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ЧВ-1388/18/1498/АВ/П/ПТ/ТД-ФС/402 від 26.12.2018, якою за порушення вимог ч. 1 та ч. 3 ст. 24 КЗпП України та порядоку повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу на Лукавецьке сільське СТ накладено штраф у розмірі 111690,00 грн.
Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Управління Держпраці у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 березня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Драчук Т. О. Полотнянко Ю.П.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2020 |
Оприлюднено | 29.10.2020 |
Номер документу | 92481929 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні