Справа № 560/5286/20
РІШЕННЯ
іменем України
28 жовтня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації , Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації, Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Деражнянської районної державної адміністрації по розгляду пропозицій, заяв та скарг з питань житлових субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 11 березня 2020 року про відмову в призначенні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям;
визнати протиправним та скасувати рішення управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації про відмову в призначенні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї;
зобов`язати управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" з 01 жовтня 2018 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, у липні 2020 року під час ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження дізналась про рішення комісії від 11 березня 2020 та рішення УСЗН ДРДА про відмову в призначенні допомоги. Про вказані рішення вказано у листі УСЗН ДРДА від 17 березня 2020 року №557/01-22 "На виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 06 травня 2019 року, яке набрало законної сили, 11 березня 2020 року на засіданні районної комісії по розгляду пропозицій, заяв та скарг з питань житлових субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам повторно було розглянуто заяву ОСОБА_1 від 23 жовтня 2018 року. Рішенням даної комісії було відмовлено в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ї, оскільки на момент звернення заявниця була одружена і її чоловік не працював". Також вказано, що Управлінням рішення суду виконано.
Позивач вважає, що рішення районної комісії по розгляду пропозицій, заяв та скарг з питань житлових субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам Деражнянської РДА від 11 березня 2020 року та рішення управління соціального захисту населення Деражнянської РДА про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям є протиправними, тому звернулась до суду з даним позовом з метою захисту своїх прав.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року у справі відкрито провадження та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Від відповідача - Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації 30 вересня 2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач просить відмовити у задоволенні позову та зазначає, що на виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 06 травня 2019 року, яке набрало законної сили, 11 березня 2020 року, на засіданні районної комісії по розгляду пропозицій, заяв та скарг з питань житлових субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам повторно було розглянуто заяву ОСОБА_1 від 23 жовтня 2018 року. Рішенням даної комісії було вдруге відмовлено в призначені державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, оскільки на момент звернення заявниця була одружена і її чоловік не працював згідно даних зазначених гр. ОСОБА_1 у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги у таких випадках соціальна допомога не призначається згідно ч. 1 статті 7 Закону № 1768-ІІІ та п. 10 "Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250.
07 жовтня 2020 року позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому зазначено, що наведені у відзиві заперечення відповідача не спростовують доводів позивача викладених у позовній заяві, тому позивач просить відхилити заперечення відповідача та задоволити адміністративний позов у повному обсязі.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, оцінивши їх в єдності та сукупності, суд зазначає наступне.
Суд встановив, що 23 жовтня 2018 року ОСОБА_1 звернулась в управління соціального захисту населення Деражнянської РДА із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Рішенням УСЗН від 26 листопада 2018 року ОСОБА_1 відмовлено у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у зв`язку з відсутністю повного пакету документів, а саме довідки про доходи чоловіка.
Рішенням Деражнянського районного суду Хмельницької області від 11 березня 2019 року по справі №673/1533/18 шлюб між ОСОБА_1 та ОСОБА_4 розірвано з відновленням дошлюбного прізвища позивачки " ОСОБА_1 ".
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 06 травня 2019 року по справі №560/758/19 визнано протиправним та скасовано рішення Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації від 26 листопада 2018 року про відмову, в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї і зобов`язано Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 23 жовтня 2018 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та вирішити її з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
На виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 06 травня 2019 року, яке набрало законної сили, 11 березня 2020 року, на засіданні районної комісії по розгляду пропозицій, заяв та скарг з питань житлових субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 від 23 жовтня 2018 року. Рішенням даної комісії було вдруге відмовлено в призначені державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, оскільки на момент звернення заявниця була одружена і її чоловік не працював згідно даних зазначених гр. ОСОБА_1 у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги у таких випадках соціальна допомога не призначається згідно ч. 1 статті 7 Закону № 1768-ІІІ та п. 10 "Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250.
Позивач вважаючи, що має право на призначення і виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Закон України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.
Зокрема, відповідно до ст. 1 цього Закону, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закон України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли, зокрема, працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за інвалідами I групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, за інвалідами II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).
Статтею 4 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" передбачено, що заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації.
Державна соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні приймається місцевою державною адміністрацією протягом десяти календарних днів і наступного після його прийняття дня надсилається уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.
Рішення про відмову в наданні державної соціальної допомоги має бути вмотивованим і містити роз`яснення порядку його оскарження.
Порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою КМ України № 250 від 24 лютого 2003 року, соціальна допомога не призначається у разі, коли, зокрема, працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівня акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за інвалідами I групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, за інвалідами II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).
Як встановлено з матеріалів справи, відповідач, як на підставу для відмови у призначенні позивачу соціальної допомоги посилається на те, що на момент звернення заявниця була одружена і її чоловік не працював згідно даних зазначених гр. ОСОБА_1 у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
При цьому, суд звертає увагу на те, що позивач станом на час звернення до відповідача, перебувала у зареєстрованому шлюбі, що підтверджується копією свідоцтва серії НОМЕР_1 , однак чоловік з сім`єю не проживав, що підтверджується довідкою Лозівської селищної ради № 1175 від 23 листопада 2018.
Судовим наказом від 01 червня 2018 року по справі № 673/696/18 Деражнянським районним судом Хмельницької області стягнуто з ОСОБА_4 на користь позивача аліменти на утримання п`ятьох дітей в розмірі 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку на кожну дитину щомісячно, починаючи з 23 квітня 2018 року і до досягнення дітьми повноліття.
Постановою Врадіївського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області від 17 вересня 2018 року відкрито виконавче провадження з виконання цього наказу. Оскільки аліменти не були сплачені чоловіком позивача добровільно, а також не були стягнуті державним виконавцем, заборгованість по сплаті аліментів ОСОБА_4 за 2018 рік становила 23131,00 грн.
Вищезазначені обставини є преюдиційними у даній справі та не потребують доказування, оскільки встановлені рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 06 травня 2019 року по справі № 560/758/19, яке набрало законної сили.
Крім того, суд встановив, що рішенням Деражнянського районного суду Хмельницької області від 11 березня 2019 року по справі №673/1533/18 шлюб між ОСОБА_1 та ОСОБА_4 розірвано з відновленням дошлюбного прізвища позивачки " ОСОБА_1 ".
Усі вищезазначені обставини беззаперечно вказують на те, що на момент звернення позивача за отриманням соціальної допомоги, її колишній чоловік не проживав із сім`єю, а також відповідачем взагалі не надано відомості про те, чи було досліджено обсяг середньомісячного сукупного доходу сім`ї позивача відносно прожиткового мінімуму для сім`ї.
До того ж, відповідачами не враховано судовий наказ від 01 червня 2018 року по справі № 673/696/18 виданий 02 серпня 2018 року Деражнянським районним судом про стягнення з ОСОБА_4 аліментів.
У той час, як відповідно до ч. 3 п. 14 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, визначено, що під час обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї, у складі якої протягом періоду, за який обчислюється дохід, відбулися зміни (розірвання шлюбу або коли шлюб між подружжям не розірвано, але в цей період набрало законної сили рішення суду про стягнення з батька (матері) аліментів), враховується місячний розмір аліментів за період, за який обчислюється середньомісячний сукупний дохід для призначення соціальної допомоги.
Враховуючи наведене, слід дійти висновку, що у разі змін в складі сім`ї враховується розмір аліментів, а не працевлаштування та наявність доходів аліментника, тому в даному випадку управління повинно було призначити допомогу без передачі заяви на комісію.
З матеріалів справи встановлено, що усі обставини та додані до матеріалів справи докази, вказують на складні життєві обставини сім`ї ОСОБА_1 .
Згідно з ст. 1 Закону України "Про соціальні послуги" міститься визначення складних життєвих обставин - це обставини, спричинені інвалідністю, віком, станом здоров`я, соціальним становищем, життєвими звичками і способом життя, внаслідок яких особа частково або повністю не має (не набула або втратила) здатності чи можливості самостійно піклуватися про особисте (сімейне) життя та брати участь у суспільному житті. Згідно ст. 8 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про охорону дитинства" кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Батьки несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини 3 метою створення належних матеріальних умов для виховання дітей у сім`ях держава надає батькам соціальну допомогу, передбачену Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям". Отже, держава гарантує належні соціальні умови дітям.
Суд враховує, що фактично даний адміністративний позов заявлено в інтересах дітей для їх належного матеріального забезпечення, а відповідно до частини сьомої статті 7 Сімейного Кодексу України, дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Статтею 3 Конвенції "Про права дитини" (схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року №44/25, ратифікованої Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року №789-ХІІ) передбачено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Відтак, наведені обставини на переконання суду беззаперечно свідчать про наявність у позивача права на призначення соціальної допомоги відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", тому відповідачем протиправно не враховано встановлених судом обставин, оскільки вони вже існували на момент звернення позивача за призначенням соціальної допомоги та, як наслідок вдруге протипрравно відмовлено у призначенні такої допомоги.
Частиною 1 ст. 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Пунктом 29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09 грудня 1994 року Справа "РуїзТоріха проти Іспанії" (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1-2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача шляхом визнання протиправним та скасування рішення комісії Деражнянської районної державної адміністрації по розгляду пропозицій, заяв та скарг з питань житлових субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 11 березня 2020 року про відмову в призначенні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та зобов`язання управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" з 01 жовтня 2018 року.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 вересня 2019 року суд звільнив позивача від сплати судового збору.
Згідно з частиною 1 статті 133 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи ту обставину, що суд звільнив позивача від сплати судового збору, а рішенням у даній адміністративній справі суд задовольняє позовні вимоги, тому суму судового збору у розмірі 840,80 грн. слід стягнути з відповідача до Державного бюджету України.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов - задоволити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Деражнянської районної державної адміністрації по розгляду пропозицій, заяв та скарг з питань житлових субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 11 березня 2020 року про відмову в призначенні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Зобов`язати управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" з 01 жовтня 2018 року.
Стягнути на користь Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп. на рахунок одержувача UA248999980313151206084022002, одержувач: УК у м. Хмельницькому/м. Хмельницький/22030101, код одержувача (код ЄДРПОУ) 38045529, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Код класифікації доходів бюджету 22030101, призначення платежу: Судовий збір (ДСА, 050).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації (вул. Миру, 39, Деражня, Хмельницька область, 32200 , код ЄДРПОУ - 03198405) Деражнянська районна державна адміністрація Хмельницької області (вул. Миру, 13, Деражня, Хмельницька область, 32200 , код ЄДРПОУ - 02739666)
Головуючий суддя П.І. Салюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2020 |
Оприлюднено | 29.10.2020 |
Номер документу | 92502518 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Салюк П.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні